abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148023716
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 21:15 schreef RBWO het volgende:

[..]

Begrijpelijk. Baal er ook van maar daar is weinig aan te veranderen. Gewoon op een verkeerd moment genomen waardoor mijn depressie getriggerd is. Mij is verzekerd dat als bovenstaande niet gebeurd was het wel zou zijn gebeurd bij een volgende "tegenslag".
Brrr :X
Wat een kutervaring.. ik krijg al kippenvel van het lezen alleen. Wel fijn dat EMDR je geholpen heeft hiermee.
pi_148024128
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 21:18 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Brrr :X
Wat een kutervaring.. ik krijg al kippenvel van het lezen alleen. Wel fijn dat EMDR je geholpen heeft hiermee.
Ik kreeg het met het tikken van het verhaal haha. Moet zeggen, het word met de dag beter. De eerste twee weken waren een hel. Alles ging op de automatische piloot en ik schrok een paar keer per dag "wakker" met het idee "Wat doe ik hier? Waarom ben ik nu dit aan het doen?" dat was behoorlijk beangstigend.. nu stapje bij stapje gaat het iedere dag wat beter. Niet 24/7 meer automatische piloot. Die kan ik nu wel redelijk uitzetten haha.

Weer wat ondernemen, initiatief tonen, proberen het beste er van te maken.. maar wel in een lagere "versnelling" dan wat ik eerst deed ;-) (met antidepressiva en oxazepam .. dat wel .. maarja als het helpt dan gewoon innemen!)
pi_148025083
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 21:25 schreef RBWO het volgende:

[..]

Ik kreeg het met het tikken van het verhaal haha. Moet zeggen, het word met de dag beter. De eerste twee weken waren een hel. Alles ging op de automatische piloot en ik schrok een paar keer per dag "wakker" met het idee "Wat doe ik hier? Waarom ben ik nu dit aan het doen?" dat was behoorlijk beangstigend.. nu stapje bij stapje gaat het iedere dag wat beter. Niet 24/7 meer automatische piloot. Die kan ik nu wel redelijk uitzetten haha.

Weer wat ondernemen, initiatief tonen, proberen het beste er van te maken.. maar wel in een lagere "versnelling" dan wat ik eerst deed ;-) (met antidepressiva en oxazepam .. dat wel .. maarja als het helpt dan gewoon innemen!)
Brrr... :X
Waarom heb je dat pilletje in eerste instantie genomen?
pi_148025253
Dat EMDR klinkt niet echt heel veilig -O- Is het wel een officiele, 'echte' behandeling? Of is het iets alternatiefs?
pi_148025300
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 21:42 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Brrr... :X
Waarom heb je dat pilletje in eerste instantie genomen?
Al wel vaker een keer gedaan. Dacht dat het een goed moment was om de stress en sleur van de afgelopen periode eens achter me te laten (relatie uit, ouders relatie uit, kat dood, ongeluk, gezeur met vrienden, baan kwijt (failliet)). Niet aan gedacht dat dat pilletje ook wel eens de verkeerde kant op zou kunnen gaan :'))
pi_148025360
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 21:45 schreef Elvi het volgende:
Dat EMDR klinkt niet echt heel veilig -O- Is het wel een officiele, 'echte' behandeling? Of is het iets alternatiefs?
Nieuwe behandeling vooral, is enorm in opmars de laatste jaren. Heel effectief :Y
Klinkt allemaal kut, maar je komt er beter uit.
pi_148025365
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 21:45 schreef Elvi het volgende:
Het is een officiële behandeling. Niets "onveiligs" aan (naar mijn mening!). Het is steeds visualiseren van gedachten. De "klikjes" die de hoofdtelefoon geven doen niets anders dan de hersenkwab waarin je gedachten worden opgeslagen "triggeren" trauma's te verwerken.
pi_148025381
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 21:46 schreef RBWO het volgende:

[..]

Al wel vaker een keer gedaan. Dacht dat het een goed moment was om de stress en sleur van de afgelopen periode eens achter me te laten (relatie uit, ouders relatie uit, kat dood, ongeluk, gezeur met vrienden, baan kwijt (failliet)). Niet aan gedacht dat dat pilletje ook wel eens de verkeerde kant op zou kunnen gaan :'))
Damn hey.. wat een ellende ;(
pi_148025419
De herinnering gaat van de linkerhersenhelft naar de rechter, van ''herinneren'' naar ''verwerken.''
pi_148025605
http://www.emdr.nl/EMDRinfo.htm

Hier simpele uitleg :)
pi_148035632
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 december 2014 02:14 schreef Murmeli het volgende:

[..]

-O-
Ik zou de noodarts ff bellen. Dit is geen doen. En zomaar verhogen zou ik niet doen. Kan weer bijwerkingen geven.
Neem voor vannacht wat kalmerends als dat nog werkt en bel dan als je je morgen nog zo voelt de noodarts.
Sterkte :*
Bedankt. Ik ga geen vervagende arts/noodarts bellen omdat ik dan mij hele verhaal (en de reden waarom ik medicatie nodig heb) opnieuw moet vertellen.
Het klikte niet goed met mijn vorige psychiater, ik heb op 5 februari een afspraak met een nieuwe psych.
Ik heb extreem veel moeite om te te verwoorden hoe ik mij voel. Schrijven en typen gaat goed, maar wanneer iemand mij "in real life" vraagt hoe ik mij voel klap ik gewoon dicht.

quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 09:26 schreef zomertje het volgende:

[..]

Van je afschrijven is goed. Er over praten kan al wat opluchting geven. En inderdaad, bel de vervangende arts. Maar het gaat ook nog even duren voordat de AD goed gaan werken na een verhoging, iets kalmerends kan dan wel even helpen.
Hmmm. Na 3 maanden had ik toch gehoopt dat deze AD zou werken.

Heeft iemand hier ervaring met Lexapro/Escitalopram?
I'll take a few years of happy over a life time of nothing.
pi_148035794
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 01:39 schreef emptiness het volgende:

[..]

Bedankt. Ik ga geen vervagende arts/noodarts bellen omdat ik dan mij hele verhaal (en de reden waarom ik medicatie nodig heb) opnieuw moet vertellen.
Het klikte niet goed met mijn vorige psychiater, ik heb op 5 februari een afspraak met een nieuwe psych.
Ik heb extreem veel moeite om te te verwoorden hoe ik mij voel. Schrijven en typen gaat goed, maar wanneer iemand mij "in real life" vraagt hoe ik mij voel klap ik gewoon dicht.

[..]

Hmmm. Na 3 maanden had ik toch gehoopt dat deze AD zou werken.

Heeft iemand hier ervaring met Lexapro/Escitalopram?
Ja, bij mij werkte lexapro nauwelijks. Enige substantiële wat ik merkte waren de bijwerkingen :')

Het niet goed kunnen beschrijven van eigen gevoelens herken ik trouwens wel, al is dat om een andere reden (ik voel ze wel, maar kan ze zeg maar niet identificeren).
Vroeger durfde ik er niet over te praten, alsof mn mond bevroor. Ik heb een jaar groepstherapie gehad en in dat jaar brak ik open, maar dat kostte me bijzonder veel moeite (elke keer begon ik te trillen, kreeg een tintelend gevoel (verdoofd, alsof ik ergens te lang op had gelegen), werd ik flauw en werd alles wit voor mn ogen...maar ik heb doorgezet omdat ik ab-so-luut van die kutbarriëres afwou
  zondag 28 december 2014 @ 02:02:55 #113
399061 kuolema
vermaledijd
pi_148036076
Emptiness, ik slik escitalopram sinds een maand of twee, 15 mg, geen bijwerkingen maar ook geen verbetering. Had ik ook met citalopram.
Ik zou wel proberen de dosis te verhogen als ik jou was, want 10 mg is niet zoveel, maar dat kan beter onder begeleiding van een arts en je moet natuurlijk ook rekening houden met je voorraad.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_148036145
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 01:47 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ja, bij mij werkte lexapro nauwelijks. Enige substantiële wat ik merkte waren de bijwerkingen :')

Het niet goed kunnen beschrijven van eigen gevoelens herken ik trouwens wel, al is dat om een andere reden (ik voel ze wel, maar kan ze zeg maar niet identificeren).
Vroeger durfde ik er niet over te praten, alsof mn mond bevroor. Ik heb een jaar groepstherapie gehad en in dat jaar brak ik open, maar dat kostte me bijzonder veel moeite (elke keer begon ik te trillen, kreeg een tintelend gevoel (verdoofd, alsof ik ergens te lang op had gelegen), werd ik flauw en werd alles wit voor mn ogen...maar ik heb doorgezet omdat ik ab-so-luut van die kutbarriëres afwou
Same with me. Ik heb al zoveel antidepressiva geprobeerd met het slaat gewoon niet aan bij mij ;(
Ik heb hetzelfde gevoel als jou jaren geleden, ik kan simpelweg niet over mijn gevoelens praten. Ik klap gewoon volledig dicht. Ik heb in het verleden groeptherapie gehad maar het heeft mij helaas niet geholpen.

Ik heb een trauma, dit maakt het mij extreem moeilijk om te vertellen over mijn persoonlijk leven.

quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 02:02 schreef kuolema het volgende:
Emptiness, ik slik escitalopram sinds een maand of twee, 15 mg, geen bijwerkingen maar ook geen verbetering. Had ik ook met citalopram.
Ik zou wel proberen de dosis te verhogen als ik jou was, want 10 mg is niet zoveel, maar dat kan beter onder begeleiding van een arts en je moet natuurlijk ook rekening houden met je voorraad.
Bedankt voor je reactie :) Ik ga mijn dosis verhogen van 10 mg naar 20 mg, in januari heb ik heb een afspraak met mijn dokter, in februari met mijn psychiater.

Hoe voel je je nu, kuolema?
I'll take a few years of happy over a life time of nothing.
pi_148036585
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 02:08 schreef emptiness het volgende:

[..]

Same with me. Ik heb al zoveel antidepressiva geprobeerd met het slaat gewoon niet aan bij mij ;(
Ik heb hetzelfde gevoel als jou jaren geleden, ik kan simpelweg niet over mijn gevoelens praten. Ik klap gewoon volledig dicht. Ik heb in het verleden groeptherapie gehad maar het heeft mij helaas niet geholpen.

Ik heb een trauma, dit maakt het mij extreem moeilijk om te vertellen over mijn persoonlijk leven.
Dat dichtklappen gaat gewoonlijk in fases heb ik gemerkt (tenminste, zo ging het bij mij). Het was heel lastig die fases bij mezelf te herkennen, maar dat maakte het voor mij wel mogelijk om steeds mn grens een klein stukje te verleggen (in de loop der maanden) totdat ik moest stoppen met praten omdat het me anders teveel werd (gewoonlijk vlak voordat ik flauw ging vallen (of soms huilen)).

Mijn groepstherapie heeft mij ook niet geholpen..in de zin dat de therapie zelf mij geholpen heeft..ik heb mezelf geholpen (ik deed dit uit eigen beweging omdat voor mijn gevoel de therapie niet snel genoeg ging).
pi_148036606
Ik heb je verhaal gelezen, best wel heftig om mee te maken.

EMDR is heel misschien bij mij ook nodig... Maar het is trauma type 2 en dat schijnt nog erg discutabel te zijn.
  zondag 28 december 2014 @ 15:38:30 #117
399061 kuolema
vermaledijd
pi_148050275
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 02:08 schreef emptiness het volgende:

[..]

[..]

Bedankt voor je reactie :) Ik ga mijn dosis verhogen van 10 mg naar 20 mg, in januari heb ik heb een afspraak met mijn dokter, in februari met mijn psychiater.

Hoe voel je je nu, kuolema?
Maar ga je nu zelf je dosis verhogen of wacht je tot die afspraak?

Hoe ik me nu voel? Op een schaal van 1 (kan niet slechter) tot 10 zou ik het een 4 of 5 geven. Maar ik heb periodes gehad dat het 1 was, dus het gaat redelijk.

Dat dichtklappen is bij mij dissociëren. Als het me teveel wordt dan zak ik weg, in een soort trance, dan komen dingen anders binnen en kan ik niet meer reageren. Het begint met mijn hartslag die enorm snel gaat, vaak ook onregelmatig, ik krijg het warm, handen gaan trillen, blurred vision, geluiden klinken anders. Bewegen kan ik ook niet, als dat toch moet gaat dat als in een droom. Vaak krijg ik dan automutilatiedrang. Heel naar is dat, want het is moeilijk om er doorheen te breken, alsof ik geen controle meer heb over mezelf.
Edit: ik merk dat ik het heel moeilijk vind om te beschrijven, lukt niet precies zoals ik het bedoel.
Ik kan ook boos worden en bot, snauwend reageren als ik het ergens niet over wil hebben.
Ik kan soms wel over mijn gevoelens praten trouwens, het is moeilijk maar wel makkelijker geworden na zoveel therapie. Ik heb dan wel een zenuwtrekje in mijn nek af en toe, heel irritant :P
Groepstherapie ging bij mij ook niet, na 5 maanden mee gestopt.

[ Bericht 1% gewijzigd door kuolema op 28-12-2014 15:46:40 ]
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_148064219
Wat is jullie mening omtrent ophogen van antidepressiva(slik nu 10mg Citalopram)? Slik het nu 13 dagen en begin wel wat beter te worden/voelen. Zou je dan überhaupt ophogen zodat de kans is dat het sneller gaat/beter blijft hangen?

Wel merk ik dat ik nog steeds behoorlijk lusteloos ben.. neem mezelf voor om te gaan sporten maar komt er uiteindelijk niet van.. gewoon moe, bluh, uitgeblust dan. Zou dit met AD ook beter moeten gaan worden?

Wel slik ik nog oxazepam(max 20mg per dag), doe ik dit niet is de angst behoorlijk aanwezig (AD moet dit uiteindelijk gaan overnemen)

Positief iets: Vandaag sinds 2 weken een paniekaanval voelen opkomen, door rustig te blijven, even buiten rondje te lopen is deze niet doorgezet!! (top!!!)
  zondag 28 december 2014 @ 20:29:48 #119
47102 Elvi
miemkwien
pi_148064361
Ik zou nog even afwachten. Meestal duurt het wel 2 of 3 weken tot het gaat werken. En mocht je je daarna nog niet goed voelen dan even een afspraak bij degene maken die jou dit heeft voorgeschreven :)

Ik slik ze zelf overigens niet, maar dit is wat ik nog weet van mijn informatiegesprek bij de huisarts :P
pi_148066475
RBWO ^O^ Mijlpaal!!

Vraagje; nu jullie het verhaal kennen van m'n psychiater, wil ik graag weten of het jullie verstandig lijkt om AD te gaan gebruiken. En zo ja, welke?
Dan ben ik woensdag even wat beter voorbereid voor het gesprek met m'n psychologe.
  zondag 28 december 2014 @ 21:12:27 #121
47102 Elvi
miemkwien
pi_148067081
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 21:02 schreef Poesopstokje het volgende:
RBWO ^O^ Mijlpaal!!

Vraagje; nu jullie het verhaal kennen van m'n psychiater, wil ik graag weten of het jullie verstandig lijkt om AD te gaan gebruiken. En zo ja, welke?
Dan ben ik woensdag even wat beter voorbereid voor het gesprek met m'n psychologe.
Ik zou zelf.een second opinion vragen.en.een onderzoek waaruit moet blijken wat je mankeert.
pi_148067377
quote:
1s.gif Op zondag 28 december 2014 21:12 schreef Elvi het volgende:

[..]

Ik zou zelf.een second opinion vragen.en.een onderzoek waaruit moet blijken wat je mankeert.
Mijn beide psychologen hebben al de conclusie getrokken dat ik NIET een psychotische borderliner ben, en dat ik wél ASS heb (wat psych ook ontkende).
Alleen mogen die twee geen medicatie uitschrijven, alles gaat in overleg met de psych.
  zondag 28 december 2014 @ 21:45:41 #123
47102 Elvi
miemkwien
pi_148069234
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 21:16 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Mijn beide psychologen hebben al de conclusie getrokken dat ik NIET een psychotische borderliner ben, en dat ik wél ASS heb (wat psych ook ontkende).
Alleen mogen die twee geen medicatie uitschrijven, alles gaat in overleg met de psych.
Dan vind ik het een beetje een rare werkverhouding als de psychiater aan zn diagnose vasthoudt en je psychologen niet. Wat gaan de psychologen doen dan? Het lijkt mij hun taak om de diagnose te bespreken, bewijzen te geven en zorgen dat je de juiste behandeling inclusief medicatie krijgt.
pi_148071050
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 21:45 schreef Elvi het volgende:

[..]

Dan vind ik het een beetje een rare werkverhouding als de psychiater aan zn diagnose vasthoudt en je psychologen niet. Wat gaan de psychologen doen dan? Het lijkt mij hun taak om de diagnose te bespreken, bewijzen te geven en zorgen dat je de juiste behandeling inclusief medicatie krijgt.
Mijn psychologen houden vast aan hun eigen behandelplan incl zelfgestelde en/of overgenomen diagnoses.
Die man zal wel macht hebben binnen de instelling, ik weet het anders ook niet.
  zondag 28 december 2014 @ 23:31:20 #125
334030 Raggingbull
Raw to the core!
pi_148075829
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 20:57 schreef RBWO het volgende:

[..]

Ik was niet van plan om verder op mijn problemen in te gaan, maar zal het wel een beetje doen en je best wat over de EMDR vertellen.

Mijn "label": angststoornis met rand-psychotische gedachten

Mijn verhaal in het kort:
Enorm veel gebeurd dit jaar. (heeft iemand een uurtje? Wil ik het best uitleggen haha). Ik heb terwijl ik emotioneel en lichamelijk een wrak was een pilletje geslikt. (Stom, ik weet het, my own damn fault maar ik probeer RB iets te vertellen over EMDR.. dus is deze info nuttig).
Dit resulteerde in een enorme, ENORME badtrip. Ik zag ambulance mensen, werd gereanimeerd en uiteindelijk ben ik in de trip geopereerd (mislukte) en ben ik in een body-bag naar het mortuarium gebracht. Ik ging er dus mee akkoord dat ik "doodging" die avond.

Wanneer je dan de volgende morgen opstaat heb je dus een behoorlijk onwerkelijk gevoel, denk je dat je dood(?) bent of in een coma ligt. Hier is dan ook mijn depersonalisatie en derealisatie van gekomen. Verder is de drugs de TRIGGER geweest voor mijn angst en depressie. Dit zat er al wel aan te komen alleen heeft de badtrip het wat eerder gebracht (psycholoog gaf ook aan dat als dit niet gebeurd was dat het uiteindelijk ook "geknapt" zou zijn)

Bij de psycholoog heb ik 2 sessies EMDR gehad(2 weken geleden!) vanwege bovenstaande. Bij mij ging het alsvolgt:
1) Je vertelt (in mijn geval!) de hele trip aan de psycholoog.
2) Ik moest denken aan de bad trip (dat ik bijvoorbeeld ambulance personeel zag is een herinnering daarvan)
3) Ik moest steeds aangeven hoe hoog mijn paniek en angst was (0 niets - 10 maximaal)
4) Je krijgt een hoofdtelefoon op die aan weerszijde een "klik" geeft.
5) Daarna word je gevraagd te visualiseren wat je ziet (in mijn geval dus ambulance personeel!)
6) Wanneer je de hoofdtelefoon afdoet na een minuut bespreek je wat je gevisualiseerd hebt

In mijn geval was bijvoorbeeld een herinnering dat ik "gereanimeerd" werd. Tijdens de visualisatie van de herinnering met de hoofdtelefoon op kwam ik erachter dat ik "stond" en niet op de grond lag. Zodoende kan ik nooit gereanimeerd zijn (want ik stond rechtop!). Idem voor de ambulance mensen, die waren er simpelweg blijkbaar(duh) niet.

Zodoende na 2 EMDR-sessies is mijn paniek behoorlijk gedaald en heb ik bijna geen last van paniekaanvallen meer. Ook heb ik niet meer het gevoel dat ik dood ben (tijdje wel gehad vandaar-> rand psychotisch). Depersonalisatie en derealisatie heb ik nog wel zo af en toe.. (niet meer 24/7 iig!) maar sinds ik 12 dagen geleden Citalopram en Oxazepam ben gaan slikken is dat wel iets minder geworden.

EMDR was ik ook bang voor, maar ben toch blij dat ik het heb gedaan.

EDIT voor topic:
Vandaag op visite geweest bij familie. Was best lastig als je depressief bent (liefst lig ik in bed) maar uiteindelijk best trots op mezelf dat ik het gedaan heb! Verder wandel ik nu elke dag een uurtje in plaats van 5 minuten.

Wel merk ik dat ik nog niet echt een "doel" heb nu verder.. zie wel wat positieve dingen weer in maar leef toch echt per dag nu. Irritant, angst voor de angst hebben.

Ik weet dat mijn lichaam het doet om mij te beschermen omdat ik mezelf behoorlijk over de toeren heb gemaakt.. alleen word het tijd dat het lichaam de "Vecht/vlucht" reactie uit gaat zetten :(.

Ach wellicht aankomende maandag ophogen. Antidepressiva helpt mij zeker wat "positiever" te worden(zegt de omgeving ook!).. alleen is 10mg Citalopram wellicht te weinig (of moet ik eens geduld hebben.. slik pas 12 dagen)

Oh en dit alles qua bovenstaande is nu ongeveer 45 dagen(bad trip tot aan vandaag) aan de gang.. dus wellicht heeft het wat meer tijd nodig. Slik van de 45 dagen pas 12 dagen antidepressiva ;-)
Dank je nu ik een beetje een beeld van zo'n sessie heb denk ik dat ik me beter kan voorbereiden op wat komen gaat. Wat in mijn geval vanwege autisme erg veel helpt en zenuwen angsten en dergelijke onder controle te houden want ik weet een beetje wat komen gaat. Hier kan ik zeker mee verder.

Zet verder eventjes in een spoilertje omdat het niet direct van toepassing is op dit topic maar gewoon wat informatie aan jou. Hoop dat je er wat mee kan en dat het eventueel jou wat rust geeft verder. Just let me know.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.
Niemand kent het gewicht van de last waaronder een ander gebukt gaat - George Herbert.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')