abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149123584
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 21:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Wel gênant dat ze dat jaar geschiedenis gaan afschaffen zeg. Eigenlijk zou dat tot de zesde klas verplicht moeten zijn. :(
Mee eens. Maar de beslissing is formeel nog niet genomen en moet dan ook nog langs de MR. Zeer voorbarig dus dat de schoolleiding nu al die adviezen dan vraagt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  woensdag 28 januari 2015 @ 07:25:26 #102
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_149129003
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 21:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Wel gênant dat ze dat jaar geschiedenis gaan afschaffen zeg. Eigenlijk zou dat tot de zesde klas verplicht moeten zijn. :(
Waarom?

Ik vind die focus op "academische" vakken pas gênant...
pi_149129225
Geschiedenis zou op het vwo wel vier jaar verplicht moeten zijn, imo. Hopelijk houdt de mr dat nog tegen. En ik snap ook goed dat je niet nu al adviezen wilt geven. Als je dat weet, kijk je inderdaad op een andere manier naar toetsen. Ik vind het ook altijd belachelijk dat ik aan het eind van het studiejaar advies moet geven over wel of geen BSA voor studenten die ik in het hele jaar tien keer heb gezien bij slb. Gelukkig weegt het advies van de decaan zwaarder.
  woensdag 28 januari 2015 @ 09:40:44 #104
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_149130610
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 07:25 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Waarom?

Ik vind die focus op "academische" vakken pas gênant...
Het middelbaar onderwijs zou zich moeten richten op algemene vorming en burgerschapsvorming. Kennis van de geschiedenis is daarvoor essentieel.
  woensdag 28 januari 2015 @ 10:13:31 #105
54772 Silmarwen
pi_149131280
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 09:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Het middelbaar onderwijs zou zich moeten richten op algemene vorming en burgerschapsvorming. Kennis van de geschiedenis is daarvoor essentieel.
Ja inderdaad, in de basis van de vorming, maar maak er eens een vak bij dat je leert belastingaangifte te doen.

Onderwijs is niet alleen burgerschapsvorming en opvoeding. Onderwijs is het voorbereiden om ook als burger straks een baan te kunnen vinden en te houden en of 6 jaar geschiedenis daarvoor essentieel is? Tenzij je natuurlijk die richting op wil.

Ik vind geschiedenis zo overrated als vak. Je krijgt geschiedenis zo enorm lang in je onderwijs carriere. Is natuurkunde niet belangrijk voor burgerschapsvorming, weten waarom de wereld draait? Zo valt voor alles wel wat te zeggen natuurlijk.

Is grammatica echt nog zo belangrijk nu er spellingscontrole is? Zijn breuken etc uit je hoofd leren echt nou zo enorm belangrijk terwijl je met de pc veel moeilijkere en boeiendere bewerkingen kan uitvoeren?

Ons schoolsysteem is zo vreselijk ouderwets en achterhaald en als je vraagt waarom komt er altijd uit "Omdat je de basis moet weten." of "Vanwege burgerschapsvorming." of de al oude "Omdat we dat altijd al zo doen, ik kan.... blablablabla."

Moet je weten hoe je auto werkt om er in te mogen rijden, of alles fases van opgroeien uit je hoofd kennen inc alle pedagogen om een kind op te kunnen voeden? Moet je een huis kunnen bouwen om er in te mogen wonen? Moet je perse de hele wereldgeschiedenis kennen om goed en kwaad te herkennen? Bovendien leren mensen klaarblijkelijk niet veel van de geschiedenis aangezien constant dezelfde fouten gemaakt worden.

Maar goed. Dit is een "kleine" ergernis van mij in het onderwijs.
pi_149131727
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 10:13 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Ja inderdaad, in de basis van de vorming, maar maak er eens een vak bij dat je leert belastingaangifte te doen.

Onderwijs is niet alleen burgerschapsvorming en opvoeding. Onderwijs is het voorbereiden om ook als burger straks een baan te kunnen vinden en te houden en of 6 jaar geschiedenis daarvoor essentieel is? Tenzij je natuurlijk die richting op wil.

Ik vind geschiedenis zo overrated als vak. Je krijgt geschiedenis zo enorm lang in je onderwijs carriere. Is natuurkunde niet belangrijk voor burgerschapsvorming, weten waarom de wereld draait? Zo valt voor alles wel wat te zeggen natuurlijk.

Is grammatica echt nog zo belangrijk nu er spellingscontrole is? Zijn breuken etc uit je hoofd leren echt nou zo enorm belangrijk terwijl je met de pc veel moeilijkere en boeiendere bewerkingen kan uitvoeren?

Ons schoolsysteem is zo vreselijk ouderwets en achterhaald en als je vraagt waarom komt er altijd uit "Omdat je de basis moet weten." of "Vanwege burgerschapsvorming." of de al oude "Omdat we dat altijd al zo doen, ik kan.... blablablabla."

Moet je weten hoe je auto werkt om er in te mogen rijden, of alles fases van opgroeien uit je hoofd kennen inc alle pedagogen om een kind op te kunnen voeden? Moet je een huis kunnen bouwen om er in te mogen wonen? Moet je perse de hele wereldgeschiedenis kennen om goed en kwaad te herkennen? Bovendien leren mensen klaarblijkelijk niet veel van de geschiedenis aangezien constant dezelfde fouten gemaakt worden.

Lezen we hier een gefrustreerde hbo'er? :+
  woensdag 28 januari 2015 @ 10:35:55 #107
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_149131813
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 10:13 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Je ergert je niet aan nutteloze vakken, je ergert je aan het feit dat nuttige vakken nutteloze inhouden hebben.

Nee, het is niet nuttig om breuken van buiten te stampen bij wiskunde, duizenden data en namen te onthouden bij geschieden en kleine grammaticanazi's op te voeden bij Nederlands. Maar wiskunde, geschiedenis en Nederlands zijn wel degelijk nuttig. Dat belastinggedoe kun je bijvoorbeeld bij wiskunde aanleren, en goed Nederlands spreken is een voordeel bij bijna alles.

In principe zie ik vakinhouden liefst als vehikels om algemeen vormende principes en vaardigheden aan te leren. Weten hoe je krachten berekent of dat Hendrik te voet naar Canossa ging zijn op zich geen algemene vorming. Maar als dat gebruikt wordt in context van het aanleren van bijvoorbeeld de werking van de wetenschappelijke methode respectievelijk de spanning tussen religieus en werelds gezag, lijkt me dat een perfecte situatie.

Gelukkig hebben de powers that be dat ook ingezien, want dit is precies hoe veel vakken tegenwoordig gegeven worden. Buiten enkele feiten die als essentieel gezien worden, zijn de vakinhouden vooral bedoeld om vaardigheden aan te brengen.
pi_149134096
Beste docenten,

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Op dit moment ben ik werkzoekend na mijn opleiding commerciële economie (HBO). Het lijkt mij erg leuk om les te gaan geven en ben dan ook naar de mogelijkheden aan het kijken dit te doen via een kopopleiding.

Waar ik mij zorgen om maak als wellicht aankomend leraar economie zijn de baankansen. Als ik zoek op een website als Meesterbaan, zie ik vrijwel geen vacatures voor leraren economie.

Dit kan natuurlijk over een jaar anders zijn, maar toch wordt ik hierdoor wat afgeschrikt. Ik wil immers wel graag een baan kunnen vinden.

Is er op dit moment een overschot aan tweedegraads leraren economie?
pi_149135006
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 11:58 schreef Gekkefret het volgende:
Beste docenten,

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Op dit moment ben ik werkzoekend na mijn opleiding commerciële economie (HBO). Het lijkt mij erg leuk om les te gaan geven en ben dan ook naar de mogelijkheden aan het kijken dit te doen via een kopopleiding.

Waar ik mij zorgen om maak als wellicht aankomend leraar economie zijn de baankansen. Als ik zoek op een website als Meesterbaan, zie ik vrijwel geen vacatures voor leraren economie.

Dit kan natuurlijk over een jaar anders zijn, maar toch wordt ik hierdoor wat afgeschrikt. Ik wil immers wel graag een baan kunnen vinden.

Volgens mij wel...

Is natuurlijk voornamelijk bovenbouwvak, dus minder tweedegrads docenten nodig.

Zie ook dit artikel over tekortvakken en overschotvakkenoverschotvakken (maar wordt geen verschil gemaakt tussen eeeste en tweeegraads. Voor eerstehrads engels is een ekort voor tweesegraads een overschot bijvoorbeeld):
http://www.aob.nl/default.aspx?id=31&article=49449
Kwak
  woensdag 28 januari 2015 @ 12:56:35 #110
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_149135601
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 11:58 schreef Gekkefret het volgende:
Beste docenten,

Vacatures komen kennelijk vooral online zo rond het einde van het schooljaar. Dan wordt de inventaris opgemaakt van het aantal uren dat leraren volgend schooljaar kunnen/mogen/willen werken en gaat het bestuur op zoek naar opvulling van die uren. Halverwege het jaar ga je vooral interimjobs vinden.

Tenminste, zo werkt het hier in België.
pi_149135663
Dat ook ja, het begint in maart zo'n beetje met een piek in april :Y
Kwak
  woensdag 28 januari 2015 @ 13:20:25 #112
54772 Silmarwen
pi_149136303
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 10:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Je ergert je niet aan nutteloze vakken, je ergert je aan het feit dat nuttige vakken nutteloze inhouden hebben.

Nee, het is niet nuttig om breuken van buiten te stampen bij wiskunde, duizenden data en namen te onthouden bij geschieden en kleine grammaticanazi's op te voeden bij Nederlands. Maar wiskunde, geschiedenis en Nederlands zijn wel degelijk nuttig. Dat belastinggedoe kun je bijvoorbeeld bij wiskunde aanleren, en goed Nederlands spreken is een voordeel bij bijna alles.

In principe zie ik vakinhouden liefst als vehikels om algemeen vormende principes en vaardigheden aan te leren. Weten hoe je krachten berekent of dat Hendrik te voet naar Canossa ging zijn op zich geen algemene vorming. Maar als dat gebruikt wordt in context van het aanleren van bijvoorbeeld de werking van de wetenschappelijke methode respectievelijk de spanning tussen religieus en werelds gezag, lijkt me dat een perfecte situatie.

Gelukkig hebben de powers that be dat ook ingezien, want dit is precies hoe veel vakken tegenwoordig gegeven worden. Buiten enkele feiten die als essentieel gezien worden, zijn de vakinhouden vooral bedoeld om vaardigheden aan te brengen.
Ik vind het vooral vies tegenvallen hoe de meeste vakken gegeven worden, zonder diepgang, zonder inhoud, zonder link naar de samenleving of de toekomstige beroepsvorming. Er is een aantal progressievere scholen, maar ouders zijn daar vaak toch ook erg huiverig voor.
pi_149136651
Bedankt voor de reacties! Toch zie ik bij Meesterbaan nu al vrij veel vacatures voor wiskunde, Nederlands en Engels. Hoe gaat het bij jullie op school? Zijn daar meerdere tweedegraads economie docenten werkzaam?

Hoe wordt er trouwens over het algemeen aangekeken tegen mensen die een kopopleiding hebben gedaan? Ik kan me voorstellen dat scholen liever docenten aannemen die vier jaar bezig zijn geweest met het docentschap.
pi_149138728
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 13:35 schreef Gekkefret het volgende:
Bedankt voor de reacties! Toch zie ik bij Meesterbaan nu al vrij veel vacatures voor wiskunde, Nederlands en Engels. Hoe gaat het bij jullie op school? Zijn daar meerdere tweedegraads economie docenten werkzaam?

Hoe wordt er trouwens over het algemeen aangekeken tegen mensen die een kopopleiding hebben gedaan? Ik kan me voorstellen dat scholen liever docenten aannemen die vier jaar bezig zijn geweest met het docentschap.
Even nadenken, bij ons zijn
1 tweedegraads die kopopl heeft gedaan.
2 tweedegr die in opl zijn voor eerstegraads
2 eerstegraders

Weet niet wie daarvan eco en wie m&o of beide bevoegdheden heeft.
Kwak
pi_149162410
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 13:20 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Ik vind het vooral vies tegenvallen hoe de meeste vakken gegeven worden, zonder diepgang, zonder inhoud, zonder link naar de samenleving of de toekomstige beroepsvorming. Er is een aantal progressievere scholen, maar ouders zijn daar vaak toch ook erg huiverig voor.
Waar baseer je dit nu op?

Geschiedenis is bij uitstek een vak waarbij je voortdurend de actualiteit kunt betrekken. En wat je dan doet, is ze laten zien dat de zaken een stuk genuanceerder liggen dan je vaak via nieuws/internet/gesprekken aan de keukentafel te horen krijgt. Dat er ook heel veel meer achter zit: een complexe geschiedenis. Geschiedenis leert je je te verplaatsen in verschillende perspectieven, leert je dat de wereld zoals we die nu kennen er niet zomaar is gekomen, dat we ergens vandaan komen, dat je eigen tijd weliswaar heel bijzonder en nieuw lijkt, maar dat mensen in het verleden al dezelfde dilemma's en conflicten zijn tegengekomen en dat je dan dus kunt bekijken hoe zij daarmee omgingen. Je leert er wel degelijk heel veel van, maar het idee dat je daarmee de mens kunt veranderen of problemen in de toekomst echt kunt voorkomen, is inderdaad een illusie.

Goed, ik kan hier nog uren over doorgaan, want dat is nu eenmaal mijn vak.

Kennis kan nuttig en vormend zijn, ook als je het niet 1 op 1 kunt vertalen in praktische consequenties.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_149180416
Ben ik weer.

Een jaar of 6 geleden deed in wiskunde aan de NHL. Wegens omstandigheden was de combinatie lesgeven en lessen volgen niet haalbaar. Nu volg ik wederom het eerste jaar, nu op Windesheim, afstandsleren. En dit gaat tot nog toe goed!
In 1982 heb ik LO handvaardigheid/textiel gedaan. In 1987/1988 applicaties wiskunde.

En nu maak ik echt de lerarenopleiding af. Ik geef 6 jaar les op het VMBO en geniet iedere dag van 'mijn' kinderen, met volle teugen.

Heeft iemand een suggestie voor een verhaal van 5 minuten? Het is een opdracht voor drama. Vroeger heette dat taalgedrag. Sta je goed? Spreek je duidelijk? Enz. Het mag een sage zijn en het moet geschikt voor 12plus zijn.

Mocht ik iemand kunnen helpen, PM me dan. Ik werk graag samen, denk graag mee met anderen.
pi_149279435
Interessante aflevering van Tegenlicht net, over vernieuwingen in het onderwijs. Paar scholen die het heel anders doen dan gebruikelijk.
  zondag 1 februari 2015 @ 22:29:40 #118
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_149280814
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 21:58 schreef Bleie het volgende:
Interessante aflevering van Tegenlicht net, over vernieuwingen in het onderwijs. Paar scholen die het heel anders doen dan gebruikelijk.
ik vond het hyperion lyceum nog het interessantste/meest aansprekend, de rest was me wat te ver van mijn bed. maar goed, de eerstgenoemde zitten de grote amsterdamse gymnasia als steun achter. en persoonlijk heb ik bij dat soort vernieuwing toch vaak het idee dat het het meeste terechtkomt/past bij de wat begaafdere leerlingen. of meer, dat die er het meeste voordeel uithalen. terwijl vernieuwend onderwijs m.i. ook goed zou (moeten) zijn voor vmbo. die hebben net zo goed recht op goed werkende moderne didactiek.
Kwak
pi_149281164
Heb het niet kunnen kijken, maar ga het nog wel terugzien, denk ik. Ik heb ook wel het idee dat we met een gedateerd systeem zitten.
  zondag 1 februari 2015 @ 23:22:25 #120
54772 Silmarwen
pi_149283146
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 22:29 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

ik vond het hyperion lyceum nog het interessantste/meest aansprekend, de rest was me wat te ver van mijn bed. maar goed, de eerstgenoemde zitten de grote amsterdamse gymnasia als steun achter. en persoonlijk heb ik bij dat soort vernieuwing toch vaak het idee dat het het meeste terechtkomt/past bij de wat begaafdere leerlingen. of meer, dat die er het meeste voordeel uithalen. terwijl vernieuwend onderwijs m.i. ook goed zou (moeten) zijn voor vmbo. die hebben net zo goed recht op goed werkende moderne didactiek.
Die scholen zijn er ook. Sterker nog, nieuwere scholen werken steeds vaker met een focus op 21st century skills zoals het Ashram college in Alphen of de nieuwe VMBO -T in Utrecht MAVO TIEN.

Dit soort scholen spreekt mij zoveel meer aan. Morgen even de herhaling proberen te kijken,
  zondag 1 februari 2015 @ 23:31:08 #121
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_149283454
Hm over het Ashram heb ik dan weer minder positiefs gehoord, maar goed, dat is vast ook deels gekleurd door mijn eigen vooroordelen stammend uit de tijd dat ik op een andere school in Alphen zat als leerling ;)
Kwak
pi_149288215
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 22:29 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Hyperion is hier vlak bij, wordt vast een optie als we op zoek gaan naar een vo-school voor onze oudste (over zes jaar :+ ). Maar die andere school had ook vmbo. Daar zaten nu juist alle kinderen door elkaar, en niet meer gescheiden naar niveau. Ik weet trouwens niet of dat nou echt prettig is voor die kinderen.
  maandag 2 februari 2015 @ 07:28:53 #123
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_149288217
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:31 schreef kwakz0r het volgende:
Hm over het Ashram heb ik dan weer minder positiefs gehoord, maar goed, dat is vast ook deels gekleurd door mijn eigen vooroordelen stammend uit de tijd dat ik op een andere school in Alphen zat als leerling ;)
Groene Hart?
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  maandag 2 februari 2015 @ 07:28:59 #124
54772 Silmarwen
pi_149288218
Ashram werkt met EduScrum. Super gaaf voor projecten.
pi_149288614
quote:
10s.gif Op maandag 2 februari 2015 07:28 schreef Faux. het volgende:

[..]

Groene Hart?
Yup. Ik mocht niet naar het H.ashram ;)

Maar later ook van een vriendin die er gewerkt heeft. De schoolsfeer past niet zo bij mij. Ik ben zelf misschien wel te ouderwets maar ik wil niet bij mijn voornaam aangesproken worden bijvoorbeeld. Zelf heb ik ook nogal genoten van het ouderwets klassikale pre-tweedefase onderwijs dat ik zelf heb gehad. Maar goed, dat werkt ook niet voor elke leerling.
Kwak
  maandag 2 februari 2015 @ 11:04:54 #126
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_149291208
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2015 08:31 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Yup. Ik mocht niet naar het H.ashram ;)

Maar later ook van een vriendin die er gewerkt heeft. De schoolsfeer past niet zo bij mij. Ik ben zelf misschien wel te ouderwets maar ik wil niet bij mijn voornaam aangesproken worden bijvoorbeeld. Zelf heb ik ook nogal genoten van het ouderwets klassikale pre-tweedefase onderwijs dat ik zelf heb gehad. Maar goed, dat werkt ook niet voor elke leerling.
Ashram heeft hier inderdaad ook niet de beste reputatie :+
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_149297494
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2015 07:28 schreef Bleie het volgende:
Ik weet trouwens niet of dat nou echt prettig is voor die kinderen.
Dat ligt er dan heeeeel erg aan hoe ze dat verder vormgeven. Bij klassikaal onderwijs lijkt het me heel problematisch. Gaan ze meer uit van maatwerk dan kan het misschien wel werken, maar dat is wel heel moeilijk om goed in de praktijk te brengen. Je ontkomt er toch niet aan dat je groepjes maakt van 'gelijkgestemden' wat betreft leerstijl/intelligentie.
pi_149304063
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2015 07:28 schreef Bleie het volgende:

[..]

Hyperion is hier vlak bij, wordt vast een optie als we op zoek gaan naar een vo-school voor onze oudste (over zes jaar :+ ). Maar die andere school had ook vmbo. Daar zaten nu juist alle kinderen door elkaar, en niet meer gescheiden naar niveau. Ik weet trouwens niet of dat nou echt prettig is voor die kinderen.
Die 'andere', was dat IJburg?
pi_149306726
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 18:52 schreef thettes het volgende:

[..]

Die 'andere', was dat IJburg?
Nee, ergens in het zuiden van het land. Weet even niet meer waar.
pi_149348478
Hebben jullie ook deze drama's: gisteren een gesprek met ouders gevoerd die helemaal wanhopig zijn omdat oudste zoon sinds dit najaar in Syrie zit en ze sindsdien geen teken van leven meer hebben gehad. Zo zielig voor die mensen. :'( .
  woensdag 4 februari 2015 @ 08:17:16 #131
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_149348691
quote:
2s.gif Op woensdag 4 februari 2015 07:45 schreef Franny_G het volgende:
Hebben jullie ook deze drama's: gisteren een gesprek met ouders gevoerd die helemaal wanhopig zijn omdat oudste zoon sinds dit najaar in Syrie zit en ze sindsdien geen teken van leven meer hebben gehad. Zo zielig voor die mensen. :'( .
Holy fuck, dat is heavy. :o
pi_149350192
quote:
2s.gif Op woensdag 4 februari 2015 07:45 schreef Franny_G het volgende:
Heftig!

Er gaat wel een verhaal bij ons dat er een student naar Syrie is gegaan, en dat zijn familie nu vooral een deel van het collegeld terugwil. Geen idee of het waar is.
pi_149354826
Heftig zeg, Franny! Ik heb geen idee, volgens mij niet.
Kwak
pi_150170819
Ik ben momenteel bezig met mijn BKO-traject en ik vind het nu al heel leerzaam! Ik keek op tegen het maken van een opname van een college en het evalueren ervan, maar het is me enorm meegevallen. Ik ben benieuwd waar mijn groepsgenoten morgen mee komen (zowel hun feedback op mijn opname als hun eigen opnames).

Ik zou wel iets mogen doen aan mijn ophetbordschrijfskills. Iemand tips, bijvoorbeeld een website, artikel of boek over hoe het bord effectief te gebruiken?

[ Bericht 12% gewijzigd door Claudia_x op 01-03-2015 13:30:11 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150194637
Fijn dat je het zo leerzaam vindt! Ik vond video-opnames ook erg meevallen, en heb er veel van geleerd.
pi_150231019
Klinkt goed, Claudia!

Een studiegenoot noemde de ophetbordschrijfskills 'bordmanagement'. En hij vond ook dat daar een cursus voor moest komen. :D . Ik heb het zelf ook nooit echt onder de knie gekregen. Maar ja, met de hulpmiddelen die we nu hebben, gebruik je zo'n bord toch minimaal?
  maandag 2 maart 2015 @ 21:43:54 #137
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_150231774
quote:
2s.gif Op maandag 2 maart 2015 21:26 schreef Franny_G het volgende:
Maar ja, met de hulpmiddelen die we nu hebben, gebruik je zo'n bord toch minimaal?
Ik gebruik 'm heel veel, eigenlijk :@
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_150237371
ik gebruik mijn bord ook heel veel. Op mijn stage heb ik weinig klassen mngt geleerd, maar wel bord mngt.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_150239801
Ik gebruik het bord niet heel veel, maar uiteindelijk is het bord toch de beste manier om geïmproviseerde uitleg visueel te ondersteunen. Ik gebruik het bord soms ook doelbewust, bijvoorbeeld omwille van de afwisseling of om mezelf te dwingen meer tijd te nemen voor uitleg (een Powerpoint klik je gemakkelijk door).

Voorheen gebruikte ik het bord ook vaak voor brainstormsessies met studenten, maar ik ben nu fan van www.mentimeter.com, met name het open format. Dan krijg je zoiets:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150246091
Maar over wat voor bord hebben we het?

Ik denk nu namelijk aan een ouderwets bord (krijtbord, of whiteboard). Op mijn school zijn de krijtborden vervangen door lcd schermen (gekoppeld aan een computer) die wel geflankeerd worden door whiteboard maar de ruimte om daarop te schrijven is beperkt. Ik gebruikt het dus alleen om even een moeilijk woord op te schrijven, of een naam, of een kort overzichtje van iets. Voor alle andere zaken die ik wil laten zien gebruik ik het scherm. En dan laat ik bijvoorbeeld een prezi zien, en heel af en toe een eens powerpoint (ik ben daar geen fan van) en verder natuurlijk veel beeldmateriaal.
  dinsdag 3 maart 2015 @ 16:34:42 #141
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_150252882
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 13:08 schreef Franny_G het volgende:
Maar over wat voor bord hebben we het?

Ik denk nu namelijk aan een ouderwets bord (krijtbord, of whiteboard). Op mijn school zijn de krijtborden vervangen door lcd schermen (gekoppeld aan een computer) die wel geflankeerd worden door whiteboard maar de ruimte om daarop te schrijven is beperkt. Ik gebruikt het dus alleen om even een moeilijk woord op te schrijven, of een naam, of een kort overzichtje van iets. Voor alle andere zaken die ik wil laten zien gebruik ik het scherm. En dan laat ik bijvoorbeeld een prezi zien, en heel af en toe een eens powerpoint (ik ben daar geen fan van) en verder natuurlijk veel beeldmateriaal.
Ja daarom heb ik dus zo'n hekel aan digiborden. Ik ben echt fan van moderne media in de klas, maar ik heb schrijfruimte nodig...
Kwak
pi_150253313
Mijn collega's van Klassieke Talen gebruiken van die speciale programma waarmee ze via het scherm met de leerlingen grammatica kunnen oefenen e.d. Ik geloof dat juist voor talen heel handige programma's bestaan, waardoor je niet meer alles zelf hoeft uit te gaan schrijven op een bord. Het komt op mij over als een arbeidsintensieve en achterhaalde methode.
  dinsdag 3 maart 2015 @ 18:06:08 #143
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_150255902
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 16:46 schreef Franny_G het volgende:
Mijn collega's van Klassieke Talen gebruiken van die speciale programma waarmee ze via het scherm met de leerlingen grammatica kunnen oefenen e.d. Ik geloof dat juist voor talen heel handige programma's bestaan, waardoor je niet meer alles zelf hoeft uit te gaan schrijven op een bord. Het komt op mij over als een arbeidsintensieve en achterhaalde methode.
Kun je mij zeggen welke programma's dat zijn? Ik doe namelijk Klassieke Talen, en het gedeelte ICT van de opleiding is op z'n zachtst gezegd lacunair en verouderd...
  dinsdag 3 maart 2015 @ 18:11:40 #144
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_150256063
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 16:46 schreef Franny_G het volgende:
Het is er vast, maar als het geld kost is het sowieso geen optie hier, en de gratis dingen ben ik redelijk bekend mee.

Heel eerlijk: op dit moment (baby, net weer aan het werk) begin ik niet aan nieuwe dingen. Onderbouwlessen doe ik volledig op routine en dat kost minder tijd dan dingen uitwerken op de computer :@

Bij grammatica-aantekeningen wil ik dat leerlingen met me meeschrijven, mijn ervaring is dat ze bij een prezi of ppt juist stoppen met schrijven en denken en alleen gaan zitten consumeren 'want u zet het toch op de elo?'... Ook gaat het tempo van de uitleg omhoog, wat bij sommige dingen m.i. juist niet wenselijk is.

Maar misschien ga ik nog eens aan de prezi's (bespaart bij hergebruik wel tijd). Doe ik al voor bovenbouw leesvaardigheis.
Sowieso wil ik volgend jaar flipped classroom proberen!
Kwak
pi_150260199
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 18:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Kun je mij zeggen welke programma's dat zijn? Ik doe namelijk Klassieke Talen, en het gedeelte ICT van de opleiding is op z'n zachtst gezegd lacunair en verouderd...
Ik zal het even voor je navragen! Zag het een keertje bij een studiedag en het ziet er echt gaaf uit!

Zal anders ook wel even vragen aan een collega of ik een schoolmail aan je kan doorgeven, dan kun je misschien nog wat vragen over de mail stellen.

[ Bericht 10% gewijzigd door Franny_G op 03-03-2015 20:18:25 ]
pi_150260519
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 18:11 schreef kwakz0r het volgende:

Heel eerlijk: op dit moment (baby, net weer aan het werk) begin ik niet aan nieuwe dingen. Onderbouwlessen doe ik volledig op routine en dat kost minder tijd dan dingen uitwerken op de computer :@
Ja, snap ik. Van die sectie begrijp ik dat ze het verdelen over de collega's, dus iedereen doet een leerjaar bijvoorbeeld.

quote:
Bij grammatica-aantekeningen wil ik dat leerlingen met me meeschrijven, mijn ervaring is dat ze bij een prezi of ppt juist stoppen met schrijven en denken en alleen gaan zitten consumeren 'want u zet het toch op de elo?'... Ook gaat het tempo van de uitleg omhoog, wat bij sommige dingen m.i. juist niet wenselijk is.
Ik zet een pp niet op de ELO. Maar sowieso gebruik ik bij prezi en bij pp heel weinig tekst. Prezi vind ik heel fijn bij mijn vak omdat je er zo goed oorzaak-gevolg schakels inzichtelijk in kunt maken. Maar dan nog moet een leerling het in eigen woorden in het schrift opschrijven. Ik vertel er altijd heel veel om heen, en de presentatie is dan alleen om het een en ander visueel te maken. Maar ja, onze vakken verschillen nogal natuurlijk.

quote:
Maar misschien ga ik nog eens aan de prezi's (bespaart bij hergebruik wel tijd). Doe ik al voor bovenbouw leesvaardigheis.
Sowieso wil ik volgend jaar flipped classroom proberen!
Ik maak veel gebruik van het werk van anderen! Ik zoek altijd eerst even goed of iemand anders niet toevallig al het wiel heeft uitgevonden voordat ik zelf aan de slag ga.
  dinsdag 3 maart 2015 @ 20:24:29 #147
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_150260750
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 20:16 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Ja, snap ik. Van die sectie begrijp ik dat ze het verdelen over de collega's, dus iedereen doet een leerjaar bijvoorbeeld.

[..]

Ik zet een pp niet op de ELO. Maar sowieso gebruik ik bij prezi en bij pp heel weinig tekst. Prezi vind ik heel fijn bij mijn vak omdat je er zo goed oorzaak-gevolg schakels inzichtelijk in kunt maken. Maar dan nog moet een leerling het in eigen woorden in het schrift opschrijven. Ik vertel er altijd heel veel om heen, en de presentatie is dan alleen om het een en ander visueel te maken. Maar ja, onze vakken verschillen nogal natuurlijk.

[..]

Ik maak veel gebruik van het werk van anderen! Ik zoek altijd eerst even goed of iemand anders niet toevallig al het wiel heeft uitgevonden voordat ik zelf aan de slag ga.
Ik vind grammatica heel lastig uitleggen als ik niet zelf de manier van uitleggen bedacht heb. :@ Dan kan ik het beter uitsplitsen in logische stapjes denk ik...

En als t niet binnen lijkt te komen kan ik t nog op een andere manier proberen, gebeurt ook regelmatig.

Alleen visuele ondersteuning is bij mijn vak lastig idd, behalve bij literatuur en kennis van land en volk idd.
Kwak
pi_151230440
Sinds ik een kind heb, heb ik ineens af en toe momenten dat ik zo twijfel aan het onderwijs en of ik het nog wel wil. Ik vind de werkdruk op bepaalde momenten zo niet leuk en ik ervaar dan zoveel stress als ik voortdurend achter de feiten aanloop, deadlines net wel of net niet haal, steeds af moeten wegen in hoeverre ik tijd met vriend en kind moet opgeven om toch maar weer wat werk te doen in het weekend. Niet toekom aan hobby's of sport omdat de tijd die ik heb steeds opgaat aan mijn werk + nog iets van 'een sociaal leven'. Enerzijds denk ik: dit is vast voor alle 'verse' ouders een lastig punt, anderzijds is dit ook wel een onderwijsding, denk ik. Ik heb gewoon geen zin om altijd het gevoel te hebben dat ik tekortschiet.
pi_151234072
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 16:52 schreef Franny_G het volgende:
Sinds ik een kind heb, heb ik ineens af en toe momenten dat ik zo twijfel aan het onderwijs en of ik het nog wel wil. Ik vind de werkdruk op bepaalde momenten zo niet leuk en ik ervaar dan zoveel stress als ik voortdurend achter de feiten aanloop, deadlines net wel of net niet haal, steeds af moeten wegen in hoeverre ik tijd met vriend en kind moet opgeven om toch maar weer wat werk te doen in het weekend. Niet toekom aan hobby's of sport omdat de tijd die ik heb steeds opgaat aan mijn werk + nog iets van 'een sociaal leven'. Enerzijds denk ik: dit is vast voor alle 'verse' ouders een lastig punt, anderzijds is dit ook wel een onderwijsding, denk ik. Ik heb gewoon geen zin om altijd het gevoel te hebben dat ik tekortschiet.
Hmmz dat is heel vervelend. Ik herken het niet ook al heb ik twee jonge kinderen. Ik merk wel dat er verschil zit tussen bovenbouw en onderbouw. In de bovenbouw is de werkdruk veel groter bij ons.
Aan welke taken besteed je met name meer tijd dan je zou willen of dan er voor staat?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_151236488
Ik geef veel les in de bovenbouw ja. Waar veel tijd in gaat zitten: lessen voorbereiden (maar dat vind ik wel het leukste onderdeel van mijn werk), toetsen maken en nakijken, mentortaken. Dan ben ik ook sectievoorzitter van een nogal dramatische sectie en dat zorgt vooral voor stress omdat veel op mij neerkomt en van mij afhankelijk is. De collega met wie ik het beste kan samenwerken is door privé omstandigheden met verlof, waardoor ik ook nu in mijn eentje de examenklassen doe, Ik heb dus per direct onlangs een klas van hem overgenomen. Verder ben ik coördinator op het gebied van talentontwikkeling. Dat staat nog in de kinderschoenen dus daar moet veel voor worden opgezet. Die laatste taak ga ik afstoten, heb ik besloten. Ik wil nog wel een taak doen op dat terrein, maar coördinator zijn, kost me teveel energie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')