abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148283609
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:36 schreef LTVDK het volgende:

[..]

Fijn dat je je zo verheven voelt,
Ja, bedankt nog daarvoor.
pi_148283759
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:37 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Het is je gegund.
pi_148284905
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:37 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Het valt bij jou nog mee, ik wou dat ik dat over een ander ook kon zeggen. :{
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_148284974
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 17:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ja sorry, maar het is vrij irritant als mensen zonder enige deskundigheid geen letter begrijpen van een artikel, maar wel direct heel hoog van de toren blazen.
pi_148285189
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 17:15 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja sorry, maar het is vrij irritant als mensen zonder enige deskundigheid geen letter begrijpen van een artikel, maar wel direct heel hoog van de toren blazen.
Die andere persoon reageert al meer dan een jaar ook in diverse andere discussies, ook bij discussies die buiten zijn expertise vallen, op een soortgelijke manier met andere betrokkenen (ik las daar enkel, ik reageerde daar niet). Het heeft echt niet alleen daarmee te maken. Ik vind het jammer. Nogmaals, zelf verschuil ik me nooit achter mijn expertiserol wanneer het gaat over zaken waar ik toevallig deskundig in ben, als iemand anders onzin verkondigt dan loop ik gillend weg of leg ik met geduld uit hoe het zit. Ik ga niet in een ivoren toren zitten en ik verschuil me niet achter jargon. Ten overvloede voor de duidelijkheid, ik stel niet dat jij dat deed!
#NoDAPL
pi_148285291
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 17:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Die andere persoon reageert al meer dan een jaar ook in diverse andere discussies, ook bij discussies die buiten zijn expertise vallen, op een soortgelijke manier met andere betrokkenen (ik las daar enkel, ik reageerde daar niet). Het heeft echt niet alleen daarmee te maken. Ik vind het jammer. Nogmaals, zelf verschuil ik me nooit achter mijn expertiserol wanneer het gaat over zaken waar ik toevallig deskundig in ben, als iemand anders onzin verkondigt dan loop ik gillend weg of leg ik met geduld uit hoe het zit. Ik ga niet in een ivoren toren zitten en ik verschuil me niet achter jargon. Ten overvloede voor de duidelijkheid, ik stel niet dat jij dat deed!
Als mensen aangeven iets niet te snappen is ook Ser van harte bereid om iets uit te leggen. Maar als dat onbegrip kenbaar gemaakt wordt met een post als "Wat een flutonderzoek, het slaat helemaal nergens op en dit is weer zo'n gesubsidieerd theedoekenwijf dat betaald wordt om te zeggen dat het Nederlands afgeschaft moet worden!", dan kan ik me wel voorstellen dat ook Ser iets anders zo'n discussie in stapt.
pi_148285356
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 17:25 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Als mensen aangeven iets niet te snappen is ook Ser van harte bereid om iets uit te leggen. Maar als dat onbegrip kenbaar gemaakt wordt met een post als "Wat een flutonderzoek, het slaat helemaal nergens op en dit is weer zo'n gesubsidieerd theedoekenwijf dat betaald wordt om te zeggen dat het Nederlands afgeschaft moet worden!", dan kan ik me wel voorstellen dat ook Ser iets anders zo'n discussie in stapt.
Hij reageerde ook naar andere mensen toe zo terwijl zij helemaal niet op zo'n manier spraken over dit onderzoek. Dat moet hij weten maar constructief is het niet en het siert hem niet. Nogmaals, je ziet al meer dan een jaar lang dat hij zich vaak zo gedraagt en vaak gaat het dan nog niet eens over iets waar hij voor heeft gestudeerd (politieke discussies). Het is de houding die je hebt. Dat mag allemaal maar ik ben er echt klaar mee.
#NoDAPL
  Redactie Frontpage zaterdag 3 januari 2015 @ 17:40:01 #58
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_148285719
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 17:15 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Volgens mij plaatste ik enkel een achtergrondartikel waarin de verklaring van de onderzoekster stond? :{
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
  zaterdag 3 januari 2015 @ 17:49:55 #59
111528 Viajero
Who dares wins
pi_148286008
quote:
2s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 15:01 schreef hugecooll het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

Nog even voor de duidelijkheid
Om dan vervolgens zelf Nederlands met Engels te gaan vergelijken.

quote:
Een bewijs daarvoor is het verschil tussen "de" en "het", terwijl ze in het Engels enkel "the" kennen.
Taalwetenschappers, logisch nadenken is meestal veel te moeilijk voor ze.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_148286038
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 17:49 schreef Viajero het volgende:
Taalwetenschappers, logisch nadenken is meestal veel te moeilijk voor ze.
Dat is vaak een van de redenen dat ze een taal zijn gaan studeren. :X
Ja, er zijn ook uitzonderingen.
#NoDAPL
  zaterdag 3 januari 2015 @ 17:53:07 #61
111528 Viajero
Who dares wins
pi_148286102
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 15:10 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Afgaand op je reactie schat je je eigen taalkundige inzichten hoger in dan die van een taalwetenschapper.
Ik heb helaas meerdere colleges van taalwetenschappers moeten volgen. Gerenommeerde, veel gepubliceerde en veel gequote taalwetenschappers.

Ik schat de gemiddelde moedertaalspreker een stuk hoger in qua taalkundige inzichten.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 17:57:23 #62
111528 Viajero
Who dares wins
pi_148286232
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 15:36 schreef LTVDK het volgende:
Waarom mist dit eigenlijk in de OP?

[..]

Wel verbazend knap dat ze kennelijk al die talen spreekt.

Ze doet nogal sterke uitspraken, waar je in mijn ogen echt de taal voor zou moeten spreken om ze te kunnen doen.

Of heeft ze, zoals taalwetenschappers meestal, geen idee waar ze het over heeft?
  zaterdag 3 januari 2015 @ 18:01:06 #63
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_148286342
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 17:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik voel mij alleen verheven boven kwallen die zich niet laten hinderen door enige kennis van zaken bij het doen van wilde claims. Zeker als die kwallen vervolgens alles ontkennen met 'maar ik zei het niet letterlijk'. :)
pi_148286354
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 17:53 schreef Viajero het volgende:
Ik schat de gemiddelde moedertaalspreker een stuk hoger in qua taalkundige inzichten.
Je kan ook overdrijven maar ik denk dat sommige linguïsten er een beetje moeite mee hebben dat intelligente leken net zo goed hun moedertaal begrijpen als zij die er voor gestudeerd hebben. Die intelligente leken beheersen het formalisme niet maar als het om inzicht in die moedertaal gaat dan maakt het weinig verschil. Net als dat sommige psychologen er moeite mee hebben dat sommige mensen net zoveel inzicht hebben in de psyche van een mens als zij die er voor gestudeerd hebben. Dat zegt meer over het individu dan de beroepsgroep maar het komt helaas voor.
#NoDAPL
pi_148286384
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ik voel mij alleen verheven boven kwallen die zich niet laten hinderen door enige kennis van zaken bij het doen van wilde claims. Zeker als die kwallen vervolgens alles ontkennen met 'maar ik zei het niet letterlijk'. :)
Ach knulletje, jij was ronduit aan het liegen! Ik heb jou het laatste jaar in geen enkele discussie je anders zien gedragen dan dat jij hier deed, in geen enkele! Of dat het nu over taal ging of over een politieke kwestie of iets anders. Verder stel ik voor dat jij mij negeert, dan negeer ik jou lekker. :)
#NoDAPL
  zaterdag 3 januari 2015 @ 18:07:34 #66
111528 Viajero
Who dares wins
pi_148286564
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je kan ook overdrijven maar ik denk dat sommige linguïsten er een beetje moeite mee hebben dat intelligente leken net zo goed hun moedertaal begrijpen als zij die er voor gestudeerd hebben. Die intelligente leken beheersen het formalisme niet maar als het om inzicht in die moedertaal gaat dan maakt het weinig verschil. Net als dat sommige psychologen er moeite mee hebben dat sommige mensen net zoveel inzicht hebben in de psyche van een mens als zij die er voor gestudeerd hebben. Dat zegt meer over het individu dan de beroepsgroep maar het komt helaas voor.
Het probleem dat ik heb met linguisten is dat ze vaak de arrogantie hebben te zeggen dat ze een taal beter begrijpen dan een moederspreker terwijl de linguist zelf die taal niet eens spreekt.

Daar kan ik bijster slecht tegen.
pi_148286609
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:07 schreef Viajero het volgende:

[..]

Het probleem dat ik heb met linguisten is dat ze vaak de arrogantie hebben te zeggen dat ze een taal beter begrijpen dan een moederspreker terwijl de linguist zelf die taal niet eens spreekt.

Daar kan ik bijster slecht tegen.
Er is geen linguïst die dat beweert.
pi_148286657
Kut, hapte ik toch.

Ga rustig verder met het oerdom schreeuwen. Excuses voor de onderbreking.
pi_148286660
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 17:57 schreef Viajero het volgende:

[..]

Wel verbazend knap dat ze kennelijk al die talen spreekt.

Ze doet nogal sterke uitspraken, waar je in mijn ogen echt de taal voor zou moeten spreken om ze te kunnen doen.

Of heeft ze, zoals taalwetenschappers meestal, geen idee waar ze het over heeft?
Als je het topic gelezen had, had je het antwoord geweten. Zie haar eigen reactie op de verschenen artikelen.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 18:11:43 #70
111528 Viajero
Who dares wins
pi_148286738
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:08 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Er is geen linguïst die dat beweert.
Dan heb ik colleges gehad van mensen die zichzelf linguist noemden, als linguist gepubliceerd hadden, maar het toch niet waren.

Dat ben ik met je eens hoor, dat ze dat niet zouden moeten zeggen. Maar helaas gebeurt het wel, en veel.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 18:13:19 #71
111528 Viajero
Who dares wins
pi_148286815
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:09 schreef k_man het volgende:

[..]

Als je het topic gelezen had, had je het antwoord geweten. Zie haar eigen reactie op de verschenen artikelen.
Ja, dat heb ik gelezen. Ik ben het er alleen absoluut niet mee eens.

"maar natuurlijk kan ik over al die talen oordelen zonder ze te spreken. Ik lees gewoon de boeken die mensen die die talen ook niet spreken erover hebben geschreven"

Sorry, nee.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 18:16:17 #72
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_148286937
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:13 schreef Viajero het volgende:

[..]

Ja, dat heb ik gelezen. Ik ben het er alleen absoluut niet mee eens.

"maar natuurlijk kan ik over al die talen oordelen zonder ze te spreken. Ik lees gewoon de boeken die mensen die die talen ook niet spreken erover hebben geschreven"

Sorry, nee.
Het is zelfs een betere methode. Als je talen gebruikt die je zelf spreekt, loop je het risico op bias omdat je die talen (en dus de uitzonderingen etc.) veel beter kent.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 18:18:52 #73
111528 Viajero
Who dares wins
pi_148287038
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Het is zelfs een betere methode. Als je talen gebruikt die je zelf spreekt, loop je het risico op bias omdat je die talen (en dus de uitzonderingen etc.) veel beter kent.
Ja, hoe beter je iets kent, hoe minder goed je erover kunt oordelen natuurlijk. Taalwetenschap, het tegenovergestelde van wetenschap.
pi_148287081
Ik vind het nogal kort door de bocht om een 1:1 relatie beter te laten zijn dan 2:1 relaties. In de korte reactie geeft ze aan dat de Nederlandse taal( eigenlijk de Germaanse talen) overbodige regels hebben die de taal minder transparant maken.

Maar transparant is niet het enige wat een taal moet zijn, het moet ook verwarring tegen kunnen gaan. En naamvallen maken een taal met de 2:1 relatie juist duidelijker.
Als iemand aan het praten is en je hoort van "hij loopt" alleen het "loopt" dan weet je in ieder geval dat hij niet over zichzelf praat.

Ik heb niet het hele onderzoek onder ogen gehad maar ze springt wel heel snel van de ene tak naar de andere: hoezo is transparantie goed? Zodat een taal makkelijker te leren is? Oke maar is dat de heilige graal? Een duidelijke taal die voor weinig verwarring zorgt is ook nuttig.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 18:25:02 #75
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_148287263
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:18 schreef Viajero het volgende:

[..]

Ja, hoe beter je iets kent, hoe minder goed je erover kunt oordelen natuurlijk. Taalwetenschap, het tegenovergestelde van wetenschap.
In de meeste wetenschappelijke disciplines geldt dat een persoonlijke betrokkenheid negatief kan uitpakken.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 18:25:50 #76
111528 Viajero
Who dares wins
pi_148287284
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:25 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

In de meeste wetenschappelijke disciplines geldt dat een persoonlijke betrokkenheid negatief kan uitpakken.
Inderdaad. Scheikundigen die teveel van scheikunde weten kun je natuurlijk niet serieus nemen.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 18:27:05 #77
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_148287335
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:25 schreef Viajero het volgende:

[..]

Inderdaad. Scheikundigen die teveel van scheikunde weten kun je natuurlijk niet serieus nemen.
Scheikundigen daarentegen die een medicijn voor hun vrouw aan het zoeken zijn, kunnen wel eens overhaast te werk gaan. Emotie is niet goed voor rationaliteit, weet je...
  zaterdag 3 januari 2015 @ 18:30:23 #78
111528 Viajero
Who dares wins
pi_148287469
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Scheikundigen daarentegen die een medicijn voor hun vrouw aan het zoeken zijn, kunnen wel eens overhaast te werk gaan. Emotie is niet goed voor rationaliteit, weet je...
Wie heeft het over emotie? Ik heb het over kennis.

Iemand die een taal beter kent kan er beter over oordelen. Dat heeft niets met emotie te maken.

Maar goed, als je wilt blijven volhouden dat je meer wetenschappelijk bent hoe minder je van je onderwerp weet dan mag dat van mij hoor :)
pi_148287814
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:30 schreef Viajero het volgende:

[..]

Iemand die een taal beter kent kan er beter over oordelen. Dat heeft niets met emotie te maken.

Maar goed, als je wilt blijven volhouden dat je meer wetenschappelijk bent hoe minder je van je onderwerp weet dan mag dat van mij hoor :)
Je leert hier elke dag bij. Hoe meer je over iets weet hoe meer bias je hebt dus je kan beter maar minder over iets weten. Fascinerend, die stellingnames hier. :)
#NoDAPL
  zaterdag 3 januari 2015 @ 18:40:22 #80
111528 Viajero
Who dares wins
pi_148287880
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je leert hier elke dag bij. Hoe meer je over iets weet hoe meer bias je hebt dus je kan beter maar minder over iets weten. Fascinerend, die stellingnames hier. :)
Taalwetenschap. Het tegenovergestelde van wetenschap. Echt bizar dat serieuze universiteiten hier nog aan mee doen.
pi_148287931
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:40 schreef Viajero het volgende:

[..]

Taalwetenschap. Het tegenovergestelde van wetenschap. Echt bizar dat serieuze universiteiten hier nog aan mee doen.
Tja, ik begin te begrijpen waarom ze flink bezuinigen op de taalfaculteiten. :X
#NoDAPL
  zaterdag 3 januari 2015 @ 18:45:12 #82
111528 Viajero
Who dares wins
pi_148288101
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Tja, ik begin te begrijpen waarom ze flink bezuinigen op de taalfaculteiten. :X
En terecht. Veel professoren spreken de taal die ze onderwijzen/onderzoeken nauwelijks. Dat hoeft ook niet, wordt dan gezegd. Het belangrijke is dat ze wetenschappelijke publicaties over die taal kunnen lezen en daaruit kunnen quoten.

Wat mij betreft worden alle taalfaculteiten per direct gesloten. Ga maar eens kijken of je in de echte wereld een baan kan vinden met zo'n mentaliteit.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 18:58:28 #83
111528 Viajero
Who dares wins
pi_148288627
Gaan we nog iets horen van de heren wetenschappers?

Dit topic gaat trouwens over het Nederlands.

Gezien we in het Nederlands hierover praten, kan ik ervan uitgaan dat jullie dus biased zijn? En dat ik jullie dus niet serieus kan nemen?
pi_148289694
Zo, is dat ongekend zwakzinnige geschreeuw eindelijk klaar?

Misschien is het een idee om wat lastigere topics in een ander subforum te plaatsen. Misschien scheelt dat in de hoeveelheid idioterie.
pi_148290167
Ik juich het van harte toe als de heren en dames neerlandici (to be) onder elkaar een discussie starten in deze draad.
#NoDAPL
pi_148290266
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:20 schreef MouzurX het volgende:
Ik vind het nogal kort door de bocht om een 1:1 relatie beter te laten zijn dan 2:1 relaties. In de korte reactie geeft ze aan dat de Nederlandse taal( eigenlijk de Germaanse talen) overbodige regels hebben die de taal minder transparant maken.

Maar transparant is niet het enige wat een taal moet zijn, het moet ook verwarring tegen kunnen gaan. En naamvallen maken een taal met de 2:1 relatie juist duidelijker.
Als iemand aan het praten is en je hoort van "hij loopt" alleen het "loopt" dan weet je in ieder geval dat hij niet over zichzelf praat.

Ik heb niet het hele onderzoek onder ogen gehad maar ze springt wel heel snel van de ene tak naar de andere: hoezo is transparantie goed? Zodat een taal makkelijker te leren is? Oke maar is dat de heilige graal? Een duidelijke taal die voor weinig verwarring zorgt is ook nuttig.
In haar reactie op het volkskrant artikel kan je al lezen dat ze transparantie niet als beter ziet, enkel een eigenschap. Ze zegt dus niet dat nederlands een slechte taal is, enkel dat het van de onderzochte talen het de minst transparante is.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 19:48:39 #87
111528 Viajero
Who dares wins
pi_148290642
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 19:25 schreef Jigzoz het volgende:

Misschien is het een idee om wat lastigere topics in een ander subforum te plaatsen. Misschien scheelt dat in de hoeveelheid idioterie.
Lijkt me een goed idee. Open een topic over linguistiek en ik beloof dat ik de idiote schreeuwers daar niet zal lastig vallen met zulke vervelende zaken als logica.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 19:50:02 #88
111528 Viajero
Who dares wins
pi_148290701
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 19:25 schreef Jigzoz het volgende:

Maar ik neem dus aan dat je het ook eens bent met de stelling dat je niet wetenschappelijk over een taal kan spreken als je die taal ook kent?
  zaterdag 3 januari 2015 @ 19:52:51 #89
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_148290822
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:30 schreef Viajero het volgende:

[..]

Het idee is een beetje zo: als je tien dingen met elkaar vergelijkt en je bent expert op het gebied van een van die tien dingen, dan is het best mogelijk dat je vergelijking niet helemaal eerlijk is omdat je dus op de hoogte bent van allerlei eigenaardigheden van een van de tien dingen, terwijl die andere negen ze misschien ook hebben maar je ze niet kent.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 19:53:37 #90
111528 Viajero
Who dares wins
pi_148290850
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 19:52 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Het idee is een beetje zo: als je tien dingen met elkaar vergelijkt en je bent expert op het gebied van een van die tien dingen, dan is het best mogelijk dat je vergelijking niet helemaal eerlijk is omdat je dus op de hoogte bent van allerlei eigenaardigheden van een van de tien dingen, terwijl die andere negen ze misschien ook hebben maar je ze niet kent.
En daarom neemt ze als Nederlandse ook Nederlands mee in de vergelijking?
  zaterdag 3 januari 2015 @ 19:54:02 #91
179075 hugecooll
pi_148290870
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 19:53 schreef Viajero het volgende:

[..]

En daarom neemt ze als Nederlandse ook Nederlands mee in de vergelijking?
Nee, daarom is het dus mogelijk dat het Nederlands eruit springt in haar vergelijking.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 19:55:36 #92
111528 Viajero
Who dares wins
pi_148290935
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 19:54 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Nee, daarom is het dus mogelijk dat het Nederlands eruit springt in haar vergelijking.
Ok.

Ik denk dat je niet tien dingen met elkaar kan vergelijken als je niets van die tien dingen weet. Maar goed, ik ben dan ook geen taalwetenschapper.
pi_148290983
Als Nederlanders niet zeiken over het weer of zwarte piet dan is het wel hun eigen taal
  zaterdag 3 januari 2015 @ 19:56:59 #94
111528 Viajero
Who dares wins
pi_148291016
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 19:52 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Heel wetenschappelijk wel, uitspraken doen over dingen waar je de eigenaardigheden niet van kent...
  zaterdag 3 januari 2015 @ 19:57:13 #95
179075 hugecooll
pi_148291036
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 19:56 schreef Viajero het volgende:

[..]

Heel wetenschappelijk wel, uitspraken doen over dingen waar je de eigenaardigheden niet van kent...
quote:
Omdat ik een beeld wilde krijgen van de diversiteit die talen ten aanzien van transparantie kunnen vertonen, heb ik ervoor gekozen om 22 talen te bestuderen die een zo groot mogelijke genetische variatie laten zien. Daarom heb ik uit iedere taalfamilie 1 taal geselecteerd, en uit de grotere taalfamilies 2.
Ik hoefde de talen niet zelf te beheersen, maar kon gebruik maken van beschrijvingen, zogenaamde reference grammars. Bovendien heb ik steeds contact gezocht met de auteur van de beschrijving of met een andere expert op het gebied van de specifieke taal, om gedetailleerde informatie over de aanwezigheid van de non-transparante eigenschappen in de talen te achterhalen.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 20:00:20 #96
111528 Viajero
Who dares wins
pi_148291189
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 19:57 schreef hugecooll het volgende:

[..]

[..]

Ja, dat heb ik gelezen.

Het probleem is dat de meeste van die experts ook schrijven over talen die ze niet beheersen.

De taal waar je het over hebt beheersen is namelijk onwetenschappelijk.

Ik heb twee jaar lang geprobeerd een taalstudie te doen in Leiden. Uiteindelijk diep teleurgesteld afgehaakt omdat ik dus constant tegen dit soort onzin aanliep.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 20:01:17 #97
165633 eriksd
The grand facade...
pi_148291228
De woorden "er" en "precies" zijn mij een doorn in het oog.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 20:04:33 #98
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_148291375
Waarschijnlijk is hier weer een 'populair wetenschappelijke' journalist aan het werk geweest en is iedere nuance uit het proefschrift verdwenen ten behoeve van 'clicks' op Blendle...
  zaterdag 3 januari 2015 @ 20:05:45 #99
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_148291436
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 20:01 schreef eriksd het volgende:
De woorden "er" en "precies" zijn mij een doorn in het oog.
Precies?
pi_148292007
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 19:39 schreef kipknots het volgende:

[..]

In haar reactie op het volkskrant artikel kan je al lezen dat ze transparantie niet als beter ziet, enkel een eigenschap. Ze zegt dus niet dat nederlands een slechte taal is, enkel dat het van de onderzochte talen het de minst transparante is.
Ze brengt het iets genuanceerder inderdaad. Maar als de claim "de nederlandse taal heeft veel overbodigheden" van haar af komt dan geeft ze toch echt aan dat ze nederlands inefficiënt vindt. Inefficiëntie = slecht.

Ik zal sowieso haar onderzoek moeten lezen want "de transparantie van een taal" is een construct die veel dingen kan betekenen en ik weet niet wat zij hier precies mee bedoelt.

Bijvoorbeeld, als we terug gaan naar "hij loopt" dan is dat voor mij duidelijker; transparanter. Transparant betekent voor mij dat je makkelijk iets kan herkennen of onderscheiden van andere dingen. In mijn persoonlijke definitie van transparant zou hij loopt dan juist positief zijn.

Wat ze dan eigenlijk heeft onderzocht is het construct "Eenvoud van leren" of wat voor naam je het zou kunnen geven.

Ik twijfel niet zo zeer aan de uitvoering van het onderzoek maar bij de korte stukken tekst die hier zijn gepost gaan er bij mij wel enkele alarmbellen rinkelen mbt de theoretische onderbouwing van het onderzoek.

Overigens zit Nederlands zeker vol met overbodigheden maar nou juist niet hij loopt en het regent. Eerder dingen als de spelling van auto's en autootje. Waarom niet autoos/autootje of auto's/auto'tje? om maar wat te noemen.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')