Een atheist ben je of je het nou doorhebt of niet en dit is zo laagdrempelig omdat de vraag laagdrempelig isquote:Op maandag 5 januari 2015 00:51 schreef EricOscuro het volgende:
Je begint overmoedig te worden en slordig.
Voorbeeldje;
- Ben jij een atheïst Jaap?
- Een athe wattes?
Om jezelf atheïst te noemen, moet je tenminste het begrip een beetje kennen. Zelfs de domste Fokkers hebben ooit kennis moeten nemen van het begrip in de nauwste zin.
Christen zijn gaat toch wel minimaal samen met de onderkenning van het offer dat Christus heeft gebracht. Binnen dat verhaal is al een hoop moraliteit te destilleren. Zoals erfzonde, plaatsvervangende mensenoffer, de andere wang keren, meningen hebben over geldzaken, etc...quote:Op maandag 12 januari 2015 23:20 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat snap ik niet. Wat is er dan verwerpelijk aan die christelijke wormen en naarden?
De eerste drie van de tien geboden gaan over een achterdochtige en kleinzielige god, maar de andere zes zijn toch ook gewoon de menselijke normen: niet stelen, niet doden, niet liegen, je ouders liefhebben, de buurvrouw met rust laten.
En als hij zijn schapen troost biedt en morele steun als ze dat nodig hebben, vind ik dat ook prima.
Ach, dat gedweep met agnosticisme is ook alleen maar om iets achter de hand te hebben als er toch een opperwezen uit de hemelen neerdaalt. Een typisch symptoom van het 'ietsisme' van de afgelopen twee decennia.quote:Op donderdag 15 januari 2015 07:27 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Een atheist ben je of je het nou doorhebt of niet en dit is zo laagdrempelig omdat de vraag laagdrempelig is
"geloof jij in het bestaan van een god?"
Ja (theist)
Nee (atheist)
Maar of je een agnost bent... de vraag is dan: "wat is jouw positie betreffende de epistemologie van het theisme?"
Ik kan me voorstellen dat de meeste mensen in de wereld nog nooit een dergelijke vraag door hun brein hebben laten glijden.
Daarom is het vrij grappig dat er zo veel mensen zelfverklaarde agnosten claimen te zijn.
Ik denk eerder dat het voor veel mensen een manier is om het label atheisme te ontsnappen. Mensen die denken dat atheisme per se samen gaat met anti-theisme gebruiken dit label vaak als een soort "neutrale positie". Onder het mom van "ik ben beter dan iedereen want ik laat mij niet cru uit over religie zonder religieus te zijn".quote:Op donderdag 15 januari 2015 08:04 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ach, dat gedweep met agnosticisme is ook alleen maar om iets achter de hand te hebben als er toch een opperwezen uit de hemelen neerdaalt. Een typisch symptoom van het 'ietsisme' van de afgelopen twee decennia.
Iets zijn is iets anders dan je zo kunnen noemen. Want voor het laatste is kennis van het begrip nodig.quote:Op donderdag 15 januari 2015 07:27 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Een atheist ben je of je het nou doorhebt of niet en dit is zo laagdrempelig omdat de vraag laagdrempelig is
"geloof jij in het bestaan van een god?"
Ja (theist)
Nee (atheist)
Maar of je een agnost bent... de vraag is dan: "wat is jouw positie betreffende de epistemologie van het theisme?"
Ik kan me voorstellen dat de meeste mensen in de wereld nog nooit een dergelijke vraag door hun brein hebben laten glijden.
Daarom is het vrij grappig dat er zo veel mensen zelfverklaarde agnosten claimen te zijn.
Je hebt het onthologisch godsbewijsquote:Op donderdag 15 januari 2015 23:49 schreef EricOscuro het volgende:
[..]
Iets zijn is iets anders dan je zo kunnen noemen. Want voor het laatste is kennis van het begrip nodig.
En ja, om je een agnost te noemen zul je het besef moeten hebben dat je niet weet of er een God is (zoals ik al eerder zei; aangezien ik zelf geen God ben).
Ik noem me dus liever een niet religieuze agnost, dan een atheïst.
Want het nieuw atheïsme gedraagt zich net als veel religieuze mensen... ze beweren met grote stelligheid dat er geen God is. En dat is evengoed niet bewezen net als het bestaan van een God.
De term niet religieus agnost dekt voor mij (persoonlijk) de lading beter. Het klinkt wat minder militant dan atheïst.
Juist niet, ik ben zelf geen God... dus kan ik iets als Godendom niet bevatten als mens zijnde.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 00:30 schreef joskeman het volgende:
[..]
Je hebt het ontologisch godsbewijs
Als ik aan God denk dan denk ik aan het absolute, ik schrijf eigenlijk alles met oneindige potentie toe aan God.
Ik geloof niet in Jezus als sacraal individu; ik heb geen persoonlijke band met deze God.
... nee dat is niet wat agnosticisme is.quote:Op donderdag 15 januari 2015 23:49 schreef EricOscuro het volgende:
[..]
Iets zijn is iets anders dan je zo kunnen noemen. Want voor het laatste is kennis van het begrip nodig.
En ja, om je een agnost te noemen zul je het besef moeten hebben dat je niet weet of er een God is (zoals ik al eerder zei; aangezien ik zelf geen God ben). Ik noem me dus liever een niet religieuze agnost, dan een atheïst.
Hier een filmpje die ik je echt aanraad te kijken.quote:Want het nieuw atheïsme gedraagt zich net als veel religieuze mensen... ze beweren met grote stelligheid dat er geen God is. En dat is evengoed niet bewezen net als het bestaan van een God.
Je maar je weet niet wat agnosticisme is dus...quote:De term niet religieus agnost dekt voor mij (persoonlijk) de lading beter. Het klinkt wat minder militant dan atheïst.
Okay; jij je zin... dan ga ik er wat dieper op in via wikipedia;quote:Op vrijdag 16 januari 2015 04:03 schreef SpecialK het volgende:
[..]
... nee dat is niet wat agnosticisme is.
[..]
Hier een filmpje die ik je echt aanraad te kijken.
[..]
Je maar je weet niet wat agnosticisme is dus...
Zeg jij dan maar op welk punt ik met mijn uitleg niet voldoe aan dat ik niet zou weten wat agnosticisme is? Ik vertel het op mijn manier... maar de strekking dekt de officiële leer wel.quote:Het agnosticisme is de filosofische leer dat kennis van religieuze ideeën over vermeende bovennatuurlijke verschijnselen onmogelijk is, omdat deze niet (met de wetenschappelijke methode) te bewijzen zijn.
En als je deze normen en waarden humanistisch i.p.v. christelijk zou noemen, waren die dan minder waard ?quote:Op maandag 12 januari 2015 23:20 schreef Kees22 het volgende:
Dat snap ik niet. Wat is er dan verwerpelijk aan die christelijke normen en waarden?
De eerste drie van de tien geboden gaan over een achterdochtige en kleinzielige god, maar de andere zes zijn toch ook gewoon de menselijke normen: niet stelen, niet doden, niet liegen, je ouders liefhebben, de buurvrouw met rust laten.
De tien geboden, uiteindelijk samengevat in het ene gebod: "Wat gij niet wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander niet." van het Humanistisch Verbond hebben toch voldoende inhoud.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 09:02 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als dat alle christelijke waarden zouden zijn, dan was het met afstand het meest inhoudsloze geloof ter wereld.
Ah, dat beantwoordt mijn vorige vraag wel.quote:Op donderdag 15 januari 2015 07:31 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Christen zijn gaat toch wel minimaal samen met de onderkenning van het offer dat Christus heeft gebracht. Binnen dat verhaal is al een hoop moraliteit te destilleren. Zoals erfzonde, plaatsvervangende mensenoffer, de andere wang keren, meningen hebben over geldzaken, etc...
Niet alles in het Nieuwe Testament is zo rozegeur en manenschijn wat betreft moraliteit.
Wat wij nu anno 2015 als christelijke moraliteit identificeren is eigenlijk veelal seculiere moraliteit die tijdens 2000 jaar Europese geschiedenis (waaronder een belangrijk stuk uit de verlichtingsperiodes van de verschillende Europese landen) er in is gekropen en wat nu wordt opgeeist door Christenen.
Wat ook de hoofdreden is dat de meeste Christenen zich niet meer blindstaren op de duisterdere plekjes van de bijbel... dat komt niet dankzij puur christelijke moraliteit maar ondanks.
"Gewoon een beetje normaal doen."quote:Op zondag 18 januari 2015 01:10 schreef Kees22 het volgende:
[..]
De tien geboden, uiteindelijk samengevat in het ene gebod: "Wat gij niet wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander niet." van het Humanistisch Verbond hebben toch voldoende inhoud.
Of mis ik nou iets?
Je moet de 10 geboden eens voor de gein gaan lezen.quote:Op zondag 18 januari 2015 01:10 schreef Kees22 het volgende:
[..]
De tien geboden, uiteindelijk samengevat in het ene gebod: "Wat gij niet wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander niet." van het Humanistisch Verbond hebben toch voldoende inhoud.
Of mis ik nou iets?
Leuk!quote:Op zondag 18 januari 2015 14:39 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je moet de 10 geboden eens voor de gein gaan lezen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |