Oftewel je dondert op naar links omdat de verkeersintensiteit op de invoegstrook dit vereist.quote:1. Op rijbanen met meerdere rijstroken in 1 richting, mag het gebod op rechtshouden (zie 2.) iets minder strikt worden toegepast indien de verkeersintensiteit dit vereist.
In .de geven invoegers gewoon gas omdat de invoegstroken korter zijn, en ze daar niet met door de overheid gesubsidiëerde grasmaaiermotortjes rijden, plus dat de brandstof daar betaalbaar is.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 11:16 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Allemaal prachtig, die wetten, maar door de wat kortere invoegstroken zie je op de weg wel dat mensen keurig ruimte maken, omdat je niet altijd kans hebt om EN ruimte te zoeken EN goed tempo te maken.
In Nederland heb ik eigenlijk nog nooit een invoegstrook gezien die zo kort was dat ik niet met minimaal 100 in kon voegen (let op: koekblik met 1-liter motortje onder mijn gat).
Je ziet ook dat ze des noods op de vluchtstrook doorgaan totdat ze wel kunnen invoegen... Ik heb in Duitsland nog nooit voor een Duitser die naar links kwam een flinke remactie hoeven maken. Niet waar ik 130 reed, niet waar ik 160 reed, niet waar ik 200+ reed. Ik heb in Duitsland wel remacties moeten maken voor Hollanders die met 70/80/100 naar links komen. Van 150 naar 70 terug moeten remmen is nog steeds 80 km/h verschil.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 11:16 schreef Buurpoes het volgende:
Allemaal prachtig, die wetten, maar door de wat kortere invoegstroken zie je op de weg wel dat mensen keurig ruimte maken, omdat je niet altijd kans hebt om EN ruimte te zoeken EN goed tempo te maken.
Het is in Nederland prima mogelijk om op enig tempo in te voegen. Zelfs bij Oosterhout (A27). Maarja, daarvoor moet je wel gas geven en dat durven we niet. Snel schakelen, anders draaien we meer dan 2000 toeren.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 11:16 schreef Buurpoes het volgende:
In Nederland heb ik eigenlijk nog nooit een invoegstrook gezien die zo kort was dat ik niet met minimaal 100 in kon voegen (let op: koekblik met 1-liter motortje onder mijn gat).
Euh, nee, want de invoegstrook is geen onderdeel van de hoofdrijbaan, dus deze regel geldt daar niet voor.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 11:18 schreef fathank het volgende:
[..]
Oftewel je dondert op naar links omdat de verkeersintensiteit op de invoegstrook dit vereist.
Het is maar hoe je het interpreteert.
100 bij de blokmarkering aankomen gaat niet altijd, maar 100 rijden op de invoegstrook moet toch echt wel lukken.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 11:20 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
In .de geven invoegers gewoon gas omdat de invoegstroken korter zijn, en ze daar niet met door de overheid gesubsidiëerde grasmaaiermotortjes rijden, plus dat de brandstof daar betaalbaar is.
Tevens kies je er zelf voor om in zo'n kuthok te gaan rijden, dan geef je hem dus op zijn flikker vanaf het moment dat je richting snelweg rijdt; je maakt mij niet wijs dat je dan niet met 100 bij de blokmarkeringen kunt aankomen.
Ik val háár toch niet aan? Dat is een opmerking in zijn algemeen tegen eenieder die er voor kiest om met zo'n pruttelding te gaan rijden en er voor kiest om zich ermee buiten een 30km zone te begeven. Snelweg -> gas geven!quote:Op vrijdag 9 januari 2015 11:21 schreef daNpy het volgende:
Dat zegt poes toch:
"In Nederland heb ik eigenlijk nog nooit een invoegstrook gezien die zo kort was dat ik niet met minimaal 100 in kon voegen (let op: koekblik met 1-liter motortje onder mijn gat)."
Ah oke, zo las ik het welquote:Op vrijdag 9 januari 2015 11:23 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik val háár toch niet aan? Dat is een opmerking in zijn algemeen tegen eenieder die er voor kiest om met zo'n pruttelding te gaan rijden en er voor kiest om zich ermee buiten een 30km zone te begeven. Snelweg -> gas geven!
Aan de andere kant is met 90 km/h invoegen hard zat. Overdag rijden er toch alleen maar vrachtwagens op de rechter strook/baan (die haal ik altijd door elkaar ).quote:Op vrijdag 9 januari 2015 11:23 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik val háár toch niet aan? Dat is een opmerking in zijn algemeen tegen eenieder die er voor kiest om met zo'n pruttelding te gaan rijden en er voor kiest om zich ermee buiten een 30km zone te begeven. Snelweg -> gas geven!
Oke je zult wel gelijk hebben. Feit is wel dat men in Duitsland veel sneller ruimte voor je maakt. Ik rij regelmatig met een trailer van 2 ton rond en in Duitsland zie je gelijk de eerste 4, 5 auto's naar links gaan om ruimte voor je te maken om in te voegen. Hier in Nederland rijden ze snel het gaatje dicht of blijven ze lekker naast je plakken. Ik kom er niet zoveel tegen hier die daadwerkelijk ruimte voor me maken als ik probeer in te voegen. Zelfs als het file is dan is het teveel gevraagd om een gaatje te laten vallen om met een combinatie van een meter of 13, 14 in te voegen.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 11:21 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Je ziet ook dat ze des noods op de vluchtstrook doorgaan totdat ze wel kunnen invoegen... Ik heb in Duitsland nog nooit voor een Duitser die naar links kwam een flinke remactie hoeven maken. Niet waar ik 130 reed, niet waar ik 160 reed, niet waar ik 200+ reed. Ik heb in Duitsland wel remacties moeten maken voor Hollanders die met 70/80/100 naar links komen. Van 150 naar 70 terug moeten remmen is nog steeds 80 km/h verschil.
Over Duitsers in Nederland ga ik het niet hebben.
[..]
Het is in Nederland prima mogelijk om op enig tempo in te voegen. Zelfs bij Oosterhout (A27). Maarja, daarvoor moet je wel gas geven en dat durven we niet. Snel schakelen, anders draaien we meer dan 2000 toeren.
[..]
Euh, nee, want de invoegstrook is geen onderdeel van de hoofdrijbaan, dus deze regel geldt daar niet voor.
[..]
100 bij de blokmarkering aankomen gaat niet altijd, maar 100 rijden op de invoegstrook moet toch echt wel lukken.
Dat is een kwestie van kijken/inschatten zodra je zicht op de weg hebt.. moet je tussen vrachtverkeer door invoegen dan is dat natuurlijk hard zat, maar if not; 120.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 11:25 schreef fathank het volgende:
[..]
Aan de andere kant is met 90 km/h invoegen hard zat. Overdag rijden er toch alleen maar vrachtwagens op de rechter strook/baan (die haal ik altijd door elkaar ).
Hoezo 120. Je hoeft niet persé 120 te rijden he. Als ik zin heb om met 90 over de rechterstrook te kachelen doe ik dat. Maar dan wacht ik wel tot jij voorbij bent met invoegen .quote:Op vrijdag 9 januari 2015 11:29 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Dat is een kwestie van kijken/inschatten zodra je zicht op de weg hebt.. moet je tussen vrachtverkeer door invoegen dan is dat natuurlijk hard zat, maar if not; 120.
(Rij)baan is al het asfalt van berm tot berm, de rijstrook is die 3 meter 75 tussen 2 van die rijen met witte streepies
Dank jequote:Op vrijdag 9 januari 2015 11:30 schreef fathank het volgende:
[..]
Hoezo 120. Je hoeft niet persé 120 te rijden he. Als ik zin heb om met 90 over de rechterstrook te kachelen doe ik dat. Maar dan wacht ik wel tot jij voorbij bent met invoegen .
ehh invoeger op de a4 komende uit leiden richting Den Haag, als ik daar plank haal ik net aan de negentig, terwijl de rest daar 120/130 rijd. Is een beetje lullige situatie daar je voegt in op de parallel strook, die gaat dan weer over in een rijstrook van de snelweg. En niet iedereen heeft de keuze over zijn auto ik rij auto van de zaak.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 11:21 schreef daNpy het volgende:
Dat zegt poes toch:
"In Nederland heb ik eigenlijk nog nooit een invoegstrook gezien die zo kort was dat ik niet met minimaal 100 in kon voegen (let op: koekblik met 1-liter motortje onder mijn gat)."
Ik denk dat dat ook het grote verschil is: Verkeersinzicht. Verder ga ik in mijn situaties uit van luxewagens. Iedereen snapt (hoop ik) dat je met een vrachtwagen of zware aanhanger niet voldoende op tempo kan komen. Ook daar ga ik niet voor naar links als hij nog aan het begin van de invoegstrook zit, daar heeft ie immers nog ruimte zat (+ ze komen daar zelf ook nooit naar links, maar rijden door tot einde invoegstrook teneinde snelheid te maken).quote:Op vrijdag 9 januari 2015 11:29 schreef fathank het volgende:
Oke je zult wel gelijk hebben. Feit is wel dat men in Duitsland veel sneller ruimte voor je maakt. Ik rij regelmatig met een trailer van 2 ton rond en in Duitsland zie je gelijk de eerste 4, 5 auto's naar links gaan om ruimte voor je te maken om in te voegen. Hier in Nederland rijden ze snel het gaatje dicht of blijven ze lekker naast je plakken. Ik kom er niet zoveel tegen hier die daadwerkelijk ruimte voor me maken als ik probeer in te voegen. Zelfs als het file is dan is het teveel gevraagd om een gaatje te laten vallen om met een combinatie van een meter of 13, 14 in te voegen.
Welke? Je hebt er meerdere. De A44 heeft ook een paar korte, maar de kortste is toch echt Oosterhout A27.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 11:35 schreef liebherr-machinist het volgende:
[..]
ehh invoeger op de a4 komende uit leiden richting Den Haag, als ik daar plank haal ik net aan de negentig, terwijl de rest daar 120/130 rijd. Is een beetje lullige situatie daar je voegt in op de parallel strook, die gaat dan weer over in een rijstrook van de snelweg. En niet iedereen heeft de keuze over zijn auto ik rij auto van de zaak.
Seintjes zijn topquote:Op vrijdag 9 januari 2015 11:42 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ik denk dat dat ook het grote verschil is: Verkeersinzicht. Verder ga ik in mijn situaties uit van luxewagens. Iedereen snapt (hoop ik) dat je met een vrachtwagen of zware aanhanger niet voldoende op tempo kan komen. Ook daar ga ik niet voor naar links als hij nog aan het begin van de invoegstrook zit, daar heeft ie immers nog ruimte zat (+ ze komen daar zelf ook nooit naar links, maar rijden door tot einde invoegstrook teneinde snelheid te maken).
Je krijgt van mij een seintje of ruimte, afhankelijk van wat ik veilig kan doen (ik rijd eigenlijk altijd maximale snelheid op GPS, dus zit redelijk vaak links).
vanaf lammeschans n206 zogezegd. Dat stuk dat ze vernieuwd hebben voor een betere doorstroming. Je komt over een rotonde moet dan bijna weer haaks terug vol je gas intrappen, dat red dat oude corsaatje van mijn wergever niet...quote:Op vrijdag 9 januari 2015 11:43 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Welke? Je hebt er meerdere. De A44 heeft ook een paar korte, maar de kortste is toch echt Oosterhout A27.
Het is daar niet verplicht. Gewoon goede etiquette. Net als mensen die even half uit de linkerbaan komen om te laten zien dat ze wachten op een andere links plakker. Of, wanneer je in zo'n 200km/u treintje hangt, niet voordringen wanneer het even langzamer gaat, en dan alarmlichten als bedankje wanneer je dus iemand niet af snijdt. En ook alarmlichten bij een file.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 10:29 schreef fathank het volgende:
[..]
In Duitsland is het verplicht om ruimte te maken als het ook maar een beetje mogelijk is. Maar daar is een invoegstrook ook maar 100 meter ofzo. Daar zie je vrachtwagens met grote regelmaat met amper 60 km'h invoegen.
200 km/h treintjes zie je bijna niet meer. Ik heb nog maar heel zelden dat ik denk "zozo die heeft de vaart er flink in zitten.".quote:Op vrijdag 9 januari 2015 11:47 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Het is daar niet verplicht. Gewoon goede etiquette. Net als mensen die even half uit de linkerbaan komen om te laten zien dat ze wachten op een andere links plakker. Of, wanneer je in zo'n 200km/u treintje hangt, niet voordringen wanneer het even langzamer gaat, en dan alarmlichten als bedankje wanneer je dus iemand niet af snijdt. En ook alarmlichten bij een file.
Overigens vind ik dat het daar hardstikke meevalt met de invoegstroken. Ze zijn niet heel erg lang, maar met je personenauto moet je onder normale omstandigheden toch makkelijk 100km/u+ moeten rijden zodra je invoegt. Inderdaad niet als je bij 2000 toeren opschakelt en bang bent gas te geven.
Vandaag trouwens een andere irritatie: voorrangszieke mensen. Van die tokkies die een enorm gat laten vallen, en wanneer je erin wilt kruisen ineens volgas geven en verontwaardigd zijn.
Wat ik ook mooi vind aan Duitsers is dat als jij links rijd en er komt er een aan met 200 hij al ver van te voren knippert en richting aangeeft naar links dat hij ervoorbij wilt, niet zoals in nederland eerst een cm achter je gaat zitten en je dan op probeert te douwen.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 11:47 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Het is daar niet verplicht. Gewoon goede etiquette. Net als mensen die even half uit de linkerbaan komen om te laten zien dat ze wachten op een andere links plakker. Of, wanneer je in zo'n 200km/u treintje hangt, niet voordringen wanneer het even langzamer gaat, en dan alarmlichten als bedankje wanneer je dus iemand niet af snijdt. En ook alarmlichten bij een file.
Overigens vind ik dat het daar hardstikke meevalt met de invoegstroken. Ze zijn niet heel erg lang, maar met je personenauto moet je onder normale omstandigheden toch makkelijk 100km/u+ moeten rijden zodra je invoegt. Inderdaad niet als je bij 2000 toeren opschakelt en bang bent gas te geven.
Vandaag trouwens een andere irritatie: voorrangszieke mensen. Van die tokkies die een enorm gat laten vallen, en wanneer je erin wilt kruisen ineens volgas geven en verontwaardigd zijn.
Scheelt vast dat ik zelf ook wel met leuke aanhangers op pad ben (geweest, momenteel een periode wat minder).quote:
Ohw, daar... N206 naar Zoetermeer daar toch? Ik ken hem alleen als afrit, kom altijd uit het Noorden en heb hem alleen richting Zuiden genomen toen het nog de oude situatie was. Mag je daar alweer 130?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 11:46 schreef liebherr-machinist het volgende:
[..]
vanaf lammeschans n206 zogezegd. Dat stuk dat ze vernieuwd hebben voor een betere doorstroming. Je komt over een rotonde moet dan bijna weer haaks terug vol je gas intrappen, dat red dat oude corsaatje van mijn wergever niet...
Waarop een Hollander op zijn pikkie is getrapt en hem een remtest geeft. Werkt trouwens in Nederland ook wel, linksplakkende Duitsers naar rechts seinen.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 11:50 schreef liebherr-machinist het volgende:
[..]
Wat ik ook mooi vind aan Duitsers is dat als jij links rijd en er komt er een aan met 200 hij al ver van te voren knippert en richting aangeeft naar links dat hij ervoorbij wilt, niet zoals in nederland eerst een cm achter je gaat zitten en je dan op probeert te douwen.
Ja inderdaad. Of gewoon de linkerknipper. Op die manier wordt het veel duidelijker dat je erlangs wilt.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 11:50 schreef liebherr-machinist het volgende:
[..]
Wat ik ook mooi vind aan Duitsers is dat als jij links rijd en er komt er een aan met 200 hij al ver van te voren knippert en richting aangeeft naar links dat hij ervoorbij wilt, niet zoals in nederland eerst een cm achter je gaat zitten en je dan op probeert te douwen.
Als ik er rijd wel ja schijnbaar.. Inderdaad jij gaat er daar af en komt op diezelfde rotonde uit.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 11:51 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Scheelt vast dat ik zelf ook wel met leuke aanhangers op pad ben (geweest, momenteel een periode wat minder).
[..]
Ohw, daar... N206 naar Zoetermeer daar toch? Ik ken hem alleen als afrit, kom altijd uit het Noorden en heb hem alleen richting Zuiden genomen toen het nog de oude situatie was. Mag je daar alweer 130?
[..]
Waarop een Hollander op zijn pikkie is getrapt en hem een remtest geeft. Werkt trouwens in Nederland ook wel, linksplakkende Duitsers naar rechts seinen.
Zo vaak kom ik er niet, ben goed in situaties onthouden (en er vaak genoeg geweest om te weten waar het over gaat).quote:Op vrijdag 9 januari 2015 11:54 schreef liebherr-machinist het volgende:
[..]
Als ik er rijd wel ja schijnbaar.. Inderdaad jij gaat er daar af en komt op diezelfde rotonde uit.
Zelfde geld voor de oprit A67 bij Helmond, maar die zijn ze nu aan het verbreden. Uitzonderingen daar gelaten, maar ik zie vaak genoeg mensen lekker 60/70 rijden in het traject tot de blokken, dan gooien ze hem meteen naar links en gaan pas versnellen.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 11:35 schreef liebherr-machinist het volgende:
[..]
ehh invoeger op de a4 komende uit leiden richting Den Haag, als ik daar plank haal ik net aan de negentig, terwijl de rest daar 120/130 rijd. Is een beetje lullige situatie daar je voegt in op de parallel strook, die gaat dan weer over in een rijstrook van de snelweg. En niet iedereen heeft de keuze over zijn auto ik rij auto van de zaak.
Ieder argument kan je onderuit halen door fout gedrag erbij te halen. Als ik zie dat een auto net naar links gaat en accelereert dan ga ik niet naar links. Dat kan je dan wel als argument voeren, maar dat is niet helemaal reël.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 11:05 schreef Sounddragon het volgende:
Pff, dat eeuwige gekibbel over dat invoegen
Niemand komt op het idee dat het nogal situatie afhankelijk is, maar het is gewoon een principe kwestie, officieel is het gewoon verboden om die baan op te schuiven, het is de bedoeling dat de invoeger de competentie heeft om dit op een fatsoenlijke manier, aangepast aan de snelheid van het verkeer op de rechtse rijstrook te doen. In de dagelijkse praktijk hebben veel automobilisten ineens een gasgeef-fobie, en willen ze er met 70 - 80 tussen; knippertje uit, en dan is er inderdaad de verwachting dat iedereen opflikkert naar links, gewoon omdat dat kan, terwijl er plek zat is om gas te geven en voor- of achter een ander voertuig in te voegen. In die gevallen kunnen ze van mij de schurft en nog veel meer krijgen, maar dan ga ik gewoon niet naar links; je leert maar gewoon autorijden [ afbeelding ].
Als de invoeger netjes mijn snelheid heeft en de rijstrook is vol en het is niet anders op te lossen, wil ik best ruimte maken, geen enkel probleem, ik kan ook mijn poot optillen en een gaatje voor me trekken, en desnoods ga ik inderdaad naar links als dat moet en kán.
Dat naar links gaan is én iets wat men op een gegeven moment inderdaad gewoon gaat eisen, en ze zelf nog steeds niet leren om het fatsoenlijk zelf te doen. Er is geen leercurve, en het achterlijke is dat mensen die het niet doen nu al gezien worden als de aso's
Ik kwam een tijdje geleden op een verkeersknooppunt aan kachelen met 130 - 140 op de rechtrijstrook; iets voor 06.00, zo goed als lege weg, komen 2 rijstroken bij daar, dus eventjes wordt het dan 4 rijstroken breed, dat loopt 12 - 1500 meter door, want die 2 rijstroken gaan er daarna ook weer vanaf.. daar rijdt één auto voor me op de rechterstrook, die moet ik dus gaan inhalen over een paar honderd meter, net voor of bij dat eerste verdrijvingsvlak. Een metertje of 40 - 50 schuin rechts voor me, op de rijstroken die erbij gaan komen rijdt een auto met ongeveer dezelfde snelheid als ik, die wil dus gaan invoegen naar mijn rijstroken, kan.. kunnen er nog wel 200 bij, we hebben dezelfde snelheid, dus niks aan de hand.. met diezelfde snelheid rijd ik dus op de auto die nog voor me rijdt af, die zal ergens rond de 100 - 110 doen (je mag er 130) die rijdt inmiddels aan het einde van dat verdrijvingsvlak, daarna heb je dus minimaal 1200 meter lang blokmarkering waar iedereen kan en mag ritsen/klootzakken or whatdefakever je nog hebt om je goede rijstrook te pakken te krijgen.. Die kerel rechts voor me nadert hem in zijn rechterspiegel, ik nader hem in zijn achteruitkijkspiegel, ik gooi richting aan naar links 75 - 100 meter achter hem en schuif die rijstrook op, en die knakker tieft hem zo naar links voor me om ruimte te maken voor een auto die 30 km /u rechts langs hem gaat rijden en daar 1200 meter de ruimte voor heeft ook nog.. "ja kom maar hoor fijne kerel, ik maak wel effe ruimte voor je " Waardoor ik dus op een compleet lege weg effe last minute flink in de ankers moet.
Heej, tis dat ik me Feyenoord mok bij me had en dat ik daar bijzonder aan gehecht ben, maar ik was in staat om mijn koffiemok door zijn zijruit te pleuren, stom stuk stront
Blijf godverdomme gewoon op je rijstrook; invoegend verkeer zorgt er zélf voor dat hij/zij/het kan invoegen, en dat is dus niet door te zorgen dat het verkeer op de rijstrook links van hen opkrast, dat mag niet, dat hoeft niet, fuck joe
Prima dat je sociaal wilt doen (let op: DOEN, want je bent het dan niet, je helpt mensen om een luie gemakszuchtige flikker te zijn en te blijven), maar het is niet de bedoeling, niet toegestaan, niet gewenst, het veroorzaakt files en irritatie en het wordt alsmaar erger, want niemand leert ervan.
Ik begreep hem verkeerdquote:Op vrijdag 9 januari 2015 12:32 schreef Kiid het volgende:
[..]
Ieder argument kan je onderuit halen door fout gedrag erbij te halen. Als ik zie dat een auto net naar links gaat en accelereert dan ga ik niet naar links. Dat kan je dan wel als argument voeren, maar dat is niet helemaal reël.
Het verkeer is geven en nemen, maar dat standvastige van 'jouw probleem, niet de mijne' is de reden van velen verkeersongelukken en dan nog hypocriet aanhalen dat het niet mag, je houdt je zeker aan alle regels en stipt aan de maximum snelheid?
Ik doe het niet alleen om het voor invoegers makkelijker te maken, maar ook vanwege eigen belang. Ik hoef mijn snelheid er niet uit te halen, ik hoef niet constant de invoeger in de gaten te houden mocht hij toch ineens besluiten ervoor te gooien, kans op schade/ongeluk is nagenoeg nihil en het komt de doorstroming dus ten goede. Ik kan er echt niet bij waarom je dat niet zou verkiezen en dan vervolgens klagen over invoegers die te langzaam invoegen en/of niet goed kijken terwijl je dat met 1 simpele handeling allemaal kan voorkomen.
Maar dat is dan ook niet de discussie, als ik niet naar links kan dan blijf ik ook rechts, maar rechts blijven als er links ruimte snap ik niet. Waar hij in ieder geval de spijker op de kop sloeg is dat het situatie afhankelijk is.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 12:39 schreef liebherr-machinist het volgende:
[..]
Hmmm ik heb het idee dat ik sounddragon ken, dus snap ik wat hij bedoelt, als het echt moet geeft hij ruimte anders niet.
De hele tijd begreep ik het verkeerd
Ik niet ik pleur hem ervoor. (maarja ik heb er ook alles voor over om een andere auto te krijgen😉)quote:Op vrijdag 9 januari 2015 11:30 schreef fathank het volgende:
[..]
Hoezo 120. Je hoeft niet persé 120 te rijden he. Als ik zin heb om met 90 over de rechterstrook te kachelen doe ik dat. Maar dan wacht ik wel tot jij voorbij bent met invoegen .
Het is heel vriendelijk om naar links te gaan als dat kan, maar je creëert hiermee het probleem dat mensen dat gaan verwachten.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 12:42 schreef Kiid het volgende:
[..]
Maar dat is dan ook niet de discussie, als ik niet naar links kan dan blijf ik ook rechts, maar rechts blijven als er links ruimte snap ik niet. Waar hij in ieder geval de spijker op de kop sloeg is dat het situatie afhankelijk is.
Geheel mee eens. Een grote reden voor mij om naar links te gaan is ook risicobeperking. Net zoals dat ik naar links ga als er een pechgeval op de vluchtstrook staat. Gebeurt er dan iets? 99,99% kans van niet. Maar als er wel iets gebeurt, dan heb ik toch 3 meter extra ruimte.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 12:32 schreef Kiid het volgende:
[..]
Ieder argument kan je onderuit halen door fout gedrag erbij te halen. Als ik zie dat een auto net naar links gaat en accelereert dan ga ik niet naar links. Dat kan je dan wel als argument voeren, maar dat is niet helemaal reël.
Het verkeer is geven en nemen, maar dat standvastige van 'jouw probleem, niet de mijne' is de reden van velen verkeersongelukken en dan nog hypocriet aanhalen dat het niet mag, je houdt je zeker aan alle regels en stipt aan de maximum snelheid?
Ik doe het niet alleen om het voor invoegers makkelijker te maken, maar ook vanwege eigen belang. Ik hoef mijn snelheid er niet uit te halen, ik hoef niet constant de invoeger in de gaten te houden mocht hij toch ineens besluiten ervoor te gooien, kans op schade/ongeluk is nagenoeg nihil en het komt de doorstroming dus ten goede. Ik kan er echt niet bij waarom je dat niet zou verkiezen en dan vervolgens klagen over invoegers die te langzaam invoegen en/of niet goed kijken terwijl je dat met 1 simpele handeling allemaal kan voorkomen.
Met naar links gaan overtreedt je geen enkele wet.quote:Op donderdag 8 januari 2015 21:49 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Euh, nee. Bovendien overtreed je dan nog eens de wet ook. En waarom? Omdat de invoeger te beroerd is zijn verstand te gebruiken en zijn gaspedaal in te trappen? "Oh nee, 2000 toeren, snel opschakelen".
Echt wel opschuiven als het kan. Is niemand die het verbiedt en is gewoon sociaal om dat te doen.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 13:04 schreef daNpy het volgende:
[..]
Het is heel vriendelijk om naar links te gaan als dat kan, maar je creëert hiermee het probleem dat mensen dat gaan verwachten.
Dus ook als het een keer niet kan, gooien ze hem gewoon ervoor want ja, jij moet maar een baan opschuiven.
Zo werkt het gewoon niet. Er zijn duidelijke regels, en deze stellen dat de invoeger zijn snelheid aan moeten passen aan het verkeer op de hoofdrijbaan, zijn plekje moet zoeken en dan pas in kan voegen als er plaats is. Iemand op de hoofdrijbaan kan hier best gas voor los laten of een beetje gas geven om achter zich een plaats te maken. Maar opschuiven? Neen
Het gebod op zoveel mogelijk rechts houden, het verbod op het hinderen van doorgaand verkeer, het niet verlenen van ongeremde doorgang aan mensen die zich reeds op die rijstrook bevinden. Dus dat klopt, je overtreedt niet een enkele wet, maar 3 tegelijk.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 14:32 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Met naar links gaan overtreedt je geen enkele wet.
Het verkeer is inderdaad geven en nemen, klik effe op pagina 1 van dit topic en kijk naar post #2quote:Op vrijdag 9 januari 2015 12:32 schreef Kiid het volgende:
[..]
Ieder argument kan je onderuit halen door fout gedrag erbij te halen. Als ik zie dat een auto net naar links gaat en accelereert dan ga ik niet naar links. Dat kan je dan wel als argument voeren, maar dat is niet helemaal reël.
Het verkeer is geven en nemen, maar dat standvastige van 'jouw probleem, niet de mijne' is de reden van velen verkeersongelukken en dan nog hypocriet aanhalen dat het niet mag, je houdt je zeker aan alle regels en stipt aan de maximum snelheid?
Ik doe het niet alleen om het voor invoegers makkelijker te maken, maar ook vanwege eigen belang. Ik hoef mijn snelheid er niet uit te halen, ik hoef niet constant de invoeger in de gaten te houden mocht hij toch ineens besluiten ervoor te gooien, kans op schade/ongeluk is nagenoeg nihil en het komt de doorstroming dus ten goede. Ik kan er echt niet bij waarom je dat niet zou verkiezen en dan vervolgens klagen over invoegers die te langzaam invoegen en/of niet goed kijken terwijl je dat met 1 simpele handeling allemaal kan voorkomen.
Weet je wát risico beperking is? Gewoon thuis blijven en vooral niet uit je bed komen, je zal maar van de trap vallen of uitglijden op de badkamervloerquote:Op vrijdag 9 januari 2015 14:14 schreef twiFight het volgende:
[..]
Geheel mee eens. Een grote reden voor mij om naar links te gaan is ook risicobeperking. Net zoals dat ik naar links ga als er een pechgeval op de vluchtstrook staat. Gebeurt er dan iets? 99,99% kans van niet. Maar als er wel iets gebeurt, dan heb ik toch 3 meter extra ruimte.
Zodra iemand anders daar zijn snelheid of rijgedrag op moet aanpassen (gas loslaten, afremmen, of van rijstrook veranderen) veroorzaak je hinder, en dat is wel degelijk strafbaar.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 14:32 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Met naar links gaan overtreedt je geen enkele wet.
Nee, het is sociaal om in te voegen zoals het hoort..quote:Op vrijdag 9 januari 2015 14:37 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Echt wel opschuiven als het kan. Is niemand die het verbiedt en is gewoon sociaal om dat te doen.
- je laat iemand invoegen zodat die op rijstrook 1 gaat rijden en jij haalt in op rijstrook 2 dus geoorloofd links rijden je bent aan het inhalenquote:Op vrijdag 9 januari 2015 14:39 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Het gebod op zoveel mogelijk rechts houden, het verbod op het hinderen van doorgaand verkeer, het niet verlenen van ongeremde doorgang aan mensen die zich reeds op die rijstrook bevinden. Dus dat klopt, je overtreedt niet een enkele wet, maar 3 tegelijk.
Dan voegt er iemand in vanaf links op de linkerrijstrook, en jij haalt rechts in of wat?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 14:46 schreef devlinmr het volgende:
[..]
- je laat iemand invoegen zodat die op rijstrook 1 gaat rijden en jij haalt in op rijstrook 2 dus geoorloofd links rijden je bent aan het inhalen
- Als jij naar links gaat en er is plek dan hinder je niemand
- zie punt 2
Het is niet geoorloofd, want de invoegstrook hoort niet bij de hoofdrijbaan. Je mag op de invoegstrook (evenals op de uitvoegstrook) ook gewoon rechts iemand voorbij als diegene op de hoofdrijbaan rijdt.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 14:46 schreef devlinmr het volgende:
- je laat iemand invoegen zodat die op rijstrook 1 gaat rijden en jij haalt in op rijstrook 2 dus geoorloofd links rijden je bent aan het inhalen
op het moment dat hij van de invoegstrook naar de 1ste rijstrook gaat en jij bent naar rijstrook 2 gegaan ben je hem aan het inhalen en is er niks aan de hand.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 14:48 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Het is niet geoorloofd, want de invoegstrook hoort niet bij de hoofdrijbaan. Je mag op de invoegstrook (evenals op de uitvoegstrook) ook gewoon rechts iemand voorbij als diegene op de hoofdrijbaan rijdt.
Daarom ook alleen naar links als het kan...quote:Op vrijdag 9 januari 2015 14:43 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Zodra iemand anders daar zijn snelheid of rijgedrag op moet aanpassen (gas loslaten, afremmen, of van rijstrook veranderen) veroorzaak je hinder, en dat is wel degelijk strafbaar.
[..]
Nee, het is sociaal om in te voegen zoals het hoort..
Je bent hem niet aan het inhalen. Het enige dat er omschreven is over invoegen, is dat jij een invoeger niet mag "treiteren". Op het moment dat iemand een gat gevonden heeft en daarin wil invoegen, mag jij niet gas bij gaan geven. Verder heb jij geen enkele verplichting jegens de invoeger.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 14:50 schreef devlinmr het volgende:
[..]
op het moment dat hij van de invoegstrook naar de 1ste rijstrook gaat en jij bent naar rijstrook 2 gegaan ben je hem aan het inhalen en is er niks aan de hand.
Dan nog is het die vrachtwagen zijn eigen verantwoordelijkheid om in te voegen. En het hele probleem is niet die ene vrachtwagen. Het probleem is die automobilist die hem bij het puntstuk alvast naar links flikkert met 100 zodat de invoeger met 60 naar de hoofdrijbaan kan komen terwijl er nog een kilometer invoegstrook is en daardoor degene die 130 rijdt een remactie moet maken.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 14:53 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Daarom ook alleen naar links als het kan...
Dus jij verwacht ook dat een vrachtwagen minimaal 90 km/h gaat halen op de invoegstrook?
Ga je theorie boek er nog maar eens bijpakken...quote:Op vrijdag 9 januari 2015 14:56 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Je bent hem niet aan het inhalen. Het enige dat er omschreven is over invoegen, is dat jij een invoeger niet mag "treiteren". Op het moment dat iemand een gat gevonden heeft en daarin wil invoegen, mag jij niet gas bij gaan geven. Verder heb jij geen enkele verplichting jegens de invoeger.
Je hebt 2 momenten om geoorloofd links te rijden:
1. Jij gaat naar rijstrook 1 om iemand op rijstrook 2 in te halen. Is niet het geval, want diegene rijdt nog niet op rijstrook 2 (of 3, 4, 5 bij meer dan 2 rijstroken op 1 rijbaan).
2. Er is een splitsing aanstaande en jij sorteert links voor.
[..]
Dan nog is het die vrachtwagen zijn eigen verantwoordelijkheid om in te voegen. En het hele probleem is niet die ene vrachtwagen. Het probleem is die automobilist die hem bij het puntstuk alvast naar links flikkert met 100 zodat de invoeger met 60 naar de hoofdrijbaan kan komen terwijl er nog een kilometer invoegstrook is en daardoor degene die 130 rijdt een remactie moet maken.
Ik kijk in het RVV 1990... Lijkt mij iets betrouwbaarder, zeg maar.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 15:00 schreef devlinmr het volgende:
Ga je theorie boek er nog maar eens bijpakken...
Je mag niet naar links, want er is geen voertuig rechts dat je kan inhalen... En je sorteert ook niet voor. Een invoeger rijdt nog niet rechts.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 15:00 schreef devlinmr het volgende:
Als bestuurder op de snelweg MAG je naar links om ruimte te maken.
oneindige discussie dit... Je mag naar links want je anticipeert op het naar links gaan van de invoeger. Zodra deze op de 1ste rijstrook is mag je inhalen mits je het overige verkeer niet hindert.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 15:01 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ik kijk in het RVV 1990... Lijkt mij iets betrouwbaarder, zeg maar.
[..]
Je mag niet naar links, want er is geen voertuig rechts dat je kan inhalen... En je sorteert ook niet voor. Een invoeger rijdt nog niet rechts.
In theorie.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 14:56 schreef Pizza_Boom het volgende:
Je hebt 2 momenten om geoorloofd links te rijden
daarintegen mag je het overige verkeer ook weer niet hinderen. Geld voor alletwee.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 15:01 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ik kijk in het RVV 1990... Lijkt mij iets betrouwbaarder, zeg maar.
[..]
Je mag niet naar links, want er is geen voertuig rechts dat je kan inhalen... En je sorteert ook niet voor. Een invoeger rijdt nog niet rechts.
Bijna. Verkeer op de invoegstrook moet voorrang verlenen aan het verkeer op de hoofdrijbaan, moet bij het uitvoeren van de bijzondere zijwaartse manoeuvre alle overige bestuurders voor laten gaan en mag tijdens en direct na deze manoeuvre het overige verkeer niet hinderen (direct erna als in: je flikkert hem met 30 waar je 130 mag naar links en op het moment dat jij daar een halve seconde rijdt, klapt er een achterop. Ben jij schuldig). Als bestuurder op de hoofdrijbaan mag je het iemand niet actief onmogelijk maken in te voegen (gas bij en loslaten om hem te dwarsbomen, zoals bij jouw vrouw gebeurde). Als jij echter gewoon een vaste snelheid rijdt en afstand houdt van je voorganger, is het verder zaak voor de invoegen om op de juiste plaats in te voegen met een correcte snelheid.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 15:09 schreef liebherr-machinist het volgende:
[..]
daarintegen mag je het overige verkeer ook weer niet hinderen. Geld voor alletwee.
Een art.130 procedure wordt opgestart voor onverantwoordelijk rijgedrag. Meestal is een art.5 makkelijker. Gevaarzetting. Verder houdt je de voorrang, positie op de weg en hinder bij bijzondere manoeuvres artikelen nog steeds in veelvoud van art.130, alhoewel je van art.130 veel meer last hebt als bestuurder (CBR ambtelijke molen).quote:Op vrijdag 9 januari 2015 15:07 schreef devlinmr het volgende:
Van een automobilist wordt verwacht dat hij enig samenspel met overige weggebruikers tentoonspreid. Een gebrek aan dit inzicht tot samenspel is zelfs een grond voor het innemen van het rijbewijs en een onderzoek te laten doen naar de rijvaardigheid/geschiktheid van de bestuurder op grond van art. 130 WvW'94.
Jij bent een beetje leesblind he?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 14:53 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Daarom ook alleen naar links als het kan...
Dus jij verwacht ook dat een vrachtwagen minimaal 90 km/h gaat halen op de invoegstrook?
quote:Op vrijdag 9 januari 2015 11:29 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Dat is een kwestie van kijken/inschatten zodra je zicht op de weg hebt.. moet je tussen vrachtverkeer door invoegen dan is dat natuurlijk hard zat, maar if not; 120.
(Rij)baan is al het asfalt van berm tot berm, de rijstrook is die 3 meter 75 tussen 2 van die rijen met witte streepies
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |