abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 15 december 2014 @ 12:37:29 #1
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_147598272
quote:
Praktijkvakken in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) gaan beter aansluiten op de regionale arbeidsmarkt. Staatssecretaris Sander Dekker trekt daar 5,5 miljoen euro voor uit.

De scholen en het bedrijfsleven gaan het onderwijs meer samen vormgeven. Het geld is bedoeld om de docenten bij te spijkeren die de vernieuwde beroepsgerichte vakken moeten gaan geven.
http://www.nu.nl/politiek(...)vmbo-vernieuwen.html

Hoe effectief dit wordt vernieuwd weet ik niet, maar een betere aansluiting van onderwijs op het bedrijfsleven is goed.

Juist praktijkgerichte opleidingen sluiten beter aan op de echte wereld dan de hogere niveau's. Daarom is het een goed idee om juist de hogere niveau's beter te laten aansluiten op het bedrijfsleven.
reset
pi_147598308
Praktijkmensen te weinig, alleen dat leer je niet uit een boekje maar uit ervaring.
pi_147598412
Lijkt me prima, vraagt ook wel een investering van het bedrijfsleven natuurlijk in de vorm van stage- of opleidingsplekken.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  maandag 15 december 2014 @ 13:54:18 #4
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147600801
Geen goed idee. Het middelbare onderwijs zou algemene vorming moeten zijn. Leren voor een vak doe je op voortgezet onderwijs.

Het onderwijs gaat kapot aan die zucht naar economisch nut.
pi_147600951
Lijkt me goed om gewoon weer vakmensen op te leiden. Die algemene vorming is alleen op sommige vlakken nuttig. Ik heb niet het idee dat het geschiedenisonderwijs in de huidige vorm op het VMBO leidt tot beter onderlegde individuen.
pi_147601262
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 13:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Geen goed idee. Het middelbare onderwijs zou algemene vorming moeten zijn. Leren voor een vak doe je op voortgezet onderwijs.

Het onderwijs gaat kapot aan die zucht naar economisch nut.
Dit vind ik persoonlijk onzin.

Beter zouden ze de oude stijl KMBO, LBO en MBO terugbrengen, daar kwamen tenminste volop vakmensen vandaan.

Voor mensen die ongeacht hoe slim ze zijn een vak willen leren waarin ze het vooral van hun handen moeten hebben is er geen goede opleiding meer op dit moment. Dat moeten ze terugbrengen.

Wij hebben als bedrijf een overéénkomst met een leerinstituut, en de jongens die na 2 jaar hiermee klaar zijn kunnen zelfstandig met een auto op stap om klanten te helpen. Jongens die een volle dagopleiding volgen leren bijna niets nuttigs meer en komen met twee linkerhanden op de werkvloer om daarna te constateren dat ze ondanks de opleiding nog steeds niets weten. Hierdoor blijven ze nog vele jaren onderaan in een bedrijf hangen.

Juist het bedrijfsleven is bij uitstek geschikt om de opleidingen te hervormen. Want scholen weten veelal niet meer welke kennis nodig is.

Bijna alle vakmannen van nu komen van dat soort oude opleidingen, en er komt ondanks de grote leerling aantallen bijna geen vakman meer bij.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_147601569
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:07 schreef hottentot het volgende:

[..]

Dit vind ik persoonlijk onzin.

Beter zouden ze de oude stijl KMBO, LBO en MBO terugbrengen, daar kwamen tenminste volop vakmensen vandaan.

Voor mensen die ongeacht hoe slim ze zijn een vak willen leren waarin ze het vooral van hun handen moeten hebben is er geen goede opleiding meer op dit moment. Dat moeten ze terugbrengen.

Wij hebben als bedrijf een overéénkomst met een leerinstituut, en de jongens die na 2 jaar hiermee klaar zijn kunnen zelfstandig met een auto op stap om klanten te helpen. Jongens die een volle dagopleiding volgen leren bijna niets nuttigs meer en komen met twee linkerhanden op de werkvloer om daarna te constateren dat ze ondanks de opleiding nog steeds niets weten. Hierdoor blijven ze nog vele jaren onderaan in een bedrijf hangen.

Juist het bedrijfsleven is bij uitstek geschikt om de opleidingen te hervormen. Want scholen weten veelal niet meer welke kennis nodig is.

Bijna alle vakmannen van nu komen van dat soort oude opleidingen, en er komt ondanks de grote leerling aantallen bijna geen vakman meer bij.
Lees nog een keer waar je op reageert.
pi_147601616
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:16 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Lees nog een keer waar je op reageert.
Beter van niet, dan komt mijn posting zo dom over...... toch... of niet...?

Ik begrijp niet dat iemand dit "Praktijkvakken in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) gaan beter aansluiten op de regionale arbeidsmarkt." een slecht plan kan vinden.

[ Bericht 12% gewijzigd door hottentot op 15-12-2014 14:41:21 ]
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  maandag 15 december 2014 @ 14:19:31 #9
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147601664
"Er is geen werk in de regio, dus de leerlingen hoeven ook niets te leren. Van de 5.5 miljoen kopen we ballonnen en een paar extra voetballen zodat de koters nog wel wat te doen hebben."
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 15 december 2014 @ 14:23:25 #10
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_147601752
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 12:37 schreef Individual het volgende:

[..]

http://www.nu.nl/politiek(...)vmbo-vernieuwen.html

Hoe effectief dit wordt vernieuwd weet ik niet, maar een betere aansluiting van onderwijs op het bedrijfsleven is goed.

Juist praktijkgerichte opleidingen sluiten beter aan op de echte wereld dan de hogere niveau's. Daarom is het een goed idee om juist de hogere niveau's beter te laten aansluiten op het bedrijfsleven.
De echte wereld. Lol. De echte wereld is meer dan het bedrijfsleven, het echte leven is meer dan alleen werken.

WO overstijgt de belangen van het bedrijfsleven. We hebben als samenleving baat bij kritische, breed georienteerde mensen die buiten de kaders van het huishoudboekje kunnen denken. Dat soort studies moet je dus niet praktijkgerichter maken, laat staan beter laten aansluiten op het bedrijfsleven.

Als je een vak wilt leren ga je maar een vakopleiding doen.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_147601763
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:17 schreef hottentot het volgende:

[..]

Beter van niet, dan komt mijn posting zo dom over..

:@

Maar dat is ten dele, ik begrijp niet iemand dit "Praktijkvakken in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) gaan beter aansluiten op de regionale arbeidsmarkt." een slecht plan kan vinden.
Ik heb op een middelbare school met techniek en handenarbeid gezeten en de hoeveelheid diepte die ze daarmee in kunnen gaan qua tijd is zo klein. De basis van timmeren, technisch tekenen, elektriciteit en solderen zaten er wel mooi in. Ik zou niet weten waarom je dat geforceerd wil aan laten sluiten om een lokale meubelfabriek ofzo, twee jaar voordat die kinderen verhuizen naar een andere stad.
pi_147601845
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:23 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Ik heb op een middelbare school met techniek en handenarbeid gezeten en de hoeveelheid diepte die ze daarmee in kunnen gaan qua tijd is zo klein. De basis van timmeren, technisch tekenen, elektriciteit en solderen zaten er wel mooi in. Ik zou niet weten waarom je dat geforceerd wil aan laten sluiten om een lokale meubelfabriek ofzo, twee jaar voordat die kinderen verhuizen naar een andere stad.
Waarom en timmeren en electro?

Je word of Timmerman of Elektro, en daar hoort de opleiding zich dan op toe te spitsen, al die zooi met van alles wat moeten ze onmiddellijk weggooien.

En als die kinderen zich overeind kunnen houden bij die lokale meubelfabriek dan hebben ze toch mooi die 2 jaar ervaring als timmerman erbij waardoor ze ook bij een aannemer aan het werk kunnen. De hoeveelheid is conjuctuur gevoelig, nu is het in de bouw wat minder. Als de markt straks weer aantrekt zijn ook daar de vakmensen niet aan te slepen.

Opleiden doe je niet alleen voor de ontwikkeling van het individu, opleiden doe je ook om de kans op werkgelegenheid te vergroten. Naast het individu moet namelijk ook de maatschappij die het grootste deel van de opleiding betaald hier iets aan hebben.

Vroeger kwam je van het KMBO en kan je gelijk aan het werk, en de meesten van die leerlingen konden hun werk ook prima doen. De stagiaires die ik nu in de technische vakken veelal zie zijn van een bedroevend niveau. Kunnen van alles een beetje, maar kunnen als het erop aan komt geen beroep uitoefenen.

Werkgevers willen jongeren die een goede basis hebben, die basis word op dit moment niet aangebracht door de scholen.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_147601871
Schattig, gaan leerlingen dan wat leren?
  maandag 15 december 2014 @ 14:36:20 #14
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_147602066
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 13:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Geen goed idee. Het middelbare onderwijs zou algemene vorming moeten zijn. Leren voor een vak doe je op voortgezet onderwijs.

Het onderwijs gaat kapot aan die zucht naar economisch nut.
Wat een bullshit. Niet iedereen is een boekenwurm. Sommige mensen vinden het veel leuker om met hun handen te werken en zijn niet zo goed in leren. Typisch geredeneerd vanuit jezelf dit.
pi_147602229
quote:
10s.gif Op maandag 15 december 2014 14:19 schreef Ryon het volgende:
"Er is geen werk in de regio, dus de leerlingen hoeven ook niets te leren. Van de 5.5 miljoen kopen we ballonnen en een paar extra voetballen zodat de koters nog wel wat te doen hebben."
Vreemd, veel bedrijven kunnen geen goede technici vinden. De vacatures zijn er volop, het werk ook, alleen de mensen zijn er niet.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_147602414
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:27 schreef hottentot het volgende:

[..]

Waarom en timmeren en electro?

Omdat je leerlingen de kans wil geven om verschillende dingen te doen, zodat ze een studiekeuze kunnen maken op basis van hun ervaringen en niet alleen een glanzende folder.
  maandag 15 december 2014 @ 14:48:59 #17
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147602421
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:42 schreef hottentot het volgende:

[..]

Vreemd, veel bedrijven kunnen geen goede technici vinden. De vacatures zijn er volop, het werk ook, alleen de mensen zijn er niet.
Raar. Gek dat er zo weinig goede door de wol geverfde technici te vinden zijn onder 16-jarige zonder enige vorm van werkervaring.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 15 december 2014 @ 14:52:53 #18
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_147602523
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:23 schreef AgLarrr het volgende:

Als je een vak wilt leren ga je maar een vakopleiding doen.
Of je leert zelf een vak. Opleidingen lopen vaak achter op de werkelijkheid, helemaal in vakken die te snel gaan voor school.
reset
  maandag 15 december 2014 @ 14:58:43 #19
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147602658
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:36 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Wat een bullshit. Niet iedereen is een boekenwurm. Sommige mensen vinden het veel leuker om met hun handen te werken en zijn niet zo goed in leren. Typisch geredeneerd vanuit jezelf dit.
:')
  maandag 15 december 2014 @ 14:59:09 #20
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_147602664
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

:')
Deze smiley spreekt boekdelen. Je mag voor de herkansing gaan!
pi_147602716
Wat ben ik blij dat ik het vmbo nooit afgemaakt hebt.
  maandag 15 december 2014 @ 15:01:21 #22
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147602720
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:52 schreef Individual het volgende:

[..]

Of je leert zelf een vak. Opleidingen lopen vaak achter op de werkelijkheid, helemaal in vakken die te snel gaan voor school.
Goed plan. Onderwijs afschaffen en gewoon al die 12-jarigen thuis zelf een vak laten aanleren. Willen ze wat weten dan pakken ze wikipedia er maar bij. Staat toch alles.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_147602750
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:17 schreef hottentot het volgende:

[..]

Beter van niet, dan komt mijn posting zo dom over...... toch... of niet...?

Ik begrijp niet dat iemand dit "Praktijkvakken in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) gaan beter aansluiten op de regionale arbeidsmarkt." een slecht plan kan vinden.
Ik denk dat het hem vooral gaat om het woordje 'regionale'. Stel nou eens dat leerlingen er helemaal niet op zitten te wachten om in hun geboorteomgeving te blijven zitten maar elders in het land willen gaan werken? of een deel van de plaatselijke industrie gaat door omstandigheden failliet? Dan blijf je ineens zitten met een hele hoop mensen die een bijzonder specifiek vak hebben geleerd waar ze vervolgens nergens mee aan de bak komen.
  maandag 15 december 2014 @ 15:06:49 #24
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_147602843
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:01 schreef Ryon het volgende:

[..]

Goed plan. Onderwijs afschaffen en gewoon al die 12-jarigen thuis zelf een vak laten aanleren. Willen ze wat weten dan pakken ze wikipedia er maar bij. Staat toch alles.
Degenen die er niet in geïnteresseerd zijn onthouden toch niets van het datgene wat ze op school leren. In wat voor droomwerkelijkheid leef jij waarin iedereen geïnteresseerd is in school? Sommigen vinden het leuk om monteur te worden en zijn daar tevreden mee.
pi_147602850
quote:
11s.gif Op maandag 15 december 2014 14:48 schreef Ryon het volgende:

[..]

Raar. Gek dat er zo weinig goede door de wol geverfde technici te vinden zijn onder 16-jarige zonder enige vorm van werkervaring.
Onzin.

Bij goede vaklui speelt leeftijd geen rol, wij hebben vorig jaar nog een techneut van 60 een vast contract gegeven. En van de contracten die wij uitdelen gaat meer dan de helft naar mensen boven de 40
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  maandag 15 december 2014 @ 15:09:18 #26
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147602891
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:07 schreef hottentot het volgende:

[..]

Onzin.

Bij goede vaklui speelt leeftijd geen rol, wij hebben vorig jaar nog een techneut van 60 een vast contract gegeven. En van de contracten die wij uitdelen gaat meer dan de helft naar mensen boven de 40
Oké, is dat niet het punt dat ik probeer te maken? 40+ en 60 is nou niet bepaald 16..
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_147602904
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:01 schreef Ryon het volgende:

[..]

Goed plan. Onderwijs afschaffen en gewoon al die 12-jarigen thuis zelf een vak laten aanleren. Willen ze wat weten dan pakken ze wikipedia er maar bij. Staat toch alles.
Niet al het onderwijs dat nu op VMBO wordt aangeboden is zinvol. Veel kennisonderwijs is volkomen overbodig.
  maandag 15 december 2014 @ 15:10:11 #28
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147602914
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:06 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Degenen die er niet in geïnteresseerd zijn onthouden toch niets van het datgene wat ze op school leren. In wat voor droomwerkelijkheid leef jij waarin iedereen geïnteresseerd is in school? Sommigen vinden het leuk om monteur te worden en zijn daar tevreden mee.
Ja, en sommige pubers vinden het leuk om de hele dag WoW te spelen terwijl moeders macaroni maakt en zijn daar ook tevreden mee. Geen reden om school dan maar af te schaffen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_147602942
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:02 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Ik denk dat het hem vooral gaat om het woordje 'regionale'. Stel nou eens dat leerlingen er helemaal niet op zitten te wachten om in hun geboorteomgeving te blijven zitten maar elders in het land willen gaan werken? of een deel van de plaatselijke industrie gaat door omstandigheden failliet? Dan blijf je ineens zitten met een hele hoop mensen die een bijzonder specifiek vak hebben geleerd waar ze vervolgens nergens mee aan de bak komen.
Ik denk dat je dit iets anders moet zien.

Stel je woont in Delfzijl, dan is het logisch dat je bijvoorbeeld een werk/leer traject ingaat waarbij je de praktijk bij de Akzo opdoet. Na de opleiding kun je die ervaring landelijk inzetten.
Bij deze opleiding zul je niet alleen een saai half jaar over motoren lullen, maar ook gelijk een deel procestechnologie leren. Met als gevolg dat je veel sneller zelfstandig over een dergelijk terrein kunt lopen.
Mar als de opleiding en het regionale werkveld al niet aansluiten dan word het lastig, want je theorie en praktijk tijdens de stage komen al niet overeen.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_147602956
quote:
12s.gif Op maandag 15 december 2014 15:10 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ja, en sommige pubers vinden het leuk om de hele dag WoW te spelen terwijl moeders macaroni maakt en zijn daar ook tevreden mee. Geen reden om school dan maar af te schaffen.
Wel als die tijd besteed kan worden aan scholing die nuttiger is voor het niveau van de leerling. Er zijn betrekkelijk weinig VMBO'ers die echt iets doen met hun aangeleerde kennis over jager-verzamelaars in prehistorisch Nederland.
pi_147602973
quote:
15s.gif Op maandag 15 december 2014 15:09 schreef Ryon het volgende:

[..]

Oké, is dat niet het punt dat ik probeer te maken? 40+ en 60 is nou niet bepaald 16..
Op je 16e ben je ook geen vakman. Dat was vroeger ook niet zo. Wel kan je na een LTS (16 jaar) al in de bouw aan het werk als assistent.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  maandag 15 december 2014 @ 15:14:01 #32
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_147603014
quote:
12s.gif Op maandag 15 december 2014 15:10 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ja, en sommige pubers vinden het leuk om de hele dag WoW te spelen terwijl moeders macaroni maakt en zijn daar ook tevreden mee. Geen reden om school dan maar af te schaffen.
Dat is wat anders dan de praktijk terug te brengen naar de opleiding. Daarmee schaf je school niet af maar maak je het aantrekkelijker voor degenen die niet zo van theorie (leren) houden. Je hoeft niet met van die hyperbolen te komen, wat jij stelt wordt namelijk helemaal niet gesteld.
pi_147603103
Vroeger sloten scholing en werkveld veel meer op elkaar aan, maar waar het werk steeds specialistischer werd, werden de opleidingen juist steeds algemener. En nu zijn ze teveel uit elkaar gegroeid.

Elk plan om deze afstand te verkleinen dient in beginsel aangemoedigd te worden.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  maandag 15 december 2014 @ 15:25:21 #34
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_147603352
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 13:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Geen goed idee. Het middelbare onderwijs zou algemene vorming moeten zijn. Leren voor een vak doe je op voortgezet onderwijs.

Het onderwijs gaat kapot aan die zucht naar economisch nut.
^O^
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 15 december 2014 @ 15:26:41 #35
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147603404
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:12 schreef hottentot het volgende:

[..]

Op je 16e ben je ook geen vakman. Dat was vroeger ook niet zo. Wel kan je na een LTS (16 jaar) al in de bouw aan het werk als assistent.
Nee, precies. En er is een nijpend tekort aan vakmensen, die zelfstandig kunnen werken en jongeren kunnen begeleiden. Niet aan 16 jarige opgeschoten donders die nog niet geleerd hebben om een hamer van een schroevendraaier te onderscheiden. Een vmbo kan zijn best doen, maar ook geen veertigjarigen afleveren.
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:11 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Wel als die tijd besteed kan worden aan scholing die nuttiger is voor het niveau van de leerling. Er zijn betrekkelijk weinig VMBO'ers die echt iets doen met hun aangeleerde kennis over jager-verzamelaars in prehistorisch Nederland.
Wat een vmbo'er doet met zijn/haar kennis zal mij een worst wezen. Een groot deel kiest ervoor om door te studeren na het mbo en je wilt niet op 11 jarige leeftijd al gaan bepalen welke koters je geen enkele vorm van basisvorming meegeeft en bij welke je op zijn minst nog de moeite doet om basiskennis over te brengen.

Als een vmbo'er na zijn zestiende lekker de hele dag brommertjes gaat lopen versleutelen dan mag hij dat zelf weten. Hij heeft zijn kans om wat van de wereld op te steken gehad en daarmee hebben wij onze verantwoordelijkheid richting hem voldaan.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 15 december 2014 @ 15:27:49 #36
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_147603444
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:23 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

De echte wereld. Lol. De echte wereld is meer dan het bedrijfsleven, het echte leven is meer dan alleen werken.

WO overstijgt de belangen van het bedrijfsleven. We hebben als samenleving baat bij kritische, breed georienteerde mensen die buiten de kaders van het huishoudboekje kunnen denken. Dat soort studies moet je dus niet praktijkgerichter maken, laat staan beter laten aansluiten op het bedrijfsleven.

Als je een vak wilt leren ga je maar een vakopleiding doen.
Beste post ooit.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 15 december 2014 @ 15:28:40 #37
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_147603475
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:17 schreef hottentot het volgende:
Vroeger sloten scholing en werkveld veel meer op elkaar aan, maar waar het werk steeds specialistischer werd, werden de opleidingen juist steeds algemener. En nu zijn ze teveel uit elkaar gegroeid.

Elk plan om deze afstand te verkleinen dient in beginsel aangemoedigd te worden.
De vier hoofdsectoren in het vmbo (b/k) bieden inderdaad wel erg breed uitgevoerde praktijkvakken. Voor zover ik het heb meegekregen moet het 'heel weinig van heel veel'-leren gedeeltelijk worden vervangen door enkele onderdelen waar de leerlingen dan dieper gaan in plaats van breder, door e.e.a. modulair op te gaan bouwen en de posities van stages te vergroten. Met name door dat laatste ben je natuurlijk aangewezen op wat er in de regio voor handen is.

Oh, en voor degenen die zich afvragen of je op het vmbo ook nog wat theoretisch leert: daar hebben we vmbo-t voor.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_147603520
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:26 schreef Ryon het volgende:

[..]

Wat een vmbo'er doet met zijn/haar kennis zal mij een worst wezen. Een groot deel kiest ervoor om door te studeren na het mbo en je wilt niet op 11 jarige leeftijd al gaan bepalen welke koters je geen enkele vorm van basisvorming meegeeft en bij welke je op zijn minst nog de moeite doet om basiskennis over te brengen.

Als een vmbo'er na zijn zestiende lekker de hele dag brommertjes gaat lopen versleutelen dan mag hij dat zelf weten. Hij heeft zijn kans om wat van de wereld op te steken gehad en daarmee hebben wij onze verantwoordelijkheid richting hem voldaan.
Ik zie het niet als mijn verantwoordelijkheid om iemand zoveel mogelijk kennis aan te bieden. Ik zie het als mijn verantwoordelijkheid om iemand op een goede manier voor te bereiden op zijn of haar toekomst. En als vakman zie ik meer toekomst dan met een hoofd vol kennis die niet praktisch toegepast gaat worden. Want doorleren of niet, ook met de daaropvolgende MBO-opleiding komt die kennis over jager-verzamelaars in prehistorisch Nederland niet ineens wel van pas.
pi_147603535
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:25 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

^O^
:r
pi_147603611
Echt walgelijk hoe mensen hier vanuit zichzelf aan het redeneren zijn. Is het echt zo lastig te verkroppen dat relatief veel mensen nu eenmaal geen boekenwormen zijn en liever praktisch in de weer zijn?
pi_147603701
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:11 schreef hottentot het volgende:

[..]

Ik denk dat je dit iets anders moet zien.

Stel je woont in Delfzijl, dan is het logisch dat je bijvoorbeeld een werk/leer traject ingaat waarbij je de praktijk bij de Akzo opdoet. Na de opleiding kun je die ervaring landelijk inzetten.
Bij deze opleiding zul je niet alleen een saai half jaar over motoren lullen, maar ook gelijk een deel procestechnologie leren. Met als gevolg dat je veel sneller zelfstandig over een dergelijk terrein kunt lopen.
Mar als de opleiding en het regionale werkveld al niet aansluiten dan word het lastig, want je theorie en praktijk tijdens de stage komen al niet overeen.
Je verhaal gaat er vooral over over hoe het gunstig uit zou kunnen pakken voor Akzo, maar de leerling blijft er nogal in onderbelicht.
  maandag 15 december 2014 @ 15:37:42 #42
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147603766
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:29 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ik zie het niet als mijn verantwoordelijkheid om iemand zoveel mogelijk kennis aan te bieden. Ik zie het als mijn verantwoordelijkheid om iemand op een goede manier voor te bereiden op zijn of haar toekomst. En als vakman zie ik meer toekomst dan met een hoofd vol kennis die niet praktisch toegepast gaat worden. Want doorleren of niet, ook met de daaropvolgende MBO-opleiding komt die kennis over jager-verzamelaars in prehistorisch Nederland niet ineens wel van pas.
Zoveel mogelijk kennis aan te bieden is ook geen verantwoordelijkheid. Dat is praktisch een onmogelijke opgave. Iemand een basisvorming aanbieden waarmee hij/zij de fundamenten van de wereld om zich heen en de Nederlandse maatschappij kan begrijpen en eventueel (naar eigen keuze en inzicht) op voort kan borduren is wel 'onze' verantwoordelijkheid.

Betekent dit dat iemand een volledige scriptie moet schrijven over de parallellen tussen de jagers-verzamelaars en indo-Europese cultuur in postmodernistisch perspectief? Nee, natuurlijk niet. Wel dat iemand een paar uurtje per week moet besteden aan basic dingen als dat er jagers/verzamelaars waren dat een kaartje van 10 euro nog maar 6 euro kost als je 40% korting hebt. Geen hogere wiskunde, maar gewoon basic stuff waarmee je net een stapje verder komt in deze maatschappij en waardoor je ook begrijpt waar de maatschappij vandaan komt.

Is sleutelen aan een brommer of WoW spelen leuker? Ja, ongetwijfeld. Maar jammer dan, niemand heeft ooit gezegd dat school een feest is.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_147603849
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:35 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Je verhaal gaat er vooral over over hoe het gunstig uit zou kunnen pakken voor Akzo, maar de leerling blijft er nogal in onderbelicht.
De leerling heeft allereerst een leukere opleiding doordat praktijk en theorie beter aansluiten.

Daarnaast heeft hij door een succesvollere stage periode een vergrote kans op een baan omdat zijn kennis beter aansluit op wat bedrijven tegenwoordig zoeken. Het mes snijd aan twee kanten.

Ik kom tegenwoordig OTI mensen tegen die nog geen flowmeter kunnen instellen, dat is toch ronduit belachelijk, die jongens zijn na een paar dagen/weken weer weg want je hebt er echt helemaal niets aan. Dergelijke basiskennis voor dat vak hoort bij het scholingsproject.

Het grootste voordeel voor de leerling is een vergrote kans op een baan. Want werknemers zitten niet te springen om die van alles een beetje leerlingen.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_147603991
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:39 schreef hottentot het volgende:

[..]

De leerling heeft allereerst een leukere opleiding doordat praktijk en theorie beter aansluiten.

Daarnaast heeft hij door een succesvollere stage periode een vergrote kans op een baan omdat zijn kennis beter aansluit op wat bedrijven tegenwoordig zoeken. Het mes snijd aan twee kanten.

Ik kom tegenwoordig OTI mensen tegen die nog geen flowmeter kunnen instellen, dat is toch ronduit belachelijk, die jongens zijn na een paar dagen/weken weer weg want je hebt er echt helemaal niets aan. Dergelijke basiskennis voor dat vak hoort bij het scholingsproject.

Het grootste voordeel voor de leerling is een vergrote kans op een baan. Want werknemers zitten niet te springen om die van alles een beetje leerlingen.
Een vergrote kans op een baan bij dat ene bedrijf ja, maar nogmaals: Als hij ergens anders aan de slag wil of dat bedrijf gaat weg uit de omgeving blijft die leerling die een heel vakspecifieke opleiding voor een functie binnen dat ene bedrijf heeft gekregen achter met een opleiding waar hij nergens anders mee aan de bak komt. Het idee van (door de staat gegeven) onderwijs is dat het algemeen vormend is, niet dat het een plaats is waar bedrijven hun kosten voor trainingen op af kunnen schuiven.
  maandag 15 december 2014 @ 15:46:47 #45
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_147604079
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:01 schreef Ryon het volgende:

[..]

Goed plan. Onderwijs afschaffen en gewoon al die 12-jarigen thuis zelf een vak laten aanleren. Willen ze wat weten dan pakken ze wikipedia er maar bij. Staat toch alles.
Iedereen leert anders. Ik heb m'n vak zelf aangeleerd.
reset
  maandag 15 december 2014 @ 15:48:28 #46
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_147604141
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:44 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Een vergrote kans op een baan bij dat ene bedrijf ja, maar nogmaals: Als hij ergens anders aan de slag wil of dat bedrijf gaat weg uit de omgeving blijft die leerling die een heel vakspecifieke opleiding voor een functie binnen dat ene bedrijf heeft gekregen achter met een opleiding waar hij nergens anders mee aan de bak komt. Het idee van (door de staat gegeven) onderwijs is dat het algemeen vormend is, niet dat het een plaats is waar bedrijven hun kosten voor trainingen op af kunnen schuiven.
^O^
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 15 december 2014 @ 15:50:30 #47
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_147604221
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:25 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

^O^
Waarom verbaast het me dat jij als egalitair denker het hier weer eens mee eens bent? Stop eens met je maakbare samenleving en mensen je ideaal op te dringen :r Niet iedereen wil leren, sommigen willen met hun handen werken :r
  maandag 15 december 2014 @ 15:51:50 #48
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_147604288
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:23 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

De echte wereld. Lol. De echte wereld is meer dan het bedrijfsleven, het echte leven is meer dan alleen werken.

WO overstijgt de belangen van het bedrijfsleven. We hebben als samenleving baat bij kritische, breed georienteerde mensen die buiten de kaders van het huishoudboekje kunnen denken. Dat soort studies moet je dus niet praktijkgerichter maken, laat staan beter laten aansluiten op het bedrijfsleven.

Als je een vak wilt leren ga je maar een vakopleiding doen.
Mensen die in feite boven/buiten de maatschappij staan dus. Praat toch niet zo vanuit een ivoren torentje man, ik heb een zeer degelijke WO gevolgd en ben het volkomen met je oneens.
  maandag 15 december 2014 @ 15:52:31 #49
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_147604320
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:44 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Een vergrote kans op een baan bij dat ene bedrijf ja, maar nogmaals: Als hij ergens anders aan de slag wil of dat bedrijf gaat weg uit de omgeving blijft die leerling die een heel vakspecifieke opleiding voor een functie binnen dat ene bedrijf heeft gekregen achter met een opleiding waar hij nergens anders mee aan de bak komt. Het idee van (door de staat gegeven) onderwijs is dat het algemeen vormend is, niet dat het een plaats is waar bedrijven hun kosten voor trainingen op af kunnen schuiven.
Ja, want een lasser die bij bedrijf A heeft gewerkt kan nooit bij lasbedrijf B werken :')
  maandag 15 december 2014 @ 15:53:18 #50
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_147604347
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:50 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Waarom verbaast het me dat jij als egalitair denker het hier weer eens mee eens bent? Stop eens met je maakbare samenleving en mensen je ideaal op te dringen :r Niet iedereen wil leren, sommigen willen met hun handen werken :r
Daar is niks mis mee. Integendeel, laat de oude vakscholen maar terugkomen.

Waar het om gaat is de 'vinger in de pap' van het bedrijfsleven in het educatieve proces. Dat is een walgelijk gegeven dat zoals Ser en anderen al aangaven een puur economische oorzaak heeft.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 15 december 2014 @ 15:55:09 #51
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_147604414
Overigens, ik was vroeger ook liever bezig met geschiedenis, topografie, Engels, Duits, Frans en Nederlands... achteraf toch wel goed dat ik ook wiskunde en biologie heb gehad. Algemene vorming.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_147604601
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:53 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Daar is niks mis mee. Integendeel, laat de oude vakscholen maar terugkomen.

Waar het om gaat is de 'vinger in de pap' van het bedrijfsleven in het educatieve proces. Dat is een walgelijk gegeven dat zoals Ser en anderen al aangaven een puur economische oorzaak heeft.
Aansluiting bij het werkveld lijkt me anders erg goed.

Meer initiatieven om die aansluiting te verbeteren zal dus ook beter zijn voor de werkgelegenheid van net van school zijnden ("afgestudeerden" vind ik wat teveel gezegd).
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  maandag 15 december 2014 @ 16:02:03 #53
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_147604656
quote:
14s.gif Op maandag 15 december 2014 16:00 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Aansluiting bij het werkveld lijkt me anders erg goed.

Meer initiatieven om die aansluiting te verbeteren zal dus ook beter zijn voor de werkgelegenheid van net van school zijnden ("afgestudeerden" vind ik wat teveel gezegd).
Het werkveld is een statisch gegeven? Dat verandert nooit?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_147604728
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 16:02 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Het werkveld is een statisch gegeven? Dat verandert nooit?
Juist wel, sterk juist. Bedrijven kunnen daar veel sneller op inspelen dan onderwijsinstituten alleen. Dat zag je op de universiteit ook. Men was rabiaat antibedrijfsleven toen ik studeerde, ik was samen met een vriend van me de eerste die weer een afstudeerstage deed bij 's lands grootste. Daarna is het een stuk verbeterd met gastcolleges, stages en andere aansluitingen die beter kloppen.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_147604775
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:44 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Een vergrote kans op een baan bij dat ene bedrijf ja, maar nogmaals: Als hij ergens anders aan de slag wil of dat bedrijf gaat weg uit de omgeving blijft die leerling die een heel vakspecifieke opleiding voor een functie binnen dat ene bedrijf heeft gekregen achter met een opleiding waar hij nergens anders mee aan de bak komt. Het idee van (door de staat gegeven) onderwijs is dat het algemeen vormend is, niet dat het een plaats is waar bedrijven hun kosten voor trainingen op af kunnen schuiven.
Dit is helaas al 15 jaar bezig ook op TU niveau.
Overigens lijkt mij een aantal jaar basisvorming mij ook voor de vakman van pas komen.
Mijn vader heeft het lts, gezel en meester systeem nog doorlopen maar ook die had gewoon wiskunde, Engels en NL in zijn pakket zitten.

Uiteindelijke moeten mensen meer dan alleen op een spijker slaan. Ze moeten belastingformulieren begrijpen en invullen. Handleidingen begrijpend kunnen lezen, stelling van pytha inzetten, etc.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 15 december 2014 @ 16:08:30 #56
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_147604909
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 16:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Mijn vader heeft het lts, gezel en meester systeem nog doorlopen maar ook die had gewoon wiskunde, Engels en NL in zijn pakket zitten.
Dat zit dan ook 'gewoon' in het vmbo-programma en zal daar ook in blijven zitten. De bovenbouw van vmbo basis en kader bestaan voor ongeveer 50% uit theorie en 50% praktijk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 15 december 2014 @ 16:08:35 #57
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147604915
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 16:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Uiteindelijke moeten mensen meer dan alleen op een spijker slaan. Ze moeten belastingformulieren begrijpen en invullen. Handleidingen begrijpend kunnen lezen, stelling van pytha inzetten, etc.
Hehe, maar goed, de gemiddelde Fokker hier met een wo opleiding lijkt te denken dat als een vmbo'er weet hoe hij moet lassen hij wel voldoende weet om zich in deze maatschappij te redden en wij hem maar niet te veel moeten vermoeien met lastige zaken als 'theorie'. Walgelijk neerbuigend eigenlijk en daarnaast ook hopeloos naïef.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 15 december 2014 @ 16:10:23 #58
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_147604988
quote:
15s.gif Op maandag 15 december 2014 16:08 schreef Ryon het volgende:

[..]

Hehe, maar goed, de gemiddelde Fokker hier met een wo opleiding lijkt te denken dat als een vmbo'er weet hoe hij moet lassen hij wel voldoende weet om zich in deze maatschappij te redden en wij hem maar niet te veel moeten vermoeien met lastige zaken als 'theorie'. Walgelijk neerbuigend eigenlijk en daarnaast ook hopeloos naïef.
^O^
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_147605353
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:37 schreef Ryon het volgende:

[..]

Zoveel mogelijk kennis aan te bieden is ook geen verantwoordelijkheid. Dat is praktisch een onmogelijke opgave. Iemand een basisvorming aanbieden waarmee hij/zij de fundamenten van de wereld om zich heen en de Nederlandse maatschappij kan begrijpen en eventueel (naar eigen keuze en inzicht) op voort kan borduren is wel 'onze' verantwoordelijkheid.

Betekent dit dat iemand een volledige scriptie moet schrijven over de parallellen tussen de jagers-verzamelaars en indo-Europese cultuur in postmodernistisch perspectief? Nee, natuurlijk niet. Wel dat iemand een paar uurtje per week moet besteden aan basic dingen als dat er jagers/verzamelaars waren dat een kaartje van 10 euro nog maar 6 euro kost als je 40% korting hebt. Geen hogere wiskunde, maar gewoon basic stuff waarmee je net een stapje verder komt in deze maatschappij en waardoor je ook begrijpt waar de maatschappij vandaan komt.

Is sleutelen aan een brommer of WoW spelen leuker? Ja, ongetwijfeld. Maar jammer dan, niemand heeft ooit gezegd dat school een feest is.
Dat is ook logisch, en dat is in elke vorm van onderwijs wel aanwezig. Alleen het VMBO is nu een overkill aan schoolbanken en een overkill aan praktijkrichtingen waardoor ze veel te generalistisch worden opgeleid. Van al die kennislessen kan best wat geschrapt worden en toch een gedegen onderwezen kind afleveren. Die praktijklessen, daar kan best meer richting aan gegeven worden. Een kind die het leuk vindt om aan brommers te sleutelen, die hoef je geen audiovisuele lessen te geven. Die gaat gewoon autotechniek doen. Of werktuigbouwkunde.
pi_147605511
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:07 schreef hottentot het volgende:

[..]

Dit vind ik persoonlijk onzin.

Beter zouden ze de oude stijl KMBO, LBO en MBO terugbrengen, daar kwamen tenminste volop vakmensen vandaan.

Voor mensen die ongeacht hoe slim ze zijn een vak willen leren waarin ze het vooral van hun handen moeten hebben is er geen goede opleiding meer op dit moment. Dat moeten ze terugbrengen.

Wij hebben als bedrijf een overéénkomst met een leerinstituut, en de jongens die na 2 jaar hiermee klaar zijn kunnen zelfstandig met een auto op stap om klanten te helpen. Jongens die een volle dagopleiding volgen leren bijna niets nuttigs meer en komen met twee linkerhanden op de werkvloer om daarna te constateren dat ze ondanks de opleiding nog steeds niets weten. Hierdoor blijven ze nog vele jaren onderaan in een bedrijf hangen.

Juist het bedrijfsleven is bij uitstek geschikt om de opleidingen te hervormen. Want scholen weten veelal niet meer welke kennis nodig is.

Bijna alle vakmannen van nu komen van dat soort oude opleidingen, en er komt ondanks de grote leerling aantallen bijna geen vakman meer bij.
Dat, gewoon weer terug naar LTS, MTS en HTS vwb technische opleidingen.

Lui die een andere kant op willen of een ander traject willen volgen kunnen het MAVO/ HAVO systeem in.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')