Ik heb sinds lange tijd al last van paniekaanvallen. Enkele jaren geleden ben ik er tijdens de heftigste periode achter gekomen dat het paniekaanvallen waren, daarvoor was slechts willekeurige heftige angst voor willekeurige dingen die op dat moment voor mezelf heel reeel leken. Daar ga je niet voor naar een dokter, je denkt gewoon dat je raar aangekeken wordt, maar dat denk ik gelukkig niet meer. De heftigste paniekaanval heeft 2 weken lang geduurd, waarop je ieder moment denkt dat je dood neer gaat vallen. Je krijgt geen lucht, alles tintelt, je voelt een druk op je borst.
Ik heb al eens mijn telefoon in de hand gehad om 112 te bellen voor een hartaanval, maar heb het toen niet gedaan. Ik was bang dat het toch niks was en mezelf alsnog voor gek zou zetten. Echter als het er wel 1 was, was het ook goed, want dan zou het lijden niet meer lang duren en de kwelling binnen afzienbare tijd over zijn. Vervolgens val je toch een keer in slaap, nog met de gedachte en hoop niet meer wakker te worden. De eerste gedachte de volgende ochtend is 7 keer geweest 'kut, ik ben er nog'. Exact 7 keer, want dat vergeet je niet snel, dat is het moment waarop voor mij mijn ziel daadwerkelijk is geknakt. Iedere keer hoop je dat het de laatste nacht is, want als je het overleeft, zal je nog zo'n nacht door moeten maken, daadwerkelijk sterven doe je gelukkig maar 1 keer, dan is het ook eindelijk over.
Na bij de dokter te zijn geweest voor hulp, vertrokken met medicijnen op zak, was zo'n aanval ineens 2 weken weggebleven, terwijl ik ze eerst 2-3x per week had. De gedachte er iets aan te kunnen doen, voorkwam al dat ze kwamen. Ik heb het medicijn een paar keer genomen, op de hevigste momenten. Maar bij minder hevige momenten vond ik dat ik zelf maar door moest weten te bijten, want anders wordt je afhankelijk en ben je nog verder van huis. Uiteindelijk kwam het besef dat het tussen mijn oren zat en heb ik mezelf er vanaf kunnen helpen. Zo nu en dan kwam er een lichte aanval, maar die lach ik tegemoet en weer weg.
De heftigste aanval die ik heb gehad kwam omdat ik 3 jaar geleden meerdere bultjes vond in mijn rug. Met paniekaanvallen als probleem is dit het perfecte probleem om je helemaal gek mee te krijgen. In blinde paniek, met tranen in mijn ogen naar de huisarts gelopen, bijna van de trap gevallen omdat ik op mijn benen stond te trillen, mij niet kunnen legitimeren omdat ik geen zinnige zin kon bouwen en mijn legitimatie met trillende handen niet uit mijn portemonnee kreeg.
De dokter zei dat het niks ernstigs was, in de afgelopen jaren wel eens een nieuw bultje gevonden, maar het zal wel. Tot vorige week, toen vond ik een nieuwe bobbel in mijn keel. Sindsdien denk ik dat ik terminaal ben, niet lang meer heb, dus heb ik al een week continue een aanval, pure angst. Nu denk ik terug aan die keren dat ik hoopte terminaal te zijn, is dit mijn redding? Hoe durf ik dit te denken? Wat als het niks is, na zo gebroken te zijn geweest moet ik mezelf toch weer op zien te rapen.
Dit heb ik maar uiteen gezet voordat ik weet wat het gaat zijn, wie weet denk ik morgen heel anders en kan ik dit nog een teruglezen.
[A living organism] feeds upon negative entropy. Thus the device by which an organism maintains itself stationary at a fairly high level of orderliness really consists in continually sucking orderliness from its environment.
E. Schrödinger