abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148316245
In 2008 opende Primark het eerste filiaal in Rotterdam. Wat een een groot succes bleek te zijn. Sindsdien is de Ierse keten met een niet te stuiten opmars bezig in Nederland. Waar een nieuwe winkel wordt geopend moeten er dranghekken worden geplaatst vanwege de grote mensenmenigte die er op afkomt.

In de media verschijnen er regelmatig berichten dat de kleding bij Primark zo spotgoedkoop is doordat werknemers in lagelonenlanden worden uitgebuit en in slechte omstandigheden moeten werken.

Weiger jij bij Primark (of andere soortgelijke ketens) te kopen vanwege deze redenen? Of ben je er niet mee bezig als je iets koopt? Ikzelf eigenlijk niet zo als ik eerlijk ben.

In dit topic, ontstaan uit het algemene Primark topic, kan worden gediscussieerd over de handelwijze van de Ierse keten.
pi_148316440
Uit gesloten topic: LIF / Beste primark in NL?

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 18:22 schreef Erasmo het volgende:
Kick! Vanavond om 21:10 op NPO2:

[..]

Lees hier verder
De kleren maken de man, maar wie maakt onze kleren? Voor De slag om de klerewereld begeven Teun van de Keuken en Roland Duong zich in de wereld van mode en textiel.

quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2015 11:51 schreef MevrouwPuff het volgende:
http://s.vk.nl/ar/3821870(...)ign=shared%20content
Stuk in de Volkskrant over de documentaire de strijd om de Klerewereld.
pi_148316461
Lastig om te bepalen wat wel een goede prijs is. Hoeveel mag de fabrieksbrand verdienen, hoeveel de winkel? Jammer dat het programma (nog) niet laat zien hoe de omstandigheden zijn in algemene winkels, maar nu op zoek is naar de bodemgrens. Al wordt misschien wel duidelijk wie de afnemers van die bodemfabrieken zijn.

Eigenlijk zonde dat ze nu het tegenovergestelde doen als met de chocolade.

[ Bericht 85% gewijzigd door MevrouwPuff op 04-01-2015 14:29:24 ]
pi_148356388
Kinderarbeid is natuurlijk niet goed.. maar.. als wij de kleding niet kopen.. krijgen die kinderen hun kwartje niet omdat er niks verkocht word.

Of zie ik het nu heel verkeerd??!!
pi_148357636
Ben nog nooit in een Primark geweest, heb ooit 1 shirtje gekregen welke van de Primark was. Na één keer wassen kun je ze wegflikkeren.

Echt zo'n warenhuis waar je heen gaat als je 12-16 bent en net wat centjes verdiend hebt. Hoorde van anderen dat je er jeans kunt kopen voor ¤10,- :')

Niet uit principe, maar vind de kleding echt te karig voor woorden (van horen zeggen) dus daarom koop ik er niks.

Heel nobel altijd van mensen die een winkel willen boycotten, maar Nederlanders willen graag alles tegen de laagste prijs (ook al kun je de kleding na een week of 2-3 weg tyfen).
pi_148357758
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 15:32 schreef Kazenbazen het volgende:
Ben nog nooit in een Primark geweest, heb ooit 1 shirtje gekregen welke van de Primark was. Na één keer wassen kun je ze wegflikkeren.

Echt zo'n warenhuis waar je heen gaat als je 12-16 bent en net wat centjes verdiend hebt. Hoorde van anderen dat je er jeans kunt kopen voor ¤10,- :')

Niet uit principe, maar vind de kleding echt te karig voor woorden (van horen zeggen) dus daarom koop ik er niks.

Heel nobel altijd van mensen die een winkel willen boycotten, maar Nederlanders willen graag alles tegen de laagste prijs (ook al kun je de kleding na een week of 2-3 weg tyfen).
C&A doet ook aan kinderarbeid..
Dan kan je alle winkels wel boycotten.. Hoe denk je dat bijv. de kleding bij de action, H&M enz.. allemaal zo goedkoop zijn??!!
pi_148357794
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 15:35 schreef Amnistia het volgende:

[..]

C&A doet ook aan kinderarbeid..
Dan kan je alle winkels wel boycotten.. Hoe denk je dat bijv. de kleding bij de action, H&M enz.. allemaal zo goedkoop zijn??!!
Dure kleding is ook niet altijd schoon hoor..
Maar ik kan er verder weinig mee, in principe kun je dan nergens meer kopen.
Bedoelde meer dat de Primark belachelijke prijzen hanteert, waardoor het echt geen kwaliteit en eerlijke handel kan zijn.
pi_148357852
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 15:36 schreef Kazenbazen het volgende:

[..]

Dure kleding is ook niet altijd schoon hoor..
Maar ik kan er verder weinig mee, in principe kun je dan nergens meer kopen.
Bedoelde meer dat de Primark belachelijke prijzen hanteert, waardoor het echt geen kwaliteit en eerlijke handel kan zijn.
Op de website zeggen ze dat ze zo goedkoop kunnen zijn omdat ze geen reclame maken..
maar dat lijkt me sterk dat het daarom zo goedkoop is..
pi_148357928
Was maand of 2 geleden wel een docu over de Primark op de PO. Gingen ze na hoe een jeans 10 ekkies kan kosten (verkoopprijs). Allemaal Chinezen aan het woord die het niet geloofden en zeiden dat de kostprijs al ¤6 was.
pi_148591803
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 14:21 schreef Mylene het volgende:
De kleren maken de man, maar wie maakt onze kleren? Voor De slag om de klerewereld begeven Teun van de Keuken en Roland Duong zich in de wereld van mode en textiel.
Deel 2 - http://www.vpro.nl/buiten(...)ewereld-deel-2-.html
Deel 1 - http://www.vpro.nl/buiten(...)ichtige-kleding.html

Kostprijs van de jeans waren dus $8-12,- voor de grote merken. Dat is ca. 12,5% van de winkelprijs voor die merken. Wie graait dan het meeste van de overige 87,5% waarbij mensen vrijwillig voor in de rij gaan staan bij de kassa ...

[ Bericht 6% gewijzigd door Yiwei op 12-01-2015 01:05:37 ]
pi_148595421
Hoho. Er zijn ook nog transportkosten loonkosten van winkelpersoneel pandverhuur ontwerpers marketingmensen... Met al die zaken opgeteld blijft primark te goedkoop (zou me niets verbazen als er op jeans weinig marge zit voor ze maar ze willen complete productlijnen) en diesel te duur. Wat daartussenin zit is echt niet alleen winst.
  vrijdag 16 januari 2015 @ 00:25:37 #12
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_148735300
Misschien is het een idee om in Nederland een productiehal na te bouwen zoals in Bangladesh en om daar Primark shoppers eens een dagje te laten produceren. Hoge temperaturen, hoge targets, belabberde verloning, stank en een schreeuwende ploegbaas in je nek. Benieuwd of ze dan na een dagje nog steeds laconiek zeggen: "boeit mij het allemaal".

Zelf laat ik maatshirts in Nederland maken en dan betaal ik zo ongeveer 200 euro per shirt. Maker is er vrij open over en de stof voor zo'n shirt zit ergens tussen de 75 euro en de 100 euro. Dan heb je een fatsoenlijke stof.

Uiteraard is dat een fiks bedrag voor een shirt en ik begrijp dat niet iedereen dat uit wil geven aan kleding, maar tegenwoordig is de balans wel helemaal zoek. Het draait ook niet meer om kwaliteit, maar puur om kwantiteit, vijf tassen de winkel uit. Krijg er altijd een vieze smaak van in mijn mond.
pi_148786961
quote:
Deel 3 - http://www.vpro.nl/buitenland/speel.VPWON_1231625.html

# E0,50 per kilo katoen, welke de hoeveelheid is voor 1 shirt/hemd/blouse
# E0,60 - E0,70 per kilo bio katoen
# een profiel wie katoenplukkers allemaal zijn, geïnterviewde verdiende E0,09 per kilo geplukt katoen
# E1 - 2,- bovenop de reguliere inkoopprijs voor betere loon, ziektekostenverzekering en pensioen
pi_148787521
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 00:25 schreef RichardHammond het volgende:
Zelf laat ik maatshirts in Nederland maken en dan betaal ik zo ongeveer 200 euro per shirt. Maker is er vrij open over en de stof voor zo'n shirt zit ergens tussen de 75 euro en de 100 euro. Dan heb je een fatsoenlijke stof.
Wat maakt hun stof fatsoenlijk dat het E70-E100,- is? Wat exclusief de arbeidskosten is.

quote:
Uiteraard is dat een fiks bedrag voor een shirt en ik begrijp dat niet iedereen dat uit wil geven aan kleding, maar tegenwoordig is de balans wel helemaal zoek. Het draait ook niet meer om kwaliteit, maar puur om kwantiteit, vijf tassen de winkel uit. Krijg er altijd een vieze smaak van in mijn mond.
Zelf heb ik nooit gewinkeld met 5 tassen de winkel uit, hooguit een klein zakje met 1 ding erin per half jaar. Maar ik wou even benadrukken dat er soms ook niks aan te doen is omtrent oppervlakkigheid. Bijv. mensen worden uitgelachen/gepest/belachelijk gemaakt op de werkvloer als de kleding even wat anders is, of als mensen regelmatig dezelfde kleren aantrekken.
pi_148791644
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:15 schreef Yiwei het volgende:

[..]

Wat maakt hun stof fatsoenlijk dat het E70-E100,- is? Wat exclusief de arbeidskosten is.

[..]

Zelf heb ik nooit gewinkeld met 5 tassen de winkel uit, hooguit een klein zakje met 1 ding erin per half jaar. Maar ik wou even benadrukken dat er soms ook niks aan te doen is omtrent oppervlakkigheid. Bijv. mensen worden uitgelachen/gepest/belachelijk gemaakt op de werkvloer als de kleding even wat anders is, of als mensen regelmatig dezelfde kleren aantrekken.
Het gaat om een pak hè, dat is in elk geval broek + jasje. Je hebt zeker 2 meter stof per item nodig. Wil je 100% wol, dan kost het je als consument zeker 15 euro per meter, geen idee wat de marge zou zijn, maar zo gek duur is het dus niet.
pi_148801134
Ik had voor 18 euro:
- pyjamaset (shirt+broek)
- loungeset (shirt + loungebroek)
- 2 woonkussens
- 2 t-shirts
- 3 boxers

Normaal heb je daar niet eens één broek voor in een normale winkel.

Of ik me schuldig voel? Mwah, ze bieden het toch zelf aan voor die prijs?
En het is ook deels slim inkopen: nu zomerspullen tegen bodemprijzen, 4 maanden in de kast laten hangen en straks in de zomer lekker aan en ondertussen hangen ze weer voor volledige prijzen in de winkel. Zelfde als de Action. De paasspullen liggen nu al in de winkel en met pasen is er niks meer verkrijgbaar. Voortaan moet je seizoen vooruitdenken dus.

Ondertussen hing de winkel al vol met slippers en zwembroeken terwijl het half januari is!! Grote kans dat het over amper 2 maanden alweer is afgeprijsd dus laat ik het nu mooi hangen.

Sinds hier een Primark is zie je bijna iedereen met meerdere tassen lopen. Er gaat dus héél veel geld om daar. Primark is gewoon een klerenhandel, zoveel mogelijk verkopen en ook zo snel mogelijk.
pi_148810135
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 22:53 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Het gaat om een pak hè, dat is in elk geval broek + jasje. Je hebt zeker 2 meter stof per item nodig. Wil je 100% wol, dan kost het je als consument zeker 15 euro per meter, geen idee wat de marge zou zijn, maar zo gek duur is het dus niet.
Ik had inderdaad niet gelezen dat het over de overhemd gaat die bij een pak hoort.

quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 12:07 schreef Deezertje het volgende:
Ik had voor 18 euro:
- pyjamaset (shirt+broek)
- loungeset (shirt + loungebroek)
- 2 woonkussens
- 2 t-shirts
- 3 boxers
Vergelijkbare prijzen heb je bij de C&A die al jarenlang met biokatoen werkt.

[ Bericht 29% gewijzigd door Yiwei op 18-01-2015 16:53:38 ]
pi_148810519
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 16:45 schreef Yiwei het volgende:

[..]

Ik had inderdaad niet gelezen dat het over de overhemd gaat die bij een pak hoort.

[..]

Vergelijkbare prijzen heb je bij de C&A die al jarenlang met biokatoen werkt.
Alles samen was 18 euro he. Krijg je bij de C&A het niet voor mee.
  Moderator zondag 18 januari 2015 @ 17:15:12 #19
155227 crew  Guppy
dus
pi_148811199
Ik had een shirtje van de H&M gekocht vorig jaar. Oké, geen PRIMARK, maar ik had er iets van ¤ 5,- voor betaald geloof ik. Het valt dus wel een beetje in die categorie.

Helemaal niet heel vaak gedragen/gewassen, maar ik trok er van de week dus wel een gat in. Zo jammer! Dan merk je toch dat t niet veel is. Kan ook niet natuurlijk, voor dat geld. Maar ik vind dat toch zonde. Dan betaal ik liever wat meer, dat t ook langer meegaat.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_148811315
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 17:15 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik had een shirtje van de H&M gekocht vorig jaar. Oké, geen PRIMARK, maar ik had er iets van ¤ 5,- voor betaald geloof ik. Het valt dus wel een beetje in die categorie.

Helemaal niet heel vaak gedragen/gewassen, maar ik trok er van de week dus wel een gat in. Zo jammer! Dan merk je toch dat t niet veel is. Kan ook niet natuurlijk, voor dat geld. Maar ik vind dat toch zonde. Dan betaal ik liever wat meer, dat t ook langer meegaat.
Lang mee kunnen gaan is zo'n beetje het belangrijkste om duurzaam te zijn denk ik ja.
  zondag 18 januari 2015 @ 17:20:31 #21
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_148811353
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 22:53 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Hij had het over een shirt:
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 00:25 schreef RichardHammond het volgende:
Edoch, 75 tot 100 euro voor een strekkende meter katoen, dan moet het wel door maagdige engelen bij maanlicht geplukt zijn.
  Moderator zondag 18 januari 2015 @ 17:20:36 #22
155227 crew  Guppy
dus
pi_148811356
quote:
1s.gif Op zondag 18 januari 2015 17:19 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Lang mee kunnen gaan is zo'n beetje het belangrijkste om duurzaam te zijn denk ik ja.
Ja. En het stomme is dat het wel een heel fijn shirt was :')
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_148812020
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 17:15 schreef Guppyfriend het volgende:

Jaren terug heb ik een basic T gekocht bij de HEMA voor E3,-
Geen gat erin, niet verkleurd, niet gaan pluizen, niet verrekt, niet gaan stinken. Misschien kan je bij de HEMA proberen. Die is tegenwoordig ook met bio-katoen bezig ofzo.
pi_148812789
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 17:20 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Hij had het over een shirt:

[..]

Edoch, 75 tot 100 euro voor een strekkende meter katoen, dan moet het wel door maagdige engelen bij maanlicht geplukt zijn.
Da's waar, excusez-moi.
Voor een mannenoverhemd heb je ook wel bijna 2 meter nodig hoor, dan is het nog steeds duur, maar die engeltjes hoeven niet maagdelijk te zijn :P
  Moderator zondag 18 januari 2015 @ 18:11:27 #25
155227 crew  Guppy
dus
pi_148812839
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 17:41 schreef Yiwei het volgende:

[..]

Jaren terug heb ik een basic T gekocht bij de HEMA voor E3,-
Geen gat erin, niet verkleurd, niet gaan pluizen, niet verrekt, niet gaan stinken. Misschien kan je bij de HEMA proberen. Die is tegenwoordig ook met bio-katoen bezig ofzo.
Klopt. Ik heb ook veel HEMA-shirts :) van die basics. Die lijken eindeloos mee te gaan!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')