abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148323813
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 17:28 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Heb je het filmpje uberhaupt gekeken?

Jij vindt deze waarneming van Gordon Cooper maar mwaahh? Move along people nothing to see here?
Is er volgens jou eigenlijk bewijs voor vliegende ET's?
  zondag 4 januari 2015 @ 17:35:38 #52
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_148323887
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 17:28 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Heb je het filmpje uberhaupt gekeken?

Jij vindt deze waarneming van Gordon Cooper maar mwaahh? Move along people nothing to see here?
Ja, ja, en ja.

Ik zou graag wat meer wetenschap zien in dit topic, anders kan dit topic inderdaad beter naar BNW of TRU. (Bij alle andere hysterische onzin dus.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_148324057
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 17:01 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Wat vinden jullie eigenlijk van de uitspraken van astronaut van het eerste uur, Gordon Cooper:

[ afbeelding ]
Zoals gezegd hebben we wetenschappelijk gezien niks aan anekdotes.

Over astronauten gesproken, dit is wel een leuk filmpje met Buzz Aldrin
Buzz Aldrin en Michael Schermer (Skeptic Magazine) vs de ufoloogjes

[ Bericht 0% gewijzigd door ExperimentalFrentalMental op 04-01-2015 17:49:54 ]
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_148324384
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 17:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja, ja, en ja.

Ik zou graag wat meer wetenschap zien in dit topic, anders kan dit topic inderdaad beter naar BNW of TRU. (Bij alle andere hysterische onzin dus.)
Daar vond men 't ook onzin.
  zondag 4 januari 2015 @ 19:20:48 #55
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_148327448
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 17:39 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

Over astronauten gesproken, dit is wel een leuk filmpje met Buzz Aldrin
Buzz Aldrin en Michael Schermer (Skeptic Magazine) vs de ufoloogjes

Michael Shermer is wel een held. _O_
pi_148337419
Oh ja Rosswell.

In de jaren '60 vlogen de ET's nog in houtje touwtje ruimtevaartuigen bedekt met allumiumfolie.

The good ol' days
pi_148342472
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2015 17:34 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Is er volgens jou eigenlijk bewijs voor vliegende ET's?
Onomstotelijk bewijs? Nee.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_148342644
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 17:39 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

Zoals gezegd hebben we wetenschappelijk gezien niks aan anekdotes.
Maar wat vind je van zijn verhaal?

Vind je zijn verhaal duiden op een eventuele serieuzere kant die laat zien dat het UFO-fenomeen meer aandacht verdient van de wetenschap? Wetenschap begint toch ook gewoon met observatie?

Ik snap zelf ook wel dat een getuigenis niets bewijst in de wetenschappelijke zin, maar wat schieten we ermee op als we dit soort sightings door redelijk betrouwbare getuigen zomaar wegwuiven met "getuigen zijn niet betrouwbaar, dus move along nothing to see here".
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  maandag 5 januari 2015 @ 10:22:46 #59
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_148348229
ik zie niet in waarom intelligent buitenaards leven zich persé op meer dan 10 lichtjaren afstand moet bevinden. Wie weet zijn ze wel heel dichtbij maar vinden ze ons niet interessant genoeg of hebben ze een 'prime directive' dat hun verbiedt om zichzelf kenbaar te maken aan ons en daarmee ons te beïnvloeden. bovendien; de nieuwsgierigheid van mensen om telkens nieuwe dingen te ontdekken hoeft niet in buitenaardse wezens geëvolueerd te zijn. Dus wie weet houden ze zich wel verre van het ruimtereizen.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_148348320
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 00:02 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Onomstotelijk bewijs? Nee.
Waarom verwacht je dan dat men hier meer gaat zeggen dan wat men zegt?
pi_148349387
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 10:22 schreef Maanvis het volgende:
ik zie niet in waarom intelligent buitenaards leven zich persé op meer dan 10 lichtjaren afstand moet bevinden. Wie weet zijn ze wel heel dichtbij maar vinden ze ons niet interessant genoeg of hebben ze een 'prime directive' dat hun verbiedt om zichzelf kenbaar te maken aan ons en daarmee ons te beïnvloeden. bovendien; de nieuwsgierigheid van mensen om telkens nieuwe dingen te ontdekken hoeft niet in buitenaardse wezens geëvolueerd te zijn. Dus wie weet houden ze zich wel verre van het ruimtereizen.
Binnen 10 lichtjaar zijn er maar 12 sterren, waarvan er hooguit 2 mogelijk een planeet in de bewoonbare zone hebben. (Maar niet waarschijnlijk, en zelfs als die er zijn dan betekent dat nog steeds niet dat er leven mogelijk is.)
  maandag 5 januari 2015 @ 11:28:19 #62
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_148349761
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 11:15 schreef Molurus het volgende:

[..]

Binnen 10 lichtjaar zijn er maar 12 sterren, waarvan er hooguit 2 mogelijk een planeet in de bewoonbare zone hebben. (Maar niet waarschijnlijk, en zelfs als die er zijn dan betekent dat nog steeds niet dat er leven mogelijk is.)
Wat dacht je van mars of titan, of aliens die niet meer op hun planeet leven maar dusdanig geëvolueerd zijn dat ze hun bewustzijn in een AI of energie-entiteit hebben gestopt? Of mogelijkheden van leven waar wij nog niets van weten..? Wetenschapsgebieden die wij nog niet hebben ontdekt?
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_148349925
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 11:28 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Wat dacht je van mars of titan, of aliens die niet meer op hun planeet leven maar dusdanig geëvolueerd zijn dat ze hun bewustzijn in een AI of energie-entiteit hebben gestopt? Of mogelijkheden van leven waar wij nog niets van weten..? Wetenschapsgebieden die wij nog niet hebben ontdekt?
Gezien onze eigen weg naar ruimtevaart, lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat we onderzocht en eventueel ontvoerd worden door een alien ras binnen ons eigen zonnestelsel, zonder dat we van hen ook maar iets vinden (oude satellieten, radiosignalen of andere EM-spectrum signalen, etc.). Tenzij ze alles heel netjes en grondig opgeruimd hebben natuurlijk, maar waarom zou je?
  maandag 5 januari 2015 @ 11:39:13 #64
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_148350066
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 11:34 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Gezien onze eigen weg naar ruimtevaart, lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat we onderzocht en eventueel ontvoerd worden door een alien ras binnen ons eigen zonnestelsel, zonder dat we van hen ook maar iets vinden (oude satellieten, radiosignalen of andere EM-spectrum signalen, etc.). Tenzij ze alles heel netjes en grondig opgeruimd hebben natuurlijk, maar waarom zou je?
Ten eerste was mijn antwoord wel bedoeld als zijnde aliens die niet aan ontvoering doen. Maar bijvoorbeeld, een ras van aliens dat alleen bestaat op een quantum computer die met nanotechnologie is gemaakt en op mars staat (wellicht enkele meters onder de grond), zullen wij nooit kunnen detecteren, daar komt simpelweg te weinig straling/radiogolven vanaf.
Een gedicht over Maanvis
pi_148350134
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 11:39 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ten eerste was mijn antwoord wel bedoeld als zijnde aliens die niet aan ontvoering doen. Maar bijvoorbeeld, een ras van aliens dat alleen bestaat op een quantum computer die met nanotechnologie is gemaakt en op mars staat (wellicht enkele meters onder de grond), zullen wij nooit kunnen detecteren, daar komt simpelweg te weinig straling/radiogolven vanaf.
Ten eerste, kun je dat nog een alien ras noemen? Dit gaat alweer heel hard richting AI en of AI wel bewust kan zijn etc. etc.

Ten tweede, ik kan ook wel een situatie noemen die onmogelijk is waar te nemen (zeg, een vulkaanuitbarsting op een planeet rond een ster in Andromeda), maar dat voegt weinig toe aan de discussie hier.
pi_148350159
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 11:39 schreef Maanvis het volgende:

[..]

"Kwantumcomputers" en "nanotechnologie" zijn voor ons gewone mensen misschien magische begrippen, maar dat wil niet zeggen dat ze ook werkelijk magisch zijn.

Als je even wat dingen die je niet begrijpt in een soeppan gooit wil dat niet zeggen dat ineens alles mogelijk is. Kwantumcomputers moeten ook gewoon onderhouden worden. Daarvoor heb je een industrie nodig, een beschaving, etc. Zoiets verstop je niet 'even' een paar meter onder het oppervlak van Mars.

"Onmogelijk" kun je in de wetenschap nooit zeggen... "extreem onwaarschijnlijk" is hier echter wel op zijn plaats.
  maandag 5 januari 2015 @ 11:45:57 #67
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_148350233
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 11:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

"Kwantumcomputers" en "nanotechnologie" zijn voor ons gewone mensen misschien magische begrippen, maar dat wil niet zeggen dat ze ook werkelijk magisch zijn.

Als je even wat dingen die je niet begrijpt in een soeppan gooit wil dat niet zeggen dat ineens alles mogelijk is. Kwantumcomputers moeten ook gewoon onderhouden worden. Daarvoor heb je een industrie nodig, een beschaving, etc. Zoiets verstop je niet 'even' een paar meter onder het oppervlak van Mars.

"Onmogelijk" kun je in de wetenschap nooit zeggen... "extreem onwaarschijnlijk" is hier echter wel op zijn plaats.
we kunnen werkende ruimtesondes tientallen jaren in het universum laten rondvliegen zonder dat daarvoor onderhoud benodigd is. als aliens dat ding hebben gemaakt kunnen ze dat nog beter dan wij, dus dan spreek je over duizenden jaren waar geen onderhoud is (of ze doen dat met robots die wij ook weer niet kunnen detecteren).

en vwb dat 'extreem onwaarschijnlijk' .. wie weet denken die aliens dat ook wel over ons zonnestelsel. 'want wat is de kans dat er wat moleculen toevallig zo samenklonteren dat er een zichzelf reproducerend levend organisme ontstaat?'
Een gedicht over Maanvis
  maandag 5 januari 2015 @ 11:51:32 #68
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_148350377
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 11:42 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Ten eerste, kun je dat nog een alien ras noemen? Dit gaat alweer heel hard richting AI en of AI wel bewust kan zijn etc. etc.

Ten tweede, ik kan ook wel een situatie noemen die onmogelijk is waar te nemen (zeg, een vulkaanuitbarsting op een planeet rond een ster in Andromeda), maar dat voegt weinig toe aan de discussie hier.
Het gaat er mij om dat mensen teveel denken in star trek scenario's, waar het leeuwedeel van de aliens humanoïden zijn, dus mensen met andere makeup en rare oren en uitgroeisels op hun hoofd, maar verder dezelfde karaktertrekken en instellingen als mensen op aarde.
Als een alien ras zich ontwikkelt op een andere planeet dan hebben die niet persé de zelfde onderzoeksdrang als wij, niet dezelfde drang om zichzelf te verbeteren, misschien leven ze wel miljoenen jaren lang en hebben dus geen behoefte aan voortplanting, etc?

Bovendien, reizen tussen de sterren is voor mensen heel lastig omdat ons lichaam dat heel lastig maakt (ivm tijdgebrek moeten we in cryostasis gehouden worden en onze lichamen degenereren onder invloed van gewichtloosheid etc).. dus het is voor onszelf een logische stap om ons bewustzijn in een supercomputer te stoppen en daarmee te gaan reizen.

Daarnaast is het natuurlijk zo dat onze hersenen en het bewustzijn dat we hebben puur bestaat bij gratie van een organische machine ;). Dus het is vreemd om dan een ander bewustzijn te diskwalificeren puur en alleen omdat het op circuits van silicium bestaat.

[ Bericht 8% gewijzigd door Maanvis op 05-01-2015 11:57:08 ]
Een gedicht over Maanvis
pi_148350520
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 11:45 schreef Maanvis het volgende:

[..]

we kunnen werkende ruimtesondes tientallen jaren in het universum laten rondvliegen zonder dat daarvoor onderhoud benodigd is. als aliens dat ding hebben gemaakt kunnen ze dat nog beter dan wij, dus dan spreek je over duizenden jaren waar geen onderhoud is (of ze doen dat met robots die wij ook weer niet kunnen detecteren).
Waarom zou een buitenaardse beschaving een onbemande sonde onder het oppervlak van Mars verstoppen? Als ze zelf niet in de buurt zijn kunnen ze er niets mee, hoe ontwikkeld ze ook zijn.

quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 11:45 schreef Maanvis het volgende:

en vwb dat 'extreem onwaarschijnlijk' .. wie weet denken die aliens dat ook wel over ons zonnestelsel. 'want wat is de kans dat er wat moleculen toevallig zo samenklonteren dat er een zichzelf reproducerend levend organisme ontstaat?'
Ze zullen zelf ook zo ontstaan moeten zijn, dus zo mysterieus kan dat niet voor ze zijn.
  maandag 5 januari 2015 @ 12:00:16 #70
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_148350624
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 11:56 schreef Molurus het volgende:

[..]

Waarom zou een buitenaardse beschaving een onbemande sonde onder het oppervlak van Mars verstoppen? Als ze zelf niet in de buurt zijn kunnen ze er niets mee, hoe ontwikkeld ze ook zijn.
Wat dacht je van dat hun zon supernova is gegaan (of ze op een andere manier tot de conclusie kwamen dat ze zo onsterfelijk zouden worden) en ze dus puur en alleen bestaan op die supercomputer? Of dat ze communiceren met de thuisplaneet op een manier die wij niet kunnen detecteren of begrijpen?

quote:
Ze zullen zelf ook zo ontstaan moeten zijn, dus zo mysterieus kan dat niet voor ze zijn.
Nee hoor, ze kunnen ook gemaakt zijn door een ander alien ras. Voor hun is dat de waarheid.
Een gedicht over Maanvis
pi_148350824
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 12:00 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Wat dacht je van dat hun zon supernova is gegaan (of ze op een andere manier tot de conclusie kwamen dat ze zo onsterfelijk zouden worden) en ze dus puur en alleen bestaan op die supercomputer?
--> "Als je even wat dingen die je niet begrijpt in een soeppan gooit wil dat niet zeggen dat ineens alles mogelijk is."

Wat je hier voorstelt is echt klinkklare onzin.

quote:

Of dat ze communiceren met de thuisplaneet op een manier die wij niet kunnen detecteren of begrijpen?
En die fundamenteel onmogelijk is, detail.

quote:

[..]

Nee hoor, ze kunnen ook gemaakt zijn door een ander alien ras. Voor hun is dat de waarheid.
Dat andere ras komt ook niet uit het niets. Ik neem aan dat aliens die interstellair reizen dat ook wel inzien. ;)
pi_148351217
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 11:51 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Het gaat er mij om dat mensen teveel denken in star trek scenario's, waar het leeuwedeel van de aliens humanoïden zijn, dus mensen met andere makeup en rare oren en uitgroeisels op hun hoofd, maar verder dezelfde karaktertrekken en instellingen als mensen op aarde.
Als een alien ras zich ontwikkelt op een andere planeet dan hebben die niet persé de zelfde onderzoeksdrang als wij, niet dezelfde drang om zichzelf te verbeteren, misschien leven ze wel miljoenen jaren lang en hebben dus geen behoefte aan voortplanting, etc?

Bovendien, reizen tussen de sterren is voor mensen heel lastig omdat ons lichaam dat heel lastig maakt (ivm tijdgebrek moeten we in cryostasis gehouden worden en onze lichamen degenereren onder invloed van gewichtloosheid etc).. dus het is voor onszelf een logische stap om ons bewustzijn in een supercomputer te stoppen en daarmee te gaan reizen.

Daarnaast is het natuurlijk zo dat onze hersenen en het bewustzijn dat we hebben puur bestaat bij gratie van een organische machine ;). Dus het is vreemd om dan een ander bewustzijn te diskwalificeren puur en alleen omdat het op circuits van silicium bestaat.
Hoewel ik het met je eens ben dat een Hollywood-esque plaatje van aliens me niet logisch lijkt, is het wel interessant om je af te vragen hoe een alien ras er dan wel uitziet. Ze hebben waarschijnlijk iets van handen om de wereld om hun heen te manipuleren, 'ogen' om EM-straling op te vangen, 'oren' voor akoestische signalen, etc. Dus hoewel ze waarschijnlijk niet zijn zoals we zouden denken, zijn ze misschien ook meer zoals wij dan we denken ;)

Verder, als een ras niet de onderzoeksdrang zou hebben zoals wij dat hebben, hoe zijn ze dan ooit tot interstellaire ruimtevaart gekomen?
  maandag 5 januari 2015 @ 12:52:32 #73
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_148352414
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 12:06 schreef Molurus het volgende:

[..]

--> "Als je even wat dingen die je niet begrijpt in een soeppan gooit wil dat niet zeggen dat ineens alles mogelijk is."

Wat je hier voorstelt is echt klinkklare onzin.
Gezien de ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie is zoiets weldegelijk mogelijk.

quote:
Dat andere ras komt ook niet uit het niets. Ik neem aan dat aliens die interstellair reizen dat ook wel inzien. ;)
Dat ligt eraan wat hun drijfveer en karakter is.
M'n punt is dat je niet moet denken dat alles gaat zoals het op aarde ook gegaan is. Dat beeld is eigenlijk wel achterhaald inmiddels.
Een gedicht over Maanvis
pi_148353637
quote:
Gezien de ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie is zoiets weldegelijk mogelijk.
Hoe weet je dat? AI is op het moment nog steeds niks meer dan "Als A, dan B". En hoewel je kan beargumenteren dan een mens dat eigenlijk ook is, zit er nog steeds een wereld van verschil tussen de beste 'AI' die we hebben en de grootste idioot.

quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 12:52 schreef Maanvis het volgende:

M'n punt is dat je niet moet denken dat alles gaat zoals het op aarde ook gegaan is. Dat beeld is eigenlijk wel achterhaald inmiddels.
Helemaal niet. Er zijn juist veel goede argumenten te verzinnen dat evolutie/ontwikkeling op andere planeten (ongeveer) hetzelfde zal gaan als hier.
  maandag 5 januari 2015 @ 13:55:28 #75
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_148354315
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 13:33 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Hoe weet je dat? AI is op het moment nog steeds niks meer dan "Als A, dan B". En hoewel je kan beargumenteren dan een mens dat eigenlijk ook is, zit er nog steeds een wereld van verschil tussen de beste 'AI' die we hebben en de grootste idioot.
Maar wij staan ook pas aan het begin van onze beschaving. De mogelijkheden zijn oneindig, helemaal als nanotechnologie gemeengoed wordt kunnen we op een klein oppervlak enorm veel schakelingen maken.

quote:
[..]

Helemaal niet. Er zijn juist veel goede argumenten te verzinnen dat evolutie/ontwikkeling op andere planeten (ongeveer) hetzelfde zal gaan als hier.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hypothetical_types_of_biochemistry
Hier kun je vinden welke mogelijk biologisch leven nog meer mogelijk is. Als het geen water-carbon based leven is zullen deze levensvormen radicaal anders zijn dan hoe het hier is ontstaan.

Carl Sagan heeft het al eens ooit gehad over 'koolstof chauvinisme' en dat is exact de gedachte die veel mensen hier hebben. http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_chauvinism

Bovendien, als een alien ras dus zichzelf modificeert zodoende dat het geen evolutie meer is of zelf kunstmatig leven maakt dan zijn de gekste dingen mogelijk zoals ik al aangaf.
Een gedicht over Maanvis
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')