De klinkers in "de" en "hut" spreek je hetzelfde uit. In het Nederlands spreek je de klinkers in "de" en "het" toch echt anders uit hoor.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 10:41 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, en dom volk zoals jij is er één van.
Eigenlijk is dit de enige goede samenvatting.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 07:51 schreef mig72 het volgende:
Volgens mij snapt deze theoreticus zelf de taal niet helemaal.
Waterquote:Op zaterdag 3 januari 2015 10:42 schreef mig72 het volgende:
[..]
Wat vind je dan van nevel of mist of laaghande regenwolken?
Als je denkt dat het zo werkt, heb je niet goed op zitten letten. Taalwetenschappers zijn over het algemeen geen prescriptivisten, maar descriptivisten.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 10:43 schreef Viajero het volgende:
[..]
De klinkers in "de" en "hut" spreek je hetzelfde uit. In het Nederlands spreek je de klinkers in "de" en "het" toch echt anders uit hoor.
Behalve taalwetenschappers natuurlijk, die zeggen "hut meisje" omdat in hun theorie boekjes staat dat dat zo moet.
Zolang taalwetenschappers proberen me te overtuigen dat de klinker in "de" en in "het" hetzelfde is omdat het dezelfde letter is in het fonetische alfabet kan ik ze absoluut niet serieus nemen.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 10:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Als je denkt dat het zo werkt, heb je niet goed op zitten letten. Taalwetenschappers zijn over het algemeen geen prescriptivisten, maar descriptivisten.
Het sneeuwt --> Sneeuwtquote:Op zaterdag 3 januari 2015 10:51 schreef Wespensteek het volgende:
Wat ze lijkt te vergeten is dat men het werkwoord sneeuwen gebruikt. "Het gaat sneeuwen" en later "Het sneeuwt" . Het is anders natuurlijk ook de sneeuw, "de sneeuw ligt op het dak".
Maar dat is een andere discussie dan die in de OP.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 10:57 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het sneeuwt --> Sneeuwt
De sneeuw ligt op het dak --> Sneeuw ligt op dak
Het gaat sneeuwen --> Gaat sneeuwen
Geen enkel probleem de/het weg te laten
Dat soort dingen wordt ook altijd bepaald aan de hand van de uitspraak van moedertaalsprekers, niet van L2-sprekers. Is het trouwens in je opgekomen dat, als al die taalwetenschappers zeggen dat het hetzelfde klinkt, jouw uitspraak misschien wel eens afwijkend zou kunnen zijn?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 10:55 schreef Viajero het volgende:
[..]
Zolang taalwetenschappers proberen me te overtuigen dat de klinker in "de" en in "het" hetzelfde is omdat het dezelfde letter is in het fonetische alfabet kan ik ze absoluut niet serieus nemen.
Ook al omdat de meeste taalwetenschappers die ik ken zelf heel belabberd vreemde talen spreken.
Als je een taal wilt vereenvoudigen als taaldeskundige lijkt het me raadzaam eens te kijken hoe dat in een andere wereldtaal gaat en dan komt behalve engels ook spaans en chinees ter sprake.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 10:59 schreef Wespensteek het volgende:
Maar dat is een andere discussie dan die in de OP.
Ik ben een moedertaalspreker van het Nederlands. En ik ken echt geen enkele moedertaalspreker van het Nederlands die de klinker in "de" en "het" hetzelfde uitspreekt. Je verandert zelfs de betekenis, "het" betekent iets heel anders dan "hut".quote:Op zaterdag 3 januari 2015 10:59 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat soort dingen wordt ook altijd bepaald aan de hand van de uitspraak van moedertaalsprekers, niet van L2-sprekers. Is het trouwens in je opgekomen dat, als al die taalwetenschappers zeggen dat het hetzelfde klinkt, jouw uitspraak misschien wel eens afwijkend zou kunnen zijn?
Er valt sneeuw op jequote:
'Het' en 'hut' worden niet hetzelfde uitgesproken. Het eerste is met een schwa (een centrale middenklinker), het tweede met een halfgesloten achterklinker. Had je kunnen weten als je het even opgezocht had.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 11:02 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ik ben een moedertaalspreker van het Nederlands. En ik ken echt geen enkele moedertaalspreker van het Nederlands die de klinker in "de" en "het" hetzelfde uitspreekt. Je verandert zelfs de betekenis, "het" betekent iets heel anders dan "hut".
Misschien dat taalwetenschappers daarom zo slecht zijn in vreemde talen spreken.
Leg de dan maar uit in plaats van iedereen achterlijk te noemen.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 11:12 schreef Jigzoz het volgende:
De schreeuwerige achterlijkheid in dit topic is tergend. Geen probleem als je er geen letter van begrijpt, maar doe dan niet alsof je juist de deskundige bent die het allemaal beter weet.
Maw: ik heb geen argumenten meer..quote:Op zaterdag 3 januari 2015 10:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Misschien wel. Als ik jouw naam zie staan, zeg ik om de een of andere reden ook altijd pajero.
Waar zegt ze dat de werkelijkheid het fout heeft? Waar zegt ze dat ze er geld voor wil? Waar zegt ze dat iedereen die het onzin vindt, dom is?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 11:10 schreef Individual het volgende:
"Ja ik weet het, deze regels stroken niet met de werkelijkheid, dus de werkelijkheid heeft het fout!"
"..en nu wil ik geld voor mijn briljante conclusie."
"Iedereen die dit onzin vindt is.. ... .... DOM!"
Nee, m.a.w.: ik ga niet in op een argument als 'ik vind van niet'. Kom maar met bewijs dat 'het' anders uitgesproken wordt dan met een schwa.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 11:16 schreef Individual het volgende:
[..]
Maw: ik heb geen argumenten meer..![]()
Zo staat het niet in mijn boekje, mijn bijbel.
Vraag het 100 mensen uit te spreken, neem het op en analyseer het geluid.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 11:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, m.a.w.: ik ga niet in op een argument als 'ik vind van niet'. Kom maar met bewijs dat 'het' anders uitgesproken wordt dan met een schwa.
Hoe denk je dat ze bij die uitspraak gekomen zijn? Dat is niet doordat een taalwetenschapper zich eens zat te vervelen, het eens hardop heeft gezegd en toen heeft besloten dat het zo uitgesproken wordt.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 11:20 schreef Individual het volgende:
[..]
Vraag het 100 mensen uit te spreken, neem het op en analyseer het geluid.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |