Het is dan wel jammer dat bijna niemand die vragen nog wil stellen, laat staan beantwoorden. Op meerdere universiteiten wordt wijsbegeerte (de plek bij uitstek waar dergelijke vragen gesteld worden) inmiddels gezien als iets met weinig nut, wat alleen maar geld kost. De UvA en Erasmus universiteit gaan flink snijden in dit vakgebied want universiteiten moeten ook gewoon geld binnenhalen. En zoiets zie je op andere gebieden ook steeds meer. Als we op deze weg doorgaan, dan zal ook het begrip "kritisch denken" steeds meer eroderen; nog even en dan ben je al een diep kritisch denker als je kan "beargumenteren" waarom je voor Becel en niet voor Bona kiest... omdat daar linoleumzuur in zit ofzo, en dat is goed, toch? Voor je bloed ofzo?quote:Op zaterdag 27 december 2014 13:15 schreef Jibberism_ het volgende:
[..]
Klopt. Maar een kritisch denker zal beamen dat onze economische modellen uit de tijd zijn en ons niet meer duurzaam tot dienst kunnen zijn. Daarnaast: wat is economie? Waartoe dient het? Vanuit welke visie willen we er aan bouwen? Alemaal kritische vragen die nodig zijn om de economie duurzaam voor ons te laten werken.
Tjah, filosofie is al discipline dan ook vrij gedateerd en naar mijn mening ook overbodig geworden. Onderwerpen als 'kritisch denken' zijn ook al decennia geleden succesvol overgenomen en omarmd door de sociale wetenschappen. Dat zijn faculteiten die momenteel nog uitstekend renderen en waar alle ruimte is om die vaardigheden te ontwikkelen.quote:Op zaterdag 27 december 2014 13:39 schreef Farenji het volgende:
[..]
Het is dan wel jammer dat bijna niemand die vragen nog wil stellen, laat staan beantwoorden. Op meerdere universiteiten wordt wijsbegeerte (de plek bij uitstek waar dergelijke vragen gesteld worden) inmiddels gezien als iets met weinig nut, wat alleen maar geld kost. De UvA en Erasmus universiteit gaan flink snijden in dit vakgebied want universiteiten moeten ook gewoon geld binnenhalen. En zoiets zie je op andere gebieden ook steeds meer. Als we op deze weg doorgaan, dan zal ook het begrip "kritisch denken" steeds meer eroderen; nog even en dan ben je al een diep kritisch denker als je kan "beargumenteren" waarom je voor Becel en niet voor Bona kiest... omdat daar linoleumzuur in zit ofzo, en dat is goed, toch? Voor je bloed ofzo?
Uiteraard is dat voor 16 jarigen moeilijk. Zeker aangezien ze nooit kritisch hebben leren denken. Leer zodat wel aan, van jongs af aan en ze kunnen het in ieder geval beter dan nu.quote:Op zaterdag 27 december 2014 12:49 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat is wel al stof voor gevorderden. Om maar even terug te komen op de staatsvormen:
Ik denk dat alternatieve staatsvormen verzinnen een fantastische oefening is om kritisch denken aan te leren. Je leert dan om stapsgewijs de huidige staatsvorm te ontleden en voor elk aspect alternatieven aan te dragen om vervolgens te toetsen aan heldere criteria of deze inderdaad 'beter' zijn. Als scholier/student leer je dan ook spelenderwijs het onderscheid te maken tussen een politieke opvatting en een staatskundig feit. De stemplicht is een staatskundige mogelijkheid, de gedachte dat iedereen de verplichting heeft om te stemmen is een politieke opvatting die op morele en inhoudelijke gronden kan worden onderbouw. Boeiende materie.
Ik denk alleen wel (of eigenlijk weet ik dat wel zeker) dat dit extreem moeilijk is. Dit is meer de materie waar de meest getalenteerde masterstudenten zich mee bezighouden. Je hebt zo waanzinnig veel voorkennis nodig voordat je op dat niveau aan de slag kan. Het heeft namelijk geen nut om uitgebreid over de Nederlandse staatsinrichting te gaan debatteren met scholieren als die de basis daarvan nog onvoldoende begrijpen. Om eerlijk te zijn ben ik al heel blij als zestienjarigen oprecht het verschil begrijpen tussen de Kroon, de regering en het kabinet. Daarna kunnen we pas gaan discussiëren of een president geen goed alternatief vormt voor de Koning.
De inhoud van begrippen verandert, maar indien er van begripsinflatie sprake is lijkt het me goed om het begrip weer te gebruiken naar zijn kenmerkende eigenschap die het onderscheid van andere begrippen. Het aanbrengen van onderscheid lijkt mij die kenmerkende eigenschap van het begrip kritisch, anders wordt/blijft het synoniem met negatief, zeikerig etc. Een kwestie van kritisch zijn op het gebruik van een begrip.quote:Op zaterdag 27 december 2014 12:40 schreef Ryon het volgende:
[..]
A ja, ik snap waar je op doelt en ja daar ben ik het mee eens. In dat opzicht is het handig om de definitie van de wiki te pakken. Ik geloof dat het allemaal elkaar nadert. Ik geloof alleen niet dat wij zo ver terug hoeven gaan naar de oorspronkelijke betekenis van kritisch om tot een bruikbare definitie te komen:
Zoals ik in een eerdere reactie ook al aangaf in dit topic heb ik ook nog nooit bij een bedrijf gewerkt waar iedereen tot de koffiejuffrouw aan toe je wel even exact wilde gaan vertellen wat er fout was aan de visie of strategie van het management. Als ik mensen hier ook hoor roepen dat bedrijven niet zitten te wachten op mensen die 'kritisch denken', dan is het ook dat soort 'kritisch denken' waar doorgaans op gedoeld wordt. Zogenaamd kritisch denken zonder te beschikken over de juiste informatie is natuurlijk niet daadwerkelijk kritisch denken, maar gewoon schreeuwen op basis van onderbuikgevoelens.quote:Op zaterdag 27 december 2014 13:57 schreef GSbrder het volgende:
Leuk topic, op een paar reacties na gaat iedereen aardig goed door over het onderwerp.
Ik zou graag willen aanhaken bij het onderwerp van de groentesnijder en het alternatieve gebruik van het (rest)afval. Wat ik vaak merk is dat bij stijl-hierarchische organisaties de kloof tussen uitvoerend en managementpersoneel groter is en dat er daardoor ook wordt aangenomen dat het management niet weet wat er speelt op de vloer. Natuurlijk zou je kunnen voorstellen dat de restgroenten in een bedrijfskantine worden aangewend voor voedselpakketten en de voedselbank, maar dit is niet altijd haalbaar, omdat de snijders dan ook deze groenten met dezelfde zorgvuldigheid moeten snijden, wat weer ten koste gaat van de marge.
In het verleden heb ik vaker gewerkt met bijvoorbeeld chauffeurs, parkeerwachters en callcenter-medewerkers waarbij er vaak gemopperd werd over de visie van het management. Dit was niet altijd onterecht, maar het is onmogelijk om als uitvoerend personeelslid te weten welke belangen er spelen en dit is voor het management ook niet altijd uit te leggen. Je kunt wel een visie-overleg instellen en verklaren dat het verwerken van de groenten voor voedselpakketten ca. 20% van de marge zou kosten, maar dan kom je al snel in discussies waarbij het personeel niet de capaciteiten heeft te overzien welke gevolgen dit heeft. Ook bij parkeerwachters ken ik een voorbeeld waarbij "het hoofdkantoor" langskwam voor een nieuwe visiebijeenkomst en het uitvoerend personeel bij de vragenronde veel meer praktische vragen hadden ("waarom is de cappuccino wegbezuinigd?") wat niet paste in dit overleg. Zo'n kloof geeft de uitvoerders al vaak het gevoel dat kritisch denken ongewenst is van ze en ze als een robot vaardigheden moeten uitvoeren, maar het is erg lastig kritisch denken binnen zo'n organisatie binnen alle lagen te promoten.
Jij bent wel heel erg blij met jezelf hè?quote:Op zaterdag 27 december 2014 14:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zoals ik in een eerdere reactie ook al aangaf in dit topic heb ik ook nog nooit bij een bedrijf gewerkt waar iedereen tot de koffiejuffrouw aan toe je wel even exact wilde gaan vertellen wat er fout was aan de visie of strategie van het management. Als ik mensen hier ook hoor roepen dat bedrijven niet zitten te wachten op mensen die 'kritisch denken', dan is het ook dat soort 'kritisch denken' waar doorgaans op gedoeld wordt. Zogenaamd kritisch denken zonder te beschikken over de juiste informatie is natuurlijk niet daadwerkelijk kritisch denken, maar gewoon schreeuwen op basis van onderbuikgevoelens.
Dat is niet alleen bij hiërarchische beslissingen het geval, maar ook bij beslissingen tussen afdelingen onderling. Zeker op IT afdelingen zit je heel vaak met mensen die zich afvragen waarom ze bij de product / marketing / financiën in godsnaam nou weer oplossing A willen in plaats van B, terwijl als ze gewoon 3 seconden hadden nagedacht ze zouden snappen dat oplossing B veel beter is. Echter, daarbij vergeet men dan dat oplossing B vanuit IT-perspectief misschien wel het meest wenselijke is, maar dat daar bezwaren zijn vanuit andere perspectieven. Zonder het 'buiten je eigen kader denken'-aspect is kritisch denken dan ook niets waard.
Ook zie ik bij bedrijven vaak mensen die er al twintig jaar werken in de 'vroeger was alles beter, nu is alles kut'-houding, overigens geniaal geparodieerd in een sketch over vergaderen van twee van de cabaretiers uit de Kwis waar ik laatst een stukje van zag. "Alles is per definitie kut" is ook geen kritische houding, maar simpelweg zeiken om het zeiken.
Kritisch denken is dus juist heel erg gewenst binnen bedrijven, maar dan wel wanneer men daarbij ook in staat is om buiten de eigen kaders te denken, in staat is om zelf met alternatieven te komen, enzovoort.
Jij bent wel heer erg slecht in begrijpend lezen hè? Ik heb het helemaal nergens over mijzelf, ik geef enkel voorbeelden van wat kritisch denken niet is. Als je alleen maar zwakzinnig komt trollen, tyf dan lekker op naar ONZ.quote:Op zaterdag 27 december 2014 14:30 schreef NotYou het volgende:
[..]
Jij bent wel heel erg blij met jezelf hè?
Als jij zo goed bent in "begrijpend lezen", stel ik voor dat je, je eigen tekst een keer terugleest en je puur op basis daarvan een beeld probeert te vormen van de auteur. Succes man, je kunt het.quote:Op zaterdag 27 december 2014 14:31 schreef Monolith het volgende:
[..]
Jij bent wel heer erg slecht in begrijpend lezen hè? Ik heb het helemaal nergens over mijzelf, ik geef enkel voorbeelden van wat kritisch denken niet is. Als je alleen maar zwakzinnig komt trollen, tyf dan lekker op naar ONZ.
Ach, er zijn organisaties, vooral waar de werknemers erg vluchtig zijn omdat ze bijvoorbeeld nog studeren, waar er daadwerkelijk constructieve kritische opmerkingen komen vanuit de uitvoerende laag. Bedrijven zitten inderdaad niet te wachten op mensen die zelf het wiel uitvinden, het benaderen vanuit hun eigen perspectief of weinig bijdragen aan een betere oplossing. Dat is ook niet het 'kritisch denken' waar jij op doelt. Toch is de situatie niet zwart-wit; er zijn mensen in staat iets verder na te denken dan hun neus lang is, dus het onderbuikschreeuwen voorbij, maar geen strategic consulting-niveau.quote:Op zaterdag 27 december 2014 14:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zoals ik in een eerdere reactie ook al aangaf in dit topic heb ik ook nog nooit bij een bedrijf gewerkt waar iedereen tot de koffiejuffrouw aan toe je wel even exact wilde gaan vertellen wat er fout was aan de visie of strategie van het management. Als ik mensen hier ook hoor roepen dat bedrijven niet zitten te wachten op mensen die 'kritisch denken', dan is het ook dat soort 'kritisch denken' waar doorgaans op gedoeld wordt. Zogenaamd kritisch denken zonder te beschikken over de juiste informatie is natuurlijk niet daadwerkelijk kritisch denken, maar gewoon schreeuwen op basis van onderbuikgevoelens.
Dit zie ik ook vrij vaak terug, maar e.e.a. heeft ook te maken met de intensiteit waarmee deze afdelingen communiceren. Een IT-afdeling die uitsluitend bij grote projecten betrokken wordt is minder geengageerd en bewust van de belangen van andere afdelingen. Heb zelf minder te maken met de I(C)T, maar zie bijvoorbeeld dat technici en commerciele mensen prima met elkaar over weg kunnen, zolang er maar duidelijk wordt gemaakt wat de harde en zachte eisen t.a.v. projecten en dagelijks werk zijn.quote:Dat is niet alleen bij hiërarchische beslissingen het geval, maar ook bij beslissingen tussen afdelingen onderling. Zeker op IT afdelingen zit je heel vaak met mensen die zich afvragen waarom ze bij de product / marketing / financiën in godsnaam nou weer oplossing A willen in plaats van B, terwijl als ze gewoon 3 seconden hadden nagedacht ze zouden snappen dat oplossing B veel beter is. Echter, daarbij vergeet men dan dat oplossing B vanuit IT-perspectief misschien wel het meest wenselijke is, maar dat daar bezwaren zijn vanuit andere perspectieven. Zonder het 'buiten je eigen kader denken'-aspect is kritisch denken dan ook niets waard.
En toch moet je als bedrijf 'the wisdom of the crowd' gebruiken. De koffiejuffrouw weet vaak donders goed hoe weer het bedrijf kunnen verbeteren. Je moet dat wel kanaliseren en slim aanpakken. Zomaar een overleg heeft geen zin.quote:Op zaterdag 27 december 2014 13:57 schreef GSbrder het volgende:
Leuk topic, op een paar reacties na gaat iedereen aardig goed door over het onderwerp.
Ik zou graag willen aanhaken bij het onderwerp van de groentesnijder en het alternatieve gebruik van het (rest)afval. Wat ik vaak merk is dat bij stijl-hierarchische organisaties de kloof tussen uitvoerend en managementpersoneel groter is en dat er daardoor ook wordt aangenomen dat het management niet weet wat er speelt op de vloer. Natuurlijk zou je kunnen voorstellen dat de restgroenten in een bedrijfskantine worden aangewend voor voedselpakketten en de voedselbank, maar dit is niet altijd haalbaar, omdat de snijders dan ook deze groenten met dezelfde zorgvuldigheid moeten snijden, wat weer ten koste gaat van de marge.
In het verleden heb ik vaker gewerkt met bijvoorbeeld chauffeurs, parkeerwachters en callcenter-medewerkers waarbij er vaak gemopperd werd over de visie van het management. Dit was niet altijd onterecht, maar het is onmogelijk om als uitvoerend personeelslid te weten welke belangen er spelen en dit is voor het management ook niet altijd uit te leggen. Je kunt wel een visie-overleg instellen en verklaren dat het verwerken van de groenten voor voedselpakketten ca. 20% van de marge zou kosten, maar dan kom je al snel in discussies waarbij het personeel niet de capaciteiten heeft te overzien welke gevolgen dit heeft. Ook bij parkeerwachters ken ik een voorbeeld waarbij "het hoofdkantoor" langskwam voor een nieuwe visiebijeenkomst en het uitvoerend personeel bij de vragenronde veel meer praktische vragen hadden ("waarom is de cappuccino wegbezuinigd?") wat niet paste in dit overleg. Zo'n kloof geeft de uitvoerders al vaak het gevoel dat kritisch denken ongewenst is van ze en ze als een robot vaardigheden moeten uitvoeren, maar het is erg lastig kritisch denken binnen zo'n organisatie binnen alle lagen te promoten.
Ik weet niet of het nou zo veel te maken heeft met de grootte van de projecten. Ik zie ook juist dat bij mensen die erg aan de operationele IT kant zitten een dergelijke begrip ontbreekt. Daarbij is het vaak wel zo dat zij verantwoordelijk zijn voor het onder tijdsdruk recht proberen te trekken van de "handigheidjes" van andere afdelingen en dergelijke, dus daarbij kan een zekere irritatie ontstaan.quote:Op zaterdag 27 december 2014 14:36 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ach, er zijn organisaties, vooral waar de werknemers erg vluchtig zijn omdat ze bijvoorbeeld nog studeren, waar er daadwerkelijk constructieve kritische opmerkingen komen vanuit de uitvoerende laag. Bedrijven zitten inderdaad niet te wachten op mensen die zelf het wiel uitvinden, het benaderen vanuit hun eigen perspectief of weinig bijdragen aan een betere oplossing. Dat is ook niet het 'kritisch denken' waar jij op doelt. Toch is de situatie niet zwart-wit; er zijn mensen in staat iets verder na te denken dan hun neus lang is, dus het onderbuikschreeuwen voorbij, maar geen strategic consulting-niveau.
[..]
Dit zie ik ook vrij vaak terug, maar e.e.a. heeft ook te maken met de intensiteit waarmee deze afdelingen communiceren. Een IT-afdeling die uitsluitend bij grote projecten betrokken wordt is minder geengageerd en bewust van de belangen van andere afdelingen. Heb zelf minder te maken met de I(C)T, maar zie bijvoorbeeld dat technici en commerciele mensen prima met elkaar over weg kunnen, zolang er maar duidelijk wordt gemaakt wat de harde en zachte eisen t.a.v. projecten en dagelijks werk zijn.
Goed gekanaliseerd, die 'wisdom of the crowd', in dit geval.quote:Op zaterdag 27 december 2014 14:43 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
En toch moet je als bedrijf 'the wisdom of the crowd' gebruiken. De koffiejuffrouw weet vaak donders goed hoe weer het bedrijf kunnen verbeteren. Je moet dat wel kanaliseren en slim aanpakken. Zomaar een overleg heeft geen zin.
Laatst heb ik zelf een poging gedaan. Lunch geregeld voor iedereen, verhaal verteld en daarna iedereen in groepjes suggesties laten doen. Nadrukkelijk ook de koffiejuffrouw en 'groenten snijders'. Grappig is dat er een paar heel goede ideeën kwamen die weer ook gewoon uit gaan voeren.
De obligate open deuren zaten er ook tussen, maar dat is niet erg.
Eindresultaat :
-iedereen voelde zich betrokken en serieus genomen (enthousiast waren juist degenen die normaal alleen uitvoeren)
-paar goede ideeën, praktisch, maar ook strategisch interessante
Kosten : paar broodjes en pakken melk en beetje voorbereiding van mijn kant.
Half kritisch denken. Je moet kritisch en onkritisch kunnen zijn, al naar gelang het bedrijf daar belang bij heeft.quote:Op vrijdag 26 december 2014 13:45 schreef Monolith het volgende:
Vanuit de arbeidsmarkt weinig vraag naar 'kritisch denken'? Daar is toch echt wel veel behoefte aan hoor. De meeste mensen waar ik mee werk zijn vaak erg kritisch over het eigen werk, bij de keus voor bepaalde technologie moet je goed kunnen doorgronden wat de voor- en nadelen zijn in plaats van enkel te kijken naar het verkooppraatje, enzovoort.
Dat soort sessies kunnen inderdaad wel interessante resultaten opleveren. Valkuil is soms wel dat de mensen die zich met strategie bezig houden niet ook daadwerkelijk op kritiek op hun visie of beleid zitten te wachten. Ook moet bij de participerende 'uitvoerende' mensen, wel het idee aanwezig zijn dat er ook daadwerkelijk iets gedaan zal worden met eventuele goede suggesties die uit een dergelijk proces naar voren komen. Ik heb wel eens dergelijke sessies meegemaakt waarbij vragen in de vorm van 'waar staan we over vijf jaar en hoe komen we daar?' als antwoord bij bepaalde groepjes opleverden dat het bedrijf over vijf jaar helemaal niet meer zou bestaan.quote:Op zaterdag 27 december 2014 14:43 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
En toch moet je als bedrijf 'the wisdom of the crowd' gebruiken. De koffiejuffrouw weet vaak donders goed hoe weer het bedrijf kunnen verbeteren. Je moet dat wel kanaliseren en slim aanpakken. Zomaar een overleg heeft geen zin.
Laatst heb ik zelf een poging gedaan. Lunch geregeld voor iedereen, verhaal verteld en daarna iedereen in groepjes suggesties laten doen. Nadrukkelijk ook de koffiejuffrouw en 'groenten snijders'. Grappig is dat er een paar heel goede ideeën kwamen die weer ook gewoon uit gaan voeren.
De obligate open deuren zaten er ook tussen, maar dat is niet erg.
Eindresultaat :
-iedereen voelde zich betrokken en serieus genomen (enthousiast waren juist degenen die normaal alleen uitvoeren)
-paar goede ideeën, praktisch, maar ook strategisch interessante
Kosten : paar broodjes en pakken melk en beetje voorbereiding van mijn kant.
Het probleem ontstaat als 80% van degenen die een wetenschappelijke studie doet, na hun studie daar niet in verder kunnen. Als de helft daarvan uiteindelijk terecht komt, daar waar kritisch denken wordt ondermijnt, dan ontstaan er problemen.quote:Op vrijdag 26 december 2014 14:24 schreef Ryon het volgende:
Laten we wel even 'kritisch denken' als competentie erbij pakken. Ik ben anders bang dat er geen Nederlander te vinden die zichzelf niet als een kritisch persoon beschouwt. En dat kan kloppen aangezien praktisch elk proffessie en elk persoon over deze competentie moet beschikken en tot zekere hoogte ook beschikt. De vraag is alleen in hoeverre het van belang is hier extra aandacht aan te schenken.
Voor het gemak heb ik de eerste hit op google gepakt:
http://www.carrieretijger(...)nken/kritisch-denken
[..]
Wat ik mooi vind is dat er hier onderscheid gemaakt wordt tussen opleiding en niveau. Het kritisch denken waar een verpleegkundige mee te maken krijgt is anders van vorm en niveau dan het kritisch denken van een boekhouder of een wetenschapper. Uiteindelijk is iedereen er bij gebaat om deze competentie tot op zekere hoogte hebben ontwikkeld maar de wijze waarop kan verschillend zijn.
Op de werkvloer kan kritisch denken ook een belangrijke belemmering vormen. Onze boekhouder is er uitgesproken trots op dat hij deze competentie niet beheerst, aangezien hem dat een beroerd boekhouder zou maken. Zijn taak is geld innen en rekeningen betalen, niet het financieel-strategisch beleid van onze organisatie ter discussie stellen. Daar hebben we iemand anders voor aangenomen.
In welk opzicht bedoel je dat precies?quote:Op zaterdag 27 december 2014 15:30 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Half kritisch denken. Je moet kritisch en onkritisch kunnen zijn, al naar gelang het bedrijf daar belang bij heeft.
Net zo als je half democratisch moet zijn. Democratisch als burger buiten het werk, en autoritair binnen het werk.
Dart heb je wel een punt. Je kunt dat goed zien aan het feit, dat je in een universitaire studie natuurkunde alleen wiskunde en natuurkunde leert. Alsof men liever niet heeft, dat deze mensen ook gaan nadenken over de samenleving en daarvoor handvatten krijgen.quote:Op vrijdag 26 december 2014 14:50 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Dat is ook precies de makke, kritisch denken wordt de beta's wel geleerd. Het is een voorwaarde voor de ontwikkeling van wetenschap en techniek. Echter bij de niet-beta's is kritisch denken niet ontwikkeld of zelfs ongewenst en men ziet de beta's als nerds, een soort slaven met opleiding.
Waar het de niet-beta's werkelijk om gaat is juist sociale netwerken, bestuurders die bestuurders kennen om op deze wijze macht te houden en uit te breiden.
Kritisch denken is dus eigenlijk voor de armen, de onmachtigen, de slaven.
Toen ik pakweg 10-15 jaar geleden studeerde had ik naast technische vakken ook vakken als Technology Assessment, filosofie, een minor met vakken uit het Recht / Bestuurskunde / Economie, enzovoort. Het beeld van bèta's die zich enkel bezig (mogen) houden met bètavakken lijkt me hopeloos achterhaald.quote:Op zaterdag 27 december 2014 15:56 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dart heb je wel een punt. Je kunt dat goed zien aan het feit, dat je in een universitaire studie natuurkunde alleen wiskunde en natuurkunde leert. Alsof men liever niet heeft, dat deze mensen ook gaan nadenken over de samenleving en daarvoor handvatten krijgen.
Toen ik studeerde wilde men daar wat aan doen, maar alleen in die zin, dat wetenschappers meer verantwoordelijkheid nemen voor de maatschappelijke nadelen van specifieke wetenschappelijke kennis (zoals kernwapens).
Maar dat natuurwetenschappen weten hoe het recht, of het maatschappelijk bestel, of de economie in elkaar steekt, is ongewenst. Natuurkundigen hebben echter alles in huis om de economie te begrijpen. Daarom zijn de Quant / Wizzkids in banken geen economen maar natuur- & wiskundigen.
Ook algemener, zie je dat dictaturen vaak last krijgen met studenten. Ze hebben hoger opgeleide mensen nodig, maar deze leren dan teveel kritisch denken voor een dictatuur.
Maar als het nivo te laag wordt, dan ontstaat vaak het omgekeerde. Ik zie zo een professionele beweging opstaan die mensen leert kritisch na te denken, zonder werkelijk kritisch na te denken.quote:Op vrijdag 26 december 2014 16:54 schreef keste010 het volgende:
[..]
Jij verwart kritisch denken met kritiek hebben. Juist de kritiek op de islam is zelden gebaseerd op bijv. de wetenschappelijke opvattingen hierover. Op Internet kan iedereen met een onderbuikgevoel wel een onderbouwing voor zijn of haar standpunt vinden. De essentie zit hem in het kunnen vinden en gebruiken van betrouwbare informatie.
En juist daarom is het belangrijk dat op elk niveau van onderwijs er aandacht besteed wordt aan omgaan met informatie. Niet alleen vanwege zijn/haar baan, maar ook vanwege het functioneren als burger of consument.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |