abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148310451
Maar controleert de bank tegenwoordig niet meer de tennaamstelling, dan?
pi_148310455
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 10:51 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Er kan ook iets misgaan tussen opstellen factuur en ontvangen factuur. Denk o.a. aan fraude. Achteraf gezien was een belletje naar de leverancier wel zo handig geweest.
Aha ze moeten bij iedereen die een factuur stuurt eerst gaan bellen om die factuur samen door te lopen?
pi_148310456
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 10:53 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Nee. Overigens deed vroeger alleen de postbank dat. Alle andere rekeningnummer zijn opgesteld middels de 11-proef.
pi_148310468
quote:
7s.gif Op zondag 4 januari 2015 10:54 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Aha ze moeten bij iedereen die een factuur stuurt eerst gaan bellen om die factuur samen door te lopen?
Precies :')

Mensen die dat roepen hebben echt geen idee van betalingsverkeer.
pi_148310488
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 10:53 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
nee, in het iban nummer zit een controle functie gebouwd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 4 januari 2015 @ 10:56:31 #156
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_148310491
Laatst was er bij Radar of Kassa een item over geld dat verkeerd overgemaakt was door een typfout bij het omnummeren naar IBAN.

De bank kan/mag niets doen als alleen vragen of de ontvanger het netjes wil terugstorten.

Hoe is dit anders? Je kunt betalingen niet terugvorderen, alleen incasso's. Toch?
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_148310496
Haha mooi verhaal, weer een nieuwe idioot onder curatele.
Even a broken clock is right twice a day.
pi_148310515
Die man had direct moeten verkassen naar Thailand of dergelijke, daar had hij een lange tijd met dit geld kunnen besteden.
pi_148310518
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 10:56 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

nee, in het iban nummer zit een controle functie gebouwd.
Nou je ziet hoe goed dat werkt..
pi_148310528
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 10:56 schreef Notorious_Roy het volgende:
Laatst was er bij Radar of Kassa een item over geld dat verkeerd overgemaakt was door een typfout bij het omnummeren naar IBAN.

De bank kan/mag niets doen als alleen vragen of de ontvanger het netjes wil terugstorten.

Hoe is dit anders? Je kunt betalingen niet terugvorderen, alleen incasso's. Toch?
klopt. Die typefout ging over het normale nummer waarbij je bij het intypen van het normale nummer een fout maakt op een website voor het omzetten naar iban.

Eerst zal de bank adviseren om 1 cent over tem aken met een bericht in de omschrijving of je het geld wilt terugbetalen. Daarna probeert de bank zelf contact te leggen met die persoon. Gaat dat nog niet dan geeft de bank het adres van die persoon, zodat je een rechtzaak kan starten of via incasso bureaus je geld kan terugvragen.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 4 januari 2015 @ 10:59:11 #161
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_148310532
quote:
7s.gif Op zondag 4 januari 2015 10:54 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Als "zomaar" een rekeningnummer verandert misschien wel.
pi_148310535
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 10:58 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Werkt inderdaad prima, want als het geen bestaand nummer was dan had er een foutmelding geweest dat het nummer niet klopte :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_148310542
quote:

[..]

Als iemand een iban nummer van zijn oom in Brabant op een factuur zet......
pi_148310546
quote:

[..]

blijkbaar bestaat het nummer.
pi_148310551
quote:
7s.gif Op zondag 4 januari 2015 10:51 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wie zegt dat dat nummer veranderd is? Misschien was het wel de eerste keer dat dat bedrijf voor Amsterdam iets deed en een rekening verstuurde.
Ik las ergens dat het nummer veranderd was.
  zondag 4 januari 2015 @ 11:00:28 #166
311468 Van_Poppel
pi_148310559
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 10:56 schreef Notorious_Roy het volgende:

Dat ging toch om een één of andere check die ze uitvoeren als je 2 nummers omdraait? Met IBAN is dat niet meer mogelijk geloof ik.
pi_148310574
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 11:00 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Dat ging toch om een één of andere check die ze uitvoeren als je 2 nummers omdraait. Met IBAN is dat niet meer mogelijk geloof ik.
nee ging over een typefout maken op de website om er een iban vante maken.
Daar kan geen enkele controle tegenop.
  zondag 4 januari 2015 @ 11:01:40 #168
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_148310583
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 11:00 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Dat ging toch om een één of andere check die ze uitvoeren als je 2 nummers omdraait. Met IBAN is dat niet meer mogelijk geloof ik.
11 proef. Ik geloof dat dat bij iban ook nog wel werkt.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_148310590
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2015 11:01 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

11 proef. Ik geloof dat dat bij iban ook nog wel werkt.
die website om een iban te maken van een gewoon rekeninnummer gebruikt die 11 proef niet en maakt van een verkeer normaal rekeningnummer een goed iban nummer (maar wel van de verkeerde persoon).
pi_148310602
quote:
6s.gif Op zondag 4 januari 2015 10:59 schreef Geralt het volgende:

[..]

Werkt inderdaad prima, want als het geen bestaand nummer was dan had er een foutmelding geweest dat het nummer niet klopte :)
Plus dat het niet anders is dan vroeger. Bij oude rekeningnummers liep je hetzelfde risico.
pi_148310619
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 10:59 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Als "zomaar" een rekeningnummer verandert misschien wel.
Ja, dan misschien wel maar is daar sprake van?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-01-2015 11:04:34 ]
pi_148310627
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2015 11:04 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ja, dan wel maar is daar sprake van?
volgens mij had het bedrijf een verkeerd iban nummer op de faktuur staan.
  zondag 4 januari 2015 @ 11:05:30 #173
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_148310634
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 11:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

die website om een iban te maken van een gewoon rekeninnummer gebruikt die 11 proef niet en maakt van een verkeer normaal rekeningnummer een goed iban nummer (maar wel van de verkeerde persoon).
Eigenlijk had die website dus even een 11 proef moeten doen, dan was er niks aan de hand geweest.
pi_148310642
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2015 11:05 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

Eigenlijk had die website dus even een 11 proef moeten doen, dan was er niks aan de hand geweest.
klopt, maar dat is niet gebeurd.... Dan krijg je huilie huilie op radar en kassa omdat het helemaal niet hun fout was en het de schuld van de bank was
pi_148310654
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 11:04 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

volgens mij had het bedrijf een verkeerd iban nummer op de faktuur staan.
Ja, dat zal zeker het geval zijn. Maar maakt nog wel uit of er al een betalingsrelatie met dat bedrijf was. Bij een nieuwe relatie wordt die gewoon met dat foute nummer aangemaakt.
pi_148310668
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2015 11:06 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ja, dat zal zeker het geval zijn. Maar maakt nog wel uit of er al een betalingsrelatie met dat bedrijf was. Bij een nieuwe relatie wordt die gewoon met dat foute nummer aangemaakt.
blijkbaar is dat gebeurd....

Dit lijkt mij trouwens niet iets voor de gemeente. Deze heeft gewoon betaald. De belanghebbende moet maar achter dat geld aan gaan, deze heeft de fout gemaakt door een verkeerd iban nummer op de faktuur te zetten.
  zondag 4 januari 2015 @ 11:08:59 #177
311468 Van_Poppel
pi_148310684
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2015 11:04 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ja, dan misschien wel maar is daar sprake van?
Dat weten we niet. Staat niet in het artikel. :P

Maargoed, bij nieuwe leveranciers zou het misschien ook geen kwaad kunnen. Het is niet dat de gemeente iedere maand 50 nieuwe leveranciers krijgt ofzo.
pi_148310705
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 11:08 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Dat weten we niet. Staat niet in het artikel. :P

Maargoed, bij nieuwe leveranciers zou het misschien ook geen kwaad kunnen. Het is niet dat de gemeenste iedere maand 50 nieuwe leveranciers krijgt ofzo.
Bij een gemeente met de omvang van Amsterdam zullen dat er flink wat meer dan 50 per maand zijn inderdaad.
pi_148310735
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 11:08 schreef Van_Poppel het volgende:
Maargoed, bij nieuwe leveranciers zou het misschien ook geen kwaad kunnen. Het is niet dat de gemeente iedere maand 50 nieuwe leveranciers krijgt ofzo.
ik denk wel meer dan 50
pi_148310773
quote:
6s.gif Op zondag 4 januari 2015 10:59 schreef Geralt het volgende:

[..]

Dat was vroeger toch niet anders geweest?
Behalve dat de bank ook de tennaamstelling en de woonplaats controleerde om vergissingen uit te sluiten..
  zondag 4 januari 2015 @ 11:16:05 #181
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_148310829
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 11:13 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Behalve dat de bank ook de tennaamstelling en de woonplaats controleerde om vergissingen uit te sluiten..
Daar moesten ze mee stoppen omdat de consument zich geschaad voelde in de privacy...
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_148310838
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 11:13 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Dat werd alleen op postbanknummers standaard gedaan.
  zondag 4 januari 2015 @ 11:20:54 #183
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_148310922
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2015 11:06 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik ga er van uit dat als de gemeente met een nieuwe relatie in zee gaat dat ze dan voordat er zaken gedaan worden al om de bedrijfsgegevens vragen zoals KVK gebeuren en bankrekeningnummer. Als ze dan de factuur krijgen kunnen ze het met de eerder opgestuurde gegevens vergelijken.
  zondag 4 januari 2015 @ 11:21:09 #184
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_148310924
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2015 01:59 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Afgezien van het feit dat de ontvanger redelijkerwijs kan aannemen dat er iets niet klopt als er bijna twee ton op diens rekening wordt gestort zonder dat er een logische verklaring voor is?

En dat de ontvanger weet dat voorgaande overweging zeker zal worden meegenomen in een rechtszaak (die je weet die zal komen) en die overweging ook vrijwel zeker de doorslag zal geven?

"Niet zijn probleem" zou ik dan ook niet willen zeggen. Het was écht niet zijn probleem als hij dat geld direct had teruggestort, liefst nog voordat er om wordt gevraagd.
Daarom mijn tweede deel van de post, die je netjes weg laat ;)

Als iemand geld op jouw rekening stort hoef je daar niets mee te doen. Een 'dankjewel' is wel vriendelijk :)

Hier gaat het om een groot bedrag, maar maakt dat wat uit?
2 ton voor de 1 kan minder waard zijn als 25 euro voor een ander.

Degene die de fout maakt heeft een probleem, niet de ontvanger. Tot het natuurlijk tot een rechtszaak komt.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 4 januari 2015 @ 11:21:57 #185
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_148310944
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2015 11:16 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]

Daar moesten ze mee stoppen omdat de consument zich geschaad voelde in de privacy...
Eigenlijk belachelijk, want hierdoor krijg je dus meer fouten die de bank ook niet mag/kan oplossen. Men schiet zich in de eigen voet.
pi_148311001
quote:
10s.gif Op zondag 4 januari 2015 11:20 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

Ik ga er van uit dat als de gemeente met een nieuwe relatie in zee gaat dat ze dan voordat er zaken gedaan worden al om de bedrijfsgegevens vragen zoals KVK gebeuren en bankrekeningnummer. Als ze dan de factuur krijgen kunnen ze het met de eerder opgestuurde gegevens vergelijken.
Het kan heel goed om een enkele transactie zijn gegaan ergens voor. Bijvoorbeeld een of andere machine of de aankoop van vastgoed. Waar men vervolgens een factuur voor stuurt. Als je dan een verkeerd rekeningnummer op je factuur zet kan het fout gaan.
  zondag 4 januari 2015 @ 11:27:05 #187
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_148311032
De gemeente heeft de factuur voldaan, heeft afschrift als bewijs, rekeningnummer klopt met banknummer op de factuur.

Ik zie niet in waarom de gemeente ineens achter een correct betaalde factuur aan moet. Lijkt me toch een zaak voor de facturerende partij :P
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_148311051
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2015 11:21 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Eigenlijk belachelijk, want hierdoor krijg je dus meer fouten die de bank ook niet mag/kan oplossen. Men schiet zich in de eigen voet.
Je moet er gewoon voor zorgen dat je gegevens kloppen. Als je namelijk een enkel typfoutje in het iban maakt is deze per definitie fout. Als je er twee maakt is de kans dat het iban vervolgens klopt nog steeds uiterst gering. Doorgaans wordt gewoon per abuis een verkeerd bestaand rekeningnummer gebruikt. En nogmaals, niets nieuws onder de horizon. Vroeger kon men ook gewoon aanleveren zonder dat naam-nummer controle werd uitgevoerd.
  zondag 4 januari 2015 @ 11:45:38 #189
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_148311459
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2015 01:59 schreef Ferdo het volgende:

[..]

"Niet zijn probleem" zou ik dan ook niet willen zeggen. Het was écht niet zijn probleem als hij dat geld direct had teruggestort, liefst nog voordat er om wordt gevraagd.
Je kunt het denk ik beter niet blindelings terugstorten maar de bank vragen om de transactie ongedaan te maken. In elk geval eerst zekerheid krijgen dat de weergave in het overzicht klopt.

Elk fatsoenlijk mens zal uiteraard zorgen dat de eigenaar zijn geld terugkrijgt. Ik walg eerlijk gezegd van types die dit als een leuk voordeeltje zien.
  zondag 4 januari 2015 @ 11:46:32 #190
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_148311488
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2015 11:28 schreef Robar het volgende:

[..]

Je moet er gewoon voor zorgen dat je gegevens kloppen. Als je namelijk een enkel typfoutje in het iban maakt is deze per definitie fout. Als je er twee maakt is de kans dat het iban vervolgens klopt nog steeds uiterst gering. Doorgaans wordt gewoon per abuis een verkeerd bestaand rekeningnummer gebruikt. En nogmaals, niets nieuws onder de horizon. Vroeger kon men ook gewoon aanleveren zonder dat naam-nummer controle werd uitgevoerd.
Toch erg, dat wanneer je een foutje maakt (kan iedereen een keer overkomen) dat het zo hard wordt afgestraft aangezien er zo weinig tot geen flexibiliteit is om dit soort zaken ongedaan te maken.
pi_148311490
quote:
7s.gif Op zondag 4 januari 2015 10:44 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Hoe vaak zullen bedrijven facturen met een verkeerd rekeningnummer versturen?
Over algemeen zullen de meeste mensen gewoon het geld terug overmaken, daarnaast werken de meeste bedrijven met elektronische facturen en of zorgt een 11 check ervoor dat het nummer als ongeldig word gemarkeerd.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_148311529
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2015 11:28 schreef Robar het volgende:

[..]

Ik gok dat de kans op een goed/fout 11 check nummer even groot is als je een random nummer zult invullen, zal als ik tijd heb eens een statistische berekening doen.
pi_148311537
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 11:46 schreef raptorix het volgende:

[..]

Over algemeen zullen de meeste mensen gewoon het geld terug overmaken, daarnaast werken de meeste bedrijven met elektronische facturen en of zorgt een 11 check ervoor dat het nummer als ongeldig word gemarkeerd.
Wat ook logisch is aangezien een juiste factuur zorgt voor een snellere afhandeling.
Hier werd echter zo'n beetje gesuggereerd dat bij iedere factuur de opdrachtgever maar met de leverancier zou moeten bellen om te kijken of het rekeningnummer klopt. Dit lijkt me echter primair de taak van de opdrachtnemer. Die wil zijn geld graag snel ontvangen.
pi_148311541
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2015 11:45 schreef Heremeteit het volgende:

[..]

Je kunt het denk ik beter niet blindelings terugstorten maar de bank vragen om de transactie ongedaan te maken. In elk geval eerst zekerheid krijgen dat de weergave in het overzicht klopt.

Elk fatsoenlijk mens zal uiteraard zorgen dat de eigenaar zijn geld terugkrijgt. Ik walg eerlijk gezegd van types die dit als een leuk voordeeltje zien.
:')
pi_148311544
Die moet het gewoon terug betalen. Is al vaker voorgekomen bij de belastingdienst en dan dok je netjes alles terug.
pi_148311564
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 11:49 schreef Chadi het volgende:
Die moet het gewoon terug betalen. Is al vaker voorgekomen bij de belastingdienst en dan dok je netjes alles terug.
Je moet ook terugbetalen, het punt is alleen dat je van een kale kip niet kan plukken, dus gaat er gewoon een zelfde traject overheen als bij iemand met beslaglegging.
  zondag 4 januari 2015 @ 11:53:44 #197
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_148311649
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2015 11:49 schreef TorroFernandes het volgende:

[..]

:')
Pauper die je bent :')
pi_148311695
Gewoon uitgeven jonge, BAM! Leuk begin van het nieuwe jaar :D

Ik zou het direct op m'n spaarrekening sodemieteren. Al is het maar 1,5% rente per jaar, dan wil ik in elk geval die paar dagen rente pakken :P En daarna natuurlijk terugstorten als erom gevraagd wordt.
Schip ahoy!
pi_148311746
Nog een artikeltje naar aanleiding van met wat andere voorbeelden

http://www.parool.nl/paro(...)r-de-verkeerde.dhtml
pi_148311793
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 11:50 schreef raptorix het volgende:

[..]

Je moet ook terugbetalen, het punt is alleen dat je van een kale kip niet kan plukken, dus gaat er gewoon een zelfde traject overheen als bij iemand met beslaglegging.
Dan moet hij de rest van zijn leven kaal blijven. Dat is ook niet zo leuk voor hem en zijn gezin.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')