abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 januari 2015 @ 18:43:15 #176
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_148363536
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 18:40 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Maar ze zijn wel degelijk kritisch. Je kunt ergens voor zijn, maar toch altijd kritisch blijven.
Ik heb D'66 nog nooit kunnen betrappen op een kritische blik t.a.v. Europa. Ja, op de mate waarin wij wel of niet meedoen in Europa... algemene bewoordingen als 'onze stem laten horen in het parlement om zus of zo....'.

Maar een echt kritische blik, nee.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_148363551
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 18:43 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

'Eurosceptisch' betekent niet dat ze punten van verbetering zien, maar over het algemeen voor zijn. Het betekent dat ze tegen de EU (in z'n huidige vorm) zijn.
Sceptisch betekent toch niet voornamelijk afwijzend?
pi_148363587
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 18:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik heb D'66 nog nooit kunnen betrappen op een kritische blik t.a.v. Europa. Ja, op de mate waarin wij wel of niet meedoen in Europa... algemene bewoordingen als 'onze stem laten horen in het parlement om zus of zo....'.

Maar een echt kritische blik, nee.
Nee?

Hm. Ik ga toch even naar hun website staren.
  maandag 5 januari 2015 @ 18:45:22 #179
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_148363606
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 18:43 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik zou het uitleggen als "kritisch kijken naar en nog niet geheel overtuigd zijn van".

Vooral dat laatste is niet het soort idee over Europa dat ik ooit bij D'66 heb gezien. Europa is voor D'66 een onbesproken doel. Ze hebben hooguit kritiek op de vorm waarin we meedoen. Maar meedoen zullen we, no matter what. (Als het aan D'66 ligt.)
pi_148363648
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 18:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik zou het uitleggen als "kritisch kijken naar en nog niet geheel overtuigd zijn van".

Vooral dat laatste is niet het soort idee over Europa dat ik ooit bij D'66 heb gezien. Europa is voor D'66 een onbesproken doel. Ze hebben hooguit kritiek op de vorm waarin we meedoen. Maar meedoen zullen we, no matter what. (Als het aan D'66 ligt.)
Dat laatste is veel te kort door de bocht.
  maandag 5 januari 2015 @ 18:49:26 #181
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_148363747
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 18:46 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat laatste is veel te kort door de bocht.
Daarom stem ik ook geen D'66. :D
  maandag 5 januari 2015 @ 18:50:19 #182
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_148363777
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 18:43 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat is een etymological fallacy: omdat een woord origineel een zekere betekenis heeft, betekent het niet dat het die betekenis nog steeds heeft/moet hebben. Het woord 'sceptisch' betekent op zich niet 'afwijzend', maar in de combinatie met 'euro-' heeft het woord een evolutie ondergaan.

Een (omgekeerd) voorbeeld is de winkelhaak: 'winkel' betekende origineel 'hoek'. Die betekenis is gebleven in de samenstelling, maar veranderd in het losse woord. Maar je zult hopelijk inzien dat je niet kunt zeggen dat een winkel altijd op een hoek gevestigd moet zijn omdat 'winkel-' 'hoek' betekent, noch dat je bij een winkelhaak dingen kunt kopen omdat er 'winkel' in zit.
pi_148363788
De website van D66 is zo vol van oneliners waar het over Europa gaat dat ik er verder niet echt wijs van word.
  maandag 5 januari 2015 @ 18:51:50 #184
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_148363832
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 18:50 schreef Jigzoz het volgende:
De website van D66 is zo vol van oneliners waar het over Europa gaat dat ik er verder niet echt wijs van word.
Ik ben in elk geval niet verbaasd. D'66 zegt namelijk heel veel over Europa, het is hun grootste paradepaardje. (Na Wilders natuurlijk.)
  maandag 5 januari 2015 @ 18:51:51 #185
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_148363833
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 18:50 schreef Jigzoz het volgende:
quote:
De crisis laat zien dat de EU nog verre van volmaakt is. Zij is het gevolg van het niet aanvaarden van de consequenties van eerdere besluiten. Onze koers blijft daarom vast. D66 wil Europa verbeteren, krachtiger maken.

Bron
D66 is dus wel sceptisch tegenover (onderdelen van) de werking van de EU, maar ze zijn geen eurosceptici. :P
pi_148363848
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 18:50 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat is een etymological fallacy: omdat een woord origineel een zekere betekenis heeft, betekent het niet dat het die betekenis nog steeds heeft/moet hebben. Het woord 'sceptisch' betekent op zich niet 'afwijzend', maar in de combinatie met 'euro-' heeft het woord een evolutie ondergaan.

Een (omgekeerd) voorbeeld is de winkelhaak: 'winkel' betekende origineel 'hoek'. Die betekenis is gebleven in de samenstelling, maar veranderd in het losse woord. Maar je zult hopelijk inzien dat je niet kunt zeggen dat een winkel altijd op een hoek gevestigd moet zijn omdat 'winkel-' 'hoek' betekent, noch dat je bij een winkelhaak dingen kunt kopen omdat er 'winkel' in zit.
Als we dat doorvoeren, dan heeft de term 'eurosceptisch' niet eens zoveel meer met Europa te maken, maar betekent het simpelweg populistisch rechtsextremisme.
  maandag 5 januari 2015 @ 18:54:11 #187
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_148363912
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 18:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

[..]

D66 is dus wel sceptisch tegenover (onderdelen van) de werking van de EU, maar ze zijn geen eurosceptici. :P
Ik denk niet dat je ergens ooit D'66 zult horen beweren dat uit Europa of uit de Euro stappen voor hen een mogelijkheid is. (Of niet aan de Euro meedoen, als we kijken voor de invoering daarvan.)

Dus nee, eurosceptici kun je ze niet noemen.
  maandag 5 januari 2015 @ 18:55:23 #188
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_148363949
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 18:52 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Als we dat doorvoeren, dan heeft de term 'eurosceptisch' niet eens zoveel meer met Europa te maken, maar betekent het simpelweg populistisch rechtsextremisme.
Zo ver zou ik (nog) niet willen gaan, maar het is goed mogelijk dat het woord uiteindelijk die kant op evolueert. De kans is aanwezig (groot zelfs) dat het een pejoratieve bijklank krijgt en als scheldwoord gebruikt zal worden voor alles wat naar rechts riekt.
pi_148363980
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 18:54 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik denk niet dat je ergens ooit D'66 zult horen beweren dat uit Europa of uit de Euro stappen voor hen een mogelijkheid is. (Of niet aan de Euro meedoen, als we kijken voor de invoering daarvan.)

Dus nee, eurosceptici kun je ze niet noemen.
Anderzijds is uit de EU stappen eigenlijk economische zelfmoord voor een land als Nederland, dus kun je dan wel binnen de grenzen van het redelijke eurosceptisch zijn?
  maandag 5 januari 2015 @ 18:58:00 #190
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_148364060
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 18:56 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Anderzijds is uit de EU stappen eigenlijk economische zelfmoord voor een land als Nederland, dus kun je dan wel binnen de grenzen van het redelijke eurosceptisch zijn?
Dit is niet per se een evidente waarheid. Vergeet niet dat Nederland groot en rijk is geworden zonder die onzin. :)

Het is niet alsof alle handel ineens ophoudt als we bijvoorbeeld uit de Euro zouden stappen. (Bij voorkeur wel samen met Duitsland, waarmee we daarvoor eigenlijk ook een muntunie hadden.)
  maandag 5 januari 2015 @ 19:02:10 #191
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_148364239
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 18:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit is niet per se een evidente waarheid. Vergeet niet dat Nederland groot en rijk is geworden zonder die onzin. :)

Het is niet alsof alle handel ineens ophoudt als we bijvoorbeeld uit de Euro zouden stappen. (Bij voorkeur wel samen met Duitsland, waarmee we daarvoor eigenlijk ook een muntunie hadden.)
Aangezien de rest van de EU waarschijnlijk represaillemaatregelen neemt, zullen we waarschijnlijk fors achteruitgaan...
  maandag 5 januari 2015 @ 19:03:19 #192
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_148364291
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 19:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Aangezien de rest van de EU waarschijnlijk represaillemaatregelen neemt, zullen we waarschijnlijk fors achteruitgaan...
Kom, die hebben zelf net zoveel belang bij die handel. En Nederland + Duitsland is toch wel een substantieel deel van die handel.
pi_148364397
Dit lijkt me wel off-topic, van de betekenis van het woord scepsis naar een discussie over de EU en de euro. Het lijkt me wel leuk om de discussie in POL voort te zetten.

Neemt overigens niet weg dat politieke ideologie wel een reden kan zijn voor wetenschapsontkenning. Je ziet het ook in de economische wetenschap bij de heterodoxe economische stromingen en ook bij global warming.
  maandag 5 januari 2015 @ 19:06:16 #194
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_148364416
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 19:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Kom, die hebben zelf net zoveel belang bij die handel. En Nederland + Duitsland is toch wel een substantieel deel van die handel.
Handel met Nederland? Dat bestaat amper. Nederland is vooral een doorvoerland. Troep uit de VS en China, en grondstoffen uit het Midden-Oosten en Afrika. Dat komt bij ons in Rotterdam binnen, en gaat vervolgens verder naar Belgiė, Noord-Frankrijk en de Ruhr. Als we uit de EU stappen, gaan er invoertarieven geheven worden die het een stuk rendabeler maken om bijvoorbeeld op Antwerpen, Marseille of Hamburg te varen.
  maandag 5 januari 2015 @ 19:11:26 #195
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_148364648
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 19:05 schreef robin007bond het volgende:
Dit lijkt me wel off-topic, van de betekenis van het woord scepsis naar een discussie over de EU en de euro. Het lijkt me wel leuk om de discussie in POL voort te zetten.

Neemt overigens niet weg dat politieke ideologie wel een reden kan zijn voor wetenschapsontkenning. Je ziet het ook in de economische wetenschap bij de heterodoxe economische stromingen en ook bij global warming.
Hier ben ik het wel mee eens. :)

Als we nou echt wetenschappelijk zouden kunnen kijken naar 'what if' scenario's zou het mogelijk interessant zijn. Maar er valt eigenlijk geen zinnig woord over te zeggen. (Nog een reden dat ik me groen en geel erger aan D'66, maar goed.)
pi_148364866
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 19:11 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hier ben ik het wel mee eens. :)

Als we nou echt wetenschappelijk zouden kunnen kijken naar 'what if' scenario's zou het mogelijk interessant zijn. Maar er valt eigenlijk geen zinnig woord over te zeggen. (Nog een reden dat ik me groen en geel erger aan D'66, maar goed.)
En dan nog heeft het weinig met wetenschapsontkenning an sich te maken.

Het lijkt me wellicht ook leuk om veelvoorkomende wetenschapsontkenningen in dit topic te inventariseren. :) Naast het fenomeen zelf natuurlijk.
  maandag 5 januari 2015 @ 19:21:32 #197
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_148365056
quote:
2s.gif Op maandag 5 januari 2015 19:16 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Het lijkt me wellicht ook leuk om veelvoorkomende wetenschapsontkenningen in dit topic te inventariseren. :) Naast het fenomeen zelf natuurlijk.
De meest stuitende die ik ken is deze:

http://en.wikipedia.org/w(...)Area_School_District

Federaal proces waarin er werd uitgevochten of Intelligent Design onderwezen zou moeten worden als alternatief voor de evolutietheorie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 05-01-2015 19:34:07 ]
pi_148365088
quote:
2s.gif Op maandag 5 januari 2015 19:16 schreef robin007bond het volgende:

[..]

En dan nog heeft het weinig met wetenschapsontkenning an sich te maken.

Ik vind de minimumstraf nog wel verder gaan dan wetenschapsontkenning. Dat is echt ridicuul gebazel.

Maar binnen de context van dit topic: in betogen van mensen die voor minimumstraffen pleiten wordt stelselmatig de criminologie ontkend.
pi_148365526
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 19:22 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik vind de minimumstraf nog wel verder gaan dan wetenschapsontkenning. Dat is echt ridicuul gebazel.

Maar binnen de context van dit topic: in betogen van mensen die voor minimumstraffen pleiten wordt stelselmatig de criminologie ontkend.
Dat is ook waar inderdaad. Een consensus binnen de criminologie wordt ook vaak genegeerd door bijvoorbeeld voorstanders van strenger straffen.
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 19:21 schreef Molurus het volgende:

[..]

De meest stuitende die ik ken is deze:

http://en.wikipedia.org/w(...)Area_School_District

Federaal proces waarin er werd uitgevochten of Intelligent Design onderwezen zou moeten als alternatief voor de evolutietheorie.
Dat is wel een heel apart proces zeg. Ongelofelijk. Ooit heb ik gehoord dat er ook scholen zijn in de VS waar er ook alternatieven voor de oorzaak van global warming moeten worden onderwezen. Mocht dat waar zijn, dan is dat natuurlijk best frappant.

Overigens ook een apart voorbeeld, het verbieden van het boek "A people's history" van Howard Zinn op een Amerikaanse school:

http://www.huffingtonpost(...)-zinn_n_3625599.html

Al zijn niet alle historici het eens met Howard Zinn is het toch wel vreemd om zo'n boek te verbieden naar mijn mening.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-01-2015 19:33:48 ]
  maandag 5 januari 2015 @ 19:40:18 #200
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_148365841
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 19:33 schreef robin007bond het volgende:

Dat is wel een heel apart proces zeg. Ongelofelijk. Ooit heb ik gehoord dat er ook scholen zijn in de VS waar er ook alternatieven voor de oorzaak van global warming moeten worden onderwezen. Mocht dat waar zijn, dan is dat natuurlijk best frappant.
Dat zou me ook helemaal niet verbazen, eerlijk gezegd.

Inzake dat proces over Intelligent Design is dit ook wel een interessante lezing als je die nog niet hebt gezien:

Kenneth Miller is een Amerikaanse celbioloog die optrad in het genoemde proces als getuige. Dit zou aanvankelijk een debat zijn, maar aangezien de ID'ers hun proces hadden verloren hadden ze er al niet meer zo veel zin in. Dus in plaats daarvan geeft Miller een lezing over zijn rol in dat proces.

Het geeft ook een heel aardig beeld van hoe dat proces is verlopen en welke argumenten er voorbij kwamen. Soms echt heel grappig. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')