abonnement Unibet Coolblue
pi_149123584
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 21:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Wel gênant dat ze dat jaar geschiedenis gaan afschaffen zeg. Eigenlijk zou dat tot de zesde klas verplicht moeten zijn. :(
Mee eens. Maar de beslissing is formeel nog niet genomen en moet dan ook nog langs de MR. Zeer voorbarig dus dat de schoolleiding nu al die adviezen dan vraagt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  woensdag 28 januari 2015 @ 07:25:26 #102
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_149129003
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 21:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Wel gênant dat ze dat jaar geschiedenis gaan afschaffen zeg. Eigenlijk zou dat tot de zesde klas verplicht moeten zijn. :(
Waarom?

Ik vind die focus op "academische" vakken pas gênant...
pi_149129225
Geschiedenis zou op het vwo wel vier jaar verplicht moeten zijn, imo. Hopelijk houdt de mr dat nog tegen. En ik snap ook goed dat je niet nu al adviezen wilt geven. Als je dat weet, kijk je inderdaad op een andere manier naar toetsen. Ik vind het ook altijd belachelijk dat ik aan het eind van het studiejaar advies moet geven over wel of geen BSA voor studenten die ik in het hele jaar tien keer heb gezien bij slb. Gelukkig weegt het advies van de decaan zwaarder.
  woensdag 28 januari 2015 @ 09:40:44 #104
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_149130610
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 07:25 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Waarom?

Ik vind die focus op "academische" vakken pas gênant...
Het middelbaar onderwijs zou zich moeten richten op algemene vorming en burgerschapsvorming. Kennis van de geschiedenis is daarvoor essentieel.
  woensdag 28 januari 2015 @ 10:13:31 #105
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_149131280
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 09:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Het middelbaar onderwijs zou zich moeten richten op algemene vorming en burgerschapsvorming. Kennis van de geschiedenis is daarvoor essentieel.
Ja inderdaad, in de basis van de vorming, maar maak er eens een vak bij dat je leert belastingaangifte te doen.

Onderwijs is niet alleen burgerschapsvorming en opvoeding. Onderwijs is het voorbereiden om ook als burger straks een baan te kunnen vinden en te houden en of 6 jaar geschiedenis daarvoor essentieel is? Tenzij je natuurlijk die richting op wil.

Ik vind geschiedenis zo overrated als vak. Je krijgt geschiedenis zo enorm lang in je onderwijs carriere. Is natuurkunde niet belangrijk voor burgerschapsvorming, weten waarom de wereld draait? Zo valt voor alles wel wat te zeggen natuurlijk.

Is grammatica echt nog zo belangrijk nu er spellingscontrole is? Zijn breuken etc uit je hoofd leren echt nou zo enorm belangrijk terwijl je met de pc veel moeilijkere en boeiendere bewerkingen kan uitvoeren?

Ons schoolsysteem is zo vreselijk ouderwets en achterhaald en als je vraagt waarom komt er altijd uit "Omdat je de basis moet weten." of "Vanwege burgerschapsvorming." of de al oude "Omdat we dat altijd al zo doen, ik kan.... blablablabla."

Moet je weten hoe je auto werkt om er in te mogen rijden, of alles fases van opgroeien uit je hoofd kennen inc alle pedagogen om een kind op te kunnen voeden? Moet je een huis kunnen bouwen om er in te mogen wonen? Moet je perse de hele wereldgeschiedenis kennen om goed en kwaad te herkennen? Bovendien leren mensen klaarblijkelijk niet veel van de geschiedenis aangezien constant dezelfde fouten gemaakt worden.

Maar goed. Dit is een "kleine" ergernis van mij in het onderwijs.
pi_149131727
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 10:13 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Ja inderdaad, in de basis van de vorming, maar maak er eens een vak bij dat je leert belastingaangifte te doen.

Onderwijs is niet alleen burgerschapsvorming en opvoeding. Onderwijs is het voorbereiden om ook als burger straks een baan te kunnen vinden en te houden en of 6 jaar geschiedenis daarvoor essentieel is? Tenzij je natuurlijk die richting op wil.

Ik vind geschiedenis zo overrated als vak. Je krijgt geschiedenis zo enorm lang in je onderwijs carriere. Is natuurkunde niet belangrijk voor burgerschapsvorming, weten waarom de wereld draait? Zo valt voor alles wel wat te zeggen natuurlijk.

Is grammatica echt nog zo belangrijk nu er spellingscontrole is? Zijn breuken etc uit je hoofd leren echt nou zo enorm belangrijk terwijl je met de pc veel moeilijkere en boeiendere bewerkingen kan uitvoeren?

Ons schoolsysteem is zo vreselijk ouderwets en achterhaald en als je vraagt waarom komt er altijd uit "Omdat je de basis moet weten." of "Vanwege burgerschapsvorming." of de al oude "Omdat we dat altijd al zo doen, ik kan.... blablablabla."

Moet je weten hoe je auto werkt om er in te mogen rijden, of alles fases van opgroeien uit je hoofd kennen inc alle pedagogen om een kind op te kunnen voeden? Moet je een huis kunnen bouwen om er in te mogen wonen? Moet je perse de hele wereldgeschiedenis kennen om goed en kwaad te herkennen? Bovendien leren mensen klaarblijkelijk niet veel van de geschiedenis aangezien constant dezelfde fouten gemaakt worden.

Maar goed. Dit is een "kleine" ergernis van mij in het onderwijs.
Lezen we hier een gefrustreerde hbo'er? :+
  woensdag 28 januari 2015 @ 10:35:55 #107
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_149131813
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 10:13 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Ja inderdaad, in de basis van de vorming, maar maak er eens een vak bij dat je leert belastingaangifte te doen.

Onderwijs is niet alleen burgerschapsvorming en opvoeding. Onderwijs is het voorbereiden om ook als burger straks een baan te kunnen vinden en te houden en of 6 jaar geschiedenis daarvoor essentieel is? Tenzij je natuurlijk die richting op wil.

Ik vind geschiedenis zo overrated als vak. Je krijgt geschiedenis zo enorm lang in je onderwijs carriere. Is natuurkunde niet belangrijk voor burgerschapsvorming, weten waarom de wereld draait? Zo valt voor alles wel wat te zeggen natuurlijk.

Is grammatica echt nog zo belangrijk nu er spellingscontrole is? Zijn breuken etc uit je hoofd leren echt nou zo enorm belangrijk terwijl je met de pc veel moeilijkere en boeiendere bewerkingen kan uitvoeren?

Ons schoolsysteem is zo vreselijk ouderwets en achterhaald en als je vraagt waarom komt er altijd uit "Omdat je de basis moet weten." of "Vanwege burgerschapsvorming." of de al oude "Omdat we dat altijd al zo doen, ik kan.... blablablabla."

Moet je weten hoe je auto werkt om er in te mogen rijden, of alles fases van opgroeien uit je hoofd kennen inc alle pedagogen om een kind op te kunnen voeden? Moet je een huis kunnen bouwen om er in te mogen wonen? Moet je perse de hele wereldgeschiedenis kennen om goed en kwaad te herkennen? Bovendien leren mensen klaarblijkelijk niet veel van de geschiedenis aangezien constant dezelfde fouten gemaakt worden.

Maar goed. Dit is een "kleine" ergernis van mij in het onderwijs.
Je ergert je niet aan nutteloze vakken, je ergert je aan het feit dat nuttige vakken nutteloze inhouden hebben.

Nee, het is niet nuttig om breuken van buiten te stampen bij wiskunde, duizenden data en namen te onthouden bij geschieden en kleine grammaticanazi's op te voeden bij Nederlands. Maar wiskunde, geschiedenis en Nederlands zijn wel degelijk nuttig. Dat belastinggedoe kun je bijvoorbeeld bij wiskunde aanleren, en goed Nederlands spreken is een voordeel bij bijna alles.

In principe zie ik vakinhouden liefst als vehikels om algemeen vormende principes en vaardigheden aan te leren. Weten hoe je krachten berekent of dat Hendrik te voet naar Canossa ging zijn op zich geen algemene vorming. Maar als dat gebruikt wordt in context van het aanleren van bijvoorbeeld de werking van de wetenschappelijke methode respectievelijk de spanning tussen religieus en werelds gezag, lijkt me dat een perfecte situatie.

Gelukkig hebben de powers that be dat ook ingezien, want dit is precies hoe veel vakken tegenwoordig gegeven worden. Buiten enkele feiten die als essentieel gezien worden, zijn de vakinhouden vooral bedoeld om vaardigheden aan te brengen.
pi_149134096
Beste docenten,

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Op dit moment ben ik werkzoekend na mijn opleiding commerciële economie (HBO). Het lijkt mij erg leuk om les te gaan geven en ben dan ook naar de mogelijkheden aan het kijken dit te doen via een kopopleiding.

Waar ik mij zorgen om maak als wellicht aankomend leraar economie zijn de baankansen. Als ik zoek op een website als Meesterbaan, zie ik vrijwel geen vacatures voor leraren economie.

Dit kan natuurlijk over een jaar anders zijn, maar toch wordt ik hierdoor wat afgeschrikt. Ik wil immers wel graag een baan kunnen vinden.

Is er op dit moment een overschot aan tweedegraads leraren economie?
pi_149135006
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 11:58 schreef Gekkefret het volgende:
Beste docenten,

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Op dit moment ben ik werkzoekend na mijn opleiding commerciële economie (HBO). Het lijkt mij erg leuk om les te gaan geven en ben dan ook naar de mogelijkheden aan het kijken dit te doen via een kopopleiding.

Waar ik mij zorgen om maak als wellicht aankomend leraar economie zijn de baankansen. Als ik zoek op een website als Meesterbaan, zie ik vrijwel geen vacatures voor leraren economie.

Dit kan natuurlijk over een jaar anders zijn, maar toch wordt ik hierdoor wat afgeschrikt. Ik wil immers wel graag een baan kunnen vinden.

Is er op dit moment een overschot aan tweedegraads leraren economie?
Volgens mij wel...

Is natuurlijk voornamelijk bovenbouwvak, dus minder tweedegrads docenten nodig.

Zie ook dit artikel over tekortvakken en overschotvakkenoverschotvakken (maar wordt geen verschil gemaakt tussen eeeste en tweeegraads. Voor eerstehrads engels is een ekort voor tweesegraads een overschot bijvoorbeeld):
http://www.aob.nl/default.aspx?id=31&article=49449
Kwak
  woensdag 28 januari 2015 @ 12:56:35 #110
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_149135601
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 11:58 schreef Gekkefret het volgende:
Beste docenten,

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Op dit moment ben ik werkzoekend na mijn opleiding commerciële economie (HBO). Het lijkt mij erg leuk om les te gaan geven en ben dan ook naar de mogelijkheden aan het kijken dit te doen via een kopopleiding.

Waar ik mij zorgen om maak als wellicht aankomend leraar economie zijn de baankansen. Als ik zoek op een website als Meesterbaan, zie ik vrijwel geen vacatures voor leraren economie.

Dit kan natuurlijk over een jaar anders zijn, maar toch wordt ik hierdoor wat afgeschrikt. Ik wil immers wel graag een baan kunnen vinden.

Is er op dit moment een overschot aan tweedegraads leraren economie?
Vacatures komen kennelijk vooral online zo rond het einde van het schooljaar. Dan wordt de inventaris opgemaakt van het aantal uren dat leraren volgend schooljaar kunnen/mogen/willen werken en gaat het bestuur op zoek naar opvulling van die uren. Halverwege het jaar ga je vooral interimjobs vinden.

Tenminste, zo werkt het hier in België.
pi_149135663
Dat ook ja, het begint in maart zo'n beetje met een piek in april :Y
Kwak
  woensdag 28 januari 2015 @ 13:20:25 #112
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_149136303
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 10:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Je ergert je niet aan nutteloze vakken, je ergert je aan het feit dat nuttige vakken nutteloze inhouden hebben.

Nee, het is niet nuttig om breuken van buiten te stampen bij wiskunde, duizenden data en namen te onthouden bij geschieden en kleine grammaticanazi's op te voeden bij Nederlands. Maar wiskunde, geschiedenis en Nederlands zijn wel degelijk nuttig. Dat belastinggedoe kun je bijvoorbeeld bij wiskunde aanleren, en goed Nederlands spreken is een voordeel bij bijna alles.

In principe zie ik vakinhouden liefst als vehikels om algemeen vormende principes en vaardigheden aan te leren. Weten hoe je krachten berekent of dat Hendrik te voet naar Canossa ging zijn op zich geen algemene vorming. Maar als dat gebruikt wordt in context van het aanleren van bijvoorbeeld de werking van de wetenschappelijke methode respectievelijk de spanning tussen religieus en werelds gezag, lijkt me dat een perfecte situatie.

Gelukkig hebben de powers that be dat ook ingezien, want dit is precies hoe veel vakken tegenwoordig gegeven worden. Buiten enkele feiten die als essentieel gezien worden, zijn de vakinhouden vooral bedoeld om vaardigheden aan te brengen.
Ik vind het vooral vies tegenvallen hoe de meeste vakken gegeven worden, zonder diepgang, zonder inhoud, zonder link naar de samenleving of de toekomstige beroepsvorming. Er is een aantal progressievere scholen, maar ouders zijn daar vaak toch ook erg huiverig voor.
pi_149136651
Bedankt voor de reacties! Toch zie ik bij Meesterbaan nu al vrij veel vacatures voor wiskunde, Nederlands en Engels. Hoe gaat het bij jullie op school? Zijn daar meerdere tweedegraads economie docenten werkzaam?

Hoe wordt er trouwens over het algemeen aangekeken tegen mensen die een kopopleiding hebben gedaan? Ik kan me voorstellen dat scholen liever docenten aannemen die vier jaar bezig zijn geweest met het docentschap.
pi_149138728
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 13:35 schreef Gekkefret het volgende:
Bedankt voor de reacties! Toch zie ik bij Meesterbaan nu al vrij veel vacatures voor wiskunde, Nederlands en Engels. Hoe gaat het bij jullie op school? Zijn daar meerdere tweedegraads economie docenten werkzaam?

Hoe wordt er trouwens over het algemeen aangekeken tegen mensen die een kopopleiding hebben gedaan? Ik kan me voorstellen dat scholen liever docenten aannemen die vier jaar bezig zijn geweest met het docentschap.
Even nadenken, bij ons zijn
1 tweedegraads die kopopl heeft gedaan.
2 tweedegr die in opl zijn voor eerstegraads
2 eerstegraders

Weet niet wie daarvan eco en wie m&o of beide bevoegdheden heeft.
Kwak
pi_149162410
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 13:20 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Ik vind het vooral vies tegenvallen hoe de meeste vakken gegeven worden, zonder diepgang, zonder inhoud, zonder link naar de samenleving of de toekomstige beroepsvorming. Er is een aantal progressievere scholen, maar ouders zijn daar vaak toch ook erg huiverig voor.
Waar baseer je dit nu op?

Geschiedenis is bij uitstek een vak waarbij je voortdurend de actualiteit kunt betrekken. En wat je dan doet, is ze laten zien dat de zaken een stuk genuanceerder liggen dan je vaak via nieuws/internet/gesprekken aan de keukentafel te horen krijgt. Dat er ook heel veel meer achter zit: een complexe geschiedenis. Geschiedenis leert je je te verplaatsen in verschillende perspectieven, leert je dat de wereld zoals we die nu kennen er niet zomaar is gekomen, dat we ergens vandaan komen, dat je eigen tijd weliswaar heel bijzonder en nieuw lijkt, maar dat mensen in het verleden al dezelfde dilemma's en conflicten zijn tegengekomen en dat je dan dus kunt bekijken hoe zij daarmee omgingen. Je leert er wel degelijk heel veel van, maar het idee dat je daarmee de mens kunt veranderen of problemen in de toekomst echt kunt voorkomen, is inderdaad een illusie.

Goed, ik kan hier nog uren over doorgaan, want dat is nu eenmaal mijn vak.

Kennis kan nuttig en vormend zijn, ook als je het niet 1 op 1 kunt vertalen in praktische consequenties.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_149180416
Ben ik weer.

Een jaar of 6 geleden deed in wiskunde aan de NHL. Wegens omstandigheden was de combinatie lesgeven en lessen volgen niet haalbaar. Nu volg ik wederom het eerste jaar, nu op Windesheim, afstandsleren. En dit gaat tot nog toe goed!
In 1982 heb ik LO handvaardigheid/textiel gedaan. In 1987/1988 applicaties wiskunde.

En nu maak ik echt de lerarenopleiding af. Ik geef 6 jaar les op het VMBO en geniet iedere dag van 'mijn' kinderen, met volle teugen.

Heeft iemand een suggestie voor een verhaal van 5 minuten? Het is een opdracht voor drama. Vroeger heette dat taalgedrag. Sta je goed? Spreek je duidelijk? Enz. Het mag een sage zijn en het moet geschikt voor 12plus zijn.

Mocht ik iemand kunnen helpen, PM me dan. Ik werk graag samen, denk graag mee met anderen.
pi_149279435
Interessante aflevering van Tegenlicht net, over vernieuwingen in het onderwijs. Paar scholen die het heel anders doen dan gebruikelijk.
  zondag 1 februari 2015 @ 22:29:40 #118
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_149280814
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 21:58 schreef Bleie het volgende:
Interessante aflevering van Tegenlicht net, over vernieuwingen in het onderwijs. Paar scholen die het heel anders doen dan gebruikelijk.
ik vond het hyperion lyceum nog het interessantste/meest aansprekend, de rest was me wat te ver van mijn bed. maar goed, de eerstgenoemde zitten de grote amsterdamse gymnasia als steun achter. en persoonlijk heb ik bij dat soort vernieuwing toch vaak het idee dat het het meeste terechtkomt/past bij de wat begaafdere leerlingen. of meer, dat die er het meeste voordeel uithalen. terwijl vernieuwend onderwijs m.i. ook goed zou (moeten) zijn voor vmbo. die hebben net zo goed recht op goed werkende moderne didactiek.
Kwak
pi_149281164
Heb het niet kunnen kijken, maar ga het nog wel terugzien, denk ik. Ik heb ook wel het idee dat we met een gedateerd systeem zitten.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zondag 1 februari 2015 @ 23:22:25 #120
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_149283146
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 22:29 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

ik vond het hyperion lyceum nog het interessantste/meest aansprekend, de rest was me wat te ver van mijn bed. maar goed, de eerstgenoemde zitten de grote amsterdamse gymnasia als steun achter. en persoonlijk heb ik bij dat soort vernieuwing toch vaak het idee dat het het meeste terechtkomt/past bij de wat begaafdere leerlingen. of meer, dat die er het meeste voordeel uithalen. terwijl vernieuwend onderwijs m.i. ook goed zou (moeten) zijn voor vmbo. die hebben net zo goed recht op goed werkende moderne didactiek.
Die scholen zijn er ook. Sterker nog, nieuwere scholen werken steeds vaker met een focus op 21st century skills zoals het Ashram college in Alphen of de nieuwe VMBO -T in Utrecht MAVO TIEN.

Dit soort scholen spreekt mij zoveel meer aan. Morgen even de herhaling proberen te kijken,
  zondag 1 februari 2015 @ 23:31:08 #121
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_149283454
Hm over het Ashram heb ik dan weer minder positiefs gehoord, maar goed, dat is vast ook deels gekleurd door mijn eigen vooroordelen stammend uit de tijd dat ik op een andere school in Alphen zat als leerling ;)
Kwak
pi_149288215
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 22:29 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

ik vond het hyperion lyceum nog het interessantste/meest aansprekend, de rest was me wat te ver van mijn bed. maar goed, de eerstgenoemde zitten de grote amsterdamse gymnasia als steun achter. en persoonlijk heb ik bij dat soort vernieuwing toch vaak het idee dat het het meeste terechtkomt/past bij de wat begaafdere leerlingen. of meer, dat die er het meeste voordeel uithalen. terwijl vernieuwend onderwijs m.i. ook goed zou (moeten) zijn voor vmbo. die hebben net zo goed recht op goed werkende moderne didactiek.
Hyperion is hier vlak bij, wordt vast een optie als we op zoek gaan naar een vo-school voor onze oudste (over zes jaar :+ ). Maar die andere school had ook vmbo. Daar zaten nu juist alle kinderen door elkaar, en niet meer gescheiden naar niveau. Ik weet trouwens niet of dat nou echt prettig is voor die kinderen.
  maandag 2 februari 2015 @ 07:28:53 #123
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_149288217
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:31 schreef kwakz0r het volgende:
Hm over het Ashram heb ik dan weer minder positiefs gehoord, maar goed, dat is vast ook deels gekleurd door mijn eigen vooroordelen stammend uit de tijd dat ik op een andere school in Alphen zat als leerling ;)
Groene Hart?
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  maandag 2 februari 2015 @ 07:28:59 #124
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_149288218
Ashram werkt met EduScrum. Super gaaf voor projecten.
pi_149288614
quote:
10s.gif Op maandag 2 februari 2015 07:28 schreef Faux. het volgende:

[..]

Groene Hart?
Yup. Ik mocht niet naar het H.ashram ;)

Maar later ook van een vriendin die er gewerkt heeft. De schoolsfeer past niet zo bij mij. Ik ben zelf misschien wel te ouderwets maar ik wil niet bij mijn voornaam aangesproken worden bijvoorbeeld. Zelf heb ik ook nogal genoten van het ouderwets klassikale pre-tweedefase onderwijs dat ik zelf heb gehad. Maar goed, dat werkt ook niet voor elke leerling.
Kwak
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')