abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148283738
Eigenlijk wilde ik een heel betoog hier neerplempen, maar dat lijkt me bij nader inzien overbodig, aangezien het vrij gemakkelijk vrij kort te houden is: hoe kan het dat zo vreselijk veel mensen het beter denken te weten dan deskundigen? Hoe kan het dat wetenschapsontkenning zo'n veel voorkomend verschijnsel is geworden?

Vroeger hielden vooral religieus extremisten zich ermee bezig, maar nu lijkt het wel alsof het heel normaal is om onderzoeksresultaten zonder enige kennis van zaken direct naar de vuilnisbak te verwijzen zodra ze ruiken naar iets wat niet past in het eigen straatje.

Is dat arrogantie? Domheid? Extreme koppigheid? Wat?
  zaterdag 3 januari 2015 @ 16:45:12 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_148283845
Omdat er meestal een jaar later een wetenschappelijk artikel wordt gepubliceerd dat weer precies het tegenovergestelde beweert van een eerder artikel.
pi_148283892
Dat homeopathie überhaupt bestaat is ook vreemd. Blijkbaar is oplichting dan plots wel legaal, als je zelf maar ervan overtuigd bent dat het echt werkt.

Geen idee wat er achter zit. Mensen zien snel onjuiste verbanden en hechten vaak meer waarde aan anekdotes. Dat is iets menselijks. De wat rationelere mensen kunnen daar gelukkig weerstand tegen bieden.
pi_148283908
Bijna alle mensen lijden aan confirmation bias en een zekere vooringenomenheid ten aanzien van de eigen overtuigingen.

Als mensen lang en veel hebben geïnvesteerd in een bepaalde overtuiging dan laten ze dat niet gemakkelijk los. Ook niet als de wetenschap direct aantoont dat die overtuiging alleen maar onzin kan zijn.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_148283909
Bij elk onderzoek vraag ik me in eerste instantie af wie dat onderzoek betaald heeft en welk voordeel de geldschieter bij de conclusie heeft.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_148283955
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:47 schreef spijkerbroek het volgende:
Bij elk onderzoek vraag ik me in eerste instantie af wie dat onderzoek betaald heeft en welk voordeel de geldschieter bij de conclusie heeft.
Dat is een uitstekende vraag. Staat op de standaard checklist. :)

pi_148284019
Vind dat altijd het meest pijnlijk zichtbaar bij samenzweringstheorieën. Duizenden mensen die nog nooit iets over vliegtuigen/raketten/explosies/betonnen gebouwen hebben gelezen, maar wel zeker weten dat er geen vliegtuig het Pentagon is ingevlogen.

Ik denk dat het komt omdat informatie zo makkelijk verspreid wordt, dat betrouwbaarheid van informatie ook behoorlijk aangetast is. Hoeveel onzin ik tegenwoordig lees, dankzij internet e.d. Zelfs grotere kwaliteitskranten maken af en toe blunders van heb ik jou daar. Wetenschappers die de hele boel bij elkaar liegen om maar gepubliceerd te worden. Ergerlijk.
-nee-
pi_148284043
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:47 schreef Molurus het volgende:
Bijna alle mensen lijden aan confirmation bias en een zekere vooringenomenheid ten aanzien van de eigen overtuigingen.

Als mensen lang en veel hebben geïnvesteerd in een bepaalde overtuiging dan laten ze dat niet gemakkelijk los. Ook niet als de wetenschap direct aantoont dat die overtuiging alleen maar onzin kan zijn.
Even een extreem voorbeeld. Stel, uit wetenschappelijk onderzoek zou blijken dat de aarde plat is. De eerdere bolvorm bleek een domme misrekening te zijn en nu is aangetoond dat de wereld echt een schijf is.

Wat zou je doen? Het onderzoek onzinnig verklaren, of stomverbaasd zijn en verder gaan zoeken?
pi_148284094
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:50 schreef Marsenal het volgende:
Vind dat altijd het meest pijnlijk zichtbaar bij samenzweringstheorieën. Duizenden mensen die nog nooit iets over vliegtuigen/raketten/explosies/betonnen gebouwen hebben gelezen, maar wel zeker weten dat er geen vliegtuig het Pentagon is ingevlogen.

Ik denk dat het komt omdat informatie zo makkelijk verspreid wordt, dat betrouwbaarheid van informatie ook behoorlijk aangetast is. Hoeveel onzin ik tegenwoordig lees, dankzij internet e.d. Zelfs grotere kwaliteitskranten maken af en toe blunders van heb ik jou daar. Wetenschappers die de hele boel bij elkaar liegen om maar gepubliceerd te worden. Ergerlijk.
Ja, dat hoor je vaker, maar ik zou het dan logischer vinden dat mensen veel kritischer naar hun bronnen gaan kijken, maar dat gebeurt juist niet. Er wordt veel cynischer naar gekeken.
pi_148284126
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:50 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Even een extreem voorbeeld. Stel, uit wetenschappelijk onderzoek zou blijken dat de aarde plat is. De eerdere bolvorm bleek een domme misrekening te zijn en nu is aangetoond dat de wereld echt een schijf is.

Wat zou je doen? Het onderzoek onzinnig verklaren, of stomverbaasd zijn en verder gaan zoeken?
Vermoedelijk dat laatste... aan de andere kant zou dat ook een coherent bewijs vereisen, dat consistent is met alle andere wetenschappelijke kennis. Dat is wel een hypothetische wetenschappelijke revolutie. :D

Hoe dan ook... ik kan niet zeggen dat ik persoonlijk nu zo heel veel heb geïnvesteerd in de overtuiging dat de aarde een bol is. Het is niet alsof ik al jaren heb besteed aan het verspreiden van de blijde boodschap dat de aarde een bolvorm heeft. :)
pi_148284141
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:52 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, dat hoor je vaker, maar ik zou het dan logischer vinden dat mensen veel kritischer naar hun bronnen gaan kijken, maar dat gebeurt juist niet. Er wordt veel cynischer naar gekeken.
Mensen trekken dan hun eigen conclusies, niet gehinderd door het ontbreken van enige kennis.
-nee-
pi_148284220
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:53 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Mensen trekken dan hun eigen conclusies, niet gehinderd door het ontbreken van enige kennis.
Dit vind ik 1 van de meest irritante typisch menselijke trekjes: dingen voor waar aannemen daar waar alle kennis en begrip ontbreekt. Eenvoudig vrede hebben met iets niet weten en/of niet begrijpen is iets dat mensen over het algemeen heel moeilijk vinden.
pi_148284225
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:53 schreef Molurus het volgende:

Hoe dan ook... ik kan niet zeggen dat ik persoonlijk nu zo heel veel heb geïnvesteerd in de overtuiging dat de aarde een bol is. Het is niet alsof ik al jaren heb besteed aan het verspreiden van de blijde boodschap dat de aarde een bolvorm heeft. :)
Is het niet zo dat als je met de snelheid van het licht naar de aarde reist, dat hij gewoon plat is? Dat zou betekenen dat er geen concreet antwoord op die vraag is, en is iedere wetenschapper een leugenaar, dankzij hun eigen relativiteitswetten.
-nee-
pi_148284228
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Vermoedelijk dat laatste... aan de andere kant zou dat ook een coherent bewijs vereisen, dat consistent is met alle andere wetenschappelijke kennis. Dat is wel een hypothetische wetenschappelijke revolutie. :D

Maar er zijn ook vrij weinig Nederlanders die jarenlang geïnvesteerd hebben in niet door de mens veroorzaakte klimaatverandering. Toch moet die tak van wetenschap door velen blind ontkend worden.
pi_148284271
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:55 schreef Molurus het volgende:

[..]

Eenvoudig vrede hebben met iets niet weten en/of niet begrijpen is iets dat mensen over het algemeen heel moeilijk vinden.
Heb ik ook nooit begrepen. Één van de meest prettige dingen om te zeggen vind ik zelf altijd 'sorry, weet ik niet' Dan valt er altijd een last van mijn schouders, in ieder geval.
-nee-
pi_148284275
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:53 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Toch heb ik de indruk dat wetenschapsontkenning gemeengoed is geworden waar het vroeger een voornamelijk religieus gebeuren was.
pi_148284291
Het is ook zo dat maar weinig mensen weten hoe wetenschapsfilosofie werkt en hoe de wetenschappelijke methode in elkaar zit.

En er wordt ook verdomd weinig aan filosofie gedaan op middelbare scholen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Discombobulate op 03-01-2015 17:15:50 ]
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_148284305
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:55 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Is het niet zo dat als je met de snelheid van het licht naar de aarde reist, dat hij gewoon plat is? Dat zou betekenen dat er geen concreet antwoord op die vraag is, en is iedere wetenschapper een leugenaar, dankzij hun eigen relativiteitswetten.
Het lastige is dat je niet met de snelheid van het licht kunt reizen. :D

Hoe de wereld eruit ziet voor een massaloos deeltje dat reist met de lichtsnelheid is een tamelijk lastig vraagstuk. Ze zeggen dat voor een foton de tijd geheel stilstaat bijvoorbeeld.
pi_148284340
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:57 schreef Discombobulate het volgende:
Het is ook zo dat maar weinig mensen weten hoe wetenschapsfilosofie werkt en hoe de wetenschappelijk methode in elkaar zit.

Zelfs dat is niet nodig. Het accepteren van de deskundigheid van een ander zou al genoeg kunnen zijn.
pi_148284369
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:57 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het lastige is dat je niet met de snelheid van het licht kunt reizen. :D

Hoe de wereld eruit ziet voor een massaloos deeltje dat reist met de lichtsnelheid is een tamelijk lastig vraagstuk. Ze zeggen dat voor een foton de tijd geheel stilstaat bijvoorbeeld.
Ik bedoelde ook eigenlijk met 99% van die snelheid, maargoed, een niet relevante discussie verder. :P

Dat over die foton is nieuw voor mij. Kut, nu moet ik weer gaan googlen.
-nee-
pi_148284370
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:55 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Maar er zijn ook vrij weinig Nederlanders die jarenlang geïnvesteerd hebben in niet door de mens veroorzaakte klimaatverandering. Toch moet die tak van wetenschap door velen blind ontkend worden.
Goed punt. Ik denk dat dat ermee te maken heeft dat de mensen die dat stuk van de wetenschap ontkennen daar

a) een belang bij denken te hebben, en
b) een verantwoordelijkheid daarin denken te hebben.

De grootste conflicten tussen de ongeïnformeerde massa en de wetenschap ontstaan wanneer er aan 1 van deze randvoorwaarden is voldaan.
pi_148284424
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

Goed punt. Ik denk dat dat ermee te maken heeft dat de mensen die dat stuk van de wetenschap ontkennen daar

a) een belang bij denken te hebben, en
b) een verantwoordelijkheid daarin denken te hebben.

De grootste conflicten tussen de ongeïnformeerde massa en de wetenschap ontstaan wanneer er aan 1 van deze randvoorwaarden is voldaan.
'Dit mag niet mijn schuld zijn'. Zoiets?
pi_148284431
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:56 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Toch heb ik de indruk dat wetenschapsontkenning gemeengoed is geworden waar het vroeger een voornamelijk religieus gebeuren was.
Ik denk dat dat ook te maken heeft met de opkomst van internet en andere vormen van internationale communicatie. Vroeger hoorde je gewoon minder van dat soort onzin. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er toen niet net zo goed veel mensen waren die wetenschap ontkenden.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 17:02:13 #24
16305 Jappie
parttime reverend
pi_148284484
quote:

[..]

Denk je dan niet dat eerder genoemde argumenten debet zijn aan het verloren vertrouwen ?

Sowieso denk ik dat het verlies van het hebben van blind geloof in een hogere entiteit hand in hand gaat met het hebben van een kritische houding in het algemeen ten opzichte van alles wat je boven de pet gaat. Als je het niet snapt wordt het namelijk een kwestie van geloven en zeker in de huidige maatschappij waarbij aanzien en uiterlijk vertoon hoger worden aangeslagen dan het hebben van integriteit lijkt het me dan niet vreemd meer dat niet alles zo maar voor zoete koek wordt geslikt omdat toevallig een of andere voor jou niet meetbare autoriteit dat zegt.
pi_148284527
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 17:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik denk dat ook te maken heeft met de opkomst van internet en andere vormen van internationale communicatie. Vroeger hoorde je gewoon minder van dat soort onzin. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er toen niet net zo goed veel mensen waren die wetenschap ontkenden.
De huisarts dan. Het is moeilijk te ontkennen dat zo iemand meer weet van geneeskunde dan 'Henk en Ingrid', maar toch krijgt de huisarts steeds vaker te maken met Henken en Ingrids die vrij weinig waarde hechten aan de uitspraken van de huisarts zodra die niet precies zegt wat ze willen horen.
pi_148284530
quote:

[..]

Maar vroeger was de wereldbevolking ook voornamelijk religieus, dus daar moeten we ons niet blind op staren.

Ik vermoed dat het voornamelijk uit angst ontstaat, de ontkenning. De futiliteit en zinloosheid van ons bestaan wordt met het verlopen van de tijd steeds duidelijker, dankzij de wetenschap. Een wetenschapper omarmt die vooruitgang, maar een onwetende raakt afgeschrikt.

Denk ik.
-nee-
pi_148284539
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 17:00 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

'Dit mag niet mijn schuld zijn'. Zoiets?
Zoiets, ja. Mensen denken altijd positiever over zichzelf dan over de rest van de wereld, en hebben een sterke neiging om daar - tegen ratio in - aan vast te houden. Evolutionair heel begrijpelijk, maar het draagt bepaald niet bij aan een objectief beeld van de wereld.
pi_148284706
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:58 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Zelfs dat is niet nodig. Het accepteren van de deskundigheid van een ander zou al genoeg kunnen zijn.
Mwa, er zijn ook deskundigen op het gebied van niet-wetenschappelijke onderwerpen en iedereen kan zichzelf een deskundige noemen.

Mijn mening is dat men gewoon menig verstand van zaken moet hebben, wetenschapsfilosofie moet toegangkelijk zijn voor iedereen, zo krijgen we niet zo'n verknipte wereld zoals je o.a. in de Bible Belt ziet.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_148284917
Is niet van deze tijd hoor, wat gebeurde er met die man die zei dat de aarde rond was?
pi_148284932
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:52 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Cynischer zijn is makkelijk. Kritisch zijn vereist meer moeite en helaas zijn veel mensen daar denk ik te lui voor.

Veel mensen hebben ook een drukke dag achter de rug van het werken en hebben dan bijvoorbeeld niet de energie meer om alles uit te pluizen. Veel mensen hebben sowieso het kritisch kijken naar bronnen nooit geleerd op school denk ik.
pi_148284937
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 17:03 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Maar vroeger was de wereldbevolking ook voornamelijk religieus, dus daar moeten we ons niet blind op staren.

Ik vermoed dat het voornamelijk uit angst ontstaat, de ontkenning. De futiliteit en zinloosheid van ons bestaan wordt met het verlopen van de tijd steeds duidelijker, dankzij de wetenschap. Een wetenschapper omarmt die vooruitgang, maar een onwetende raakt afgeschrikt.

Denk ik.
Misschien bestaat er inderdaad wel een verband daarmee. Alternatieve geneeswijzen doen bijvoorbeeld niets, maar mensen geloven er in toch in. Waarom? Ik denk doordat ze een onweerstaanbare behoefte aan geloof hebben. Als wetenschap daarbij in de weg staat, dan heeft wetenschap pech gehad, want 'ik ken iemand en die had heel veel hoofdpijn, honderd keer huisarts, allemaal chemische troep, helemaal niks geholpen, een keertje naar de acupuncturist en nooit meer last gehad. Hoe verklaar je dat dan hè?'
pi_148284953
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:57 schreef Discombobulate het volgende:
Het is ook zo dat maar weinig mensen weten hoe wetenschapsfilosofie werkt en hoe de wetenschappelijk methode in elkaar zit.

Ik vind dat je hier wel een goed punt hebt. Hier zou op middelbare scholen absoluut meer aandacht aan besteed mogen worden.
pi_148285040
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 17:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik vind dat je hier wel een goed punt hebt. Hier zou op middelbare scholen absoluut meer aandacht aan besteed mogen worden.
Het zou vreemd zijn als we het daar op een subforum dat F&L heet over oneens zouden zijn.
pi_148285041
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 17:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zeker.

En niet alleen op de hogere niveaus. Logisch redeneren is niet zo moeilijk. Van een vmbo'er hoef je niet te verwachten dat hij drogredenen allemaal in het latijn kent, maar wel dat hij weet wanneer iets gewoon onzin is. Ook om mensen wat weerbaarder in de samenleving te maken lijkt me dat geen slecht idee.
pi_148285146
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 17:13 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Misschien bestaat er inderdaad wel een verband daarmee. Alternatieve geneeswijzen doen bijvoorbeeld niets, maar mensen geloven er in toch in. Waarom? Ik denk doordat ze een onweerstaanbare behoefte aan geloof hebben. Als wetenschap daarbij in de weg staat, dan heeft wetenschap pech gehad, want 'ik ken iemand en die had heel veel hoofdpijn, honderd keer huisarts, allemaal chemische troep, helemaal niks geholpen, een keertje naar de acupuncturist en nooit meer last gehad. Hoe verklaar je dat dan hè?'
Mwah, het zal denk ik niet enkel de behoefte zijn aan geloof. Er spelen vaak veel menselijke fouten in:

- Het aantrekkelijke van iets dat "natuurlijk" is bijvoorbeeld.
- De afkeer van chemische elementen

Ook de angst voor E-nummers is gebaseerd op afkeer van wat men niet kent.

Zou je dit ingrediëntenlijstje laten zien zonder de naam, dan denken mensen:

"Wat voor een chemische shit is dit? Klinkt ingewikkeld."
pi_148285455
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 17:03 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

De huisarts dan. Het is moeilijk te ontkennen dat zo iemand meer weet van geneeskunde dan 'Henk en Ingrid', maar toch krijgt de huisarts steeds vaker te maken met Henken en Ingrids die vrij weinig waarde hechten aan de uitspraken van de huisarts zodra die niet precies zegt wat ze willen horen.
Zelfde verhaal... tegenwoordig worden mensen bestookt met allerlei verschillende opvattingen over van alles en nog wat. Inclusief ideeën over medische vraagstukken. En dan hebben mensen een grote neiging om te gaan 'shoppen' in die ideeën, en vast te houden aan wat ze graag horen.

Voor huisartsen is dit vanzelfsprekend een nachtmerrie. Er is niets zo erg als een patiënt die je na wat googlen komt vertellen wat er met hem aan de hand is en welke medicijnen hij nodig heeft.
pi_148285711
Klein intermezzo.

Lees eens mee in een topic als dit: NWS / 'Genees kanker niet, het is de beste dood'

De OP leent zich voor een interessante discussie, want die man heeft natuurlijk wel een punt. Maar nee, de kritiek richt zich op de man zelf. Het punt op zich blijft vrijwel volledig buiten beschouwing.

En waarom sluit dit aan bij bovenstaande? Ook hier weer wordt deskundigheid volledig genegeerd, of zelfs simpelweg ontkend. Bij vrijwel niemand komt de gedachte op dat een arts misschien wel eens nagedacht zou kunnen hebben over zijn opvattingen.
pi_148285862
Juist ja. "Bijzondere" discussie is dat. :)

De meesten lijken niet eens door te hebben dat het eerder een filosofisch vraagstuk is dan een wetenschappelijk. Laat staan dat dit vraagstuk werkelijk inhoudelijk wordt bekeken. Best sneu eigenlijk. :{
pi_148286331
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 17:44 schreef Molurus het volgende:
Juist ja. "Bijzondere" discussie is dat. :)

De meesten lijken niet eens door te hebben dat het eerder een filosofisch vraagstuk is dan een wetenschappelijk. Laat staan dat dit vraagstuk werkelijk inhoudelijk wordt bekeken. Best sneu eigenlijk. :{
Eerder vandaag was er al een topic over een taalkundig onderwerp waarin de een na de ander zich wat betreft deskundigheid eventjes boven een taalwetenschapper plaatste. Ik heb met verbijstering zitten lezen. Hoe kan zoveel schreeuwerige domheid zich concentreren op een plek? Of is er meer aan de hand?
pi_148286550
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:00 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Eerder vandaag was er al een topic over een taalkundig onderwerp waarin de een na de ander zich wat betreft deskundigheid eventjes boven een taalwetenschapper plaatste. Ik heb met verbijstering zitten lezen. Hoe kan zoveel schreeuwerige domheid zich concentreren op een plek? Of is er meer aan de hand?
Mja... de bekende combinatie van gebrek aan kennis een arrogantie t.a.v. de eigen kennis. Een heel irritante en helaas veel voorkomende combinatie.

Ik denk dat de verklaring hiervoor moet worden gezocht in de evolutie van sociale intelligentie. Ik kan me voorstellen dat een dergelijk soort misplaatste arrogantie uiteindelijk wel degelijk positief uitwerkt op de voortplantingskansen. In elk geval in ons directe evolutionaire verleden.

PS: ik kon het niet laten om even te reageren in dat topic. :) Verspilde moeite vrees ik, maar wie weet.
pi_148286579
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:07 schreef Molurus het volgende:

[..]

Mja... de bekende combinatie van gebrek aan kennis een arrogantie t.a.v. de eigen kennis. Een heel irritante en helaas veel voorkomende combinatie.

Ik denk dat de verklaring hiervoor moet worden gezocht in de evolutie van sociale intelligentie. Ik kan me voorstellen dat een dergelijk soort misplaatste arrogantie uiteindelijk wel degelijk positief uitwerkt op de voortplantingskansen. In elk geval in ons directe evolutionaire verleden.
Vrouwen vallen op schreeuwerige onnozelheid?
pi_148286668
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:07 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Vrouwen vallen op schreeuwerige onnozelheid?
Het zal nog wel even duren voordat het succes van vallen op intelligentie goed is doorgedrongen in de genen vrees ik. :D Het type 'Bokito' blijft nog steeds zeer succesvol.
pi_148286725
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het zal nog wel even duren voordat het succes van vallen op intelligentie goed is doorgedrongen in de genen vrees ik. :D Het type 'Bokito' blijft nog steeds zeer succesvol.
Vrouwen vallen op mannetjes die boven de massa uitstijgen.

Als mijn dochter ooit met zo'n schreeuwlelijk thuiskomt dan... dan...

Zou ik dat best jammer vinden...
pi_148286810
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:07 schreef Molurus het volgende:

PS: ik kon het niet laten om even te reageren in dat topic. :) Verspilde moeite vrees ik, maar wie weet.
Ja, echt verspilde moeite. Veel te moeilijk.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 18:14:05 #45
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148286842
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:46 schreef robin007bond het volgende:
Dat homeopathie überhaupt bestaat is ook vreemd. Blijkbaar is oplichting dan plots wel legaal, als je zelf maar ervan overtuigd bent dat het echt werkt.

Geen idee wat er achter zit. Mensen zien snel onjuiste verbanden en hechten vaak meer waarde aan anekdotes. Dat is iets menselijks. De wat rationelere mensen kunnen daar gelukkig weerstand tegen bieden.
Homeopathie oplichting? Vind jij vierendelen ook nog steeds de beste strafmethode? :o :D
pi_148286859
laat ook maar
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_148286905
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:14 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Homeopathie oplichting? Vind jij vierendelen ook nog steeds de beste strafmethode? :o :D
Nee, dat vind ik zeker niet de beste strafmethode.

Maar homeopathie vind ik zeker oplichting. Als het is aangetoond dat homeopathie niet werkt, dan is het naar mijn mening oplichting om daarmee je brood te verdienen.
pi_148286913
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:14 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Eh... Wat?
  zaterdag 3 januari 2015 @ 18:16:49 #49
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148286959
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Joehoee w/ Vergeet niet dat mensen zelf ook ervaringen hebben.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 18:17:25 #50
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148286988
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:15 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Eh... Wat?
Dat was eeuwen geleden gangbaar. Nu weten we beter.
pi_148286991
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:15 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Maar homeopathie vind ik zeker oplichting. Als het is aangetoond dat homeopathie niet werkt, dan is het naar mijn mening oplichting om daarmee je brood te verdienen.
Maakt het een verschil of degene die daar zijn of haar brood mee verdient zelf gelooft in de werkzaamheid van homeopathie?

Want dat laatste lijkt me vrijwel onmogelijk om vast te stellen.
pi_148287008
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:17 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Dat was eeuwen geleden gangbaar. Nu weten we beter.
Ja. Maar wat is nou de link met homeopathie?
pi_148287009
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:16 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

persoonlijke ervaring zegt helemaal niets
  zaterdag 3 januari 2015 @ 18:18:44 #54
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148287033
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:17 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja. Maar wat is nou de link met homeopathie?
Dat ik dat niet meer van deze tijd vind om dat als oplichting te bestempelen.
pi_148287036
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:16 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Niet vergeten hoor. :*

Het is ook geen gouden regel. Ik zeg alleen dat voor het moment intelligentie nog niet heel hoog staat op de lijst van zaken die mensen seksueel aantrekkelijk maken. ;) De selectiedruk daarop is vooralsnog niet heel hoog.
pi_148287048
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:18 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Dat ik dat niet meer van deze tijd vind om dat als oplichting te bestempelen.
Hoe zou je het dan willen noemen?
  zaterdag 3 januari 2015 @ 18:19:47 #57
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148287075
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Niet vergeten hoor. :*

Het is ook geen gouden regel. Ik zeg alleen dat voor het moment intelligentie nog niet heel hoog staat op de lijst van zaken die mensen seksueel aantrekkelijk maken. ;) De selectiedruk daarop is vooralsnog niet heel hoog.
Intelligentie is rationeel. Aantrekkingskracht niet.
pi_148287088
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:19 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Intelligentie is rationeel. Aantrekkingskracht niet.
Aantrekkingskracht is het resultaat van evolutie.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 18:20:22 #59
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148287095
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:19 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hoe zou je het dan willen noemen?
Een geweldig middel om te genezen. Uit eigen ervaring. Meerdere malen. Waar de reguliere arts faalde. Meerdere malen.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 18:20:57 #60
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148287112
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

Aantrekkingskracht is het resultaat van evolutie.
Aantrekkingskracht is niet persé gekoppeld aan intelligentie. Zo zit een mens niet in elkaar.
pi_148287122
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:20 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Een geweldig middel om te genezen. Uit eigen ervaring. Meerdere malen. Waar de reguliere arts faalde. Meerdere malen.
Oké, da's mooi. Ken je ook het principe ervan?
pi_148287154
quote:

[..]

Aantrekkingskracht is niet persé gekoppeld aan intelligentie. Zo zit een mens niet in elkaar.
Klopt. Maar ik denk wel dat, in deze tijd, intelligentie meer bijdraagt aan evolutionair succes dan een Bokito style van leven en denken.

Dus uiteindelijk kun je verwachten dat dat een impact gaat hebben op wat wel en wat niet aantrekkelijk is. (Over een ontelbaar aantal generaties.)
  zaterdag 3 januari 2015 @ 18:22:19 #63
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148287160
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:21 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Oké, da's mooi. Ken je ook het principe ervan?
Oh ja, die ken ik. Ga je mij verbeteren als ik probeer het principe uit te leggen. Vervolgens roep je: zie je wel: dat kán niet werken!

Daar trap ik niet in. :D
pi_148287173
quote:

[..]

of je was vanzelf ook beter geworden met (eventueel) een placebo.
eigen ervaring zegt niets
  zaterdag 3 januari 2015 @ 18:23:09 #65
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148287192
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:22 schreef Molurus het volgende:

[..]

Klopt. Maar ik denk wel dat, in deze tijd, intelligentie meer bijdraagt aan evolutionair succes dan een Bokito style van leven en denken.

Dus uiteindelijk kun je verwachten dat dat een impact gaat hebben op wat wel en wat niet aantrekkelijk is. (Over een ontelbaar aantal generaties.)
Dit wordt te moeilijk voor mij Molurus. Eh... kan dit in Jip en Janneke-taal? :o
  zaterdag 3 januari 2015 @ 18:24:18 #66
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148287240
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:22 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

eigen ervaring zegt niets
Nee, zo zijn we niet getrouwd Mr.44. Dit geloof je toch zelf niet.
pi_148287308
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:22 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Oh ja, die ken ik. Ga je mij verbeteren als ik probeer het principe uit te leggen. Vervolgens roep je: zie je wel: dat kán niet werken!

Daar trap ik niet in. :D
O, dat hoeft ook niet hoor. Iedereen moet maar geloven wat hij of zij wil geloven. Om de een of andere reden vind ik het alleen wel belangrijk dat mensen weten waar ze het over hebben, maar als dat al het geval is: mooi!

Zeewater is overigens een mengsel van alle homeopathische middel van vroeger, nu en de toekomst. Je hoeft het alleen nog maar te verdunnen. Misschien een bezuinigingstip?

Oké, sorry. Dat ging per ongeluk. Ik zal het niet meer doen.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 18:27:49 #68
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148287360
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:26 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

O, dat hoeft ook niet hoor. Iedereen moet maar geloven wat hij of zij wil geloven. Om de een of andere reden vind ik het alleen wel belangrijk dat mensen weten waar ze het over hebben, maar als dat al het geval is: mooi!

Zeewater is overigens een mengsel van alle homeopathische middel van vroeger, nu en de toekomst. Je hoeft het alleen nog maar te verdunnen. Misschien een bezuinigingstip?

Oké, sorry. Dat ging per ongeluk. Ik zal het niet meer doen.
Je mag me er best mee plagen. We denken er gewoon anders over. En hebben kennelijk niet dezelfde ervaringen.
pi_148287412
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:23 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Dit wordt te moeilijk voor mij Molurus. Eh... kan dit in Jip en Janneke-taal? :o
Gegeven: personen van de andere sekse zijn niet objectief aantrekkelijk. Wat jij en ik aantrekkelijk vinden aan personen van de andere sekse is bepaald door een evolutionair verleden. Wie was lichamelijk sterk? Wie was het beste in staat om zijn eigen bestaan en dat van zijn of haar kinderen veilig te stellen?

En de criteria daarvoor zijn heel sterk veranderd. Waar lichamelijke kracht slechts enkele duizenden jaren geleden nog veruit het belangrijkste was is het tegenwoordig veel belangrijker hoe slim je bent, en in hoeverre je je kennis hebt ontwikkeld.

Dat betekent dat generaties van nu de beste kans maken om over een paar duizend jaar nakomelingen te hebben wanneer ze meer waarde hechten aan intelligentie dan aan lichamelijke kracht. Voor een heel klein deel zal dat nu al gelden. En dat zijn precies de mensen die erin zullen slagen om nakomelingen op de wereld te zetten die over een paar duizend jaar nog steeds succesvol zijn. "Intelligent is het nieuwe sexy". ;)
pi_148287458
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:27 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Je mag me er best mee plagen. We denken er gewoon anders over. En hebben kennelijk niet dezelfde ervaringen.
Zeker. Zoals ik al zei: iedereen moet maar geloven wat hij wil. Wat dat betreft had je ook wel gelijk dat een homeopaat niet direct een oplichter genoemd kan worden. Als hij echt gelooft in wat hij doet, dan is hij niet meer of minder een oplichter dan een dominee, een priester of een imam dat is.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-01-2015 18:30:40 ]
  zaterdag 3 januari 2015 @ 18:31:05 #71
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148287497
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Gegeven: personen van de andere sekse zijn niet objectief aantrekkelijk. Wat jij en ik aantrekkelijk vinden aan personen van de andere sekse is bepaald door een evolutionair verleden. Wie was lichamelijk sterk? Wie was het beste in staat om zijn eigen bestaan en dat van zijn of haar kinderen veilig te stellen?

En de criteria daarvoor zijn heel sterk veranderd. Waar lichamelijke kracht slechts enkele duizenden jaren geleden nog veruit het belangrijkste was is het tegenwoordig veel belangrijker hoe slim je bent, en in hoeverre je je kennis hebt ontwikkeld.

Dat betekent dat generaties van nu de beste kans maken om over een paar duizend jaar nakomelingen te hebben wanneer ze meer waarde hechten aan intelligentie dan aan lichamelijke kracht. Voor een heel klein deel zal dat nu al gelden. En dat zijn precies de mensen die erin zullen slagen om nakomelingen op de wereld te zetten die over een paar duizend jaar nog steeds succesvol zijn. "Intelligent is het nieuwe sexy". ;)
Maar waar concludeer jij uit dat mensen zich meer aangetrokken voelen tot intelligentie dan tot andere zaken? (Ik denk dat aantrekkingskracht tussen mensen op zoveel meer berust dan dat je bewust bent.)
pi_148287514
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:31 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Maar waar concludeer jij uit dat mensen zich meer aangetrokken voelen tot intelligentie dan tot andere zaken?
Ehm. Dat zegt hij juist niet.
pi_148287517
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:24 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Nee, zo zijn we niet getrouwd Mr.44. Dit geloof je toch zelf niet.
Hoe weet jij dat een placebo niet exact hetzelfde effect had gehad?
  zaterdag 3 januari 2015 @ 18:32:21 #74
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148287537
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:30 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Zeker. Zoals ik al zei: iedereen moet maar geloven wat hij wil. Wat dat betreft had je ook wel gelijk dat een homeopaat niet direct een oplichter genoemd kan worden. Als hij echt gelooft in wat hij doet, dan is hij niet meer of minder een oplichter dan een dominee, een priester of een imam dat is.
Nou ik geloof ook in wat hij doet. En met mij heel veel anderen.

Jij hebt die ervaring kennelijk niet, maar gum dan niet die van anderen uit. Misschien heb jij wel hele goede ervaringen met huppeldepuppelogie en ik niet. Dan ga ik niet zomaar zeggen: wat een onzin is dat. Snap je?
pi_148287572
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:31 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Maar waar concludeer jij uit dat mensen zich meer aangetrokken voelen tot intelligentie dan tot andere zaken? (Ik denk dat aantrekkingskracht tussen mensen op zoveel meer berust dan dat je bewust bent.)
Dat concludeer ik nou juist niet. Op dit moment is dat niet het geval. Ik zeg: ik verwacht dat dat over duizenden jaren wel het geval zal zijn.

Dat laatste is vanzelfsprekend waar trouwens, er zijn tal van factoren. Dat laat niet weg dat die factoren drastisch veranderd moeten zijn, aangezien de wereld drastisch is veranderd in de laatste paar duizend jaar.
pi_148287626
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:32 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Nou ik geloof ook in wat hij doet. En met mij heel veel anderen.

Jij hebt die ervaring kennelijk niet, maar gum dan niet die van anderen uit. Misschien heb jij wel hele goede ervaringen met huppeldepuppelogie en ik niet. Dan ga ik niet zomaar zeggen: wat een onzin is dat. Snap je?
Nou, als iemand een medicijn heeft zonder werkzame stof, met een principe dat bewezen flauwekul is en het nog nooit iemand gelukt is om de werking ervan aan te tonen, dan denk ik dat ik reden genoeg heb om het onzin te vinden.

Maar nogmaals: iedereen moet verder maar geloven wat hij wil.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 18:35:05 #77
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148287651
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:33 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat concludeer ik nou juist niet. Op dit moment is dat niet het geval. Ik zeg: ik verwacht dat dat over duizenden jaren wel het geval zal zijn.

Dat laatste is vanzelfsprekend waar trouwens, er zijn tal van factoren. Dat laat niet weg dat die factoren drastisch veranderd moeten zijn, aangezien de wereld drastisch is veranderd in de laatste paar duizend jaar.
Oh, zó. Ja, hoe langer de tekst, hoe moeilijk het voor mij is om een antwoord te maken.

Over duizenden jaren... ja misschien wel... al blijft de kern van aantrekkingskracht denk ik toch, heel basaal.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 18:36:05 #78
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148287699
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:34 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nou, als iemand een medicijn heeft zonder werkzame stof, met een principe dat bewezen flauwekul is en het nog nooit iemand gelukt is om de werking ervan aan te tonen, dan denk ik dat ik reden genoeg heb om het onzin te vinden.

De wetenschap weet ook niet alles. Kan ook niet alles meten.

Of is de wetenschap klaar met onderzoek? Alles is onderzocht? Dán heb je gelijk.
pi_148287858
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:36 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

De wetenschap weet ook niet alles. Kan ook niet alles meten.

Of is de wetenschap klaar met onderzoek? Alles is onderzocht? Dán heb je gelijk.
Ja. Van geen enkel homeopathisch middel is ooit enige werking aangetoond. Alles is onderzocht wat er aan homeopathische middelen was en is, maar nee. Niets. En dat is ook logisch, aangezien homeopathische middelen per definitie geen werkzame stoffen bevatten. Bevatten ze die wel, dan is het middel geen homeopathisch middel.

Maar als je een zinnige aanvulling op wetenschap hebt waar het om geneesmiddelen gaat, dan ben ik heel erg benieuwd.
pi_148287866
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:11 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Vrouwen vallen op mannetjes die boven de massa uitstijgen.

Als mijn dochter ooit met zo'n schreeuwlelijk thuiskomt dan... dan...

Zou ik dat best jammer vinden...
Voor >99% van de geschiedenis van homo sapiens was het die schreeuwerd die met jouw dochter thuis kwam, dat zij uberhaupt een stem daarin heeft is iets nieuws.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 18:42:11 #81
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148287964
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:39 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja. Van geen enkel homeopathisch middel is NOG nooit enige werking aangetoond. Alles is onderzocht wat er aan homeopathische middelen was en is, maar nee. Niets. En dat is ook logisch, aangezien homeopathische middelen per definitie geen werkzame stoffen bevatten. Bevatten ze die wel, dan is het middel geen homeopathisch middel.

Ik heb er een woordje bijgezet.

Vergeet niet: de wetenschap prutst ook maar met de dimensies die het kent.
pi_148288029
Maar om even terug te keren naar het onderwerp: dit soort idioterie bedoel ik dus.

NWS / 'Nederlands zit vol overbodigheden' #2

Hoe is het in godsnaam mogelijk dat iemand die slim genoeg is om een hele zin te typen toch zulke extreem zwakzinnige stellingen poneert? En dan huppelt er een andere debiel doodleuk achteraan.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-01-2015 18:44:11 ]
pi_148288049
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:42 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ik heb er een woordje bijgezet.

Vergeet niet: de wetenschap prutst ook maar met de dimensies die het kent.
Homeopathie werkt via een andere dimensie?
pi_148288068
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:35 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Oh, zó. Ja, hoe langer de tekst, hoe moeilijk het voor mij is om een antwoord te maken.

Over duizenden jaren... ja misschien wel... al blijft de kern van aantrekkingskracht denk ik toch, heel basaal.
Instincten zijn altijd basaal. ;)

En ja, dit is best lastige materie. Maar zeker het overdenken waard! Dat instincten basaal zijn betekent niet dat ze toevallig zijn, of niet kunnen veranderen mettertijd.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 18:45:01 #85
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148288089
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:43 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Homeopathie werkt via een andere dimensie?
Dat zou best kunnen. Net zoals je 'aantrekkingskracht' niet kunt kopen en 'bang zijn' niet kunt pakken.
pi_148288148
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

Maakt het een verschil of degene die daar zijn of haar brood mee verdient zelf gelooft in de werkzaamheid van homeopathie?

Want dat laatste lijkt me vrijwel onmogelijk om vast te stellen.
Dat is een lastige vraag, omdat dit niet te controleren valt of is te verifiëren kun je het denk ik beter helemaal als oplichting zien. Ondanks dat de intenties goed zijn.

Het is een lastig vraagstuk. Is iemand nog wel een leugenaar als hij niet beseft dat hij liegt?
pi_148288150
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:45 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Dat zou best kunnen. Net zoals je 'aantrekkingskracht' niet kunt kopen en 'bang zijn' niet kunt pakken.
Dat zijn gewoon chemische stoffen. Stop ze in een potje en je kunt ze pakken.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 18:47:26 #88
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148288180
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:46 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat zijn gewoon chemische stoffen. Stop ze in een potje en je kunt ze pakken.
Nee kom, je snapt wel wat ik bedoel. 'Mag ik drie ons aantrekkingskracht?' :')
pi_148288202
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:47 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Nee kom, je snapt wel wat ik bedoel. 'Mag ik drie ons aantrekkingskracht?' :')
Ik denk dat je daaraan doodgaat, maar in theorie is het mogelijk.
pi_148288221
quote:

[..]

De vermeende werkzaamheid van homeopathie vergelijking met zwaartekracht en de oerknal vind ik toch wel een paar bruggen te ver. :D

Voor die vermeende werkzaamheid van homeopathie is er, dit kan niet genoeg benadrukt worden, geen enkele wetenschappelijke basis.

(En dan vergeten we nog gemakshalve dat het vermeende geheugen van water wel ongeloofwaardig selectief is ten aanzien van wat er precies wordt onthouden. In elke liter van een homeopathisch medicijn zit wel een molecuul dat ooit eens in aanraking kwam met Ebola, om maar wat te noemen.)
  zaterdag 3 januari 2015 @ 18:49:35 #91
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148288259
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Voor die vermeende werkzaamheid van homeopathie is er, dit kan niet genoeg benadrukt worden, geen enkele wetenschappelijke basis.

Molurus, dit moet toch écht zijn: Voor die vermeende werkzaamheid van homeopathie is er, dit kan niet genoeg benadrukt worden, op dit moment geen enkele wetenschappelijke basis.
pi_148288263
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:46 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Het is een lastig vraagstuk. Is iemand nog wel een leugenaar als hij niet beseft dat hij liegt?
Als iemand niet bewust liegt, maar gewoon iets zegt waarvan hij of zij oprecht gelooft dat het waarheid is terwijl dat niet het geval is, dan weet ik eerlijk gezegd niet of je dat dan nog wel 'liegen' kunt noemen. :)

'Liegen' impliceert opzet.
pi_148288307
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:48 schreef Molurus het volgende:

(En dan vergeten we nog gemakshalve dat het vermeende geheugen van water wel ongeloofwaardig selectief is ten aanzien van wat er precies wordt onthouden. In elke liter van een homeopathisch medicijn zit wel een molecuul dat ooit eens in aanraking kwam met Ebola, om maar wat te noemen.)
En daarom zou elke homeopathiefan er goed aan doen een flesje zeewater te regelen. Meer dan genoeg medicijn voor alle kwalen ter wereld.
pi_148288337
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:49 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Molurus, dit moet toch écht zijn: Voor die vermeende werkzaamheid van homeopathie is er, dit kan niet genoeg benadrukt worden, op dit moment geen enkele wetenschappelijke basis.
Klopt. Net zoals er op dit moment geen enkele wetenschappelijke basis is voor het idee dat er smurfen leven op Pluto.

De toevoeging 'op dit moment' is op geen enkele manier interessant, zoals je ziet.
pi_148288396
quote:

[..]

Het is wel vast te stellen waar in ons brein angst zit, en er zijn mensen bij wie dit deel van het brein mist.
Die mensen zijn nergens bang voor en kunnen daardoor niet het gevaar van bepaalde situaties inzien.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 18:52:50 #96
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148288398
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Klopt. Net zoals er op dit moment geen enkele wetenschappelijke basis is voor het idee dat er smurfen leven op Pluto.

De toevoeging 'op dit moment' is op geen enkele manier interessant, zoals je ziet.
Dat is wel interessant. Daarmee hou je open dat het wel werkt namelijk.

De wetenschap is niet heilig Molurus. Die weten ook maar tot wat er tot nu toe onderzocht is. Met nadruk op: tot nu toe.

Of is alles al onderzocht? Zijn ze klaar?
pi_148288559
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als iemand niet bewust liegt, maar gewoon iets zegt waarvan hij of zij oprecht gelooft dat het waarheid is terwijl dat niet het geval is, dan weet ik eerlijk gezegd niet of je dat dan nog wel 'liegen' kunt noemen. :)

'Liegen' impliceert opzet.
Dat is waar.

Maar veel fabrikanten van elektronica kunnen vervolgd worden voor claims die uit de lucht gegrepen zijn over hun product. Al zouden ze er zelf in geloven.

Ik ben best benieuwd waarom we een dubbele meetlat hebben m.b.t. homeopathie.
pi_148288607
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:56 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Dat is waar.

Maar veel fabrikanten van elektronica kunnen vervolgd worden voor claims die uit de lucht gegrepen zijn over hun product. Al zouden ze er zelf in geloven.

Ik ben best benieuwd waarom we een dubbele meetlat hebben m.b.t. homeopathie.
Ze mogen al niet meer als geneesmiddel verkocht worden en geen werking claimen.

Dat lossen ze dan weer heel gluiperig op door er iets als 'bij koorts en verkoudheid' van te maken.
pi_148288857
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:58 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ze mogen al niet meer als geneesmiddel verkocht worden en geen werking claimen.

Dat lossen ze dan weer heel gluiperig op door er iets als 'bij koorts en verkoudheid' van te maken.
De regels zijn inderdaad verscherpt, maar worden dus helaas nog omzeild.

Als de werking niet vermeld mag worden en het ook niet als geneesmiddel verkocht mag worden, waarom is het dan nog een stap te ver om te verbieden of strafbaar te stellen? Electorale weerstand wellicht?
pi_148288888
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:52 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Dat is wel interessant. Daarmee hou je open dat het wel werkt namelijk.
Zo houden we ook open dat er smurfen leven op Pluto, en dat er een theepot rondjes draait om de zon. Het aantal verschillende veronderstellingen dat je volgens dit argument open moet houden is echt eindeloos.

Het wordt pas interessant als je ook concrete aanwijzingen hebt voor de werkzaamheid van homeopathie. En daar zit hem de crux: die zijn er niet.

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:52 schreef Boca_Raton het volgende:

De wetenschap is niet heilig Molurus. Die weten ook maar tot wat er tot nu toe onderzocht is. Met nadruk op: tot nu toe.

Of is alles al onderzocht? Zijn ze klaar?
Nee. Maar dat is bepaald geen vrijbrief om naar hartenlust te shoppen in het eerder genoemde lijstje van 'zaken waarvan het tegendeel niet kan worden bewezen'.
pi_148288931
Luchtig tussendoortje, wel toepasselijk ook ten aanzien van het onderwerp 'homeopathie':

zaterdag 3 januari 2015 @ 19:06:59 #102
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148288979
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 19:04 schreef Molurus het volgende:

Het wordt pas interessant als je ook concrete aanwijzingen hebt voor de werkzaamheid van homeopathie. En daar zit hem de crux: die zijn er niet.

Er zijn giga veel mensen die er baat bij hebben. Plus dat het ook nog eens vergoed wordt door zorgverzekeraars. En al die mensen zijn eh... gek of zo? Jij weet het beter...?
  zaterdag 3 januari 2015 @ 19:09:50 #103
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_148289085
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 19:06 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Er zijn giga veel mensen die er baat bij hebben. Plus dat het ook nog eens vergoed wordt door zorgverzekeraars. En al die mensen zijn eh... gek of zo? Jij weet het beter...?
Nee hoor, die mensen zijn niet gek. Ook niet per se dom. Slechts minder geïnformeerd. Of wellicht enigszins misleid.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 3 januari 2015 @ 19:11:34 #104
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148289139
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 19:09 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Nee hoor, die mensen zijn niet gek. Ook niet per se dom. Slechts minder geïnformeerd. Of wellicht enigszins misleid.
Ik zal het doorgeven ;)
  zaterdag 3 januari 2015 @ 19:11:54 #105
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_148289145
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:47 schreef spijkerbroek het volgende:
Dat is altijd goed, maar daaruit moet je dan ook zelf niet te veel conclusies trekken. Dat invalideert het onderzoek absoluut niet.

Dit zijn dus ook valkuilen, en ook dingen die ik vaak zie. Een wat genieperige vorm van confirmation bias.
pi_148289156
Misschien een stomme vraag hier tussen, maar hoe plaats je en topic hier? ik kan het nergens vinden :)
pi_148289195
quote:

[..]

Er zijn giga veel mensen die er baat bij hebben.
Die kunnen volledig worden toegeschreven aan het bekende Placebo Effect. Er is nog nooit in een gecontroleerd onderzoek aannemelijk gemaakt dat homeopathische middelen beter werken dan placebo's.

quote:

Plus dat het ook nog eens vergoed wordt door zorgverzekeraars. En al die mensen zijn eh... gek of zo? Jij weet het beter...?
Zorgverzekeraars zijn voornamelijk bezig met de handel in zorg. Waar het geld vandaan komt interesseert hen echt geen bal hoor.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 19:13:34 #108
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_148289196
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 19:11 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ik zal het doorgeven ;)
Dat is mooi *O*. Maar eigenlijk zouden zulke dingen als kritisch denken in het onderwijs toch echt beter onder de aandacht moeten komen...
  zaterdag 3 januari 2015 @ 19:14:53 #109
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148289238
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 19:13 schreef Molurus het volgende:

[..]

Die kunnen volledig worden toegeschreven aan het bekende Placebo Effect.
Ah oké, en dat beslis jij ;)
quote:
[..]

Zorgverzekeraars zijn voornamelijk bezig met de handel in zorg. Waar het geld vandaan komt interesseert hen echt geen bal hoor.
Dus zij vergoeden flauwekul...?
pi_148289335
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 19:14 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ah oké, en dat beslis jij ;)
Nee, dat is de conclusie van de vele onderzoeken die hiernaar gedaan zijn. (Die in mijn ogen ongeveer net zo belachelijk zijn als onderzoeken naar gebedsgenezing, maar goed. Alles waar mensen in geloven is al wel eens grondig onderzocht.)

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 19:14 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Dus zij vergoeden flauwekul...?
Ja. Ze bieden er ook aparte polissen voor aan trouwens. Zoals gezegd: voor hen is dit uitsluitend handel. Of er iemand medisch bij is gebaat interesseert hen geen bal. Meer polissen, meer medicijnen, meer handel.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 19:18:56 #111
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148289405
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 19:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

Bij mij werkt het wel. Homeopathie. En goed ook. :|W
pi_148289441
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 19:18 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Merk op: dat heb ik ook nergens ontkend. ;)
  zaterdag 3 januari 2015 @ 19:20:39 #113
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148289481
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 19:19 schreef Molurus het volgende:

[..]

Merk op: dat heb ik ook nergens ontkend. ;)
Helaas ben ik niet gevraagd voor zo'n onderzoek. Anders hadden ze moeten concluderen dat het bij één iemand in ieder geval wél werkt. :|W

Kan ik me nog ergens opgeven? :o
pi_148289534
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 19:20 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Helaas ben ik niet gevraagd voor zo'n onderzoek. Anders hadden ze moeten concluderen dat het bij één iemand in ieder geval wél werkt. :|W

Kan ik me nog ergens opgeven? :o
Een onderzoek gebaseerd op 1 meting werkt niet. Je kunt geen statistiek toepassen op 1 enkele meting.

Degelijke wetenschap betekent dat je niet alleen de hits telt, maar ook de missers... anders weet je nog niks. Bovendien zul je ook een schaduwonderzoek moeten doen waarin je mensen geen homeopathische middelen geeft, maar placebo's (en vertelt dat het homeopathische middelen zijn). Als daar geen statistisch verband uit volgt heb je niks.

Zie ook:

http://en.wikipedia.org/wiki/Texas_sharpshooter_fallacy
pi_148289563
quote:

[..]

Er zijn een paar miljard mensen op de wereld die in een god geloven. Zijn die allemaal gek?
  zaterdag 3 januari 2015 @ 19:23:13 #116
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148289580
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 19:22 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een onderzoek gebaseerd op 1 meting werkt niet. Je kunt geen statistiek toepassen op 1 enkele meting.

Degelijke wetenschap betekent dat je niet alleen de hits telt, maar ook de missers... anders weet je nog niks.

Zie ook:

http://en.wikipedia.org/wiki/Texas_sharpshooter_fallacy
Ik zat te flauwekullen ;) Ik moet nu nog eten, dus moet even stoppen met deze discussie.

w/ I luv homeopathie.
pi_148289617
quote:
12s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 19:23 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ik zat te flauwekullen ;) Ik moet nu nog eten, dus moet even stoppen met deze discussie.

w/ I luv homeopathie.
Eet smakelijk. :)
pi_148289623
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 19:09 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

zaterdag 3 januari 2015 @ 20:05:09 #119
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_148291401
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 19:18 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Als je denkt dat het werkt...
pi_148305099
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 19:13 schreef Molurus het volgende:

[..]

Die kunnen volledig worden toegeschreven aan het bekende Placebo Effect. Er is nog nooit in een gecontroleerd onderzoek aannemelijk gemaakt dat homeopathische middelen beter werken dan placebo's.

Het grappige van homeopathische middelen is dat de beweerde werkzame stof vaak amper aanwezig is in het middel. Het bestaat vaak grote deels uit water en dergelijke neutrale opvul middelen. Homeopathische middelen zijn dus ook nog eens geen bewijs voor de functionaliteit van de beweerde werkzame stof.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')