Ik zeg juist dat sprookjes altijd moralistisch van aard zijn, niet dat ze niet zonder moraal hoeven te zijn.quote:Op dinsdag 23 december 2014 02:12 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je citeert nota bene een stukje waarin ik zeg dat sprookjes niet zonder een moraal hoeven te komen en jij vraagt mij of de moraal in X en Y is ontgaan, gast.
Klopt idd, de nog verëerde Kaaba stamt ook uit een periode lang voordat Mohammed idd die ordening via zijn variant van het succesvolle monotheïsme aanbracht. Hierbij keek hij naar de religies die voor hem kwamen en die voor de volkeren die die religies aanhingen idd heel wat meer ordening bracht dan de natuurgoden die de Arabische woestijnvolkeren zelf aanhingen.quote:Religieen zijn dan ook geen sprookjes, maar een poging tot een sociale hervorming van de maatschappij, het brengen van order, de metafysische zaken zijn pogingen om spirituele zaken te beschrijven, ten tijde van de opkomst van het Jodendom, Christendom en de Islam was er geen gebrek aan goden of andere bovennatuurlijke zaken, de reeds aanwezige opvattingen zijn 'gerationaliseerd' om meer structuur te brengen in het dagelijke 'wereldse' leven. De focus lag volledig op het tastbare met een idee van 'Oh wee als je in dit leven niet 'goed' leeft, dan komt er iets verschrikkelijks daarna'.
Mwoa, op mij komt ''hij'' vrij sadistisch en psychotisch over.quote:Op dinsdag 23 december 2014 02:14 schreef Triggershot het volgende:
Tussen alle bekende godheden is Allah dan ook wel een unieke, gematigder vergeleken met het Jahweh beeld, minder hippy dan Jezus, dat moet men wel toegeven
Dan zeg ik dat je het overschat, alhoewel je nuance dan weer verwarrend is.quote:Op dinsdag 23 december 2014 02:19 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik zeg juist dat sprookjes altijd moralistisch van aard zijn, niet dat ze niet zonder moraal hoeven te zijn.
agreed upon.quote:Klopt idd, de nog verëerde Kaaba stamt ook uit een periode lang voordat Mohammed idd die ordening via zijn variant van het succesvolle monotheïsme aanbracht. Hierbij keek hij naar de religies die voor hem kwamen en die voor de volkeren die die religies aanhingen idd heel wat meer ordening bracht dan de natuurgoden die de Arabische woestijngoden zelf aanhingen.
Worden interessante dingen beweerd inderdaad. Tijdje niet meer mee bezig gehouden maar wat mij nog het beste bijstaat is dat er beweerd werd dat hij rode pupillen had?quote:Op dinsdag 23 december 2014 02:19 schreef Triggershot het volgende:
Sowieso moet je zijn boodschap onderverdelen in 2 perioden, Mekka en Madinah, volgens veel historici is er niemand in de geschiedenis wiens leven zo goed gedocumenteerd is tot in de kleinste details als hij, je komt er bijzonder interessante dingen in tegen.
Bij moord en doodslag gaat het meestal om ‘de kut of de knaak’.quote:Op dinsdag 23 december 2014 02:19 schreef DrDentz het volgende:
Veruit de meeste conflicten in de wereld hebben met vrouwen te maken schat ik zo. Man wil vrouw, heeft geld en spullen nodig om haar te paaien, moet een bank beroven, andere man neemt vrouw af, moet hij die andere man weer doden, Vkingen moeten steden plunderen om spullen voor vrouwen te halen, ISIS lokt jongeren met seksslavinnen, Allah belooft zoveel maagden na een martellarendood, alles komt door vrouwen.
Ik ben misschien wat subjectiever, maar denk dat dat dan weer misstanden zijn diens boodschap door vertalingen en context verloren is geraakt, maar blijft uiteindelijk allemaal interpretaties.quote:Op dinsdag 23 december 2014 02:20 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Mwoa, op mij komt ''hij'' vrij sadistisch en psychotisch over.
Dat kan ik zo 123 niet plaatsen?quote:Op dinsdag 23 december 2014 02:21 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Worden interessante dingen beweerd inderdaad. Tijdje niet meer mee bezig gehouden maar wat mij nog het beste bijstaat is dat er beweerd werd dat hij rode pupillen had?
Ja, dat maakt het lastig. Maar over z'n almacht hoeft niet getwijfeld te worden, toch?quote:Op dinsdag 23 december 2014 02:22 schreef Triggershot het volgende:
Ik ben misschien wat subjectiever, maar denk dat dat dan weer misstanden zijn diens boodschap door vertalingen en context verloren is geraakt, maar blijft uiteindelijk allemaal interpretaties.
Lastig, de Koran spreekt letterlijk over 'Allah heeft macht over alle zaken', dit wordt wel altijd vertaald als 'almachtig' idd, maar elders zegt de Koran dan weer van 'Allah kan geen kinderen hebben, Allah heeft zichzelf onrecht verboden' etc.quote:Op dinsdag 23 december 2014 02:25 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Ja, dat maakt het lastig. Maar over z'n almacht hoeft niet getwijfeld te worden, toch?
Rode haartjes in baard staat me wel bij, maar ogen kan ik echt even niet meer plaatsenquote:Op dinsdag 23 december 2014 02:27 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Vrij typerende bewering wel. Het maakt het of waarschijnlijker of waarschijnlijker.
Mm in zijn almacht heeft hij zichzelf een of meerdere restricties opgelegd, lijkt me. Tweede deel van de bewering zegt namelijk ''zichzelf verboden''.quote:Op dinsdag 23 december 2014 02:27 schreef Triggershot het volgende:
Lastig, de Koran spreekt letterlijk over 'Allah heeft macht over alle zaken', dit wordt wel altijd vertaald als 'almachtig' idd, maar elders zegt de Koran dan weer van 'Allah kan geen kinderen hebben, Allah heeft zichzelf onrecht verboden' etc.
Ikzelf vind de these die Fukuyama propageerde in zijn spraakmakende boek The end of History and the last man interessanter. Hij zegt dat conflicten voortkomen uit wat Socrates (via Plato uiteraard) noemde de thymos, de strijd om erkenning, de trots, de menselijke waarde. Het beteugelen van de thymotische krachten zorgt dan voor daadwerkelijke ontwikkeling in de wereldgeschiedenis, dit proces mondt nl. uit in het ontstaan van de Liberale Democratie... natuurlijk is elke vorm van historicisme gedoemd te mislukken, zoals Karl Popper al aangaf. En dit hebben we ook gezien in de Arabische Lente.quote:Op dinsdag 23 december 2014 02:19 schreef DrDentz het volgende:
Veruit de meeste conflicten in de wereld hebben met vrouwen te maken schat ik zo. Man wil vrouw, heeft geld en spullen nodig om haar te paaien, moet een bank beroven, andere man neemt vrouw af, moet hij die andere man weer doden, Vkingen moeten steden plunderen om spullen voor vrouwen te halen, ISIS lokt jongeren met seksslavinnen, Allah belooft zoveel maagden na een martellarendood, alles komt door vrouwen.
quote:Op dinsdag 23 december 2014 02:32 schreef DrDentz het volgende:
Maar zijn Allah en God nu twee verschillende personages of zijn ze dezelfde maar in een verschillende vertaling? Of zijn het zeg maar broers die tegen elkaar een potje Black & White spelen en hun invloedssferen tegen elkaar laten strijden?
Daar duidt de Hadith in dit geval wel op ja.quote:Op dinsdag 23 december 2014 02:31 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Mm in zijn almacht heeft hij zichzelf een of meerdere restricties opgelegd, lijkt me. Tweede deel van de bewering zegt namelijk ''zichzelf verboden''.
Jij als ex-moslim kijkt er ook anders tegenaan natuurlijk.quote:Op dinsdag 23 december 2014 02:36 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Daar duidt de Hadith in dit geval wel op ja.
hmm?quote:Op dinsdag 23 december 2014 02:39 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Jij als ex-moslim kijkt er ook anders tegenaan natuurlijk.
Ik denk dat jij de koran genuanceerder kan lezen dan een willekeurig iemand die zich er niet in heeft verdiept maar wel van het islam bashen zijn hobby heeft gemaakt.quote:
Wat ik begrijp is dat dit gaat tegen illegalen en voor meedoen in de samenleving. En de machthebbers weten niet wat ze ermee aan moeten. Daarnaast lopen er nog al wat extreemrechtsen mee in de parade.quote:Op dinsdag 23 december 2014 02:35 schreef DrDentz het volgende:
Overigens deze demonstratie, daar ben ik tegen, dit is gewoon klootjesvolk dat zich afreageert op klootjesvolk. Die moslims hebben geen macht, die demonstranten hebben geen macht, als ze nou samenwerken en de echte machthebbers aanspreken, dat is stoerder.
Dit klopt wel inderdaad, de verantwoordelijken zitten in de politiek.quote:Op dinsdag 23 december 2014 02:35 schreef DrDentz het volgende:
Overigens deze demonstratie, daar ben ik tegen, dit is gewoon klootjesvolk dat zich afreageert op klootjesvolk. Die moslims hebben geen macht, die demonstranten hebben geen macht, als ze nou samenwerken en de echte machthebbers aanspreken, dat is stoerder.
?quote:Op dinsdag 23 december 2014 02:43 schreef theunderdog het volgende:
Ik denk dat jij de koran genuanceerder kan lezen dan een willekeurig iemand die zich er niet in heeft verdiept maar wel van het islam bashen zijn hobby heeft gemaakt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |