Mee eens. Maar de beslissing is formeel nog niet genomen en moet dan ook nog langs de MR. Zeer voorbarig dus dat de schoolleiding nu al die adviezen dan vraagt.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 21:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Wel gênant dat ze dat jaar geschiedenis gaan afschaffen zeg. Eigenlijk zou dat tot de zesde klas verplicht moeten zijn.
Waarom?quote:Op dinsdag 27 januari 2015 21:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Wel gênant dat ze dat jaar geschiedenis gaan afschaffen zeg. Eigenlijk zou dat tot de zesde klas verplicht moeten zijn.
Het middelbaar onderwijs zou zich moeten richten op algemene vorming en burgerschapsvorming. Kennis van de geschiedenis is daarvoor essentieel.quote:Op woensdag 28 januari 2015 07:25 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Waarom?
Ik vind die focus op "academische" vakken pas gênant...
Ja inderdaad, in de basis van de vorming, maar maak er eens een vak bij dat je leert belastingaangifte te doen.quote:Op woensdag 28 januari 2015 09:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het middelbaar onderwijs zou zich moeten richten op algemene vorming en burgerschapsvorming. Kennis van de geschiedenis is daarvoor essentieel.
Lezen we hier een gefrustreerde hbo'er?quote:Op woensdag 28 januari 2015 10:13 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Ja inderdaad, in de basis van de vorming, maar maak er eens een vak bij dat je leert belastingaangifte te doen.
Onderwijs is niet alleen burgerschapsvorming en opvoeding. Onderwijs is het voorbereiden om ook als burger straks een baan te kunnen vinden en te houden en of 6 jaar geschiedenis daarvoor essentieel is? Tenzij je natuurlijk die richting op wil.
Ik vind geschiedenis zo overrated als vak. Je krijgt geschiedenis zo enorm lang in je onderwijs carriere. Is natuurkunde niet belangrijk voor burgerschapsvorming, weten waarom de wereld draait? Zo valt voor alles wel wat te zeggen natuurlijk.
Is grammatica echt nog zo belangrijk nu er spellingscontrole is? Zijn breuken etc uit je hoofd leren echt nou zo enorm belangrijk terwijl je met de pc veel moeilijkere en boeiendere bewerkingen kan uitvoeren?
Ons schoolsysteem is zo vreselijk ouderwets en achterhaald en als je vraagt waarom komt er altijd uit "Omdat je de basis moet weten." of "Vanwege burgerschapsvorming." of de al oude "Omdat we dat altijd al zo doen, ik kan.... blablablabla."
Moet je weten hoe je auto werkt om er in te mogen rijden, of alles fases van opgroeien uit je hoofd kennen inc alle pedagogen om een kind op te kunnen voeden? Moet je een huis kunnen bouwen om er in te mogen wonen? Moet je perse de hele wereldgeschiedenis kennen om goed en kwaad te herkennen? Bovendien leren mensen klaarblijkelijk niet veel van de geschiedenis aangezien constant dezelfde fouten gemaakt worden.
Maar goed. Dit is een "kleine" ergernis van mij in het onderwijs.
Je ergert je niet aan nutteloze vakken, je ergert je aan het feit dat nuttige vakken nutteloze inhouden hebben.quote:Op woensdag 28 januari 2015 10:13 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Ja inderdaad, in de basis van de vorming, maar maak er eens een vak bij dat je leert belastingaangifte te doen.
Onderwijs is niet alleen burgerschapsvorming en opvoeding. Onderwijs is het voorbereiden om ook als burger straks een baan te kunnen vinden en te houden en of 6 jaar geschiedenis daarvoor essentieel is? Tenzij je natuurlijk die richting op wil.
Ik vind geschiedenis zo overrated als vak. Je krijgt geschiedenis zo enorm lang in je onderwijs carriere. Is natuurkunde niet belangrijk voor burgerschapsvorming, weten waarom de wereld draait? Zo valt voor alles wel wat te zeggen natuurlijk.
Is grammatica echt nog zo belangrijk nu er spellingscontrole is? Zijn breuken etc uit je hoofd leren echt nou zo enorm belangrijk terwijl je met de pc veel moeilijkere en boeiendere bewerkingen kan uitvoeren?
Ons schoolsysteem is zo vreselijk ouderwets en achterhaald en als je vraagt waarom komt er altijd uit "Omdat je de basis moet weten." of "Vanwege burgerschapsvorming." of de al oude "Omdat we dat altijd al zo doen, ik kan.... blablablabla."
Moet je weten hoe je auto werkt om er in te mogen rijden, of alles fases van opgroeien uit je hoofd kennen inc alle pedagogen om een kind op te kunnen voeden? Moet je een huis kunnen bouwen om er in te mogen wonen? Moet je perse de hele wereldgeschiedenis kennen om goed en kwaad te herkennen? Bovendien leren mensen klaarblijkelijk niet veel van de geschiedenis aangezien constant dezelfde fouten gemaakt worden.
Maar goed. Dit is een "kleine" ergernis van mij in het onderwijs.
Volgens mij wel...quote:Op woensdag 28 januari 2015 11:58 schreef Gekkefret het volgende:
Beste docenten,
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Op dit moment ben ik werkzoekend na mijn opleiding commerciële economie (HBO). Het lijkt mij erg leuk om les te gaan geven en ben dan ook naar de mogelijkheden aan het kijken dit te doen via een kopopleiding.
Waar ik mij zorgen om maak als wellicht aankomend leraar economie zijn de baankansen. Als ik zoek op een website als Meesterbaan, zie ik vrijwel geen vacatures voor leraren economie.
Dit kan natuurlijk over een jaar anders zijn, maar toch wordt ik hierdoor wat afgeschrikt. Ik wil immers wel graag een baan kunnen vinden.
Is er op dit moment een overschot aan tweedegraads leraren economie?
Vacatures komen kennelijk vooral online zo rond het einde van het schooljaar. Dan wordt de inventaris opgemaakt van het aantal uren dat leraren volgend schooljaar kunnen/mogen/willen werken en gaat het bestuur op zoek naar opvulling van die uren. Halverwege het jaar ga je vooral interimjobs vinden.quote:Op woensdag 28 januari 2015 11:58 schreef Gekkefret het volgende:
Beste docenten,
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Op dit moment ben ik werkzoekend na mijn opleiding commerciële economie (HBO). Het lijkt mij erg leuk om les te gaan geven en ben dan ook naar de mogelijkheden aan het kijken dit te doen via een kopopleiding.
Waar ik mij zorgen om maak als wellicht aankomend leraar economie zijn de baankansen. Als ik zoek op een website als Meesterbaan, zie ik vrijwel geen vacatures voor leraren economie.
Dit kan natuurlijk over een jaar anders zijn, maar toch wordt ik hierdoor wat afgeschrikt. Ik wil immers wel graag een baan kunnen vinden.
Is er op dit moment een overschot aan tweedegraads leraren economie?
Ik vind het vooral vies tegenvallen hoe de meeste vakken gegeven worden, zonder diepgang, zonder inhoud, zonder link naar de samenleving of de toekomstige beroepsvorming. Er is een aantal progressievere scholen, maar ouders zijn daar vaak toch ook erg huiverig voor.quote:Op woensdag 28 januari 2015 10:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Je ergert je niet aan nutteloze vakken, je ergert je aan het feit dat nuttige vakken nutteloze inhouden hebben.
Nee, het is niet nuttig om breuken van buiten te stampen bij wiskunde, duizenden data en namen te onthouden bij geschieden en kleine grammaticanazi's op te voeden bij Nederlands. Maar wiskunde, geschiedenis en Nederlands zijn wel degelijk nuttig. Dat belastinggedoe kun je bijvoorbeeld bij wiskunde aanleren, en goed Nederlands spreken is een voordeel bij bijna alles.
In principe zie ik vakinhouden liefst als vehikels om algemeen vormende principes en vaardigheden aan te leren. Weten hoe je krachten berekent of dat Hendrik te voet naar Canossa ging zijn op zich geen algemene vorming. Maar als dat gebruikt wordt in context van het aanleren van bijvoorbeeld de werking van de wetenschappelijke methode respectievelijk de spanning tussen religieus en werelds gezag, lijkt me dat een perfecte situatie.
Gelukkig hebben de powers that be dat ook ingezien, want dit is precies hoe veel vakken tegenwoordig gegeven worden. Buiten enkele feiten die als essentieel gezien worden, zijn de vakinhouden vooral bedoeld om vaardigheden aan te brengen.
Even nadenken, bij ons zijnquote:Op woensdag 28 januari 2015 13:35 schreef Gekkefret het volgende:
Bedankt voor de reacties! Toch zie ik bij Meesterbaan nu al vrij veel vacatures voor wiskunde, Nederlands en Engels. Hoe gaat het bij jullie op school? Zijn daar meerdere tweedegraads economie docenten werkzaam?
Hoe wordt er trouwens over het algemeen aangekeken tegen mensen die een kopopleiding hebben gedaan? Ik kan me voorstellen dat scholen liever docenten aannemen die vier jaar bezig zijn geweest met het docentschap.
Waar baseer je dit nu op?quote:Op woensdag 28 januari 2015 13:20 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Ik vind het vooral vies tegenvallen hoe de meeste vakken gegeven worden, zonder diepgang, zonder inhoud, zonder link naar de samenleving of de toekomstige beroepsvorming. Er is een aantal progressievere scholen, maar ouders zijn daar vaak toch ook erg huiverig voor.
ik vond het hyperion lyceum nog het interessantste/meest aansprekend, de rest was me wat te ver van mijn bed. maar goed, de eerstgenoemde zitten de grote amsterdamse gymnasia als steun achter. en persoonlijk heb ik bij dat soort vernieuwing toch vaak het idee dat het het meeste terechtkomt/past bij de wat begaafdere leerlingen. of meer, dat die er het meeste voordeel uithalen. terwijl vernieuwend onderwijs m.i. ook goed zou (moeten) zijn voor vmbo. die hebben net zo goed recht op goed werkende moderne didactiek.quote:Op zondag 1 februari 2015 21:58 schreef Bleie het volgende:
Interessante aflevering van Tegenlicht net, over vernieuwingen in het onderwijs. Paar scholen die het heel anders doen dan gebruikelijk.
Die scholen zijn er ook. Sterker nog, nieuwere scholen werken steeds vaker met een focus op 21st century skills zoals het Ashram college in Alphen of de nieuwe VMBO -T in Utrecht MAVO TIEN.quote:Op zondag 1 februari 2015 22:29 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ik vond het hyperion lyceum nog het interessantste/meest aansprekend, de rest was me wat te ver van mijn bed. maar goed, de eerstgenoemde zitten de grote amsterdamse gymnasia als steun achter. en persoonlijk heb ik bij dat soort vernieuwing toch vaak het idee dat het het meeste terechtkomt/past bij de wat begaafdere leerlingen. of meer, dat die er het meeste voordeel uithalen. terwijl vernieuwend onderwijs m.i. ook goed zou (moeten) zijn voor vmbo. die hebben net zo goed recht op goed werkende moderne didactiek.
Hyperion is hier vlak bij, wordt vast een optie als we op zoek gaan naar een vo-school voor onze oudste (over zes jaarquote:Op zondag 1 februari 2015 22:29 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ik vond het hyperion lyceum nog het interessantste/meest aansprekend, de rest was me wat te ver van mijn bed. maar goed, de eerstgenoemde zitten de grote amsterdamse gymnasia als steun achter. en persoonlijk heb ik bij dat soort vernieuwing toch vaak het idee dat het het meeste terechtkomt/past bij de wat begaafdere leerlingen. of meer, dat die er het meeste voordeel uithalen. terwijl vernieuwend onderwijs m.i. ook goed zou (moeten) zijn voor vmbo. die hebben net zo goed recht op goed werkende moderne didactiek.
Groene Hart?quote:Op zondag 1 februari 2015 23:31 schreef kwakz0r het volgende:
Hm over het Ashram heb ik dan weer minder positiefs gehoord, maar goed, dat is vast ook deels gekleurd door mijn eigen vooroordelen stammend uit de tijd dat ik op een andere school in Alphen zat als leerling
Yup. Ik mocht niet naar het H.ashramquote:
Ashram heeft hier inderdaad ook niet de beste reputatiequote:Op maandag 2 februari 2015 08:31 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Yup. Ik mocht niet naar het H.ashram
Maar later ook van een vriendin die er gewerkt heeft. De schoolsfeer past niet zo bij mij. Ik ben zelf misschien wel te ouderwets maar ik wil niet bij mijn voornaam aangesproken worden bijvoorbeeld. Zelf heb ik ook nogal genoten van het ouderwets klassikale pre-tweedefase onderwijs dat ik zelf heb gehad. Maar goed, dat werkt ook niet voor elke leerling.
Dat ligt er dan heeeeel erg aan hoe ze dat verder vormgeven. Bij klassikaal onderwijs lijkt het me heel problematisch. Gaan ze meer uit van maatwerk dan kan het misschien wel werken, maar dat is wel heel moeilijk om goed in de praktijk te brengen. Je ontkomt er toch niet aan dat je groepjes maakt van 'gelijkgestemden' wat betreft leerstijl/intelligentie.quote:Op maandag 2 februari 2015 07:28 schreef Bleie het volgende:
Ik weet trouwens niet of dat nou echt prettig is voor die kinderen.
Die 'andere', was dat IJburg?quote:Op maandag 2 februari 2015 07:28 schreef Bleie het volgende:
[..]
Hyperion is hier vlak bij, wordt vast een optie als we op zoek gaan naar een vo-school voor onze oudste (over zes jaar). Maar die andere school had ook vmbo. Daar zaten nu juist alle kinderen door elkaar, en niet meer gescheiden naar niveau. Ik weet trouwens niet of dat nou echt prettig is voor die kinderen.
Holy fuck, dat is heavy.quote:Op woensdag 4 februari 2015 07:45 schreef Franny_G het volgende:
Hebben jullie ook deze drama's: gisteren een gesprek met ouders gevoerd die helemaal wanhopig zijn omdat oudste zoon sinds dit najaar in Syrie zit en ze sindsdien geen teken van leven meer hebben gehad. Zo zielig voor die mensen..
Heftig!quote:Op woensdag 4 februari 2015 07:45 schreef Franny_G het volgende:
Hebben jullie ook deze drama's: gisteren een gesprek met ouders gevoerd die helemaal wanhopig zijn omdat oudste zoon sinds dit najaar in Syrie zit en ze sindsdien geen teken van leven meer hebben gehad. Zo zielig voor die mensen..
Ik gebruik 'm heel veel, eigenlijkquote:Op maandag 2 maart 2015 21:26 schreef Franny_G het volgende:
Maar ja, met de hulpmiddelen die we nu hebben, gebruik je zo'n bord toch minimaal?
Ja daarom heb ik dus zo'n hekel aan digiborden. Ik ben echt fan van moderne media in de klas, maar ik heb schrijfruimte nodig...quote:Op dinsdag 3 maart 2015 13:08 schreef Franny_G het volgende:
Maar over wat voor bord hebben we het?
Ik denk nu namelijk aan een ouderwets bord (krijtbord, of whiteboard). Op mijn school zijn de krijtborden vervangen door lcd schermen (gekoppeld aan een computer) die wel geflankeerd worden door whiteboard maar de ruimte om daarop te schrijven is beperkt. Ik gebruikt het dus alleen om even een moeilijk woord op te schrijven, of een naam, of een kort overzichtje van iets. Voor alle andere zaken die ik wil laten zien gebruik ik het scherm. En dan laat ik bijvoorbeeld een prezi zien, en heel af en toe een eens powerpoint (ik ben daar geen fan van) en verder natuurlijk veel beeldmateriaal.
Kun je mij zeggen welke programma's dat zijn? Ik doe namelijk Klassieke Talen, en het gedeelte ICT van de opleiding is op z'n zachtst gezegd lacunair en verouderd...quote:Op dinsdag 3 maart 2015 16:46 schreef Franny_G het volgende:
Mijn collega's van Klassieke Talen gebruiken van die speciale programma waarmee ze via het scherm met de leerlingen grammatica kunnen oefenen e.d. Ik geloof dat juist voor talen heel handige programma's bestaan, waardoor je niet meer alles zelf hoeft uit te gaan schrijven op een bord. Het komt op mij over als een arbeidsintensieve en achterhaalde methode.
Het is er vast, maar als het geld kost is het sowieso geen optie hier, en de gratis dingen ben ik redelijk bekend mee.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 16:46 schreef Franny_G het volgende:
Mijn collega's van Klassieke Talen gebruiken van die speciale programma waarmee ze via het scherm met de leerlingen grammatica kunnen oefenen e.d. Ik geloof dat juist voor talen heel handige programma's bestaan, waardoor je niet meer alles zelf hoeft uit te gaan schrijven op een bord. Het komt op mij over als een arbeidsintensieve en achterhaalde methode.
Ik zal het even voor je navragen! Zag het een keertje bij een studiedag en het ziet er echt gaaf uit!quote:Op dinsdag 3 maart 2015 18:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Kun je mij zeggen welke programma's dat zijn? Ik doe namelijk Klassieke Talen, en het gedeelte ICT van de opleiding is op z'n zachtst gezegd lacunair en verouderd...
Ja, snap ik. Van die sectie begrijp ik dat ze het verdelen over de collega's, dus iedereen doet een leerjaar bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 18:11 schreef kwakz0r het volgende:
Heel eerlijk: op dit moment (baby, net weer aan het werk) begin ik niet aan nieuwe dingen. Onderbouwlessen doe ik volledig op routine en dat kost minder tijd dan dingen uitwerken op de computer
Ik zet een pp niet op de ELO. Maar sowieso gebruik ik bij prezi en bij pp heel weinig tekst. Prezi vind ik heel fijn bij mijn vak omdat je er zo goed oorzaak-gevolg schakels inzichtelijk in kunt maken. Maar dan nog moet een leerling het in eigen woorden in het schrift opschrijven. Ik vertel er altijd heel veel om heen, en de presentatie is dan alleen om het een en ander visueel te maken. Maar ja, onze vakken verschillen nogal natuurlijk.quote:Bij grammatica-aantekeningen wil ik dat leerlingen met me meeschrijven, mijn ervaring is dat ze bij een prezi of ppt juist stoppen met schrijven en denken en alleen gaan zitten consumeren 'want u zet het toch op de elo?'... Ook gaat het tempo van de uitleg omhoog, wat bij sommige dingen m.i. juist niet wenselijk is.
Ik maak veel gebruik van het werk van anderen! Ik zoek altijd eerst even goed of iemand anders niet toevallig al het wiel heeft uitgevonden voordat ik zelf aan de slag ga.quote:Maar misschien ga ik nog eens aan de prezi's (bespaart bij hergebruik wel tijd). Doe ik al voor bovenbouw leesvaardigheis.
Sowieso wil ik volgend jaar flipped classroom proberen!
Ik vind grammatica heel lastig uitleggen als ik niet zelf de manier van uitleggen bedacht heb.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 20:16 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Ja, snap ik. Van die sectie begrijp ik dat ze het verdelen over de collega's, dus iedereen doet een leerjaar bijvoorbeeld.
[..]
Ik zet een pp niet op de ELO. Maar sowieso gebruik ik bij prezi en bij pp heel weinig tekst. Prezi vind ik heel fijn bij mijn vak omdat je er zo goed oorzaak-gevolg schakels inzichtelijk in kunt maken. Maar dan nog moet een leerling het in eigen woorden in het schrift opschrijven. Ik vertel er altijd heel veel om heen, en de presentatie is dan alleen om het een en ander visueel te maken. Maar ja, onze vakken verschillen nogal natuurlijk.
[..]
Ik maak veel gebruik van het werk van anderen! Ik zoek altijd eerst even goed of iemand anders niet toevallig al het wiel heeft uitgevonden voordat ik zelf aan de slag ga.
Hmmz dat is heel vervelend. Ik herken het niet ook al heb ik twee jonge kinderen. Ik merk wel dat er verschil zit tussen bovenbouw en onderbouw. In de bovenbouw is de werkdruk veel groter bij ons.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 16:52 schreef Franny_G het volgende:
Sinds ik een kind heb, heb ik ineens af en toe momenten dat ik zo twijfel aan het onderwijs en of ik het nog wel wil. Ik vind de werkdruk op bepaalde momenten zo niet leuk en ik ervaar dan zoveel stress als ik voortdurend achter de feiten aanloop, deadlines net wel of net niet haal, steeds af moeten wegen in hoeverre ik tijd met vriend en kind moet opgeven om toch maar weer wat werk te doen in het weekend. Niet toekom aan hobby's of sport omdat de tijd die ik heb steeds opgaat aan mijn werk + nog iets van 'een sociaal leven'. Enerzijds denk ik: dit is vast voor alle 'verse' ouders een lastig punt, anderzijds is dit ook wel een onderwijsding, denk ik. Ik heb gewoon geen zin om altijd het gevoel te hebben dat ik tekortschiet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |