Ik vind het dan eigenlijk zinniger om te kijken naar wie er de afgelopen jaren de F1 wel gehaald heeft, maar het met de nieuwe reglementen niet zou halen.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 19:10 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dat hoeft niet. Maar ik verwacht dat het er niet veel meer dan 10-15 zijn. Als ze de laatste 3 jaar alleen tellen, tenminste, dat maak ik op.
Nouja, het Kobayashi-argument komt hierzo bij mij altijd het eerst in me op. (al haalt die het dus wel?) Iemand die na 4 jaar GP2-kampioen is geworden hoeft niet beter te zijn dan iemand die 2x laag in de top 10 is geeindigd in de GP2.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 19:13 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik vind het dan eigenlijk zinniger om te kijken naar wie er de afgelopen jaren de F1 wel gehaald heeft, maar het met de nieuwe reglementen niet zou halen.
Bovendien: stippel eens een redelijke route uit door dat puntensysteem. Je moet wel heel raar doen wil je een F1-waardige coureur zijn en toch geen 40 punten in drie jaar bij elkaar kunnen sprokkelen.
Verlost bedoel je? Nou niet bepaald. Er zijn genoeg paydrivers die in de juniorklasses prima gepresteerd hebben. Malledonna heeft bijvoorbeeld in 2010 de GP2 Series gewonnen, maar rijdt in de F1 alleen maar rond vanwege zijn geld.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 19:23 schreef Nattekat het volgende:
Enerzijds een prima systeem, anderzijds toch weer een beetje te veel van het goede. Als de FIA uitzonderingen zou toestaan in sommige gevallen zou het helemaal prima zijn.
Eindelijk vermist van paydrivers...
Verlost jaquote:Op dinsdag 6 januari 2015 19:28 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Verlost bedoel je? Nou niet bepaald. Er zijn genoeg paydrivers die in de juniorklasses prima gepresteerd hebben. Malledonna heeft bijvoorbeeld in 2010 de GP2 Series gewonnen, maar rijdt in de F1 alleen maar rond vanwege zijn geld.
Maar een aantal teams hebben het wel hard nodigquote:Op dinsdag 6 januari 2015 19:31 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Verlost ja
Helemaal uitbannen zal natuurlijk nooit gebeuren, maar Maldenado kan tenminste nog rijden. Coureurs als Ericsson zouden geen schijn van kans hebben.
Genoeg prima coureurs die iets minder meenemen.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 19:33 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Maar een aantal teams hebben het wel hard nodig
Het zijn er 28, als je ex-F1 coureurs als Lotterer, Buemi, Davidson, McNish en Nakajima meetelt.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 19:10 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dat hoeft niet. Maar ik verwacht dat het er niet veel meer dan 10-15 zijn. Als ze de laatste 3 jaar alleen tellen, tenminste, dat maak ik op.
In totaal hebben 204 coureurs punten gescoord in de afgelopen 3 jaar.quote:Andre Lotterer 132
Marcel Fassler 100
Benoit Treluyer 100
Tom Kristensen 80
Will Power 80
Scott Dixon 80
Raffaele Marciello 74
Loic Duval 70
Allan McNish 70
Helio Castroneves 70
Stoffel Vandoorne 65
Anthony Davidson 60
Sebastien Buemi 60
Jolyon Palmer 56
Fabio Leimer 56
Sam Bird 55
Felix Rosenqvist 53
Felipe Nasr 52
Alex Lynn 52
Mitchell Evans 50
Davide Valsecchi 50
Kazuki Nakajima 50
Ryan Hunter-Reay 50
Esteban Ocon 41
James Calado 40
Luiz Razia 40
Daniel Juncadella 40
Antonio Felix da Costa 40
Ik had het over debutanten. Daarnaast is de kans dat mensen uit andere grote klassen zo overstappen klein.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 19:42 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Het zijn er 28, als je ex-F1 coureurs als Lotterer, Buemi, Davidson, McNish en Nakajima meetelt.
[..]
Je vergeet er heel wat. Om te beginnen alle coureurs die in de afgelopen drie jaar kampioen in de LMP1 zijn geworden.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 19:44 schreef Mexicanobakker het volgende:
Raffaele Marciello 74
Stoffel Vandoorne 65
Jolyon Palmer 56
Fabio Leimer 56
Sam Bird 55
Felix Rosenqvist 53
Felipe Nasr 52
Alex Lynn 52
Mitchell Evans 50
Davide Valsecchi 50
Esteban Ocon 41
James Calado 40
Luiz Razia 40
Daniel Juncadella 40
Antonio Felix da Costa 40
Oke, 15 dan.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 | -1 -2 -3 jaar voor debuut in F1 Nico Hulkenberg 50 + 40 + 20 = 110 Lewis Hamilton 50 + 40 + 8 = 98 Pastor Maldonado 50 + 8 + 10 = 68 Nico Rosberg 50 + 10 + 3 = 63 Romain Grosjean 20 + 40 + 0 = 60 Felipe Massa 40 + 10 + 0?= 50 Valteri Bottas 0 + 30 + 20 = 50 Fernando Alonso 20 + 30 + 0 = 50 Felipe Nasr 30 + 20 + 2 = 50 Daniil Kvyat 30 + 8 + 4 = 42 Sergio Perez 40 + 0 + 2 = 42 Sebastian Vettel 30 + 8 + 0 = 38 Carlos Sainz jr. 30 + 0 + 8 = 38 Daniel Ricciardo 20 + 10 + 8 = 38 Max Verstappen 20 + 0 + 0 = 20 Marcus Ericsson 8 + 4 + 2 = 14 Jenson Button 5 + 5*+ 0 = 10 Kimi Raikkonen 5 + 0 + 0 = 5 * Hierbij tel ik de Britse FF als gelijkwaardig aan de F4 omdat deze formule deze klasse dit jaar vervangt. ? = Niet duidelijk of (nationale) klasse meetelt |
Dat is toch een heel ander lijstje dan wat hier eerder voorbij kwam.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 20:16 schreef sasquatsch het volgende:
Ik heb even een overzicht gemaakt van de huidige (2015) coureurs en de punten die ze zouden hebben bij hun debuut in de F1.
[ code verwijderd ]
Hiervan zouden er dus slechts 12 meer dan 40 punten hebben gehad bij hun debuut in de F1.
Ik heb hier nog geen lijstje gezien van alle coureurs die in 2015 rijden, alleen van coureurs die de laatste 5 jaar volgens deze puntenberekening niet in aanmerking kwamen voor een F1 debuut.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 20:19 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat is toch een heel ander lijstje dan wat hier eerder voorbij kwam.
Laat maar. Ik las Rosberg waar Hulkenberg stond.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 20:22 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ik heb hier nog geen lijstje gezien van alle coureurs die in 2015 rijden, alleen van coureurs die de laatste 5 jaar volgens deze puntenberekening niet in aanmerking kwamen voor een F1 debuut.
Dan krijgen we misschien wel weer zulke taferelenquote:Op dinsdag 6 januari 2015 20:33 schreef Fer het volgende:
Een lagere klasse samennmetbd f1 kan wel leuk zijn. Ik vind het altijd wel spectaculair hoe die lmp1's door de gt's heen ploegen zonder een seconde te wachten.
Lijkt me met een open wiel klasse wat lastiger.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 20:33 schreef Fer het volgende:
Een lagere klasse samennmetbd f1 kan wel leuk zijn. Ik vind het altijd wel spectaculair hoe die lmp1's door de gt's heen ploegen zonder een seconde te wachten.
Jij weet helemaal niet of Verstappen een te snelle instapper is. Ik ook niet. Niemand weet dat.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 19:16 schreef Mexicanobakker het volgende:
Natuurlijk is het vooral de bestrijding van het hebben van coureurs als Ide of te snelle instappers als Verstappen. Ik snap het wel, maar weiger zo iemand dan gewoon een superlicentie..
En dat terwijl de doorstroom van uit de WSR naar de F1 de laatste jaren duidelijk beter is dan vanuit de GP2/GP3 series.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 15:09 schreef sasquatsch het volgende:
De FIA geeft duidelijk de voorkeur aan de eigen kampioenschappen en onderwaardeert de concurrentie.
Kijkend naar de laatste 5 jaar is de verhouding GP2/3 versus FR 3.5 is elk jaar nog in het voordeel van de GP2 geweest (of op zijn minst gelijk, zoals in 2014 en 2015). Dus die bewering klopt niet.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 20:56 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
En dat terwijl de doorstroom van uit de WSR naar de F1 de laatste jaren duidelijk beter is dan vanuit de GP2/GP3 series.
Weer een vuil spelletje van de FIA om hun eigen klassen te promoten en jonge talenten te verleiden bij hun te gaan racen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
Hij stapte 'te snel' in want hij heeft geen 2 jaar in andere klassen gereden.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 20:50 schreef Geralt het volgende:
[..]
Jij weet helemaal niet of Verstappen een te snelle instapper is. Ik ook niet. Niemand weet dat.
De tijd zal het leren. Ik denk dat ie gaat stunten.
En waarom zou dat te snel zijn? Dat staat nergens. Ja nu staat het ergens dat ze 3 jaar moeten hebben ja, maar maakt dat het meteen te snel als je die 3 jaar niet hebt?quote:Op dinsdag 6 januari 2015 22:10 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Hij stapte 'te snel' in want hij heeft geen 2 jaar in andere klassen gereden.
Ik zeg slechts hoe de FIA denkt, dit is niet mijn mening.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 22:12 schreef Geralt het volgende:
[..]
En waarom zou dat te snel zijn? Dat staat nergens. Ja nu staat het ergens dat ze 3 jaar moeten hebben ja, maar maakt dat het meteen te snel als je die 3 jaar niet hebt?
Snel allicht, maar te snel? Dat weten we nog niet en gaan we meemaken
Ow okay, ik dacht dat je weer eens je eigen mening aan het verkondigen wasquote:Op dinsdag 6 januari 2015 22:14 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ik zeg slechts hoe de FIA denkt, dit is niet mijn mening.
Ik denk zelf dat Verstappen best zou kunnen presteren. Zou ook kunnen van niet, maar ik verwacht dat ie het wel minimaal naar behoren doet.quote:
Dat kan, ja. Maar dan bewijs je dat je best wel kan rijden.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 22:15 schreef Bluurgh het volgende:
Je kan toch nog steeds in 1 jaar de F1 bereiken? op je 18e je inkopen in een topteam in de GP2 en winnen -> 50 punten -> F1
quote:Op dinsdag 6 januari 2015 22:15 schreef Bluurgh het volgende:
Je kan toch nog steeds in 1 jaar de F1 bereiken? op je 18e je inkopen in een topteam in de GP2 en winnen -> 50 punten -> F1
quote:From next year, drivers will need to be at least 18 years old, have passed a test on sporting regulations, and completed at least two years in junior single-seater categories to qualify.
Dus dan heb je GP2 gewonnen, maar mag je niet nog een jaar GP2 rijden en ook geen F1.quote:
jawel, als iemand kampioen zou worden in z'n eerste jaar GP2 mag die de seizoenen erna niet meer mee rijden volgens de regels.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 22:22 schreef Bluurgh het volgende:
Aahja, overheen gelezen.
Maar dan is het gewoon niet verstandig om direct de GP2 in te gaan, het jaar daarna kan het misgaan en dan is iedereen je weer vergeten. Maar niets dat je tegenhoudt om 2 jaar achter elkaar GP2 te doen lijkt me.
Aahja dat zijn natuurlijk GP2 regels.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 22:25 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
jawel, als iemand kampioen zou worden in z'n eerste jaar GP2 mag die de seizoenen erna niet meer mee rijden volgens de regels.
Is nu ook al. De laatste 3 kampioenen rijden geen GP2 en geen F1, dus veel verandert er niet.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 22:19 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dus dan heb je GP2 gewonnen, maar mag je niet nog een jaar GP2 rijden en ook geen F1.
Krom.
Goed punt wel.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 23:58 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Is nu ook al. De laatste 3 kampioenen rijden geen GP2 en geen F1, dus veel verandert er niet.
quote:The Korean Grand Prix has officially been dropped from the calendar for the 2015 Formula 1 season, meaning a total of 20 races will be held.
The race was added to the schedule, at least on a provisional basis, last month but the proposed May 3 date is now clear according to the official calendar on the FIA website.
The event was not part of the 2014 calendar after being held for four years at the Korea International Circuit in Yeongnam - Sebastian Vettel won the last three races held there after Fernando Alonso's victory in the inaugural Korean GP.
Formula 1 supremo Bernie Ecclestone admitted the race had to be put on the calendar for legal reasons even though he confirmed local organisers 'would rather it not happen'.
Last month, he said: "We have a contract with Korea... we have to put it on the calendar. If we hadn't they could have sued us. We let them off for a year on the understanding they would be back."
With no race now scheduled for Korea there is a three-week gap between the Bahrain Grand Prix on April 19 and the start of the European leg of the season in Spain on May 10.
The 20-race season will kick off on March 15 in Australia and finish on November 29 in Abu Dhabi with every race shown live on Sky Sports F1.
2015 RACE CALENDAR
March 15: Australian GP
March 29: Malaysia GP
April 12: Chinese GP
April 19: Bahrain GP
May 10: Spanish GP
May 24: Monaco GP
June 7: Canadian GP
June 21: Austrian GP
July 5: British GP
July 19: German GP
July 26: Hungarian GP
August 23: Belgian GP
September 6: Italian GP
September 20: Singapore GP
September 27: Japanese GP
October 11: Russian GP
October 25: U.S. GP
November 1: Mexican GP
November 15: Brazilian GP
November 29: Abu Dhabi GP
quote:Formula 1 has moved a step closer to the return of 1000 horsepower turbo cars, following a meeting in Geneva this week by key figures to discuss future rules.
As part of a push by F1's Strategy Group to make grand prix machinery more challenging, it asked F1's engine chiefs to get together this week to discuss ways of giving cars more power.
The belief is that by ramping up engine power above the 1000hp level that proved so spectacular in the past, F1 cars will be harder to drive - and therefore more attractive to fans.
AUTOSPORT has learned that the discussions between the Power Unit Working Group and the FIA were positive, although it is likely that any significant changes to the engines are unlikely to come in to force until 2017.
However, there is a belief that the 1000hp target could be achieved without the need for a total redesign of the current turbo V6 engines nor a complete new engine formula - which would be expensive.
Instead, an increase to the fuel flow rate, higher revs, minor design tweaks such as to crank firing, plus increasing the maximum fuel allowance beyond 100kg, would be enough for the current engines to hit the 1000hp target.
The ideas have now been put forward for further discussion by F1's technical directors later this month, and will also be tabled at the next meeting of the Strategy Group, in a bid to get the green light for more detailed work.
One issue that the engine chiefs want to know from F1 team bosses is whether the priority is for simply more power, or if engine noise should be a factor in modifications too.
Changes to the engines are also likely to go hand-in-hand with tweaks to F1's car rules to make the cars faster and harder to drive.
The FIA is already discussing with teams the possibility of ramping up downforce, having bigger wheels and more aggressive-looking cars for as early as 2016.
COSTS ON AGENDA
The engine manufacturers also discussed ways of making the current engines cheaper, amid concerns that the high costs of the power units are hurting smaller teams.
One idea that has gained traction is for a standardisation of many of the ancillaries surrounding the current V6 engine - such as the energy recovery systems.
Such an idea was proposed by Red Bull boss Christian Horner at the end of last year amid a push by him to change F1's engine rules because they were too expensive.
Natuurlijk niet, want dankzij de nieuwe FIA regels voor het behalen van een superlicentie rijden er dan natuurlijk alleen nog maar échte topcoureurs rond, en die crashen niet.quote:Op woensdag 7 januari 2015 20:59 schreef twiFight het volgende:
Wat als er in 2017 een of twee zware crashes gebeuren? Hals over kop maar weer alle engine ontwikkelingen terugdraaien?
Er komt ook weer meer downforce dus veel moeilijker zal het niet worden. Bovendien zijn de circuits en de auto's nu zo veilig dat wat meer snelheid echt geen kwaad kan. In 2004 gingen ze vele malen sneller en waren de circuits minder veilig.quote:Op woensdag 7 januari 2015 20:59 schreef twiFight het volgende:
Ik snap niet echt hoe ze dat willen rijmen met de tendens om F1 veilig te willen houden. Het is al vele jaren zo dat er regels gemaakt worden om de snelheid in te dammen, omdat anders elk jaar de autos een stukje harder gaan en het te gevaarlijk zou worden. Nu wil men opeens snellere autos die moeilijker te besturen zijn? Wat als er in 2017 een of twee zware crashes gebeuren? Hals over kop maar weer alle engine ontwikkelingen terugdraaien?
Ik snap de logica ook niet zo.quote:Op woensdag 7 januari 2015 20:59 schreef twiFight het volgende:
Ik snap niet echt hoe ze dat willen rijmen met de tendens om F1 veilig te willen houden. Het is al vele jaren zo dat er regels gemaakt worden om de snelheid in te dammen, omdat anders elk jaar de autos een stukje harder gaan en het te gevaarlijk zou worden. Nu wil men opeens snellere autos die moeilijker te besturen zijn? Wat als er in 2017 een of twee zware crashes gebeuren? Hals over kop maar weer alle engine ontwikkelingen terugdraaien?
quote:De Franse ex-Formule 1-coureur Jean-Pierre Beltoise is maandag tijdens een vakantie in de Senegalese hoofdstad Dakar aan een beroerte overleden. Hij werd 77 jaar.
Beltoise begon zijn carrière in de vroege jaren ’60 op de motorfiets, waarmee hij in drie jaar tijd maar liefst elf keer Frans kampioen werd. Op mondiaal niveau was zijn hoogtepunt bij de tweewielers een derde plaats in 1964 bij zijn thuis-Grand Prix in de 50cc-klasse.
Intussen was de coureur ook actief in de autoracerij. In 1963 was Beltoises raceloopbaan op een haar na voorbij, toen hij bij een enorme crash in de 12-uursrace van Reims zijn linkerarm lelijk brak. Ondanks dat hij altijd last zou blijven houden van de gewonde arm, bleef Beltoise successen boeken in de Formule 3, en later de Formule 2.
De Fransman vond in die laatste klasse onderdak bij het eveneens Franse Matra, dat hem in 1966 en 1967 met een Formule 2-wagen inschreef voor een aantal Formule 1-Grands Prix – iets dat in die tijd vaker voorkwam. Matra liet Beltoise zijn debuut in een échte Formule 1-bolide maken bij de Spaanse Grand Prix in 1968, waar hij verdienstelijk vijfde werd. Een paar races later al reed Beltoise naar een nog knappere tweede plaats op Zandvoort.
Beltoise bleef tot en met het seizoen 1971 actief voor Matra, waarbij hij nog eens vijf podiumplaatsen verzamelde. In 1972 waagde hij de overstap naar BRM, en dat bleek een gouden zet: na een teleurstellend begin van het seizoen, sleepte Beltoise in Monaco in de stromende regen zijn eerste en enige Grand Prix-zege binnen.
Daarna bleven de grote successen helaas uit (op een tweede plaats op Kyalami in 1974 na), zodat Beltoise eind 1974 besloot zijn Formule 1-helm aan de wilgen te hangen. Hij zette zijn carrière voort in tal van autosportdisciplines, van sportscars tot rallycross en van touringcars tot ijsracing. Af en toe was hij als Ligier-testrijder ook nog wel eens in een Formule 1 te vinden.
Beltoise trouwde met de zus van collega-Formule 1-rijder François Cevert. Het steel kreeg twee zoons, Anthony en Julien, die in hun vaders voetsporen de racerij betraden. Anthony was onder meer actief in het WTCC en op Le Mans.
Een move die misschien te maken heeft met de nieuwe puntenregels voor de F1?quote:Reigning GP2 Champions DAMS has confirmed that Red Bull junior drivers Pierre Gasly and Alex Lynn will race for the team this year.
Gasly, 18, finished as runner-up to Carlos Sainz Jr. in last year's Formula Renault 3.5 Series and topped the post-season GP2 test for DAMS in Abu Dhabi.
Lynn, who received a Formula 1 test outing with Lotus following his GP3 title triumph, will now step up to GP2 alongside Gasly.
"I'm very happy to be joining DAMS which, for me, is a benchmark," said Gasly, who entered the final three rounds of last season with Caterham. "It's the team I wanted to work with. The first tests we did together in Abu Dhabi really boosted my confidence. I felt at home in the team and I hit it off with all the guys straight away so I was on the pace from day one.
"GP2 is a very competitive championship and I know I'm going to have to do a lot of hard work. Obviously my aim is the drivers' title. I'm in the best team and I'll have the resources to achieve this objective."
Lynn, 21, is sure that he will be able to fight at the front of the pack from the outset of the campaign.
"I am delighted to be racing with DAMS in 2015," he said. "Their record in the last few years speaks for itself and there's nowhere else I wanted to be in GP2 - it's a fantastic opportunity for me and I'd like to thank them for giving me this break.
"My aim is to fight for the Championship. It's a long time since anybody won GP2 in their first year, but if we can get off to a solid start there's no reason why we shouldn't be able to fight for wins and podiums straight away."
Under the new-for-2016 Super Licence points system for junior categories, Gasly would need to finish fourth in this year's championship in order to qualify for a Super Licence.
Lynn would automatically qualify, having already racked up the sufficient 40 points courtesy of his GP3 triumph and his third place in the 2013 F3 Championship.
Since the current GP2/11 car was introduced for the 2011 season, three of DAMS' drivers have secured the crown, with Romain Grosjean victorious in 2011, Davide Valsecchi in 2012 and Jolyon Palmer in 2014.
Zou kunnen maar een jaar WSR en daarna GP2 levert natuurlijk ook al de benodigde puntjes op.quote:Op donderdag 8 januari 2015 12:36 schreef sasquatsch het volgende:
Red Bull stalt de junior coureurs Gasly en Lynn in de GP2 (en stapt dus af van de WSR 3.5).
[..]
Een move die misschien te maken heeft met de nieuwe puntenregels voor de F1?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |