Helaas, zij is niet meer op school deze week omdat ze een project begeleidt. Nouja, ik heb in elk geval nóg een keer al mijn vragen gemaild, met de sectievoorzitter in de CC zodat die ook kan inspringen. En zo'n diagnostische toets is ook een goed idee, daar ga ik mee aan de slag.quote:Op woensdag 17 december 2014 09:34 schreef kwakz0r het volgende:
Oh wat irritant Razz! Kun je niet in een tussenuur met haar afspreken en dan baby meenemen in de draagzak ofzo? Er is vast wel iemand die even wil knuffelen tussendoor...
Dan een uurtje gaan zitten met de stw en met een marker afstrepen wat ze al heeft gedaan?
Klinkt heel leuk! Heb je die zelf ontwikkeld? Ik heb toen het boek net uitkwam ook El negro en ik met veel plezier gelezen. (Frank Westerman heeft recentelijk nog een boek uitgebracht dat ik graag wil lezen, Stikvallei - intrigerend verhaal!).quote:Op woensdag 17 december 2014 09:56 schreef Franny_G het volgende:
Ik ben zo enthousiast over de lessenserie die ik nu geef in klas 5!
Ze lezen - naast het gewone leerboek - het boek 'El negro en ik'. Daarnaast behandel ik met ze de geschiedenis van kolonisatie, slavenhandel/slavernij/, de Verlichting/abolitionisme, dekolonisatie en de relatie Europa - rest van de wereld en dat is echt een groot succes. We zijn begonnen met een les over de zwartepietendiscussie en we zijn dus eigenlijk aan het onderzoeken wat nu de historische achtergronden zijn (en dan niet zozeer van het Sinterklaasfeest maar van de verhoudingen in de wereld). De leerlingen vinden het boek boeiend om te lezen, de lessen zijn heel interessant, ook voor mij. Ik vind het zo inspirerend!
Ja, zelf ontwikkeld. Dat is echt wat ik het liefste doe. .quote:Op donderdag 18 december 2014 11:02 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Klinkt heel leuk! Heb je die zelf ontwikkeld? Ik heb toen het boek net uitkwam ook El negro en ik met veel plezier gelezen. (Frank Westerman heeft recentelijk nog een boek uitgebracht dat ik graag wil lezen, Stikvallei - intrigerend verhaal!).
De afdeling waar ik nu voor werk, is trouwens erg veel bezig met dit type leren (betekenisvol/samenwerkend/onderzoekend leren). Ik ben nu met enkel andere onderzoekers bezig om een onderzoeksvoorstel hieromtrent in te dienen.
http://www.vn.nl/Archief/(...)te-kritisch-zijn.htmquote:‘Verstand op nul en vooral niet te kritisch zijn’
Bouw je minilesje op als een klassiek betoog. Begin vooraan, houd op het bord schematisch bij wat je zojuist gedaan hebt. Met andere woorden:quote:Op zondag 4 januari 2015 13:18 schreef Thomas B. het volgende:
Ik moet deze week op mijn lerarenopleiding Nederlands een 'minilesje' van 5 a 10 minuten verzorgen voor mijn medestudenten en ik vind het toch lastiger dan het mij aanvankelijk leek. Nu heb ik op mijn stage al wel een aantal keer voor de klas gestaan, maar dat is anders.
De minilesjes van anderen die ik tot nu toe heb gezien hebben allemaal een leuke, originele of dynamische insteek maar ik blijf er een beetje op hangen. Het lijkt mij leuk om iets te doen over het houden van een betoog. Dus dat je uitlegt dat je begint met een stelling en vervolgens met argumenten en bewijzen komt om je stelling te onderbouwen. Maar ik wil er graag ook iets van een interactief element inbouwen om de groep erbij te betrekken. Heeft iemand misschien een ideetje?
Dat is een heel goed idee! Ik ga ermee aan de slag. Thanksquote:Op zondag 4 januari 2015 13:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Bouw je minilesje op als een klassiek betoog. Begin vooraan, houd op het bord schematisch bij wat je zojuist gedaan hebt. Met andere woorden:
Inleiding, met stelling (bijv: "een betoog heeft een aantal verplichte argumenten.")
Argumenten voor (je zegt welke elementen, waarom het die opbouw heeft, wat daar makkelijk aan is)
Argumenten tegen met weerlegging (je vertelt hoe je ook kunt afwijken van de elementen, om een bepaald effect te krijgen bijvoorbeeld, maar dat dat niet te vaak kan gebeuren)
Conclusie (bijv. "kortom, een betoog heeft verplichte argumenten, maar je kunt er in uitzonderlijke situaties van afwijken").
Eigenlijk doe je als leraar al precies hetzelfde als je leerlingen een nieuw concept bijbrengt.
Leuk! Ook voor leesvaardigheid handig dat soort knipteksten.quote:Op zondag 4 januari 2015 20:33 schreef Razztwizzle het volgende:
Of je print allerlei zinnen op A4 uit die delen van een betoog vormen en je deelt die uit. Aan de leerlingen om ze in een logische volgorde te krijgen, door rond te lopen en te vergelijken. En dan nabespreken: wat was logisch, hoe werkt het? (Desnoods bij grote groep opdelen dmv gekleurde vellen)
Feestjequote:Op zaterdag 10 januari 2015 23:20 schreef Friek_ het volgende:
M'n laatste onderzoek ingeleverd voor de lerarenopleiding. Het is klaar.
Vreemd moment.
Die geven we zodra alles ook daadwerkelijk is goedgekeurd.quote:
Heb je al eens aan het 4C/ID-model gedacht? In grote lijnen: je geeft ze eerst korte instructie over de grote lijnen van het schrijven van een betoog.quote:Op zondag 11 januari 2015 11:31 schreef Claudia_x het volgende:
Oh wacht, de miniles zit er al op. Hoe ging het?
(Ik ben ook nog ideeën aan het verzamelen, want ik geef volgend blok als onderdeel van een collegereeks argumentatieleer.)
Klinkt heel zinvol, maar die mogelijkheden heb ik niet. Het gaat om een hoorcollege van ongeveer 100 studenten. Ik kan niet alle betogen nakijken (laat staan tussentijds feedback geven). Bovendien beginnen we nog veel basaler, namelijk met syllogistisch redeneren. Er komen ook principes als deductie en inductie ter sprake. We eindigen met drogredenen.quote:Op zondag 11 januari 2015 12:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Heb je al eens aan het 4C/ID-model gedacht? In grote lijnen: je geeft ze eerst korte instructie over de grote lijnen van het schrijven van een betoog.
Dan laat je ze onder strikte begeleiding een stuk schrijven waarbij je telkens delen uitlicht (bijvoorbeeld: (drog)redenen, stijlfiguren in een betoog).
Op basis van dat eerste betoog bekijk je wat er goed en slecht ging bij de leerlingen en laat je ze een tweede betoog schrijven, waarbij je alleen instructie geeft wat betreft de dingen die slecht gaan. Opnieuw beoordeel je en stuur je bij.
Tenslotte laat je een derde betoog volledig autonoom schrijven. Daar kun je eventueel zelfs je examenopdracht van maken.
Dat heb ik afgelopen periode gedaan. Studenten moesten drie keer een onderwijsadvies schrijven. De eerste keer gaf ik feedback, de tweede keer gaven ze elkaar feedback (en ik keek daar weer naar) en de derde keer was voor een cijfer (en was het een advies over echte leerlingen voor een echte docent, die er zelf ook naar keek). Ze hebben met Google Docs gewerkt en dat was heel leuk om te doen.quote:Op zondag 11 januari 2015 12:48 schreef kwakz0r het volgende:
Er staat in een levende talen tijdschrift van een paar jaar geleden ook een leuk artikel over schrijfvaardigheid en peer review: leerlingen elkaar laten corrigeren. Uitgevierd op een mbo opleiding volgens mij.
Even zoeken.
Meh. Ik kan het niet meer vinden...
Niet heel spannend, maar: kopietjes uitdelen van een (paar) beroemde redevoering(en) (Obama, Wilders, Timmermans) en ze daarvan de argumentatie laten ontleden? Als er filmbeelden van zijn, kun je die misschien eerst laten zien, ze hun eerste indruk laten geven, dan laten analyseren, en dan kijken of ze van mening zijn veranderd (geen idee of dit werkt met zo'n grote groep, maar voor in mijn eigen klas vind ik het best een aardig idee, eigenlijk).quote:Op zondag 11 januari 2015 13:07 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zoek nu vooral wat aansprekende voorbeelden van bijvoorbeeld logisch geldige en ongeldige redeneringen en werkvormen voor tijdens het hoorcollege. Buiten het hoorcollege doen de meeste studenten de opdrachten niet, dus op een of andere manier moet ik binnen het bestek van het college een vorm van actieve verwerking inbouwen. Dat is vrij lastig met zo'n grote groep.
Oh, in februari gaat m'n BKO-traject van start, dus daar hoop ik in ieder geval zinvolle ideeën voor de volgende reeks op te doen! Al wil ik er vooral werken aan het ontwerpen van een nieuw vak (over digitale media en de ontwikkeling van kinderen).
Zit je in een gebouw waar ze makkelijk een plek kunnen vinden om in kleinere groepen te werken? Dat doe ik redelijk vaak met hoorcollege's met 100 studenten, ze zich in groepjes van 3 of 4 laten verdelen, een opdracht geven, en ze een tijd geven dat ze terug moeten komen met nog genoeg tijd om alles te discusieren achteraf...quote:Op zondag 11 januari 2015 13:07 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zoek nu vooral wat aansprekende voorbeelden van bijvoorbeeld logisch geldige en ongeldige redeneringen en werkvormen voor tijdens het hoorcollege. Buiten het hoorcollege doen de meeste studenten de opdrachten niet, dus op een of andere manier moet ik binnen het bestek van het college een vorm van actieve verwerking inbouwen. Dat is vrij lastig met zo'n grote groep.
Oh, in februari gaat m'n BKO-traject van start, dus daar hoop ik in ieder geval zinvolle ideeën voor de volgende reeks op te doen! Al wil ik er vooral werken aan het ontwerpen van een nieuw vak (over digitale media en de ontwikkeling van kinderen).
Kijk eens naar wat TED-talks. Daar kan je ook zoeken op onderwerp.quote:Op maandag 12 januari 2015 18:54 schreef Claudia_x het volgende:
Dat moet helaas tevoren allemaal gereserveerd worden en dat is best moeilijk. Dan krijg je zalen in verschillende gebouwen of 10 verdiepingen uit elkaar.
Ik zoek inderdaad nog naar opvallende redevoeringen of discussies, alleen moeten die heel specifiek betrekking hebben op de thema's in de collegereeks (bijv. mensverbetering, straf of beroepsethiek).
Dit is het zoveelste plan om sociale problemen op het bord van de leraar te leggen. Er moet een brede eerste graad komen en speciale scholen worden veelal afgeschaft, waardoor laagbegaafde kinderen en kinderen met leerproblemen in gewone klassen komen. Zogenaamd omdat iedereen een gelijke kans te geven en om een hiërarchie tussen niveaus te voorkomen. Leraren moeten daarnaast 'oog hebben voor diversiteit': we dienen leerlingen met een gebrekkige integratie toch mee te krijgen.quote:Vlaams minister van onderwijs Hilde Crevits (CD&V) wil dat leerkrachten al tijdens hun opleiding leren omgaan met kinderen die in armoede leven. Een aantal hogescholen in Vlaanderen hebben samen lespakketten ontwikkeld voor toekomstige kleuteronderwijzers. Daarin leren ze hoe ze de signalen van kleuters in armoede kunnen herkennen.
"Het is niet omdat een kind concentratieproblemen heeft dat het gedesinteresseerd is of lui is, daar kan onevenwichtige voeding aan de basis liggen", zegt minister Crevits. "Dus armoede kan zich op heel verschillende manieren uiten. Het is van belang dat we ook leraren in opleiding gevoelig maken en dat we hen een aantal instrumenten aanreiken om armoede te herkennen en er dan mee aan de slag te kunnen gaan."
Bron: De Redactie
Staat dat er dan in? Ik heb de indruk dat je er meest in leest dan er staat. Geen wonder dat je je zo opwindt.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 11:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Nu komt daar dus nog bij dat we het voorhoedegevecht tegen armoede moeten beginnen. Sowieso is de bewering dat leraren er geen rekening mee houden bijna lasterlijk.
Het wordt toch gesuggereerd. 'Leraren hebben bijscholing nodig omdat ze nu denken dat alle kinderen met concentratieproblemen lui of gedesinteresseerd zijn'. Dat vind ik extreem pijnlijk, juist omdat leerkrachten al veel doen om leerlingen met secundaire leerproblemen te helpen.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 20:41 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Staat dat er dan in? Ik heb de indruk dat je er meest in leest dan er staat. Geen wonder dat je je zo opwindt.
Precies, en dat is maar zelden.quote:Overigens ben ik het volledig met je eens dat bezuinigingsmaatregelen die worden gebracht als verbeteringen bloedirritant zijn. Ik ben op zich een voorstander van diverse klassen/scholen, maar dan moet er wel heel goed nagedacht zijn over de randvoorwaarden (bijv. de grootte van de groepen).
Oh, toch wel?quote:Op woensdag 21 januari 2015 11:22 schreef Friek_ het volgende:
Geslaagd als eerstegraads docent filosofie. Op naar het UWV.
Ja, toch wel. Men was na een kort beraad toch van mening dat ik startklaar was. Tsja, we zullen het maar gauw vergeten allemaal.quote:
Gefeliciteerd! En succes met de banenjacht.quote:Op woensdag 21 januari 2015 11:22 schreef Friek_ het volgende:
Geslaagd als eerstegraads docent filosofie. Op naar het UWV.
Ha mooi. Wat leren havisten ongeveer over schrijfdoelen, (soorten) centrale vragen en de koppeling daartussen?quote:
ik loop m mis dit jaar... Bummer!!quote:Op dinsdag 27 januari 2015 21:02 schreef Razztwizzle het volgende:
Ja, ik zie het belang ook wel. Maar ik was net van plan me dit jaar schandalig te gaan misdragen en ouders uit te gaan schelden enzo. Big fat bummer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |