http://www.nu.nl/politiek(...)vmbo-vernieuwen.htmlquote:Praktijkvakken in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) gaan beter aansluiten op de regionale arbeidsmarkt. Staatssecretaris Sander Dekker trekt daar 5,5 miljoen euro voor uit.
De scholen en het bedrijfsleven gaan het onderwijs meer samen vormgeven. Het geld is bedoeld om de docenten bij te spijkeren die de vernieuwde beroepsgerichte vakken moeten gaan geven.
Dit vind ik persoonlijk onzin.quote:Op maandag 15 december 2014 13:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Geen goed idee. Het middelbare onderwijs zou algemene vorming moeten zijn. Leren voor een vak doe je op voortgezet onderwijs.
Het onderwijs gaat kapot aan die zucht naar economisch nut.
Lees nog een keer waar je op reageert.quote:Op maandag 15 december 2014 14:07 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dit vind ik persoonlijk onzin.
Beter zouden ze de oude stijl KMBO, LBO en MBO terugbrengen, daar kwamen tenminste volop vakmensen vandaan.
Voor mensen die ongeacht hoe slim ze zijn een vak willen leren waarin ze het vooral van hun handen moeten hebben is er geen goede opleiding meer op dit moment. Dat moeten ze terugbrengen.
Wij hebben als bedrijf een overéénkomst met een leerinstituut, en de jongens die na 2 jaar hiermee klaar zijn kunnen zelfstandig met een auto op stap om klanten te helpen. Jongens die een volle dagopleiding volgen leren bijna niets nuttigs meer en komen met twee linkerhanden op de werkvloer om daarna te constateren dat ze ondanks de opleiding nog steeds niets weten. Hierdoor blijven ze nog vele jaren onderaan in een bedrijf hangen.
Juist het bedrijfsleven is bij uitstek geschikt om de opleidingen te hervormen. Want scholen weten veelal niet meer welke kennis nodig is.
Bijna alle vakmannen van nu komen van dat soort oude opleidingen, en er komt ondanks de grote leerling aantallen bijna geen vakman meer bij.
Beter van niet, dan komt mijn posting zo dom over...... toch... of niet...?quote:Op maandag 15 december 2014 14:16 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Lees nog een keer waar je op reageert.
De echte wereld. Lol. De echte wereld is meer dan het bedrijfsleven, het echte leven is meer dan alleen werken.quote:Op maandag 15 december 2014 12:37 schreef Individual het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/politiek(...)vmbo-vernieuwen.html
Hoe effectief dit wordt vernieuwd weet ik niet, maar een betere aansluiting van onderwijs op het bedrijfsleven is goed.
Juist praktijkgerichte opleidingen sluiten beter aan op de echte wereld dan de hogere niveau's. Daarom is het een goed idee om juist de hogere niveau's beter te laten aansluiten op het bedrijfsleven.
Ik heb op een middelbare school met techniek en handenarbeid gezeten en de hoeveelheid diepte die ze daarmee in kunnen gaan qua tijd is zo klein. De basis van timmeren, technisch tekenen, elektriciteit en solderen zaten er wel mooi in. Ik zou niet weten waarom je dat geforceerd wil aan laten sluiten om een lokale meubelfabriek ofzo, twee jaar voordat die kinderen verhuizen naar een andere stad.quote:Op maandag 15 december 2014 14:17 schreef hottentot het volgende:
[..]
Beter van niet, dan komt mijn posting zo dom over..
Maar dat is ten dele, ik begrijp niet iemand dit "Praktijkvakken in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) gaan beter aansluiten op de regionale arbeidsmarkt." een slecht plan kan vinden.
Waarom en timmeren en electro?quote:Op maandag 15 december 2014 14:23 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik heb op een middelbare school met techniek en handenarbeid gezeten en de hoeveelheid diepte die ze daarmee in kunnen gaan qua tijd is zo klein. De basis van timmeren, technisch tekenen, elektriciteit en solderen zaten er wel mooi in. Ik zou niet weten waarom je dat geforceerd wil aan laten sluiten om een lokale meubelfabriek ofzo, twee jaar voordat die kinderen verhuizen naar een andere stad.
Wat een bullshit. Niet iedereen is een boekenwurm. Sommige mensen vinden het veel leuker om met hun handen te werken en zijn niet zo goed in leren. Typisch geredeneerd vanuit jezelf dit.quote:Op maandag 15 december 2014 13:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Geen goed idee. Het middelbare onderwijs zou algemene vorming moeten zijn. Leren voor een vak doe je op voortgezet onderwijs.
Het onderwijs gaat kapot aan die zucht naar economisch nut.
Vreemd, veel bedrijven kunnen geen goede technici vinden. De vacatures zijn er volop, het werk ook, alleen de mensen zijn er niet.quote:Op maandag 15 december 2014 14:19 schreef Ryon het volgende:
"Er is geen werk in de regio, dus de leerlingen hoeven ook niets te leren. Van de 5.5 miljoen kopen we ballonnen en een paar extra voetballen zodat de koters nog wel wat te doen hebben."
Omdat je leerlingen de kans wil geven om verschillende dingen te doen, zodat ze een studiekeuze kunnen maken op basis van hun ervaringen en niet alleen een glanzende folder.quote:
Raar. Gek dat er zo weinig goede door de wol geverfde technici te vinden zijn onder 16-jarige zonder enige vorm van werkervaring.quote:Op maandag 15 december 2014 14:42 schreef hottentot het volgende:
[..]
Vreemd, veel bedrijven kunnen geen goede technici vinden. De vacatures zijn er volop, het werk ook, alleen de mensen zijn er niet.
Of je leert zelf een vak. Opleidingen lopen vaak achter op de werkelijkheid, helemaal in vakken die te snel gaan voor school.quote:Op maandag 15 december 2014 14:23 schreef AgLarrr het volgende:
Als je een vak wilt leren ga je maar een vakopleiding doen.
quote:Op maandag 15 december 2014 14:36 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wat een bullshit. Niet iedereen is een boekenwurm. Sommige mensen vinden het veel leuker om met hun handen te werken en zijn niet zo goed in leren. Typisch geredeneerd vanuit jezelf dit.
Goed plan. Onderwijs afschaffen en gewoon al die 12-jarigen thuis zelf een vak laten aanleren. Willen ze wat weten dan pakken ze wikipedia er maar bij. Staat toch alles.quote:Op maandag 15 december 2014 14:52 schreef Individual het volgende:
[..]
Of je leert zelf een vak. Opleidingen lopen vaak achter op de werkelijkheid, helemaal in vakken die te snel gaan voor school.
Ik denk dat het hem vooral gaat om het woordje 'regionale'. Stel nou eens dat leerlingen er helemaal niet op zitten te wachten om in hun geboorteomgeving te blijven zitten maar elders in het land willen gaan werken? of een deel van de plaatselijke industrie gaat door omstandigheden failliet? Dan blijf je ineens zitten met een hele hoop mensen die een bijzonder specifiek vak hebben geleerd waar ze vervolgens nergens mee aan de bak komen.quote:Op maandag 15 december 2014 14:17 schreef hottentot het volgende:
[..]
Beter van niet, dan komt mijn posting zo dom over...... toch... of niet...?
Ik begrijp niet dat iemand dit "Praktijkvakken in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) gaan beter aansluiten op de regionale arbeidsmarkt." een slecht plan kan vinden.
Degenen die er niet in geïnteresseerd zijn onthouden toch niets van het datgene wat ze op school leren. In wat voor droomwerkelijkheid leef jij waarin iedereen geïnteresseerd is in school? Sommigen vinden het leuk om monteur te worden en zijn daar tevreden mee.quote:Op maandag 15 december 2014 15:01 schreef Ryon het volgende:
[..]
Goed plan. Onderwijs afschaffen en gewoon al die 12-jarigen thuis zelf een vak laten aanleren. Willen ze wat weten dan pakken ze wikipedia er maar bij. Staat toch alles.
Onzin.quote:Op maandag 15 december 2014 14:48 schreef Ryon het volgende:
[..]
Raar. Gek dat er zo weinig goede door de wol geverfde technici te vinden zijn onder 16-jarige zonder enige vorm van werkervaring.
Oké, is dat niet het punt dat ik probeer te maken? 40+ en 60 is nou niet bepaald 16..quote:Op maandag 15 december 2014 15:07 schreef hottentot het volgende:
[..]
Onzin.
Bij goede vaklui speelt leeftijd geen rol, wij hebben vorig jaar nog een techneut van 60 een vast contract gegeven. En van de contracten die wij uitdelen gaat meer dan de helft naar mensen boven de 40
Niet al het onderwijs dat nu op VMBO wordt aangeboden is zinvol. Veel kennisonderwijs is volkomen overbodig.quote:Op maandag 15 december 2014 15:01 schreef Ryon het volgende:
[..]
Goed plan. Onderwijs afschaffen en gewoon al die 12-jarigen thuis zelf een vak laten aanleren. Willen ze wat weten dan pakken ze wikipedia er maar bij. Staat toch alles.
Ja, en sommige pubers vinden het leuk om de hele dag WoW te spelen terwijl moeders macaroni maakt en zijn daar ook tevreden mee. Geen reden om school dan maar af te schaffen.quote:Op maandag 15 december 2014 15:06 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Degenen die er niet in geïnteresseerd zijn onthouden toch niets van het datgene wat ze op school leren. In wat voor droomwerkelijkheid leef jij waarin iedereen geïnteresseerd is in school? Sommigen vinden het leuk om monteur te worden en zijn daar tevreden mee.
Ik denk dat je dit iets anders moet zien.quote:Op maandag 15 december 2014 15:02 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ik denk dat het hem vooral gaat om het woordje 'regionale'. Stel nou eens dat leerlingen er helemaal niet op zitten te wachten om in hun geboorteomgeving te blijven zitten maar elders in het land willen gaan werken? of een deel van de plaatselijke industrie gaat door omstandigheden failliet? Dan blijf je ineens zitten met een hele hoop mensen die een bijzonder specifiek vak hebben geleerd waar ze vervolgens nergens mee aan de bak komen.
Wel als die tijd besteed kan worden aan scholing die nuttiger is voor het niveau van de leerling. Er zijn betrekkelijk weinig VMBO'ers die echt iets doen met hun aangeleerde kennis over jager-verzamelaars in prehistorisch Nederland.quote:Op maandag 15 december 2014 15:10 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, en sommige pubers vinden het leuk om de hele dag WoW te spelen terwijl moeders macaroni maakt en zijn daar ook tevreden mee. Geen reden om school dan maar af te schaffen.
Op je 16e ben je ook geen vakman. Dat was vroeger ook niet zo. Wel kan je na een LTS (16 jaar) al in de bouw aan het werk als assistent.quote:Op maandag 15 december 2014 15:09 schreef Ryon het volgende:
[..]
Oké, is dat niet het punt dat ik probeer te maken? 40+ en 60 is nou niet bepaald 16..
Dat is wat anders dan de praktijk terug te brengen naar de opleiding. Daarmee schaf je school niet af maar maak je het aantrekkelijker voor degenen die niet zo van theorie (leren) houden. Je hoeft niet met van die hyperbolen te komen, wat jij stelt wordt namelijk helemaal niet gesteld.quote:Op maandag 15 december 2014 15:10 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, en sommige pubers vinden het leuk om de hele dag WoW te spelen terwijl moeders macaroni maakt en zijn daar ook tevreden mee. Geen reden om school dan maar af te schaffen.
quote:Op maandag 15 december 2014 13:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Geen goed idee. Het middelbare onderwijs zou algemene vorming moeten zijn. Leren voor een vak doe je op voortgezet onderwijs.
Het onderwijs gaat kapot aan die zucht naar economisch nut.
Nee, precies. En er is een nijpend tekort aan vakmensen, die zelfstandig kunnen werken en jongeren kunnen begeleiden. Niet aan 16 jarige opgeschoten donders die nog niet geleerd hebben om een hamer van een schroevendraaier te onderscheiden. Een vmbo kan zijn best doen, maar ook geen veertigjarigen afleveren.quote:Op maandag 15 december 2014 15:12 schreef hottentot het volgende:
[..]
Op je 16e ben je ook geen vakman. Dat was vroeger ook niet zo. Wel kan je na een LTS (16 jaar) al in de bouw aan het werk als assistent.
Wat een vmbo'er doet met zijn/haar kennis zal mij een worst wezen. Een groot deel kiest ervoor om door te studeren na het mbo en je wilt niet op 11 jarige leeftijd al gaan bepalen welke koters je geen enkele vorm van basisvorming meegeeft en bij welke je op zijn minst nog de moeite doet om basiskennis over te brengen.quote:Op maandag 15 december 2014 15:11 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Wel als die tijd besteed kan worden aan scholing die nuttiger is voor het niveau van de leerling. Er zijn betrekkelijk weinig VMBO'ers die echt iets doen met hun aangeleerde kennis over jager-verzamelaars in prehistorisch Nederland.
Beste post ooit.quote:Op maandag 15 december 2014 14:23 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
De echte wereld. Lol. De echte wereld is meer dan het bedrijfsleven, het echte leven is meer dan alleen werken.
WO overstijgt de belangen van het bedrijfsleven. We hebben als samenleving baat bij kritische, breed georienteerde mensen die buiten de kaders van het huishoudboekje kunnen denken. Dat soort studies moet je dus niet praktijkgerichter maken, laat staan beter laten aansluiten op het bedrijfsleven.
Als je een vak wilt leren ga je maar een vakopleiding doen.
De vier hoofdsectoren in het vmbo (b/k) bieden inderdaad wel erg breed uitgevoerde praktijkvakken. Voor zover ik het heb meegekregen moet het 'heel weinig van heel veel'-leren gedeeltelijk worden vervangen door enkele onderdelen waar de leerlingen dan dieper gaan in plaats van breder, door e.e.a. modulair op te gaan bouwen en de posities van stages te vergroten. Met name door dat laatste ben je natuurlijk aangewezen op wat er in de regio voor handen is.quote:Op maandag 15 december 2014 15:17 schreef hottentot het volgende:
Vroeger sloten scholing en werkveld veel meer op elkaar aan, maar waar het werk steeds specialistischer werd, werden de opleidingen juist steeds algemener. En nu zijn ze teveel uit elkaar gegroeid.
Elk plan om deze afstand te verkleinen dient in beginsel aangemoedigd te worden.
Ik zie het niet als mijn verantwoordelijkheid om iemand zoveel mogelijk kennis aan te bieden. Ik zie het als mijn verantwoordelijkheid om iemand op een goede manier voor te bereiden op zijn of haar toekomst. En als vakman zie ik meer toekomst dan met een hoofd vol kennis die niet praktisch toegepast gaat worden. Want doorleren of niet, ook met de daaropvolgende MBO-opleiding komt die kennis over jager-verzamelaars in prehistorisch Nederland niet ineens wel van pas.quote:Op maandag 15 december 2014 15:26 schreef Ryon het volgende:
[..]
Wat een vmbo'er doet met zijn/haar kennis zal mij een worst wezen. Een groot deel kiest ervoor om door te studeren na het mbo en je wilt niet op 11 jarige leeftijd al gaan bepalen welke koters je geen enkele vorm van basisvorming meegeeft en bij welke je op zijn minst nog de moeite doet om basiskennis over te brengen.
Als een vmbo'er na zijn zestiende lekker de hele dag brommertjes gaat lopen versleutelen dan mag hij dat zelf weten. Hij heeft zijn kans om wat van de wereld op te steken gehad en daarmee hebben wij onze verantwoordelijkheid richting hem voldaan.
Je verhaal gaat er vooral over over hoe het gunstig uit zou kunnen pakken voor Akzo, maar de leerling blijft er nogal in onderbelicht.quote:Op maandag 15 december 2014 15:11 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ik denk dat je dit iets anders moet zien.
Stel je woont in Delfzijl, dan is het logisch dat je bijvoorbeeld een werk/leer traject ingaat waarbij je de praktijk bij de Akzo opdoet. Na de opleiding kun je die ervaring landelijk inzetten.
Bij deze opleiding zul je niet alleen een saai half jaar over motoren lullen, maar ook gelijk een deel procestechnologie leren. Met als gevolg dat je veel sneller zelfstandig over een dergelijk terrein kunt lopen.
Mar als de opleiding en het regionale werkveld al niet aansluiten dan word het lastig, want je theorie en praktijk tijdens de stage komen al niet overeen.
Zoveel mogelijk kennis aan te bieden is ook geen verantwoordelijkheid. Dat is praktisch een onmogelijke opgave. Iemand een basisvorming aanbieden waarmee hij/zij de fundamenten van de wereld om zich heen en de Nederlandse maatschappij kan begrijpen en eventueel (naar eigen keuze en inzicht) op voort kan borduren is wel 'onze' verantwoordelijkheid.quote:Op maandag 15 december 2014 15:29 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik zie het niet als mijn verantwoordelijkheid om iemand zoveel mogelijk kennis aan te bieden. Ik zie het als mijn verantwoordelijkheid om iemand op een goede manier voor te bereiden op zijn of haar toekomst. En als vakman zie ik meer toekomst dan met een hoofd vol kennis die niet praktisch toegepast gaat worden. Want doorleren of niet, ook met de daaropvolgende MBO-opleiding komt die kennis over jager-verzamelaars in prehistorisch Nederland niet ineens wel van pas.
De leerling heeft allereerst een leukere opleiding doordat praktijk en theorie beter aansluiten.quote:Op maandag 15 december 2014 15:35 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Je verhaal gaat er vooral over over hoe het gunstig uit zou kunnen pakken voor Akzo, maar de leerling blijft er nogal in onderbelicht.
Een vergrote kans op een baan bij dat ene bedrijf ja, maar nogmaals: Als hij ergens anders aan de slag wil of dat bedrijf gaat weg uit de omgeving blijft die leerling die een heel vakspecifieke opleiding voor een functie binnen dat ene bedrijf heeft gekregen achter met een opleiding waar hij nergens anders mee aan de bak komt. Het idee van (door de staat gegeven) onderwijs is dat het algemeen vormend is, niet dat het een plaats is waar bedrijven hun kosten voor trainingen op af kunnen schuiven.quote:Op maandag 15 december 2014 15:39 schreef hottentot het volgende:
[..]
De leerling heeft allereerst een leukere opleiding doordat praktijk en theorie beter aansluiten.
Daarnaast heeft hij door een succesvollere stage periode een vergrote kans op een baan omdat zijn kennis beter aansluit op wat bedrijven tegenwoordig zoeken. Het mes snijd aan twee kanten.
Ik kom tegenwoordig OTI mensen tegen die nog geen flowmeter kunnen instellen, dat is toch ronduit belachelijk, die jongens zijn na een paar dagen/weken weer weg want je hebt er echt helemaal niets aan. Dergelijke basiskennis voor dat vak hoort bij het scholingsproject.
Het grootste voordeel voor de leerling is een vergrote kans op een baan. Want werknemers zitten niet te springen om die van alles een beetje leerlingen.
Iedereen leert anders. Ik heb m'n vak zelf aangeleerd.quote:Op maandag 15 december 2014 15:01 schreef Ryon het volgende:
[..]
Goed plan. Onderwijs afschaffen en gewoon al die 12-jarigen thuis zelf een vak laten aanleren. Willen ze wat weten dan pakken ze wikipedia er maar bij. Staat toch alles.
quote:Op maandag 15 december 2014 15:44 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Een vergrote kans op een baan bij dat ene bedrijf ja, maar nogmaals: Als hij ergens anders aan de slag wil of dat bedrijf gaat weg uit de omgeving blijft die leerling die een heel vakspecifieke opleiding voor een functie binnen dat ene bedrijf heeft gekregen achter met een opleiding waar hij nergens anders mee aan de bak komt. Het idee van (door de staat gegeven) onderwijs is dat het algemeen vormend is, niet dat het een plaats is waar bedrijven hun kosten voor trainingen op af kunnen schuiven.
Waarom verbaast het me dat jij als egalitair denker het hier weer eens mee eens bent? Stop eens met je maakbare samenleving en mensen je ideaal op te dringenquote:
Mensen die in feite boven/buiten de maatschappij staan dus. Praat toch niet zo vanuit een ivoren torentje man, ik heb een zeer degelijke WO gevolgd en ben het volkomen met je oneens.quote:Op maandag 15 december 2014 14:23 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
De echte wereld. Lol. De echte wereld is meer dan het bedrijfsleven, het echte leven is meer dan alleen werken.
WO overstijgt de belangen van het bedrijfsleven. We hebben als samenleving baat bij kritische, breed georienteerde mensen die buiten de kaders van het huishoudboekje kunnen denken. Dat soort studies moet je dus niet praktijkgerichter maken, laat staan beter laten aansluiten op het bedrijfsleven.
Als je een vak wilt leren ga je maar een vakopleiding doen.
Ja, want een lasser die bij bedrijf A heeft gewerkt kan nooit bij lasbedrijf B werkenquote:Op maandag 15 december 2014 15:44 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Een vergrote kans op een baan bij dat ene bedrijf ja, maar nogmaals: Als hij ergens anders aan de slag wil of dat bedrijf gaat weg uit de omgeving blijft die leerling die een heel vakspecifieke opleiding voor een functie binnen dat ene bedrijf heeft gekregen achter met een opleiding waar hij nergens anders mee aan de bak komt. Het idee van (door de staat gegeven) onderwijs is dat het algemeen vormend is, niet dat het een plaats is waar bedrijven hun kosten voor trainingen op af kunnen schuiven.
Daar is niks mis mee. Integendeel, laat de oude vakscholen maar terugkomen.quote:Op maandag 15 december 2014 15:50 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Waarom verbaast het me dat jij als egalitair denker het hier weer eens mee eens bent? Stop eens met je maakbare samenleving en mensen je ideaal op te dringenNiet iedereen wil leren, sommigen willen met hun handen werken
Aansluiting bij het werkveld lijkt me anders erg goed.quote:Op maandag 15 december 2014 15:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Daar is niks mis mee. Integendeel, laat de oude vakscholen maar terugkomen.
Waar het om gaat is de 'vinger in de pap' van het bedrijfsleven in het educatieve proces. Dat is een walgelijk gegeven dat zoals Ser en anderen al aangaven een puur economische oorzaak heeft.
Het werkveld is een statisch gegeven? Dat verandert nooit?quote:Op maandag 15 december 2014 16:00 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Aansluiting bij het werkveld lijkt me anders erg goed.
Meer initiatieven om die aansluiting te verbeteren zal dus ook beter zijn voor de werkgelegenheid van net van school zijnden ("afgestudeerden" vind ik wat teveel gezegd).
Juist wel, sterk juist. Bedrijven kunnen daar veel sneller op inspelen dan onderwijsinstituten alleen. Dat zag je op de universiteit ook. Men was rabiaat antibedrijfsleven toen ik studeerde, ik was samen met een vriend van me de eerste die weer een afstudeerstage deed bij 's lands grootste. Daarna is het een stuk verbeterd met gastcolleges, stages en andere aansluitingen die beter kloppen.quote:Op maandag 15 december 2014 16:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het werkveld is een statisch gegeven? Dat verandert nooit?
Dit is helaas al 15 jaar bezig ook op TU niveau.quote:Op maandag 15 december 2014 15:44 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Een vergrote kans op een baan bij dat ene bedrijf ja, maar nogmaals: Als hij ergens anders aan de slag wil of dat bedrijf gaat weg uit de omgeving blijft die leerling die een heel vakspecifieke opleiding voor een functie binnen dat ene bedrijf heeft gekregen achter met een opleiding waar hij nergens anders mee aan de bak komt. Het idee van (door de staat gegeven) onderwijs is dat het algemeen vormend is, niet dat het een plaats is waar bedrijven hun kosten voor trainingen op af kunnen schuiven.
Dat zit dan ook 'gewoon' in het vmbo-programma en zal daar ook in blijven zitten. De bovenbouw van vmbo basis en kader bestaan voor ongeveer 50% uit theorie en 50% praktijk.quote:Op maandag 15 december 2014 16:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Mijn vader heeft het lts, gezel en meester systeem nog doorlopen maar ook die had gewoon wiskunde, Engels en NL in zijn pakket zitten.
Hehe, maar goed, de gemiddelde Fokker hier met een wo opleiding lijkt te denken dat als een vmbo'er weet hoe hij moet lassen hij wel voldoende weet om zich in deze maatschappij te redden en wij hem maar niet te veel moeten vermoeien met lastige zaken als 'theorie'. Walgelijk neerbuigend eigenlijk en daarnaast ook hopeloos naïef.quote:Op maandag 15 december 2014 16:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Uiteindelijke moeten mensen meer dan alleen op een spijker slaan. Ze moeten belastingformulieren begrijpen en invullen. Handleidingen begrijpend kunnen lezen, stelling van pytha inzetten, etc.
quote:Op maandag 15 december 2014 16:08 schreef Ryon het volgende:
[..]
Hehe, maar goed, de gemiddelde Fokker hier met een wo opleiding lijkt te denken dat als een vmbo'er weet hoe hij moet lassen hij wel voldoende weet om zich in deze maatschappij te redden en wij hem maar niet te veel moeten vermoeien met lastige zaken als 'theorie'. Walgelijk neerbuigend eigenlijk en daarnaast ook hopeloos naïef.
Dat is ook logisch, en dat is in elke vorm van onderwijs wel aanwezig. Alleen het VMBO is nu een overkill aan schoolbanken en een overkill aan praktijkrichtingen waardoor ze veel te generalistisch worden opgeleid. Van al die kennislessen kan best wat geschrapt worden en toch een gedegen onderwezen kind afleveren. Die praktijklessen, daar kan best meer richting aan gegeven worden. Een kind die het leuk vindt om aan brommers te sleutelen, die hoef je geen audiovisuele lessen te geven. Die gaat gewoon autotechniek doen. Of werktuigbouwkunde.quote:Op maandag 15 december 2014 15:37 schreef Ryon het volgende:
[..]
Zoveel mogelijk kennis aan te bieden is ook geen verantwoordelijkheid. Dat is praktisch een onmogelijke opgave. Iemand een basisvorming aanbieden waarmee hij/zij de fundamenten van de wereld om zich heen en de Nederlandse maatschappij kan begrijpen en eventueel (naar eigen keuze en inzicht) op voort kan borduren is wel 'onze' verantwoordelijkheid.
Betekent dit dat iemand een volledige scriptie moet schrijven over de parallellen tussen de jagers-verzamelaars en indo-Europese cultuur in postmodernistisch perspectief? Nee, natuurlijk niet. Wel dat iemand een paar uurtje per week moet besteden aan basic dingen als dat er jagers/verzamelaars waren dat een kaartje van 10 euro nog maar 6 euro kost als je 40% korting hebt. Geen hogere wiskunde, maar gewoon basic stuff waarmee je net een stapje verder komt in deze maatschappij en waardoor je ook begrijpt waar de maatschappij vandaan komt.
Is sleutelen aan een brommer of WoW spelen leuker? Ja, ongetwijfeld. Maar jammer dan, niemand heeft ooit gezegd dat school een feest is.
Dat, gewoon weer terug naar LTS, MTS en HTS vwb technische opleidingen.quote:Op maandag 15 december 2014 14:07 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dit vind ik persoonlijk onzin.
Beter zouden ze de oude stijl KMBO, LBO en MBO terugbrengen, daar kwamen tenminste volop vakmensen vandaan.
Voor mensen die ongeacht hoe slim ze zijn een vak willen leren waarin ze het vooral van hun handen moeten hebben is er geen goede opleiding meer op dit moment. Dat moeten ze terugbrengen.
Wij hebben als bedrijf een overéénkomst met een leerinstituut, en de jongens die na 2 jaar hiermee klaar zijn kunnen zelfstandig met een auto op stap om klanten te helpen. Jongens die een volle dagopleiding volgen leren bijna niets nuttigs meer en komen met twee linkerhanden op de werkvloer om daarna te constateren dat ze ondanks de opleiding nog steeds niets weten. Hierdoor blijven ze nog vele jaren onderaan in een bedrijf hangen.
Juist het bedrijfsleven is bij uitstek geschikt om de opleidingen te hervormen. Want scholen weten veelal niet meer welke kennis nodig is.
Bijna alle vakmannen van nu komen van dat soort oude opleidingen, en er komt ondanks de grote leerling aantallen bijna geen vakman meer bij.
Ik heb ook nooit gezegd dat je op een praktijkschool geen theorie zou mogen krijgen: Nederlands, Engels, rekenen/Wiskunde en materiaalkunde/wat electro theorie. Maar geschiedenis, aardrijkskunde, literatuur, Frans etc. is echt verspilde tijd. Het is pas walgelijk om te denken dat iedereen op een hoop nutteloze theorie zit te wachten.quote:Op maandag 15 december 2014 16:08 schreef Ryon het volgende:
[..]
Hehe, maar goed, de gemiddelde Fokker hier met een wo opleiding lijkt te denken dat als een vmbo'er weet hoe hij moet lassen hij wel voldoende weet om zich in deze maatschappij te redden en wij hem maar niet te veel moeten vermoeien met lastige zaken als 'theorie'. Walgelijk neerbuigend eigenlijk en daarnaast ook hopeloos naïef.
Hoezo sta je boven of buiten de maatschappij als je niet enkel vanuit bedrijfsmatig belang je werk / taak invulling geeft? Hoezo kan je geen zinvol werk verichten als je een taakopvatting of omschrijving hebt die buiten de kaders van wat wij op het moment 'bedrijfsmatig' noemen valt?quote:Op maandag 15 december 2014 15:51 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Mensen die in feite boven/buiten de maatschappij staan dus. Praat toch niet zo vanuit een ivoren torentje man, ik heb een zeer degelijke WO gevolgd en ben het volkomen met je oneens.
Nee, jij zit niet in een ivoren torentje... met je 'nutteloos'.quote:Op maandag 15 december 2014 16:30 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik heb ook nooit gezegd dat je op een praktijkschool geen theorie zou mogen krijgen: Nederlands, Engels, rekenen/Wiskunde en materiaalkunde/wat electro theorie. Maar geschiedenis, aardrijkskunde, literatuur, Frans etc. is echt verspilde tijd. Het is pas walgelijk om te denken dat iedereen op een hoop nutteloze theorie zit te wachten.
quote:Op maandag 15 december 2014 16:37 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Hoezo sta je boven of buiten de maatschappij als je niet enkel vanuit bedrijfsmatig belang je werk / taak invulling geeft? Hoezo kan je geen zinvol werk verichten als je een taakopvatting of omschrijving hebt die buiten de kaders van wat wij op het moment 'bedrijfsmatig' noemen valt?
Auw, heel erg domme opmerking dit.quote:Op maandag 15 december 2014 16:30 schreef Richestorags het volgende:
Maar geschiedenis, aardrijkskunde,[...] is echt verspilde tijd.
Nutteloze theorie.
Wat heeft een lasser aan een geschiedenisles die die toch weer vergeet?quote:Op maandag 15 december 2014 16:39 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, jij zit niet in een ivoren torentje... met je 'nutteloos'.
Wat had ik aan biologie nu ik een vak uitoefen waarin dat nauwelijks aan bod komt?quote:Op maandag 15 december 2014 16:41 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wat heeft een lasser aan een geschiedenisles die die toch weer vergeet?
Denk je werkelijk dat mensen die geen interesse hebben in dat soort vakken er iets van onthouden? Je kan het toch als keuzevak aanbieden? Ik zie er geen heil in om mensen die meer van de praktijk zijn allerlei theorie aan te bieden.quote:Op maandag 15 december 2014 16:41 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Auw, heel erg domme opmerking dit.
Vergeet de geschiedenis en je bent niet voorbereid op de toekomst.
Zo dacht ik op school vroeger ook over Duits. Toch handig dat ik het gehad heb.quote:Op maandag 15 december 2014 16:41 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wat heeft een lasser aan een geschiedenisles die die toch weer vergeet?
Het is denk ik goed om in je gedachten mee te nemen dat een havo- of vwo-leerling zich veel meer stof aan kan leren dan een vmbo-leerling. Wat die aankan is gewoon een stuk beperkter, en dan kun je je maar het beste richten op de dingen die je het hardste nodig hebt. Niet volledig natuurlijk, maar daar mag wel de nadruk liggen.quote:Op maandag 15 december 2014 16:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat had ik aan biologie nu ik een vak uitoefen waarin dat nauwelijks aan bod komt?
Mark Rutte heeft notabene geschiedenis gestudeerdquote:Op maandag 15 december 2014 16:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
Geschiedenis heeft altijd in het verdomhoekje gezeten. Wat heb je eraan, is toch allemaal al gebeurd?
![]()
Geen wonder dat dit land nu daar is waar het is.
Ik had ook geen interesse in Duits.quote:Op maandag 15 december 2014 16:42 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Denk je werkelijk dat mensen die geen interesse hebben in dat soort vakken er iets van onthouden? Je kan het toch als keuzevak aanbieden? Ik zie er geen heil in om mensen die meer van de praktijk zijn allerlei theorie aan te bieden.
Dat is om te beginnen al wat ik bedoel ja. Als je ziet dat het taalbegrip en dergelijke van een vmbo-leerling zwaar achterloopt, vind ik het belangrijker dat men ze goed leert lezen, schrijven en rekenen dan dat ze weten wanneer de slag van Waterloo plaatsvond.quote:Op maandag 15 december 2014 16:44 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is denk ik goed om in je gedachten mee te nemen dat een havo- of vwo-leerling zich veel meer stof aan kan leren dan een vmbo-leerling. Wat die aankan is gewoon een stuk beperkter, en dan kun je je maar het beste richten op de dingen die je het hardste nodig hebt. Niet volledig natuurlijk, maar daar mag wel de nadruk liggen.
En voor de toekomst nog erger.quote:Op maandag 15 december 2014 16:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
Geen wonder dat dit land nu daar is waar het is.
Dat zou echter geen geschiedenis zijn maar fictief schrijven.quote:Op maandag 15 december 2014 16:45 schreef El_Matador het volgende:
[..]
En voor de toekomst nog erger.
Beter zou het trouwens zijn als alternatieve geschiedenis aangeboden wordt. Je weet wel, waar Oswald de Patsy is en een keurkorps aan belanghebbenden de ware moordenaars.
Ik denk dat bijna niemand door een Aardrijkskunde les weet hoe ze moeten navigeren op de sterren, zon en de maanquote:Op maandag 15 december 2014 16:44 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik had ook geen interesse in Duits.
Het gaat niet om interesse. Het gaat om de nieuwe generatie voorbereiden op de echte wereld. Dan is geschiedenis en een beetje aardrijkskunde onmisbaar.
2 hoogopgeleide Nederlandse meisjes die niet konden navigeren op de sterren en de zon & maan en ze hun dood in Panama vonden. Dat alleen al is voldoende grond voor basale aardrijkskunde voor elke leerling.
Ja, want dat leer je bij geschiedenis. Droge jaartallen.quote:Op maandag 15 december 2014 16:45 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is om te beginnen al wat ik bedoel ja. Als je ziet dat het taalbegrip en dergelijke van een vmbo-leerling zwaar achterloopt, vind ik het belangrijker dat men ze goed leert lezen, schrijven en rekenen dan dat ze weten wanneer de slag van Waterloo plaatsvond.
De veroveringsdrang van Europa door Napoleon, Hitler en Schulz mogen anders niet onbelicht blijven. Wat jij er ook voor "interesse" in projecteert.quote:Op maandag 15 december 2014 16:45 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is om te beginnen al wat ik bedoel ja. Als je ziet dat het taalbegrip en dergelijke van een vmbo-leerling zwaar achterloopt, vind ik het belangrijker dat men ze goed leert lezen, schrijven en rekenen dan dat ze weten wanneer de slag van Waterloo plaatsvond.
En jij denkt dat dat wordt gegeven?quote:Op maandag 15 december 2014 16:46 schreef El_Matador het volgende:
[..]
De veroveringsdrang van Europa door Napoleon, Hitler en Schulz mogen anders niet onbelicht blijven. Wat jij er ook voor "interesse" in projecteert.
Goeie beeldende geschiedenis- en aardrijkskundeles kan heel leerzaam en laagdrempelig zijn.
Het was maar een voorbeeld Etto.quote:Op maandag 15 december 2014 16:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, want dat leer je bij geschiedenis. Droge jaartallen.
Dat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat ik me bijna niks meer herinner van Biologie, ik heb het tot de derde gehad en koos daarna N+T. Zo nuttig is het voor mij niet geweest.quote:Op maandag 15 december 2014 16:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat had ik aan biologie nu ik een vak uitoefen waarin dat nauwelijks aan bod komt?
Het werd vroeger wel behandeld. Dus wat jij denkt, is niet zo relevant.quote:Op maandag 15 december 2014 16:46 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik denk dat bijna niemand door een Aardrijkskunde les weet hoe ze moeten navigeren op de sterren, zon en de maan
Bovendien redeneer jij ook vanuit jezelf. Jij hebt geen interesse gehad in Duits, maar bent wel een stuk slimmer. Hierdoor pik je er meer van op dan iemand die en geen interesse heeft en sowieso al niet goed leert.
Vroeger wel ja, tegenwoordig niet meer. Ik zeg niet dat je alles moet afschaffen omdat men er maar geen zin in heeft, maar dat op praktijkscholen de kern moet worden gegeven: praktijk. Daarnaast broodnodige theorie. Ik zie net dat ze op het VMBO-b notabene CKV krijgenquote:Op maandag 15 december 2014 16:49 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het werd vroeger wel behandeld. Dus wat jij denkt, is niet zo relevant.
Ik redeneer juist NIET vanuit mezelf. Als ik jouw "heb ik geen zin in"methodiek had gevolgd, was mijn tijd in Duitsland een stuk minder leuk geweest. Ben nog steeds niet trots op mijn niveau maar goed, 4e taal, soit (da's Frans trouwens, jouw favo taal).
Slimmer maakt niet uit, ik had ook meer biologie, aardrijkskunde
, scheikunde
, wiskunde (
) en natuurkunde
kunnen hebben, nuttiger vakken voor mijn opleiding.
Alsof je in de jungle ook maar iets aan navigeren kunt doen zonder kompas.quote:Op maandag 15 december 2014 16:44 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik had ook geen interesse in Duits.
Het gaat niet om interesse. Het gaat om de nieuwe generatie voorbereiden op de echte wereld. Dan is geschiedenis en een beetje aardrijkskunde onmisbaar.
2 hoogopgeleide Nederlandse meisjes die niet konden navigeren op de sterren en de zon & maan en ze hun dood in Panama vonden. Dat alleen al is voldoende grond voor basale aardrijkskunde voor elke leerling.
Het is niet overal open jungle en ja, dat kan je. Zeker als je de kaart van het gebied hebt gezien en het scherpe gebergte west-oost loopt.quote:Op maandag 15 december 2014 17:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Alsof je in de jungle ook maar iets aan navigeren kunt doen zonder kompas.
Nogmaals: in mijn tijd (ik ben 26) werd het al niet meer gedoceerd bij aardrijkskunde. Als het zich richt op praktische weetjes, handigheidjes en elementaire kennis heb ik er geen probleem mee. Ik denk dat het te vaak echter gewoon een gesimplificeerde versie is van hetgeen je op het VWO krijgt en daarmee niet interessant voor de gemiddelde leerling die niet veel zin heeft om te leren maar liever met de handen bezig is.quote:Op maandag 15 december 2014 17:04 schreef El_Matador het volgende:
Het is niet overal open jungle en ja, dat kan je. Zeker als je de kaart van het gebied hebt gezien en het scherpe gebergte west-oost loopt.
Ooit in een serieuze jungle gezeten? Daar verdwaal je nog op een hectare.quote:Op maandag 15 december 2014 17:04 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het is niet overal open jungle en ja, dat kan je. Zeker als je de kaart van het gebied hebt gezien en het scherpe gebergte west-oost loopt.
Hangt ervanaf wat je serieus noemt. Amazone ben ik nog niet geweest.quote:Op maandag 15 december 2014 17:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ooit in een serieuze jungle gezeten? Daar verdwaal je nog op een hectare.
Ze hadden bij Nederlands beter wat meer tijd aan debating kunnen spenderen bij jou. Je maakte namelijk een stroman.quote:Op maandag 15 december 2014 16:48 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het was maar een voorbeeld Etto.
Nee hoor. Bij geschiedenis leer je wel degelijk jaartallen. Het is alleen niet het enige wat je leert.quote:Op maandag 15 december 2014 17:37 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ze hadden bij Nederlands beter wat meer tijd aan debating kunnen spenderen bij jou. Je maakte namelijk een stroman.
Ik kan het aantal proefwerk vragen waarin ze mij vroegen naar het jaartal van een veldslag tellen op 0 handen. Leren wanneer de tweede wereldoorlog ongeveer begon, lijkt me toch nog best wel relevant en van een andere orde.quote:Op maandag 15 december 2014 17:38 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nee hoor. Bij geschiedenis leer je wel degelijk jaartallen. Het is alleen niet het enige wat je leert.
Zinloze theorie. Hoeft een lasser of billenwasser NIET te weten.quote:Op maandag 15 december 2014 18:12 schreef Glazenmaker het volgende:
Leren wanneer de tweede wereldoorlog ongeveer begon, lijkt me toch nog best wel relevant en van een andere orde.
Ik vind het bijzonder hoe Richestorags denkt dat een vmbo'er zoveel tijd kwijt is aan het leren van een stuk of 10 jaartallen in 4 jaar, dat er gewoon geen tijd meer is om een aantal volledige MBO opleidingen tot techneut, timmerman, lasser of verpleger te volgen in dezelfde tijd.quote:Op maandag 15 december 2014 18:13 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Zinloze theorie. Hoeft een lasser of billenwasser NIET te weten.
Aldus Richestorags, bezorgd over de educatie van toekomstige generaties Nederlanders.
Die vinger in de pap zorgt er wel voor dat jongeren leren omgaan met de techniek van vandaag, en niet zoals eerder altijd gebruikelijk was met de techniek van 10 of 20 jaar geleden.quote:Op maandag 15 december 2014 15:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Daar is niks mis mee. Integendeel, laat de oude vakscholen maar terugkomen.
Waar het om gaat is de 'vinger in de pap' van het bedrijfsleven in het educatieve proces. Dat is een walgelijk gegeven dat zoals Ser en anderen al aangaven een puur economische oorzaak heeft.
Deze kortzichtigheid geeft wel een idee omtrent jouw scholing.quote:Op maandag 15 december 2014 16:08 schreef Ryon het volgende:
[..]
Hehe, maar goed, de gemiddelde Fokker hier met een wo opleiding lijkt te denken dat als een vmbo'er weet hoe hij moet lassen hij wel voldoende weet om zich in deze maatschappij te redden en wij hem maar niet te veel moeten vermoeien met lastige zaken als 'theorie'. Walgelijk neerbuigend eigenlijk en daarnaast ook hopeloos naïef.
Jaartallen had ik in de jaren '80 vooral op de lagere school, en de brugklassen van het LBO.quote:Op maandag 15 december 2014 18:12 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik kan het aantal proefwerk vragen waarin ze mij vroegen naar het jaartal van een veldslag tellen op 0 handen. Leren wanneer de tweede wereldoorlog ongeveer begon, lijkt me toch nog best wel relevant en van een andere orde.
Knap, je hebt de volledige discussie gemist waar zowel de quote als mijn reactie naar verwijst. Probeer het nog eens een keer.quote:Op maandag 15 december 2014 19:18 schreef hottentot het volgende:
[..]
Deze kortzichtigheid geeft wel een idee omtrent jouw scholing.
Dit gaat helemaal niet over de theoretische vakken, dit gaat over een andere invulling van de praktijkuren.
Net als geschiedenis leer je begrijpend lezen, argumenteren en bronnen/tekeningen begrijpen.quote:Op maandag 15 december 2014 17:05 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nogmaals: in mijn tijd (ik ben 26) werd het al niet meer gedoceerd bij aardrijkskunde. Als het zich richt op praktische weetjes, handigheidjes en elementaire kennis heb ik er geen probleem mee. Ik denk dat het te vaak echter gewoon een gesimplificeerde versie is van hetgeen je op het VWO krijgt en daarmee niet interessant voor de gemiddelde leerling die niet veel zin heeft om te leren maar liever met de handen bezig is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |