Dat komt omdat hij een toekomst schetst waarin het belang daarvan dus wegvalt. Daarom kwam ik ook met automatisering versus populatie. Betekent populatie straks nog wel hoger BNP?quote:Op maandag 29 december 2014 20:54 schreef Zienswijze het volgende:
The terminology of a superpower is not clearly defined and as a consequence they may differ between sources.[1] However, a fundamental characteristic that is consistent with all definitions of a superpower is a nation or state that has mastered the seven dimensions of state power; geography, population, economy, resources, military, diplomacy and national identity.[4]
http://en.wikipedia.org/wiki/Superpower#Terminology_and_origin
Tsja, "in het algemeen" rekent men dus ook de militaire slagvaardigheid erbij. Daarin verschilt met dus met de spreker uit de OP.
Heb je een bron van de toekomstige verliezen op handel dat de EU het minst geraakt zou worden?quote:Op maandag 29 december 2014 20:54 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Maar de EU zal het minst geraakt worden van ieder ander land. -> Supermacht
Als de EU niet zou bestaan, zou op economisch én militair gebied Amerika, Rusland en China de machtigste landen zijn. Van deze 3 is Amerika de machtigste.quote:Is dat zo?
Populatie draagt bij aan de grootte van je economie. China is eigenlijk vrij arm maar door haar grote populatie is het de 2e economie ter wereld. De EU is armer dan de VS maar door haar grotere populatie is de economie van de EU groter dan die van de VS.quote:Op maandag 29 december 2014 20:58 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Dat komt omdat hij een toekomst schetst waarin het belang daarvan dus wegvalt. Daarom kwam ik ook met automatisering versus populatie. Betekent populatie straks nog wel hoger BNP?
Een hele rare en zeer kort door de bocht redenering.quote:Op maandag 29 december 2014 21:00 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Heb je een bron van de toekomstige verliezen op handel dat de EU het minst geraakt zou worden?
[..]
Als de EU niet zou bestaan, zou op economisch én militair gebied Amerika, Rusland en China de machtigste landen zijn. Van deze 3 is Amerika de machtigste.
Als de VS niet zou bestaan maar de EU wel zou bestaan, zouden de EU, Rusland en China de machtigste zijn. Zonder de militaire slagkracht én een kleinere economie en lagere militaire uitgaven dan China in de loop der 21e eeuw, zouden we dan kunnen zeggen dat de EU alsnog het machtigste van deze 3 zou zijn?
Evenzo krijgen Rusland en China een klap.quote:Op maandag 29 december 2014 20:56 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik dus. De Amerikaanse economie, kennis, logistieke middelen en geografische belangen zullen een enorme klap vangen wanneer de EU wegvalt.
Verder, dat ligt aan jouw definitie. Binnen de mijne wel.
Dat is toch EXACT wat ik betwijfel omdat AUTOMATISERING (ergo; verlies waarde van beroepsbevolking).quote:Op maandag 29 december 2014 21:01 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Populatie draagt bij aan de grootte van je economie. China is eigenlijk vrij arm maar door haar grote populatie is het de 2e economie ter wereld. De EU is armer dan de VS maar door haar grotere populatie is de economie van de EU groter dan die van de VS.
De grootte van je economie is bepalend voor je militaire uitgaven en militaire investeringen.
Je redenatie is gewoon onrealistisch.quote:Op maandag 29 december 2014 21:02 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Evenzo krijgen Rusland en China een klap.
Van deze 3 (VS, Rusland, China) zal de VS de machtigste op economisch en militair gebied zijn.
Hoezo? Met ''eu wegvallen'' bedoel ik '''wegvallen als partner vd VS'', niet ''verdwijnen van de aarde''. Anders slaat de redenatie überhaupt nergens op.quote:Op maandag 29 december 2014 21:02 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Evenzo krijgen Rusland en China een klap.
Van deze 3 (VS, Rusland, China) zal de VS de machtigste op economisch en militair gebied zijn.
Dan breng je het wel heel vreemd in dit stuk:quote:Op maandag 29 december 2014 21:05 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Hoezo? Met de ''eu wegvallen'' bedoel ik '''wegvallen als partner vd VS'', niet ''verdwijnen van de aarde''. Anders slaat de redenatie überhaupt nergens op.
En je rekent niet eens is de geschiedenis mee, je zegt alleen "als nu de EU geen partner meer zou zijn dan is de VS automatisch het machtigst. Heel kort door de bocht, aangezien er een gigantische geschiedenis achter zit en zo'n simpele redenatie gewoon weinig waarde heeft in de discussie.quote:Als de EU niet zou bestaan, zou op economisch én militair gebied Amerika, Rusland en China de machtigste landen zijn. Van deze 3 is Amerika de machtigste.
Als de VS niet zou bestaan maar de EU wel zou bestaan, zouden de EU, Rusland en China de machtigste zijn. Zonder de militaire slagkracht én een kleinere economie en lagere militaire uitgaven dan China in de loop der 21e eeuw, zouden we dan kunnen zeggen dat de EU alsnog het machtigste van deze 3 zou zijn?
Ja, behalve dat het mijn stuk niet is.quote:Op maandag 29 december 2014 21:06 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Dan breng je het wel heel vreemd in dit stuk:
[..]
Ah.quote:Op maandag 29 december 2014 21:06 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Ja, behalve dat het mijn stuk niet is.
Maakt toch niet uit als dergelijke uitstapjes worden gemaakt in zo'n topic?quote:Op maandag 29 december 2014 21:10 schreef MouzurX het volgende:
Iig, om terug te komen op de algemene discussie: de man in de OP praat over de toekomst, en dan is het startpunt nu. Dus filosoferen over wat de verhouding nu zou zijn in bepaalde scenario's is niet echt relevant.
De EU zijn vriendjes met de VS, én met veel andere landen en dat is juist wat in het filmpje wordt aangegeven als pluspunt. Militaire kracht zal niet meer boeien, aangezien landen toch niet meer met elkaar gaan vechten.
Muah, je kan in dit topic best discussieren over het idee: Europa als supermacht. En dan ook over 1 van de stellingen die in het filmpje worden neergezet: Militaire kracht is niet meer belangrijk. Ben je het hier mee eens of niet?quote:Op maandag 29 december 2014 21:15 schreef Tem het volgende:
[..]
Maakt toch niet uit als dergelijke uitstapjes worden gemaakt in zo'n topic?
Tja, dan zou je nu moeten kunnen voorspellen wat de kerncijfers zijn van de betreffende economieën tegen die tijd.quote:Op maandag 29 december 2014 20:41 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
En wat kan de EU precies qua economische en militaire slagkracht in 2050 inzetten vergeleken met China en de VS?
Kan, ik vind het niet zo'n probleem. Wanneer je het over het begrip supermacht hebt denkt men ook direct aan militaire kracht dus snap het wel.quote:Op maandag 29 december 2014 21:20 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Muah, je kan in dit topic best discussieren over het idee: Europa als supermacht. En dan ook over 1 van de stellingen die in het filmpje worden neergezet: Militaire kracht is niet meer belangrijk. Ben je het hier mee eens of niet?
Maar met hypothetische situaties over wie de supermacht zou zijn wanneer militaire kracht er wél toe doet drijf je een beetje af van het onderwerp. Naar mijn mening in ieder geval.
De EU afdoen als militaire kracht vind ik ook zo raar, op de VS na is het de enige die interventies kan uitvoeren in andere landen.quote:Op maandag 29 december 2014 21:28 schreef KoosVogels het volgende:
Begrijp wel dat hier niet al teveel vertrouwen is in de EU als militaire supermacht.
Je weet echter niet waar we over 10 of 20 jaar staan als EU. Het is de laatste tien jaar ook ontzettend snel gegaan. Er is een hoop veranderd. Als die lijn wordt doorgetrokken, dan ziet de EU er over een aantal jaar heel anders uit.
Klopt hoor.quote:Op maandag 29 december 2014 21:41 schreef MouzurX het volgende:
[..]
De EU afdoen als militaire kracht vind ik ook zo raar, op de VS na is het de enige die interventies kan uitvoeren in andere landen.
Zie je China dat al doen? Hebben het nog veel te druk in hun eigen land.
Kan je dat dan ook beargumenteren op basis van data en/of cijfers?quote:Op maandag 29 december 2014 21:03 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Dat is toch EXACT wat ik betwijfel omdat AUTOMATISERING (ergo; verlies waarde van beroepsbevolking).
1. Dus machten als de VS, EU, Rusland en China? Dan nog zou de VS de sterkste van 4 zijn. Dat is de VS nu all ook.quote:Op maandag 29 december 2014 21:02 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Een hele rare en zeer kort door de bocht redenering.
1. Waarom vergelijk je niet wanneer de VS en Eu elkaar niet steunden? Ipv dat 1 van de 2 niet bestaat?
2. Je kan deze vergelijking gewoon niet maken, tot wanneer ga je terug om met alle effecten rekening te houden?
Dus een situatie met de VS, EU, Rusland en China als 4 machten? Dan zou de VS de sterkste van de 4 zijn; het zou nog steeds overal ter wereld militaire interventies kunnen uitvoeren en haar wil op kunnen leggen.quote:Op maandag 29 december 2014 21:05 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Hoezo? Met ''eu wegvallen'' bedoel ik '''wegvallen als partner vd VS'', niet ''verdwijnen van de aarde''. Anders slaat de redenatie überhaupt nergens op.
Dat is nogal een aanname. Waar baseer jij dat op? Op basis van jouw argumentatie en niet van de spreker op de OP.quote:Op maandag 29 december 2014 21:10 schreef MouzurX het volgende:
Militaire kracht zal niet meer boeien, aangezien landen toch niet meer met elkaar gaan vechten.
Of wat de spreker ook zei. Al een poos geleden dat ik het heb gezien.quote:Op maandag 29 december 2014 22:01 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dat is nogal een aanname. Waar baseer jij dat op? Op basis van jouw argumentatie en niet van de spreker op de OP.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |