abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147912394
Ik heb een paar vragen over IS omdat ik hun nog niet helemaal heb kunnen doorgronden. Ook sta ik sceptisch tegenover de berichtgeving en populaire standpunt rondom heel deze thema. Graag wil ik jullie visie hierop. Doe dit rationeel aub.

De vragen

quote:
1. a. Waarom mag IS geen geweld gebruiken om haar doelen te bereiken, terwijl westerse troepen dit wel mogen?
b. Jouw mening: Vind je dit rechtvaardig? Leg uit waarom.

2. a. Waarom is het afhakken van iemands hoofd tijdens oorlog een misdaad, maar het droppen van bommen niet?

3. a. Waarom mag je geen oorlog voeren in naam van God, maar wel in naam van grondstof winning?

4. a. Waarom worden de strijders van IS niet erkend als zijnde soldaten, terwijl soldaten die namens een westerse land strijden deze erkenning wel krijgen?

5. a. Is er nog sprake van juiste journalistiek als IS elke keer een terreurorganisatie wordt genoemd in de media? b. Is dat niet subjectief? c. En is dit geen propaganda? Leg uit waarom.

6. a. Is tot nu toe de achtergrondverhaal van de gegijzelden (op wat grond zij gegijzeld worden) gepubliceerd in de (westerse) media? Of is dit tot nu toe buiten beschouwing gelaten? b. Zo ja, leg uit wat dit is.

7. a. Waarom is het rekruteren van soldaten voor IS verboden, maar mogen westerse landen dit wel doen? Waarom is het een ronselen en het andere niet?

8. Jouw mening/standpunt: Als jihadisten geen hoofden zouden afhakken, maar ipv enkel geavanceerde wapens zouden gebruiken, zou je dan begrip hebben voor hun doel? Leg uit waarom.

Graag persoonlijke aanvallen bij je houden. Bij voorbaat dank.

P.s. aan mods: als dit de verkeerde rubriek is, verplaats het maar naar de juiste. Dankje.

[ Bericht 0% gewijzigd door girlygirl8 op 24-12-2014 11:36:04 ]
  woensdag 24 december 2014 @ 11:20:48 #2
401888 Nightquest777
The Wizard To Show The Way
pi_147912732
Je vragen sturen in een bepaalde richting door de vraagstelling. Jammer is dat.

Daarbij zitten er erg veel feitelijke fouten in de vragen zelf. Wat zou jij er van vinden als ik jou een vragenlijst stuur met vragen zoals: 'In Nederland mogen mensen van Aziatische afkomst gediscrimineerd worden, maar mensen van Marokkaanse afkomst niet. Jouw mening: Vind je dit rechtvaardig? Leg uit waarom.'

[ Bericht 67% gewijzigd door Nightquest777 op 24-12-2014 11:27:35 ]
Chaos is a ladder.
pi_147912798
Huiswerk.
pi_147912889
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:20 schreef Nightquest777 het volgende:
Dit zijn de dingen die ik mij afvraag.
  woensdag 24 december 2014 @ 11:28:16 #5
7957 Chevalric
The things I do for love...
pi_147912903
--- Ok, als het huiswerk is, dan mag je er zelf over nadenken ---

[ Bericht 97% gewijzigd door Chevalric op 24-12-2014 11:29:56 (fail) ]
  woensdag 24 december 2014 @ 11:28:19 #6
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_147912905
Huiswerk?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 24 december 2014 @ 11:29:08 #7
436932 MagnumPI
Nuns don't work on Sunday
pi_147912925
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:27 schreef girlygirl8 het volgende:

[..]

Dit zijn de dingen die ik mij afvraag.
Nee, dit zijn de vragen die je van school moet beantwoorden.
I believe you gotta pray to God as if you couldn't get anything done without him... and then you go about doing it as if he doesn't exist.
pi_147912929
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:28 schreef kanovinnie het volgende:
Huiswerk?
Nee, girlygirl8 is oprecht geïnteresseerd in deze problematiek.
pi_147912932
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:20 schreef Nightquest777 het volgende:

Daarbij zitten er erg veel feitelijke fouten in de vragen zelf. Wat zou jij er van vinden als ik jou een vragenlijst stuur met vragen zoals: 'In Nederland mogen mensen van Aziatische afkomst gediscrimineerd worden, maar mensen van Marokkaanse afkomst niet. Jouw mening: Vind je dit rechtvaardig? Leg uit waarom.'
Dat zou verkeerd zijn inderdaad. Maar zelf heb ik niet de indruk dat ik dat doe.

Kun je specifiek zijn waar ik dit doe? Ik denk dat je mijn vragen op die manier ook kunt beantwoorden.
pi_147912975
quote:
1s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:29 schreef MagnumPI het volgende:

[..]

Nee, dit zijn de vragen die je van school moet beantwoorden.
Welke school zou zo'n vragen stellen als opdracht? Ik heb die vragen daarstraks letterlijk zelf bedacht omdat ik er echt mee zit. Jammer dat mensen mij hierop aanvallen.
pi_147913000
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:28 schreef Chevalric het volgende:
--- Ok, als het huiswerk is, dan mag je er zelf over nadenken ---
Het is geen huiswerk. Ik vind deze valse beschuldigingen heel vervelend.
pi_147913012
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:28 schreef kanovinnie het volgende:
Huiswerk?
Nee
pi_147913035
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:31 schreef girlygirl8 het volgende:

[..]

Het is geen huiswerk. Ik vind deze valse beschuldigingen heel vervelend.
:')

Leuke enquete hoor.
  woensdag 24 december 2014 @ 11:34:19 #14
436932 MagnumPI
Nuns don't work on Sunday
pi_147913061
Vraag 6 had je zelf al beantwoord en daarom niet opgenomen in de OP?
I believe you gotta pray to God as if you couldn't get anything done without him... and then you go about doing it as if he doesn't exist.
pi_147913067
Alle vragen zijn echt heel sturend.

Het hoofd afhakken van iemand is naar jou mening ok?

Offtopic: IS topic, hoi AIVD!
Ja, hoi!
pi_147913074
quote:
2s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:33 schreef no1uknow het volgende:

[..]

Leuke enquete hoor.
Zelf bedacht. Ik denk dat ik deze aantijgingen maar als compliment moet gaan zien.
  woensdag 24 december 2014 @ 11:34:55 #17
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_147913079
Ik ga hier niet eens antwoord op geven.

Wat een domme vragen :|W
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
pi_147913120
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:34 schreef girlygirl8 het volgende:

[..]

Zelf bedacht. Ik denk dat ik deze aantijgingen maar als compliment moet gaan zien.
Ga je eens inlezen in geschiedenis überhaupt en vervolgens wereldpolitiek. Zo moeilijk is het allemaal niet.
pi_147913134
Tikje gekleurd allemaal die vragen zeg :').

"ik zeg niet dat IS goed is hoor, maar IS is eigenlijk wel goed bezig, hoe erg eens ben je het met me?"

:').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  Boks-Chick woensdag 24 december 2014 @ 11:36:55 #20
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_147913143
Huiswerkvragen, no doubt. Geen enkel normaal denkend mens doet op deze manier vragen voorleggen aan forumgenoten _O-

Btw: het is sowieso gebruikelijk op FOK! dat TS begint. Ik stel voor dat TS eerst zelf ''haar'' vragen beantwoord voordat iemand anders dat doet :).
lolwut
  Boks-Chick woensdag 24 december 2014 @ 11:37:11 #21
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_147913152
Lol alle GC mods in da house!
lolwut
pi_147913159
Het lijkt overigens alsof je in je vragen en de mogelijke antwoorden op zoek bent naar een legitimatie voor (het geweldgebruik door) IS, waarom?
pi_147913169
Omdat de IS aan niemand verantwoording aflegt. Ze voelen zichzelf het opperste orgaan in hun regio. Daarom mag dit gewoon niet bestaan.

Een enorm verschil met legers van westerse landen. Hun onmenselijke daden kunnen altijd gestraft worden.

Om het met jou vraagstelling te doen:
Waarom mag de IS vrouwen verkrachten terwijl dit in onze westerse wereld als zwaarste misdaad wordt beschouwd (door de publieke opinie).
Verkrachting als oorlogswapen
pi_147913191
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:34 schreef MagnumPI het volgende:
Vraag 6 had je zelf al beantwoord en daarom niet opgenomen in de OP?
Vraag 5 c was 6, maar heb later besloten om de vragen met ''a'' en ''b'' onder te verdelen
pi_147913195
quote:
10s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:37 schreef BrandX het volgende:
Lol alle GC mods in da house!
Sja, TS+IS, dan slaan de alarmbellen op hol :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_147913212
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:34 schreef Luukiemaster het volgende:
Alle vragen zijn echt heel sturend.

Het hoofd afhakken van iemand is naar jou mening ok?

Offtopic: IS topic, hoi AIVD!
Waar heb ik dat gezegd?

*zwaait naar de AIVD* :W
pi_147913219
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:37 schreef Jonmen het volgende:
Omdat de IS aan niemand verantwoording aflegt. Ze voelen zichzelf het opperste orgaan in hun regio. Daarom mag dit gewoon niet bestaan.

Een enorm verschil met legers van westerse landen. Hun onmenselijke daden kunnen altijd gestraft worden.
Voelt het westen zich niet het opperste orgaan in de wereld? De VS met hun gevoelsmatige plicht in te grijpen waar nodig?
pi_147913220
quote:
2s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:34 schreef Fopje het volgende:
Ik ga hier niet eens antwoord op geven.

Wat een domme vragen :|W
Mooie instelling heb jij.
pi_147913225
wat vind jij van IS?
  woensdag 24 december 2014 @ 11:40:00 #30
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_147913236
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:39 schreef girlygirl8 het volgende:

[..]

Mooie instelling heb jij.
Dankje, ik doe mijn best.
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
pi_147913254
quote:
2s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:36 schreef no1uknow het volgende:

[..]

Ga je eens inlezen in geschiedenis überhaupt en vervolgens wereldpolitiek. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Ik wil de visie van mensen weten.
pi_147913278
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:40 schreef girlygirl8 het volgende:

[..]

Voor welke schoolopdracht?
pi_147913281
quote:
2s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:39 schreef no1uknow het volgende:
Voelt het westen zich niet het opperste orgaan in de wereld? De VS met hun gevoelsmatige plicht in te grijpen waar nodig?
Wie zie jij anders beter in staat om dit te doen? Rusland? Noord-Korea? China? Midden-Oosten?
Er is een reden waarom de hoogste rechtbanken ter wereld in 'neutrale' landen gevestigd zijn.
pi_147913288
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:36 schreef HeatWave het volgende:
Tikje gekleurd allemaal die vragen zeg :').

"ik zeg niet dat IS goed is hoor, maar IS is eigenlijk wel goed bezig, hoe erg eens ben je het met me?"

:').
Dan kun je de vragen toch ook beantwoorden en bij elke vraag uitleggen waarom je ze gekleurd vind?
pi_147913292
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:40 schreef girlygirl8 het volgende:

[..]

ik ben wel benieuwd naar jou visie, wil je die delen?
pi_147913319
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:42 schreef 44rdbei het volgende:

[..]

ik ben wel benieuwd naar jou visie, wil je die delen?
Gaha. Die is al redelijk duidelijk geloof ik :P
pi_147913337
quote:
14s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:36 schreef BrandX het volgende:
Huiswerkvragen, no doubt. Geen enkel normaal denkend mens doet op deze manier vragen voorleggen aan forumgenoten _O-

Btw: het is sowieso gebruikelijk op FOK! dat TS begint. Ik stel voor dat TS eerst zelf ''haar'' vragen beantwoord voordat iemand anders dat doet :).
Nogmaals geen huiswerk. Ik had nog duidelijk in de openingspost gezet dat ''geen persoonlijke aanvallen'' en zelfs een moderator doet dit vervolgens (vetgedrukt).

Als ik de antwoorden zo goed wist, dan had ik ze a. niet gezegd dat ik deze thema wil doorgronden en b. uberhaupt deze vragen gesteld
pi_147913376
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:41 schreef Jonmen het volgende:

[..]

Wie zie jij anders beter in staat om dit te doen? Rusland? Noord-Korea? China? Midden-Oosten?
Er is een reden waarom de hoogste rechtbanken ter wereld in 'neutrale' landen gevestigd zijn.
Het is natuurlijk maar de vraag of het wel daadwerkelijk nodig is om bijvoorbeeld her en der een democratie te bewerkstelligen, waarom is het nodig om onze zogenaamde westerse superieure moraliteit op te leggen aan anderen? En internationale rechtbanken zijn leuk, goed dat sommigen verantwoordelijk gehouden worden voor hun daden, maar waarom wordt dat niet consequent gedaan? Drone-aanvallen? Israël? Leiders van Hamas?
pi_147913379
quote:
2s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:37 schreef no1uknow het volgende:
Het lijkt overigens alsof je in je vragen en de mogelijke antwoorden op zoek bent naar een legitimatie voor (het geweldgebruik door) IS, waarom?
Ik zoek naar de waarheid (voor zover je die kunt vinden). Maar ben benieuwd waar je dit constateert. Dan kan ik de manier waarop ik de vragen stel wijzigen als dit zo is.
pi_147913390
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:44 schreef girlygirl8 het volgende:

[..]

Nogmaals geen huiswerk. Ik had nog duidelijk in de openingspost gezet dat ''geen persoonlijke aanvallen'' en zelfs een moderator doet dit vervolgens (vetgedrukt).

Als ik de antwoorden zo goed wist, dan had ik ze a. niet gezegd dat ik deze thema wil doorgronden en b. uberhaupt deze vragen gesteld
Ja want de regels mag je zelf bepalen in de OP.
dit is mijn post en ik bepaal nu dat deze niet gequote mag worden.
  woensdag 24 december 2014 @ 11:46:57 #41
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_147913396
1. a. Waarom mag IS geen geweld gebruiken om haar doelen te bereiken, terwijl westerse troepen dit wel mogen?
b. Jouw mening: Ik vind het oneerlijk. Zowel de IS en de westerse troepen mogen van mij geweld gebruiken

2. a. Waarom is het afhakken van iemands hoofd tijdens oorlog een misdaad, maar het droppen van bommen niet?
b. Jouw mening: Geen idee, het lijkt mij precies hetzelfde. Van mij mag IS vanaf nu hoofden afhakken.

3. a. Waarom mag je geen oorlog voeren in naam van God, maar wel in naam van grondstof winning?
b. Jouw mening: Ik vind helemaal mooi.

4. a. Waarom worden de strijders van IS niet erkend als zijnde soldaten, terwijl soldaten die namens een westerse land strijden deze erkenning wel krijgen?
b. Jouw mening: Victor Reinier

5. a. Is er nog sprake van juiste journalistiek als IS elke keer een terreurorganisatie wordt genoemd in de media? b. Is dat niet subjectief? c. En is dit geen propaganda? Leg uit waarom.
Ja daar snap ik ook geen hol van, het zijn zulke lieve mensen met zulke goede bedoelingen. Beter gaan we een giro 555 opzetten om die helden te steunen.

6. a. Is tot nu toe de achtergrondverhaal van de gegijzelden (op wat grond zij gegijzeld worden) gepubliceerd in de (westerse) media? Of is dit tot nu toe buiten beschouwing gelaten? b. Zo ja, leg uit wat dit is.
"De achtergrondverhaal"? Ben je zelf soms een IS'er?

7. a. Waarom is het rekruteren van soldaten voor IS verboden, maar mogen westerse landen dit wel doen? Waarom is het een ronselen en het andere niet?
b. Jouw mening: Ik kies voor C.

8. Jouw mening/standpunt: Als jihadisten geen hoofden zouden afhakken, maar ipv enkel geavanceerde wapens zouden gebruiken, zou je dan begrip hebben voor hun doel? Leg uit waarom
Ja, dat zou me echt gerust stellen.
pi_147913398
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:44 schreef girlygirl8 het volgende:

[..]

en zelfs een moderator doet dit vervolgens
pi_147913405
quote:
2s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:41 schreef no1uknow het volgende:

[..]

Voor welke schoolopdracht?
Geen.
pi_147913408
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:45 schreef girlygirl8 het volgende:

[..]

Ik zoek naar de waarheid (voor zover je dit kunt vinden). Maar ben benieuwd waar je dit constateert. Dan kan ik de manier waarop ik de vragen stel wijzigen als dit zo is.
Er is geen waarheid. In het westen is 'IS is een terroristische organisatie' de waarheid, voor IS zijn wij terroristen en is hun gedrag legitiem.
pi_147913429
"there is no good or evil only power and those too weak to seek it"
pi_147913430
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:46 schreef 44rdbei het volgende:

[..]

Ja want de regels mag je zelf bepalen in de OP.
dit is mijn post en ik bepaal nu dat deze niet gequote mag worden.
  woensdag 24 december 2014 @ 11:49:19 #47
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_147913449
Zijn we nou echt zo verrot van binnen dat we alleen kunnen janken in dit topic en niet even kunnen meedoen? Gadverdamme zeg.

Stel al is het voor school, dan is het alleen maar goed dat we hier samen over nadenken en stof geven tot nadenken. Echt jammer dat soms GC topics steeds meer op ONZ topics gaan lijken.

de b-vragen laat ik even achterwege want mijn mening is niet zo heel relevant. (maar in het kort: zo snel mogelijk opdoeken die hap)

quote:
Niemand "mag" geweld gebruiken. Geweld is nooit rechtvaardig maar soms genoodzaakt. IS vind het een noodzaak geweld te gebruiken om hun boodschap over te brengen en haar doelen te bereiken. Het doel van 'het westen' (en eigenlijk de rest van de wereld) is om dat te stoppen omdat we niet in een land willen leven waar de regels vergelijkbaar zijn met dat van het kalifaat. En wij gebruiken daar geweld voor omdat we dat noodzakelijk achten. Als jij een vredige oplossing weet dan hoor ik het graag!

quote:
Als dit je intreseert raad ik je aan de Geneefse verdragen eens te lezen. Daarin hebben we met elkaar afgesproken wat een oorlogsmisdaad is en wat niet. En waarom.

quote:
Niemand 'mag' oorlog voeren. Maar de mensen die dat doen trekken zich daar weinig van aan. Of het nou is om vermoedelijke massavernietigingswapens, de wet van God, of omdat een aartshertog om het leven wordt gebracht.

quote:
IS wordt niet erkend als 'staat' of 'land'. Een leger bestaat uit soldaten en een leger dient een bepaald land.

quote:
Ja, want:
terreurorganisatie
zelfst.naamw. [politiek] een groepering die zijn doelstellingen naastreeft door terreur te zaaien

quote:
7. a. Is tot nu toe de achtergrondverhaal van de gegijzelden (op wat grond zij gegijzeld worden) gepubliceerd in de (westerse) media? Of is dit tot nu toe buiten beschouwing gelaten? b. Zo ja, leg uit wat dit is.
IS maakt niet voor niets strakke, goed gefilmde filmpjes met een duidelijk script alvorens zij hun slachtoffers onthoofden. Aangezien zij daar alles in de hand hebben kun je er vanuit gaan dat zij hun zegje kunnen doen. Onze media doet het zegje vanuit onze kant. Dus dit is niet buiten beschouwing gelaten wat mij betreft.

quote:
8. a. Waarom is het rekruteren van soldaten voor IS verboden, maar mogen westerse landen dit wel doen? Waarom is het een ronselen en het andere niet?
Omdat het een terroristische organisatie is (lees hierboven). Het is in Nederland (bij wet!) verboden om daar aan mee te doen.

quote:
9. Jouw mening/standpunt: Als jihadisten geen hoofden zouden afhakken, maar ipv enkel geavanceerde wapens zouden gebruiken, zou je dan begrip hebben voor hun doel? Leg uit waarom.
Nee. Het doel van IS is niet om hoofden af te hakken. Het doel is om de wereld over te nemen en oude islamitische wetten voor iedereen te laten gelden. Dat willen heel veel mensen (terecht) niet. Daarom is er oorlog ontstaan.
pi_147913454
En nee ik ga niet per vraag aangeven waarom het een kutvraag is. Maar een voorbeeldje: je eerste vraag is lekker suggestief met 'wij mogen niet, hunnie mogen wel'
pi_147913464
quote:
2s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:49 schreef Orealo het volgende:
Zijn we nou echt zo verrot van binnen dat we alleen kunnen janken in dit topic en niet even kunnen meedoen? Gadverdamme zeg.
  Eindredactie Games woensdag 24 december 2014 @ 11:52:08 #50
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_147913509
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:48 schreef girlygirl8 het volgende:

[..]

TR gemaakt omdat je iemand quote die nadrukkelijk aangeeft dat hij niet gequote wil worden.
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')