abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148316245
In 2008 opende Primark het eerste filiaal in Rotterdam. Wat een een groot succes bleek te zijn. Sindsdien is de Ierse keten met een niet te stuiten opmars bezig in Nederland. Waar een nieuwe winkel wordt geopend moeten er dranghekken worden geplaatst vanwege de grote mensenmenigte die er op afkomt.

In de media verschijnen er regelmatig berichten dat de kleding bij Primark zo spotgoedkoop is doordat werknemers in lagelonenlanden worden uitgebuit en in slechte omstandigheden moeten werken.

Weiger jij bij Primark (of andere soortgelijke ketens) te kopen vanwege deze redenen? Of ben je er niet mee bezig als je iets koopt? Ikzelf eigenlijk niet zo als ik eerlijk ben.

In dit topic, ontstaan uit het algemene Primark topic, kan worden gediscussieerd over de handelwijze van de Ierse keten.
pi_148316440
Uit gesloten topic: LIF / Beste primark in NL?

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 18:22 schreef Erasmo het volgende:
Kick! Vanavond om 21:10 op NPO2:

[..]

Lees hier verder
De kleren maken de man, maar wie maakt onze kleren? Voor De slag om de klerewereld begeven Teun van de Keuken en Roland Duong zich in de wereld van mode en textiel.

quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2015 11:51 schreef MevrouwPuff het volgende:
http://s.vk.nl/ar/3821870(...)ign=shared%20content
Stuk in de Volkskrant over de documentaire de strijd om de Klerewereld.
pi_148316461
Lastig om te bepalen wat wel een goede prijs is. Hoeveel mag de fabrieksbrand verdienen, hoeveel de winkel? Jammer dat het programma (nog) niet laat zien hoe de omstandigheden zijn in algemene winkels, maar nu op zoek is naar de bodemgrens. Al wordt misschien wel duidelijk wie de afnemers van die bodemfabrieken zijn.

Eigenlijk zonde dat ze nu het tegenovergestelde doen als met de chocolade.

[ Bericht 85% gewijzigd door MevrouwPuff op 04-01-2015 14:29:24 ]
pi_148356388
Kinderarbeid is natuurlijk niet goed.. maar.. als wij de kleding niet kopen.. krijgen die kinderen hun kwartje niet omdat er niks verkocht word.

Of zie ik het nu heel verkeerd??!!
pi_148357636
Ben nog nooit in een Primark geweest, heb ooit 1 shirtje gekregen welke van de Primark was. Na één keer wassen kun je ze wegflikkeren.

Echt zo'n warenhuis waar je heen gaat als je 12-16 bent en net wat centjes verdiend hebt. Hoorde van anderen dat je er jeans kunt kopen voor ¤10,- :')

Niet uit principe, maar vind de kleding echt te karig voor woorden (van horen zeggen) dus daarom koop ik er niks.

Heel nobel altijd van mensen die een winkel willen boycotten, maar Nederlanders willen graag alles tegen de laagste prijs (ook al kun je de kleding na een week of 2-3 weg tyfen).
pi_148357758
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 15:32 schreef Kazenbazen het volgende:
Ben nog nooit in een Primark geweest, heb ooit 1 shirtje gekregen welke van de Primark was. Na één keer wassen kun je ze wegflikkeren.

Echt zo'n warenhuis waar je heen gaat als je 12-16 bent en net wat centjes verdiend hebt. Hoorde van anderen dat je er jeans kunt kopen voor ¤10,- :')

Niet uit principe, maar vind de kleding echt te karig voor woorden (van horen zeggen) dus daarom koop ik er niks.

Heel nobel altijd van mensen die een winkel willen boycotten, maar Nederlanders willen graag alles tegen de laagste prijs (ook al kun je de kleding na een week of 2-3 weg tyfen).
C&A doet ook aan kinderarbeid..
Dan kan je alle winkels wel boycotten.. Hoe denk je dat bijv. de kleding bij de action, H&M enz.. allemaal zo goedkoop zijn??!!
pi_148357794
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 15:35 schreef Amnistia het volgende:

[..]

C&A doet ook aan kinderarbeid..
Dan kan je alle winkels wel boycotten.. Hoe denk je dat bijv. de kleding bij de action, H&M enz.. allemaal zo goedkoop zijn??!!
Dure kleding is ook niet altijd schoon hoor..
Maar ik kan er verder weinig mee, in principe kun je dan nergens meer kopen.
Bedoelde meer dat de Primark belachelijke prijzen hanteert, waardoor het echt geen kwaliteit en eerlijke handel kan zijn.
pi_148357852
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 15:36 schreef Kazenbazen het volgende:

[..]

Dure kleding is ook niet altijd schoon hoor..
Maar ik kan er verder weinig mee, in principe kun je dan nergens meer kopen.
Bedoelde meer dat de Primark belachelijke prijzen hanteert, waardoor het echt geen kwaliteit en eerlijke handel kan zijn.
Op de website zeggen ze dat ze zo goedkoop kunnen zijn omdat ze geen reclame maken..
maar dat lijkt me sterk dat het daarom zo goedkoop is..
pi_148357928
Was maand of 2 geleden wel een docu over de Primark op de PO. Gingen ze na hoe een jeans 10 ekkies kan kosten (verkoopprijs). Allemaal Chinezen aan het woord die het niet geloofden en zeiden dat de kostprijs al ¤6 was.
pi_148591803
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 14:21 schreef Mylene het volgende:
De kleren maken de man, maar wie maakt onze kleren? Voor De slag om de klerewereld begeven Teun van de Keuken en Roland Duong zich in de wereld van mode en textiel.
Deel 2 - http://www.vpro.nl/buiten(...)ewereld-deel-2-.html
Deel 1 - http://www.vpro.nl/buiten(...)ichtige-kleding.html

Kostprijs van de jeans waren dus $8-12,- voor de grote merken. Dat is ca. 12,5% van de winkelprijs voor die merken. Wie graait dan het meeste van de overige 87,5% waarbij mensen vrijwillig voor in de rij gaan staan bij de kassa ...

[ Bericht 6% gewijzigd door Yiwei op 12-01-2015 01:05:37 ]
pi_148595421
Hoho. Er zijn ook nog transportkosten loonkosten van winkelpersoneel pandverhuur ontwerpers marketingmensen... Met al die zaken opgeteld blijft primark te goedkoop (zou me niets verbazen als er op jeans weinig marge zit voor ze maar ze willen complete productlijnen) en diesel te duur. Wat daartussenin zit is echt niet alleen winst.
  vrijdag 16 januari 2015 @ 00:25:37 #12
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_148735300
Misschien is het een idee om in Nederland een productiehal na te bouwen zoals in Bangladesh en om daar Primark shoppers eens een dagje te laten produceren. Hoge temperaturen, hoge targets, belabberde verloning, stank en een schreeuwende ploegbaas in je nek. Benieuwd of ze dan na een dagje nog steeds laconiek zeggen: "boeit mij het allemaal".

Zelf laat ik maatshirts in Nederland maken en dan betaal ik zo ongeveer 200 euro per shirt. Maker is er vrij open over en de stof voor zo'n shirt zit ergens tussen de 75 euro en de 100 euro. Dan heb je een fatsoenlijke stof.

Uiteraard is dat een fiks bedrag voor een shirt en ik begrijp dat niet iedereen dat uit wil geven aan kleding, maar tegenwoordig is de balans wel helemaal zoek. Het draait ook niet meer om kwaliteit, maar puur om kwantiteit, vijf tassen de winkel uit. Krijg er altijd een vieze smaak van in mijn mond.
pi_148786961
quote:
Deel 3 - http://www.vpro.nl/buitenland/speel.VPWON_1231625.html

# E0,50 per kilo katoen, welke de hoeveelheid is voor 1 shirt/hemd/blouse
# E0,60 - E0,70 per kilo bio katoen
# een profiel wie katoenplukkers allemaal zijn, geïnterviewde verdiende E0,09 per kilo geplukt katoen
# E1 - 2,- bovenop de reguliere inkoopprijs voor betere loon, ziektekostenverzekering en pensioen
pi_148787521
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 00:25 schreef RichardHammond het volgende:
Zelf laat ik maatshirts in Nederland maken en dan betaal ik zo ongeveer 200 euro per shirt. Maker is er vrij open over en de stof voor zo'n shirt zit ergens tussen de 75 euro en de 100 euro. Dan heb je een fatsoenlijke stof.
Wat maakt hun stof fatsoenlijk dat het E70-E100,- is? Wat exclusief de arbeidskosten is.

quote:
Uiteraard is dat een fiks bedrag voor een shirt en ik begrijp dat niet iedereen dat uit wil geven aan kleding, maar tegenwoordig is de balans wel helemaal zoek. Het draait ook niet meer om kwaliteit, maar puur om kwantiteit, vijf tassen de winkel uit. Krijg er altijd een vieze smaak van in mijn mond.
Zelf heb ik nooit gewinkeld met 5 tassen de winkel uit, hooguit een klein zakje met 1 ding erin per half jaar. Maar ik wou even benadrukken dat er soms ook niks aan te doen is omtrent oppervlakkigheid. Bijv. mensen worden uitgelachen/gepest/belachelijk gemaakt op de werkvloer als de kleding even wat anders is, of als mensen regelmatig dezelfde kleren aantrekken.
pi_148791644
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:15 schreef Yiwei het volgende:

[..]

Wat maakt hun stof fatsoenlijk dat het E70-E100,- is? Wat exclusief de arbeidskosten is.

[..]

Zelf heb ik nooit gewinkeld met 5 tassen de winkel uit, hooguit een klein zakje met 1 ding erin per half jaar. Maar ik wou even benadrukken dat er soms ook niks aan te doen is omtrent oppervlakkigheid. Bijv. mensen worden uitgelachen/gepest/belachelijk gemaakt op de werkvloer als de kleding even wat anders is, of als mensen regelmatig dezelfde kleren aantrekken.
Het gaat om een pak hè, dat is in elk geval broek + jasje. Je hebt zeker 2 meter stof per item nodig. Wil je 100% wol, dan kost het je als consument zeker 15 euro per meter, geen idee wat de marge zou zijn, maar zo gek duur is het dus niet.
pi_148801134
Ik had voor 18 euro:
- pyjamaset (shirt+broek)
- loungeset (shirt + loungebroek)
- 2 woonkussens
- 2 t-shirts
- 3 boxers

Normaal heb je daar niet eens één broek voor in een normale winkel.

Of ik me schuldig voel? Mwah, ze bieden het toch zelf aan voor die prijs?
En het is ook deels slim inkopen: nu zomerspullen tegen bodemprijzen, 4 maanden in de kast laten hangen en straks in de zomer lekker aan en ondertussen hangen ze weer voor volledige prijzen in de winkel. Zelfde als de Action. De paasspullen liggen nu al in de winkel en met pasen is er niks meer verkrijgbaar. Voortaan moet je seizoen vooruitdenken dus.

Ondertussen hing de winkel al vol met slippers en zwembroeken terwijl het half januari is!! Grote kans dat het over amper 2 maanden alweer is afgeprijsd dus laat ik het nu mooi hangen.

Sinds hier een Primark is zie je bijna iedereen met meerdere tassen lopen. Er gaat dus héél veel geld om daar. Primark is gewoon een klerenhandel, zoveel mogelijk verkopen en ook zo snel mogelijk.
pi_148810135
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 22:53 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Het gaat om een pak hè, dat is in elk geval broek + jasje. Je hebt zeker 2 meter stof per item nodig. Wil je 100% wol, dan kost het je als consument zeker 15 euro per meter, geen idee wat de marge zou zijn, maar zo gek duur is het dus niet.
Ik had inderdaad niet gelezen dat het over de overhemd gaat die bij een pak hoort.

quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 12:07 schreef Deezertje het volgende:
Ik had voor 18 euro:
- pyjamaset (shirt+broek)
- loungeset (shirt + loungebroek)
- 2 woonkussens
- 2 t-shirts
- 3 boxers
Vergelijkbare prijzen heb je bij de C&A die al jarenlang met biokatoen werkt.

[ Bericht 29% gewijzigd door Yiwei op 18-01-2015 16:53:38 ]
pi_148810519
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 16:45 schreef Yiwei het volgende:

[..]

Ik had inderdaad niet gelezen dat het over de overhemd gaat die bij een pak hoort.

[..]

Vergelijkbare prijzen heb je bij de C&A die al jarenlang met biokatoen werkt.
Alles samen was 18 euro he. Krijg je bij de C&A het niet voor mee.
  Moderator zondag 18 januari 2015 @ 17:15:12 #19
155227 crew  Guppy
dus
pi_148811199
Ik had een shirtje van de H&M gekocht vorig jaar. Oké, geen PRIMARK, maar ik had er iets van ¤ 5,- voor betaald geloof ik. Het valt dus wel een beetje in die categorie.

Helemaal niet heel vaak gedragen/gewassen, maar ik trok er van de week dus wel een gat in. Zo jammer! Dan merk je toch dat t niet veel is. Kan ook niet natuurlijk, voor dat geld. Maar ik vind dat toch zonde. Dan betaal ik liever wat meer, dat t ook langer meegaat.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_148811315
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 17:15 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik had een shirtje van de H&M gekocht vorig jaar. Oké, geen PRIMARK, maar ik had er iets van ¤ 5,- voor betaald geloof ik. Het valt dus wel een beetje in die categorie.

Helemaal niet heel vaak gedragen/gewassen, maar ik trok er van de week dus wel een gat in. Zo jammer! Dan merk je toch dat t niet veel is. Kan ook niet natuurlijk, voor dat geld. Maar ik vind dat toch zonde. Dan betaal ik liever wat meer, dat t ook langer meegaat.
Lang mee kunnen gaan is zo'n beetje het belangrijkste om duurzaam te zijn denk ik ja.
  zondag 18 januari 2015 @ 17:20:31 #21
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_148811353
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 22:53 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Hij had het over een shirt:
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 00:25 schreef RichardHammond het volgende:
Edoch, 75 tot 100 euro voor een strekkende meter katoen, dan moet het wel door maagdige engelen bij maanlicht geplukt zijn.
  Moderator zondag 18 januari 2015 @ 17:20:36 #22
155227 crew  Guppy
dus
pi_148811356
quote:
1s.gif Op zondag 18 januari 2015 17:19 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Lang mee kunnen gaan is zo'n beetje het belangrijkste om duurzaam te zijn denk ik ja.
Ja. En het stomme is dat het wel een heel fijn shirt was :')
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_148812020
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 17:15 schreef Guppyfriend het volgende:

Jaren terug heb ik een basic T gekocht bij de HEMA voor E3,-
Geen gat erin, niet verkleurd, niet gaan pluizen, niet verrekt, niet gaan stinken. Misschien kan je bij de HEMA proberen. Die is tegenwoordig ook met bio-katoen bezig ofzo.
pi_148812789
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 17:20 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Hij had het over een shirt:

[..]

Edoch, 75 tot 100 euro voor een strekkende meter katoen, dan moet het wel door maagdige engelen bij maanlicht geplukt zijn.
Da's waar, excusez-moi.
Voor een mannenoverhemd heb je ook wel bijna 2 meter nodig hoor, dan is het nog steeds duur, maar die engeltjes hoeven niet maagdelijk te zijn :P
  Moderator zondag 18 januari 2015 @ 18:11:27 #25
155227 crew  Guppy
dus
pi_148812839
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 17:41 schreef Yiwei het volgende:

[..]

Jaren terug heb ik een basic T gekocht bij de HEMA voor E3,-
Geen gat erin, niet verkleurd, niet gaan pluizen, niet verrekt, niet gaan stinken. Misschien kan je bij de HEMA proberen. Die is tegenwoordig ook met bio-katoen bezig ofzo.
Klopt. Ik heb ook veel HEMA-shirts :) van die basics. Die lijken eindeloos mee te gaan!
pi_148834179
Wees niet bang, hetzelfde gebeurt met je nike en adidas sportschoenen. Ook de grote ketens als H&M doen echt niet onder voor de primark wat dat betreft.
pi_148835544
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 11:21 schreef Alpha_X het volgende:
Wees niet bang, hetzelfde gebeurt met je nike en adidas sportschoenen. Ook de grote ketens als H&M doen echt niet onder voor de primark wat dat betreft.
En Apple met hun producten, zie NWS / Ook Apple buit nog steeds mensen uit

Alleen dat topic loopt niet echt.
  maandag 2 maart 2015 @ 22:24:23 #28
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_150233322
Misschien beter om de titel te veranderen naar kledingindustrie ipv Primark? Gaat namelijk genoeg merken/winkels aan.

En laat ik dit topic eens kicken met een aantal documentaires :)

De slag om de klerewereld
KLIK
Driedelige documentaire van Teun van de Keuken + Roland Duong. Hoe gaat het eraan toe op katoenplantages en hoe reageren fabrieken als een inkoper vraagt om kleding te produceren.
Van de Keuken doet zich voor als een inkoper van sweatshirts, begint op een beurs in Parijs en gaat daarna naar Bangladesh waar hij het goedkoopster aanbod kreeg. Interessant om zogenaamde "subcontracting" in zijn werk te zien.

Sweatshop - Dead cheap fashion
KLIK opgedeeld in 5 delen
Drie Noorse jongeren worden naar Cambodja gestuurd om zelf in een sweatshop te werken. Ze slapen bij een medewerkster van een sweatshop en moeten rond zien te komen van hetzelfde salaris. Overdag moeten ze hetzelfde werk afleveren onder dezelfde omstandigheden als de medewerkers daar.

Als andere mensen nog documentaires hebben, graag :)
吴 曼 迪
pi_150239027
blood, sweat and t-shirts, bbc docu.
britse jongeren kijken mee in de indiase kledingindustrie
pi_150239046
Had nog nooit van Primark gehoord, maar zo te lezen is het pauperzooi. Dat koop je toch niet? :')
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_150239068
quote:
11s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 06:58 schreef El_Matador het volgende:
Had nog nooit van Primark gehoord, maar zo te lezen is het pauperzooi. Dat koop je toch niet? :')
stel je bent 15 en je krijgt 80 euro kleedgeld per maand (weet ik veel). Je koopt dan een kanye west shirt of 5 shirts 3 broeken en gympen. Of een nieuw shirt en de rest is voor je telefoon of pc weetiket. Die doelgroep is het.
pi_150239084
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 07:04 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

stel je bent 15 en je krijgt 80 euro kleedgeld per maand (weet ik veel). Je koopt dan een kanye west shirt of 5 shirts 3 broeken en gympen. Of een nieuw shirt en de rest is voor je telefoon of pc weetiket. Die doelgroep is het.
80 euro per maand?? Dat is bijna 1000 euro per jaar. Als je 15 bent? Doe normaal.

En dan nog, je hebt toch eigenwaarde?

Kleding bij de Primark, dat is net zoiets als de inrichting van je huis bij de Aldi halen. :')
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_150239121
Nibud richtbedrag is tussen de 50 en 60 per maand. Ik zie een hoop uggs in de stad, dat moet ergens vandaan komen toch?

Daarnaast loopt de nonfood idd altijd goed bij aldi en lidl. Er zijn zelfs mensen die bij de action kleding halen.

Note: zelf kreeg ik 50 euro (op declaratiebasis) en ik had een behoorlijke kledingkast aan kunnen leggen voor m'n studententijd.
pi_150239131
Ik werkte gewoon voor mijn geld vanaf mijn 15e. Leer je er ook beter mee omgaan. 80 euro per maand, gekkigheid man.

dinsdag 3 maart 2015 @ 07:31:41 #35
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_150239200
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 07:09 schreef El_Matador het volgende:

[..]

80 euro per maand?? Dat is bijna 1000 euro per jaar. Als je 15 bent? Doe normaal.

En dan nog, je hebt toch eigenwaarde?

Kleding bij de Primark, dat is net zoiets als de inrichting van je huis bij de Aldi halen. :')
Tsk, de Aldi heeft over het algemeen gewoon goede kwaliteit hoor :P
pi_150239215
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 07:31 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Tsk, de Aldi heeft over het algemeen gewoon goede kwaliteit hoor :P
Qua levensmiddelen hebben ze best lekkere en bijzondere dingen af en toe. Je inrichting er kopen vind ik toch redelijk pauper, jij niet?

pi_150239226
quote:
15s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 07:20 schreef El_Matador het volgende:
Ik werkte gewoon voor mijn geld vanaf mijn 15e. Leer je er ook beter mee omgaan. 80 euro per maand, gekkigheid man.
Toen de lucht nog schoon was en seks nog vies... ;)
  dinsdag 3 maart 2015 @ 08:03:20 #38
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_150239418
Toen ik 15 was ging ik ook voorbamelijk naar de H&M en Mango (Zara was er toen nog niet en de Primark al helemaal niet). Probleem is dat deze prijzen in et Nederlandse straatbeeld best normaal zijn. Dus dan neem je dat als puber ook al normaal aan.

Kan mij ook niet herinneren of 10 jaar geleden de industrie ook al zo in opspraak was. Nu weet ik wel beter.
吴 曼 迪
pi_150239657
Gisteren voor een tientje één broek en 4 shirts gekocht. Absurd? Ja. Moet ik het dan maar laten hangen? Nee: ik ben geen dief van mijn eigen portemonnee, het is toch al geproduceerd én als ik het niet koop, koopt een ander het wel. Het enige wat de Primark een beetje veroorzaakt bij mij is dat ik geen normale prijzen meer kan bedenken voor kleding in andere winkels. Een dekbedovertrek voor 5 euro, een jas voor 9, schoenen voor 12 en een sjaal voor 50 cent, met zulke prijzen is het lastig om in andere winkels spullen te kopen als de prijzen van Primark gewend bent. Je koopt iig meer kleding als je bij de Primark koopt maar dat is ook het concept. Zoveel mogelijk verkopen en steeds nieuwe voorraad ala Action. En wat bij de Primark hangt hangt in andere winkels exact hetzelfde alleen dan met een ander printje voor 3x zoveel. Ik zie ook wel dat de normale kledingszaken echt muisstil zijn sinds er hier een Primark zit, maar ja: ze zijn te duur en de kwaliteit is helaas niet onderscheidend genoeg.
pi_150240594
Ik ben het niet met je eens dat de kwaliteit van primark gelijkwaardig is aan andere winkels. Vaker kunststoffen en gebouwd om kortdurend mee te gaan.
pi_150240959
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 07:04 schreef MevrouwPuff het volgende:

Dan koop je inderdaad minder, maar wel fatsoenlijk spul. En je zorgt dat je wat bijverdient. Handjes laten wapperen.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_150241042
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 08:32 schreef Deezertje het volgende:
Gisteren voor een tientje één broek en 4 shirts gekocht. Absurd? Ja. Moet ik het dan maar laten hangen? Nee: ik ben geen dief van mijn eigen portemonnee, het is toch al geproduceerd én als ik het niet koop, koopt een ander het wel.
Meen je dit nu echt serieus? :D

quote:
En wat bij de Primark hangt hangt in andere winkels exact hetzelfde alleen dan met een ander printje voor 3x zoveel.
Nee.

quote:
Ik zie ook wel dat de normale kledingszaken echt muisstil zijn sinds er hier een Primark zit, maar ja: ze zijn te duur en de kwaliteit is helaas niet onderscheidend genoeg.
Primark is gewoon kutkwaliteit en het oogt bijzonder goedkoop. Dat jij het verschil niet ziet zegt iets over jou, niet over de kwaliteit van primark, laat staan die van andere kledingwinkels...
pi_150241187
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 08:32 schreef Deezertje het volgende:
Nee: ik ben geen dief van mijn eigen portemonnee,
Klopt. Je bent een dief van een ander zijn portemonnee. Gefeliciteerd.
pi_150241280
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 10:01 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dan koop je inderdaad minder, maar wel fatsoenlijk spul. En je zorgt dat je wat bijverdient. Handjes laten wapperen.
Weet niet of een vijftienjarige ook zo denkt. Hangt erg af van opvoeding, zijn groep enzo.
pi_150241625
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 10:05 schreef DS4 het volgende:

[..]

Meen je dit nu echt serieus? :D

[..]

Nee.

[..]

Primark is gewoon kutkwaliteit en het oogt bijzonder goedkoop. Dat jij het verschil niet ziet zegt iets over jou, niet over de kwaliteit van primark, laat staan die van andere kledingwinkels...
Ja als je ziet hoe druk het daar altijd is en hoeveel spullen mensen in hun mandje stoppen weet ik wel zeker dat een ander het koopt. Dat het al geproduceerd is, is toch zo? Primark gaat voortaan echt niet minder produceren want het kan zo goedkoop omdat ze gigantische aantallen maken. Heel de collectie is eigenlijk hetzelfde want als je goed kijkt is het materiaal het hele jaar vaak gelijk, alleen de printjes verschillen iedere maand. Gewoon massaproductie dus.
pi_150241705
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 10:16 schreef MevrouwPuff het volgende:

Weet niet of een vijftienjarige ook zo denkt. Hangt erg af van opvoeding, zijn groep enzo.
Ik moest stellen dat ik 15 was, dus ik ging uit van hoe ik was op mijn 15e... ;)
pi_150241760
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 10:34 schreef Deezertje het volgende:

Ja als je ziet hoe druk het daar altijd is en hoeveel spullen mensen in hun mandje stoppen weet ik wel zeker dat een ander het koopt. Dat het al geproduceerd is, is toch zo? Primark gaat voortaan echt niet minder produceren want het kan zo goedkoop omdat ze gigantische aantallen maken. Heel de collectie is eigenlijk hetzelfde want als je goed kijkt is het materiaal het hele jaar vaak gelijk, alleen de printjes verschillen iedere maand. Gewoon massaproductie dus.
Jij snapt niet dat hoe meer ze verkopen, hoe meer ze weer produceren?

Zo kun je ook het kopen van een gestolen fiets goedpraten. Ja, hij was toch al gestolen. En als ik die fiets niet koop, dan doet een ander het wel...

Dat zijn echt onzinargumenten. Het positieve eraan is dat je kennelijk ook al voelt dat kopen bij primark in essentie vrij asociaal is, gelet op de ellende die er achter zit en je dus al een excuus in aan het bouwen bent. Nu nog het morele kompas wat er zit gaan volgen! :)
pi_150241779
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 10:34 schreef Deezertje het volgende:

[..]

Klinkt een beetje als mensen die bio-industrie vlees eten omdat de dieren toch al dood zijn.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  dinsdag 3 maart 2015 @ 12:52:06 #49
421090 Zelfscanner
BONUSKAART: 2916420051893
pi_150245631
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 10:42 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Klinkt een beetje als mensen die bio-industrie vlees eten omdat de dieren toch al dood zijn.
Weggooien is ook zonde!
De kassamiep laten scannen is silver maar zelfscannen is goud!
pi_150245690
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 10:42 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Idd, hoe meer mensen bij Primark kopen, hoe meer Primark :{
pi_150246130
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 12:52 schreef Zelfscanner het volgende:

Weggooien is ook zonde!
En zo koop je een zielige pup in een te klein hokje... zodat er een hele industrie achter in leven wordt gehouden.

Zelfs met de beste bedoelingen werkt het dus niet zo. Laat staan ter zelfverrijking.
  dinsdag 3 maart 2015 @ 19:13:58 #52
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_150258180
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 09:43 schreef MevrouwPuff het volgende:
Ik ben het niet met je eens dat de kwaliteit van primark gelijkwaardig is aan andere winkels. Vaker kunststoffen en gebouwd om kortdurend mee te gaan.
Synthetische materialen zijn een stuk beter geworden dan vroeger. Het fijne aan 100% synthetische materialen is bijvoorbeeld dat het veel beter te recyclen is dan natuurlijke grondstoffen die inderdaad langzaam aan "kapot" gaan.

Daarnaast zijn bijvoorbeeld jurken van Ted Baker vaak genoeg 100% polyester en dat is niet echt een merk wat je als te goedkoop of van een slechte kwaliteit kan betichten.
吴 曼 迪
pi_151411137
quote:
17s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 19:13 schreef megamandy het volgende:

[..]

Synthetische materialen zijn een stuk beter geworden dan vroeger. Het fijne aan 100% synthetische materialen is bijvoorbeeld dat het veel beter te recyclen is dan natuurlijke grondstoffen die inderdaad langzaam aan "kapot" gaan.

Daarnaast zijn bijvoorbeeld jurken van Ted Baker vaak genoeg 100% polyester en dat is niet echt een merk wat je als te goedkoop of van een slechte kwaliteit kan betichten.
De H&M schreef juist dat ze ontzettend veel moeite moeten doen om synthetische stoffen fatsoenlijk te recyclen. Al komt dat wellicht vooral omdat het dan materiaalmixen betreft. Zeker de combi met elasthaan schijnt lastig te zijn.
En om kleding te recyclen moet je het ook ergens heen brengen. Ze gaan de vuilstort niet af, me dunkt.
Gebruikt primark ook gerecycleerd materiaal?

Ted Baker is inderdaad erg mooi (en duur). Zo duur dat ik over de kwaliteit niets weet te zeggen. Ze maken mooie jurkjes :)

Van het weekend was ik in Keulen, daar zat een megaprimark. Zo veel mensen die met tassen daarvan liepen. Zo volle tassen ook allemaal. Vooral dat hyperconsumeren vind ik treurig.
  maandag 6 april 2015 @ 10:58:17 #54
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_151412283
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2015 09:25 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

De H&M schreef juist dat ze ontzettend veel moeite moeten doen om synthetische stoffen fatsoenlijk te recyclen. Al komt dat wellicht vooral omdat het dan materiaalmixen betreft. Zeker de combi met elasthaan schijnt lastig te zijn.
En om kleding te recyclen moet je het ook ergens heen brengen. Ze gaan de vuilstort niet af, me dunkt.
Gebruikt primark ook gerecycleerd materiaal?

Ted Baker is inderdaad erg mooi (en duur). Zo duur dat ik over de kwaliteit niets weet te zeggen. Ze maken mooie jurkjes :)

Van het weekend was ik in Keulen, daar zat een megaprimark. Zo veel mensen die met tassen daarvan liepen. Zo volle tassen ook allemaal. Vooral dat hyperconsumeren vind ik treurig.
Ja klopt meestal wordt er een mix gebruikt waardoor het moeilijk is her te winnen.
En je moet je voorstellen met elastaan en katoen bijvoorbeeld, je hebt dan een enkel draadje elastaan en de andere stof zit daar helemaal omheen gedraaid. Met de hand kun je een tijdje pulken en draaien en dan krijg je het los, maar machinaal wordt het altijd of geschredderd (katoen/wol etc.) of dus weer gesmolten (polyester) maar zodra het gemengd is kun je dat bijna niet meer.
吴 曼 迪
pi_155380966
In België heeft men zich de vraag gesteld of je je schuldig moet voelen als je bij Primark winkelt. De conclusie is (uiteraard) volmondig ja:

http://www.demorgen.be/op(...)mark-shopt-a2427335/

Minstens zo lezenswaardig vond ik deze opinie:

http://www.demorgen.be/op(...)e-economie-a2147049/
pi_155382809
Mooi stuk wel, al zie ik bij 'gerelateerd' ook een terecht stuk staan, dat bv h&m wel goede initiatieven ontplooit en veel mensen het geld niet hebben voor duurzaam.

Zo heb ik laatst een kuyichi jeans gekocht in de outlet voor ¤10, maar ¤120 zou ik echt niet snel aan een jeans uitgeven, hoe ecologisch ook.

Daarnaast màànden geleden bij wijze van experiment bij rank a brand een merk aangevraagd dat lid is van fair wear (Philipa k) en vrij eenvoudig een sustainability report googlebaar heeft. Ik zou een mailtje krijgen wanneer ze er wat mee zouden doen. Vervolgens gebeurt er dus heel langs niets, maar kreeg ik onlangs 3 dagen achtereen spam of ik (een deel van) de ¤200 wil doneren die rank a brand aangeeft nodig te hebben om een rapport op te stellen. Wat voor een uurloon rekenen die mensen wel niet?
--> het is een ondoorzichtige business om 'goed' van 'fout' te onderscheiden.
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 15:49:11 #57
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_155409433
Rank a brand is inderdaad heel overrated :r ze kijken ook alleen naar de policy van een merk. En dan scoren merken die alles in Europa (soms voor 90% in landen zoals Frankrijk en Italië wasrdoor het makkelijk valt te controleren) heel laag.
吴 曼 迪
pi_163551049
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 15:49 schreef megamandy het volgende:
Rank a brand is inderdaad heel overrated :r ze kijken ook alleen naar de policy van een merk. En dan scoren merken die alles in Europa (soms voor 90% in landen zoals Frankrijk en Italië wasrdoor het makkelijk valt te controleren) heel laag.
Daarvoor kan je zelf toch wel Googlen?
Wat ik laatst zelf bedacht: Portugal bv krijgt veel EU steun, door kleding van daar te kopen, verbeter je de economie daar zodat die steun misschien minder nodig wordt? Al is dat mogelijk te vergezocht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')