abonnement Unibet Coolblue
pi_147662535
Oh wat irritant Razz! Kun je niet in een tussenuur met haar afspreken en dan baby meenemen in de draagzak ofzo? Er is vast wel iemand die even wil knuffelen tussendoor...

Dan een uurtje gaan zitten met de stw en met een marker afstrepen wat ze al heeft gedaan?
Kwak
pi_147662538
Oh vervelend, Razz. Het is altijd wel fijn als je iemand echt even kunt spreken!
Aan de andere kant klinkt het ook alsof de leerlingen blij mogen zijn dat jij weer terug bent. ;) .
Misschien is het een idee om te beginnen met een soort diagnostische toets, om te peilen waar hun niveau ligt? En je kunt ze bijvoorbeeld het werk van elkaar laten nakijken, zodat ze zelf in kaart brengen waar de problemen nog zitten? En op basis daarvan kun jij dan de laatste lessen bepalen? Het is wel fijn/goed als het een gedeelde verantwoordelijkheid wordt: dat de leerlingen snappen dat jullie dit samen goed gaan oplossen en dat ieders inzet daarbij vereist is.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_147662853
Ik ben zo enthousiast over de lessenserie die ik nu geef in klas 5!

Ze lezen - naast het gewone leerboek - het boek 'El negro en ik'. Daarnaast behandel ik met ze de geschiedenis van kolonisatie, slavenhandel/slavernij/, de Verlichting/abolitionisme, dekolonisatie en de relatie Europa - rest van de wereld en dat is echt een groot succes. We zijn begonnen met een les over de zwartepietendiscussie en we zijn dus eigenlijk aan het onderzoeken wat nu de historische achtergronden zijn (en dan niet zozeer van het Sinterklaasfeest maar van de verhoudingen in de wereld). De leerlingen vinden het boek boeiend om te lezen, de lessen zijn heel interessant, ook voor mij. Ik vind het zo inspirerend!
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_147663223
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 09:34 schreef kwakz0r het volgende:
Oh wat irritant Razz! Kun je niet in een tussenuur met haar afspreken en dan baby meenemen in de draagzak ofzo? Er is vast wel iemand die even wil knuffelen tussendoor...

Dan een uurtje gaan zitten met de stw en met een marker afstrepen wat ze al heeft gedaan?
Helaas, zij is niet meer op school deze week omdat ze een project begeleidt. Nouja, ik heb in elk geval nóg een keer al mijn vragen gemaild, met de sectievoorzitter in de CC zodat die ook kan inspringen. En zo'n diagnostische toets is ook een goed idee, daar ga ik mee aan de slag.

Ik ben ook gewoon teveel een controlfreak om heel relaxed 'we zien wel' halverwege een schooljaar in te stappen merk ik.
pi_147663248
Klinkt interessant Franny!

Ik hou ook zo van 5V O+ Kun je echt de diepte mee in zonder de druk van jet eindexamen.
pi_147700225
Ik zou gewoon even bellen, Razz. Dat doe ik in zulke situaties ook.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_147700396
quote:
7s.gif Op woensdag 17 december 2014 09:56 schreef Franny_G het volgende:
Ik ben zo enthousiast over de lessenserie die ik nu geef in klas 5!

Ze lezen - naast het gewone leerboek - het boek 'El negro en ik'. Daarnaast behandel ik met ze de geschiedenis van kolonisatie, slavenhandel/slavernij/, de Verlichting/abolitionisme, dekolonisatie en de relatie Europa - rest van de wereld en dat is echt een groot succes. We zijn begonnen met een les over de zwartepietendiscussie en we zijn dus eigenlijk aan het onderzoeken wat nu de historische achtergronden zijn (en dan niet zozeer van het Sinterklaasfeest maar van de verhoudingen in de wereld). De leerlingen vinden het boek boeiend om te lezen, de lessen zijn heel interessant, ook voor mij. Ik vind het zo inspirerend!
Klinkt heel leuk! Heb je die zelf ontwikkeld? Ik heb toen het boek net uitkwam ook El negro en ik met veel plezier gelezen. (Frank Westerman heeft recentelijk nog een boek uitgebracht dat ik graag wil lezen, Stikvallei - intrigerend verhaal!).

De afdeling waar ik nu voor werk, is trouwens erg veel bezig met dit type leren (betekenisvol/samenwerkend/onderzoekend leren). Ik ben nu met enkel andere onderzoekers bezig om een onderzoeksvoorstel hieromtrent in te dienen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_147700469
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 11:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Klinkt heel leuk! Heb je die zelf ontwikkeld? Ik heb toen het boek net uitkwam ook El negro en ik met veel plezier gelezen. (Frank Westerman heeft recentelijk nog een boek uitgebracht dat ik graag wil lezen, Stikvallei - intrigerend verhaal!).

De afdeling waar ik nu voor werk, is trouwens erg veel bezig met dit type leren (betekenisvol/samenwerkend/onderzoekend leren). Ik ben nu met enkel andere onderzoekers bezig om een onderzoeksvoorstel hieromtrent in te dienen.
Ja, zelf ontwikkeld. Dat is echt wat ik het liefste doe. O+ .

Ik ben ook echt heel erg van die manier van leren. Dat boek is daarom ook heel geschikt, want het neemt de leerlingen echt mee op een persoonlijke zoektocht van de schrijver.
Leuk dat je het boek ook kent. Fijne schrijver is het.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_147703462
Ik vind het samen op onderzoek gaan een geweldige werkvorm. Daarom zijn de bachelor- en masterscripties ook zo leuk om te begeleiden. Voor mezelf is het ook leerzaam, want ik ontdek steeds weer nieuwe dingen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_147798846
quote:
‘Verstand op nul en vooral niet te kritisch zijn’
http://www.vn.nl/Archief/(...)te-kritisch-zijn.htm

Het besproken verhaal van Vrij Nederland is nu ook algemeen toegankelijk.
pi_148314273
Ik moet deze week op mijn lerarenopleiding Nederlands een 'minilesje' van 5 a 10 minuten verzorgen voor mijn medestudenten en ik vind het toch lastiger dan het mij aanvankelijk leek. Nu heb ik op mijn stage al wel een aantal keer voor de klas gestaan, maar dat is anders.

De minilesjes van anderen die ik tot nu toe heb gezien hebben allemaal een leuke, originele of dynamische insteek maar ik blijf er een beetje op hangen. Het lijkt mij leuk om iets te doen over het houden van een betoog. Dus dat je uitlegt dat je begint met een stelling en vervolgens met argumenten en bewijzen komt om je stelling te onderbouwen. Maar ik wil er graag ook iets van een interactief element inbouwen om de groep erbij te betrekken. Heeft iemand misschien een ideetje?
  zondag 4 januari 2015 @ 13:44:51 #62
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_148315345
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 13:18 schreef Thomas B. het volgende:
Ik moet deze week op mijn lerarenopleiding Nederlands een 'minilesje' van 5 a 10 minuten verzorgen voor mijn medestudenten en ik vind het toch lastiger dan het mij aanvankelijk leek. Nu heb ik op mijn stage al wel een aantal keer voor de klas gestaan, maar dat is anders.

De minilesjes van anderen die ik tot nu toe heb gezien hebben allemaal een leuke, originele of dynamische insteek maar ik blijf er een beetje op hangen. Het lijkt mij leuk om iets te doen over het houden van een betoog. Dus dat je uitlegt dat je begint met een stelling en vervolgens met argumenten en bewijzen komt om je stelling te onderbouwen. Maar ik wil er graag ook iets van een interactief element inbouwen om de groep erbij te betrekken. Heeft iemand misschien een ideetje?
Bouw je minilesje op als een klassiek betoog. Begin vooraan, houd op het bord schematisch bij wat je zojuist gedaan hebt. Met andere woorden:

Inleiding, met stelling (bijv: "een betoog heeft een aantal verplichte argumenten.")
Argumenten voor (je zegt welke elementen, waarom het die opbouw heeft, wat daar makkelijk aan is)
Argumenten tegen met weerlegging (je vertelt hoe je ook kunt afwijken van de elementen, om een bepaald effect te krijgen bijvoorbeeld, maar dat dat niet te vaak kan gebeuren)
Conclusie (bijv. "kortom, een betoog heeft verplichte argumenten, maar je kunt er in uitzonderlijke situaties van afwijken").

Eigenlijk doe je als leraar al precies hetzelfde als je leerlingen een nieuw concept bijbrengt.
pi_148316344
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 13:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Bouw je minilesje op als een klassiek betoog. Begin vooraan, houd op het bord schematisch bij wat je zojuist gedaan hebt. Met andere woorden:

Inleiding, met stelling (bijv: "een betoog heeft een aantal verplichte argumenten.")
Argumenten voor (je zegt welke elementen, waarom het die opbouw heeft, wat daar makkelijk aan is)
Argumenten tegen met weerlegging (je vertelt hoe je ook kunt afwijken van de elementen, om een bepaald effect te krijgen bijvoorbeeld, maar dat dat niet te vaak kan gebeuren)
Conclusie (bijv. "kortom, een betoog heeft verplichte argumenten, maar je kunt er in uitzonderlijke situaties van afwijken").

Eigenlijk doe je als leraar al precies hetzelfde als je leerlingen een nieuw concept bijbrengt.
Dat is een heel goed idee! Ik ga ermee aan de slag. Thanks :)
pi_148330218
Of je print allerlei zinnen op A4 uit die delen van een betoog vormen en je deelt die uit. Aan de leerlingen om ze in een logische volgorde te krijgen, door rond te lopen en te vergelijken. En dan nabespreken: wat was logisch, hoe werkt het? (Desnoods bij grote groep opdelen dmv gekleurde vellen)
  zondag 4 januari 2015 @ 20:37:30 #65
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_148330444
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2015 20:33 schreef Razztwizzle het volgende:
Of je print allerlei zinnen op A4 uit die delen van een betoog vormen en je deelt die uit. Aan de leerlingen om ze in een logische volgorde te krijgen, door rond te lopen en te vergelijken. En dan nabespreken: wat was logisch, hoe werkt het? (Desnoods bij grote groep opdelen dmv gekleurde vellen)
Leuk! Ook voor leesvaardigheid handig dat soort knipteksten.
Kwak
pi_148554279
M'n laatste onderzoek ingeleverd voor de lerarenopleiding. Het is klaar.

Vreemd moment.
pi_148555660
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2015 23:20 schreef Friek_ het volgende:
M'n laatste onderzoek ingeleverd voor de lerarenopleiding. Het is klaar.

Vreemd moment.
Feestje *O*
Kwak
pi_148555723
quote:
1s.gif Op zondag 11 januari 2015 00:05 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Feestje *O*
Die geven we zodra alles ook daadwerkelijk is goedgekeurd.

Ondertussen mag ik werken aan mijn sollicitatiebrieven. Die zijn nog steeds ver onder niveau.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-01-2015 00:07:32 ]
pi_148561676
Gefeliciteerd, Friek!

Wat de miniles over het houden van een betoog betreft: je zou bijvoorbeeld een betoog kunnen geven zoals het niet moet (zonder dat tevoren aan te kondigen). Daarna kun je inventariseren met je medestudenten wat er allemaal misging.

Ik heb ook wel eens met studenten samen drogredenen bedacht. Dat vonden ze leuk en ze waren er heel bedreven in. :D
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_148561695
Oh wacht, de miniles zit er al op. :+ Hoe ging het?

(Ik ben ook nog ideeën aan het verzamelen, want ik geef volgend blok als onderdeel van een collegereeks argumentatieleer.)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 11 januari 2015 @ 12:06:44 #71
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_148562419
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 11:31 schreef Claudia_x het volgende:
Oh wacht, de miniles zit er al op. :+ Hoe ging het?

(Ik ben ook nog ideeën aan het verzamelen, want ik geef volgend blok als onderdeel van een collegereeks argumentatieleer.)
Heb je al eens aan het 4C/ID-model gedacht? In grote lijnen: je geeft ze eerst korte instructie over de grote lijnen van het schrijven van een betoog.
Dan laat je ze onder strikte begeleiding een stuk schrijven waarbij je telkens delen uitlicht (bijvoorbeeld: (drog)redenen, stijlfiguren in een betoog).
Op basis van dat eerste betoog bekijk je wat er goed en slecht ging bij de leerlingen en laat je ze een tweede betoog schrijven, waarbij je alleen instructie geeft wat betreft de dingen die slecht gaan. Opnieuw beoordeel je en stuur je bij.
Tenslotte laat je een derde betoog volledig autonoom schrijven. Daar kun je eventueel zelfs je examenopdracht van maken.
pi_148563597
Er staat in een levende talen tijdschrift van een paar jaar geleden ook een leuk artikel over schrijfvaardigheid en peer review: leerlingen elkaar laten corrigeren. Uitgevierd op een mbo opleiding volgens mij.

Even zoeken.

Meh. Ik kan het niet meer vinden...

[ Bericht 9% gewijzigd door kwakz0r op 11-01-2015 12:54:41 ]
Kwak
pi_148563993
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 12:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Heb je al eens aan het 4C/ID-model gedacht? In grote lijnen: je geeft ze eerst korte instructie over de grote lijnen van het schrijven van een betoog.
Dan laat je ze onder strikte begeleiding een stuk schrijven waarbij je telkens delen uitlicht (bijvoorbeeld: (drog)redenen, stijlfiguren in een betoog).
Op basis van dat eerste betoog bekijk je wat er goed en slecht ging bij de leerlingen en laat je ze een tweede betoog schrijven, waarbij je alleen instructie geeft wat betreft de dingen die slecht gaan. Opnieuw beoordeel je en stuur je bij.
Tenslotte laat je een derde betoog volledig autonoom schrijven. Daar kun je eventueel zelfs je examenopdracht van maken.
Klinkt heel zinvol, maar die mogelijkheden heb ik niet. Het gaat om een hoorcollege van ongeveer 100 studenten. Ik kan niet alle betogen nakijken (laat staan tussentijds feedback geven). Bovendien beginnen we nog veel basaler, namelijk met syllogistisch redeneren. Er komen ook principes als deductie en inductie ter sprake. We eindigen met drogredenen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_148564032
quote:
1s.gif Op zondag 11 januari 2015 12:48 schreef kwakz0r het volgende:
Er staat in een levende talen tijdschrift van een paar jaar geleden ook een leuk artikel over schrijfvaardigheid en peer review: leerlingen elkaar laten corrigeren. Uitgevierd op een mbo opleiding volgens mij.

Even zoeken.

Meh. Ik kan het niet meer vinden...
Dat heb ik afgelopen periode gedaan. Studenten moesten drie keer een onderwijsadvies schrijven. De eerste keer gaf ik feedback, de tweede keer gaven ze elkaar feedback (en ik keek daar weer naar) en de derde keer was voor een cijfer (en was het een advies over echte leerlingen voor een echte docent, die er zelf ook naar keek). Ze hebben met Google Docs gewerkt en dat was heel leuk om te doen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_148564163
Ik zoek nu vooral wat aansprekende voorbeelden van bijvoorbeeld logisch geldige en ongeldige redeneringen en werkvormen voor tijdens het hoorcollege. Buiten het hoorcollege doen de meeste studenten de opdrachten niet, dus op een of andere manier moet ik binnen het bestek van het college een vorm van actieve verwerking inbouwen. Dat is vrij lastig met zo'n grote groep.

Oh, in februari gaat m'n BKO-traject van start, dus daar hoop ik in ieder geval zinvolle ideeën voor de volgende reeks op te doen! Al wil ik er vooral werken aan het ontwerpen van een nieuw vak (over digitale media en de ontwikkeling van kinderen).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_148599845
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 13:07 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zoek nu vooral wat aansprekende voorbeelden van bijvoorbeeld logisch geldige en ongeldige redeneringen en werkvormen voor tijdens het hoorcollege. Buiten het hoorcollege doen de meeste studenten de opdrachten niet, dus op een of andere manier moet ik binnen het bestek van het college een vorm van actieve verwerking inbouwen. Dat is vrij lastig met zo'n grote groep.

Oh, in februari gaat m'n BKO-traject van start, dus daar hoop ik in ieder geval zinvolle ideeën voor de volgende reeks op te doen! Al wil ik er vooral werken aan het ontwerpen van een nieuw vak (over digitale media en de ontwikkeling van kinderen).
Niet heel spannend, maar: kopietjes uitdelen van een (paar) beroemde redevoering(en) (Obama, Wilders, Timmermans) en ze daarvan de argumentatie laten ontleden? Als er filmbeelden van zijn, kun je die misschien eerst laten zien, ze hun eerste indruk laten geven, dan laten analyseren, en dan kijken of ze van mening zijn veranderd (geen idee of dit werkt met zo'n grote groep, maar voor in mijn eigen klas vind ik het best een aardig idee, eigenlijk).
pi_148602468
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 13:07 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zoek nu vooral wat aansprekende voorbeelden van bijvoorbeeld logisch geldige en ongeldige redeneringen en werkvormen voor tijdens het hoorcollege. Buiten het hoorcollege doen de meeste studenten de opdrachten niet, dus op een of andere manier moet ik binnen het bestek van het college een vorm van actieve verwerking inbouwen. Dat is vrij lastig met zo'n grote groep.

Oh, in februari gaat m'n BKO-traject van start, dus daar hoop ik in ieder geval zinvolle ideeën voor de volgende reeks op te doen! Al wil ik er vooral werken aan het ontwerpen van een nieuw vak (over digitale media en de ontwikkeling van kinderen).
Zit je in een gebouw waar ze makkelijk een plek kunnen vinden om in kleinere groepen te werken? Dat doe ik redelijk vaak met hoorcollege's met 100 studenten, ze zich in groepjes van 3 of 4 laten verdelen, een opdracht geven, en ze een tijd geven dat ze terug moeten komen met nog genoeg tijd om alles te discusieren achteraf...
pi_148614309
Dat moet helaas tevoren allemaal gereserveerd worden en dat is best moeilijk. Dan krijg je zalen in verschillende gebouwen of 10 verdiepingen uit elkaar.

Ik zoek inderdaad nog naar opvallende redevoeringen of discussies, alleen moeten die heel specifiek betrekking hebben op de thema's in de collegereeks (bijv. mensverbetering, straf of beroepsethiek).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_148614485
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 18:54 schreef Claudia_x het volgende:
Dat moet helaas tevoren allemaal gereserveerd worden en dat is best moeilijk. Dan krijg je zalen in verschillende gebouwen of 10 verdiepingen uit elkaar.

Ik zoek inderdaad nog naar opvallende redevoeringen of discussies, alleen moeten die heel specifiek betrekking hebben op de thema's in de collegereeks (bijv. mensverbetering, straf of beroepsethiek).
Kijk eens naar wat TED-talks. Daar kan je ook zoeken op onderwerp.
  dinsdag 13 januari 2015 @ 11:34:43 #80
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_148635674
Ter illustratie van hoe de Vlaamse overheid omgaat met z'n leraren:
quote:
Vlaams minister van onderwijs Hilde Crevits (CD&V) wil dat leerkrachten al tijdens hun opleiding leren omgaan met kinderen die in armoede leven. Een aantal hogescholen in Vlaanderen hebben samen lespakketten ontwikkeld voor toekomstige kleuteronderwijzers. Daarin leren ze hoe ze de signalen van kleuters in armoede kunnen herkennen.

"Het is niet omdat een kind concentratieproblemen heeft dat het gedesinteresseerd is of lui is, daar kan onevenwichtige voeding aan de basis liggen", zegt minister Crevits. "Dus armoede kan zich op heel verschillende manieren uiten. Het is van belang dat we ook leraren in opleiding gevoelig maken en dat we hen een aantal instrumenten aanreiken om armoede te herkennen en er dan mee aan de slag te kunnen gaan."

Bron: De Redactie
Dit is het zoveelste plan om sociale problemen op het bord van de leraar te leggen. Er moet een brede eerste graad komen en speciale scholen worden veelal afgeschaft, waardoor laagbegaafde kinderen en kinderen met leerproblemen in gewone klassen komen. Zogenaamd omdat iedereen een gelijke kans te geven en om een hiërarchie tussen niveaus te voorkomen. Leraren moeten daarnaast 'oog hebben voor diversiteit': we dienen leerlingen met een gebrekkige integratie toch mee te krijgen.

Nu komt daar dus nog bij dat we het voorhoedegevecht tegen armoede moeten beginnen. Sowieso is de bewering dat leraren er geen rekening mee houden bijna lasterlijk. De meeste leraren doen al hun uiterste best om de gevolgen van armoede in schoolcontext te remediëren. Het probleem is vooral dat wij die kinderen niet kunnen helpen met hun armoede. Moet ik dan maar uit eigen zak die leerlingen maaltijden gaan geven? Moet ik ze bij mij thuis een veilige slaapplaats bieden?

Wanneer de leraren dan vragen hoe ze het moeten bolwerken zonder extra tijd en geld, krijgen ze te horen dat ze meer aan binnenklasdifferentiatie moeten doen. Maar hoe ze precies binnen één klas moeten differentiëren tussen arme en welvarende kinderen, tussen leerlingen met een talige en/of culturele achterstand en andere leerlingen, en tussen topleerlingen en leerlingen met leerproblemen, daar geven ze dan geen antwoord op...

En dan vragen ze zich af hoe het komt dat een kwart van de nieuwe leraren binnen vijf jaar stopt. :')

Sorry voor de rant, maar ik ben het echt kotsbeu dat het lerarenvak hier onwerkbaar wordt gemaakt door bezuinigingsmaatregelen, vermomd als sociale betrokkenheid.
pi_148653783
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 11:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

Nu komt daar dus nog bij dat we het voorhoedegevecht tegen armoede moeten beginnen. Sowieso is de bewering dat leraren er geen rekening mee houden bijna lasterlijk.
Staat dat er dan in? Ik heb de indruk dat je er meest in leest dan er staat. Geen wonder dat je je zo opwindt. :+

Overigens ben ik het volledig met je eens dat bezuinigingsmaatregelen die worden gebracht als verbeteringen bloedirritant zijn. Ik ben op zich een voorstander van diverse klassen/scholen, maar dan moet er wel heel goed nagedacht zijn over de randvoorwaarden (bijv. de grootte van de groepen).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 13 januari 2015 @ 22:11:15 #82
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_148657989
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 20:41 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Staat dat er dan in? Ik heb de indruk dat je er meest in leest dan er staat. Geen wonder dat je je zo opwindt. :+
Het wordt toch gesuggereerd. 'Leraren hebben bijscholing nodig omdat ze nu denken dat alle kinderen met concentratieproblemen lui of gedesinteresseerd zijn'. Dat vind ik extreem pijnlijk, juist omdat leerkrachten al veel doen om leerlingen met secundaire leerproblemen te helpen.
quote:
Overigens ben ik het volledig met je eens dat bezuinigingsmaatregelen die worden gebracht als verbeteringen bloedirritant zijn. Ik ben op zich een voorstander van diverse klassen/scholen, maar dan moet er wel heel goed nagedacht zijn over de randvoorwaarden (bijv. de grootte van de groepen).
Precies, en dat is maar zelden.
pi_148903191
Geslaagd als eerstegraads docent filosofie. Op naar het UWV.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-01-2015 11:23:02 ]
  woensdag 21 januari 2015 @ 11:45:50 #84
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_148903785
quote:
6s.gif Op woensdag 21 januari 2015 11:22 schreef Friek_ het volgende:
Geslaagd als eerstegraads docent filosofie. Op naar het UWV.
Oh, toch wel?

Gefeliciteerd ^O^
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_148904213
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 11:45 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Oh, toch wel?

Gefeliciteerd ^O^
Ja, toch wel. Men was na een kort beraad toch van mening dat ik startklaar was. Tsja, we zullen het maar gauw vergeten allemaal.
pi_148907941
quote:
6s.gif Op woensdag 21 januari 2015 11:22 schreef Friek_ het volgende:
Geslaagd als eerstegraads docent filosofie. Op naar het UWV.
Gefeliciteerd! En succes met de banenjacht.
pi_148907979
Zit hier trouwens iemand die Nederlands geeft op de havo?
pi_148998805
Ja, ik. :-)
  zaterdag 24 januari 2015 @ 08:28:56 #89
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_149002789
Hoe gaan jullie om met projecten en het behalen van de eindtermen.En dan bedoel ik dus niet het aloude taaldorp, maar projecten die gebruik maken van flipping the classroom of de scrummethode enzo. Zeker met talen moeten ze toch bepaalde woorden kennen en grammatica beheersen. Ik vind het zo jammer dat je altijd maar vast moet zitten aan een methode terwijl ik nog niet de perfecte methode heb gevonden.

Bovendien ben ik geen fan van klassikaal onderwijs met de focus op de "academische" vakken.
pi_149056224
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 00:28 schreef Netelig het volgende:
Ja, ik. :-)
Ha mooi. Wat leren havisten ongeveer over schrijfdoelen, (soorten) centrale vragen en de koppeling daartussen?
pi_149112592
Ik ben even benieuwd naar jullie mening... Geschiedenis is bij ons op school (gymnasium) verplicht tot en met klas 4 (is 1 jaar meer dan op andere scholen). Nu is er discussie gaande in hoeverre dit zo moet blijven. Als sectievoorzitter geschiedenis heb ik mijn argumenten natuurlijk wel op een rij, maar goed: schoolleiding gaat binnenkort beslissing nemen en dan moet het nog langs de mr.

Nu heeft de schoolleiding ineens besloten dat, met het oog op de mogelijk nieuwe ontwikkelingen, ik mijn leerlingen in klas 3 binnen een week een advies moet geven over mijn vak (wel of niet kiezen). Dit advies geven wij normaalgesproken dus in klas 4. Ik heb nu ingebracht dat ik het absurd vind dat ik binnen een week een advies klaar moet hebben, aangezien ik daar niet eerder van op de hoogte was. Met andere woorden: als ik het had geweten dan had ik in mijn lessen en bij het nakijken van toetsen bij bepaalde leerlingen wat meer opgelet of aantekeningen gemaakt. Ik vind dat je zo'n advies goed moet kunnen onderbouwen.

Volgens de schoolleiding zijn mijn bezwaren maar een beetje 'moeilijk gedoe' want ik heb toch inmiddels wel een goed beeld van de leerlingen? :') . |:( .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_149117265
Tja. Ik denk dat je halverwege een schooljaar op basis van de tot dan toe behaalde cijfers en wat je van ze gezien hebt in de les wel een aardig beeld hebt of leerlingen het vak in de bovenbouw wel of niet aan kunnen. Maar echt een sterk onderbouwd advies zal het niet worden. Het is wel heel fijn gecommuniceerd, zo een week van tevoren. Het lijkt onze schoolleiding wel :') ! Kortom; ik zou er niet blij mee zijn en het advies vooral niet-bindend maken, aangezien je het wel heel plotseling moet geven.

Heerst er bij jullie op school ook zo'n OpenDagStress? Jeetje zeg.. bij ons komen vrijdag de groep 8 (en 7 :o elk jaar meer!) leerlingen kijken. In het kader van "je personeel opvoeden" zijn we vandaag uitvoerig geïnstrueerd door de schoolleiding over hoe we ons moeten gedragen, kleden, opstellen, uitlaten. Nogal kinderachtig, als je het mij vraagt. Ik voel me tenminste niet heel serieus genomen wanneer mijn rector mij uitlegt dat ik wel "vriendelijk" naar ouders moet zijn en me "netjes" moet kleden :{ -O- .
  dinsdag 27 januari 2015 @ 20:59:47 #93
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_149117389
Tja, het is wel je eigen boterham he.. Hoe meer leerlingen je binnenhaalt, des te beter ;)
.
pi_149117528
Ja, ik zie het belang ook wel. Maar ik was net van plan me dit jaar schandalig te gaan misdragen en ouders uit te gaan schelden enzo. Big fat bummer.
pi_149117915
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 21:02 schreef Razztwizzle het volgende:
Ja, ik zie het belang ook wel. Maar ik was net van plan me dit jaar schandalig te gaan misdragen en ouders uit te gaan schelden enzo. Big fat bummer.
_O- ik loop m mis dit jaar... Bummer!! :+

Wij hebben idd vooraf ook de nodige instructie centraal en vergdering met de sectie en op vrijdag helpen dingen klaarzetten en op zaterdag de halve dag rondleidingen geven langs allerlei banners met info enzo.

Vorig jaar zat ik lekker bij de inachrijftafels, dat vond ik wel tof.

Onze school is vrij populair en er wordt geloot, dus altijd vermoeiend veel vragen over hoeveel kans een kind maakt die ik niet kan beantwoorden...
Kwak
pi_149118336
Ik heb wel collega's die je beter ver bij ouders uit de buurt kunt houden, :X . Maar daar werkt het ook niet bij als je ze op het hart drukt vooral 'vriendelijk' te doen. :D .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 27 januari 2015 @ 21:31:58 #97
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_149118695
Wel gênant dat ze dat jaar geschiedenis gaan afschaffen zeg. Eigenlijk zou dat tot de zesde klas verplicht moeten zijn. :(
  dinsdag 27 januari 2015 @ 21:35:37 #98
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_149118891
Hier ook een aparte, tamelijk bettutelende, instructie voor de open dagen van afgelopen weekend gehad.

Hier was het vrijdagavond en zaterdag prijs met de open dagen. Hopelijk gaan ze volgend jaar terug naar 1 langere open middag op vrijdag, want dit hakt er wel in bij mij en de meeste collega's. Je kan zo namelijk niet echt lekker bijkomen in je weekend.
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_149119491
Hier zaterdag open dag van 10.00 tot 15.00. Sta dit jaar ingedeeld bij de VWO-voorlichtingsronden. Ook leuk om te doen!
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  dinsdag 27 januari 2015 @ 22:07:30 #100
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_149120413
Wij hadden altijd op zaterdag open dag, dit jaar voor het eerst op woensdagmiddag en -avond. Wat werktijden betreft wel fijn, maar ik hoop wel dat we de nodige bezoekers weten te krijgen. Zoals Baba-O-Riley al aangaf, we verdienen er wel onze boterham mee.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')