Dat is fijn nieuws!quote:Op dinsdag 6 januari 2015 09:19 schreef Maxerazzi het volgende:
Het is officieel blijkbaar, dit jaar komt er een nieuwe Tame Impala.
Toch niet al te groot verschil met later werk?quote:Op dinsdag 6 januari 2015 10:47 schreef Mexicanobakker het volgende:
De eerste plaat van Tame Impala kon me niet echt boeien.
Insgelijks.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 10:47 schreef Mexicanobakker het volgende:
De eerste plaat van Tame Impala kon me niet echt boeien.
Lonerism was veel coherenter en had wat meer groove en rock-feeling.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 10:49 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Toch niet al te groot verschil met later werk?
Komt er nu 80% vrouwenquote:Op dinsdag 6 januari 2015 11:21 schreef Norrage het volgende:
Zo lineup hoor voor de Rabbit hole
Damien Rice, War On Drugs als grote namen, maar ook Goat, Andrew Bird en Patti Smith
Haha ik heb dat weer eens andersom ik vond die eerste plaat vrij tof en lonerism niet zo...quote:Op dinsdag 6 januari 2015 10:20 schreef Norrage het volgende:
Ik vind het wel goed hoor, maar soms wordt/werd gedaan alsof het de beste muziek van deze tijd is. Tsja.Die briljantie hoor ik niet, zeker niet op die eerste plaat. Lonerism was al veel overtuigender.
En Motorpsycho. Mooie line-up idd.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 11:21 schreef Norrage het volgende:
Zo lineup hoor voor de Rabbit hole
Damien Rice, War On Drugs als grote namen, maar ook Goat, Andrew Bird en Patti Smith
Heb laatst Voodoo geluisterd weer, ook nog steeds een fantastische plaat, maar het is anders, ik denk dat ik Black Messiah net hoger inschat.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 09:40 schreef Norrage het volgende:
[..]
Ik denk dat ie wel in de buurt komt ja. Maar ik moet hem nog even goed kunnen vergelijken met Voodoo
Hele week al deze in mn hoofdquote:Op dinsdag 6 januari 2015 10:46 schreef richolio het volgende:
Nu luister ik trouwens Fakkelteit.Beter hip-hop album
Geen idee, niet geluisterd. Ze brengen veel te veel poep uit, dus ik check alleen nog de albums die geen rare projectjes met fwends etc zijn.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 12:14 schreef Immerdebestebob het volgende:
Wat een vage plaat van Flaming Lips. Wat vonden jullie?
Pattiquote:Op dinsdag 6 januari 2015 11:21 schreef Norrage het volgende:
Zo lineup hoor voor de Rabbit hole
Damien Rice, War On Drugs als grote namen, maar ook Goat, Andrew Bird en Patti Smith
Toch knap dat 3fm blijkbaar precies weet wat net niet muziek isquote:Op dinsdag 6 januari 2015 14:11 schreef Norrage het volgende:
http://3voor12.vpro.nl/ni(...)embare-vesting-.html
Het gaat niet alleen om hiphop, bijna alle muziek buiten de hemeltergende 3fm muziek wordt te weinig aandacht gegevne.
Heel goed stuk.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 14:11 schreef Norrage het volgende:
http://3voor12.vpro.nl/ni(...)embare-vesting-.html
Het gaat niet alleen om hiphop, bijna alle muziek buiten de hemeltergende 3fm muziek wordt te weinig aandacht gegevne.
Want Atzegodquote:
Het nare is dat ze daar zelf wel denken dat ze bezig zijn met "serious music", terwijl de zender zich nauwelijks onderscheidt van commerciële zenders als Q-music en Radio 538.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 14:27 schreef Norrage het volgende:
[..]
Want Atzegod
Ja heel goed stuk. Heb het nog niet helemaal gelezen, want het is vrij lang. Maar hij zet alle feiten heerlijk op een rij. Het selectieve van 3fm komt hier heel duidelijk naar voren. Achterlijke zender, die helemaal niet bezig is met "nieuwe" muziek maar waanzinnig beperkt is in wat ze bespreken. Waarom denk je dat hiphop niet aanslaat op 3fm? omdat ze het nooit draaien, schakelt er ook nooit iemand op in.
Een testpanel met mensen die graag Pitbull en Jason Derulo luisteren moet je toch meteen negeren.quote:Elke plaat die door 3FM op de playlist gezet wordt, wordt na een week voorgehouden aan een testpanel. De meeste tracks in de urbanhoek liggen daar niet lekker. Eigenlijk alleen Pitbull (een Latino pop-EDM-cross-over nummer), Jason Derulo (r&b), Iggy Azalea en Eminem worden gewaardeerd. Acts als Beyonce, Kendrick Lamar en Vic Mensa doen het heel slecht, terwijl Zandloper van Typhoon zelfs behoort tot de minst gewaardeerde nummers die dit jaar op de playlist stonden.
Ik heb liever geen Hip-Hop op de radio dan Ronnie Flex en consorten.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 14:11 schreef Norrage het volgende:
http://3voor12.vpro.nl/ni(...)embare-vesting-.html
Het gaat niet alleen om hiphop, bijna alle muziek buiten de hemeltergende 3fm muziek wordt te weinig aandacht gegevne.
Mwah, d'Angelo kreeg wel wat aandacht op 3fm. Wat aandacht, maar niet meer dan dat.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 14:51 schreef Kerftminister het volgende:
[..]
Ik heb liever geen Hip-Hop op de radio dan Ronnie Flex en consorten.
Nee maar het klopt natuurlijk wel, mijn muzikale achtergrond ligt vooral in Hip-Hop, Soul, R&B etc. en daar wordt echt nauwelijks aandacht aan besteed in de diverse muziekmedia in NL, wat op punten onbegrijpelijk is. De enige nummers die je hoort van zwarte artiesten zijn vaak heel erg stereotyperend, gelukkig is daar dan als uitzondering de volledig terechte aandacht voor Typhoon. Maar bijvoorbeeld die plaat van D'Angelo, die is overal zo goed ontvangen, daar hoor je NIKS over in Nederland, terwijl ik zeker weet dat die plaat een heel groot publiek kan aanspreken.
Goed stuk, volledig mee eens. Heb zelf de hype voor al die artiesten ook niet echt begrepen, terwijl de rest van muzikaal Nederland vrijwel volledig genegeerd wordt. Als je dan bijvoorbeeld in Engeland gaat kijken, daar zijn wel zoveel platformen. Alleen Jools Holland al, wat ik laatst ook al opperde, die trekt een enorm publiek. In Amerika heb je natuurlijk al die Late Night shows, en daar is hier buiten Pauw, DWDD en Humberto ook geen publiek voor, dus dat is niet te vergelijken, maar er is gewoon in het algemeen te weinig aandacht voor muziek, zodat iedereen een luie massaconsument wordt en telkens maar de Top40 blijft afgaan om je nieuwe Spotify playlistje te bepalen.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 15:12 schreef Mexicanobakker het volgende:
Wij Nederlanders hebben een ziekte. Laten we deze ziekte voor het gemak de "Nederlandse ziekte" noemen. Dat bekt wel lekker. De essentie van deze ziekte is eigenlijk heel simpel: Wij vinden onszelf slechter dan we zijn. Dat zie je in het voetbal, als het Nederlands elftal naar Brazilie gaat neemt niemand ze serieus, maar ook in de muziek, bijvoorbeeld Anouk of de Common Linnets die er niets van gaan bakken op het ESF, wat in werkelijkheid helemaal niet waar bleek.
We hebben nog een tweede symptoom binnen deze Nederlandse ziekte. Geven we ook maar enigszins blijk dat we het wel kunnen, dan geilt iedereen er ineens op. Nederland heeft geluk tegen Spanje en ineens worden we wereldkampioen. Er is dan geen middenweg en relativisme. (Al had ik oprecht verwacht dat de Common Linnets het ESF zouden gaan winnen)
3fm heeft deze Nederlandse ziekte geconstateerd en bedacht: "laten we meer aandacht geven aan Nederlandse muziek". Wilbert Mutsaers voorop. Giel Beelen en Matthijs van Nieuwkerk erachter. Eric Corton doet hier vast ook ergens in mee. Er zijn enkele platforms voor nieuwe Nederlandse muziek: In de wereld draait door kun je in een minuutje jezelf showen en in de ochtendshow van Giel krijg je drie minuten bekendheid. Eric Corton heeft geen platform meer, maar duwt je soms bij DWDD wat door je strot. En dan zijn er nog de nachtprogramma's bij 3fm.
Goed, wat het goed doet bij Giel wordt populair. Ik noem een Dotan, Jett Rebel en Chef' Special. Grappig, die noemde Wilbert Mutsaers ook volgens dit artikel. 3fm heeft daar een duidelijke hand in. Maar al deze acts zitten een beetje in hetzelfde schuitje. Het is allemaal een beetje funky of folky gitaarpop (Blaudzun, Kensington vallen ook aardig in dit blokje) en dance, technische rock of hiphop krijgt hier weinig kans. Typhoon werd vaak geroemd, maar valt duidelijk niet binnen dit blokje op de radio. Is het niet poppy genoeg en te moeilijk voor de luisteraar? Of is de muziek te moeilijk om kapot geplugd te worden door 3fm? Want, dames en heren, daar gaat het om. 3fm probeert de Nederlandse ziekte op te laten houden door enkele acts COMPLEET DOOR JE STROT te duwen terwijl andere Nederlandse acts bijna links gelaten worden. Ten eerste werkt dat niet omdat sommige mensen deze acts niet kunnen waarderen en er zo nog meer aversie ontstaat tegen Nederlandse artiesten, maar bovenal geeft de NPO ze toch een duidelijk commercieel voordeel. En het is duidelijk niet zo dat ze commercieel sterk zouden liggen door 3fm. Dat wordt wel duidelijk door het in het eerder genoemde artikel gestelde cijfer van Jett Rebel-luisteraars.
Hiphop is een van die ondergeschoven takken en nu precies waar het om gaat. Nee, ik ben geen hiphopkenner, geen hiphopfan, en Ronnie Flex vind ik vreselijk. Maar er zit wel iets mis in het systeem waarin de NPO lijkt te werken. De genrebeperking slaat over naar DWDD en de muziekavonden op NPO3. Alleen in de nacht is er een platform, maar daarmee spreek je een niche aan. Het neemt niet weg dat de folkpoprock zijn hoogtijdagen leeft, maar er ook nergens naar wordt uitgeweken.
Nu is er FunX, maar FunX is niet het platform wat 3fm is. 3fm is nu eenmaal veel bekender en heeft in Giel Beelen een kopstuk die zijn mening ook wel eens op televisie mag ventileren. Dat kan en mag, maar het lijkt soms wel of Beelen aandelen heeft in Dotan of Chef' Special. Het gaat soms echt te ver.
De Nederlandse ziekte is hier doorgeslagen. Deze acts zijn nog interessant als ze hun ontbijt naar binnen aan het werken zijn. Terwijl er naar de overige 98% nog altijd niet omgekeken wordt en het niet serieus genomen wordt. En vraag je nu eens af: zijn Dotan, Blaudzun, Jett Rebel, Chef' Special en Kensington echt beter dan de alternatieven in het buitenland?
Ja ze lieten dus 3x Sugah Daddy horen in een week en dat was het. Waarschijnlijk waren ze meer bezig over de grote naam die hij begin deze eeuw had dan de muziek zelf.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 15:14 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Mwah, d'Angelo kreeg wel wat aandacht op 3fm. Wat aandacht, maar niet meer dan dat.
Exact. Dan wordt de radio voor mij weer interessant.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 15:31 schreef Bosbeetle het volgende:
Wat ik bij 3FM gewoon mis is de schijt cultuur die er vroeger bij de VPRO lag... schijt aan wie wat riep gewoon lekker elitair draaien wat men daar leuk vond en daarbij vooral proberen tegen de avant garde aan te schuren.
Precies, het zou niet moeten uitmaken voor een publieke omroep welke muziek ze draaien. Maar dat doet het wel. Achterlijk.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 15:31 schreef Bosbeetle het volgende:
Wat ik bij 3FM gewoon mis is de schijt cultuur die er vroeger bij de VPRO lag... schijt aan wie wat riep gewoon lekker elitair draaien wat men daar leuk vond en daarbij vooral proberen tegen de avant garde aan te schuren. Dat is ook waar ik de rol van de NPO vind liggen juist niet de massa bedienen maar focussen op de dingen die bijna niemand luistert... Voor het massa gebeuren zijn commerciele zenders want die moeten inkomsten halen uit marktaandeel. Ik zou het bijvoorbeeld helemaal niet erg vinden als 3FM een slecht marktaandeel heeft dat is toch juist goed, dingen die gefinancieerd worden uit de overheid moeten wmb juist de dingen zijn die niet op een andere manier aan publiek en dus geld kunnen komen.
Ik vind het dus prima dat 3FM niet de grootste youtube knallers draait... maar ik vind het wel kwalijk dat alles veilig binnen de randjes moet blijven.
Neem nou drone dat is een tijdje behoorlijk opkomend geweest hier op FOK! vooral, wat zou er mis geweest zijn met een drone uur waarin elke week 1 of 2 liedjes gedraaid worden bijvoorbeeld om een uur of 11 savonds... had ik prima radio gevonden.
#twittertookeensietsmaatschappijcritischindeblogospheretwitter:TerminaalVrdwld twitterde op dinsdag 06-01-2015 om 15:45:38#3FM heeft niet het kleinste marktaandeel belachelijk! Een publieke omroep is er toch juist voor dingen die niet commercieel haalbaar zijn! reageer retweet
3fm is publieke zender. Dat moet zich niet toespitsten op wat het publiek leuk vindt.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 15:47 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Ik heb niet alles gelezen want het is wel heel veel maar ik vind het echt een raar stuk.
Hiphop is toch niet ondervertegenwoordigt je hebt toch fresh fm en dan funX?
Als ik Industrial of noise wil horen op de radio is dat een stuk moeilijker.
Dat geeft ook niet er is waarschijnlijk geen markt voor. Maar dat geld blijkbaar ook voor shitty hiphop.
Daarbij snap ik niet waarom 3FM meer hiphop zou moeten draaien, dan zijn ze toch gewoon een kloon van 538 en Q-music moeten alle radiozenders dan exact dezelfde troep uitzenden die toevallig populair is gemarket?
Sowieso radio
Als je geen zender als Kink of iets anders dat zich specialiseert in bepaalde typen muziek kan je je tijd echt veel beter besteden.
Het landschap is een kale vlakte geworden iddquote:Op dinsdag 6 januari 2015 15:58 schreef Bosbeetle het volgende:
Het probleem is een beetje niets mag meer kut of slecht zijn... terwijl kutte en slechte tv en radio vaak de leukste tv en radio is die er is.
Er is wel een markt voor hip-hop. Dat blijkt uit YouTube-views en aantal luisteraars op Spotify. Daar mag de publieke omroep dan toch best wat meer aandacht aan besteden? Nu wordt bij 3fm en DWDD net gedaan alsof hiphop niet bestaat.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 15:47 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Ik heb niet alles gelezen want het is wel heel veel maar ik vind het echt een raar stuk.
Hiphop is toch niet ondervertegenwoordigt je hebt toch fresh fm en dan funX?
Als ik Industrial of noise wil horen op de radio is dat een stuk moeilijker.
Dat geeft ook niet er is waarschijnlijk geen markt voor. Maar dat geld blijkbaar ook voor shitty hiphop.
Daarbij snap ik niet waarom 3FM meer hiphop zou moeten draaien, dan zijn ze toch gewoon een kloon van 538 en Q-music moeten alle radiozenders dan exact dezelfde troep uitzenden die toevallig populair is gemarket?
Sowieso radio
Als je geen zender als Kink of iets anders dat zich specialiseert in bepaalde typen muziek kan je je tijd echt veel beter besteden.
Eens.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 15:58 schreef Norrage het volgende:
3fm moet gewoon zijn als 3voor12. Ok, 3voor12 is in sommige gevallen ook wel vrij beperkt, maar zij zijn nooit keihard aan het pluggen en hebben een veel diverser aanbod aan muziek. Maar het tegenovergestelde gebeurt: 3voor12 begint steeds meer op 3fm te lijken. Vroeger was 3fm ook veel leuker dan nu.
Goed punt. Dat is eigenlijk hetgeen dit artikel probeert te vertellen: deze muziek is populair. Waarom dat op 3fm niet het geval is, is de vraag. Komt dat omdat ze door de loop van de jaren een bepaald publiek hebben aangetrokken?quote:Op dinsdag 6 januari 2015 16:10 schreef Heufd het volgende:
[..]
Er is wel een markt voor hip-hop. Dat blijkt uit YouTube-views en aantal luisteraars op Spotify. Daar mag de publieke omroep dan toch best wat meer aandacht aan besteden? Nu wordt bij 3fm en DWDD net gedaan alsof hiphop niet bestaat.
Zeker in de huidige maatschappij....radio heeft veel potentie, zelfs in de huidige omstandigheden dat iedereen aan alle muziek kan komen. Met radio kan je toch nog heel veel onbekende muziek ten gehore brengen. Als ze Happy laten horen, heeft toch niemand daar wat aan? Zet daar maar een hit-radio voor aan.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 16:11 schreef DO2 het volgende:
Als het verrassingselement verdwenen is, zie ik persoonlijk ook geen reden meer om nog naar de radio te luisteren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |