abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147675038
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 16:52 schreef sjoemie1985 het volgende:
lees dit eens :) staat beschreven hoe het ging en waarom die kinderen gedood werden.
Ja, dat zal wel. Het staat in de Bijbel, dus het is juist. Niet dus....
Indien zoiets hebben plaats gevonden zou er een gigantische opstand zijn uitgebroken.
Dit is wat er werkelijk gebeurd is :
http://www.historischnieu(...)de-zaak-herodes.html
pi_147676135
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 16:52 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

https://www.debijbel.nl/bijbel/bladeren/NBV/Matt/2

lees dit eens :) staat beschreven hoe het ging en waarom die kinderen gedood werden.
Maar waarom vind dit alles plaats voor Jezus geboren is in Lukas?
Jezus was al twee toen de kinderen vermoord werden, later ging Herodes eens een keer de pijp uit opgevolgd door zijn zoon
om een paar jaar later vervangen te worden door een Romein.
Wat betekend dat Jezus op dat moment een jaar of 4 a 5 moet zijn (op zijn minst)
en dan wordt er een volkstelling gehouden waarbij Jezus geboren wordt
pi_147676388
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 12:06 schreef Molurus het volgende:
Of dat dan gebaseerd is op een historisch persoon lijkt me verder niet zo heel erg interessant. :)
Dat zou op zich ook niet zo interessant zijn, ware het niet dat er nogal wat mensen zijn die stellen dat er wel degelijk een historische persoon Jezus heeft bestaan. Dan vraag ik me af waar ze dat dan op baseren en als die bronnen keer op keer bijzonder vaag of onbetrouwbaar zijn, dan krijg ik de neiging om te denken dat er helemaal geen Jezus heeft bestaan.

Ja, tenzij je een willekeurige persoon uit die tijd gemakshalve even Jezus noemt en al die zaken die hem toegeschreven worden buiten beschouwing laat, maar op die manier bestond de paashaas ook.
pi_147676621
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 18:20 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, tenzij je een willekeurige persoon uit die tijd gemakshalve even Jezus noemt en al die zaken die hem toegeschreven worden buiten beschouwing laat, maar op die manier bestond de paashaas ook.
Dit doet me denken aan een legendarische uitspraak op the Internet Chess Club waar ik regelmatig speel:

<...>(IM)(103): Yes, <...>. So then saying that the biblical Jesus existed is like saying that Donald Duck existed because Walt Disney based it on some angry duck he saw.

_O-
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_147676673
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 18:29 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit doet me denken aan een legendarische uitspraak op the Internet Chess Club waar ik regelmatig speel:

<...>(IM)(103): Yes, <...>. So then saying that the biblical Jesus existed is like saying that Donald Duck existed because Walt Disney based it on some angry duck he saw.

_O-
Hehehehe... Nou ja, dat dus inderdaad...
pi_147680563
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 18:11 schreef Mr.44 het volgende:

Jezus was al twee toen de kinderen vermoord werden, later ging Herodes eens een keer de pijp uit opgevolgd door zijn zoon
Wat betekend dat Jezus op dat moment een jaar of 4 a 5 moet zijn (op zijn minst)
Ik denk dat je het niet goed hebt begrepen. Volgens gangbare consensus stierf Herodes de Grote 4 jaar voor onze jaartelling. Op het eind van zijn leven zou hij de opdracht hebben gegeven ( volgens het evangelie ) alle kinderen tot 2 jaar om te brengen. In het jaar 4 v.C. was Jezus tussen 0 en 2 jaar.
Het kerstverhaal heeft nooit plaats gevonden en is enkel een beschrijf van een sterrenhemel waarbij de Ster een conjunctie was tussen de planeten Jupiter en Saturnus en daarbij goed zichtbaar.
pi_147683045
Herodus de Grote _O-
De Idumeese slaaf was het. Zijn pappie was een een Idumeeer die bekeerd was tot het jodendom en een loyale volgeling van Rome.

In iedergeval kwam het volk van Jeruzalem in opstand tegen de zonen van Antipater en opende daarom de poorten van de stad voor de Parthen. Phasael pleegde zelfmoord en die Idumeese slaaf (Herodus) vluchte naar Rome. En toch werd hij (de zoon van de bekeerde Idumeeer) koning van Judea met behulp van het Senaat van Rome _O-
pi_147697978
Wat betreft de sterfdatum van Herodes de Grote lijkt me hout te snijden :

https://lirias.kuleuven.be/handle/123456789/233975

Wat dan ook hier beter bij kan aansluiten:

http://hemel.waarnemen.com/FAQ/Sterren/013.html

In geval Herodes in 4 v.C. is gestorven gaat het om de conjunctie Jupiter/Saturnus in 7 v.C.
  donderdag 18 december 2014 @ 11:18:48 #109
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_147700792
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 09:13 schreef ATON het volgende:
Wat betreft de sterfdatum van Herodes de Grote lijkt me hout te snijden :

https://lirias.kuleuven.be/handle/123456789/233975

Wat dan ook hier beter bij kan aansluiten:

http://hemel.waarnemen.com/FAQ/Sterren/013.html

In geval Herodes in 4 v.C. is gestorven gaat het om de conjunctie Jupiter/Saturnus in 7 v.C.
Als je er van uit gaat dat het waar is dat er "wijzen uit het Oosten" kwamen, door een ster geleid.
pi_147701270
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 11:18 schreef hoatzin het volgende:
Als je er van uit gaat dat het waar is dat er "wijzen uit het Oosten" kwamen, door een ster geleid.
Daar ga ik NIET van uit en daardoor zal die constellatie ook niet verdwijnen. Als je de link zou gelezen hebben gaat het hier om een opmerkelijke gebeurtenis voor die mensen in die tijd. Twee constellaties op hetzelfde ogenblik, dat van de opkomende zon aan de horizon in conjunctie met Regulus die deel uitmaakt van sterrenbeeld Leeuw ( stam van Juda ) en conjunctie Jupiter met Saturnus. Tussen Jupiter/Saturnus bevond zich de ' stal ' van dierenriem Stier en Ram. Sterrenbeeld Tweelingen en ster Capella werd in de astrologie ' de herders ' genoemd.
Wat de ' wijzen uit het oosten ' betreft, dit waren magiërs. Magiërs waren priesters van de Zoroastrische godsdienst uit Perzië. Zelfde religie waar de Mithras cultus uit ontstaan is. Tel nu alles maar samen.
  donderdag 18 december 2014 @ 12:53:12 #111
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147703076
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 11:39 schreef ATON het volgende:

[..]

Daar ga ik NIET van uit en daardoor zal die constellatie ook niet verdwijnen. Als je de link zou gelezen hebben gaat het hier om een opmerkelijke gebeurtenis voor die mensen in die tijd. Twee constellaties op hetzelfde ogenblik, dat van de opkomende zon aan de horizon in conjunctie met Regulus die deel uitmaakt van sterrenbeeld Leeuw ( stam van Juda ) en conjunctie Jupiter met Saturnus. Tussen Jupiter/Saturnus bevond zich de ' stal ' van dierenriem Stier en Ram. Sterrenbeeld Tweelingen en ster Capella werd in de astrologie ' de herders ' genoemd.
Wat de ' wijzen uit het oosten ' betreft, dit waren magiërs. Magiërs waren priesters van de Zoroastrische godsdienst uit Perzië. Zelfde religie waar de Mithras cultus uit ontstaan is. Tel nu alles maar samen.
Of de apostelen hebben gewoon verzonnen dat er herders en koningen op bezoek kwamen, dat Jezus in een stal is geboren en dat er een ster boven stond. Dat is allemaal vrij rechttoe rechtaan symboliek, daar hoeven geen esoterische astrologische verklaringen bij te komen kijken.
pi_147704047
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 18:11 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Toen die wijzen op weg gingen was Jezus al wel geboren natuurlijk omdat de ster die ze zagen aan gaf dat hij er dus al was. Ik weet dus niet hoelang die reis duurde van die wijzen.
En ze gingen dus ook nog via jeruzalem.
En ik ga er vanuit dat Jozef, Maria en Jezus niet meteen vertrokken en nog een bepaalde tijd daar in Betlehem verbleven.

Dus het lijkt mij niet verwonderd dat kinderen t/m 2 jaar het moesten ontgelden, omdat herodes natuurlijk niet precies wist wanneer Jezus was geboren.

Maar die wijzen hadden ook sterrenkundigen kunnen zijn want die bestonden toen ook al en waren werden ook vaak wijzen genoemd omdat ze zoveel wisten, meer dan een gemiddelde burger net als dat je nu dus van die hoogleraren hebt.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_147704149
Vroeger werd je al wijs genoemd als je wat botjes op een schaal legde en daar dan de toekomst uit las, dus dat zou ik niet al te makkelijk 'aannemen'.
Conscience do cost.
pi_147704797
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 12:53 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Of de apostelen hebben gewoon verzonnen dat er herders en koningen op bezoek kwamen, dat Jezus in een stal is geboren en dat er een ster boven stond. Dat is allemaal vrij rechttoe rechtaan symboliek, daar hoeven geen esoterische astrologische verklaringen bij te komen kijken.
Je hebt er dus niks van begrepen. Hou je dan maar aan je kerststalletje. |:(
pi_147704834
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 13:28 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Toen die wijzen op weg gingen was Jezus al wel geboren natuurlijk omdat de ster die ze zagen aan gaf dat hij er dus al was. Ik weet dus niet hoelang die reis duurde van die wijzen.
En ik ga er vanuit dat Jozef, Maria en Jezus niet meteen vertrokken en nog een bepaalde tijd daar in Betlehem verbleven.

Dus het lijkt mij niet verwonderd dat kinderen t/m 2 jaar het moesten ontgelden, omdat herodes natuurlijk niet precies wist wanneer Jezus was geboren.

Maar die wijzen hadden ook sterrenkundigen kunnen zijn want die bestonden toen ook al en waren werden ook vaak wijzen genoemd omdat ze zoveel wisten, meer dan een gemiddelde burger net als dat je nu dus van die hoogleraren hebt.
Wat je hier schrijft is pure onzin.
pi_147704886
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 13:32 schreef ems. het volgende:
Vroeger werd je al wijs genoemd als je wat botjes op een schaal legde en daar dan de toekomst uit las, dus dat zou ik niet al te makkelijk 'aannemen'.
Toch eerst eens een boek oudheidkunde raadplegen voor je zulke onzin schrijft.
pi_147704937
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 13:56 schreef ATON het volgende:

[..]

Toch eerst eens een boek oudheidkunde raadplegen voor je zulke onzin schrijft.
Welk boek heb je gekozen dan om dergelijke domme opmerkingen voortaan te vermijden?
Conscience do cost.
pi_147705042
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 13:58 schreef ems. het volgende:

Welk boek heb je gekozen dan om dergelijke domme opmerkingen voortaan te vermijden?
Keuze te over. Zelfs Wiki stelt je al in het ongelijk.

quote:
Ook de invloed van de oude, oosterse beschavingen op ons dagelijks leven is nog steeds groot. Het zestigtallig stelsel van de Sumeriërs is terug te vinden in de astronomie en in ons systeem van hoekmetingen, maar ook in de verdeling van ons uurwerk. Een groot aantal woorden in het Nederlands zijn van Sumerische of Babylonische herkomst.
pi_147705100
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 14:02 schreef ATON het volgende:

[..]

Keuze te over. Zelfs Wiki stelt je al in het ongelijk.

[..]

Jammer dat dat geen reet te maken heeft met mijn opmerking. Ik sprak in het algemeen, niet over een specifiek volk. De stelling dat vroegere 'wijzen' allemaal ook echt wijs waren is foutief.
Conscience do cost.
pi_147705321
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 14:04 schreef ems. het volgende:
Jammer dat dat geen reet te maken heeft met mijn opmerking.
Had er alles mee te maken!
quote:
Ik sprak in het algemeen, niet over een specifiek volk.
Ook al niet juist, of had je het enkel over de Amazone indianen ?
quote:
De stelling dat vroegere 'wijzen' allemaal ook echt wijs waren is foutief.
De ' wijzen ' waarvan hier sprake was, waren magiërs ( priesters van het Mazdaïsme ).
En in het ALGEMEEN waren zowel de Perzen, de Babyloniërs als de Egyptenaren zeer goed op de hoogte, zelfs de Grieken:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hipparchus_%28astronoom%29
pi_147705778
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 14:11 schreef ATON het volgende:

[..]

Had er alles mee te maken!
Als het jou blij maakt.

quote:
Ook al niet juist, of had je het enkel over de Amazone indianen ?
Ik had het ook over die indianen en los daarvan was het wel juist.

quote:
De ' wijzen ' waarvan hier sprake was, waren magiërs ( priesters van het Mazdaïsme ).
Dat was het dus niet, dat maakte jij ervan.
quote:
En in het ALGEMEEN waren zowel de Perzen, de Babyloniërs als de Egyptenaren zeer goed op de hoogte, zelfs de Grieken:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hipparchus_%28astronoom%29
Dit is nieuw en interessant.
Conscience do cost.
  donderdag 18 december 2014 @ 15:07:46 #122
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147706899
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 13:53 schreef ATON het volgende:

[..]

Je hebt er dus niks van begrepen. Hou je dan maar aan je kerststalletje. |:(
Wat heb ik niet begrepen dan? Waarom jij een hoop astrologische fantasieën loslaat op een redelijk eenvoudig stukje symboliek? Leg dat eens uit dan.
pi_147708582
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 14:27 schreef ems. het volgende:
Dat was het dus niet, dat maakte jij ervan.
Ik en Wiki en vele anderen:
http://nl.wikipedia.org/w(...)ing_als_.22wijzen.22
http://nl.wikipedia.org/w(...)ile:Magi_%281%29.jpg
Let op de Frygische mutsen wat je ook in de Mithras cultus terug vindt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Frygische_muts

Iets vroeger opstaan joh. :)
pi_147708624
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 15:07 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Wat heb ik niet begrepen dan? Waarom jij een hoop astrologische fantasieën loslaat op een redelijk eenvoudig stukje symboliek? Leg dat eens uit dan.
Leg jij dan maar eerst eens dat eenvoudig stukje symboliek wil duidelijk maken.
pi_147708772
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 16:02 schreef ATON het volgende:

[..]
Iets vroeger opstaan joh. :)
Komtie weer met links die compleet los staan van wat ik zeg :') Maar inderdaad, ik hoor morgen wel of je het begrijpt.
Conscience do cost.
pi_147709248
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 16:09 schreef ems. het volgende:
Komtie weer met links die compleet los staan van wat ik zeg :') Maar inderdaad, ik hoor morgen wel of je het begrijpt.
Verklaar je nader !!
  donderdag 18 december 2014 @ 16:36:26 #127
429181 ToetjeMetChocola
En etiam mea signature
pi_147709605
Dat Jezus is gekruisigd, kun je terugzien in de Joodse feesten. Maar om het geloof daarin weer op te wekken, moet je je bewust zijn van meer dingen: dingen die ook te maken hebben met de toekomstverwachting:

Het beste voor de mens is: Biddend in je gemoed uitsluitend Jezus volgen, daarin volharden, daaruit alles laten voortvloeien, daarop terugvallen.
pi_147710550
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 16:36 schreef ToetjeMetChocola het volgende:
Dat Jezus is gekruisigd, kun je terugzien in de Joodse feesten.
:?
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_147711983
quote:
Tja, wat kun je daar aan toevoegen.... 8)7
  donderdag 18 december 2014 @ 18:22:28 #130
429181 ToetjeMetChocola
En etiam mea signature
pi_147712654
Dat Jezus is gekruisigd, volgt uit onderstaande afbeelding:

Voor meer informatie:
Het beste voor de mens is: Biddend in je gemoed uitsluitend Jezus volgen, daarin volharden, daaruit alles laten voortvloeien, daarop terugvallen.
pi_147713296
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 18:22 schreef ToetjeMetChocola het volgende:
Dat Jezus is gekruisigd, volgt uit onderstaande afbeelding:
(afbeelding)

Echt niet.
pi_147714438
quote:
1s.gif Op donderdag 18 december 2014 18:45 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Echt niet.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Messiasbelijdende_Joden
Voor hen wel. Ik heb er hier op dit forum als 3 leden geteld.
pi_147717741
Wat een hokjesdenken!
Feestdagen die in de oeroude Bijbel staan heeft weinig met messiaanse jodendom , het rabinale Jodendom, of welk ander Jodendom , of het Christendom te maken.
Dat zijn religie's. Religie's bepalen zelf hun regels en feestdagen en hoe zij die vieren aan de hand VAN een bundelboeken ( de Bijbel)
De thema blijft nochtans hetzelfde

Allereerst dient men te begrijpen dat het Jodendom een religie van tijd is die tot doel heeft de tijd te heiligen.

Hoofdstuk 23 van Leviticus ( de Emor) staan bijvoorbeeld de 'kalender' van heilige feestdagen waarmee Joden de tijd hebben geheiligd. Dus waarbij de dagen 'apart' worden gehouden voor geestelijke ontwikkeling, vreugde en het delen van de betekenis van het menselijke bestaan. Leviticus 23 beschrijft oa de wekelijkse shabbat, de eerste dag van de 7e maand (later bekend als Rosh Hosana) , Yom Kipur zoals de Shalosh regalim , de 3 pelgrimsfeesten Pesach , Shavot en Sukot ( deze laatste is van volledig van Farizeese oorsprong)

Elk van de feesten die in de Bijbel worden genoemd spelen een belangrijke rol binnen het huidige Jodendom en in het leven van Joden. Maar ook binnen het huidige Christendom en de Christenen.

Deze rituelen zijn in de loop der eeuwen veranderd en tot ontwikkeling gebracht. Net zoals Joden zich aanpaste aan nieuwe omstandigheden. Bvb van een Mishkan in de woestijn tot een Mikadash in Jeruzalem
Van de verwoesying van de Tempel (met zijn offers) tot het maken van de synagoge tot de centrale instelling in het Joods leven

Zo hebben ook de Joodse rituelen steeds een nieuwe vorm en betekenissen e.d gekregen binnen het huidige Jodendom.
Of het nu gaat om de toevoeging van een hagada, of om de omvorming van shavot van een oogstdag tot een viering van het geven van de Tora.
Of het nu gaat om een herinterpretatie van de loelav , elke ritueel in beide religie's vertonen sporen van zijn oorsprong in de Bijbel.
Hoewel de Joodse traditie de rituelen hevig heeft veranderd en zelfs enkele hebben toegevoegd en afgeschaft hebben zij de oorspronkelijke thema's van de feesten eigenlijk voortdurend behouden en tot ontwikkeling gebracht. Dit geldt evengoed voor het Christendom en zijn ontwikkeling.

De betekenis van deze oeroude feesten blijven hun betekenis behouden ondanks hevige veranderingen en ontwikkelingen die zij in de eeuwen hebben ondergaan. Zo is Pesach in de loop der eeuwen enorm veranderd en ook de viering van shavot en Sukot.
Sukot begon als een oogstfeest maar zijn rituelen en betekenissen zijn in de loop van de Joodse geschiedenis veranderd en verbreed
Shavot, wat begont als een oogstfeest met offers ontwikkelde het zich in de eeuwen daarna tot Zeman Matan Torateinu het "seizoen feest van het geven van onze Tora"
Een enorme transformatie!

De betekenis is en blijft behouden. Hoe je het went of keert of binnenste buiten probeert te halen.
De thema blijft hetzelfde. Dit geldt bij beide religie's
pi_147718869
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 13:28 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

ik heb het nog steeds ook over het andere evangelie
het evangelie waarin de ouders van Jezus naar Bethlehem gaan vanuit Galilea voor de volkstelling die niet van toepassing was op mensen uit Galilea en een jaar of 9 plaatsvond na de dood van Herodus.
  vrijdag 19 december 2014 @ 13:40:08 #135
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_147739961
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 13:54 schreef ATON het volgende:

[..]

Wat je hier schrijft is pure onzin.
Joh je moet eens weten wat er om het kerstverhaal heen gefantaseerd wordt. Niet alleen door verhaaltjesvertellers op de zondagsschool, maar ook door ingewijde dominees en priesters vanaf de kansel.
En de verhaaltjes worden steeds wonderlijker want ook de kerkmensen ontgaat het niet dat de kritiek op hun geschriften steeds concretere vormen gaat aannemen. Luitster voor de grap eens naar Maasbach op zondagochtend.

Helemaal hilarisch is dat direct daarop helderzienden en zo de kans krijgen in hun eigen bedrogprogramma. _O-
  vrijdag 19 december 2014 @ 13:43:24 #136
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_147740093
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 14:11 schreef ATON het volgende:
Bedoel je met magiërs dat ze (dachten dat ze) konden toveren? Dat noem ik niet ewcht wijs...
pi_147740479
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 14:01 schreef ATON het volgende:

[..]

Niet juist . zie mijn post hierboven

Ik vind dat helemaal niet zo'n uitgemaakte zaak als jij doet voorkomen :)

Voor de rest denk ik dat het al gauw weer een wellus-nietus zaak wordt, en daar voel ik eerlijk gezegd weinig voor :) Die discussie hebben we al veel vaker gehad.
pi_147740673
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 12:53 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ik heb ooit es de overeenkomsten tussen Jezus en Einstein opgezocht.

beide

* waren Joods
* droegen geen sokken
* gingen tegen de gevestigde orde in
* waren vooral pacifistisch ingesteld
* zijn op een speciale dag geboren (Jezus met Kerst, Einstein op pi-dag)
* begonnen met hun levenswerk in de tweede helft van hun 20e levensjaar
* droegen een snor
* werden door mensen aangezien als mogelijke toekomstige leider van Israel
* werden niet bepaald geëerd in hun dorp/stad van herkomst

Als je Einstein vertaalt naar het Hebreeuws krijg je "even echad". Jezus vergelijkt zichzelf met een stenen ondergrond. En als je de alef voor "even" weghaalt, krijg je "ben echad", wat "1 zoon" betekent! Oftewel: Einstein was Gods Zoon. :7

Zijn dit soort verklaringen valse patronen, of moeten we concluderen volgens methodiek zoals die van ATON dat Einstein een beschrijving is van de komende Messias? In hoeverre zijn die astrologische overeenkomsten nu relevant? :P

Dat heb ik altijd, zeker in historische wetenschappen, een intrigerende vraag gevonden :)
pi_147741731
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 13:43 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Bedoel je met magiërs dat ze (dachten dat ze) konden toveren? Dat noem ik niet ewcht wijs...
Nee, heeft er totaal niks mee te zien. De naam magiër is afkomstig van Magi (Chaldeeuws Mag), de naam die de Grieken gaven aan de Meden priesters. Mogelijk is het woord ook verwant met maghdim, een Chaldeeuwse term die 'wijsheid' en 'filosofie' beteken.
pi_147741875
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 13:53 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik vind dat helemaal niet zo'n uitgemaakte zaak als jij doet voorkomen :)

Voor de rest denk ik dat het al gauw weer een wellus-nietus zaak wordt, en daar voel ik eerlijk gezegd weinig voor :) Die discussie hebben we al veel vaker gehad.
Ik zal je een handje helpen:
http://www.nazarethmyth.info/naz3article.html

Hopelijk lees je deze keer nu eens wél die link. Moet ik niet steeds opnieuw herhalen.
  vrijdag 19 december 2014 @ 14:37:16 #141
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147741964
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 13:57 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik heb ooit es de overeenkomsten tussen Jezus en Einstein opgezocht.

beide

* waren Joods
* droegen geen sokken
* gingen tegen de gevestigde orde in
* waren vooral pacifistisch ingesteld
* zijn op een speciale dag geboren (Jezus met Kerst, Einstein op pi-dag)
* begonnen met hun levenswerk in de tweede helft van hun 20e levensjaar
* droegen een snor
* werden door mensen aangezien als mogelijke toekomstige leider van Israel
* werden niet bepaald geëerd in hun dorp/stad van herkomst

Als je Einstein vertaalt naar het Hebreeuws krijg je "even echad". Jezus vergelijkt zichzelf met een stenen ondergrond. En als je de alef voor "even" weghaalt, krijg je "ben echad", wat "1 zoon" betekent! Oftewel: Einstein was Gods Zoon. :7

Zijn dit soort verklaringen valse patronen, of moeten we concluderen volgens methodiek zoals die van ATON dat Einstein een beschrijving is van de komende Messias? In hoeverre zijn die astrologische overeenkomsten nu relevant? :P

Dat heb ik altijd, zeker in historische wetenschappen, een intrigerende vraag gevonden :)
Het antwoord is hetzelfde als in de exacte wetenschappen: correlation doesn't imply causation. Je zult nog steeds het causale verband aannemelijk moeten maken. En in dit geval komt het scheermes van Ockham van pas.
pi_147752729
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 11:39 schreef ATON het volgende:

[..]

Wat heeft dit met Jezus te maken?
Pas in 224 werd de heersende koningshuis van de Parthen plotseling vervangen door een ander koninklijke Perzische familie de Sassanieden. De Sassanieden stamden uit een priestergeslacht die vurig waren toegewijd aan de klassieke goden van Perzie.
De antieke godstienst van de vuuraanbidding ( het zoroastrisme) werd toen de officiele godsdienst van de nieuwe staat. Die staat had de doel de politieke en religieuze uit de tijd van Darius te herstellen. Want het commentaar van Raw toen de Sassadieden aan de macht kwamen was : "de band is gebroken"
Christenen en andere religieuze groepen werden zwaar vervolgd door deze Sassanidische priesters. Het is niet echt duidelijk in welke mate de Joden werden vervolgd, vaak namen de Sassadinische koningen de Joden tegen hun eigen priesters in bescherming namelijk.
Wel kennen we 1 geval van een massale marteldood als gevolg van de vervolgingen door de Magi. De Magi zijn priester van Achura Mazda.

Maar hebben zij met met Jezus te maken? De nieuw Testamentische geschriften zijn veel eerder geschreven

Lees het werk van Raw Ash ( Soera )
pi_147755849
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2014 20:09 schreef Szikha het volgende:
Wat heeft dit met Jezus te maken?
Met de mythische versie van Jezus ? Alles.
quote:
Pas in 224 werd de heersende koningshuis van de Parthen plotseling vervangen door een ander koninklijke Perzische familie de Sassanieden. De Sassanieden stamden uit een priestergeslacht die vurig waren toegewijd aan de klassieke goden van Perzie.
De antieke godstienst van de vuuraanbidding ( het zoroastrisme) werd toen de officiele godsdienst van de nieuwe staat. Die staat had de doel de politieke en religieuze uit de tijd van Darius te herstellen. Want het commentaar van Raw toen de Sassadieden aan de macht kwamen was : "de band is gebroken"
Christenen en andere religieuze groepen werden zwaar vervolgd door deze Sassanidische priesters. Het is niet echt duidelijk in welke mate de Joden werden vervolgd, vaak namen de Sassadinische koningen de Joden tegen hun eigen priesters in bescherming namelijk.
Wel kennen we 1 geval van een massale marteldood als gevolg van de vervolgingen door de Magi. De Magi zijn priester van Achura Mazda.
Nu kan je me wel hier wat niks ter zake doende geschiedenis ophoesten, maar ik heb het over het verband met de magiërs en het kerstverhaal. Ik heb het niet over de tijd NA , maar de tijd VOOR Christus en de invloed van het Mazdaïsme op zowel het Jodendom als het Christendom. Het Jodendom onder Cyrus de Grote en het Christendom via Paulus onder Helleens bewind : Mithras.
De 3 Rijken waar het Mazdaïsme als godsdienst bestond en door 3 magiërs vertegenwoordigd. Deze nieuwe versie van een mysteriecultus krijgt hierdoor erkenning als joods variant op de Mithrascultus.

quote:
Maar hebben zij met met Jezus te maken? De nieuw Testamentische geschriften zijn veel eerder geschreven
Vertel me eens hierover iets wat ik niet weet. :O
pi_147762681
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 21:19 schreef ATON het volgende:

[..]

Met de mythische versie van Jezus ? Alles.

maar ik heb het over het verband met de magiërs en het kerstverhaal. Ik heb het niet over de tijd NA , maar de tijd VOOR Christus en de invloed van het Mazdaïsme op zowel het Jodendom als het Christendom.
Ok ik had het verkeerd.

quote:
Het Jodendom onder Cyrus de Grote en het Christendom via Paulus onder Helleens bewind : Mithras.
De 3 Rijken waar het Mazdaïsme als godsdienst bestond en door 3 magiërs vertegenwoordigd. Deze nieuwe versie van een mysteriecultus krijgt hierdoor erkenning als joods variant op de Mithrascultus.
Aha Cyrus van Ansan die de 3e dag van Marcheshvan Babylon binnen kwam. Het volk die groene takken voor hem uit spreidde en hem verwelkomde als hun ware koning!
De 2e Jesaja noemde hem de herder van JHWH ( de Assyriers en Babyloniers gebruikten altijd de term herder voor hun heersers)
Cyrus was de dienaar van JHWH , zijn vriend, zijn gezalfde!
De profeet beloofde een nieuwe uittocht

Cyrus was tolerant naar alle godsdiensten. Hij was overtuigd dat regeren het makkelijkste was als de overwonnen volkeren hun eigen godsdienst konden beoefenen en ook hun cultuur mochten behouden binnen zijn rijk.
Cyrus stimuleerde ook om al die oude tempels op te bouwen. Ook als hij de opdracht gaf voor een bouw van een nieuwe tempel respecteerde hij diens traditie heel erg en zei hij dat de god van de tempel hem had opgedragen de tempel te herbouwen. Toen hij dus de goedkeuring gaf dat de Joden hun tempel in Jeruzalem mocht herbouwen wist hij eigenlijk niet precies welk deel van het universum volgens hun geloof door hun God werd geregeerd. Hij noemde Hem JHWH, de God van de Hemel.

Vraag. Heb jij iets tegen de Christenen?
pi_147763677
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2014 23:24 schreef Szikha het volgende:

Vraag. Heb jij iets tegen de Christenen?
Nee, ik heb enkel iets tegen schadelijke leugens.
pi_147767448
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 14:37 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Het antwoord is hetzelfde als in de exacte wetenschappen: correlation doesn't imply causation. Je zult nog steeds het causale verband aannemelijk moeten maken. En in dit geval komt het scheermes van Ockham van pas.
Dat snap ik, maar hoe zou je dat in dit specifieke geval doen? (omtrent de astrologische interpretatie van het Kerstverhaal)
  zaterdag 20 december 2014 @ 09:25:28 #147
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147767521
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 09:15 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar hoe zou je dat in dit specifieke geval doen? (omtrent de astrologische interpretatie van het Kerstverhaal)
Zoals ik al zei: Ockham's scheermes. We hebben twee opties, ofwel is het een symbolische weergave van een astrologisch fenomeen, ofwel is het gewone symboliek zonder dubbele bodem. Ockham zegt ons dat het we best het tweede aannemen.
pi_147768591
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 09:25 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Zoals ik al zei: Ockham's scheermes. We hebben twee opties, ofwel is het een symbolische weergave van een astrologisch fenomeen, ofwel is het gewone symboliek zonder dubbele bodem. Ockham zegt ons dat het we best het tweede aannemen.
Wat voor ' symbool ' ??
  zaterdag 20 december 2014 @ 10:57:29 #149
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147768618
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 10:56 schreef ATON het volgende:

[..]

Wat voor ' symbool ' ??
Je denkt dat het letterlijk is? :D
pi_147768726
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 10:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Je denkt dat het letterlijk is? :D
Als je mijn post gelezen hebt is dit een zeer lullige opmerking !
Dit schrijft je:
quote:
We hebben twee opties, ofwel is het een symbolische weergave van een astrologisch fenomeen, ofwel is het gewone symboliek zonder dubbele bodem. Ockham zegt ons dat het we best het tweede aannemen.
2 opties :
1- Symbolische weergave van een astrologisch fenomeen.
2- Gewoon symboliek zonder dubbele bodem.

Ik vermoed dat je voor de Ockham kiest.
Mijn vraag is alsnog : Wat voor ' symbool ' ??
pi_147768768
zitten jullie nou nog steeds te emmeren over die heidenen die zogenaamd een eeuwenoude bijbel hebben gevonden ;(
  zaterdag 20 december 2014 @ 11:18:00 #152
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147769001
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 11:02 schreef ATON het volgende:

[..]

Als je mijn post gelezen hebt is dit een zeer lullige opmerking !
Dit schrijft je:

[..]

2 opties :

Die hele sterrensymboliek van je. Dit dus:

quote:
Twee constellaties op hetzelfde ogenblik, dat van de opkomende zon aan de horizon in conjunctie met Regulus die deel uitmaakt van sterrenbeeld Leeuw ( stam van Juda ) en conjunctie Jupiter met Saturnus. Tussen Jupiter/Saturnus bevond zich de ' stal ' van dierenriem Stier en Ram. Sterrenbeeld Tweelingen en ster Capella werd in de astrologie ' de herders ' genoemd.
pi_147769433
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 11:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Die hele sterrensymboliek van je. Dit dus:

[..]

Nog steeds geen antwoord op mijn vraag ! :(
pi_147769445
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 23:49 schreef ATON het volgende:

[..]

Nee, ik heb enkel iets tegen schadelijke leugens.
Ok. Het vieren van Kerst, de geboorte van Jesus, is dat een schadelijke leugen?

En Joden die geloven in Jezus? Verspreiden deze mensen schadelijkelijke leugens?? ( Gezien deze post van jou)

quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 19:18 schreef ATON het volgende:

[..]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Messiasbelijdende_Joden
Voor hen wel. Ik heb er hier op dit forum als 3 leden geteld.
pi_147769517
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 december 2014 11:37 schreef Szikha het volgende:
Ok. Het vieren van Kerst, de geboorte van Jesus, is dat een schadelijke leugen?
De Bijbel is een schadelijke leugen !

quote:
En Joden die geloven in Jezus? Verspreiden deze mensen schadelijkelijke leugens?? ( Gezien deze post van jou)

[..]

Idem dito.
  zaterdag 20 december 2014 @ 11:40:58 #156
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147769535
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 11:37 schreef ATON het volgende:

[..]

Nog steeds geen antwoord op mijn vraag ! :(
Dat is omdat ik je vraag niet begrijp. Wees eens wat duidelijker, wat wil je precies weten?
pi_147769582
quote:
99s.gif Op zaterdag 13 december 2014 19:33 schreef bijdehand het volgende:
Ah, Turkije. Straks komt Erdogan nog met het nieuws dat niet God zorgde voor de wederopstanding van Jezus, maar dat een Turk daarvoor heeft gezorgd.
Of een Turk daarvoor heeft gezorgd heb ik uit het verhaal niet meegekregen.. Maar er bestaat ergens op youtube een docu waarin wordt geclaimd dat Jezus nooit gestorven is aan het kruis, maar na het tafereel gedrogeerd is afgevoerd. Daarna zou hij met kompanen in het geniep via de zijderoute naar India zijn gevlucht. Deze theorie is ontstaan toen archeologen of andere wetenschappers in India geschriften hadden gevonden die uit die periode dateren en waarin een oosterse pelgrim wordt beschreven die zich toen bij de boeddhistische monniken had gevestigd. Daarbij vonden ze dus ook een 2000 jaar oud graf waar de vermeende oosterse pelgrim begraven zou liggen.In de steen van deze graftombe staan 2 voeten afgebeeld met daarop littekens aangebracht zoals bij iemand die ooit gekruisigd is. Er is nooit toestemming verleend het graf te openen. Dus het geheim blijft vooralsnog bewaard. :)

Wie weet, was het wel een Turkse Poppy seed waarmee ze hem toen gedrogeerd hebben. :') :s)
pi_147770033
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 11:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

Dat is omdat ik je vraag niet begrijp. Wees eens wat duidelijker, wat wil je precies weten?
Wees JIJ eens wat duidelijker !

2 opties :

zaterdag 20 december 2014 @ 12:02:03 #159
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147770075
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 12:00 schreef ATON het volgende:

[..]

Wees JIJ eens wat duidelijker !

2 opties :

De vraag herhalen is iets anders dan het verduidelijken hé. :') Misschien moet je eens proberen om het anders te formuleren.
pi_147770539
En Mohammed had geen visioenen, maar zat in een psychose.
pi_147770621
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 11:40 schreef ATON het volgende:

[..]

De Bijbel is een schadelijke leugen !

[..]

Idem dito.
Ok ja i agree
pi_147771182
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 12:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

De vraag herhalen is iets anders dan het verduidelijken hé. :') Misschien moet je eens proberen om het anders te formuleren.
Maak mij nu eens duidelijk waar JIJ het verschil ziet:

Voor alle duidelijkheid , dit zijn JOU opties hoor!
  zaterdag 20 december 2014 @ 13:25:02 #163
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147772324
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 12:41 schreef ATON het volgende:

[..]

Maak mij nu eens duidelijk waar JIJ het verschil ziet:

Voor alle duidelijkheid , dit zijn JOU opties hoor!
1: de personen in de Bijbel staan voor bepaalde sterrenbeelden en zo, gebeurtenissen staan voor astrologische verschijnselen, en die dingen zijn dan weer relevant in een of ander wazige Midden-Oosterse astrologencultus.
2: de personen en de gebeurtenissen vervullen symbolische waarden die heel eenvoudig zijn en die niet of nauwelijks afwijken van de manier waarop ze altijd gebruikt worden.
pi_147772665
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 13:25 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

1: de personen in de Bijbel staan voor bepaalde sterrenbeelden en zo, gebeurtenissen staan voor astrologische verschijnselen, en die dingen zijn dan weer relevant in een of ander wazige Midden-Oosterse astrologencultus.
Zo wazig zijn die toegekende symbolen aan planeten en sterren nu ook weer niet. En dit is wat ik je duidelijk heb laten zien!
Maar ik wacht nog steeds op het antwoord wat je hier nu eigenlijk mee bedoeld en waar dit met 1 zo verschilt :
quote:
2: de personen en de gebeurtenissen vervullen symbolische waarden die heel eenvoudig zijn en die niet of nauwelijks afwijken van de manier waarop ze altijd gebruikt worden.
pi_147773062
Is deze bijbel niet gewoon een vroege versie van de Koran als Jezus een gewoon persoon was en Mohamed werd voorspeld?
Onder deze lijn niet schrijven
pi_147774121
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 13:54 schreef marzman het volgende:
Is deze bijbel niet gewoon een vroege versie van de Koran als Jezus een gewoon persoon was en Mohamed werd voorspeld?
Nee het is een late vervalsing. En het is ook geen bijbel.
pi_147774138
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 13:54 schreef marzman het volgende:
Dat zou wel best eens kunnen. ;)
pi_147774152
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 december 2014 14:33 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Nee het is een late vervalsing.
Zoals het N.T. een vroege vervalsing is ?
pi_147774215
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 14:34 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat zou wel best eens kunnen. ;)
Nee hoor, de oudste handschriften zijn 16e eeuws
pi_147774301
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 14:35 schreef ATON het volgende:

[..]

Zoals het N.T. een vroege vervalsing is ?
Inderdaad daar zitten ook "voorspellingen" in over de val van Jerusalem.
Ik volg AFJ Klijn wel over de datering van het NT.
pi_147775276
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 december 2014 14:37 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Nee hoor, de oudste handschriften zijn 16e eeuws
Inhoudelijk lijkt het me wel pre-Islamitisch. Het kan dan ook om een kopie gaan zoals alle N.T. manuscripten.
pi_147777028
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 15:20 schreef ATON het volgende:

[..]

Inhoudelijk lijkt het me wel pre-Islamitisch. Het kan dan ook om een kopie gaan zoals alle N.T. manuscripten.
Er zitten wel erg veel geografische blunders in, de auteur komt zeker niet uit de regio.
pi_147777837
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 december 2014 16:28 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

Er zitten wel erg veel geografische blunders in, de auteur komt zeker niet uit de regio.
Dan is het zeker écht, want dat heeft de Bijbel ook. :D
  zaterdag 20 december 2014 @ 17:26:22 #174
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147778348
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 13:39 schreef ATON het volgende:

[..]

Zo wazig zijn die toegekende symbolen aan planeten en sterren nu ook weer niet. En dit is wat ik je duidelijk heb laten zien!
Nee, dat heb je niet. :D Het is wazig en vergezocht. Er zijn christelijke fundamentalisten die minder moeite hoeven doen om hun verhaal sluitend te krijgen.
quote:
Maar ik wacht nog steeds op het antwoord wat je hier nu eigenlijk mee bedoeld en waar dit met 1 zo verschilt :

[..]

Dat heb ik juist gezegd: nummertje 1 is zweverig samenzweringsmateriaal waarbij de betekenis afgeleid moet worden uit een reeks van interpretaties, nummer 2 zijn populaire symbolen.
pi_147779514
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 17:26 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Nee, dat heb je niet. :D Het is wazig en vergezocht. Er zijn christelijke fundamentalisten die minder moeite hoeven doen om hun verhaal sluitend te krijgen.
En maar mekkeren, en maar mekkeren.. Google eens ' ster van Bethlehem ' en vertel me dan eens hoeveel combinaties men geeft, enkel en alleen al met conjuncties ! Moet ik nu alles voor jouw voorknauwen of wil je gewoon je domme opmerkingen niet toegeven. :(

quote:
Dat heb ik juist gezegd: nummertje 1 is zweverig samenzweringsmateriaal waarbij de betekenis afgeleid moet worden uit een reeks van interpretaties, nummer 2 zijn populaire symbolen.
En voor jouw 2de mogelijkheid heb je zo te zien ook geen antwoord. Gewoon wat uit je nek kletsen, daar ben je goed in.

Begin hier al eens mee. De rest moet je zelf maar opzoeken en luiers verversen doe ik ook niet.

emel.waarnemen.com/FAQ/Sterren/013.html
http://www.frankdeboosere.be/vragen/vraag32.php
http://carlkop.home.xs4all.nl/wonder.html
  zaterdag 20 december 2014 @ 18:50:07 #176
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147780430
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 18:17 schreef ATON het volgende:

[..]

En maar mekkeren, en maar mekkeren.. Google eens ' ster van Bethlehem ' en vertel me dan eens hoeveel combinaties men geeft, enkel en alleen al met conjuncties ! Moet ik nu alles voor jouw voorknauwen of wil je gewoon je domme opmerkingen niet toegeven. :(
'Google maar' is geen onderbouwing. Sta je er toch op, dan is mijn weerlegging: "Google maar waarom je ernaast zit."
quote:
[..]

En voor jouw 2de mogelijkheid heb je zo te zien ook geen antwoord. Gewoon wat uit je nek kletsen, daar ben je goed in.

Begin hier al eens mee. De rest moet je zelf maar opzoeken en luiers verversen doe ik ook niet.

emel.waarnemen.com/FAQ/Sterren/013.html
http://www.frankdeboosere.be/vragen/vraag32.php
http://carlkop.home.xs4all.nl/wonder.html
LOL. Iemand wijst je erop dat je samenzweringsnonsense zit uit te slaan en vervolgens denk je dat te kunnen weerleggen met links naar typische samenzweringsnonsense-sites. :')
Sterker nog, de eerste link zegt precies wat ik al de hele tijd zeg: dit is geen historisch verslag of zo, het is een verzonnen stukje tekst met de typische hemelse voortekenen voor een grootse gebeurtenis.

Oh mijn god, ga jij daar even af. :D
pi_147780463
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 17:05 schreef ATON het volgende:

[..]

Dan is het zeker écht, want dat heeft de Bijbel ook. :D
NT minder, dat is juist het argument dat de synoptische evangeliën lokaal geschreven zijn.
pi_147780496
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 17:26 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Het is helemaal niet vergezocht. Althans niet voor de mensen die toen leefden, voor de mensen nu wel.
Maar je snapt toch ook wel dat je niet de bijbel moet gaan lopen uitleggen aan de hand van wat wij nu snappen maar aan de hand van wat men vroeger snapte? Of denk je soms dat men vroeger rekening zou houden met mensen uit onze tijd? Dat verhalen bedacht werden op basis van astrologische kennis of aangenomen kennis is toch duidelijk?

quote:
Je hebt wel een hoge dunk van jezelf als je doet alsof wat Aton zegt samenzweringsmateriaal is. En waarom zijn dingen populair geworden? Omdat leken zoals jij denken er wat verstand van te hebben en hun eigen interpretaties hebben van de bijbel. Vervolgens is dat een makkelijker symboliek dan astrologie en wordt het dus populairder. Voor astrologie moet je kennis hebben en dat hebben, vooral in de middeleeuwen, maar weinig mensen.
Maar dat maakt het populairdere nog niet het goede uiteraard :)
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
  zaterdag 20 december 2014 @ 19:27:41 #179
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147781792
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 18:52 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Het is helemaal niet vergezocht. Althans niet voor de mensen die toen leefden, voor de mensen nu wel.
Maar je snapt toch ook wel dat je niet de bijbel moet gaan lopen uitleggen aan de hand van wat wij nu snappen maar aan de hand van wat men vroeger snapte? Of denk je soms dat men vroeger rekening zou houden met mensen uit onze tijd? Dat verhalen bedacht werden op basis van astrologische kennis of aangenomen kennis is toch duidelijk?
Nee. Astrologische symboliek komt bij mijn weten nooit voor in de vorm die ATON voorstelt, tenminste niet in de Griekse literatuur uit die tijd. Als er al astrologie voorkomt, is het altijd vrij expliciet - zoals in de Phaenomena van Aratus.
quote:
[..]

Je hebt wel een hoge dunk van jezelf als je doet alsof wat Aton zegt samenzweringsmateriaal is. En waarom zijn dingen populair geworden? Omdat leken zoals jij denken er wat verstand van te hebben en hun eigen interpretaties hebben van de bijbel. Vervolgens is dat een makkelijker symboliek dan astrologie en wordt het dus populairder. Voor astrologie moet je kennis hebben en dat hebben, vooral in de middeleeuwen, maar weinig mensen.
Maar dat maakt het populairdere nog niet het goede uiteraard :)
Dat is logica van het niveau likmevestje. Vergezochte theorieën waarin interpretaties van interpretaties gemaakt moeten worden, zijn inderdaad samenzweringsmateriaal. En de symboliek van bijvoorbeeld de herder als gewone man en het hemelverschijnsel bij een grootse geboorte zijn al (veel) ouder dan het Nieuwe Testament. Ze zijn dus niet daarna pas populair geworden.

Kennelijk ben jij hier de echte leek.
pi_147782491
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 18:50 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

'Google maar' is geen onderbouwing. Sta je er toch op, dan is mijn weerlegging: "Google maar waarom je ernaast zit."

[..]

LOL. Iemand wijst je erop dat je samenzweringsnonsense zit uit te slaan en vervolgens denk je dat te kunnen weerleggen met links naar typische samenzweringsnonsense-sites. :')
Heb jij zo vaak last van paranoia ? Een van deze sites komt van Frank Deboosere. Ook een samenzweerder ? Zijn je koeien al gemolken ??

quote:
Sterker nog, de eerste link zegt precies wat ik al de hele tijd zeg: dit is geen historisch verslag of zo, het is een verzonnen stukje tekst met de typische hemelse voortekenen voor een grootse gebeurtenis.
Is dit de eerste keer dat je conjuncties hoort ? Dit heeft niks met samenzweringen te maken hoor. Dat zijn natuurfenomenen zoals zon- of maansverduisteringen en die zelfs niet zo uitzonderlijk zijn.

quote:
Oh mijn god, ga jij daar even af.
O mijn god, ben jij toch oerdom.
pi_147782684
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 19:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

Nee. Astrologische symboliek komt bij mijn weten nooit voor in de vorm die ATON voorstelt, tenminste niet in de Griekse literatuur uit die tijd.
Dat laat jouw gebrek aan kennis zien.

quote:
Dat is logica van het niveau likmevestje. Vergezochte theorieën waarin interpretaties van interpretaties gemaakt moeten worden, zijn inderdaad samenzweringsmateriaal. En de symboliek van bijvoorbeeld de herder als gewone man en het hemelverschijnsel bij een grootse geboorte zijn al (veel) ouder dan het Nieuwe Testament. Ze zijn dus niet daarna pas populair geworden.
Niet alleen zéér dom, maar ook nog enorm kortzichtig. En maar lullen.
  zaterdag 20 december 2014 @ 19:54:09 #182
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147782781
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 19:46 schreef ATON het volgende:

[..]

Heb jij zo vaak last van paranoia ? Een van deze sites komt van Frank Deboosere. Ook een samenzweerder ? Zijn je koeien al gemolken ??
Ah ja, en Frank Deboosere is een expert op het gebied van klassieke literatuur. Nee wacht, hij is een weerman.
quote:
[..]

Is dit de eerste keer dat je conjuncties hoort ? Dit heeft niks met samenzweringen te maken hoor. Dat zijn natuurfenomenen zoals zon- of maansverduisteringen en die zelfs niet zo uitzonderlijk zijn.
Ik zeg niet dat conjuncties niet bestaan. Ik zeg alleen dat je een idioot bent als je denkt dat er daadwerkelijk een conjunctie heeft plaatsgevonden waarop dat hele ster van Bethlehem-verhaal gebaseerd is. Dat was gewoon een verzinsel van de apostelen om Jezus' geboorte wat meer cachet te geven.
quote:
[..]

O mijn god, ben jij toch oerdom.
Je bent net zo erg als fundamentalistische christenen. Het enige verschil tussen jou en zo'n christen is dat jouw gedraai, geïnterpreteer en twijfelachtige connecties niet eindigen met 'dus God'.
  zaterdag 20 december 2014 @ 19:55:34 #183
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147782841
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 19:51 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat laat jouw gebrek aan kennis zien.
Nou, kom maar op dan. In welke teksten staat nog meer astrologische symboliek als die jij hier aandraagt?
pi_147784485
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 19:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ah ja, en Frank Deboosere is een expert op het gebied van klassieke literatuur. Nee wacht, hij is een weerman.

[..]

Ik zeg niet dat conjuncties niet bestaan. Ik zeg alleen dat je een idioot bent als je denkt dat er daadwerkelijk een conjunctie heeft plaatsgevonden waarop dat hele ster van Bethlehem-verhaal gebaseerd is. Dat was gewoon een verzinsel van de apostelen om Jezus' geboorte wat meer cachet te geven.

[..]

Je bent net zo erg als fundamentalistische christenen. Het enige verschil tussen jou en zo'n christen is dat jouw gedraai, geïnterpreteer en twijfelachtige connecties niet eindigen met 'dus God'.
En jij bent gewoon aan het trollen.
pi_147784500
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 19:55 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Nou, kom maar op dan. In welke teksten staat nog meer astrologische symboliek als die jij hier aandraagt?
Trol !
  zaterdag 20 december 2014 @ 20:38:03 #186
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147784610
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 20:34 schreef ATON het volgende:

[..]

En jij bent gewoon aan het trollen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 20:34 schreef ATON het volgende:

[..]

Trol !
Je argumenten zijn op, dus je gooit het maar op een ad hominem. Hoe triest. :')

Als het allemaal zo vanzelfsprekend zou zijn als jij het voorstelt, zou er een veelvoud aan bronnen moeten zijn die je allemaal zo even hier kunt citeren.
pi_147784621
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 19:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Nee. Astrologische symboliek komt bij mijn weten nooit voor in de vorm die ATON voorstelt, tenminste niet in de Griekse literatuur uit die tijd. Als er al astrologie voorkomt, is het altijd vrij expliciet - zoals in de Phaenomena van Aratus.

Bij jouw weten? Dat interesseert mij geen reet. Of ben jij een expert op het gebied van vroegere astrologie?

quote:
Dat jij denkt dat men met herder gewoon de herder bedoelde laat al zien dat je geen expert bent op het gebied van antieke astrologie en al helemaal niet van symbolische taal. Je zou Manly p Hall eens moeten luisteren op Youtube, die had het in 1900 al door, alle religie is gebaseerd op astrologie. Niet steeds maar toch wel deels.
En een hemelverschijnsel bij de geboorte is niet astrologisch? Wat is het dan? Ik dacht dat astrologie juist ging over alles wat aan de hemel verscheen?

Kennelijk ben jij hier de echte leek.
[/quote]
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
  zaterdag 20 december 2014 @ 20:46:44 #188
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147784917
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 20:38 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Bij jouw weten? Dat interesseert mij geen reet. Of ben jij een expert op het gebied van vroegere astrologie?
Als je je gelijk wilt bewijzen, moet je gewoon even aantonen dat mijn kennis tekortschiet. Dat doe je door andere, niet-bijbelse teksten te plaatsen waarin eenzelfde astrologische symboliek gebruikt wordt.
quote:
[..]

Dat jij denkt dat men met herder gewoon de herder bedoelde laat al zien dat je geen expert bent op het gebied van antieke astrologie en al helemaal niet van symbolische taal.
Oh, maar ik heb een universitair diploma in de klassieke taal- en letterkunde. Op het gebied van symbolische taal, met name symbolische taal zoals gebruikt in het klassieke Grieks en Latijn, ben ik dus soort van wel een expert.
quote:
Je zou Manly p Hall eens moeten luisteren op Youtube, die had het in 1900 al door, alle religie is gebaseerd op astrologie. Niet steeds maar toch wel deels.
En een hemelverschijnsel bij de geboorte is niet astrologisch? Wat is het dan? Ik dacht dat astrologie juist ging over alles wat aan de hemel verscheen?
De vraag is of het over een reëel astrologisch fenomeen gaat, of over een verzinsel van de apostelen. Het tweede is veel waarschijnlijker dan het eerste.
pi_147785106
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 20:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

Je argumenten zijn op, dus je gooit het maar op een ad hominem. Hoe triest. :')
Moet jij zeggen. :D

Als het allemaal zo vanzelfsprekend zou zijn als jij het voorstelt, zou er een veelvoud aan bronnen moeten zijn die je allemaal zo even hier kunt citeren.
[/quote]

Kijk Trol nog meer idioten die in deze complottheorie geloven.
https://godenenmensen.wor(...)ehem-is-het-nu-2016/
  zaterdag 20 december 2014 @ 20:57:50 #190
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147785299
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 20:52 schreef ATON het volgende:

[..]

Moet jij zeggen. :D
[..]

Kijk Trol nog meer idioten die in deze complottheorie geloven.
https://godenenmensen.wor(...)ehem-is-het-nu-2016/

Kijk eens, allemaal mensen die geloven dat chemtrails echt zijn! Dan moet het wel echt zijn!

http://hetgrotereplaatje.nl/chemtrails.html
http://www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=P736
http://www.geoengineering(...)ineering/chemtrails/
http://www.chemtrailcentral.com/
http://www.aircrap.org/
Zelfs eentje van Frank Deboosere: http://www.frankdeboosere.be/vragen/vraag110.php

Als je wilt kan ik zo ook de ancient astronaut theory, reiki en de holle aarde bewijzen. :)
pi_147785354
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 20:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Als je je gelijk wilt bewijzen, moet je gewoon even aantonen dat mijn kennis tekortschiet. Dat doe je door andere, niet-bijbelse teksten te plaatsen waarin eenzelfde astrologische symboliek gebruikt wordt.

Dat is natuurlijk de bewijslast ombuigen. Aton geeft iets en jij zegt enkel "naar mijn weten is dit niet juist". Kom dat zelf met bewijzen he, waarom het niet juist zou zijn.

http://home.kpn.nl/ligten(...)rieken/grieken1.html

Misschien heb je hier wat aan?

quote:
Oh, maar ik heb een universitair diploma in de klassieke taal- en letterkunde. Op het gebied van symbolische taal, met name symbolische taal zoals gebruikt in het klassieke Grieks en Latijn, ben ik dus soort van wel een expert.
Dit zegt mij vrij weinig. En het dus kan ik ook niet goed plaatsen. Wat heeft het eerste te maken met het kunnen uitleggen van symboliek?
Dat je met jouw diploma de teksten van Plato kan vertalen snap ik, maar of je hierin ook leert de symboliek te verstaan is weer een tweede.

quote:
De vraag is of het over een reëel astrologisch fenomeen gaat, of over een verzinsel van de apostelen. Het tweede is veel waarschijnlijker dan het eerste.
Neen hoor, er was in drie voor christus inderdaad een bijzondere ster te zien. Net zoals je nu bijzondere sterren en kometen ziet maar nu ziet met er niet meer iets bijzonders in zoals men dat vroeger wel zag. Maar of Jezus toen geboren was dat denk ik niet. De schrijvers wisten van dit bijzondere feit en deden alsof toen Jezus geboren was. Net zoals dat de sterren wisten dat Boeddha geboren werd. En al die "grote" mensen van vroeger.
Friedrich Nietzsche
pi_147785445
He kijk, nog een stel idioten met dezelfde resultaten:

http://www.krantvoormeppel.nl/nieuws/32520/planetron/

Speciaal voor onze trol. :)
  zaterdag 20 december 2014 @ 21:05:45 #193
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147785564
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 20:59 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk de bewijslast ombuigen. Aton geeft iets en jij zegt enkel "naar mijn weten is dit niet juist". Kom dat zelf met bewijzen he, waarom het niet juist zou zijn.

http://home.kpn.nl/ligten(...)rieken/grieken1.html

Misschien heb je hier wat aan?
Ik moet bewijzen dat de Grieken iets niet deden? Over de bewijslast ombuigen gesproken. :D
quote:
[..]

Dit zegt mij vrij weinig. En het dus kan ik ook niet goed plaatsen. Wat heeft het eerste te maken met het kunnen uitleggen van symboliek?
Dat je met jouw diploma de teksten van Plato kan vertalen snap ik, maar of je hierin ook leert de symboliek te verstaan is weer een tweede.
Om teksten te kunnen begrijpen, moet je de symboliek kunnen begrijpen. Dat is dus gewoon onderdeel van de opleiding. En symboliek zoals ATON die voorstelt, ben ik nog nooit tegengekomen.
quote:
[..]

Neen hoor, er was in drie voor christus inderdaad een bijzondere ster te zien. Net zoals je nu bijzondere sterren en kometen ziet maar nu ziet met er niet meer iets bijzonders in zoals men dat vroeger wel zag. Maar of Jezus toen geboren was dat denk ik niet. De schrijvers wisten van dit bijzondere feit en deden alsof toen Jezus geboren was. Net zoals dat de sterren wisten dat Boeddha geboren werd. En al die "grote" mensen van vroeger.
Ja, de apostelen hebben alles geretconned om net te doen alsof Jezus dan geboren was. Ze zaten er alleen een paar jaar langs. Of ze hebben hebben gewoon verzonnen dat er een ster boven stond, net zoals al die andere mensen die biografieën van beroemde mensen hebben geschreven.
pi_147785784
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 20:59 schreef BerjanII het volgende:

Juist. Deze constellatie staat hier totaal los van. Toen zag men hier wel in dat er een koning/farao zou kunnen geboren zijn. Het is deze dubbele conjunctie die men ' de ster van Bethlehem ' is gaan noemen. Kalenders verschillen wel eens. Zo begon men de jaartelling bij de Egyptenaren steeds opnieuw bij de aanstelling van een nieuwe farao. Men heeft de joodse kalender en de Gregoriaanse kalender. Onze jaartelling zo beginnen bij de geboorte van Jezus, en wat blijkt nu; men zit er al 6 tot 2 jaar naast. Een sterren constellatie is een vast gegeven, dit in tegenstelling tot kalenders. Dat was de reden van dit in een kerstverhaal gegoten datum door middel van deze dubbele conjunctie, los van het feit of er een zekere Jezus toen geboren is.
pi_147786581
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 21:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ik moet bewijzen dat de Grieken iets niet deden? Over de bewijslast ombuigen gesproken. :D

Uiteraard moet je dit bewijzen, anders kan je bij alles zeggen "ik geloof niet dat dit waar is" en dan moeten wij jou op je blauwe ogen geloven. Een beetje nadenken mag wel, al is het weekend.

Al snap ik jouw reactie wel, het is de dwaalleer van de moderne geleerde. Enkel om alles sneller bij het oude te laten. "ik denk dat er dit en dat mee bedoeld is" "zo zie ik dat niet". Oke, case closed.

quote:
Om teksten te kunnen begrijpen, moet je de symboliek kunnen begrijpen. Dat is dus gewoon onderdeel van de opleiding. En symboliek zoals ATON die voorstelt, ben ik nog nooit tegengekomen.
Teksten zelf zijn nog geen symboliek. Zo kun je herder op verschillende manieren uitleggen, letterlijk en figuurlijk. Dus ik vraag mij of je werkelijk de teksten van de grieken en anderen snapt of dat je het gewoon letterlijk uitlegt.

quote:
Ja, de apostelen hebben alles geretconned om net te doen alsof Jezus dan geboren was. Ze zaten er alleen een paar jaar langs. Of ze hebben hebben gewoon verzonnen dat er een ster boven stond, net zoals al die andere mensen die biografieën van beroemde mensen hebben geschreven.
Ze zaten er een paar jaar langs? Naast bedoel je denk ik?
Maar heb je in de bijbel ergens gelezen WANNEER Jezus geboren is? Dus als er mensen naast zitten dna is het die monnik die onze jaartelling bedacht heeft, niet de schrijvers van evangelieen. Kijk, als je dit al niet begrijpt hoe moeten Aton en ik jou dan vaste voeding geven, terwijl je de melkspijze nog niet kan verteren?

Ik hoop dat je de nieuw nederlandse symboliek in de laatste zin kan verstaan, anders moet je daar maar een diploma in halen.
Friedrich Nietzsche
pi_147794409
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 09:25 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Daar moet ik even over nadenken :)
pi_147847440
Alles is samengesmolten. Alles heeft invloed op elkaar. Je kan de gehele geschiedenis van de mensheid niet los zien (tenzij je dit graag wilt)

Het woord evangelie gebruikten de Romeinen als ze een nieuwe saesar aankondigden of de geboorte van een troon opvolger.

Neem bijvoorbeeld 'de Messias' waar iedereen zo over spreekt. Het 'messias' gebeurden was al in het midden van de 3e eeuw voor de jaartelling door Joodse schrijvers op gang gebracht hoor.
Het concept Messias is 2 eeuwen vdj al gecreerd. De basis was al gelegd voor de rest.
Ten tijde van de 1e eeuw vdj was dit concept uitgegroeid tot een idee over een man, een afstammeling van Koning David. Een man die de heerschappij van Rome zou vernietigen en het koninkrijk Israel zou herstellen en alle verstrooide Joden naar Zion terug zou brengen.
De Messias zou een charismatische profeet zijn. Hij zou een krijger zijn. Een koning. Een leraar van de wet.
Hij zou aan het einde ter tijden komen. Aan het einde van de menselijke geschiedenis. Hij zou Israel verlossen en regeren en het koningkrijk van God vestigen.

Zoals gezegd, deze gedachtengoed was het gevolg van de culturele confrontaties heidendom en de vruchtbare halvemaan.
Al deze nieuwe gedachtengoed van een 'Messias' is niet terug te vinden in de Bijbel. In de Bijbel verwijst het naar David en zijn dynastieke afstammlingen.
Eigenlijk is Jesaja's visioen over een toekomstige koning die dan gerechtigheid zou liefhebben en door God het goede van het kwade kon onderscheiden HET begin. Dit was de cruciale schakel gaan vormen tussen de afzonderlijke Bijbelse ideeen van een opnieuw gevestigde Davidse Dynasty en de Dag der Heren als JHWH heel de aarde zou regeren.

Door die felle confrontaties met Griekenland en Rome ruim 2 eeuwen vdj ontstond hier dus de droom van een toekomstige koning en het verlangen naar een wonderbaarlijke bevrijding uit de heidense overheersing. Dit heeft rechtstreeks invloed gehad op het latere Jodendom en uiteraard het Christendom
Uit die confrontaties ontstond Jezus en het Nieuwe Testament.

* en tevens ook rechtstreeks invloed op de latere kosmische kabbalistische messianisme van Isaac Luria. En de opgegeven hoop van vrijwel heel het volk in de tijd van Shabatai Tvi en Nathan van Gaza.
pi_147872384
Jezus bestond volgens geschriften volgens mij ook plotsseling. Christendom was eerst gewoon een rebels groepje mensen met allemaal een eigen jezus verhaal. Een één of andere gast heeft gepakt wat ie mooi vond en er een boek van gemaakt.
We're slowly approaching inevitable death.
pi_147873602
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2014 09:58 schreef dustbrain het volgende:
Jezus bestond volgens geschriften volgens mij ook plotsseling. Christendom was eerst gewoon een rebels groepje mensen met allemaal een eigen jezus verhaal. Een één of andere gast heeft gepakt wat ie mooi vond en er een boek van gemaakt.
Eigenlijk bestond Jezus niet 'ineens'. Eveneens het Christendom niet. Er was ook geen man die een boek heeft gemaakt.
Het is gevolg.

Er wordt in de Joodse geschriften net voor de verwoesting van de tempel gemeld over meer dan 50 'ketterse' sekten (alles wat NIET volgens de farizeeese leer ging werd bestempeld als ketters)

Ken je Ben Sira ( 180 vdj)?

De leermeester - discipel verhouding die zo typisch werd voor de Joodse overdracht van kennis kwam in de Atheense scholen, in de school van de stoicijnen en epicuriers.
Op deze manier werd het goed georganiseerde gedachtengoed overgedragen : van leermeester op disciplen. ( Zie Jezus in het latere nt )

Een leermeester kwam altijd bijeen met zijn discipelen om te spreken over zaken die te maken hadden met persoonlijk of gemeenschaps leven van de Jood
Ze kwamen bijeen in de voorhof van de tempel of in speciale leerhuizen (zie de Jezus later)

De woorden bet midrash en yeshiva komen voor het eerst voor in de geschriften van Ben Sira.
De schriftgeleerde, de leermeester en de discipel (zonder contacten met het hof en de cultus) was DE nieuwste vorm van het leiderschap. Het eerste begin hiervan ligt in de eeuwen waarin het hellenisme Jeruzalem bereikte

Veel van die leermeesters waren arbeiders en arm ( zie Jezus later) Zij vormden DE elite der vromen en wensten vrede want alleen onder goede regels kon het volk goed worden opgevoed tot een leven in overeenstemming met de wet
Zij zeiden het belang van wet en studie " laat uw huis een ontmoetingsplaats voor wijzen zijn"
Of " neem een leraar en verwerf studenten"

Allemaal geloofden en onderwezen ze dat Mozes de Tora op de Sinai had ontvangen en die had doorgegeven aan Jozua en Jozua aan de oudsten/ rechters. En de rechters weer aan de profeten en de profeten aan de leden van de Grote Vergadering ( waar we niets van weten overigens alleen dat deze traditie als tijdgenoten zouden zijn van de schrijver Ezra)
Men zegt trouwens ook dat de mannen van de Grote Vergadering het belangrijk vonden en de noodzaak om veel discipelen te werven ( zo ook Jezus later in zijn uitspraken)

Deze leermeesters trokken als wijzen iedereen aan ( Jezus ook hij kreeg veel aanhang)
Ze hielden graag bijeenkomsten en de leermeester sprak met discipelen dan over feesten, reinheid , huwelijk , (straf)rechten , gedrag naar de armen , behandeling van je ouders en kinderen (zo ook bij Jezus later)
Ieder aspect van het menselijk leven kwam onder de heilige paraplu van de wet.

Ten tijde van Alexander Janneus toen de farizeeen tegen hun koning vochten waarbij vele duizenden Joden gedood werden vluchtte de farizeeen het land uit.
Velen gingen naar Alexandrie een stad vol met grachten, tempels, museums , teathers, bliotheken dus : een Griekse wereld
De farizeeen kwamen zeker in contact met Joden in die stad die Grieks spraken en geen Hebreeuws. Deze Joden die graag het staatsburgerschap wilden krijgen, die toneelschrijvers , dichters en historici voorbrachten die allemaal schreven in het Grieks en die Joden zouden niet lang daarna de filosoof Philo voortbrengen. Hij werd opgevoed in een huis dat aan het Joodse geloof was toegewijd. Hij kende wss geen Hebreeuws hij zou 1 van de belangrijkste denkers worden in de ontwikkeling van de westerse beschaving.

De farizeeen zagen ook dat er geen Joodse scholen voor de kinderen waren ( er waren alleen op shabbat scholen voor volwassen Joden)
Deze Joden waren erop gespitst hun kinderen in te schrijven voor Griekse scholen namelijk.
De farizeen hebben dus gezien dat de Joodse gemeenschap in Alexandrie nu over een Griekse vertaling van het verbond beschikte.
Ze zagen dat de Joden veel synagoges hadden gebouwd. Eentje was zo groot dat de stem van de voorlezer op laatste rijden niet te verstaan was.
Ze zagen ook dat de Joden zich volledig hadden aangepast aan de Griekse manier van doen en denken en dat ze trots waren op hun trouw aan de tempel en aan Jeruzalem.

Toen die Salome Alexandra koningin van Judea werd in 76 vdj nodigde zij de farizeeen uit om terug te keren naar het land. En ook om terug te keren in de koninklijke raad het Sanhedrin ( Synhedrion de naam van alle hellenistische raden van koningen. De oorsprong van blijft nog onduidelijk)
Intussen had het Hasmoneese hof alle kenmerken van het hellenisme

Alexandra had genoeg van de onderlinge ruzies die het land in gevaar bracht. Door de komst van de farizeeen ontstond er een enorme creativiteit. De koningin regelde namelijk alle buitenlandse politiek van het land en de farizeeen gingen over alle religieuze zaken van het land
Meteen werden de sadduceeen uit de leiding gefikkerd. Vooral omdat de sadduceeen Janneus habben aangespoord een oorlog te voeren tegen de farizeeen.
1 van de sadduceen (een adviseur van Janneus) werd door de farizeese rechtbank ter dood veroordeeld. Samen met hem vele hoog geplaatste sadduceen. De heidenen hadden geen enkel macht op deze brute machts vertoning van de farizeeen.

Tijdens Alexandra, de enige koningin die de Hasmoneese dysnastie ooit heeft gekend belande het land in een grote economische welvaart

In die dagen leefde een arm man Shimon ben Shetach : de meest invloedrijke farizeeer van zijn tijd.
Een man waar vele verhalen rond gingen. Zo zou hij in Ashkelon 80 vrouwen hebben opgehangen wegens hekserij. Maar Ashkelon was tijdens Salome te kort in Joodse handen om dit verhaal als waarheid te bestempelen.
We weten niets van Shimon ben Shetach alleen dat hij keihard optrad tegen de sadduceen en dat hij een school in het leven riep.

Eerst, van Ezra tot de periode van de Hasmoneeen , onderwees de vader de verbondswet aan zijn zoon want dat stond zo in het verbond. Maar nu dus waren het de farizeeen die dit beheersten (en later ook terug te lezen in het nt met Jezus en zijn discipelen)

De farizeeen creeerden scholen die gesponsord werden. Shimon ben Shetach zei dat alle kinderen naar school moeten gaan.
Jozua ben Gamala een latere farizeeer zei dat ieder kind kosteloos naar school moest. Want alleen in scholen kon het verbond en natuurlijk de mondelinge overleveringen echt goed en doelmatig worden overgedragen.

Dit was een korte maar zeer belangrijke periode in de geschiedenis van het land die 9 jarige regering kende van koningin Salome.
Daarna viel het land uiteen in tweeen en in 37 vdj zat er een koning op de troon die niet uit het geslacht der Hasmoneeen stamde maar die zijn macht kreeg door de Romeinse legioenen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Szikha op 23-12-2014 10:59:47 ]
pi_147876405
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 december 2014 10:54 schreef Szikha het volgende:

[..]

Eigenlijk bestond Jezus niet 'ineens'. Eveneens het Christendom niet. Er was ook geen man die een boek heeft gemaakt.
Het is gevolg.

Er wordt in de Joodse geschriften net voor de verwoesting van de tempel gemeld over meer dan 50 'ketterse' sekten (alles wat NIET volgens de farizeeese leer ging werd bestempeld als ketters)

Ken je Ben Sira ( 180 vdj)?

De leermeester - discipel verhouding die zo typisch werd voor de Joodse overdracht van kennis kwam in de Atheense scholen, in de school van de stoicijnen en epicuriers.
Op deze manier werd het goed georganiseerde gedachtengoed overgedragen : van leermeester op disciplen. ( Zie Jezus in het latere nt )

Een leermeester kwam altijd bijeen met zijn discipelen om te spreken over zaken die te maken hadden met persoonlijk of gemeenschaps leven van de Jood
Ze kwamen bijeen in de voorhof van de tempel of in speciale leerhuizen (zie de Jezus later)

De woorden bet midrash en yeshiva komen voor het eerst voor in de geschriften van Ben Sira.
De schriftgeleerde, de leermeester en de discipel (zonder contacten met het hof en de cultus) was DE nieuwste vorm van het leiderschap. Het eerste begin hiervan ligt in de eeuwen waarin het hellenisme Jeruzalem bereikte

Veel van die leermeesters waren arbeiders en arm ( zie Jezus later) Zij vormden DE elite der vromen en wensten vrede want alleen onder goede regels kon het volk goed worden opgevoed tot een leven in overeenstemming met de wet
Zij zeiden het belang van wet en studie " laat uw huis een ontmoetingsplaats voor wijzen zijn"
Of " neem een leraar en verwerf studenten"

Allemaal geloofden en onderwezen ze dat Mozes de Tora op de Sinai had ontvangen en die had doorgegeven aan Jozua en Jozua aan de oudsten/ rechters. En de rechters weer aan de profeten en de profeten aan de leden van de Grote Vergadering ( waar we niets van weten overigens alleen dat deze traditie als tijdgenoten zouden zijn van de schrijver Ezra)
Men zegt trouwens ook dat de mannen van de Grote Vergadering het belangrijk vonden en de noodzaak om veel discipelen te werven ( zo ook Jezus later in zijn uitspraken)

Deze leermeesters trokken als wijzen iedereen aan ( Jezus ook hij kreeg veel aanhang)
Ze hielden graag bijeenkomsten en de leermeester sprak met discipelen dan over feesten, reinheid , huwelijk , (straf)rechten , gedrag naar de armen , behandeling van je ouders en kinderen (zo ook bij Jezus later)
Ieder aspect van het menselijk leven kwam onder de heilige paraplu van de wet.

Ten tijde van Alexander Janneus toen de farizeeen tegen hun koning vochten waarbij vele duizenden Joden gedood werden vluchtte de farizeeen het land uit.
Velen gingen naar Alexandrie een stad vol met grachten, tempels, museums , teathers, bliotheken dus : een Griekse wereld
De farizeeen kwamen zeker in contact met Joden in die stad die Grieks spraken en geen Hebreeuws. Deze Joden die graag het staatsburgerschap wilden krijgen, die toneelschrijvers , dichters en historici voorbrachten die allemaal schreven in het Grieks en die Joden zouden niet lang daarna de filosoof Philo voortbrengen. Hij werd opgevoed in een huis dat aan het Joodse geloof was toegewijd. Hij kende wss geen Hebreeuws hij zou 1 van de belangrijkste denkers worden in de ontwikkeling van de westerse beschaving.

De farizeeen zagen ook dat er geen Joodse scholen voor de kinderen waren ( er waren alleen op shabbat scholen voor volwassen Joden)
Deze Joden waren erop gespitst hun kinderen in te schrijven voor Griekse scholen namelijk.
De farizeen hebben dus gezien dat de Joodse gemeenschap in Alexandrie nu over een Griekse vertaling van het verbond beschikte.
Ze zagen dat de Joden veel synagoges hadden gebouwd. Eentje was zo groot dat de stem van de voorlezer op laatste rijden niet te verstaan was.
Ze zagen ook dat de Joden zich volledig hadden aangepast aan de Griekse manier van doen en denken en dat ze trots waren op hun trouw aan de tempel en aan Jeruzalem.

Toen die Salome Alexandra koningin van Judea werd in 76 vdj nodigde zij de farizeeen uit om terug te keren naar het land. En ook om terug te keren in de koninklijke raad het Sanhedrin ( Synhedrion de naam van alle hellenistische raden van koningen. De oorsprong van blijft nog onduidelijk)
Intussen had het Hasmoneese hof alle kenmerken van het hellenisme

Alexandra had genoeg van de onderlinge ruzies die het land in gevaar bracht. Door de komst van de farizeeen ontstond er een enorme creativiteit. De koningin regelde namelijk alle buitenlandse politiek van het land en de farizeeen gingen over alle religieuze zaken van het land
Meteen werden de sadduceeen uit de leiding gefikkerd. Vooral omdat de sadduceeen Janneus habben aangespoord een oorlog te voeren tegen de farizeeen.
1 van de sadduceen (een adviseur van Janneus) werd door de farizeese rechtbank ter dood veroordeeld. Samen met hem vele hoog geplaatste sadduceen. De heidenen hadden geen enkel macht op deze brute machts vertoning van de farizeeen.

Tijdens Alexandra, de enige koningin die de Hasmoneese dysnastie ooit heeft gekend belande het land in een grote economische welvaart

In die dagen leefde een arm man Shimon ben Shetach : de meest invloedrijke farizeeer van zijn tijd.
Een man waar vele verhalen rond gingen. Zo zou hij in Ashkelon 80 vrouwen hebben opgehangen wegens hekserij. Maar Ashkelon was tijdens Salome te kort in Joodse handen om dit verhaal als waarheid te bestempelen.
We weten niets van Shimon ben Shetach alleen dat hij keihard optrad tegen de sadduceen en dat hij een school in het leven riep.

Eerst, van Ezra tot de periode van de Hasmoneeen , onderwees de vader de verbondswet aan zijn zoon want dat stond zo in het verbond. Maar nu dus waren het de farizeeen die dit beheersten (en later ook terug te lezen in het nt met Jezus en zijn discipelen)

De farizeeen creeerden scholen die gesponsord werden. Shimon ben Shetach zei dat alle kinderen naar school moeten gaan.
Jozua ben Gamala een latere farizeeer zei dat ieder kind kosteloos naar school moest. Want alleen in scholen kon het verbond en natuurlijk de mondelinge overleveringen echt goed en doelmatig worden overgedragen.

Dit was een korte maar zeer belangrijke periode in de geschiedenis van het land die 9 jarige regering kende van koningin Salome.
Daarna viel het land uiteen in tweeen en in 37 vdj zat er een koning op de troon die niet uit het geslacht der Hasmoneeen stamde maar die zijn macht kreeg door de Romeinse legioenen.
Ik kan dit echt niet zomaar aannemen. Bron?
We're slowly approaching inevitable death.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')