abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 15 december 2014 @ 13:33:02 #101
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_147599964
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 12:16 schreef KR_Kabuto het volgende:
Audi Q6
Vakje 6 is nog niet gevuld bij de Audi.
pi_147602721
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 13:33 schreef OEM het volgende:

[..]

Vakje 6 is nog niet gevuld bij de Audi.
Typefoutje had natuurlijk de Q7 moeten wezen.
Make the world revolve around you. It's more fun to think that way.
pi_147603182
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 12:26 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Afgelopen weekend een soortgelijk iets meegemaakt, al was ik niet de bestuurder maar reed mijn vriendin.
We kwamen net uit zo'n lus gereden van een andere snelweg en moesten dus opnieuw invoegen...
Echter, mijn vriendinnetjelief heeft moeite met invoegen, vindt ze eng. Wat als gevolg heeft dat ze soms simpelweg vergeet gas te geven :N

Dit keer dus ook. Wat dan dus weer als gevolg had dat ze die bocht met 45 km/u uit kwam en nauwelijks versnelde waardoor ze dus met 55 km/u uiteindelijk ging invoegen.
Precies op dat moment (waarschijnlijk door haar enorme treuzelgedrag) kwam er een auto van de linkerbaan die rakelings voor ons langs ging naar rechts de uitvoegstrook op.

Lompe kutactie van die andere auto, maar ook ws uitgelokt door het intens trage invoegen van mijn vriendin.
Dus ja... ik heb haar wel gezegd daarna van, je moet echt meer planken bij het invoegen want dit kan echt niet. En dan zegt ze wel dat ze het "weet" maar zodra ze dan weer invoegt houdt ze elke fucking keer weer bangetjes in. Daar irriteer ik me dus weer aan :P maar ja als ik kwaad word dan werkt dat alleen maar averechts want dan klapt ze dicht en durft ze al helemaal niet meer.
Ze is zo bang dat ze haar voertuig niet meer voldoende kan controleren?
  Moderator maandag 15 december 2014 @ 15:27:44 #104
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_147603439
quote:
15s.gif Op maandag 15 december 2014 15:20 schreef Chai het volgende:

[..]

Ze is zo bang dat ze haar voertuig niet meer voldoende kan controleren?
Nou nee, niet meer controleren zou betekenen dat ze niet meer weet hoe ze moet sturen/schakelen/kijken enzovoort. Dat is niet aan de orde....

Ze is gewoon angstig bij het invoegen (hier is ze de eerste keer ook specifiek op gezakt, waardoor het een beetje een "demoon" is geworden in haar hoofd) waardoor ze vaak te weinig vaart maakt en te afwachtend gaat lopen doen waardoor ze het zichzelf onnodig moeilijk maakt.
  maandag 15 december 2014 @ 15:29:02 #105
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_147603491
Ik weet niet wat voor een auto jullie hebben, maar meestal kun je al op de 80+ zitten voordat je uberhaupt naast het verkeer rijdt. Als ze zich daar wat meer op concentreert is het snelheidsverschil minder en wordt het invoegen ook al makkelijker.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
  Moderator maandag 15 december 2014 @ 15:32:44 #106
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_147603619
Haha, nou we hebben een sloompel Astra (de 1.6 met 75 pk :P) dus je moet echt in de drie blijven en flink planken wil je 80/90 rijden tegen de tijd dat je gaat invoegen. Wat op zich ook gewoon wel lukt, mits je het pedaaltje dus echt helemaal intrapt..... en dat doet ze dan vaak niet.
pi_147606155
quote:
1s.gif Op maandag 15 december 2014 00:47 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Mwah als je in een scherpe bocht in de bergen ofzo (waar die bordjes ook echt met nut staan) aquaplaned ga je gewoon heerlijk rechtdoor. De overstroomde snelweg die ik in Kroatië meemaakte zorgde ook voor meerdere ongelukken. En dat was een rechte lijn.
Ok had me beter moeten verwoorden bij rechtdoor rijden......Was het bochtje vergeten te vermelden.
  maandag 15 december 2014 @ 17:03:40 #108
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_147606710
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:32 schreef dick_laurent het volgende:
Haha, nou we hebben een sloompel Astra (de 1.6 met 75 pk :P) dus je moet echt in de drie blijven en flink planken wil je 80/90 rijden tegen de tijd dat je gaat invoegen. Wat op zich ook gewoon wel lukt, mits je het pedaaltje dus echt helemaal intrapt..... en dat doet ze dan vaak niet.
:')

Je overdrijft weer
Irene is bae <3
pi_147606769
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:32 schreef dick_laurent het volgende:
Haha, nou we hebben een sloompel Astra (de 1.6 met 75 pk :P) dus je moet echt in de drie blijven en flink planken wil je 80/90 rijden tegen de tijd dat je gaat invoegen. Wat op zich ook gewoon wel lukt, mits je het pedaaltje dus echt helemaal intrapt..... en dat doet ze dan vaak niet.
Beter overtuig je haar snel om er een gewoonte van te maken even goed door te trekken in z'n 3. Logisch dat ze angstig is trouwens, als het verkeer op de weg waar ze in wil voegen tot 75 km/u sneller rijdt :D
  Moderator maandag 15 december 2014 @ 17:39:39 #110
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_147608014
quote:
13s.gif Op maandag 15 december 2014 17:03 schreef Jiang153 het volgende:

[..]

:')

Je overdrijft weer
Hoezo 'weer' ? Wanneer overdreef ik nog meer dan?
En kom op, mijn oma accelereert nog sneller dan deze Astra. Fijn betrouwbaar wagentje verder hoor, ben er erg blij mee. Maar je moet over sommige dingen wel eerlijk blijven ;)

quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 17:05 schreef Ciora het volgende:

Beter overtuig je haar snel om er een gewoonte van te maken even goed door te trekken in z'n 3. Logisch dat ze angstig is trouwens, als het verkeer op de weg waar ze in wil voegen tot 75 km/u sneller rijdt :D
I know. Mij hoef je dat niet te vertellen. Maar zij is 'zenuwachtig' en dat is een beetje wat ze haast continu is, voor alles als ze achter het stuur zit…. bang bang bang…. en ik weet niet hoe ik haar daar vanaf moet helpen.
pi_147609246
quote:
1s.gif Op maandag 15 december 2014 00:41 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Oh echt hè net nog een petje in een quasqai of hoe je dat ook schrijft. Hij kwam als een idioot een 4 baan voorangsweg op knallen. Te snel om te kijken of er iets aankwam.

blah..

Nou eigenlijk bedoelde ik het anders.

Van die pittige rode huisvrouwen, die iedere bocht even snel nemen, waardoor sommige te hard omdat ze totaal niet kunnen inschatten of een bocht met 30 of met 100 genomen kan worden.

Of straks als het gesneeuwd heeft. Mensen die 30 rijden over een rechte weg waar je 60 kan en dan als ze bij een kruising of bocht komen, geen vaart minderen, want ze rijden toch al 30.
.
  FOK!fotograaf maandag 15 december 2014 @ 19:32:50 #112
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_147611495
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 18:23 schreef Fer het volgende:
Of straks als het gesneeuwd heeft. Mensen die 30 rijden over een rechte weg waar je 60 kan en dan als ze bij een kruising of bocht komen, geen vaart minderen, want ze rijden toch al 30.
50 op de meest linker rijstrook van de snelweg, die als enige ongeveegd is... En 40 op de geveegde delen van de snelweg... :r 80-90 kan prima.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  FOK!fotograaf maandag 15 december 2014 @ 19:35:56 #113
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_147611595
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 17:39 schreef dick_laurent het volgende:
I know. Mij hoef je dat niet te vertellen. Maar zij is 'zenuwachtig' en dat is een beetje wat ze haast continu is, voor alles als ze achter het stuur zit…. bang bang bang…. en ik weet niet hoe ik haar daar vanaf moet helpen.
Zou een slipcursus e.d. werken? Dat ze wat meer ervaring krijgt met moeilijke situaties en daardoor beter daarop zou kunnen reageren en dus wat zelfverzekerder in de auto zou zitten?
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_147611783
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 19:32 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

50 op de meest linker rijstrook van de snelweg, die als enige ongeveegd is... En 40 op de geveegde delen van de snelweg... :r 80-90 kan prima.
Wat vind je nu exact kut? Dat men naar jouw zin te langzaam rijdt zodra er ook maar iets wits (nats dekt beter) te zien is?
  FOK!fotograaf maandag 15 december 2014 @ 20:01:26 #115
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_147612546
quote:
1s.gif Op maandag 15 december 2014 19:41 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Wat vind je nu exact kut? Dat men naar jouw zin te langzaam rijdt zodra er ook maar iets wits (nats dekt beter) te zien is?
Jup. En vooral dat het men dan gaat rijden op een niet geveegde strook terwijl de wel geveegde stroken nagenoeg leeg zijn (en de enkeling die daar rijdt, ook niet door rijdt).
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_147613017
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 15:27 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Nou nee, niet meer controleren zou betekenen dat ze niet meer weet hoe ze moet sturen/schakelen/kijken enzovoort. Dat is niet aan de orde....

Ze is gewoon angstig bij het invoegen (hier is ze de eerste keer ook specifiek op gezakt, waardoor het een beetje een "demoon" is geworden in haar hoofd) waardoor ze vaak te weinig vaart maakt en te afwachtend gaat lopen doen waardoor ze het zichzelf onnodig moeilijk maakt.
Sorry dat ik het zeg, maar dat is gewoon levensgevaarlijk gedrag. Waar echt grote ongelukken van kunnen komen.
  maandag 15 december 2014 @ 20:16:30 #117
66083 Platina
78th Element
pi_147613156
quote:
2s.gif Op maandag 15 december 2014 20:13 schreef spoorrails het volgende:

[..]

Sorry dat ik het zeg, maar dat is gewoon levensgevaarlijk gedrag. Waar echt grote ongelukken van kunnen komen.
Je hoeft je niet te excuseren want je hebt volledig gelijk. Nu zijn vriendin nog zo ver krijgen dat ze het gaat beseffen en zich ernaar gaat gedragen.
pi_147613180
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 20:16 schreef Platina het volgende:

[..]

Je hoeft je niet te excuseren want je hebt volledig gelijk. Nu zijn vriendin nog zo ver krijgen dat ze het gaat beseffen en zich ernaar gaat gedragen.
Ik had mezelf gecensureerd O-) :@
  FOK!fotograaf maandag 15 december 2014 @ 20:19:09 #119
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_147613281
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 20:16 schreef Platina het volgende:

[..]

Je hoeft je niet te excuseren want je hebt volledig gelijk. Nu zijn vriendin nog zo ver krijgen dat ze het gaat beseffen en zich ernaar gaat gedragen.
En de rest van Nederland die met 50 bij het eerste blokje naar links willen.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_147613771
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 12:26 schreef dick_laurent het volgende:

knipknipknip
Man man man. Als het zou gaan over iemand van 70+ zou iedereen nu roepen dat ze van haar het rijbewijs in moeten nemen. Onzeker gedrag in het verkeer is net zo gevaarlijk als die idioten die je soms langs ziet komen in het dashcam topic.

Wat mij betreft zou het sowieso makkelijker moeten zijn om mensen weer langs het CBR te sturen voor een herkeuring.

quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 19:35 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Zou een slipcursus e.d. werken? Dat ze wat meer ervaring krijgt met moeilijke situaties en daardoor beter daarop zou kunnen reageren en dus wat zelfverzekerder in de auto zou zitten?
Die heeft waarschijnlijk pas net haar rijbewijs en die angst zal wel afnemen naar mate de ervaring groeit. Hoe zo iemand dan wel z'n rijbewijs heeft kunnen halen is een tweede.
pi_147614124
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 20:19 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

En de rest van Nederland die met 50 bij het eerste blokje naar links willen.
Dit inderdaad. Wat is er mis met die lui. En dan drie honderd meter eerder al het knippertje aanzetten...

Getikt
pi_147614272
Dick, je vriendin moet op de snelweg vooral de maximale toegestane snelheid of harder rijden. Dat is een stuk makkelijker dan braaf elke keer weer naar rechts en fulltime in je spiegels aan het kijken of je een vrachtwagen kan inhalen en of twee banen van links niet net even naar rechts gaat.
Gassen, stuk makkelijker

Ow en kort geleden geleerd, als er voor haar een paar slome rijden, dan mag je ook rechts inhalen
  FOK!fotograaf maandag 15 december 2014 @ 20:50:18 #123
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_147615064
quote:
13s.gif Op maandag 15 december 2014 20:29 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
Die heeft waarschijnlijk pas net haar rijbewijs en die angst zal wel afnemen naar mate de ervaring groeit. Hoe zo iemand dan wel z'n rijbewijs heeft kunnen halen is een tweede.
Misschien dat juist een slipcursus iemand meer zekerheid geeft. Ja, natuurlijk, bij mij schiet mijn hart ook naar mijn keel als hij een keer onbedoeld uitbreekt, maar ik blijf verder rustig zitten en doe, op tegensturen en in mijzelf vloeken (dat ik zo'n sukkel ben en me op dat moment lekker voor lul zet) na, vrij weinig en vervolg daarna vrolijk mijn weg. 't Is niet zo dat ik in paniek raak ofzo, puur omdat ik weet wat er gaat gebeuren. Nu beschik ik over een gezonde dosis zelfvertrouwen, maar mensen die dat niet hebben, kunnen dat juist ook erbij krijgen door te gaan slippen in een zekere omgeving. Je moet dan namelijk een auto aanvoelen en als je dat in een slip kan, kan je dat op een normaal stuk weg ook. Maar dat maakt ook als je bijv. gaat aquaplanen, om maar even in recente onderwerpen van dit topic te blijven, je niet als een gek gaat lopen remmen, maar gewoon het gas los laat en het zooitje uit laat lopen.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_147615617
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 12:26 schreef dick_laurent het volgende:
Precies op dat moment (waarschijnlijk door haar enorme treuzelgedrag) kwam er een auto van de linkerbaan die rakelings voor ons langs ging naar rechts de uitvoegstrook op.

Die man moest gewoon eraf en reed waarschijnlijk 100 oid. De enige andere mogelijkheid was denk ik vol in de remmen en achter jullie eraf gaan, wat ook niet helemaal prettig is voor verkeer achter hem.

Ik kan mij voorstellen dat het even schrikken is, maar volgens mij kon ie niet veel anders doen.
.
  maandag 15 december 2014 @ 21:10:46 #125
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_147616103
Ik zie niet direct in wat een slipcursus gaat helpen bij het invoegen, maar het staat eenieder met een rijbewijs vrij om nog wat lessen te nemen. En je hebt speciale rijscholen voor mensen met (faal)angst.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
  Moderator maandag 15 december 2014 @ 21:36:41 #126
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_147617710
quote:
13s.gif Op maandag 15 december 2014 20:29 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:

Die heeft waarschijnlijk pas net haar rijbewijs en die angst zal wel afnemen naar mate de ervaring groeit. Hoe zo iemand dan wel z'n rijbewijs heeft kunnen halen is een tweede.
Ze heeft inderdaad pas enkele maanden het rijbewijs. Echter heeft ze inmiddels al behoorlijk wat kilometers gemaakt en het echte klungelige begin zou er nu toch langzaam af moeten gaan vind ik.

Maar t zijn gewoon vooral bepaalde dingen waar ze (tenenkrommend voor mij ook) gewoon een schijterd blijft. Invoegen is daar een van. Daarnaast, de hellingproef (komt in NL gelukkig niet vaak voor, maar mijn god wat heb ik moeten afzien om haar dat fatsoenlijk een beetje te leren toen we op vakantie waren in Frankrijk afgelopen najaar) :P
Ohja en sinds ze een maand geleden de auto heeft laten afslaan bij het optrekken voor stoplicht en er iemand tegen de achterbumper is gebotst (zo zacht dat er geen schade was gelukkig) is ze ook weer BANG elke keer als ze moet optrekken en doet ze dat zo voorzichtig en aarzelend dat de hele auto dan trilt en rammelt. Hoe ze dat voor elkaar krijgt weet ik niet, want ik hoor dat rammelgeluid nooit als ik optrek.

Poeh, ik heb t er maar zwaar mee :P
  maandag 15 december 2014 @ 21:38:02 #127
316115 BigSmurf
Groots in kleinigheden!
pi_147617788
Eerlijk is eerlijk, ik vond een dag slipcursus erg leuk en het was best nuttig om al die dingen een keer te doen, maar het gaat echt niet bijdragen aan het verminderen van onzekerheid in standaard situaties. Misschien moet je je vriendin gewoon eens duidelijk maken dat wat ze doet levensgevaarlijk is, en dat ze gewoon moet gassen. Met meer snelheid gaat invoegen ook meteen veel makkelijker, win win. En dan niet op het moment zelf gaan schreeuwen ofzo, maar na zo'n actie even zeggen "dat wat ze doet echt gevaarlijk is". Maak het bespreekbaar, en help haar ermee. Oefening baart kunst.
  Moderator maandag 15 december 2014 @ 21:46:18 #128
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_147618231
quote:
1s.gif Op maandag 15 december 2014 21:38 schreef BigSmurf het volgende:
Misschien moet je je vriendin gewoon eens duidelijk maken dat wat ze doet levensgevaarlijk is, en dat ze gewoon moet gassen. Met meer snelheid gaat invoegen ook meteen veel makkelijker, win win. En dan niet op het moment zelf gaan schreeuwen ofzo, maar na zo'n actie even zeggen "dat wat ze doet echt gevaarlijk is". Maak het bespreekbaar, en help haar ermee. Oefening baart kunst.
Boos worden doe ik ook niet, zoals ik zei dat werkt alleen maar averechts.

En van het accelereren, ik heb dat ook meteen gezegd na die bijna aanrijding afgelopen weekend en ze was t ook met me eens. Ze zei letterlijk dat ze "geen idee had" waarom ze niet het gaspedaal intrapte, want ze weet wel dat het moest zei ze.

Tja wat kan je dan?
Ik denk dat ik de volgende paar keren maar heel lame als n soort rij-instructeur tegen haar ga zeggen zodra we een invoegstrook op gaan:
"Plank gas nu, goedzo, blijven planken.... Jaa goedzo, we rijden bijna honderd nu, goedzo!"

:P
pi_147618374
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 19:35 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Zou een slipcursus e.d. werken? Dat ze wat meer ervaring krijgt met moeilijke situaties en daardoor beter daarop zou kunnen reageren en dus wat zelfverzekerder in de auto zou zitten?
Denk niet dat dat gaat werken mijn vrouw heeft het zelfde, is gekomen omdat er een of andere kloothommel met een golf gti ging zitten klieren en haar de snelweg niet op liet komen( stoer doen tegenover zijn maat) sindsdien durft ze niet meer in te voegen,

die gozer durfde dat denk ik toen ook eem tijd niet meer te doen, ze had mij net naar mijn werk gebracht en ik reed achter haar aan terug naar huis met mijn vrachtwagen en aamgezien ik wel lef heb ben ik gelijk op de tweede baan gaan rijden. De golfrijder ingehaald en toen vol mijn trailer rem aan getrokken waardoor er behoorlijke rookpluimen onder de trailer vandaan kwamen. Hij wilde mij daarna inhalen links ik heb hem toen op de linkerbaan richting vangrail geduwd(zonder iets te raken) hij bleef toen achter me zitten en nam de eerste de beste afrit, vrouwtje is voor me blijven zitten met 90 op de teller. Nadat ze me voorbij kwam toen ik half op de vluchtstrook ging zitten en ze het snapte dat ze me voorbij kon.

Ze wilt wel een paar rij lessen nemen in de toekomst maar voorlopig vind ze het wel best. Mede omdat ik toch vaak rijd
pi_147618520
quote:
1s.gif Op maandag 15 december 2014 21:46 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Boos worden doe ik ook niet, zoals ik zei dat werkt alleen maar averechts.

En van het accelereren, ik heb dat ook meteen gezegd na die bijna aanrijding afgelopen weekend en ze was t ook met me eens. Ze zei letterlijk dat ze "geen idee had" waarom ze niet het gaspedaal intrapte, want ze weet wel dat het moest zei ze.

Tja wat kan je dan?
Ik denk dat ik de volgende paar keren maar heel lame als n soort rij-instructeur tegen haar ga zeggen zodra we een invoegstrook op gaan:
"Plank gas nu, goedzo, blijven planken.... Jaa goedzo, we rijden bijna honderd nu, goedzo!"

:P
Andere snelheidsmeter inbouwen eentje die 50 aangeeft als je 80 rijd. Alleen zelf wel ff opletten dat je dan geen 50 op de teller gaat rijden in de bebouwde kom,
  maandag 15 december 2014 @ 22:27:31 #131
316115 BigSmurf
Groots in kleinigheden!
pi_147620310
quote:
1s.gif Op maandag 15 december 2014 21:46 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Boos worden doe ik ook niet, zoals ik zei dat werkt alleen maar averechts.

En van het accelereren, ik heb dat ook meteen gezegd na die bijna aanrijding afgelopen weekend en ze was t ook met me eens. Ze zei letterlijk dat ze "geen idee had" waarom ze niet het gaspedaal intrapte, want ze weet wel dat het moest zei ze.

Tja wat kan je dan?
Ik denk dat ik de volgende paar keren maar heel lame als n soort rij-instructeur tegen haar ga zeggen zodra we een invoegstrook op gaan:
"Plank gas nu, goedzo, blijven planken.... Jaa goedzo, we rijden bijna honderd nu, goedzo!"

:P
Kan je niet een stuk snelweg vinden waar twee opritten dicht bij elkaar liggen, en daar gewoon een uur gaan oefenen? Jij ernaast, en dan als een rijinstructeur inderdaad. En dan niet kinderlijk, maar gewoon "okee, gas erop nu. Nee, meer gas. Méér gas. Juist. Okee, zometeen nog een keer, en dan zelf. Check tussendoor je snelheidsmeter even of je genoeg snelheid hebt". En als dat goed gaat doe je het een keer in de spits.
  Spellchecker maandag 15 december 2014 @ 22:39:10 #132
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_147620764
quote:
1s.gif Op maandag 15 december 2014 21:46 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Boos worden doe ik ook niet, zoals ik zei dat werkt alleen maar averechts.

En van het accelereren, ik heb dat ook meteen gezegd na die bijna aanrijding afgelopen weekend en ze was t ook met me eens. Ze zei letterlijk dat ze "geen idee had" waarom ze niet het gaspedaal intrapte, want ze weet wel dat het moest zei ze.

Tja wat kan je dan?
Ik denk dat ik de volgende paar keren maar heel lame als n soort rij-instructeur tegen haar ga zeggen zodra we een invoegstrook op gaan:
"Plank gas nu, goedzo, blijven planken.... Jaa goedzo, we rijden bijna honderd nu, goedzo!"

:P
Wat mij betreft wordt haar rijbewijs per direct weer ingenomen, en permanent ook. Zoals je het allemaal beschrijft is ze namelijk gewoon een gevaar op de weg. Sommigen hebben nu eenmaal -helaas- geen aanleg voor acceptabel chauffeurschap en daar hebben we er al teveel van rondrijden in dit land.

Ik begrijp als geen ander, dat het voor jouw vriendin (en daarmee indirect ook voor jou) hard is, dat ik dit nu zo breng, maar ik ben met dit soort dingen soms toch maar liever even direct :)
Tevens -purist.
  Moderator maandag 15 december 2014 @ 22:41:53 #133
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_147620864
quote:
1s.gif Op maandag 15 december 2014 22:27 schreef BigSmurf het volgende:

[..]

Kan je niet een stuk snelweg vinden waar twee opritten dicht bij elkaar liggen, en daar gewoon een uur gaan oefenen? Jij ernaast, en dan als een rijinstructeur inderdaad. En dan niet kinderlijk, maar gewoon "okee, gas erop nu. Nee, meer gas. Méér gas. Juist. Okee, zometeen nog een keer, en dan zelf. Check tussendoor je snelheidsmeter even of je genoeg snelheid hebt". En als dat goed gaat doe je het een keer in de spits.
Maybe. Ik geef al af en toe tips. Maar ja, als zij een fuck up maakt dan neemt ze dat meteen heel zwaar op en wordt het meteen een 'angst' dat het weer gaat gebeuren. Terwijl je dat jùist niet moet doen.
Ik maak ook wel eens een fuck up, en dan denk ik gewoon van... okee, dat was stupide, let daar de volgende keer beter op, en klaar.
Maar ja, mannen kunnen dingen wel beter loslaten heb ik 't idee ;)

Maar ok, genoeg over de onzekerheden van mijn chick. Met de tijd zal het hopelijk gewoon steeds beter gaan :)
pi_147620897
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 22:39 schreef NoBody122 het volgende:

[..]

Wat mij betreft wordt haar rijbewijs per direct weer ingenomen, en permanent ook. Zoals je het allemaal beschrijft is ze namelijk gewoon een gevaar op de weg. Sommigen hebben nu eenmaal -helaas- geen aanleg voor acceptabel chauffeurschap en daar hebben we er al teveel van rondrijden in dit land.

Ik begrijp als geen ander, dat het voor jouw vriendin (en daarmee indirect ook voor jou) hard is, dat ik dit nu zo breng, maar ik ben met dit soort dingen soms toch maar liever even direct :)
Kan gelijk iedereen zijn rijbewijs in leveren, aangezien iedere bestuurder iets gevaarlijks in zich heeft.

Bijvoorbeeld klevers,te hardrijders, geen richting aangevers, geen voorang gevers, grote auto syndroom. Noem maar op geen enkele bestuurder is perfect, het enige wat zijn vrouw/vriendin nodig heeft is begeleiding en steun.
  Moderator maandag 15 december 2014 @ 22:44:36 #135
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_147620959
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 22:39 schreef NoBody122 het volgende:

[..]

Wat mij betreft wordt haar rijbewijs per direct weer ingenomen, en permanent ook. Zoals je het allemaal beschrijft is ze namelijk gewoon een gevaar op de weg. Sommigen hebben nu eenmaal -helaas- geen aanleg voor acceptabel chauffeurschap en daar hebben we er al teveel van rondrijden in dit land.

Ik begrijp als geen ander, dat het voor jouw vriendin (en daarmee indirect ook voor jou) hard is, dat ik dit nu zo breng, maar ik ben met dit soort dingen soms toch maar liever even direct :)
Beetje kort door de bocht dit op basis van slechts èèn voorbeeld van mij.

Ik heb namelijk ook al menig maal naast haar gezeten en dat alles gewoon prima ging, foutloos en wel.

Maar zoals ik zei, ander onderwerp :)
pi_147621191
Omdat je het zo lief vraagt.

Electrische fietsen wie heeft die verzonnen?
Rij vandaag op een rotond zie op pak hem beet twee/driehonderd meter verderop een oude dame fietsen schatte haar rond de 70, denk bij mezelf daar kan ik makkelijk voor langs....

Niet dus die rijd daar gewoon op volle snelheid levensgevaarlijm zoiets verwacht je niet. Oud is langzaam!!!!!
  Spellchecker maandag 15 december 2014 @ 22:55:10 #137
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_147621365
quote:
1s.gif Op maandag 15 december 2014 22:42 schreef liebherr-machinist het volgende:

[..]

Kan gelijk iedereen zijn rijbewijs in leveren, aangezien iedere bestuurder iets gevaarlijks in zich heeft.

Bijvoorbeeld klevers,te hardrijders, geen richting aangevers, geen voorang gevers, grote auto syndroom. Noem maar op geen enkele bestuurder is perfect, het enige wat zijn vrouw/vriendin nodig heeft is begeleiding en steun.
Ik denk dat het overgrote deel van alle verkeersongelukken voortkomt uit onzekerheid. De rest uit overmoedig gedrag of algemene onoplettendheid.

En ja, je hebt groot gelijk; iedereen maakt wel eens een foutje, ikzelf incluis. Niemand is perfect. Als je echter structureel onzeker/overmoedig/onoplettend rijdt, dan mag je wat mij betreft inderdaad je rijbewijs inleveren, of moet er in ieder geval direct ingegrepen worden om het recht te trekken. Als ik lees, dat iemand na meerdere maanden (en voldoende KM's) nog steeds zó onzeker is op bepaalde -belangrijke- punten, dan valt hij/zij daar in mijn boek ook onder.
quote:
1s.gif Op maandag 15 december 2014 22:44 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Beetje kort door de bocht dit op basis van slechts èèn voorbeeld van mij.

Ik heb namelijk ook al menig maal naast haar gezeten en dat alles gewoon prima ging, foutloos en wel.
Tsja ik ben er niet bij en moet het dus beoordelen op basis van hoe je het beschrijft.
quote:
Maar zoals ik zei, ander onderwerp :)
Nou vooruit ;)
Tevens -purist.
  FOK!fotograaf maandag 15 december 2014 @ 23:09:57 #138
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_147621851
quote:
1s.gif Op maandag 15 december 2014 21:48 schreef liebherr-machinist het volgende:

[..]

Denk niet dat dat gaat werken mijn vrouw heeft het zelfde, is gekomen omdat er een of andere kloothommel met een golf gti ging zitten klieren en haar de snelweg niet op liet komen( stoer doen tegenover zijn maat) sindsdien durft ze niet meer in te voegen,

die gozer durfde dat denk ik toen ook eem tijd niet meer te doen, ze had mij net naar mijn werk gebracht en ik reed achter haar aan terug naar huis met mijn vrachtwagen en aamgezien ik wel lef heb ben ik gelijk op de tweede baan gaan rijden. De golfrijder ingehaald en toen vol mijn trailer rem aan getrokken waardoor er behoorlijke rookpluimen onder de trailer vandaan kwamen. Hij wilde mij daarna inhalen links ik heb hem toen op de linkerbaan richting vangrail geduwd(zonder iets te raken) hij bleef toen achter me zitten en nam de eerste de beste afrit, vrouwtje is voor me blijven zitten met 90 op de teller. Nadat ze me voorbij kwam toen ik half op de vluchtstrook ging zitten en ze het snapte dat ze me voorbij kon.

Ze wilt wel een paar rij lessen nemen in de toekomst maar voorlopig vind ze het wel best. Mede omdat ik toch vaak rijd
Vuur met vuur bestrijden, like a boss...
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_147635140
Vandaag in de Telegraaf een filmpje waar een auto in de vangrail terechtkwam.
Het artikel en de vrouwelijke bestuurder wijzen naar de vrachtwagen als schuldige, ik weet het nog niet zo net. Ze zegt: "die vrachtwagen drukte me".
De vrachtwagen rijdt op de middenbaan, de auto haalt (legaal) nog rechts in maar wurmt zich daarmee wel in de dode hoek en rijdt zich vast achter de aanhanger.
Nu is de vraag; wilde de dame inhalen en dacht ze voor de vrachtwagen te komen (geen knipperlicht te horen) of kwam de vrachtwagen naar rechts en had deze de auto niet gezien?
Racist
pi_147635608
Op het moment van die aanrijding denk ik niet dat de auto (nog) in de dode hoek zat. Lijkt mij meer een gevalletje van iets te vroeg naar rechts gaan van de vrachtwagenchauffeur.

De vrouw treft geen blaam lijkt me; het eerste stuk is doorgetrokken streep en daarna had ze tot op het laatst die bestelbus voor haar en de truck in de linker spiegel.
  dinsdag 16 december 2014 @ 14:15:39 #141
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_147636307
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 13:57 schreef Ciora het volgende:
Op het moment van die aanrijding denk ik niet dat de auto (nog) in de dode hoek zat. Lijkt mij meer een gevalletje van iets te vroeg naar rechts gaan van de vrachtwagenchauffeur.

De vrouw treft geen blaam lijkt me; het eerste stuk is doorgetrokken streep en daarna had ze tot op het laatst die bestelbus voor haar en de truck in de linker spiegel.
Ze knipperde blijkbaar niet. Hoe moet de vrachtwagen chauffeur dan weten dat ze random naar links gaat?

Daarnaast ging ze erg snel naar links. Het is veiliger en voorspelbaarder dat gewoon langzaam te doen en onderweg in je spiegels / dode hoek te blijven kijken.

Overigens geluk dat het gewoon zonder drama is afgelopen. Al is het lastig echt ernstige ongelukken te maken op de snelweg. Je gaat immers dezelfde kant op.
pi_147636446
Ik heb meer de indruk dat ze helemaal niet naar links gaat, maar de vrachtwagen naar rechts, zodoende..
  dinsdag 16 december 2014 @ 14:24:36 #143
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_147636625
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 14:18 schreef Ciora het volgende:
Ik heb meer de indruk dat ze helemaal niet naar links gaat, maar de vrachtwagen naar rechts, zodoende..
Nog een keertje bekeken en zo zou je het inderdaad ook kunnen interpreteren. Die beweging naar links kan komen van de schuiver en van heel snel sturen. De schuiver is dan inderdaad logischer, daar heb je gelijk in.

Dan is haar idd niks te verwijten. Super zuur. Gelukkig reden ze in een veilige auto, de mensen in die audi ook, en is alles goed afgelopen. Echt een gevalletje van de verkeerde plek op de verkeerde tijd :o .
  dinsdag 16 december 2014 @ 14:27:11 #144
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_147636747
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 december 2014 14:15 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Ze knipperde blijkbaar niet. Hoe moet de vrachtwagen chauffeur dan weten dat ze random naar links gaat.
Ik denk niet dat ze bewust naar links stuurde, maar door de vrachtwagen werd aangetikt en daardoor naar links werd geduwd.
pi_147636825
Ik denk idd dat de chauffeur gewoon niet zat op te letten. De sukkel.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_147636969
Hoe komen jullie erbij dat het een zij is? Op het filmpje klinkt het alsof de vrouw de passagier is hoor. :D

En de auto bij dat ongeluk ging niet uit zichzelf naar links, maar werd door het naar rechts gaan van de vrachtwagen naar links geduwd. De vrachtwagen zag de auto niet doordat ze blijkbaar precies in de dode hoek reden.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 16-12-2014 14:33:01 ]
  dinsdag 16 december 2014 @ 14:40:55 #147
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_147637223
quote:
2s.gif Op dinsdag 16 december 2014 14:27 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ik denk niet dat ze bewust naar links stuurde, maar door de vrachtwagen werd aangetikt en daardoor naar links werd geduwd.
Ja idd. Ik zag her verkeerd. Door Chai dr reactie heb ik beter gekeken en het draaien was van de schuiver.
pi_147637224
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 14:32 schreef Chai het volgende:
Hoe komen jullie erbij dat het een zij is? Op het filmpje klinkt het alsof de vrouw de passagier is hoor. :D

En de auto bij dat ongeluk ging niet uit zichzelf naar links, maar werd door het naar rechts gaan van de vrachtwagen naar links geduwd. De vrachtwagen zag de auto niet doordat ze blijkbaar precies in de dode hoek reden.
Juist rechtsvoor zit een joekel van een dode hoek. Je zou zo een auto kwijt kunnen. Slecht excuus, want als je als chauffeur gewoon op let, zie je van ruim van tevoren dat de auto over de andere rijbaan aan komt rijden. Chauffeur is dus de lul, zeker met die dashcambeelden.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_147640878
Auto zit in deze situatie eigenlijk de hele weg al in de dode hoek, dit is een kut punt van jewelste, de vrouw/man komt vanaf de a9 de vrachtwagen vanaf west poort. De chauffeur kan de auto alleen zien van af het begin van de oprit daarna een hele tijd niet..

Maar aan de reactie van die man te horen waren ze al ergens opgefokt over dus misschien zaten ze er zelf ook niet helemaal bij met hun gedachte, aangezien ze zich zelf wel behoorlijk klem rijd achter die aanhanger....
pi_147641770
Het is natuurlijk ook ontzettend dom om in iemands z'n dode hoek te gaan rijden en al helemaal bij een vrachtwagen. Je ziet het nota bene ook al aankomen dat je op die manier in de dode hoek terecht komt. De automobilist had beter meteen de linkerstrook kunnen pakken. Rechts reed toch die aanhangwagen. Met de juiste timing kwam je dan achter de vrachtwagen terecht.
Maar goed, dat is achteraf. De vrachtwagen zat natuurlijk hartstikke fout hier. Nog een wonder dat er geen doden zijn gevallen.
pi_147642046
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 16:30 schreef liebherr-machinist het volgende:
Auto zit in deze situatie eigenlijk de hele weg al in de dode hoek, dit is een kut punt van jewelste, de vrouw/man komt vanaf de a9 de vrachtwagen vanaf west poort. De chauffeur kan de auto alleen zien van af het begin van de oprit daarna een hele tijd niet..

Maar aan de reactie van die man te horen waren ze al ergens opgefokt over dus misschien zaten ze er zelf ook niet helemaal bij met hun gedachte, aangezien ze zich zelf wel behoorlijk klem rijd achter die aanhanger....
Je hebt wel een punt. Het is voor automobilist handiger geweest als ze een beetje ingehouden hadden. maarja, ikke eerst en de rest komt later.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_147642117
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 december 2014 17:03 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Je hebt wel een punt. Het is voor automobilist handiger geweest als ze een beetje ingehouden hadden. maarja, ikke eerst en de rest komt later.
Sorry, maar zij is al grotendeels voorbij de vrachtwagen op het moment dat de doorgetrokken streep pas ophoudt. Had ze dan al over die paar honderd meter moeten afremmen naar minder dan 80? Lijkt mij helemaal geen goede oplossing. Daarbij, vrachtwagen had haar allang kunnen zien als hij in zijn spiegels had gekeken en daarmee kunnen weten dat er een auto rechts van hem zat.
Dit account is niet meer in gebruik.
pi_147642381
quote:
99s.gif Op dinsdag 16 december 2014 17:05 schreef Spezza19 het volgende:

[..]

Sorry, maar zij is al grotendeels voorbij de vrachtwagen op het moment dat de doorgetrokken streep pas ophoudt. Had ze dan al over die paar honderd meter moeten afremmen naar minder dan 80? Lijkt mij helemaal geen goede oplossing. Daarbij, vrachtwagen had haar allang kunnen zien als hij in zijn spiegels had gekeken en daarmee kunnen weten dat er een auto rechts van hem zat.
Ben ik helemaal met je eens. Chauffeur zit fout, want die gooit 'm ongezien naar rechts. Maar als je van tevoren ziet dat je voor je een aanhangwagen hebt (rijdt langzaam) en naast je een vrachtauto (rijdt ook langzaam) dan is het toch een stuk slimmer om achter de vrachtauto in te voegen en meteen in te halen? Althans, dat zou ik doen. Maar het gros van het volk (en ook deze bestuurder, dat is duidelijk te zien op het filmpje) vindt alleen de eerste drie meter asfalt voor de auto ongelooflijk interessant.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_147642969
quote:
99s.gif Op dinsdag 16 december 2014 17:05 schreef Spezza19 het volgende:

[..]

Sorry, maar zij is al grotendeels voorbij de vrachtwagen op het moment dat de doorgetrokken streep pas ophoudt. Had ze dan al over die paar honderd meter moeten afremmen naar minder dan 80? Lijkt mij helemaal geen goede oplossing. Daarbij, vrachtwagen had haar allang kunnen zien als hij in zijn spiegels had gekeken en daarmee kunnen weten dat er een auto rechts van hem zat.
Aangezien de vrachtwagen de achterkant aantikt zat de auto in de dodehoek aan de voorkant, ik heb me zelf ook wel een de pleuris gezocht naar een auto in mijn spiegel die vrolijk in mijn dooie hoek zat.... Had de auto hem voorbij geweest had hij die auto niet geraakt aangezien deze hem voorbij was......
pi_147643013
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 december 2014 17:03 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Je hebt wel een punt. Het is voor automobilist handiger geweest als ze een beetje ingehouden hadden. maarja, ikke eerst en de rest komt later.
Volgens mij had hij gewoon die aanhangwagen een stuk sneller ingeschat en juist het idee gehad op deze manier het minst in de weg te rijden. Het hoeft niet altijd per se ikke ikke te zijn.
pi_147643019
En daarbij had hij in zijn spiegels alleen weiland gezien de lokatie kenende...
pi_147643027
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 december 2014 17:33 schreef liebherr-machinist het volgende:

[..]

Aangezien de vrachtwagen de achterkant aantikt zat de auto in de dodehoek aan de voorkant, ik heb me zelf ook wel een de pleuris gezocht naar een auto in mijn spiegel die vrolijk in mijn dooie hoek zat.... Had de auto hem voorbij geweest had hij die auto niet geraakt aangezien deze hem voorbij was......
De vrachtwagen en auto rijden eerst een stuk naast elkaar bij een doorgetrokken streep. DAAR had de chauffeur in zijn spiegels moeten kijken. Dan had hij de auto WEL opgemerkt. ;)
Dit account is niet meer in gebruik.
pi_147643253
Ik heb geen groot rijbewijs, maar volgens mij kun je vanaf 0.13, het moment dat de auto naast de trailer gaat rijden, niet meer in de spiegel zien dat er iemand rijdt. De auto zit te ver naar rechts en er is nog een hoek tussen de banen.
.
pi_147644059
quote:
99s.gif Op dinsdag 16 december 2014 17:35 schreef Spezza19 het volgende:

[..]

De vrachtwagen en auto rijden eerst een stuk naast elkaar bij een doorgetrokken streep. DAAR had de chauffeur in zijn spiegels moeten kijken. Dan had hij de auto WEL opgemerkt. ;)
Daar zat hij dus al in de dode hoek, en een chauffeur kan niet 24 uur per dag in zijn spuegel turen hij moet ook voor zich kijken....
pi_147644075
Maar zeg niet dat hij niet fout is
pi_147646301
Maar voor de vrachtwagel rijders onder ons, dit is het punt waar de 20tonner reed:

https://www.google.nl/map(...)KKdUryXl6jknCX7A!2e0

De auto reed op de meest rechter strook, naast de trailer. Kan je die al zien in de spiegel, of is het te ver naar rechts, of de hoek te groot?
.
pi_147646403
Ligt er aan waar je wanneer kijkt
pi_147647839
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 19:23 schreef Fer het volgende:
Maar voor de vrachtwagel rijders onder ons, dit is het punt waar de 20tonner reed:

https://www.google.nl/map(...)KKdUryXl6jknCX7A!2e0

De auto reed op de meest rechter strook, naast de trailer. Kan je die al zien in de spiegel, of is het te ver naar rechts, of de hoek te groot?
Daar kun je 'm zien. Aan de rechterzijde zit standaard een (verplichte) dodehoekspiegel.
Alleen het stuk tussen rechtervoorzijde kabine en een straal van ongeveer vijf meter daar vandaan kan voor de chauffeur een blind stuk zijn.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_147647921
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 december 2014 20:05 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Daar kun je 'm zien. Aan de rechterzijde zit standaard een (verplichte) dodehoekspiegel.
Alleen het stuk tussen rechtervoorzijde kabine en een straal van ongeveer vijf meter daar vandaan kan voor de chauffeur een blind stuk zijn.
Ofwel, kop gebruiken en weten dat als je verderop naar rechts moet, alvast kijken of er iemand aankomt, die je dode hoek in wil verstoppen.
.
pi_147648151
Dat klopt ik vraag me alleen af waar die auto nou precies zat, want hoe je het ook zegt hoe het gebeurt is ik blijf het een vreemd ongeluk vinden
.


Ik zat net weer te kijken maar waarom zegt die vrouw "die vrachtauto" net alsof ze op film vast wilt hebben staan dat hij het deed.....

Dan kijkende naar al die andere moraalridders met dashcam natuurlijk hè.

Ben d'r bijna van overtuigd dat die chauffeur niet op zat te Letten, kan gebeuren maar toch.

Trouwens nog een tip als je de chauffeur kan zien, dan kan hij jou ook zien.....
pi_147650096
quote:
1s.gif Op maandag 15 december 2014 21:36 schreef dick_laurent het volgende:. Knip
veel kilometers maken en buiten de comfort zone werkt gewoon het beste. Gewoon drukte opzoeken en dan ervaren dat het allemaal wel meevalt. Hellingproef is ff een technisch ding wat ze vast wel onder de knie krijgt.

Belangrijkste is (in gezonde mate) schijt hebben aan waar je rijdt en vooral durven een stapje extra te zetten en assertief te rijden.
quote:
1s.gif Op maandag 15 december 2014 21:38 schreef BigSmurf het volgende:
Knip
het grote voordeel van een slipcursus/voortgezette rij opleiding is dat je leert wat de grens is van een auto voordat ie uitbreekt of gekke dingen gaat doen. Als je dat hebt ervaren zul je weer leren hoe het nou echt voelt als het 'misgaat' en dat je met een paar simpele dingen (koppeling in, gas los/gas bij, tegensturen etc) al een hele hoop kunt corrigeren.
pi_147651049
quote:
Grappig hoe een groot deel van de dashcamfilmers dus gewoon zelf te hard en te dicht op zijn voorgangers rijdt. Lekker links blijven plakken achter je voorganger als een echte aso.
  Moderator dinsdag 16 december 2014 @ 22:11:57 #169
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_147654138
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 21:16 schreef Justinn het volgende:

[..]

Grappig hoe een groot deel van de dashcamfilmers dus gewoon zelf te hard en te dicht op zijn voorgangers rijdt. Lekker links blijven plakken achter je voorganger als een echte aso.
Jep. Ik zie het op de snelweg op de linkerbaan zó vaak gebeuren :N

Iedereen maar duwen en stressen en dan nog meer duwen en dan hup, alle remlampjes die weer aangaan... En waarvoor?? Omdat jij persé 135 wil rijden terwijl je voorganger 120 rijdt.
Bohoo. Belangrijk zeg... :')

Daarom ben ik best wel een rechtsplakker (ook omdat ik sowieso geen snelle auto heb :P) en haal ik gewoon af en toe eens in en ga dan gewoon relaxed weer naar rechts.
Het is het drama en de stress gewoon echt niet waard. Wanneer gaan mensen in dit overbevolkte land dat nou eens inzien. (nooit probably)
  dinsdag 16 december 2014 @ 22:30:51 #170
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_147655293
quote:
Wat heeft die op 2:30 geraakt?

En die ene van 4:08 zit ook wel achterlijk dichtbij :')

Leerzaam filmpje dit ^O^

[ Bericht 8% gewijzigd door Jiang153 op 16-12-2014 22:38:51 ]
Irene is bae <3
  dinsdag 16 december 2014 @ 23:00:07 #171
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_147656847
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 december 2014 17:03 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Je hebt wel een punt. Het is voor automobilist handiger geweest als ze een beetje ingehouden hadden. maarja, ikke eerst en de rest komt later.
Waarom? Ze reden op gescheiden rijstroken. Die vrachtwagen hoefde helemaal niet naar rechts, daar koos die voor. Nogal logisch dat de autobestuurder gewoon doorrijdt, er is immers alle tijd om een plekje op de weg te zoeken en niemand hoeft daar van strook te wisselen. Waarom zou je verwachten dat iemand tegen je aan rijdt?
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_147657807
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 23:00 schreef twiFight het volgende:

[..]

Waarom? Ze reden op gescheiden rijstroken. Die vrachtwagen hoefde helemaal niet naar rechts, daar koos die voor. Nogal logisch dat de autobestuurder gewoon doorrijdt, er is immers alle tijd om een plekje op de weg te zoeken en niemand hoeft daar van strook te wisselen. Waarom zou je verwachten dat iemand tegen je aan rijdt?
Nee, stel dat de vrachtwagenchauffeur op de andere rijstrook was blijven rijden, dan had de auto tussen aanhanger (voor) en vrachtauto (naast) blijven zitten. Daarbij is het verschil in snelheid tussen die voertuigen niet groot. Ik weet niet hoe jullie erover denken, maar ik zou mij niet op m'n gemak voelen als ik in een situatie kom waarbij ik voledig afhankelijk ben van acties van anderen en hopen dat ze niet het verkeerde doen. En dat is de situatie waar ze zelf voor heben gekozen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Ridocar op 17-12-2014 07:58:34 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_147661185
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 23:00 schreef twiFight het volgende:

[..]

Waarom? Ze reden op gescheiden rijstroken. Die vrachtwagen hoefde helemaal niet naar rechts, daar koos die voor. Nogal logisch dat de autobestuurder gewoon doorrijdt, er is immers alle tijd om een plekje op de weg te zoeken en niemand hoeft daar van strook te wisselen. Waarom zou je verwachten dat iemand tegen je aan rijdt?
Een ieder ze plek op de weg is rechts. Dus als de chauffeur de personen auto niet zijn dooiehoek in heeft zien kruipen hebben ze een probleem.

Het valt mij gewoon op dat de automobilist en partner ergens over verbaasd waren, en dat hij iets zei van mu zitten we vast...
pi_147661776
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 14:32 schreef Chai het volgende:
Hoe komen jullie erbij dat het een zij is? Op het filmpje klinkt het alsof de vrouw de passagier is hoor. :D
Ze zegt: "die vrachtwagen drukte me", dat zeg je als je rijdt, als je meerijdt zeg je: "drukte jou". Maar wel kudo's dat ze zo rustig bleven.
quote:
En de auto bij dat ongeluk ging niet uit zichzelf naar links, maar werd door het naar rechts gaan van de vrachtwagen naar links geduwd. De vrachtwagen zag de auto niet doordat ze blijkbaar precies in de dode hoek reden.
Dat is zeer waarschijnlijk en de vrachtwagen zal dan ook de schuld krijgen. Dat neemt niet weg dat ze zelf deze situatie met een beetje inzicht hadden zien aankomen en kunnen voorkomen. Wetende van de dode hoek en de manier waarop ik naast de vrachtwagen terecht ben gekomen, had ik die vrachtwagen via m'n spiegels in de gaten gehouden en eventueel naar rechts kunnen uitwijken (als daar geen pechgeval stond...). Sowieso was het neem ik aan niet de bedoeling achter de aanhanger te blijven zitten, dus kijk je toch in je spiegels?

[ Bericht 0% gewijzigd door Toga op 17-12-2014 10:05:38 ]
Racist
pi_147661801
Maar iedereen is er ongedeerd vanaf gekomen toch?
  woensdag 17 december 2014 @ 08:44:51 #176
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_147661922
Die bestuurster van die auto zat gewoon niet op te letten, als je goed je spiegels in de gaten houdt en bezig bent met auto rijden dan zie je die vrachtwagen lang en breed opschuiven naar links.

Ten tweede gaat ze zelf in die dode hoek rijden en dan ben je gewoon sowieso al niet slim bezig, ze had gewoon moeten wachten. Tevens ziet ze toch dat de auto voor d'r niet hard genoeg gaat en ze dus klem komt te zitten.... (Logisch vrachtwagen en auto+aanhanger mogen beide maar 90)
pi_147662016
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 08:44 schreef S95Sedan het volgende:
Die bestuurster van die auto zat gewoon niet op te letten, als je goed je spiegels in de gaten houdt en bezig bent met auto rijden dan zie je die vrachtwagen lang en breed opschuiven naar links.

Ten tweede gaat ze zelf in die dode hoek rijden en dan ben je gewoon sowieso al niet slim bezig, ze had gewoon moeten wachten. Tevens ziet ze toch dat de auto voor d'r niet hard genoeg gaat en ze dus klem komt te zitten.... (Logisch vrachtwagen en auto+aanhanger mogen beide maar 90)
Een vrachtauto mag maar 80, maar met een geïjkte tachograaf zal het snelheidsverschil tussen vrachtauto en auto-met-aanhanger niet veel zijn. (Zeker als de vrachtauto nog iets sneller reed dan toegestaan is.)
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_147662162
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 december 2014 20:56 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:

[..]

veel kilometers maken en buiten de comfort zone werkt gewoon het beste. Gewoon drukte opzoeken en dan ervaren dat het allemaal wel meevalt. Hellingproef is ff een technisch ding wat ze vast wel onder de knie krijgt.

Belangrijkste is (in gezonde mate) schijt hebben aan waar je rijdt en vooral durven een stapje extra te zetten en assertief te rijden.
Dat is ook de juiste instelling. Als je afwachtend en onzeker bent komt dat in het verkeer niet goed. Je moet juist de "laat maar komen"-instelling hebben. Dingen zien als een uitdaging is goed voor je zelfvertrouwen, en het is ook goed te merken als je in een auto zit.
Jij moet de auto besturen, niet andersom.
quote:
[..]

het grote voordeel van een slipcursus/voortgezette rij opleiding is dat je leert wat de grens is van een auto voordat ie uitbreekt of gekke dingen gaat doen. Als je dat hebt ervaren zul je weer leren hoe het nou echt voelt als het 'misgaat' en dat je met een paar simpele dingen (koppeling in, gas los/gas bij, tegensturen etc) al een hele hoop kunt corrigeren.

Er was een periode dat pas-geslaagden een slipcursus cadeau kregen.
Gevolg: er waren meer eenzijdige ongevallen, veroorzaakt door bestuuders die "de macht over het stuur kwijtraakten" Bleken veel betrokkenen dus die gratis slipcursus te hebben gehad.

Slipcursus is handig als je het gebruikt waar het voor bedoeld is, maar iemand met een rijbewijs waarvan de spreekwoordelijke inkt nog nat is, gaat zoiets al snel zien als een rijvaardigheidscursus waarmee grenzen kunnen worden opgerekt.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  woensdag 17 december 2014 @ 09:53:11 #179
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_147662804
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 december 2014 23:22 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Nee, stel dat de vrachtwagenchauffeur op de andere rijstrook was blijven rijden, dan had de auto tussen aanhanger (voor) en vrachtauto (naast) blijven zitten. Daarbij is het verschil in snelheid tussen die voertuigen niet groot.
Als de vrachtwagen daar was blijven rijden en die auto achter de aanhanger en naast de vrachtauto was blijven zitten, dan was er geen ongeluk gebeurt! Natuurlijk wil je niet naast een vrachtwagen blijven rijden en die vrachtwagen wil je het liefst ook naar rechts hebben, maar als die vrachtwagen eerst was blijven rijden waar die reed dan hadden zowel de auto met aanhanger, de andere auto én de vrachtwagen alle tijd van de wereld gehad om voor danwel achter elkaar langs te gaan. In welke volgorde maakt dan geen drol uit, maar er was geen ongeluk gebeurt. Het is geen verplichting om binnen 3 seconden naar rechts te gaan, je moet naar rechts gaan wanneer dat kan.

quote:
Ik weet niet hoe jullie erover denken, maar ik zou mij niet op m'n gemak voelen als ik in een situatie kom waarbij ik voledig afhankelijk ben van acties van anderen en hopen dat ze niet het verkeerde doen. En dat is de situatie waar ze zelf voor heben gekozen.
Welkom in het verkeer, een situatie waarbij je op elk mogelijk moment afhankelijk bent van anderen. Ik snap best dat je vervelende situaties probeert te voorkomen, maar dat lukt niet altijd en ook in vervelende situaties moet je er gewoon op kunnen vertrouwen dat mensen hun verantwoordelijkheid nemen, ook als een nietige sterveling onverhoopt achter een aanhanger en naast een vrachtwagen vastzit.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_147663169
quote:
14s.gif Op woensdag 17 december 2014 08:28 schreef Chai het volgende:
Maar iedereen is er ongedeerd vanaf gekomen toch?
Ja hoor, ik weet niet of de vrachtwagenchauffeur nog een hartverzakking heeft gehad maar de filmers kwamen er in ieder geval goed van af.

Over dode hoeken bij vrachtwagens gesproken:
Racist
pi_147663595
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 09:53 schreef twiFight het volgende:
Welkom in het verkeer, een situatie waarbij je op elk mogelijk moment afhankelijk bent van anderen. Ik snap best dat je vervelende situaties probeert te voorkomen, maar dat lukt niet altijd en ook in vervelende situaties moet je er gewoon op kunnen vertrouwen dat mensen hun verantwoordelijkheid nemen, ook als een nietige sterveling onverhoopt achter een aanhanger en naast een vrachtwagen vastzit.
Je hoeft niet ieder moment afhankelijk te zijn van anderen. Op belangrijke momenten kan je prima zelf de regie in eigen hand houden. De automobilist kon makkelijk anticiperen dat als hij rechts bleef aanhouden, dat hij dan achter een aanhangwagen en naast een vrachtwagen terecht zou komen. Wat hield hem tegen om achter de vrachtwagen aan te sluiten?

Je ziet van te voren ook al aankomen dat er een rijstrook gaat verdwijnen, dus de vrachtwagen zal hoe dan ook op een gegeven moment naar rechts komen. Pas dan je rijgedrag aan. Laat gas los en maak ruimte voor de vrachtwagen of geef gas bij en zorg dat je zichtbaar bent voor de vrachtwagen. Het is natuurlijk onvergeeflijk dat de vrachtwagenchauffeur blind naar rechts gaat, maar als mensen nu gewoon eens een keer nadenken op de weg, dan kunnen dit soort ongelukken voorkomen worden.

In feite heeft de automobilist dus twee momenten gehad waarop deze het ongeluk had kunnen voorkomen. Maar eerst maakt hij de stomme beslissing om in de dode hoek te gaan rijden van de vrachtwagen, vervolgens besluit hij daar ook te blijven. En ik durf te wedden dat hij niet meer in de spiegels of opzij heeft gekeken om te zien wat de vrachtwagenchauffeur van plan was. Als hij had gezien dat de vrachtwagen naar rechts kwam, had de automobilist ook kunnen uitwijken naar de vluchtstrook.
pi_147663607
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 09:53 schreef twiFight het volgende:

[..]

Als de vrachtwagen daar was blijven rijden en die auto achter de aanhanger en naast de vrachtauto was blijven zitten, dan was er geen ongeluk gebeurt! Natuurlijk wil je niet naast een vrachtwagen blijven rijden en die vrachtwagen wil je het liefst ook naar rechts hebben, maar als die vrachtwagen eerst was blijven rijden waar die reed dan hadden zowel de auto met aanhanger, de andere auto én de vrachtwagen alle tijd van de wereld gehad om voor danwel achter elkaar langs te gaan. In welke volgorde maakt dan geen drol uit, maar er was geen ongeluk gebeurt. Het is geen verplichting om binnen 3 seconden naar rechts te gaan, je moet naar rechts gaan wanneer dat kan.
Ik kan niet genoeg benadrukken dat de oorzaak duidelijk is. Ja, vrachtauto had niet naar rechts moeten gaan. Dat in de eerste plaats. Vrachtwagenchauffeur = fout. Duidelijk genoeg?
quote:
[..]

Welkom in het verkeer, een situatie waarbij je op elk mogelijk moment afhankelijk bent van anderen. Ik snap best dat je vervelende situaties probeert te voorkomen, maar dat lukt niet altijd en ook in vervelende situaties moet je er gewoon op kunnen vertrouwen dat mensen hun verantwoordelijkheid nemen, ook als een nietige sterveling onverhoopt achter een aanhanger en naast een vrachtwagen vastzit.
Maar ik heb het over de automobilist die geen briljante keuze maakt. Hoe je het ook wendt of keert, het blijft een overzichtelijke en vermijdbare situatie, vrachtauto en auto met aanhanger zag je al ruim van tevoren. Het is veel beter om daar eerder op te reageren. Of je trapt het gas in en probeert voor de aanhanger te komen, of je zakt een stukje terug en haalt de vrachtauto dan pas in. Afhankelijk zijn van het andere verkeer betekent niet dat je de goden moet verzoeken. Dit is een typisch geval van passief rijgedrag waarbij men hoopt dat het wel goed komt.
Maar het kan ook een gevalletje voorrangsziekte zijn, een gedrag dat dashcammers ook niet vreemd is. Maar dan ga ik weer generaliseren.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_147664991
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 09:53 schreef twiFight het volgende:

[..]
Het is geen verplichting om binnen 3 seconden naar rechts te gaan, je moet naar rechts gaan wanneer dat kan.

[..]

Leuk stukje uit je verhaal, wanneer kan je naar rechts??
Als je ruimte hebt, die chauffeur heeft de auto Niet gezien dus kon hij voor zijn idee naar rechts, om ruimte te maken voor het verkeer aangezien de linkerbaan daar ook verdwijnt zie de pijlen op de weg.

Dit is gewoon een gevalletje sorry niet gezien.....
  woensdag 17 december 2014 @ 12:07:01 #184
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_147665980
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2014 11:28 schreef liebherr-machinist het volgende:

[..]

Leuk stukje uit je verhaal, wanneer kan je naar rechts??
Als je ruimte hebt, die chauffeur heeft de auto Niet gezien dus kon hij voor zijn idee naar rechts, om ruimte te maken voor het verkeer aangezien de linkerbaan daar ook verdwijnt zie de pijlen op de weg.

Dit is gewoon een gevalletje sorry niet gezien.....
Dat ben ik geheel met je eens. Het valt mij echter op dat men hier het bijna niet heeft over de hoofdverantwoordelijke (de vrachtwagen), maar wel over wat die auto allemaal had moeten doen. En zo lang de maatschappij in dit soort gevallen de aandacht vooral op de ander legt zal de veroorzakende partij niet verbeteren.

Ik vind het anno 2014 overigens schokkend dat niet elke vrachtwagen is uitgerust met voldoende spiegels, sensoren danwel een camera. Het lijkt wel alsof wij de dode hoek en de doden die daardoor komen geaccepteerd hebben, terwijl dezelfde techniek wél ingezet wordt om makkelijker te kunnen parkeren in personenauto's. Een sensor verbonden met een ledje/piepje kan niet meer dan een paar tientjes kosten.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_147666238
Zo'n wet moet je op Europees niveau regelen, anders werkt het nog niet met al die buitenlanders op onze wegen.

En dan kan het vaak alleen op nieuwe vrachwagens, die weer minstens 20 jaar meegaan.
.
pi_147667104
Het is wel duidelijk wie hier verantwoordelijk is voor het ongeval, zo interessant is dat vraagstuk toch niet? De maatschappij is beter af wanneer dit soort ongelukken niet gebeuren. Dit soort filmpjes zie ik eerder als stof tot nadenken, een leermiddel, dan een kwestie van de schuldige aanwijzen. Het is nooit zo moeilijk de schuld bij een ander te leggen en zelf al je fouten te vergeten omdat de ander nog fouter was. Ik bekijk dit liever vanuit het oogpunt hoe we dit kunnen voorkomen. Waarom vrachtwagens dan niet standaard uitgerust zijn met technieken die waarschuwen wanneer iemand in je dode hoek rijdt, is mij ook een raadsel.
pi_147667154
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 12:07 schreef twiFight het volgende:

Het lijkt wel alsof wij de dode hoek en de doden die daardoor komen geaccepteerd hebben, terwijl dezelfde techniek wél ingezet wordt om makkelijker te kunnen parkeren in personenauto's. Een sensor verbonden met een ledje/piepje kan niet meer dan een paar tientjes kosten.
Sterker nog, dodehoekherkenning is zelfs al leverbaar op bijvoorbeeld een Opel Adam :7

Maar zoals Fer ook al aangeeft, het betreft vaak nieuwe(re) voertuigen. Voordat elke vrachtwagen in Europa, inclusief de barrels van Mircea en Pavel er mee zijn uitgerust, ben je weer een paar decennia verder.
pi_147667276
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 12:07 schreef twiFight het volgende:
Het valt mij echter op dat men hier het bijna niet heeft over de hoofdverantwoordelijke (de vrachtwagen), maar wel over wat die auto allemaal had moeten doen.
Omdat het deel dat de chauffeur fout was overduidelijk is. Wat zou daarover nog meer gezegd moeten worden?
quote:
En zo lang de maatschappij in dit soort gevallen de aandacht vooral op de ander legt zal de veroorzakende partij niet verbeteren.
Let op! Dit is de basis voor de o zo gehate voorrangsziekte. "Ik hoef niks te doen, want ik hoef geen voorrang te verlenen."
quote:
Ik vind het anno 2014 overigens schokkend dat niet elke vrachtwagen is uitgerust met voldoende spiegels, sensoren danwel een camera. Het lijkt wel alsof wij de dode hoek en de doden die daardoor komen geaccepteerd hebben, terwijl dezelfde techniek wél ingezet wordt om makkelijker te kunnen parkeren in personenauto's. Een sensor verbonden met een ledje/piepje kan niet meer dan een paar tientjes kosten.
Veel innovaties in de autobranche werden al een tijd eerst toegepast in de vrachtautosector. Maar zelfs ondanks alle innovaties is het niet altijd mogelijk om een 100% zicht rondom de vrachtauto te realiseren. Maar we komen in de buurt, het is aan de chauffeur om toch beter te kijken zolang er dode hoeken zijn.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_147667433
Bijna 99% van de dode hoeken zijn weg, de doblyspiegel is al jaren verplicht, alleen wat een ieder vergeet je hebt een menselijke factor. Al hang je duizenden spiegels of camera's aan een vrachtwagen de chauffeur moet dan wel op het juiste moment in de juiste spiegel kijken.....

De chauffeur is in dit geval fout maar de automobilist had iets beter kunnen anticiperen maar deze waren afgeleid door een eerder voorval luister maar goed in de eerste minuut....

Ook de chauffeur van de vrachtwagen zat denk naar het verkeer aan de andere kant te kijken omdat daar ook een rijbaan verdwijnt....

Zoals ik al eerder zij gevalletje niet gezien sorry.....

Bedoel ieder maakt wel eens een foutje
pi_147667522
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 12:54 schreef Hartigan het volgende:
Het is wel duidelijk wie hier verantwoordelijk is voor het ongeval, zo interessant is dat vraagstuk toch niet? De maatschappij is beter af wanneer dit soort ongelukken niet gebeuren. Dit soort filmpjes zie ik eerder als stof tot nadenken, een leermiddel, dan een kwestie van de schuldige aanwijzen. Het is nooit zo moeilijk de schuld bij een ander te leggen en zelf al je fouten te vergeten omdat de ander nog fouter was. Ik bekijk dit liever vanuit het oogpunt hoe we dit kunnen voorkomen. Waarom vrachtwagens dan niet standaard uitgerust zijn met technieken die waarschuwen wanneer iemand in je dode hoek rijdt, is mij ook een raadsel.
Die techniek is er al maar bijna niet uitvoerbaar aangezien op se snelweg altijd wel iemand in de dodehoek zit. En zeer storingsgevoelig want als je de trailer afkoppeld dan moet je ook de stekker van de sensor weghalen....
pi_147667550
En helaas liggen er een heleboel mensen op het kerkhof die gezegd hebben ik heb voorang dus rij ik door.......
  woensdag 17 december 2014 @ 19:01:28 #192
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_147677622
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2014 13:12 schreef liebherr-machinist het volgende:

[..]

Die techniek is er al maar bijna niet uitvoerbaar aangezien op se snelweg altijd wel iemand in de dodehoek zit. En zeer storingsgevoelig want als je de trailer afkoppeld dan moet je ook de stekker van de sensor weghalen....
Mwah het is een keuze om geld. Die techniek is er al een kwart eeuw in personenauto's. De Range Rovers met camera's aan alle kanten. Of parkeersensoren.

Het enige verschil is dat ze aan de zijkant geplaatst moeten worden ipv aan de achterkant. Kijk naar Tesla, die heeft een goede implementatie. Wanneer je naar rechts stuurt en een botsing zou veroorzaken houdt het stuur je tegen. Je kan meer kracht zetten en hem forceren in een noodgeval maar weet dus dat je dan een botsing veroorzaakt.

De stekker van een sensor is ook een non issue. Daarnaast maakt die legger al contact met de vrachtwagen. Een kleine moeite daar data overheen te laten gaan.
pi_147687326
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2014 19:01 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Mwah het is een keuze om geld. Die techniek is er al een kwart eeuw in personenauto's. De Range Rovers met camera's aan alle kanten. Of parkeersensoren.

Het enige verschil is dat ze aan de zijkant geplaatst moeten worden ipv aan de achterkant. Kijk naar Tesla, die heeft een goede implementatie. Wanneer je naar rechts stuurt en een botsing zou veroorzaken houdt het stuur je tegen. Je kan meer kracht zetten en hem forceren in een noodgeval maar weet dus dat je dan een botsing veroorzaakt.

De stekker van een sensor is ook een non issue. Daarnaast maakt die legger al contact met de vrachtwagen. Een kleine moeite daar data overheen te laten gaan.
Als je vaak moet omkoppelen moet je ook vaak je accessoires stekker vervangen vanwege slijtage. Ik heb het hier niet over de kosten maar meer over het feit dat ik straks zo een systeem laat aanleggen op een trekker oplegger, en er storing optreedt en het systeem dus niet werkt.
Dan ben ik net zo ver als nu, komt er ook nog eens bij dat dat systeem de hele tijd op alarm staat als je iemand inhaalt of als jij ingehaald word.

Op de luxe wagens werkt het (nog wel ik vind het daar onnodig je kan ook jd kop omdraaien) maar op een vrachtwagen tweifel ik, net als toen de doblyspiegel kwam.

Je kreeg er weer een spiegel bij om in te kijken.

Het probleem is gewoon dat je op het juiste moment in de gaten moet hebben dat er iemand je dode hoek inkruipt, het is daarom ook echt geen overbodige luxe om de overige weggebruikers te wijzen op de gevaren van een dodehoek.

Je kan wel gelijk hebben dat de chauffeur fout is en beter had moeten kijken, maar er luisteren weinig mensen naar je als jd in je graf ligt.
.
pi_147687358
Vandaag hetzelfde geflikt, vrachtwagen reed links van mij, hoog en 90. Zag hem te laat, omdat het hoog reed. Ik rechts en voor mij een auto die 75 ging. Probeerde weg te komen, door zo dicht mogelijk tegen de auto aan te rijden en voor de vrachtwagen te komen, maar die slak ging echt 75,

Dus die vrachtwagen boos en toeren, dus ik ook bijna 360 om.
.
pi_147687471
En tuurlijk is het ook een centen kwestie maar dat komt omdat alles zo goedkoop mogelijk moet zeker in het transport, en helaas gaat dat overal ten koste van de veiligheid
pi_147687783
Kan die sensor niet ergens op die arm van de rechterspiegel komen en dan naast de vrachtwagen turen? Grootste probleem naast de trekker, niet naast de trailer.
.
pi_147688545
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:26 schreef Fer het volgende:
Vandaag hetzelfde geflikt, vrachtwagen reed links van mij, hoog en 90. Zag hem te laat, omdat het hoog reed. Ik rechts en voor mij een auto die 75 ging. Probeerde weg te komen, door zo dicht mogelijk tegen de auto aan te rijden en voor de vrachtwagen te komen, maar die slak ging echt 75,

Dus die vrachtwagen boos en toeren, dus ik ook bijna 360 om.
Ik snap niets van je verhaal, hoog? de vrachtwagen reed links met 90? Je voorganger 75? Dan gaat die vrachtwagen er toch gewoon voorbij en niet naar rechts? En jij 360 graden (?) om? Heeft 'ie je dus geraakt?
Racist
  woensdag 17 december 2014 @ 23:11:28 #198
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_147690443
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:32 schreef Fer het volgende:
Kan die sensor niet ergens op die arm van de rechterspiegel komen en dan naast de vrachtwagen turen? Grootste probleem naast de trekker, niet naast de trailer.
Er kunnen echt zo idioot veel dingen dat het eigenlijk lachwekkend en tegelijk om te huilen is dat het niet gedaan is. Mensen beroepen zich dan wel op de geldkwestie, maar het is gewoon een kwestie van "als het mij maar geen geld kost". Een dode kost ~0,5 miljoen euro aan materiele schade en in totaal (materiele plus immateriele schade) ~2,6 miljoen euro in 2009 (bron). Dat is niet 100% met elkaar te vergelijken, maar het geeft wel aan over welke orde van grootte je het hebt bij een ongeluk. Dat is dus geld dat je bespaart wanneer je een ongeluk voorkomt.

De sensoren kosten al geen drol en het is mooi als de waarschuwing geintegreerd zit in je dashboard, maar een oranje lampje ergens in de cockpit is al voldoende. Dan heb je het over <20 euro aan electronica in vrachtwagens van meer dan een ton. Voor het geld dat (het stil staan van) een vrachtwagen na een ongeluk kost (is bewijs dus de politie stelt dat zeker tot het onderzoek afgerond is) kun je de hele vloot van een bedrijf met gemak van die electronica voorzien.

Dat het systeem op alarm slaat is grote onzin, je hebt alleen een indicator nodig. Niemand zegt dat er een luchtalarm hoeft te gaan klinken elke keer als er iets of iemand naast je zit. Een lampje is genoeg, desnoods op de spiegel waar je toch al in moet kijken voordat je van rijstrook wisselt. Lampje uit = doe wat je altijd doet. Lampje oranje = let extra goed op, er zit mogelijk een voertuig naast u.

En een systeem niet willen gebruiken omdat er mogelijk eens storing optreedt, serieus? Geen systeem is perfect, maar dat neemt niet weg dat je hooguit (en dan reken ik belachelijk hoog) eens in de 1000 dagen (~3 jaar) storing hebt. Daarom wil je de rest van die drie jaar maar geen waarschuwing waarmee je ongelukken kan voorkomen?

Ik vind het echt zwaar teleurstellend. Van alle luxe gimmicks op auto's hebben we nu eens techniek die mensenlevens kan redden bij een probleem dat elke dag in de realiteit voorkomt en dan... niks. Alsof het niemand wat kan boeien dat er ongelukken gebeuren en doden vallen (wat niet zelden een kind is). Zelfs in een bus (denk MB Sprinter) vind ik het al zwaar vervelend hoe weinig zicht je hebt. In een vrachtwagen zou ik mijn baas smeken om zo'n sensor.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_147690796
De vrachtwagen reed eerst op een hoger stuk weg, ik op een lager stuk, waarna deze samen kwamen en ik vrij laat door had dat we naast elkaar terecht zouden komen, beiden 90 rijdend.

Voor ons, reed op de rechter strook een auto 75, waar we beiden snel op afreden dus met 90. Daarna remden we beide af, omdat ik niet naar links kon en ook niet door de voorligger. De vrachtwagen remde ook en wilde achter de voorligger naar rechts invoegen. Maar daar reed ik.

Dat ging op een haar na goed, omdat ik maar zo dicht mogelijk op de voorligger ging rijden, de andere optie was vol in de remmen gaan.

Het gevolg een vrachtwagen die luid toeterend achter mij moest invoegen. Waarna ik naar links kon de slak inhalen.

En dat omdat ik in enkele seconden twee fouten maak, niet beseffen dat ik naast de vrachtwagen terecht ga komen. De snelheid van de voorligger te laat inschat.

Slap excuus: Ja ik had haast.
.
pi_147695544
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 23:11 schreef twiFight het volgende:

[..]

Er kunnen echt zo idioot veel dingen dat het eigenlijk lachwekkend en tegelijk om te huilen is dat het niet gedaan is. Mensen beroepen zich dan wel op de geldkwestie, maar het is gewoon een kwestie van "als het mij maar geen geld kost". Een dode kost ~0,5 miljoen euro aan materiele schade en in totaal (materiele plus immateriele schade) ~2,6 miljoen euro in 2009 (bron). Dat is niet 100% met elkaar te vergelijken, maar het geeft wel aan over welke orde van grootte je het hebt bij een ongeluk. Dat is dus geld dat je bespaart wanneer je een ongeluk voorkomt.

De sensoren kosten al geen drol en het is mooi als de waarschuwing geintegreerd zit in je dashboard, maar een oranje lampje ergens in de cockpit is al voldoende. Dan heb je het over <20 euro aan electronica in vrachtwagens van meer dan een ton. Voor het geld dat (het stil staan van) een vrachtwagen na een ongeluk kost (is bewijs dus de politie stelt dat zeker tot het onderzoek afgerond is) kun je de hele vloot van een bedrijf met gemak van die electronica voorzien.

Dat het systeem op alarm slaat is grote onzin, je hebt alleen een indicator nodig. Niemand zegt dat er een luchtalarm hoeft te gaan klinken elke keer als er iets of iemand naast je zit. Een lampje is genoeg, desnoods op de spiegel waar je toch al in moet kijken voordat je van rijstrook wisselt. Lampje uit = doe wat je altijd doet. Lampje oranje = let extra goed op, er zit mogelijk een voertuig naast u.

En een systeem niet willen gebruiken omdat er mogelijk eens storing optreedt, serieus? Geen systeem is perfect, maar dat neemt niet weg dat je hooguit (en dan reken ik belachelijk hoog) eens in de 1000 dagen (~3 jaar) storing hebt. Daarom wil je de rest van die drie jaar maar geen waarschuwing waarmee je ongelukken kan voorkomen?

Ik vind het echt zwaar teleurstellend. Van alle luxe gimmicks op auto's hebben we nu eens techniek die mensenlevens kan redden bij een probleem dat elke dag in de realiteit voorkomt en dan... niks. Alsof het niemand wat kan boeien dat er ongelukken gebeuren en doden vallen (wat niet zelden een kind is). Zelfs in een bus (denk MB Sprinter) vind ik het al zwaar vervelend hoe weinig zicht je hebt. In een vrachtwagen zou ik mijn baas smeken om zo'n sensor.
Ik hoef niet zo'n sensor. Met gewoon opletten kom je al een eind. Het is mij iig nog nooit overkomen dat een andere auto ongezien in m'n dode hoek kwam rijden.
Als je je skills af laat hangen van techniek dan zou het slecht gesteld zijn met je rijvaardigheid. En dat is waar we naartoe gaan. We hebben steeds meer systemen die voor je gaan denken, zodat je dat zelf niet meer hoef te doen.

Als ik ergens een camera zou willen, dan zou ik 'm achter de trailer hangen, recht naar achter toe. Die zouden ze wmb ook verplicht mogen maken, maar gewoon om het manoeuvreren makkelijker te maken.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')