Dat blanken smerige, gore racisten zijn.quote:Op maandag 8 december 2014 13:27 schreef xzaz het volgende:
Wat ze precies wou aantonen in de docu is me nog steeds niet duidelijk maar goed.
Degelijk thema. Ik ben benieuwd of het daar eindelijk wél tot een echte discussie komt. Zou wel eens tijd worden na dat jarenlange hysterische, en bovenal oerdomme gekrijs in Nederland.quote:Afrofobische stereotypen versus traditie
Jij staat er duidelijk ook heel neutraal in.quote:Op woensdag 10 december 2014 19:53 schreef Jigzoz het volgende:
Nou, snel allemaal weer janken, krijsen en schuimbekken en vergeet vooral de racistische uitingen niet.
[..]
Degelijk thema. Ik ben benieuwd of het daar eindelijk wél tot een echte discussie komt. Zou wel eens tijd worden na dat jarenlange hysterische, en bovenal oerdomme gekrijs in Nederland.
Ja, ik sta er echt heel neutraal in. Is ie zwart? Prima. Is ie paars? Ook best. Als dat idiote geschreeuw maar voorbij is.quote:Op woensdag 10 december 2014 19:58 schreef beantherio het volgende:
[..]
Jij staat er duidelijk ook heel neutraal in.![]()
![]()
In varietate concordia. Of zo.quote:Op woensdag 10 december 2014 19:54 schreef beantherio het volgende:
De Nederlandse politiek probeert zich (met reden) zoveel mogelijk buiten de discussie te houden, maar sommige EU-politici denken zich meer te kunnen permitteren.
Alsof de VVD de agenda bepaalt.. Nog afgezien van de ongepastheid van de hele EU zelf die ons door de strot is gedouwd.quote:Op woensdag 10 december 2014 18:42 schreef voetbalmanager2 het volgende:
VVD tegen overleg Zwarte Piet in EU-parlement
De VVD is boos dat in het Europees Parlement een discussie wordt gehouden over Zwarte Piet. De liberalen vinden het initiatief van een linkse fractie, waarin de Nederlandse SP en de Partij voor de Dieren zitten, bespottelijk en ongepast.
Sinterklaas en Zwarte Piet zijn Nederlands cultureel erfgoed waar het EU-parlement niets mee van doen heeft, stelt de leider van de VVD in het EU-parlement, Hans van Baalen, woensdag in een verklaring. De fractie Europees Unitair Links (GUE/NGL) maakt zich belachelijk en moet zich niet met Zwarte Piet bemoeien, aldus Van Baalen. Hij vraagt de SP en de Partij voor de Dieren afstand te nemen van de actie.
De Zweedse GUE/NGL-afgevaardige Malin Björk organiseert de discussie op 16 december in het parlement in Straatsburg met het Europees Netwerk tegen Racisme. Het thema luidt: Afrofobische stereotypen versus traditie: de kwestie Zwarte Piet in Nederland.
SP-Europarlementariër Dennis de Jong zegt dat het niet aan anderen is om te bepalen wat GUE/NGL-afgevaardigden organiseren. „Ik zou de discussie niet hebben gedaan. Maar in onze fractie is iedereen vrij om te doen wat hij wil. Wij zijn onafhankelijk van elkaar. Het is ook de vrijheid van meningsuiting.”
http://www.telegraaf.nl/b(...)_EU-parlement__.html
Zweden
Malin Björk van de Vänsterpartiet; jeugdafdeling is niet vies van een flinke knokpartij. Dan weet je wel wat voor vlees je in de kuip hebt.quote:Op woensdag 10 december 2014 18:42 schreef voetbalmanager2 het volgende:
VVD tegen overleg Zwarte Piet in EU-parlement
De VVD is boos dat in het Europees Parlement een discussie wordt gehouden over Zwarte Piet. De liberalen vinden het initiatief van een linkse fractie, waarin de Nederlandse SP en de Partij voor de Dieren zitten, bespottelijk en ongepast.
Sinterklaas en Zwarte Piet zijn Nederlands cultureel erfgoed waar het EU-parlement niets mee van doen heeft, stelt de leider van de VVD in het EU-parlement, Hans van Baalen, woensdag in een verklaring. De fractie Europees Unitair Links (GUE/NGL) maakt zich belachelijk en moet zich niet met Zwarte Piet bemoeien, aldus Van Baalen. Hij vraagt de SP en de Partij voor de Dieren afstand te nemen van de actie.
De Zweedse GUE/NGL-afgevaardige Malin Björk organiseert de discussie op 16 december in het parlement in Straatsburg met het Europees Netwerk tegen Racisme. Het thema luidt: Afrofobische stereotypen versus traditie: de kwestie Zwarte Piet in Nederland.
SP-Europarlementariër Dennis de Jong zegt dat het niet aan anderen is om te bepalen wat GUE/NGL-afgevaardigden organiseren. „Ik zou de discussie niet hebben gedaan. Maar in onze fractie is iedereen vrij om te doen wat hij wil. Wij zijn onafhankelijk van elkaar. Het is ook de vrijheid van meningsuiting.”
http://www.telegraaf.nl/b(...)_EU-parlement__.html
Zweden
Nope, dan sta je er niet neutraal in.quote:Op woensdag 10 december 2014 20:01 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, ik sta er echt heel neutraal in. Is ie zwart? Prima. Is ie paars? Ook best.
Ze zijn zelf grote voorstander van cultuur blablabla..quote:Op woensdag 10 december 2014 20:13 schreef karton2 het volgende:
[..]
Malin Björk van de Vänsterpartiet; jeugdafdeling is niet vies van een flinke knokpartij. Dan weet je wel wat voor vlees je in de kuip hebt.
Laat ze maar bespreken wat ze willen, lijkt me zéér sterk dat de EU ooit ZP gaat verbieden via wetgeving.
Dat gaan ze ook nooit doen. En wat dat betreft is dit "nieuws" ook volslagen oninteressant. Maar het is wel weer het zoveelste voorbeeld van de arrogantie waarmee sommige EU-politici zich dingen denken te kunnen permitteren.quote:Op woensdag 10 december 2014 20:13 schreef karton2 het volgende:
[..]
Malin Björk van de Vänsterpartiet; jeugdafdeling is niet vies van een flinke knokpartij. Dan weet je wel wat voor vlees je in de kuip hebt.
Laat ze maar bespreken wat ze willen, lijkt me zéér sterk dat de EU ooit ZP gaat verbieden via wetgeving.
O? Wat is wél neutraal dan?quote:Op woensdag 10 december 2014 20:16 schreef Montagui het volgende:
[..]
Nope, dan sta je er niet neutraal in.
Af en toe een beetje geluid maken, dan denkt je achterban al snel dat je goed bezig bent. Dat is hier een goed voorbeeld van. Beetje zoals de PVV doet, alleen komt het deze keer van de communistische kant.quote:Op woensdag 10 december 2014 20:19 schreef beantherio het volgende:
[..]
Dat gaan ze ook nooit doen. En wat dat betreft is dit "nieuws" ook volslagen oninteressant. Maar het is wel weer het zoveelste voorbeeld van de arrogantie waarmee sommige EU-politici zich dingen denken te kunnen permitteren.
Ik denk niet dat er een neutrale kant is in deze kwestie. Iedereen vindt er wel iets van.quote:
Ik vind er serieus niks van. De enige kant die me echt mateloos ergert is de hysterie. Ik heb zelf kleine kinderen en ik zie dat kinderfeest verziekt worden.quote:Op woensdag 10 december 2014 20:25 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik denk niet dat er een neutrale kant is in deze kwestie. Iedereen vindt er wel iets van.
'Niks aan de hand hoor, gewoon doorlopen allemaal'. Told ya, ZP moet gewoon deaud blijkbaar.quote:Op woensdag 10 december 2014 20:19 schreef DeJori het volgende:
Zweden
En what the actual fuck: Afrofobie?Nieuw dieptepunt
Op het moment dat je een paarse piet ok vindt sta je recht tegenover degenen die het traditionele Sinterklaasfeest willen behouden. Het zwart van Zwarte Piet is daarin namelijk een fundamenteel onderdeel.quote:Op woensdag 10 december 2014 20:30 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik vind er serieus niks van. De enige kant die me echt mateloos ergert is de hysterie. Ik heb zelf kleine kinderen en ik zie dat kinderfeest verziekt worden.
Ach, in die kringen weet men altijd wel weer een als beladen bedoelde term te bedenken om de impact ervan vervolgens door belachelijk overmatig gebruik snel te doen verkleinen.quote:Op woensdag 10 december 2014 20:36 schreef trucker3 het volgende:
"Afrofobie"............ hoe verzinnen ze het!? LOL. Dit is gewoon een woordje dat bedacht is om elke vorm van kritiek op de import van Afrikanen af te kunnen straffen. Het is de nieuwe godwin en de nieuwe racismekaart, alleen dan in een hip nieuw jasje. Kostelijk.
Is er eigenlijk al een aparte term voor de meest gediscrimineerde groep in Europa: de blanke werkende man??
Behalve dat zo'n wet vrolijk genegeerd gaat worden, zou dit wel een prima manier zijn om de EU nóg impopulairder te maken.quote:Op woensdag 10 december 2014 20:13 schreef karton2 het volgende:
Je weet wel wat 'neutraal' betekent?quote:Op woensdag 10 december 2014 20:45 schreef Montagui het volgende:
[..]
Op het moment dat je een paarse piet ok vindt sta je recht tegenover degenen die het traditionele Sinterklaasfeest willen behouden. Het zwart van Zwarte Piet is daarin namelijk een fundamenteel onderdeel.
Fundamentalistisch gezever. Als het je geen flikker boeit sta je er gewoon neutraal in. Dat zowel de voor- als tegenstanders daar anders over denken ondersteunt dat juist.quote:Op woensdag 10 december 2014 20:45 schreef Montagui het volgende:
[..]
Op het moment dat je een paarse piet ok vindt sta je recht tegenover degenen die het traditionele Sinterklaasfeest willen behouden. Het zwart van Zwarte Piet is daarin namelijk een fundamenteel onderdeel.
Om het toch even te nuanceren: GEU/NGL is een van de kleinste fracties in het EP en het initiatief voor dit evenement lijkt daarbinnen niet heel breed geadverteerd te zijn (het is op geen enkele website te vinden). Sowieso is het EP in veel opzichten een tandeloze tijger. Dus tja.quote:Op woensdag 10 december 2014 20:46 schreef Perrin het volgende:
[..]
Behalve dat zo'n wet vrolijk genegeerd gaat worden, zou dit wel een prima manier zijn om de EU nóg impopulairder te maken.
Klopt, maar hij vindt een Zwarte Piet ook ok, en staat daarmee lijnrecht tegenover de zeurpieten. Ergo, hij is neutraal.quote:Op woensdag 10 december 2014 20:45 schreef Montagui het volgende:
[..]
Mocht het zo ver komen, tot een discussie in het EP, dan hoop ik toch van harte dat dit punt te vuur en te zwaard verdedigd wordt. Vooral om de koppeling met eeuwenoude Europese heidense gebruiken!quote:Op woensdag 10 december 2014 20:45 schreef Montagui het volgende:
[..]
Je vindt een paarse piet ok, dus de traditie boeit je niet.quote:Op woensdag 10 december 2014 20:48 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Je weet wel wat 'neutraal' betekent?
En ik vind een zwarte piet ook oké, dus de traditie boeit me wel.quote:Op woensdag 10 december 2014 20:53 schreef Montagui het volgende:
[..]
Je vindt een paarse piet ok, dus de traditie boeit je niet.
Als de traditie je wel boeit dan weet je dat een paarse piet niet kan.quote:Op woensdag 10 december 2014 20:55 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En ik vind een zwarte piet ook oké, dus de traditie boeit me wel.
Bizar trouwens dat ik dit moet uitleggen. Ik ben toch ook klein geweest? Ik heb toch ook in dat hele gedoe geloofd? Ik heb nota bene zelf een keer of vijftien zwarte piet gespeeld. Natuurlijk boeit de traditie me. Ik geloof alleen niet dat die traditie statisch is.
Als de traditie alleen maar de kleur inhoudt, dan stelt die traditie niet zo gek veel voor.quote:Op woensdag 10 december 2014 20:58 schreef Montagui het volgende:
[..]
Als de traditie je wel boeit dan weet je dat een paarse piet niet kan.
Mij maakt het verder ook niet uit hoe het zwarte typetje naast het witte typetje eruit ziet, als ie maar zwart is.
Het is toch ook nooit statisch geweest? Zwarte Piet is al veranderd. Vele malen zelfs. Maar daarom is de stelling dat Zwarte Piet racistisch is juist ook zo zwak. Zwarte Piet is anno 2014 een held voor kinderen en een heel positief rolmodel. Als er iets racistisch aan was dan is dat er (door de veranderingen) allang uit. De liefhebbers van ZP kijken niet naar hem als een racistisch stereotype.quote:Op woensdag 10 december 2014 20:55 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En ik vind een zwarte piet ook oké, dus de traditie boeit me wel.
Bizar trouwens dat ik dit moet uitleggen. Ik ben toch ook klein geweest? Ik heb toch ook in dat hele gedoe geloofd? Ik heb nota bene zelf een keer of vijftien zwarte piet gespeeld. Natuurlijk boeit de traditie me. Ik geloof alleen niet dat die traditie statisch is.
Zo'n opmerking kan je toch alleen maken als de traditie je niet veel zegt?quote:Op woensdag 10 december 2014 21:04 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als de traditie alleen maar de kleur inhoudt, dan stelt die traditie niet zo gek veel voor.
Roodkapje kan een wit kapje aan en de wolf wordt een groen schaap.quote:Op woensdag 10 december 2014 21:04 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als de traditie alleen maar de kleur inhoudt, dan stelt die traditie niet zo gek veel voor.
Blijkbaar kan dat toch.quote:Op woensdag 10 december 2014 21:14 schreef Montagui het volgende:
[..]
Zo'n opmerking kan je toch alleen maken als de traditie je niet veel zegt?
Maar ik snap ook de andere kant wel. Ik was in eerste instantie ook beledigd. Want mijn kinderherinnering die ik ook mijn kinderen graag wilde geven was ineens racistisch? Flikker toch op! Ik ben absoluut geen racist!quote:Op woensdag 10 december 2014 21:12 schreef beantherio het volgende:
[..]
Het is toch ook nooit statisch geweest? Zwarte Piet is al veranderd. Vele malen zelfs. Maar daarom is de stelling dat Zwarte Piet racistisch is juist ook zo zwak. Zwarte Piet is anno 2014 een held voor kinderen en een heel positief rolmodel. Als er iets racistisch aan was dan is dat er (door de veranderingen) allang uit. De liefhebbers van ZP kijken niet naar hem als een racistisch stereotype.
Ik snap trouwens heel goed dat de discussie, als je zelf kinderen hebt, heel irritant is. Ik heb zelf geen kinderen, maar mijn persoonlijke plezier van het feest is door de discussie ook beschadigd. Het stoort me dat men probeert om me impliciet te beschuldigen van racisme puur omdat ik Zwarte Piet zo'n mooie Nederlandse traditie vind. Maar om die gedachtegang te erkennen door mee te gaan in gedwongen veranderingen lijkt me een grote fout.
Ten eerste verwar je diersoorten met kleuren en ten tweede maakt dat inderdaad vrij weinig uit.quote:Op woensdag 10 december 2014 21:18 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
Roodkapje kan een wit kapje aan en de wolf wordt een groen schaap.
De Kerstman een blauw pak en de rendieren worden olifanten.
De Paashaas wordt een roze konijn en verft coconsnoten rood met witte stippen.
Sinterklaas komt in zwart pak op een geel paard.
Spoken maken we bruin en kikkers knalrood.
Nee , kleuren zijn niet van belang.
'Just because you are offended doesn't mean you are right.'quote:Op woensdag 10 december 2014 21:21 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Blijkbaar kan dat toch.
[..]
Maar ik snap ook de andere kant wel. Ik was in eerste instantie ook beledigd. Want mijn kinderherinnering die ik ook mijn kinderen graag wilde geven was ineens racistisch? Flikker toch op! Ik ben absoluut geen racist!
Maar toen ik de argumenten hoorden van de tegenstanders vond ik die eigenlijk best redelijk. Als je ieder jaar geconfronteerd wordt met flauwe grappen over je huidskleur, dan kan dat best vervelend zijn. Daar komt nog eens bij dat het uiterlijk van zwarte piet wel degelijk gebaseerd is op het stereotype neger van heel lang geleden. En, dar zullen we het wel over eens zijn, daar willen we niets meer mee te maken hebben.
Het gaat ook niet per sé om het hebben van gelijk. Integendeel zelfs.quote:Op woensdag 10 december 2014 21:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
'Just because you are offended doesn't mean you are right.'
ZP is geen stereotypering van een neger, het feit dat jij die leugens gelooft betekent dat de anti piet lobby succes heeft.
Ja, het uiterlijk van zwarte piet is wel degelijk gebaseerd op de oude stereotypering van een neger. Google 'blackface'.quote:Op woensdag 10 december 2014 21:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
'Just because you are offended doesn't mean you are right.'
ZP is geen stereotypering van een neger, het feit dat jij die leugens gelooft betekent dat de anti piet lobby succes heeft.
Die flauwe grappen hebben meer met die grappenmakers te maken dan met Zwarte Piet. Net zoals zij Zwarte Piet misbruiken voor hun flauwe grappen maken de anti Pieten misbruik van Zwarte Piet door Sinterklaasvierders voor racisten uit te maken. Ik kan me voorstellen dat men die flauwe grappen beu is, maar om dan maar meteen een heel volk voor racist uit te maken vind ik wel een tikkeltje over the top.quote:Op woensdag 10 december 2014 21:21 schreef Jigzoz het volgende:
Maar toen ik de argumenten hoorden van de tegenstanders vond ik die eigenlijk best redelijk. Als je ieder jaar geconfronteerd wordt met flauwe grappen over je huidskleur, dan kan dat best vervelend zijn. Daar komt nog eens bij dat het uiterlijk van zwarte piet wel degelijk gebaseerd is op het stereotype neger van heel lang geleden. En, dar zullen we het wel over eens zijn, daar willen we niets meer mee te maken hebben.
Iedere Blackface is een zwart geschminkt typetje.quote:Op woensdag 10 december 2014 21:39 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, het uiterlijk van zwarte piet is wel degelijk gebaseerd op de oude stereotypering van een neger. Google 'blackface'.
Maar nogmaals: dat betekent helemaal niet dat er bij de Nederlanders van nu een racistische intentie is. Dat betekent alleen dat we ons eens af zouden moeten vragen of zoiets nog wel van deze tijd is.
Nederland blijkt niet in staat te zijn tot een fatsoenlijke discussie, dus nu wordt die discussie op Europees niveau gevoerd. Nou, prima. Ik ben benieuwd naar de uitkomst.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |