Dat is een uitstekende vraag. Staat op de standaard checklist.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 16:47 schreef spijkerbroek het volgende:
Bij elk onderzoek vraag ik me in eerste instantie af wie dat onderzoek betaald heeft en welk voordeel de geldschieter bij de conclusie heeft.
Even een extreem voorbeeld. Stel, uit wetenschappelijk onderzoek zou blijken dat de aarde plat is. De eerdere bolvorm bleek een domme misrekening te zijn en nu is aangetoond dat de wereld echt een schijf is.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 16:47 schreef Molurus het volgende:
Bijna alle mensen lijden aan confirmation bias en een zekere vooringenomenheid ten aanzien van de eigen overtuigingen.
Als mensen lang en veel hebben geïnvesteerd in een bepaalde overtuiging dan laten ze dat niet gemakkelijk los. Ook niet als de wetenschap direct aantoont dat die overtuiging alleen maar onzin kan zijn.
Ja, dat hoor je vaker, maar ik zou het dan logischer vinden dat mensen veel kritischer naar hun bronnen gaan kijken, maar dat gebeurt juist niet. Er wordt veel cynischer naar gekeken.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 16:50 schreef Marsenal het volgende:
Vind dat altijd het meest pijnlijk zichtbaar bij samenzweringstheorieën. Duizenden mensen die nog nooit iets over vliegtuigen/raketten/explosies/betonnen gebouwen hebben gelezen, maar wel zeker weten dat er geen vliegtuig het Pentagon is ingevlogen.
Ik denk dat het komt omdat informatie zo makkelijk verspreid wordt, dat betrouwbaarheid van informatie ook behoorlijk aangetast is. Hoeveel onzin ik tegenwoordig lees, dankzij internet e.d. Zelfs grotere kwaliteitskranten maken af en toe blunders van heb ik jou daar. Wetenschappers die de hele boel bij elkaar liegen om maar gepubliceerd te worden. Ergerlijk.
Vermoedelijk dat laatste... aan de andere kant zou dat ook een coherent bewijs vereisen, dat consistent is met alle andere wetenschappelijke kennis. Dat is wel een hypothetische wetenschappelijke revolutie.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 16:50 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Even een extreem voorbeeld. Stel, uit wetenschappelijk onderzoek zou blijken dat de aarde plat is. De eerdere bolvorm bleek een domme misrekening te zijn en nu is aangetoond dat de wereld echt een schijf is.
Wat zou je doen? Het onderzoek onzinnig verklaren, of stomverbaasd zijn en verder gaan zoeken?
Mensen trekken dan hun eigen conclusies, niet gehinderd door het ontbreken van enige kennis.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 16:52 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, dat hoor je vaker, maar ik zou het dan logischer vinden dat mensen veel kritischer naar hun bronnen gaan kijken, maar dat gebeurt juist niet. Er wordt veel cynischer naar gekeken.
Dit vind ik 1 van de meest irritante typisch menselijke trekjes: dingen voor waar aannemen daar waar alle kennis en begrip ontbreekt. Eenvoudig vrede hebben met iets niet weten en/of niet begrijpen is iets dat mensen over het algemeen heel moeilijk vinden.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 16:53 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Mensen trekken dan hun eigen conclusies, niet gehinderd door het ontbreken van enige kennis.
Is het niet zo dat als je met de snelheid van het licht naar de aarde reist, dat hij gewoon plat is? Dat zou betekenen dat er geen concreet antwoord op die vraag is, en is iedere wetenschapper een leugenaar, dankzij hun eigen relativiteitswetten.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 16:53 schreef Molurus het volgende:
Hoe dan ook... ik kan niet zeggen dat ik persoonlijk nu zo heel veel heb geïnvesteerd in de overtuiging dat de aarde een bol is. Het is niet alsof ik al jaren heb besteed aan het verspreiden van de blijde boodschap dat de aarde een bolvorm heeft.
Maar er zijn ook vrij weinig Nederlanders die jarenlang geïnvesteerd hebben in niet door de mens veroorzaakte klimaatverandering. Toch moet die tak van wetenschap door velen blind ontkend worden.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 16:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Vermoedelijk dat laatste... aan de andere kant zou dat ook een coherent bewijs vereisen, dat consistent is met alle andere wetenschappelijke kennis. Dat is wel een hypothetische wetenschappelijke revolutie.
Hoe dan ook... ik kan niet zeggen dat ik persoonlijk nu zo heel veel heb geïnvesteerd in de overtuiging dat de aarde een bol is. Het is niet alsof ik al jaren heb besteed aan het verspreiden van de blijde boodschap dat de aarde een bolvorm heeft.
Heb ik ook nooit begrepen. Één van de meest prettige dingen om te zeggen vind ik zelf altijd 'sorry, weet ik niet' Dan valt er altijd een last van mijn schouders, in ieder geval.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 16:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Eenvoudig vrede hebben met iets niet weten en/of niet begrijpen is iets dat mensen over het algemeen heel moeilijk vinden.
Toch heb ik de indruk dat wetenschapsontkenning gemeengoed is geworden waar het vroeger een voornamelijk religieus gebeuren was.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 16:53 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Mensen trekken dan hun eigen conclusies, niet gehinderd door het ontbreken van enige kennis.
Het lastige is dat je niet met de snelheid van het licht kunt reizen.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 16:55 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Is het niet zo dat als je met de snelheid van het licht naar de aarde reist, dat hij gewoon plat is? Dat zou betekenen dat er geen concreet antwoord op die vraag is, en is iedere wetenschapper een leugenaar, dankzij hun eigen relativiteitswetten.
Zelfs dat is niet nodig. Het accepteren van de deskundigheid van een ander zou al genoeg kunnen zijn.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 16:57 schreef Discombobulate het volgende:
Het is ook zo dat maar weinig mensen weten hoe wetenschapsfilosofie werkt en hoe de wetenschappelijk methode in elkaar zit.
En er wordt ook verdomd weinig aan filosofie gedaan op middelbare scholen.
Ik bedoelde ook eigenlijk met 99% van die snelheid, maargoed, een niet relevante discussie verder.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 16:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het lastige is dat je niet met de snelheid van het licht kunt reizen.
Hoe de wereld eruit ziet voor een massaloos deeltje dat reist met de lichtsnelheid is een tamelijk lastig vraagstuk. Ze zeggen dat voor een foton de tijd geheel stilstaat bijvoorbeeld.
Goed punt. Ik denk dat dat ermee te maken heeft dat de mensen die dat stuk van de wetenschap ontkennen daarquote:Op zaterdag 3 januari 2015 16:55 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar er zijn ook vrij weinig Nederlanders die jarenlang geïnvesteerd hebben in niet door de mens veroorzaakte klimaatverandering. Toch moet die tak van wetenschap door velen blind ontkend worden.
'Dit mag niet mijn schuld zijn'. Zoiets?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 16:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Goed punt. Ik denk dat dat ermee te maken heeft dat de mensen die dat stuk van de wetenschap ontkennen daar
a) een belang bij denken te hebben, en
b) een verantwoordelijkheid daarin denken te hebben.
De grootste conflicten tussen de ongeïnformeerde massa en de wetenschap ontstaan wanneer er aan 1 van deze randvoorwaarden is voldaan.
Ik denk dat dat ook te maken heeft met de opkomst van internet en andere vormen van internationale communicatie. Vroeger hoorde je gewoon minder van dat soort onzin. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er toen niet net zo goed veel mensen waren die wetenschap ontkenden.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 16:56 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Toch heb ik de indruk dat wetenschapsontkenning gemeengoed is geworden waar het vroeger een voornamelijk religieus gebeuren was.
Denk je dan niet dat eerder genoemde argumenten debet zijn aan het verloren vertrouwen ?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 16:56 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Toch heb ik de indruk dat wetenschapsontkenning gemeengoed is geworden waar het vroeger een voornamelijk religieus gebeuren was.
De huisarts dan. Het is moeilijk te ontkennen dat zo iemand meer weet van geneeskunde dan 'Henk en Ingrid', maar toch krijgt de huisarts steeds vaker te maken met Henken en Ingrids die vrij weinig waarde hechten aan de uitspraken van de huisarts zodra die niet precies zegt wat ze willen horen.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 17:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik denk dat ook te maken heeft met de opkomst van internet en andere vormen van internationale communicatie. Vroeger hoorde je gewoon minder van dat soort onzin. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er toen niet net zo goed veel mensen waren die wetenschap ontkenden.
Maar vroeger was de wereldbevolking ook voornamelijk religieus, dus daar moeten we ons niet blind op staren.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 16:56 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Zoiets, ja. Mensen denken altijd positiever over zichzelf dan over de rest van de wereld, en hebben een sterke neiging om daar - tegen ratio in - aan vast te houden. Evolutionair heel begrijpelijk, maar het draagt bepaald niet bij aan een objectief beeld van de wereld.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 17:00 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
'Dit mag niet mijn schuld zijn'. Zoiets?
Mwa, er zijn ook deskundigen op het gebied van niet-wetenschappelijke onderwerpen en iedereen kan zichzelf een deskundige noemen.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 16:58 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Zelfs dat is niet nodig. Het accepteren van de deskundigheid van een ander zou al genoeg kunnen zijn.
Cynischer zijn is makkelijk. Kritisch zijn vereist meer moeite en helaas zijn veel mensen daar denk ik te lui voor.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 16:52 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, dat hoor je vaker, maar ik zou het dan logischer vinden dat mensen veel kritischer naar hun bronnen gaan kijken, maar dat gebeurt juist niet. Er wordt veel cynischer naar gekeken.
Misschien bestaat er inderdaad wel een verband daarmee. Alternatieve geneeswijzen doen bijvoorbeeld niets, maar mensen geloven er in toch in. Waarom? Ik denk doordat ze een onweerstaanbare behoefte aan geloof hebben. Als wetenschap daarbij in de weg staat, dan heeft wetenschap pech gehad, want 'ik ken iemand en die had heel veel hoofdpijn, honderd keer huisarts, allemaal chemische troep, helemaal niks geholpen, een keertje naar de acupuncturist en nooit meer last gehad. Hoe verklaar je dat dan hè?'quote:Op zaterdag 3 januari 2015 17:03 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Maar vroeger was de wereldbevolking ook voornamelijk religieus, dus daar moeten we ons niet blind op staren.
Ik vermoed dat het voornamelijk uit angst ontstaat, de ontkenning. De futiliteit en zinloosheid van ons bestaan wordt met het verlopen van de tijd steeds duidelijker, dankzij de wetenschap. Een wetenschapper omarmt die vooruitgang, maar een onwetende raakt afgeschrikt.
Denk ik.
Ik vind dat je hier wel een goed punt hebt. Hier zou op middelbare scholen absoluut meer aandacht aan besteed mogen worden.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 16:57 schreef Discombobulate het volgende:
Het is ook zo dat maar weinig mensen weten hoe wetenschapsfilosofie werkt en hoe de wetenschappelijk methode in elkaar zit.
En er wordt ook verdomd weinig aan filosofie gedaan op middelbare scholen.
Het zou vreemd zijn als we het daar op een subforum dat F&L heet over oneens zouden zijn.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 17:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik vind dat je hier wel een goed punt hebt. Hier zou op middelbare scholen absoluut meer aandacht aan besteed mogen worden.
Zeker.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 17:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik vind dat je hier wel een goed punt hebt. Hier zou op middelbare scholen absoluut meer aandacht aan besteed mogen worden.
Mwah, het zal denk ik niet enkel de behoefte zijn aan geloof. Er spelen vaak veel menselijke fouten in:quote:Op zaterdag 3 januari 2015 17:13 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Misschien bestaat er inderdaad wel een verband daarmee. Alternatieve geneeswijzen doen bijvoorbeeld niets, maar mensen geloven er in toch in. Waarom? Ik denk doordat ze een onweerstaanbare behoefte aan geloof hebben. Als wetenschap daarbij in de weg staat, dan heeft wetenschap pech gehad, want 'ik ken iemand en die had heel veel hoofdpijn, honderd keer huisarts, allemaal chemische troep, helemaal niks geholpen, een keertje naar de acupuncturist en nooit meer last gehad. Hoe verklaar je dat dan hè?'
Zelfde verhaal... tegenwoordig worden mensen bestookt met allerlei verschillende opvattingen over van alles en nog wat. Inclusief ideeën over medische vraagstukken. En dan hebben mensen een grote neiging om te gaan 'shoppen' in die ideeën, en vast te houden aan wat ze graag horen.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 17:03 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
De huisarts dan. Het is moeilijk te ontkennen dat zo iemand meer weet van geneeskunde dan 'Henk en Ingrid', maar toch krijgt de huisarts steeds vaker te maken met Henken en Ingrids die vrij weinig waarde hechten aan de uitspraken van de huisarts zodra die niet precies zegt wat ze willen horen.
Eerder vandaag was er al een topic over een taalkundig onderwerp waarin de een na de ander zich wat betreft deskundigheid eventjes boven een taalwetenschapper plaatste. Ik heb met verbijstering zitten lezen. Hoe kan zoveel schreeuwerige domheid zich concentreren op een plek? Of is er meer aan de hand?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 17:44 schreef Molurus het volgende:
Juist ja. "Bijzondere" discussie is dat.
De meesten lijken niet eens door te hebben dat het eerder een filosofisch vraagstuk is dan een wetenschappelijk. Laat staan dat dit vraagstuk werkelijk inhoudelijk wordt bekeken. Best sneu eigenlijk.
Mja... de bekende combinatie van gebrek aan kennis een arrogantie t.a.v. de eigen kennis. Een heel irritante en helaas veel voorkomende combinatie.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:00 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Eerder vandaag was er al een topic over een taalkundig onderwerp waarin de een na de ander zich wat betreft deskundigheid eventjes boven een taalwetenschapper plaatste. Ik heb met verbijstering zitten lezen. Hoe kan zoveel schreeuwerige domheid zich concentreren op een plek? Of is er meer aan de hand?
Vrouwen vallen op schreeuwerige onnozelheid?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Mja... de bekende combinatie van gebrek aan kennis een arrogantie t.a.v. de eigen kennis. Een heel irritante en helaas veel voorkomende combinatie.
Ik denk dat de verklaring hiervoor moet worden gezocht in de evolutie van sociale intelligentie. Ik kan me voorstellen dat een dergelijk soort misplaatste arrogantie uiteindelijk wel degelijk positief uitwerkt op de voortplantingskansen. In elk geval in ons directe evolutionaire verleden.
Het zal nog wel even duren voordat het succes van vallen op intelligentie goed is doorgedrongen in de genen vrees ik.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:07 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Vrouwen vallen op schreeuwerige onnozelheid?
Vrouwen vallen op mannetjes die boven de massa uitstijgen.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het zal nog wel even duren voordat het succes van vallen op intelligentie goed is doorgedrongen in de genen vrees ik.Het type 'Bokito' blijft nog steeds zeer succesvol.
Ja, echt verspilde moeite. Veel te moeilijk.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:07 schreef Molurus het volgende:
PS: ik kon het niet laten om even te reageren in dat topic.Verspilde moeite vrees ik, maar wie weet.
Homeopathie oplichting? Vind jij vierendelen ook nog steeds de beste strafmethode?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 16:46 schreef robin007bond het volgende:
Dat homeopathie überhaupt bestaat is ook vreemd. Blijkbaar is oplichting dan plots wel legaal, als je zelf maar ervan overtuigd bent dat het echt werkt.
Geen idee wat er achter zit. Mensen zien snel onjuiste verbanden en hechten vaak meer waarde aan anekdotes. Dat is iets menselijks. De wat rationelere mensen kunnen daar gelukkig weerstand tegen bieden.
Nee, dat vind ik zeker niet de beste strafmethode.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:14 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Homeopathie oplichting? Vind jij vierendelen ook nog steeds de beste strafmethode?![]()
Eh... Wat?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:14 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Homeopathie oplichting? Vind jij vierendelen ook nog steeds de beste strafmethode?![]()
Joehoeequote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het zal nog wel even duren voordat het succes van vallen op intelligentie goed is doorgedrongen in de genen vrees ik.Het type 'Bokito' blijft nog steeds zeer succesvol.
Maakt het een verschil of degene die daar zijn of haar brood mee verdient zelf gelooft in de werkzaamheid van homeopathie?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:15 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Maar homeopathie vind ik zeker oplichting. Als het is aangetoond dat homeopathie niet werkt, dan is het naar mijn mening oplichting om daarmee je brood te verdienen.
Ja. Maar wat is nou de link met homeopathie?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:17 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat was eeuwen geleden gangbaar. Nu weten we beter.
persoonlijke ervaring zegt helemaal nietsquote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:16 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
JoehoeeVergeet niet dat mensen zelf ook ervaringen hebben.
Dat ik dat niet meer van deze tijd vind om dat als oplichting te bestempelen.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:17 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja. Maar wat is nou de link met homeopathie?
Niet vergeten hoor.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:16 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
JoehoeeVergeet niet dat mensen zelf ook ervaringen hebben.
Hoe zou je het dan willen noemen?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:18 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat ik dat niet meer van deze tijd vind om dat als oplichting te bestempelen.
Intelligentie is rationeel. Aantrekkingskracht niet.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Niet vergeten hoor.![]()
Het is ook geen gouden regel. Ik zeg alleen dat voor het moment intelligentie nog niet heel hoog staat op de lijst van zaken die mensen seksueel aantrekkelijk maken.De selectiedruk daarop is vooralsnog niet heel hoog.
Aantrekkingskracht is het resultaat van evolutie.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:19 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Intelligentie is rationeel. Aantrekkingskracht niet.
Een geweldig middel om te genezen. Uit eigen ervaring. Meerdere malen. Waar de reguliere arts faalde. Meerdere malen.quote:
Aantrekkingskracht is niet persé gekoppeld aan intelligentie. Zo zit een mens niet in elkaar.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Aantrekkingskracht is het resultaat van evolutie.
Oké, da's mooi. Ken je ook het principe ervan?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:20 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Een geweldig middel om te genezen. Uit eigen ervaring. Meerdere malen. Waar de reguliere arts faalde. Meerdere malen.
Klopt. Maar ik denk wel dat, in deze tijd, intelligentie meer bijdraagt aan evolutionair succes dan een Bokito style van leven en denken.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:20 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Aantrekkingskracht is niet persé gekoppeld aan intelligentie. Zo zit een mens niet in elkaar.
Oh ja, die ken ik. Ga je mij verbeteren als ik probeer het principe uit te leggen. Vervolgens roep je: zie je wel: dat kán niet werken!quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:21 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Oké, da's mooi. Ken je ook het principe ervan?
of je was vanzelf ook beter geworden met (eventueel) een placebo.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:20 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Een geweldig middel om te genezen. Uit eigen ervaring. Meerdere malen. Waar de reguliere arts faalde. Meerdere malen.
Dit wordt te moeilijk voor mij Molurus. Eh... kan dit in Jip en Janneke-taal?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Klopt. Maar ik denk wel dat, in deze tijd, intelligentie meer bijdraagt aan evolutionair succes dan een Bokito style van leven en denken.
Dus uiteindelijk kun je verwachten dat dat een impact gaat hebben op wat wel en wat niet aantrekkelijk is. (Over een ontelbaar aantal generaties.)
O, dat hoeft ook niet hoor. Iedereen moet maar geloven wat hij of zij wil geloven. Om de een of andere reden vind ik het alleen wel belangrijk dat mensen weten waar ze het over hebben, maar als dat al het geval is: mooi!quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:22 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oh ja, die ken ik. Ga je mij verbeteren als ik probeer het principe uit te leggen. Vervolgens roep je: zie je wel: dat kán niet werken!
Daar trap ik niet in.
Je mag me er best mee plagen. We denken er gewoon anders over. En hebben kennelijk niet dezelfde ervaringen.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:26 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
O, dat hoeft ook niet hoor. Iedereen moet maar geloven wat hij of zij wil geloven. Om de een of andere reden vind ik het alleen wel belangrijk dat mensen weten waar ze het over hebben, maar als dat al het geval is: mooi!
Zeewater is overigens een mengsel van alle homeopathische middel van vroeger, nu en de toekomst. Je hoeft het alleen nog maar te verdunnen. Misschien een bezuinigingstip?
Oké, sorry. Dat ging per ongeluk. Ik zal het niet meer doen.
Gegeven: personen van de andere sekse zijn niet objectief aantrekkelijk. Wat jij en ik aantrekkelijk vinden aan personen van de andere sekse is bepaald door een evolutionair verleden. Wie was lichamelijk sterk? Wie was het beste in staat om zijn eigen bestaan en dat van zijn of haar kinderen veilig te stellen?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:23 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dit wordt te moeilijk voor mij Molurus. Eh... kan dit in Jip en Janneke-taal?
Zeker. Zoals ik al zei: iedereen moet maar geloven wat hij wil. Wat dat betreft had je ook wel gelijk dat een homeopaat niet direct een oplichter genoemd kan worden. Als hij echt gelooft in wat hij doet, dan is hij niet meer of minder een oplichter dan een dominee, een priester of een imam dat is.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:27 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Je mag me er best mee plagen. We denken er gewoon anders over. En hebben kennelijk niet dezelfde ervaringen.
Maar waar concludeer jij uit dat mensen zich meer aangetrokken voelen tot intelligentie dan tot andere zaken? (Ik denk dat aantrekkingskracht tussen mensen op zoveel meer berust dan dat je bewust bent.)quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Gegeven: personen van de andere sekse zijn niet objectief aantrekkelijk. Wat jij en ik aantrekkelijk vinden aan personen van de andere sekse is bepaald door een evolutionair verleden. Wie was lichamelijk sterk? Wie was het beste in staat om zijn eigen bestaan en dat van zijn of haar kinderen veilig te stellen?
En de criteria daarvoor zijn heel sterk veranderd. Waar lichamelijke kracht slechts enkele duizenden jaren geleden nog veruit het belangrijkste was is het tegenwoordig veel belangrijker hoe slim je bent, en in hoeverre je je kennis hebt ontwikkeld.
Dat betekent dat generaties van nu de beste kans maken om over een paar duizend jaar nakomelingen te hebben wanneer ze meer waarde hechten aan intelligentie dan aan lichamelijke kracht. Voor een heel klein deel zal dat nu al gelden. En dat zijn precies de mensen die erin zullen slagen om nakomelingen op de wereld te zetten die over een paar duizend jaar nog steeds succesvol zijn. "Intelligent is het nieuwe sexy".
Ehm. Dat zegt hij juist niet.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:31 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Maar waar concludeer jij uit dat mensen zich meer aangetrokken voelen tot intelligentie dan tot andere zaken?
Hoe weet jij dat een placebo niet exact hetzelfde effect had gehad?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:24 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nee, zo zijn we niet getrouwd Mr.44. Dit geloof je toch zelf niet.
Nou ik geloof ook in wat hij doet. En met mij heel veel anderen.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:30 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Zeker. Zoals ik al zei: iedereen moet maar geloven wat hij wil. Wat dat betreft had je ook wel gelijk dat een homeopaat niet direct een oplichter genoemd kan worden. Als hij echt gelooft in wat hij doet, dan is hij niet meer of minder een oplichter dan een dominee, een priester of een imam dat is.
Dat concludeer ik nou juist niet. Op dit moment is dat niet het geval. Ik zeg: ik verwacht dat dat over duizenden jaren wel het geval zal zijn.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:31 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Maar waar concludeer jij uit dat mensen zich meer aangetrokken voelen tot intelligentie dan tot andere zaken? (Ik denk dat aantrekkingskracht tussen mensen op zoveel meer berust dan dat je bewust bent.)
Nou, als iemand een medicijn heeft zonder werkzame stof, met een principe dat bewezen flauwekul is en het nog nooit iemand gelukt is om de werking ervan aan te tonen, dan denk ik dat ik reden genoeg heb om het onzin te vinden.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:32 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou ik geloof ook in wat hij doet. En met mij heel veel anderen.
Jij hebt die ervaring kennelijk niet, maar gum dan niet die van anderen uit. Misschien heb jij wel hele goede ervaringen met huppeldepuppelogie en ik niet. Dan ga ik niet zomaar zeggen: wat een onzin is dat. Snap je?
Oh, zó. Ja, hoe langer de tekst, hoe moeilijk het voor mij is om een antwoord te maken.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat concludeer ik nou juist niet. Op dit moment is dat niet het geval. Ik zeg: ik verwacht dat dat over duizenden jaren wel het geval zal zijn.
Dat laatste is vanzelfsprekend waar trouwens, er zijn tal van factoren. Dat laat niet weg dat die factoren drastisch veranderd moeten zijn, aangezien de wereld drastisch is veranderd in de laatste paar duizend jaar.
De wetenschap weet ook niet alles. Kan ook niet alles meten.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:34 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou, als iemand een medicijn heeft zonder werkzame stof, met een principe dat bewezen flauwekul is en het nog nooit iemand gelukt is om de werking ervan aan te tonen, dan denk ik dat ik reden genoeg heb om het onzin te vinden.
Ja. Van geen enkel homeopathisch middel is ooit enige werking aangetoond. Alles is onderzocht wat er aan homeopathische middelen was en is, maar nee. Niets. En dat is ook logisch, aangezien homeopathische middelen per definitie geen werkzame stoffen bevatten. Bevatten ze die wel, dan is het middel geen homeopathisch middel.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:36 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
De wetenschap weet ook niet alles. Kan ook niet alles meten.
Of is de wetenschap klaar met onderzoek? Alles is onderzocht? Dán heb je gelijk.
Voor >99% van de geschiedenis van homo sapiens was het die schreeuwerd die met jouw dochter thuis kwam, dat zij uberhaupt een stem daarin heeft is iets nieuws.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:11 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Vrouwen vallen op mannetjes die boven de massa uitstijgen.
Als mijn dochter ooit met zo'n schreeuwlelijk thuiskomt dan... dan...
Zou ik dat best jammer vinden...
Ik heb er een woordje bijgezet.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:39 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja. Van geen enkel homeopathisch middel is NOG nooit enige werking aangetoond. Alles is onderzocht wat er aan homeopathische middelen was en is, maar nee. Niets. En dat is ook logisch, aangezien homeopathische middelen per definitie geen werkzame stoffen bevatten. Bevatten ze die wel, dan is het middel geen homeopathisch middel.
Homeopathie werkt via een andere dimensie?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:42 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik heb er een woordje bijgezet.
Vergeet niet: de wetenschap prutst ook maar met de dimensies die het kent.
Instincten zijn altijd basaal.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:35 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oh, zó. Ja, hoe langer de tekst, hoe moeilijk het voor mij is om een antwoord te maken.
Over duizenden jaren... ja misschien wel... al blijft de kern van aantrekkingskracht denk ik toch, heel basaal.
Dat zou best kunnen. Net zoals je 'aantrekkingskracht' niet kunt kopen en 'bang zijn' niet kunt pakken.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:43 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Homeopathie werkt via een andere dimensie?
Dat is een lastige vraag, omdat dit niet te controleren valt of is te verifiëren kun je het denk ik beter helemaal als oplichting zien. Ondanks dat de intenties goed zijn.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maakt het een verschil of degene die daar zijn of haar brood mee verdient zelf gelooft in de werkzaamheid van homeopathie?
Want dat laatste lijkt me vrijwel onmogelijk om vast te stellen.
Dat zijn gewoon chemische stoffen. Stop ze in een potje en je kunt ze pakken.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:45 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat zou best kunnen. Net zoals je 'aantrekkingskracht' niet kunt kopen en 'bang zijn' niet kunt pakken.
Nee kom, je snapt wel wat ik bedoel. 'Mag ik drie ons aantrekkingskracht?'quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:46 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat zijn gewoon chemische stoffen. Stop ze in een potje en je kunt ze pakken.
Ik denk dat je daaraan doodgaat, maar in theorie is het mogelijk.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:47 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nee kom, je snapt wel wat ik bedoel. 'Mag ik drie ons aantrekkingskracht?'
De vermeende werkzaamheid van homeopathie vergelijking met zwaartekracht en de oerknal vind ik toch wel een paar bruggen te ver.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:45 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat zou best kunnen. Net zoals je 'aantrekkingskracht' niet kunt kopen en 'bang zijn' niet kunt pakken.
Molurus, dit moet toch écht zijn: Voor die vermeende werkzaamheid van homeopathie is er, dit kan niet genoeg benadrukt worden, op dit moment geen enkele wetenschappelijke basis.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voor die vermeende werkzaamheid van homeopathie is er, dit kan niet genoeg benadrukt worden, geen enkele wetenschappelijke basis.
Als iemand niet bewust liegt, maar gewoon iets zegt waarvan hij of zij oprecht gelooft dat het waarheid is terwijl dat niet het geval is, dan weet ik eerlijk gezegd niet of je dat dan nog wel 'liegen' kunt noemen.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:46 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Het is een lastig vraagstuk. Is iemand nog wel een leugenaar als hij niet beseft dat hij liegt?
En daarom zou elke homeopathiefan er goed aan doen een flesje zeewater te regelen. Meer dan genoeg medicijn voor alle kwalen ter wereld.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:48 schreef Molurus het volgende:
(En dan vergeten we nog gemakshalve dat het vermeende geheugen van water wel ongeloofwaardig selectief is ten aanzien van wat er precies wordt onthouden. In elke liter van een homeopathisch medicijn zit wel een molecuul dat ooit eens in aanraking kwam met Ebola, om maar wat te noemen.)
Klopt. Net zoals er op dit moment geen enkele wetenschappelijke basis is voor het idee dat er smurfen leven op Pluto.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:49 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Molurus, dit moet toch écht zijn: Voor die vermeende werkzaamheid van homeopathie is er, dit kan niet genoeg benadrukt worden, op dit moment geen enkele wetenschappelijke basis.
Het is wel vast te stellen waar in ons brein angst zit, en er zijn mensen bij wie dit deel van het brein mist.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:45 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat is wel interessant. Daarmee hou je open dat het wel werkt namelijk.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Klopt. Net zoals er op dit moment geen enkele wetenschappelijke basis is voor het idee dat er smurfen leven op Pluto.
De toevoeging 'op dit moment' is op geen enkele manier interessant, zoals je ziet.
Dat is waar.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als iemand niet bewust liegt, maar gewoon iets zegt waarvan hij of zij oprecht gelooft dat het waarheid is terwijl dat niet het geval is, dan weet ik eerlijk gezegd niet of je dat dan nog wel 'liegen' kunt noemen.
'Liegen' impliceert opzet.
Ze mogen al niet meer als geneesmiddel verkocht worden en geen werking claimen.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:56 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dat is waar.
Maar veel fabrikanten van elektronica kunnen vervolgd worden voor claims die uit de lucht gegrepen zijn over hun product. Al zouden ze er zelf in geloven.
Ik ben best benieuwd waarom we een dubbele meetlat hebben m.b.t. homeopathie.
De regels zijn inderdaad verscherpt, maar worden dus helaas nog omzeild.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:58 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ze mogen al niet meer als geneesmiddel verkocht worden en geen werking claimen.
Dat lossen ze dan weer heel gluiperig op door er iets als 'bij koorts en verkoudheid' van te maken.
Zo houden we ook open dat er smurfen leven op Pluto, en dat er een theepot rondjes draait om de zon. Het aantal verschillende veronderstellingen dat je volgens dit argument open moet houden is echt eindeloos.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:52 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat is wel interessant. Daarmee hou je open dat het wel werkt namelijk.
Nee. Maar dat is bepaald geen vrijbrief om naar hartenlust te shoppen in het eerder genoemde lijstje van 'zaken waarvan het tegendeel niet kan worden bewezen'.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:52 schreef Boca_Raton het volgende:
De wetenschap is niet heilig Molurus. Die weten ook maar tot wat er tot nu toe onderzocht is. Met nadruk op: tot nu toe.
Of is alles al onderzocht? Zijn ze klaar?
Er zijn giga veel mensen die er baat bij hebben. Plus dat het ook nog eens vergoed wordt door zorgverzekeraars. En al die mensen zijn eh... gek of zo? Jij weet het beter...?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 19:04 schreef Molurus het volgende:
Het wordt pas interessant als je ook concrete aanwijzingen hebt voor de werkzaamheid van homeopathie. En daar zit hem de crux: die zijn er niet.
Nee hoor, die mensen zijn niet gek. Ook niet per se dom. Slechts minder geïnformeerd. Of wellicht enigszins misleid.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 19:06 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Er zijn giga veel mensen die er baat bij hebben. Plus dat het ook nog eens vergoed wordt door zorgverzekeraars. En al die mensen zijn eh... gek of zo? Jij weet het beter...?
Ik zal het doorgevenquote:Op zaterdag 3 januari 2015 19:09 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee hoor, die mensen zijn niet gek. Ook niet per se dom. Slechts minder geïnformeerd. Of wellicht enigszins misleid.
Dat is altijd goed, maar daaruit moet je dan ook zelf niet te veel conclusies trekken. Dat invalideert het onderzoek absoluut niet.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 16:47 schreef spijkerbroek het volgende:
Bij elk onderzoek vraag ik me in eerste instantie af wie dat onderzoek betaald heeft en welk voordeel de geldschieter bij de conclusie heeft.
Die kunnen volledig worden toegeschreven aan het bekende Placebo Effect. Er is nog nooit in een gecontroleerd onderzoek aannemelijk gemaakt dat homeopathische middelen beter werken dan placebo's.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 19:06 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Er zijn giga veel mensen die er baat bij hebben.
Zorgverzekeraars zijn voornamelijk bezig met de handel in zorg. Waar het geld vandaan komt interesseert hen echt geen bal hoor.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 19:06 schreef Boca_Raton het volgende:
Plus dat het ook nog eens vergoed wordt door zorgverzekeraars. En al die mensen zijn eh... gek of zo? Jij weet het beter...?
Dat is mooiquote:
Ah oké, en dat beslis jijquote:Op zaterdag 3 januari 2015 19:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die kunnen volledig worden toegeschreven aan het bekende Placebo Effect.
Dus zij vergoeden flauwekul...?quote:[..]
Zorgverzekeraars zijn voornamelijk bezig met de handel in zorg. Waar het geld vandaan komt interesseert hen echt geen bal hoor.
Nee, dat is de conclusie van de vele onderzoeken die hiernaar gedaan zijn. (Die in mijn ogen ongeveer net zo belachelijk zijn als onderzoeken naar gebedsgenezing, maar goed. Alles waar mensen in geloven is al wel eens grondig onderzocht.)quote:
Ja. Ze bieden er ook aparte polissen voor aan trouwens. Zoals gezegd: voor hen is dit uitsluitend handel. Of er iemand medisch bij is gebaat interesseert hen geen bal. Meer polissen, meer medicijnen, meer handel.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 19:14 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dus zij vergoeden flauwekul...?
Merk op: dat heb ik ook nergens ontkend.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 19:18 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Bij mij werkt het wel. Homeopathie. En goed ook.
Helaas ben ik niet gevraagd voor zo'n onderzoek. Anders hadden ze moeten concluderen dat het bij één iemand in ieder geval wél werkt.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 19:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Merk op: dat heb ik ook nergens ontkend.
Een onderzoek gebaseerd op 1 meting werkt niet. Je kunt geen statistiek toepassen op 1 enkele meting.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 19:20 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Helaas ben ik niet gevraagd voor zo'n onderzoek. Anders hadden ze moeten concluderen dat het bij één iemand in ieder geval wél werkt.![]()
Kan ik me nog ergens opgeven?
Er zijn een paar miljard mensen op de wereld die in een god geloven. Zijn die allemaal gek?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 19:06 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Er zijn giga veel mensen die er baat bij hebben. Plus dat het ook nog eens vergoed wordt door zorgverzekeraars. En al die mensen zijn eh... gek of zo? Jij weet het beter...?
Ik zat te flauwekullenquote:Op zaterdag 3 januari 2015 19:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een onderzoek gebaseerd op 1 meting werkt niet. Je kunt geen statistiek toepassen op 1 enkele meting.
Degelijke wetenschap betekent dat je niet alleen de hits telt, maar ook de missers... anders weet je nog niks.
Zie ook:
http://en.wikipedia.org/wiki/Texas_sharpshooter_fallacy
Eet smakelijk.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 19:23 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik zat te flauwekullenIk moet nu nog eten, dus moet even stoppen met deze discussie.
I luv homeopathie.
quote:Op zaterdag 3 januari 2015 19:09 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee hoor, die mensen zijn niet gek. Ook niet per se dom. Slechts minder geïnformeerd. Of wellicht enigszins misleid.
Als je denkt dat het werkt...quote:Op zaterdag 3 januari 2015 19:18 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Bij mij werkt het wel. Homeopathie. En goed ook.
Het grappige van homeopathische middelen is dat de beweerde werkzame stof vaak amper aanwezig is in het middel. Het bestaat vaak grote deels uit water en dergelijke neutrale opvul middelen. Homeopathische middelen zijn dus ook nog eens geen bewijs voor de functionaliteit van de beweerde werkzame stof.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 19:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die kunnen volledig worden toegeschreven aan het bekende Placebo Effect. Er is nog nooit in een gecontroleerd onderzoek aannemelijk gemaakt dat homeopathische middelen beter werken dan placebo's.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |