abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 15 december 2014 @ 12:37:29 #1
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_147598272
quote:
Praktijkvakken in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) gaan beter aansluiten op de regionale arbeidsmarkt. Staatssecretaris Sander Dekker trekt daar 5,5 miljoen euro voor uit.

De scholen en het bedrijfsleven gaan het onderwijs meer samen vormgeven. Het geld is bedoeld om de docenten bij te spijkeren die de vernieuwde beroepsgerichte vakken moeten gaan geven.
http://www.nu.nl/politiek(...)vmbo-vernieuwen.html

Hoe effectief dit wordt vernieuwd weet ik niet, maar een betere aansluiting van onderwijs op het bedrijfsleven is goed.

Juist praktijkgerichte opleidingen sluiten beter aan op de echte wereld dan de hogere niveau's. Daarom is het een goed idee om juist de hogere niveau's beter te laten aansluiten op het bedrijfsleven.
reset
pi_147598308
Praktijkmensen te weinig, alleen dat leer je niet uit een boekje maar uit ervaring.
pi_147598412
Lijkt me prima, vraagt ook wel een investering van het bedrijfsleven natuurlijk in de vorm van stage- of opleidingsplekken.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  maandag 15 december 2014 @ 13:54:18 #4
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147600801
Geen goed idee. Het middelbare onderwijs zou algemene vorming moeten zijn. Leren voor een vak doe je op voortgezet onderwijs.

Het onderwijs gaat kapot aan die zucht naar economisch nut.
pi_147600951
Lijkt me goed om gewoon weer vakmensen op te leiden. Die algemene vorming is alleen op sommige vlakken nuttig. Ik heb niet het idee dat het geschiedenisonderwijs in de huidige vorm op het VMBO leidt tot beter onderlegde individuen.
pi_147601262
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 13:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Geen goed idee. Het middelbare onderwijs zou algemene vorming moeten zijn. Leren voor een vak doe je op voortgezet onderwijs.

Het onderwijs gaat kapot aan die zucht naar economisch nut.
Dit vind ik persoonlijk onzin.

Beter zouden ze de oude stijl KMBO, LBO en MBO terugbrengen, daar kwamen tenminste volop vakmensen vandaan.

Voor mensen die ongeacht hoe slim ze zijn een vak willen leren waarin ze het vooral van hun handen moeten hebben is er geen goede opleiding meer op dit moment. Dat moeten ze terugbrengen.

Wij hebben als bedrijf een overéénkomst met een leerinstituut, en de jongens die na 2 jaar hiermee klaar zijn kunnen zelfstandig met een auto op stap om klanten te helpen. Jongens die een volle dagopleiding volgen leren bijna niets nuttigs meer en komen met twee linkerhanden op de werkvloer om daarna te constateren dat ze ondanks de opleiding nog steeds niets weten. Hierdoor blijven ze nog vele jaren onderaan in een bedrijf hangen.

Juist het bedrijfsleven is bij uitstek geschikt om de opleidingen te hervormen. Want scholen weten veelal niet meer welke kennis nodig is.

Bijna alle vakmannen van nu komen van dat soort oude opleidingen, en er komt ondanks de grote leerling aantallen bijna geen vakman meer bij.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_147601569
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:07 schreef hottentot het volgende:

[..]

Dit vind ik persoonlijk onzin.

Beter zouden ze de oude stijl KMBO, LBO en MBO terugbrengen, daar kwamen tenminste volop vakmensen vandaan.

Voor mensen die ongeacht hoe slim ze zijn een vak willen leren waarin ze het vooral van hun handen moeten hebben is er geen goede opleiding meer op dit moment. Dat moeten ze terugbrengen.

Wij hebben als bedrijf een overéénkomst met een leerinstituut, en de jongens die na 2 jaar hiermee klaar zijn kunnen zelfstandig met een auto op stap om klanten te helpen. Jongens die een volle dagopleiding volgen leren bijna niets nuttigs meer en komen met twee linkerhanden op de werkvloer om daarna te constateren dat ze ondanks de opleiding nog steeds niets weten. Hierdoor blijven ze nog vele jaren onderaan in een bedrijf hangen.

Juist het bedrijfsleven is bij uitstek geschikt om de opleidingen te hervormen. Want scholen weten veelal niet meer welke kennis nodig is.

Bijna alle vakmannen van nu komen van dat soort oude opleidingen, en er komt ondanks de grote leerling aantallen bijna geen vakman meer bij.
Lees nog een keer waar je op reageert.
pi_147601616
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:16 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Lees nog een keer waar je op reageert.
Beter van niet, dan komt mijn posting zo dom over...... toch... of niet...?

Ik begrijp niet dat iemand dit "Praktijkvakken in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) gaan beter aansluiten op de regionale arbeidsmarkt." een slecht plan kan vinden.

[ Bericht 12% gewijzigd door hottentot op 15-12-2014 14:41:21 ]
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  maandag 15 december 2014 @ 14:19:31 #9
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147601664
"Er is geen werk in de regio, dus de leerlingen hoeven ook niets te leren. Van de 5.5 miljoen kopen we ballonnen en een paar extra voetballen zodat de koters nog wel wat te doen hebben."
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 15 december 2014 @ 14:23:25 #10
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_147601752
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 12:37 schreef Individual het volgende:

[..]

http://www.nu.nl/politiek(...)vmbo-vernieuwen.html

Hoe effectief dit wordt vernieuwd weet ik niet, maar een betere aansluiting van onderwijs op het bedrijfsleven is goed.

Juist praktijkgerichte opleidingen sluiten beter aan op de echte wereld dan de hogere niveau's. Daarom is het een goed idee om juist de hogere niveau's beter te laten aansluiten op het bedrijfsleven.
De echte wereld. Lol. De echte wereld is meer dan het bedrijfsleven, het echte leven is meer dan alleen werken.

WO overstijgt de belangen van het bedrijfsleven. We hebben als samenleving baat bij kritische, breed georienteerde mensen die buiten de kaders van het huishoudboekje kunnen denken. Dat soort studies moet je dus niet praktijkgerichter maken, laat staan beter laten aansluiten op het bedrijfsleven.

Als je een vak wilt leren ga je maar een vakopleiding doen.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_147601763
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:17 schreef hottentot het volgende:

[..]

Beter van niet, dan komt mijn posting zo dom over..

:@

Maar dat is ten dele, ik begrijp niet iemand dit "Praktijkvakken in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) gaan beter aansluiten op de regionale arbeidsmarkt." een slecht plan kan vinden.
Ik heb op een middelbare school met techniek en handenarbeid gezeten en de hoeveelheid diepte die ze daarmee in kunnen gaan qua tijd is zo klein. De basis van timmeren, technisch tekenen, elektriciteit en solderen zaten er wel mooi in. Ik zou niet weten waarom je dat geforceerd wil aan laten sluiten om een lokale meubelfabriek ofzo, twee jaar voordat die kinderen verhuizen naar een andere stad.
pi_147601845
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:23 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Ik heb op een middelbare school met techniek en handenarbeid gezeten en de hoeveelheid diepte die ze daarmee in kunnen gaan qua tijd is zo klein. De basis van timmeren, technisch tekenen, elektriciteit en solderen zaten er wel mooi in. Ik zou niet weten waarom je dat geforceerd wil aan laten sluiten om een lokale meubelfabriek ofzo, twee jaar voordat die kinderen verhuizen naar een andere stad.
Waarom en timmeren en electro?

Je word of Timmerman of Elektro, en daar hoort de opleiding zich dan op toe te spitsen, al die zooi met van alles wat moeten ze onmiddellijk weggooien.

En als die kinderen zich overeind kunnen houden bij die lokale meubelfabriek dan hebben ze toch mooi die 2 jaar ervaring als timmerman erbij waardoor ze ook bij een aannemer aan het werk kunnen. De hoeveelheid is conjuctuur gevoelig, nu is het in de bouw wat minder. Als de markt straks weer aantrekt zijn ook daar de vakmensen niet aan te slepen.

Opleiden doe je niet alleen voor de ontwikkeling van het individu, opleiden doe je ook om de kans op werkgelegenheid te vergroten. Naast het individu moet namelijk ook de maatschappij die het grootste deel van de opleiding betaald hier iets aan hebben.

Vroeger kwam je van het KMBO en kan je gelijk aan het werk, en de meesten van die leerlingen konden hun werk ook prima doen. De stagiaires die ik nu in de technische vakken veelal zie zijn van een bedroevend niveau. Kunnen van alles een beetje, maar kunnen als het erop aan komt geen beroep uitoefenen.

Werkgevers willen jongeren die een goede basis hebben, die basis word op dit moment niet aangebracht door de scholen.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_147601871
Schattig, gaan leerlingen dan wat leren?
  maandag 15 december 2014 @ 14:36:20 #14
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_147602066
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 13:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Geen goed idee. Het middelbare onderwijs zou algemene vorming moeten zijn. Leren voor een vak doe je op voortgezet onderwijs.

Het onderwijs gaat kapot aan die zucht naar economisch nut.
Wat een bullshit. Niet iedereen is een boekenwurm. Sommige mensen vinden het veel leuker om met hun handen te werken en zijn niet zo goed in leren. Typisch geredeneerd vanuit jezelf dit.
pi_147602229
quote:
10s.gif Op maandag 15 december 2014 14:19 schreef Ryon het volgende:
"Er is geen werk in de regio, dus de leerlingen hoeven ook niets te leren. Van de 5.5 miljoen kopen we ballonnen en een paar extra voetballen zodat de koters nog wel wat te doen hebben."
Vreemd, veel bedrijven kunnen geen goede technici vinden. De vacatures zijn er volop, het werk ook, alleen de mensen zijn er niet.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_147602414
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:27 schreef hottentot het volgende:

[..]

Waarom en timmeren en electro?

Omdat je leerlingen de kans wil geven om verschillende dingen te doen, zodat ze een studiekeuze kunnen maken op basis van hun ervaringen en niet alleen een glanzende folder.
  maandag 15 december 2014 @ 14:48:59 #17
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147602421
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:42 schreef hottentot het volgende:

[..]

Vreemd, veel bedrijven kunnen geen goede technici vinden. De vacatures zijn er volop, het werk ook, alleen de mensen zijn er niet.
Raar. Gek dat er zo weinig goede door de wol geverfde technici te vinden zijn onder 16-jarige zonder enige vorm van werkervaring.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 15 december 2014 @ 14:52:53 #18
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_147602523
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:23 schreef AgLarrr het volgende:

Als je een vak wilt leren ga je maar een vakopleiding doen.
Of je leert zelf een vak. Opleidingen lopen vaak achter op de werkelijkheid, helemaal in vakken die te snel gaan voor school.
reset
  maandag 15 december 2014 @ 14:58:43 #19
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147602658
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:36 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Wat een bullshit. Niet iedereen is een boekenwurm. Sommige mensen vinden het veel leuker om met hun handen te werken en zijn niet zo goed in leren. Typisch geredeneerd vanuit jezelf dit.
:')
  maandag 15 december 2014 @ 14:59:09 #20
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_147602664
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

:')
Deze smiley spreekt boekdelen. Je mag voor de herkansing gaan!
pi_147602716
Wat ben ik blij dat ik het vmbo nooit afgemaakt hebt.
  maandag 15 december 2014 @ 15:01:21 #22
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147602720
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:52 schreef Individual het volgende:

[..]

Of je leert zelf een vak. Opleidingen lopen vaak achter op de werkelijkheid, helemaal in vakken die te snel gaan voor school.
Goed plan. Onderwijs afschaffen en gewoon al die 12-jarigen thuis zelf een vak laten aanleren. Willen ze wat weten dan pakken ze wikipedia er maar bij. Staat toch alles.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_147602750
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:17 schreef hottentot het volgende:

[..]

Beter van niet, dan komt mijn posting zo dom over...... toch... of niet...?

Ik begrijp niet dat iemand dit "Praktijkvakken in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) gaan beter aansluiten op de regionale arbeidsmarkt." een slecht plan kan vinden.
Ik denk dat het hem vooral gaat om het woordje 'regionale'. Stel nou eens dat leerlingen er helemaal niet op zitten te wachten om in hun geboorteomgeving te blijven zitten maar elders in het land willen gaan werken? of een deel van de plaatselijke industrie gaat door omstandigheden failliet? Dan blijf je ineens zitten met een hele hoop mensen die een bijzonder specifiek vak hebben geleerd waar ze vervolgens nergens mee aan de bak komen.
  maandag 15 december 2014 @ 15:06:49 #24
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_147602843
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:01 schreef Ryon het volgende:

[..]

Goed plan. Onderwijs afschaffen en gewoon al die 12-jarigen thuis zelf een vak laten aanleren. Willen ze wat weten dan pakken ze wikipedia er maar bij. Staat toch alles.
Degenen die er niet in geïnteresseerd zijn onthouden toch niets van het datgene wat ze op school leren. In wat voor droomwerkelijkheid leef jij waarin iedereen geïnteresseerd is in school? Sommigen vinden het leuk om monteur te worden en zijn daar tevreden mee.
pi_147602850
quote:
11s.gif Op maandag 15 december 2014 14:48 schreef Ryon het volgende:

[..]

Raar. Gek dat er zo weinig goede door de wol geverfde technici te vinden zijn onder 16-jarige zonder enige vorm van werkervaring.
Onzin.

Bij goede vaklui speelt leeftijd geen rol, wij hebben vorig jaar nog een techneut van 60 een vast contract gegeven. En van de contracten die wij uitdelen gaat meer dan de helft naar mensen boven de 40
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  maandag 15 december 2014 @ 15:09:18 #26
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147602891
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:07 schreef hottentot het volgende:

[..]

Onzin.

Bij goede vaklui speelt leeftijd geen rol, wij hebben vorig jaar nog een techneut van 60 een vast contract gegeven. En van de contracten die wij uitdelen gaat meer dan de helft naar mensen boven de 40
Oké, is dat niet het punt dat ik probeer te maken? 40+ en 60 is nou niet bepaald 16..
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_147602904
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:01 schreef Ryon het volgende:

[..]

Goed plan. Onderwijs afschaffen en gewoon al die 12-jarigen thuis zelf een vak laten aanleren. Willen ze wat weten dan pakken ze wikipedia er maar bij. Staat toch alles.
Niet al het onderwijs dat nu op VMBO wordt aangeboden is zinvol. Veel kennisonderwijs is volkomen overbodig.
  maandag 15 december 2014 @ 15:10:11 #28
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147602914
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:06 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Degenen die er niet in geïnteresseerd zijn onthouden toch niets van het datgene wat ze op school leren. In wat voor droomwerkelijkheid leef jij waarin iedereen geïnteresseerd is in school? Sommigen vinden het leuk om monteur te worden en zijn daar tevreden mee.
Ja, en sommige pubers vinden het leuk om de hele dag WoW te spelen terwijl moeders macaroni maakt en zijn daar ook tevreden mee. Geen reden om school dan maar af te schaffen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_147602942
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:02 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Ik denk dat het hem vooral gaat om het woordje 'regionale'. Stel nou eens dat leerlingen er helemaal niet op zitten te wachten om in hun geboorteomgeving te blijven zitten maar elders in het land willen gaan werken? of een deel van de plaatselijke industrie gaat door omstandigheden failliet? Dan blijf je ineens zitten met een hele hoop mensen die een bijzonder specifiek vak hebben geleerd waar ze vervolgens nergens mee aan de bak komen.
Ik denk dat je dit iets anders moet zien.

Stel je woont in Delfzijl, dan is het logisch dat je bijvoorbeeld een werk/leer traject ingaat waarbij je de praktijk bij de Akzo opdoet. Na de opleiding kun je die ervaring landelijk inzetten.
Bij deze opleiding zul je niet alleen een saai half jaar over motoren lullen, maar ook gelijk een deel procestechnologie leren. Met als gevolg dat je veel sneller zelfstandig over een dergelijk terrein kunt lopen.
Mar als de opleiding en het regionale werkveld al niet aansluiten dan word het lastig, want je theorie en praktijk tijdens de stage komen al niet overeen.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_147602956
quote:
12s.gif Op maandag 15 december 2014 15:10 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ja, en sommige pubers vinden het leuk om de hele dag WoW te spelen terwijl moeders macaroni maakt en zijn daar ook tevreden mee. Geen reden om school dan maar af te schaffen.
Wel als die tijd besteed kan worden aan scholing die nuttiger is voor het niveau van de leerling. Er zijn betrekkelijk weinig VMBO'ers die echt iets doen met hun aangeleerde kennis over jager-verzamelaars in prehistorisch Nederland.
pi_147602973
quote:
15s.gif Op maandag 15 december 2014 15:09 schreef Ryon het volgende:

[..]

Oké, is dat niet het punt dat ik probeer te maken? 40+ en 60 is nou niet bepaald 16..
Op je 16e ben je ook geen vakman. Dat was vroeger ook niet zo. Wel kan je na een LTS (16 jaar) al in de bouw aan het werk als assistent.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  maandag 15 december 2014 @ 15:14:01 #32
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_147603014
quote:
12s.gif Op maandag 15 december 2014 15:10 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ja, en sommige pubers vinden het leuk om de hele dag WoW te spelen terwijl moeders macaroni maakt en zijn daar ook tevreden mee. Geen reden om school dan maar af te schaffen.
Dat is wat anders dan de praktijk terug te brengen naar de opleiding. Daarmee schaf je school niet af maar maak je het aantrekkelijker voor degenen die niet zo van theorie (leren) houden. Je hoeft niet met van die hyperbolen te komen, wat jij stelt wordt namelijk helemaal niet gesteld.
pi_147603103
Vroeger sloten scholing en werkveld veel meer op elkaar aan, maar waar het werk steeds specialistischer werd, werden de opleidingen juist steeds algemener. En nu zijn ze teveel uit elkaar gegroeid.

Elk plan om deze afstand te verkleinen dient in beginsel aangemoedigd te worden.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  maandag 15 december 2014 @ 15:25:21 #34
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_147603352
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 13:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Geen goed idee. Het middelbare onderwijs zou algemene vorming moeten zijn. Leren voor een vak doe je op voortgezet onderwijs.

Het onderwijs gaat kapot aan die zucht naar economisch nut.
^O^
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 15 december 2014 @ 15:26:41 #35
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147603404
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:12 schreef hottentot het volgende:

[..]

Op je 16e ben je ook geen vakman. Dat was vroeger ook niet zo. Wel kan je na een LTS (16 jaar) al in de bouw aan het werk als assistent.
Nee, precies. En er is een nijpend tekort aan vakmensen, die zelfstandig kunnen werken en jongeren kunnen begeleiden. Niet aan 16 jarige opgeschoten donders die nog niet geleerd hebben om een hamer van een schroevendraaier te onderscheiden. Een vmbo kan zijn best doen, maar ook geen veertigjarigen afleveren.
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:11 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Wel als die tijd besteed kan worden aan scholing die nuttiger is voor het niveau van de leerling. Er zijn betrekkelijk weinig VMBO'ers die echt iets doen met hun aangeleerde kennis over jager-verzamelaars in prehistorisch Nederland.
Wat een vmbo'er doet met zijn/haar kennis zal mij een worst wezen. Een groot deel kiest ervoor om door te studeren na het mbo en je wilt niet op 11 jarige leeftijd al gaan bepalen welke koters je geen enkele vorm van basisvorming meegeeft en bij welke je op zijn minst nog de moeite doet om basiskennis over te brengen.

Als een vmbo'er na zijn zestiende lekker de hele dag brommertjes gaat lopen versleutelen dan mag hij dat zelf weten. Hij heeft zijn kans om wat van de wereld op te steken gehad en daarmee hebben wij onze verantwoordelijkheid richting hem voldaan.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 15 december 2014 @ 15:27:49 #36
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_147603444
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:23 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

De echte wereld. Lol. De echte wereld is meer dan het bedrijfsleven, het echte leven is meer dan alleen werken.

WO overstijgt de belangen van het bedrijfsleven. We hebben als samenleving baat bij kritische, breed georienteerde mensen die buiten de kaders van het huishoudboekje kunnen denken. Dat soort studies moet je dus niet praktijkgerichter maken, laat staan beter laten aansluiten op het bedrijfsleven.

Als je een vak wilt leren ga je maar een vakopleiding doen.
Beste post ooit.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 15 december 2014 @ 15:28:40 #37
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_147603475
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:17 schreef hottentot het volgende:
Vroeger sloten scholing en werkveld veel meer op elkaar aan, maar waar het werk steeds specialistischer werd, werden de opleidingen juist steeds algemener. En nu zijn ze teveel uit elkaar gegroeid.

Elk plan om deze afstand te verkleinen dient in beginsel aangemoedigd te worden.
De vier hoofdsectoren in het vmbo (b/k) bieden inderdaad wel erg breed uitgevoerde praktijkvakken. Voor zover ik het heb meegekregen moet het 'heel weinig van heel veel'-leren gedeeltelijk worden vervangen door enkele onderdelen waar de leerlingen dan dieper gaan in plaats van breder, door e.e.a. modulair op te gaan bouwen en de posities van stages te vergroten. Met name door dat laatste ben je natuurlijk aangewezen op wat er in de regio voor handen is.

Oh, en voor degenen die zich afvragen of je op het vmbo ook nog wat theoretisch leert: daar hebben we vmbo-t voor.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_147603520
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:26 schreef Ryon het volgende:

[..]

Wat een vmbo'er doet met zijn/haar kennis zal mij een worst wezen. Een groot deel kiest ervoor om door te studeren na het mbo en je wilt niet op 11 jarige leeftijd al gaan bepalen welke koters je geen enkele vorm van basisvorming meegeeft en bij welke je op zijn minst nog de moeite doet om basiskennis over te brengen.

Als een vmbo'er na zijn zestiende lekker de hele dag brommertjes gaat lopen versleutelen dan mag hij dat zelf weten. Hij heeft zijn kans om wat van de wereld op te steken gehad en daarmee hebben wij onze verantwoordelijkheid richting hem voldaan.
Ik zie het niet als mijn verantwoordelijkheid om iemand zoveel mogelijk kennis aan te bieden. Ik zie het als mijn verantwoordelijkheid om iemand op een goede manier voor te bereiden op zijn of haar toekomst. En als vakman zie ik meer toekomst dan met een hoofd vol kennis die niet praktisch toegepast gaat worden. Want doorleren of niet, ook met de daaropvolgende MBO-opleiding komt die kennis over jager-verzamelaars in prehistorisch Nederland niet ineens wel van pas.
pi_147603535
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:25 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

^O^
:r
pi_147603611
Echt walgelijk hoe mensen hier vanuit zichzelf aan het redeneren zijn. Is het echt zo lastig te verkroppen dat relatief veel mensen nu eenmaal geen boekenwormen zijn en liever praktisch in de weer zijn?
pi_147603701
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:11 schreef hottentot het volgende:

[..]

Ik denk dat je dit iets anders moet zien.

Stel je woont in Delfzijl, dan is het logisch dat je bijvoorbeeld een werk/leer traject ingaat waarbij je de praktijk bij de Akzo opdoet. Na de opleiding kun je die ervaring landelijk inzetten.
Bij deze opleiding zul je niet alleen een saai half jaar over motoren lullen, maar ook gelijk een deel procestechnologie leren. Met als gevolg dat je veel sneller zelfstandig over een dergelijk terrein kunt lopen.
Mar als de opleiding en het regionale werkveld al niet aansluiten dan word het lastig, want je theorie en praktijk tijdens de stage komen al niet overeen.
Je verhaal gaat er vooral over over hoe het gunstig uit zou kunnen pakken voor Akzo, maar de leerling blijft er nogal in onderbelicht.
  maandag 15 december 2014 @ 15:37:42 #42
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147603766
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:29 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ik zie het niet als mijn verantwoordelijkheid om iemand zoveel mogelijk kennis aan te bieden. Ik zie het als mijn verantwoordelijkheid om iemand op een goede manier voor te bereiden op zijn of haar toekomst. En als vakman zie ik meer toekomst dan met een hoofd vol kennis die niet praktisch toegepast gaat worden. Want doorleren of niet, ook met de daaropvolgende MBO-opleiding komt die kennis over jager-verzamelaars in prehistorisch Nederland niet ineens wel van pas.
Zoveel mogelijk kennis aan te bieden is ook geen verantwoordelijkheid. Dat is praktisch een onmogelijke opgave. Iemand een basisvorming aanbieden waarmee hij/zij de fundamenten van de wereld om zich heen en de Nederlandse maatschappij kan begrijpen en eventueel (naar eigen keuze en inzicht) op voort kan borduren is wel 'onze' verantwoordelijkheid.

Betekent dit dat iemand een volledige scriptie moet schrijven over de parallellen tussen de jagers-verzamelaars en indo-Europese cultuur in postmodernistisch perspectief? Nee, natuurlijk niet. Wel dat iemand een paar uurtje per week moet besteden aan basic dingen als dat er jagers/verzamelaars waren dat een kaartje van 10 euro nog maar 6 euro kost als je 40% korting hebt. Geen hogere wiskunde, maar gewoon basic stuff waarmee je net een stapje verder komt in deze maatschappij en waardoor je ook begrijpt waar de maatschappij vandaan komt.

Is sleutelen aan een brommer of WoW spelen leuker? Ja, ongetwijfeld. Maar jammer dan, niemand heeft ooit gezegd dat school een feest is.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_147603849
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:35 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Je verhaal gaat er vooral over over hoe het gunstig uit zou kunnen pakken voor Akzo, maar de leerling blijft er nogal in onderbelicht.
De leerling heeft allereerst een leukere opleiding doordat praktijk en theorie beter aansluiten.

Daarnaast heeft hij door een succesvollere stage periode een vergrote kans op een baan omdat zijn kennis beter aansluit op wat bedrijven tegenwoordig zoeken. Het mes snijd aan twee kanten.

Ik kom tegenwoordig OTI mensen tegen die nog geen flowmeter kunnen instellen, dat is toch ronduit belachelijk, die jongens zijn na een paar dagen/weken weer weg want je hebt er echt helemaal niets aan. Dergelijke basiskennis voor dat vak hoort bij het scholingsproject.

Het grootste voordeel voor de leerling is een vergrote kans op een baan. Want werknemers zitten niet te springen om die van alles een beetje leerlingen.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_147603991
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:39 schreef hottentot het volgende:

[..]

De leerling heeft allereerst een leukere opleiding doordat praktijk en theorie beter aansluiten.

Daarnaast heeft hij door een succesvollere stage periode een vergrote kans op een baan omdat zijn kennis beter aansluit op wat bedrijven tegenwoordig zoeken. Het mes snijd aan twee kanten.

Ik kom tegenwoordig OTI mensen tegen die nog geen flowmeter kunnen instellen, dat is toch ronduit belachelijk, die jongens zijn na een paar dagen/weken weer weg want je hebt er echt helemaal niets aan. Dergelijke basiskennis voor dat vak hoort bij het scholingsproject.

Het grootste voordeel voor de leerling is een vergrote kans op een baan. Want werknemers zitten niet te springen om die van alles een beetje leerlingen.
Een vergrote kans op een baan bij dat ene bedrijf ja, maar nogmaals: Als hij ergens anders aan de slag wil of dat bedrijf gaat weg uit de omgeving blijft die leerling die een heel vakspecifieke opleiding voor een functie binnen dat ene bedrijf heeft gekregen achter met een opleiding waar hij nergens anders mee aan de bak komt. Het idee van (door de staat gegeven) onderwijs is dat het algemeen vormend is, niet dat het een plaats is waar bedrijven hun kosten voor trainingen op af kunnen schuiven.
  maandag 15 december 2014 @ 15:46:47 #45
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_147604079
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:01 schreef Ryon het volgende:

[..]

Goed plan. Onderwijs afschaffen en gewoon al die 12-jarigen thuis zelf een vak laten aanleren. Willen ze wat weten dan pakken ze wikipedia er maar bij. Staat toch alles.
Iedereen leert anders. Ik heb m'n vak zelf aangeleerd.
reset
  maandag 15 december 2014 @ 15:48:28 #46
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_147604141
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:44 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Een vergrote kans op een baan bij dat ene bedrijf ja, maar nogmaals: Als hij ergens anders aan de slag wil of dat bedrijf gaat weg uit de omgeving blijft die leerling die een heel vakspecifieke opleiding voor een functie binnen dat ene bedrijf heeft gekregen achter met een opleiding waar hij nergens anders mee aan de bak komt. Het idee van (door de staat gegeven) onderwijs is dat het algemeen vormend is, niet dat het een plaats is waar bedrijven hun kosten voor trainingen op af kunnen schuiven.
^O^
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 15 december 2014 @ 15:50:30 #47
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_147604221
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:25 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

^O^
Waarom verbaast het me dat jij als egalitair denker het hier weer eens mee eens bent? Stop eens met je maakbare samenleving en mensen je ideaal op te dringen :r Niet iedereen wil leren, sommigen willen met hun handen werken :r
  maandag 15 december 2014 @ 15:51:50 #48
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_147604288
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:23 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

De echte wereld. Lol. De echte wereld is meer dan het bedrijfsleven, het echte leven is meer dan alleen werken.

WO overstijgt de belangen van het bedrijfsleven. We hebben als samenleving baat bij kritische, breed georienteerde mensen die buiten de kaders van het huishoudboekje kunnen denken. Dat soort studies moet je dus niet praktijkgerichter maken, laat staan beter laten aansluiten op het bedrijfsleven.

Als je een vak wilt leren ga je maar een vakopleiding doen.
Mensen die in feite boven/buiten de maatschappij staan dus. Praat toch niet zo vanuit een ivoren torentje man, ik heb een zeer degelijke WO gevolgd en ben het volkomen met je oneens.
  maandag 15 december 2014 @ 15:52:31 #49
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_147604320
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:44 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Een vergrote kans op een baan bij dat ene bedrijf ja, maar nogmaals: Als hij ergens anders aan de slag wil of dat bedrijf gaat weg uit de omgeving blijft die leerling die een heel vakspecifieke opleiding voor een functie binnen dat ene bedrijf heeft gekregen achter met een opleiding waar hij nergens anders mee aan de bak komt. Het idee van (door de staat gegeven) onderwijs is dat het algemeen vormend is, niet dat het een plaats is waar bedrijven hun kosten voor trainingen op af kunnen schuiven.
Ja, want een lasser die bij bedrijf A heeft gewerkt kan nooit bij lasbedrijf B werken :')
  maandag 15 december 2014 @ 15:53:18 #50
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_147604347
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:50 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Waarom verbaast het me dat jij als egalitair denker het hier weer eens mee eens bent? Stop eens met je maakbare samenleving en mensen je ideaal op te dringen :r Niet iedereen wil leren, sommigen willen met hun handen werken :r
Daar is niks mis mee. Integendeel, laat de oude vakscholen maar terugkomen.

Waar het om gaat is de 'vinger in de pap' van het bedrijfsleven in het educatieve proces. Dat is een walgelijk gegeven dat zoals Ser en anderen al aangaven een puur economische oorzaak heeft.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 15 december 2014 @ 15:55:09 #51
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_147604414
Overigens, ik was vroeger ook liever bezig met geschiedenis, topografie, Engels, Duits, Frans en Nederlands... achteraf toch wel goed dat ik ook wiskunde en biologie heb gehad. Algemene vorming.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_147604601
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:53 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Daar is niks mis mee. Integendeel, laat de oude vakscholen maar terugkomen.

Waar het om gaat is de 'vinger in de pap' van het bedrijfsleven in het educatieve proces. Dat is een walgelijk gegeven dat zoals Ser en anderen al aangaven een puur economische oorzaak heeft.
Aansluiting bij het werkveld lijkt me anders erg goed.

Meer initiatieven om die aansluiting te verbeteren zal dus ook beter zijn voor de werkgelegenheid van net van school zijnden ("afgestudeerden" vind ik wat teveel gezegd).
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  maandag 15 december 2014 @ 16:02:03 #53
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_147604656
quote:
14s.gif Op maandag 15 december 2014 16:00 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Aansluiting bij het werkveld lijkt me anders erg goed.

Meer initiatieven om die aansluiting te verbeteren zal dus ook beter zijn voor de werkgelegenheid van net van school zijnden ("afgestudeerden" vind ik wat teveel gezegd).
Het werkveld is een statisch gegeven? Dat verandert nooit?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_147604728
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 16:02 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Het werkveld is een statisch gegeven? Dat verandert nooit?
Juist wel, sterk juist. Bedrijven kunnen daar veel sneller op inspelen dan onderwijsinstituten alleen. Dat zag je op de universiteit ook. Men was rabiaat antibedrijfsleven toen ik studeerde, ik was samen met een vriend van me de eerste die weer een afstudeerstage deed bij 's lands grootste. Daarna is het een stuk verbeterd met gastcolleges, stages en andere aansluitingen die beter kloppen.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_147604775
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:44 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Een vergrote kans op een baan bij dat ene bedrijf ja, maar nogmaals: Als hij ergens anders aan de slag wil of dat bedrijf gaat weg uit de omgeving blijft die leerling die een heel vakspecifieke opleiding voor een functie binnen dat ene bedrijf heeft gekregen achter met een opleiding waar hij nergens anders mee aan de bak komt. Het idee van (door de staat gegeven) onderwijs is dat het algemeen vormend is, niet dat het een plaats is waar bedrijven hun kosten voor trainingen op af kunnen schuiven.
Dit is helaas al 15 jaar bezig ook op TU niveau.
Overigens lijkt mij een aantal jaar basisvorming mij ook voor de vakman van pas komen.
Mijn vader heeft het lts, gezel en meester systeem nog doorlopen maar ook die had gewoon wiskunde, Engels en NL in zijn pakket zitten.

Uiteindelijke moeten mensen meer dan alleen op een spijker slaan. Ze moeten belastingformulieren begrijpen en invullen. Handleidingen begrijpend kunnen lezen, stelling van pytha inzetten, etc.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 15 december 2014 @ 16:08:30 #56
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_147604909
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 16:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Mijn vader heeft het lts, gezel en meester systeem nog doorlopen maar ook die had gewoon wiskunde, Engels en NL in zijn pakket zitten.
Dat zit dan ook 'gewoon' in het vmbo-programma en zal daar ook in blijven zitten. De bovenbouw van vmbo basis en kader bestaan voor ongeveer 50% uit theorie en 50% praktijk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 15 december 2014 @ 16:08:35 #57
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147604915
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 16:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Uiteindelijke moeten mensen meer dan alleen op een spijker slaan. Ze moeten belastingformulieren begrijpen en invullen. Handleidingen begrijpend kunnen lezen, stelling van pytha inzetten, etc.
Hehe, maar goed, de gemiddelde Fokker hier met een wo opleiding lijkt te denken dat als een vmbo'er weet hoe hij moet lassen hij wel voldoende weet om zich in deze maatschappij te redden en wij hem maar niet te veel moeten vermoeien met lastige zaken als 'theorie'. Walgelijk neerbuigend eigenlijk en daarnaast ook hopeloos naïef.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 15 december 2014 @ 16:10:23 #58
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_147604988
quote:
15s.gif Op maandag 15 december 2014 16:08 schreef Ryon het volgende:

[..]

Hehe, maar goed, de gemiddelde Fokker hier met een wo opleiding lijkt te denken dat als een vmbo'er weet hoe hij moet lassen hij wel voldoende weet om zich in deze maatschappij te redden en wij hem maar niet te veel moeten vermoeien met lastige zaken als 'theorie'. Walgelijk neerbuigend eigenlijk en daarnaast ook hopeloos naïef.
^O^
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_147605353
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:37 schreef Ryon het volgende:

[..]

Zoveel mogelijk kennis aan te bieden is ook geen verantwoordelijkheid. Dat is praktisch een onmogelijke opgave. Iemand een basisvorming aanbieden waarmee hij/zij de fundamenten van de wereld om zich heen en de Nederlandse maatschappij kan begrijpen en eventueel (naar eigen keuze en inzicht) op voort kan borduren is wel 'onze' verantwoordelijkheid.

Betekent dit dat iemand een volledige scriptie moet schrijven over de parallellen tussen de jagers-verzamelaars en indo-Europese cultuur in postmodernistisch perspectief? Nee, natuurlijk niet. Wel dat iemand een paar uurtje per week moet besteden aan basic dingen als dat er jagers/verzamelaars waren dat een kaartje van 10 euro nog maar 6 euro kost als je 40% korting hebt. Geen hogere wiskunde, maar gewoon basic stuff waarmee je net een stapje verder komt in deze maatschappij en waardoor je ook begrijpt waar de maatschappij vandaan komt.

Is sleutelen aan een brommer of WoW spelen leuker? Ja, ongetwijfeld. Maar jammer dan, niemand heeft ooit gezegd dat school een feest is.
Dat is ook logisch, en dat is in elke vorm van onderwijs wel aanwezig. Alleen het VMBO is nu een overkill aan schoolbanken en een overkill aan praktijkrichtingen waardoor ze veel te generalistisch worden opgeleid. Van al die kennislessen kan best wat geschrapt worden en toch een gedegen onderwezen kind afleveren. Die praktijklessen, daar kan best meer richting aan gegeven worden. Een kind die het leuk vindt om aan brommers te sleutelen, die hoef je geen audiovisuele lessen te geven. Die gaat gewoon autotechniek doen. Of werktuigbouwkunde.
pi_147605511
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:07 schreef hottentot het volgende:

[..]

Dit vind ik persoonlijk onzin.

Beter zouden ze de oude stijl KMBO, LBO en MBO terugbrengen, daar kwamen tenminste volop vakmensen vandaan.

Voor mensen die ongeacht hoe slim ze zijn een vak willen leren waarin ze het vooral van hun handen moeten hebben is er geen goede opleiding meer op dit moment. Dat moeten ze terugbrengen.

Wij hebben als bedrijf een overéénkomst met een leerinstituut, en de jongens die na 2 jaar hiermee klaar zijn kunnen zelfstandig met een auto op stap om klanten te helpen. Jongens die een volle dagopleiding volgen leren bijna niets nuttigs meer en komen met twee linkerhanden op de werkvloer om daarna te constateren dat ze ondanks de opleiding nog steeds niets weten. Hierdoor blijven ze nog vele jaren onderaan in een bedrijf hangen.

Juist het bedrijfsleven is bij uitstek geschikt om de opleidingen te hervormen. Want scholen weten veelal niet meer welke kennis nodig is.

Bijna alle vakmannen van nu komen van dat soort oude opleidingen, en er komt ondanks de grote leerling aantallen bijna geen vakman meer bij.
Dat, gewoon weer terug naar LTS, MTS en HTS vwb technische opleidingen.

Lui die een andere kant op willen of een ander traject willen volgen kunnen het MAVO/ HAVO systeem in.
  maandag 15 december 2014 @ 16:30:03 #61
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_147605692
quote:
15s.gif Op maandag 15 december 2014 16:08 schreef Ryon het volgende:

[..]

Hehe, maar goed, de gemiddelde Fokker hier met een wo opleiding lijkt te denken dat als een vmbo'er weet hoe hij moet lassen hij wel voldoende weet om zich in deze maatschappij te redden en wij hem maar niet te veel moeten vermoeien met lastige zaken als 'theorie'. Walgelijk neerbuigend eigenlijk en daarnaast ook hopeloos naïef.
Ik heb ook nooit gezegd dat je op een praktijkschool geen theorie zou mogen krijgen: Nederlands, Engels, rekenen/Wiskunde en materiaalkunde/wat electro theorie. Maar geschiedenis, aardrijkskunde, literatuur, Frans etc. is echt verspilde tijd. Het is pas walgelijk om te denken dat iedereen op een hoop nutteloze theorie zit te wachten.
  maandag 15 december 2014 @ 16:37:22 #62
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_147605916
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:51 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Mensen die in feite boven/buiten de maatschappij staan dus. Praat toch niet zo vanuit een ivoren torentje man, ik heb een zeer degelijke WO gevolgd en ben het volkomen met je oneens.
Hoezo sta je boven of buiten de maatschappij als je niet enkel vanuit bedrijfsmatig belang je werk / taak invulling geeft? Hoezo kan je geen zinvol werk verichten als je een taakopvatting of omschrijving hebt die buiten de kaders van wat wij op het moment 'bedrijfsmatig' noemen valt?
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  maandag 15 december 2014 @ 16:39:49 #63
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_147605995
quote:
1s.gif Op maandag 15 december 2014 16:30 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Ik heb ook nooit gezegd dat je op een praktijkschool geen theorie zou mogen krijgen: Nederlands, Engels, rekenen/Wiskunde en materiaalkunde/wat electro theorie. Maar geschiedenis, aardrijkskunde, literatuur, Frans etc. is echt verspilde tijd. Het is pas walgelijk om te denken dat iedereen op een hoop nutteloze theorie zit te wachten.
Nee, jij zit niet in een ivoren torentje... met je 'nutteloos'.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 15 december 2014 @ 16:41:07 #64
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_147606038
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 16:37 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Hoezo sta je boven of buiten de maatschappij als je niet enkel vanuit bedrijfsmatig belang je werk / taak invulling geeft? Hoezo kan je geen zinvol werk verichten als je een taakopvatting of omschrijving hebt die buiten de kaders van wat wij op het moment 'bedrijfsmatig' noemen valt?
^O^

Precies. En dat Richestorags dat niet eens inziet zegt wel genoeg over wie hier nu precies kortzichtig bezig is.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_147606046
quote:
1s.gif Op maandag 15 december 2014 16:30 schreef Richestorags het volgende:
Maar geschiedenis, aardrijkskunde,[...] is echt verspilde tijd.
Nutteloze theorie.
Auw, heel erg domme opmerking dit. -O-

Vergeet de geschiedenis en je bent niet voorbereid op de toekomst.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  maandag 15 december 2014 @ 16:41:22 #66
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_147606048
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 16:39 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Nee, jij zit niet in een ivoren torentje... met je 'nutteloos'.
Wat heeft een lasser aan een geschiedenisles die die toch weer vergeet?
  maandag 15 december 2014 @ 16:41:57 #67
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_147606069
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 16:41 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Wat heeft een lasser aan een geschiedenisles die die toch weer vergeet?
Wat had ik aan biologie nu ik een vak uitoefen waarin dat nauwelijks aan bod komt?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 15 december 2014 @ 16:42:33 #68
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_147606091
quote:
9s.gif Op maandag 15 december 2014 16:41 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Auw, heel erg domme opmerking dit. -O-

Vergeet de geschiedenis en je bent niet voorbereid op de toekomst.
Denk je werkelijk dat mensen die geen interesse hebben in dat soort vakken er iets van onthouden? Je kan het toch als keuzevak aanbieden? Ik zie er geen heil in om mensen die meer van de praktijk zijn allerlei theorie aan te bieden.
pi_147606097
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 16:41 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Wat heeft een lasser aan een geschiedenisles die die toch weer vergeet?
Zo dacht ik op school vroeger ook over Duits. Toch handig dat ik het gehad heb.

Literatuur lijkt me idd overdreven. Geschiedenis en aardrijkskunde zijn enorm belangrijke vakken, voor elk persoon.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  maandag 15 december 2014 @ 16:43:52 #70
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_147606138
Geschiedenis heeft altijd in het verdomhoekje gezeten. Wat heb je eraan, is toch allemaal al gebeurd?

:')

Geen wonder dat dit land nu daar is waar het is.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 15 december 2014 @ 16:44:03 #71
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_147606149
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 16:41 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Wat had ik aan biologie nu ik een vak uitoefen waarin dat nauwelijks aan bod komt?
Het is denk ik goed om in je gedachten mee te nemen dat een havo- of vwo-leerling zich veel meer stof aan kan leren dan een vmbo-leerling. Wat die aankan is gewoon een stuk beperkter, en dan kun je je maar het beste richten op de dingen die je het hardste nodig hebt. Niet volledig natuurlijk, maar daar mag wel de nadruk liggen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 15 december 2014 @ 16:44:14 #72
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_147606154
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 16:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
Geschiedenis heeft altijd in het verdomhoekje gezeten. Wat heb je eraan, is toch allemaal al gebeurd?

:')

Geen wonder dat dit land nu daar is waar het is.
Mark Rutte heeft notabene geschiedenis gestudeerd :')
pi_147606159
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 16:42 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Denk je werkelijk dat mensen die geen interesse hebben in dat soort vakken er iets van onthouden? Je kan het toch als keuzevak aanbieden? Ik zie er geen heil in om mensen die meer van de praktijk zijn allerlei theorie aan te bieden.
Ik had ook geen interesse in Duits. :*

Het gaat niet om interesse. Het gaat om de nieuwe generatie voorbereiden op de echte wereld. Dan is geschiedenis en een beetje aardrijkskunde onmisbaar.

2 hoogopgeleide Nederlandse meisjes die niet konden navigeren op de sterren en de zon & maan en ze hun dood in Panama vonden. Dat alleen al is voldoende grond voor basale aardrijkskunde voor elke leerling. :6
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  maandag 15 december 2014 @ 16:45:13 #74
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_147606186
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 16:44 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het is denk ik goed om in je gedachten mee te nemen dat een havo- of vwo-leerling zich veel meer stof aan kan leren dan een vmbo-leerling. Wat die aankan is gewoon een stuk beperkter, en dan kun je je maar het beste richten op de dingen die je het hardste nodig hebt. Niet volledig natuurlijk, maar daar mag wel de nadruk liggen.
Dat is om te beginnen al wat ik bedoel ja. Als je ziet dat het taalbegrip en dergelijke van een vmbo-leerling zwaar achterloopt, vind ik het belangrijker dat men ze goed leert lezen, schrijven en rekenen dan dat ze weten wanneer de slag van Waterloo plaatsvond.
pi_147606197
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 16:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
Geen wonder dat dit land nu daar is waar het is.
En voor de toekomst nog erger.

Beter zou het trouwens zijn als alternatieve geschiedenis aangeboden wordt. Je weet wel, waar Oswald de Patsy is en een keurkorps aan belanghebbenden de ware moordenaars.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  maandag 15 december 2014 @ 16:46:10 #76
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_147606225
quote:
12s.gif Op maandag 15 december 2014 16:45 schreef El_Matador het volgende:

[..]

En voor de toekomst nog erger.

Beter zou het trouwens zijn als alternatieve geschiedenis aangeboden wordt. Je weet wel, waar Oswald de Patsy is en een keurkorps aan belanghebbenden de ware moordenaars.
Dat zou echter geen geschiedenis zijn maar fictief schrijven. :s)
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 15 december 2014 @ 16:46:26 #77
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_147606232
quote:
19s.gif Op maandag 15 december 2014 16:44 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik had ook geen interesse in Duits. :*

Het gaat niet om interesse. Het gaat om de nieuwe generatie voorbereiden op de echte wereld. Dan is geschiedenis en een beetje aardrijkskunde onmisbaar.

2 hoogopgeleide Nederlandse meisjes die niet konden navigeren op de sterren en de zon & maan en ze hun dood in Panama vonden. Dat alleen al is voldoende grond voor basale aardrijkskunde voor elke leerling. :6
Ik denk dat bijna niemand door een Aardrijkskunde les weet hoe ze moeten navigeren op de sterren, zon en de maan ;)

Bovendien redeneer jij ook vanuit jezelf. Jij hebt geen interesse gehad in Duits, maar bent wel een stuk slimmer. Hierdoor pik je er meer van op dan iemand die en geen interesse heeft en sowieso al niet goed leert.
  maandag 15 december 2014 @ 16:46:44 #78
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_147606246
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 16:45 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Dat is om te beginnen al wat ik bedoel ja. Als je ziet dat het taalbegrip en dergelijke van een vmbo-leerling zwaar achterloopt, vind ik het belangrijker dat men ze goed leert lezen, schrijven en rekenen dan dat ze weten wanneer de slag van Waterloo plaatsvond.
Ja, want dat leer je bij geschiedenis. Droge jaartallen.

:')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_147606250
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 16:45 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Dat is om te beginnen al wat ik bedoel ja. Als je ziet dat het taalbegrip en dergelijke van een vmbo-leerling zwaar achterloopt, vind ik het belangrijker dat men ze goed leert lezen, schrijven en rekenen dan dat ze weten wanneer de slag van Waterloo plaatsvond.
De veroveringsdrang van Europa door Napoleon, Hitler en Schulz mogen anders niet onbelicht blijven. Wat jij er ook voor "interesse" in projecteert.

Goeie beeldende geschiedenis- en aardrijkskundeles kan heel leerzaam en laagdrempelig zijn.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  maandag 15 december 2014 @ 16:47:55 #80
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_147606290
quote:
19s.gif Op maandag 15 december 2014 16:46 schreef El_Matador het volgende:

[..]

De veroveringsdrang van Europa door Napoleon, Hitler en Schulz mogen anders niet onbelicht blijven. Wat jij er ook voor "interesse" in projecteert.

Goeie beeldende geschiedenis- en aardrijkskundeles kan heel leerzaam en laagdrempelig zijn.
En jij denkt dat dat wordt gegeven?
  maandag 15 december 2014 @ 16:48:07 #81
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_147606298
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 16:46 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ja, want dat leer je bij geschiedenis. Droge jaartallen.

:')
Het was maar een voorbeeld Etto.
  maandag 15 december 2014 @ 16:49:17 #82
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_147606340
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 16:41 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Wat had ik aan biologie nu ik een vak uitoefen waarin dat nauwelijks aan bod komt?
Dat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat ik me bijna niks meer herinner van Biologie, ik heb het tot de derde gehad en koos daarna N+T. Zo nuttig is het voor mij niet geweest.
pi_147606345
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 16:46 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Ik denk dat bijna niemand door een Aardrijkskunde les weet hoe ze moeten navigeren op de sterren, zon en de maan ;)

Bovendien redeneer jij ook vanuit jezelf. Jij hebt geen interesse gehad in Duits, maar bent wel een stuk slimmer. Hierdoor pik je er meer van op dan iemand die en geen interesse heeft en sowieso al niet goed leert.
Het werd vroeger wel behandeld. Dus wat jij denkt, is niet zo relevant.

Ik redeneer juist NIET vanuit mezelf. Als ik jouw "heb ik geen zin in"methodiek had gevolgd, was mijn tijd in Duitsland een stuk minder leuk geweest. Ben nog steeds niet trots op mijn niveau maar goed, 4e taal, soit (da's Frans trouwens, jouw favo taal :* ).

Slimmer maakt niet uit, ik had ook meer biologie O+, aardrijkskunde O+, scheikunde O+, wiskunde ( :r ) en natuurkunde O+ kunnen hebben, nuttiger vakken voor mijn opleiding.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  maandag 15 december 2014 @ 16:55:05 #84
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_147606515
quote:
19s.gif Op maandag 15 december 2014 16:49 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Het werd vroeger wel behandeld. Dus wat jij denkt, is niet zo relevant.

Ik redeneer juist NIET vanuit mezelf. Als ik jouw "heb ik geen zin in"methodiek had gevolgd, was mijn tijd in Duitsland een stuk minder leuk geweest. Ben nog steeds niet trots op mijn niveau maar goed, 4e taal, soit (da's Frans trouwens, jouw favo taal :* ).

Slimmer maakt niet uit, ik had ook meer biologie O+, aardrijkskunde O+, scheikunde O+, wiskunde ( :r ) en natuurkunde O+ kunnen hebben, nuttiger vakken voor mijn opleiding.
Vroeger wel ja, tegenwoordig niet meer. Ik zeg niet dat je alles moet afschaffen omdat men er maar geen zin in heeft, maar dat op praktijkscholen de kern moet worden gegeven: praktijk. Daarnaast broodnodige theorie. Ik zie net dat ze op het VMBO-b notabene CKV krijgen :') Wat een onzin is dat zeg. Wat hebben we nou weer aan een techneut die zonodig iets van het impressionisme geleerd moest krijgen maar niet extra geschoold werd aan zijn handen :')

Wat mij betreft mag er ook best geschiedenis gedoceerd worden, maar dan in een nuttige vorm met de belangrijkste, voor Nederland en buurlanden vormende gebeurtenissen.
pi_147606674
quote:
19s.gif Op maandag 15 december 2014 16:44 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik had ook geen interesse in Duits. :*

Het gaat niet om interesse. Het gaat om de nieuwe generatie voorbereiden op de echte wereld. Dan is geschiedenis en een beetje aardrijkskunde onmisbaar.

2 hoogopgeleide Nederlandse meisjes die niet konden navigeren op de sterren en de zon & maan en ze hun dood in Panama vonden. Dat alleen al is voldoende grond voor basale aardrijkskunde voor elke leerling. :6
Alsof je in de jungle ook maar iets aan navigeren kunt doen zonder kompas. :')
pi_147606730
quote:
1s.gif Op maandag 15 december 2014 17:02 schreef AchJa het volgende:

[..]

Alsof je in de jungle ook maar iets aan navigeren kunt doen zonder kompas. :')
Het is niet overal open jungle en ja, dat kan je. Zeker als je de kaart van het gebied hebt gezien en het scherpe gebergte west-oost loopt. ;)
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  maandag 15 december 2014 @ 17:05:43 #87
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_147606788
quote:
19s.gif Op maandag 15 december 2014 17:04 schreef El_Matador het volgende:
Het is niet overal open jungle en ja, dat kan je. Zeker als je de kaart van het gebied hebt gezien en het scherpe gebergte west-oost loopt.
Nogmaals: in mijn tijd (ik ben 26) werd het al niet meer gedoceerd bij aardrijkskunde. Als het zich richt op praktische weetjes, handigheidjes en elementaire kennis heb ik er geen probleem mee. Ik denk dat het te vaak echter gewoon een gesimplificeerde versie is van hetgeen je op het VWO krijgt en daarmee niet interessant voor de gemiddelde leerling die niet veel zin heeft om te leren maar liever met de handen bezig is.
pi_147606928
quote:
19s.gif Op maandag 15 december 2014 17:04 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Het is niet overal open jungle en ja, dat kan je. Zeker als je de kaart van het gebied hebt gezien en het scherpe gebergte west-oost loopt. ;)
Ooit in een serieuze jungle gezeten? Daar verdwaal je nog op een hectare.
pi_147607049
quote:
1s.gif Op maandag 15 december 2014 17:08 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ooit in een serieuze jungle gezeten? Daar verdwaal je nog op een hectare.
Hangt ervanaf wat je serieus noemt. Amazone ben ik nog niet geweest.

Ja, maar niet 10 dagen lang, maar goed, ander topic.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  maandag 15 december 2014 @ 17:15:01 #90
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_147607182
Aardrijkskunde was een van mijn favoriete vakken, maar heb er vooral geleerd hoe je dingen kan manipuleren om hoge cijfers te halen. Navigeren werd bij ons niet aangeleerd.

Wiskunde vond ik kut op school en heb het gefaald, maar is uiteindelijk heel belangrijk geworden in mijn carrière. Wiskunde in de praktijk had direct nut en was dus te begrijpen.

Nederlands was zo ongeveer het enige vak met toegevoegde waarde. Literatuur deed ik niet aan dus weer manipulatie voor het cijfer.
reset
pi_147607960
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 16:48 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Het was maar een voorbeeld Etto.
Ze hadden bij Nederlands beter wat meer tijd aan debating kunnen spenderen bij jou. Je maakte namelijk een stroman.
  maandag 15 december 2014 @ 17:38:58 #92
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_147607988
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 17:37 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Ze hadden bij Nederlands beter wat meer tijd aan debating kunnen spenderen bij jou. Je maakte namelijk een stroman.
Nee hoor. Bij geschiedenis leer je wel degelijk jaartallen. Het is alleen niet het enige wat je leert.
pi_147608943
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 17:38 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Nee hoor. Bij geschiedenis leer je wel degelijk jaartallen. Het is alleen niet het enige wat je leert.
Ik kan het aantal proefwerk vragen waarin ze mij vroegen naar het jaartal van een veldslag tellen op 0 handen. Leren wanneer de tweede wereldoorlog ongeveer begon, lijkt me toch nog best wel relevant en van een andere orde.
pi_147608987
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 18:12 schreef Glazenmaker het volgende:
Leren wanneer de tweede wereldoorlog ongeveer begon, lijkt me toch nog best wel relevant en van een andere orde.
Zinloze theorie. Hoeft een lasser of billenwasser NIET te weten.

Aldus Richestorags, bezorgd over de educatie van toekomstige generaties Nederlanders.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_147609111
quote:
6s.gif Op maandag 15 december 2014 18:13 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Zinloze theorie. Hoeft een lasser of billenwasser NIET te weten.

Aldus Richestorags, bezorgd over de educatie van toekomstige generaties Nederlanders.
Ik vind het bijzonder hoe Richestorags denkt dat een vmbo'er zoveel tijd kwijt is aan het leren van een stuk of 10 jaartallen in 4 jaar, dat er gewoon geen tijd meer is om een aantal volledige MBO opleidingen tot techneut, timmerman, lasser of verpleger te volgen in dezelfde tijd.
pi_147609672
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:53 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Daar is niks mis mee. Integendeel, laat de oude vakscholen maar terugkomen.

Waar het om gaat is de 'vinger in de pap' van het bedrijfsleven in het educatieve proces. Dat is een walgelijk gegeven dat zoals Ser en anderen al aangaven een puur economische oorzaak heeft.
Die vinger in de pap zorgt er wel voor dat jongeren leren omgaan met de techniek van vandaag, en niet zoals eerder altijd gebruikelijk was met de techniek van 10 of 20 jaar geleden.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_147610980
quote:
15s.gif Op maandag 15 december 2014 16:08 schreef Ryon het volgende:

[..]

Hehe, maar goed, de gemiddelde Fokker hier met een wo opleiding lijkt te denken dat als een vmbo'er weet hoe hij moet lassen hij wel voldoende weet om zich in deze maatschappij te redden en wij hem maar niet te veel moeten vermoeien met lastige zaken als 'theorie'. Walgelijk neerbuigend eigenlijk en daarnaast ook hopeloos naïef.
Deze kortzichtigheid geeft wel een idee omtrent jouw scholing.

Dit gaat helemaal niet over de theoretische vakken, dit gaat over een andere invulling van de praktijkuren.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_147611087
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 18:12 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Ik kan het aantal proefwerk vragen waarin ze mij vroegen naar het jaartal van een veldslag tellen op 0 handen. Leren wanneer de tweede wereldoorlog ongeveer begon, lijkt me toch nog best wel relevant en van een andere orde.
Jaartallen had ik in de jaren '80 vooral op de lagere school, en de brugklassen van het LBO.
1472, 1584, 1600, etc..

Leuk om te weten, maar geen info die ik na de proefwerken ooit nog nodig heb gehad.
(wel is al die zooi blijven hangen, dus komt het van pas bij triviant :)
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  maandag 15 december 2014 @ 19:26:42 #99
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147611284
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 19:18 schreef hottentot het volgende:

[..]

Deze kortzichtigheid geeft wel een idee omtrent jouw scholing.

Dit gaat helemaal niet over de theoretische vakken, dit gaat over een andere invulling van de praktijkuren.
Knap, je hebt de volledige discussie gemist waar zowel de quote als mijn reactie naar verwijst. Probeer het nog eens een keer.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_147611934
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 17:05 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Nogmaals: in mijn tijd (ik ben 26) werd het al niet meer gedoceerd bij aardrijkskunde. Als het zich richt op praktische weetjes, handigheidjes en elementaire kennis heb ik er geen probleem mee. Ik denk dat het te vaak echter gewoon een gesimplificeerde versie is van hetgeen je op het VWO krijgt en daarmee niet interessant voor de gemiddelde leerling die niet veel zin heeft om te leren maar liever met de handen bezig is.
Net als geschiedenis leer je begrijpend lezen, argumenteren en bronnen/tekeningen begrijpen.
Allemaal zaken die je nog vaak nodig gaat hebben, ook als lts'er. Overigens dat men dat niet wilt is ook weer zoiets. Ik weet n=1 maar mijn vader heeft juist veel interesse in dat soort zaken. Niet iedereen op de lts is een mongool.

Overigens hebben we het hier over mensen die klaar zijn op hun 16de. Die hebben nog zat tijd om een specialisme te leren. Dat was vroeger trouwens niet veel anders toen moest je ook tijd steken in je jongste werknemers om ze dingen bij te leren.

Dat wil overigens niet zeggen dat het praktijk onderwijs niet moet verbeteren ook op vmbo niveau. Echter heeft men de mond vol van flexibel en nu gaan ze een hele groep wel zo specialistisch opleiden zonder enige andere basis zodat heropleiden bijna niet meer mogelijk is.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')