abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153697418
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 18:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het leuke van big data is dat je weer allerlei vreemde dingen zal gaan tegenkomen. We zullen meer dingen gaan tegenkomen zoals dat toen ziekenhuizen in Israel aan het staken gingen het sterftecijfer omlaag ging.
En vandaar dat de kwaliteit van het onderzoek vooral afhangt van de methodologische en theoretische keuzes.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
  zaterdag 20 juni 2015 @ 18:34:02 #182
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_153697476
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 18:32 schreef keste010 het volgende:

[..]

En vandaar dat de kwaliteit van het onderzoek vooral afhangt van de methodologische en theoretische keuzes.
En je niet maar conclusies moet gaan trekken uit epifenomenen en rare correlaties, zeker niet als je een politieke motivatie daarmee hebt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 20 juni 2015 @ 18:43:05 #183
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_153697740
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 17:15 schreef keste010 het volgende:

[..]

Juist "armen" hebben ongeveer 0 invloed op hoeveel uren per week ze kunnen werken. De eerste die 20 uur per week werkt en daarom in de armoede zit terwijl diegene ook diezelfde baan voor 40 zou kunnen doen moet ik nog tegenkomen.
Je draait het om ;).
Mensen zitten niet per se in de armoede als ze tot de armste 20% van Nederland behoren. Ze kiezen er gewoon voor om minder te werken en meer vrije tijd te hebben. Een hoop mensen zeggen "nee" tegen 40 uur per week, niet omdat ze in de armoede zitten, maar omdat ze met 1200 per maand ook wel rondkomen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_153697788
Ik denk dat het grootste probleem is met inkomensongelijkheid dat het doorwerkt naar de volgende generatie en elites creeert die de rest eronder houden. Ironisch genoeg betekent dat juist dat zwakkeren van competitie verschoond blijven en getalenteerden niet tot ontplooiing komen. Op die manier vergooi je als samenleving talent en dat kost geld.

Dat wordt dan nog weer eens versterkt door het feit dat grote inkomensverschillen tot heftiger conjunctuurbewegingen leiden. De rijksten doen immers vooral aan vermogensopbouw met extra inkomsten, terwijl de armsten blijven uitgeven wanneer het minder gaat. Aangezien werkervaring en verdiencapaciteit sterk correleren, is een periode met hoge werkloosheid 'kapitaalvernietiging'.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_153697921
quote:
12s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 18:43 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Je draait het om ;).
Mensen zitten niet per se in de armoede als ze tot de armste 20% van Nederland behoren. Ze kiezen er gewoon voor om minder te werken en meer vrije tijd te hebben. Een hoop mensen zeggen "nee" tegen 40 uur per week, niet omdat ze in de armoede zitten, maar omdat ze met 1200 per maand ook wel rondkomen.
Hoeveel is minder werken dan voor jou? 32/36 uur? En hoe kom je erbij dat een contract met minder uren hun eigen keuze is en niet slechts het aanbod van de werkgevers? Zijn daar studies naar geweest?

We hoeven het wat mij betreft ook niet enkel over 'armen' te hebben hoor. Het onderste inkomensquentiel is wat mij betreft ook prima.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
  zaterdag 20 juni 2015 @ 19:55:41 #186
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_153699347
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 18:51 schreef keste010 het volgende:

[..]

Hoeveel is minder werken dan voor jou? 32/36 uur? En hoe kom je erbij dat een contract met minder uren hun eigen keuze is en niet slechts het aanbod van de werkgevers? Zijn daar studies naar geweest?

We hoeven het wat mij betreft ook niet enkel over 'armen' te hebben hoor. Het onderste inkomensquentiel is wat mij betreft ook prima.
Als we het uitsluitend over het onderste inkomensdeciel hebben vallen mensen met 24-32 uur daar doorgaansook boven. Je hebt studenten en pensionado's met minder inkomen.
pi_153699562
quote:

[..]

'Underemployment', waar ik zo even de Nederlandse term niet meer voor weet :P , is iets waar wel regelmatig naar gekeken wordt.
Zie bijvoorbeeld dit artikel:
http://m.nrc.nl/carriere/(...)-eu-wil-meer-werken/
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_153700009
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 17:24 schreef keste010 het volgende:

[..]

En jij vind het gek dat ik wat jij zegt alleen maar ondernemerspraat vindt? Zo kunnen we wel uren door redeneren vanuit verschillende perspectieven. En nee, in dit geval leun ik voornamelijk op wetenschap in plaats van eigen ervaring.
Weet je wat verschil met wetenschap en zachte of nepwetenschap zoals economie en sociologie. Dat er naar verloop van tijd eenduidige onweerlegbare conclusie's zijn. En niet elke week nieuwe rapporten vanuit weer een nieuwe invalshoek.

quote:
Die is wat mij betreft een stuk betrouwbaarder, minder context-afhankelijk en vooral een stuk minder gekleurd.
De kosten en verplichtingen weerhouden van mij ervan rendement te zoeken via personeel.En elke andere ondernemer die ik ooit heb gesproken probeert personeel te beperken via tig constructie's. Niet omdat ze niet trouwen zullen zijn aan hun personeel! Maar omdat ze de verplichting niet kunnen veroorloven met tegenslag.

Maar nee wetenschappelijke rapporten weten het vast beter ^O^.
pi_153710588
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 19:55 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Als we het uitsluitend over het onderste inkomensdeciel hebben vallen mensen met 24-32 uur daar doorgaansook boven. Je hebt studenten en pensionado's met minder inkomen.
Maar nogmaals: hoe kom je erbij dat er velen zijn die voor een deeltijdcontract kiezen terwijl ze diezelfde baan ook voltijd zouden kunnen doen?
pi_153710692
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 20:21 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Weet je wat verschil met wetenschap en zachte of nepwetenschap zoals economie en sociologie. Dat er naar verloop van tijd eenduidige onweerlegbare conclusie's zijn. En niet elke week nieuwe rapporten vanuit weer een nieuwe invalshoek.
Dat valt wel mee. Het is doorgaans meer een kwestie van te grote schoenen aantrekken. Meerjarenvoorspellingen van meteorologen zijn niet betrouwbaarder dan die van economen. Meteorologen voorspellen echter geen jaren vooruit.

Daarbij valt het ook reuze mee met die vermeende 'eenduidige onweerlegbare conclusies'. De wetenschap produceert modellen die een voorspellende waarde hebben en binnen bepaalde kaders (relatief) betrouwbare resultaten opleveren.
Het idee dat wetenschap simpelweg feitjes oplevert is nogal een middelbareschoolinterpretatie van wetenschap.
pi_153710698
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 20:21 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Slap en makkelijk geneuzel. Juist binnen de wetenschap is het belangrijk om in kwaliteit te onderscheiden en te bekijken welk werk door de jaren heen nog relevant blijft. Gelukkig bouwt goed onderzoek door op het werk (en de tekortkomingen) van voorgangers.
Je bent overduidelijk een positivist gezien je voorkeur voor waardenvrij onderzoek met 'hard bewijs'. Dat is je goed recht, maar weet wel dat er juist binnen de sociale wetenschappen steeds meer ruimte voor interpretatief onderzoek komt en dat daar juist bijzondere inzichten (zoals bij armoedestudies) door gekomen zijn.

quote:
De kosten en verplichtingen weerhouden van mij ervan rendement te zoeken via personeel.En elke andere ondernemer die ik ooit heb gesproken probeert personeel te beperken via tig constructie's. Niet omdat ze niet trouwen zullen zijn aan hun personeel! Maar omdat ze de verplichting niet kunnen veroorloven met tegenslag.

Maar nee wetenschappelijke rapporten weten het vast beter ^O^.
Wat zit je nou te zwammen joh? Als dergelijke opvattingen door ondernemers gedeeld worden dan komen ze uiteindelijk ook in die wetenschappelijke rapporten die jij zo verafschuwt. Dat ondernemers zich veelal betutteld voelen is geen nieuws, maar dat komt dan ook doordat zij doorgaans de nadelen van regelgeving heftiger ervaren dan de voordelen ervan. Daar zal niemand het met je mee oneens zijn.
Mijn punt ging over het beeld dat je hebt van 'arme mensen'. Dit strookt namelijk totaal niet met de studies die ernaar gedaan zijn. Ja, wat dat betreft vertrouw ik de wetenschap wat meer; die is doorgaans iets minder gekleurd.

Om dezelfde reden vind ik het hele "kansen voor anderen creëren" verhaal onzin. Nogmaals, ik ben het lang niet eens met alle regelgeving, maar als je als ondernemer dusdanig 'tegengewerkt' wordt door de overheid dat je onderneming niet meer kan functioneren moet je je ook afvragen of je niet meer kansen voor anderen om zeep helpt dan je er creëert.
  zondag 21 juni 2015 @ 09:42:56 #192
45206 Pietverdriet
pi_153710731
Keste, begin een bedrijf en neem personeel aan, aanrader! Dat noem je participerend onderzoek, itt literatuuronderzoek.
pi_153710741
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 20:04 schreef Monolith het volgende:

[..]

'Underemployment', waar ik zo even de Nederlandse term niet meer voor weet :P , is iets waar wel regelmatig naar gekeken wordt.
Zie bijvoorbeeld dit artikel:
http://m.nrc.nl/carriere/(...)-eu-wil-meer-werken/
Nee klopt, ik ken de discussie dan ook wel. Ik vraag me alleen af waar het idee vandaan komt dat werknemers aan de 'onderkant' zelf zouden kiezen voor deze deeltijd.
pi_153710773
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 09:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Keste, begin een bedrijf en neem personeel aan, aanrader! Dat noem je participerend onderzoek, itt literatuuronderzoek.
Allereerst baseer ik me juist op empirisch onderzoek in plaats van literatuuronderzoek. Daarnaast vind ik deze ad hominem ook niet zo sterk. Kom maar met de 'inzichten' die ik zou missen in plaats van iemand op basis van functie te diskwalificeren..
  zondag 21 juni 2015 @ 09:49:06 #195
45206 Pietverdriet
pi_153710813
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 09:46 schreef keste010 het volgende:

[..]

Allereerst baseer ik me juist op empirisch onderzoek in plaats van literatuuronderzoek. Daarnaast vind ik deze ad hominem ook niet zo sterk. Kom maar met de 'inzichten' die ik zou missen in plaats van iemand op basis van functie te diskwalificeren..
True, jij bent een stuk beter.
pi_153710891
quote:
18s.gif Op zondag 21 juni 2015 09:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

True, jij bent een stuk beter.
:') Te zielig dit..
pi_153710951
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 09:43 schreef keste010 het volgende:

[..]

Nee klopt, ik ken de discussie dan ook wel. Ik vraag me alleen af waar het idee vandaan komt dat werknemers aan de 'onderkant' zelf zouden kiezen voor deze deeltijd.
Dat volgt min of meer uit de cijfers. Het artikel dat ik aanhaal komt op 1 op de 20 parttimers die 'underemployed' is en dus meer zou willen werken. In totaal zijn dat dan 180.000 mensen. Als we voor het gemak de onderste twee decielen van de werkzame beroepsbevolking pakken (ken zo de gehanteerde definities niet uit m'n hoofd) dan kom je op zo'n 1.4-1.5m mensen uit kijkend naar de omvang van de beroepsbevolking van de laatste jaren. Als we voor het gemak even uitgaan dat ook in de onderste twee decielen 50% part time werkt (waarschijnlijk ligt dat hoger), dan komen we op 700-750k partttimers uit waarvan er 180k meer zouden willen werken. Dan praat je nog altijd over 520-570k die zelf kiezen voor deeltijd.
  zondag 21 juni 2015 @ 12:49:33 #198
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_153714304
quote:

[..]

Zoals gezegd maakt de overheid/werkgevers 40 uur per week werken ook niet aantrekkelijk als minimumloner, omdat dan het bruto uurloon (en misschien ook wel de marginale netto-opbrengst) omlaag gaat.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_153729288
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 december 2014 01:31 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Whehe. :D Wat ik net deelde komt ook van de website van de WRR (http://www.wrr.nl/fileadm(...)rmogensverdeling.pdf). :P Maar is een brief die Asscher en Wiebes in september naar de TK stuurden (maar die pas afgelopen maand is behandeld, heb toen namens onze fractie schriftelijke vragen over deze brief gesteld).
zomaar ff offtopic .. D66? vind ik namelijk wel bij je passen, wanneer ik je posts lees.
"Pools are perfect for holding water"
pi_153729789
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 21:39 schreef probeer het volgende:

[..]

zomaar ff offtopic .. D66? vind ik namelijk wel bij je passen, wanneer ik je posts lees.
Elitaire grachtengordelpartij, brr.
  maandag 22 juni 2015 @ 13:58:03 #201
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_153745186
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 16:15 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Omdat mensen die enigzins kapitaal aan het generen zijn keer op keer de schadelijkheid van de overheid tegenkomen. Omdat dit mensen zijn die best een baan (kans voor een anderen) wilden creëren toch besloten er vanaf te zien vanwege te veel regelgeving.

Bij arme mensen zie je zeer vaak exact hetzelfde patroon keer op keer op keer. Weinig tot niet sparen, vroeg kinderen nemen, geldverspilling aan consumptiegoederen, roken en drinken. En alles boven alles denken dat ze maar 40 uur in de week hoeven te werken om hun ambitie waar te maken.
http://www.theatlantic.co(...)ad-decisions/281780/
POL / Waarom bestaat de SP nog?
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 22 juni 2015 @ 14:47:26 #203
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_153746543
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:21 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Ik zal hier later even op reageren.
Neem dan ook even mee dat armoede je brein doet slinken.

Ook interessant:
http://www.nbcnews.com/he(...)med-study-8C11033767
http://www.washingtonpost(...)AR2009051702053.html
http://www.brookings.edu/(...)overty-stress-graham
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 22 juni 2015 @ 16:47:15 #204
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_153750031
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 09:30 schreef keste010 het volgende:

[..]

Maar nogmaals: hoe kom je erbij dat er velen zijn die voor een deeltijdcontract kiezen terwijl ze diezelfde baan ook voltijd zouden kunnen doen?
Als het bij hun werkgever niet mogelijk is meer dan 24 uur te werken, dan kunnen ze er toch een tweede baan a 24 uur bij nemen?
  maandag 22 juni 2015 @ 16:49:23 #205
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_153750095
quote:
15s.gif Op maandag 22 juni 2015 16:47 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Als het bij hun werkgever niet mogelijk is meer dan 24 uur te werken, dan kunnen ze er toch een tweede baan a 24 uur bij nemen?
Op naar Amerikaanse toestanden. Kwijl. Kwijl.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 22 juni 2015 @ 16:55:51 #206
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_153750258
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 16:49 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Op naar Amerikaanse toestanden. Kwijl. Kwijl.
Want 48 uur per week werken is bijna slavernij.
  maandag 22 juni 2015 @ 17:09:49 #207
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_153750595
quote:
15s.gif Op maandag 22 juni 2015 16:55 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Want 48 uur per week werken is bijna slavernij.
Waarom verleg je toch altijd het onderwerp? Het gaat om het hebben van dubbele banen, en het vilein verplaatsen van het probleem naar het individu. Dat soort Amerikaanse gebruiken worden - terecht - gezien als een teken van armoede. Wat acceptabel en 'normaal' is verschuift in Nederland.

En ja, uit noodzaak 48 uur moeten werken is slavernij, vooral wanneer overwerk niet wordt betaald en andere voorwaarden van kracht zijn. Sowieso blijkt 48 uur per week niet gezond te zijn voor het lichaam, persoonlijke ontwikkeling is er dan niet meer bij. Dan ben je gevangen in de fuik.

Maar ik ga niet mee in een discussie dat een structureel verschijnsel bij het individu probeert neer te leggen.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 22 juni 2015 @ 17:11:41 #208
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_153750635
Het hebben van werk is anders toch echt de verantwoordelijkheid van dat individu.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_153750843
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 17:11 schreef Janneke141 het volgende:
Het hebben van werk is anders toch echt de verantwoordelijkheid van dat individu.
Uiteraard. Maar het scheppen van de voorwaarden om te kunnen werken/werk te kunnen zoeken dan weer niet.
  maandag 22 juni 2015 @ 17:26:39 #210
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_153751007
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 17:09 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Waarom verleg je toch altijd het onderwerp? Het gaat om het hebben van dubbele banen, en het vilein verplaatsen van het probleem naar het individu. Dat soort Amerikaanse gebruiken worden - terecht - gezien als een teken van armoede. Wat acceptabel en 'normaal' is verschuift in Nederland.

En ja, uit noodzaak 48 uur moeten werken is slavernij, vooral wanneer overwerk niet wordt betaald en andere voorwaarden van kracht zijn. Sowieso blijkt 48 uur per week niet gezond te zijn voor het lichaam, persoonlijke ontwikkeling is er dan niet meer bij. Dan ben je gevangen in de fuik.

Maar ik ga niet mee in een discussie dat een structureel verschijnsel bij het individu probeert neer te leggen.
Want als iemand 24 uur werkt, hooguit door zijn parttime baan tot de onderste twee inkomensdecielen behoort, is het de schuld van de overheid, het bedrijfsleven of de arbeidsmarkt? Nee, natuurlijk niet. Het individu moet zorgen voor voldoende werk om zijn leven te kunnen bekostigen en ik heb het niet over gepensioneerden in armoede, mensen die ziek of arbeidsongeschikt zijn, maar om normale burgers die met een minimumloon en een fulltime baan al niet meer tot de armste 30% van Nederland zouden behoren.

Er wordt een beeld geschetst alsof iemand met 48 uur werk alsnog tot de armen behoort in Nederland, maar dat is dus onmogelijk, aangezien je met 48 uur werken al tegen de 25k per jaar binnen kan halen. Met minimumloon.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')