abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 2 februari 2015 @ 11:04:54 #126
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_149291208
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2015 08:31 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Yup. Ik mocht niet naar het H.ashram ;)

Maar later ook van een vriendin die er gewerkt heeft. De schoolsfeer past niet zo bij mij. Ik ben zelf misschien wel te ouderwets maar ik wil niet bij mijn voornaam aangesproken worden bijvoorbeeld. Zelf heb ik ook nogal genoten van het ouderwets klassikale pre-tweedefase onderwijs dat ik zelf heb gehad. Maar goed, dat werkt ook niet voor elke leerling.
Ashram heeft hier inderdaad ook niet de beste reputatie :+
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_149297494
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2015 07:28 schreef Bleie het volgende:
Ik weet trouwens niet of dat nou echt prettig is voor die kinderen.
Dat ligt er dan heeeeel erg aan hoe ze dat verder vormgeven. Bij klassikaal onderwijs lijkt het me heel problematisch. Gaan ze meer uit van maatwerk dan kan het misschien wel werken, maar dat is wel heel moeilijk om goed in de praktijk te brengen. Je ontkomt er toch niet aan dat je groepjes maakt van 'gelijkgestemden' wat betreft leerstijl/intelligentie.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_149304063
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2015 07:28 schreef Bleie het volgende:

[..]

Hyperion is hier vlak bij, wordt vast een optie als we op zoek gaan naar een vo-school voor onze oudste (over zes jaar :+ ). Maar die andere school had ook vmbo. Daar zaten nu juist alle kinderen door elkaar, en niet meer gescheiden naar niveau. Ik weet trouwens niet of dat nou echt prettig is voor die kinderen.
Die 'andere', was dat IJburg?
pi_149306726
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 18:52 schreef thettes het volgende:

[..]

Die 'andere', was dat IJburg?
Nee, ergens in het zuiden van het land. Weet even niet meer waar.
pi_149348478
Hebben jullie ook deze drama's: gisteren een gesprek met ouders gevoerd die helemaal wanhopig zijn omdat oudste zoon sinds dit najaar in Syrie zit en ze sindsdien geen teken van leven meer hebben gehad. Zo zielig voor die mensen. :'( .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  woensdag 4 februari 2015 @ 08:17:16 #131
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_149348691
quote:
2s.gif Op woensdag 4 februari 2015 07:45 schreef Franny_G het volgende:
Hebben jullie ook deze drama's: gisteren een gesprek met ouders gevoerd die helemaal wanhopig zijn omdat oudste zoon sinds dit najaar in Syrie zit en ze sindsdien geen teken van leven meer hebben gehad. Zo zielig voor die mensen. :'( .
Holy fuck, dat is heavy. :o
pi_149350192
quote:
2s.gif Op woensdag 4 februari 2015 07:45 schreef Franny_G het volgende:
Hebben jullie ook deze drama's: gisteren een gesprek met ouders gevoerd die helemaal wanhopig zijn omdat oudste zoon sinds dit najaar in Syrie zit en ze sindsdien geen teken van leven meer hebben gehad. Zo zielig voor die mensen. :'( .
Heftig!

Er gaat wel een verhaal bij ons dat er een student naar Syrie is gegaan, en dat zijn familie nu vooral een deel van het collegeld terugwil. Geen idee of het waar is.
pi_149354826
Heftig zeg, Franny! Ik heb geen idee, volgens mij niet.
Kwak
pi_150170819
Ik ben momenteel bezig met mijn BKO-traject en ik vind het nu al heel leerzaam! Ik keek op tegen het maken van een opname van een college en het evalueren ervan, maar het is me enorm meegevallen. Ik ben benieuwd waar mijn groepsgenoten morgen mee komen (zowel hun feedback op mijn opname als hun eigen opnames).

Ik zou wel iets mogen doen aan mijn ophetbordschrijfskills. Iemand tips, bijvoorbeeld een website, artikel of boek over hoe het bord effectief te gebruiken?

[ Bericht 12% gewijzigd door Claudia_x op 01-03-2015 13:30:11 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150194637
Fijn dat je het zo leerzaam vindt! Ik vond video-opnames ook erg meevallen, en heb er veel van geleerd.
pi_150231019
Klinkt goed, Claudia!

Een studiegenoot noemde de ophetbordschrijfskills 'bordmanagement'. En hij vond ook dat daar een cursus voor moest komen. :D . Ik heb het zelf ook nooit echt onder de knie gekregen. Maar ja, met de hulpmiddelen die we nu hebben, gebruik je zo'n bord toch minimaal?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 2 maart 2015 @ 21:43:54 #137
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_150231774
quote:
2s.gif Op maandag 2 maart 2015 21:26 schreef Franny_G het volgende:
Maar ja, met de hulpmiddelen die we nu hebben, gebruik je zo'n bord toch minimaal?
Ik gebruik 'm heel veel, eigenlijk :@
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_150237371
ik gebruik mijn bord ook heel veel. Op mijn stage heb ik weinig klassen mngt geleerd, maar wel bord mngt.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_150239801
Ik gebruik het bord niet heel veel, maar uiteindelijk is het bord toch de beste manier om geïmproviseerde uitleg visueel te ondersteunen. Ik gebruik het bord soms ook doelbewust, bijvoorbeeld omwille van de afwisseling of om mezelf te dwingen meer tijd te nemen voor uitleg (een Powerpoint klik je gemakkelijk door).

Voorheen gebruikte ik het bord ook vaak voor brainstormsessies met studenten, maar ik ben nu fan van www.mentimeter.com, met name het open format. Dan krijg je zoiets:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150246091
Maar over wat voor bord hebben we het?

Ik denk nu namelijk aan een ouderwets bord (krijtbord, of whiteboard). Op mijn school zijn de krijtborden vervangen door lcd schermen (gekoppeld aan een computer) die wel geflankeerd worden door whiteboard maar de ruimte om daarop te schrijven is beperkt. Ik gebruikt het dus alleen om even een moeilijk woord op te schrijven, of een naam, of een kort overzichtje van iets. Voor alle andere zaken die ik wil laten zien gebruik ik het scherm. En dan laat ik bijvoorbeeld een prezi zien, en heel af en toe een eens powerpoint (ik ben daar geen fan van) en verder natuurlijk veel beeldmateriaal.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 3 maart 2015 @ 16:34:42 #141
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_150252882
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 13:08 schreef Franny_G het volgende:
Maar over wat voor bord hebben we het?

Ik denk nu namelijk aan een ouderwets bord (krijtbord, of whiteboard). Op mijn school zijn de krijtborden vervangen door lcd schermen (gekoppeld aan een computer) die wel geflankeerd worden door whiteboard maar de ruimte om daarop te schrijven is beperkt. Ik gebruikt het dus alleen om even een moeilijk woord op te schrijven, of een naam, of een kort overzichtje van iets. Voor alle andere zaken die ik wil laten zien gebruik ik het scherm. En dan laat ik bijvoorbeeld een prezi zien, en heel af en toe een eens powerpoint (ik ben daar geen fan van) en verder natuurlijk veel beeldmateriaal.
Ja daarom heb ik dus zo'n hekel aan digiborden. Ik ben echt fan van moderne media in de klas, maar ik heb schrijfruimte nodig...
Kwak
pi_150253313
Mijn collega's van Klassieke Talen gebruiken van die speciale programma waarmee ze via het scherm met de leerlingen grammatica kunnen oefenen e.d. Ik geloof dat juist voor talen heel handige programma's bestaan, waardoor je niet meer alles zelf hoeft uit te gaan schrijven op een bord. Het komt op mij over als een arbeidsintensieve en achterhaalde methode.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 3 maart 2015 @ 18:06:08 #143
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_150255902
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 16:46 schreef Franny_G het volgende:
Mijn collega's van Klassieke Talen gebruiken van die speciale programma waarmee ze via het scherm met de leerlingen grammatica kunnen oefenen e.d. Ik geloof dat juist voor talen heel handige programma's bestaan, waardoor je niet meer alles zelf hoeft uit te gaan schrijven op een bord. Het komt op mij over als een arbeidsintensieve en achterhaalde methode.
Kun je mij zeggen welke programma's dat zijn? Ik doe namelijk Klassieke Talen, en het gedeelte ICT van de opleiding is op z'n zachtst gezegd lacunair en verouderd...
  dinsdag 3 maart 2015 @ 18:11:40 #144
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_150256063
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 16:46 schreef Franny_G het volgende:
Mijn collega's van Klassieke Talen gebruiken van die speciale programma waarmee ze via het scherm met de leerlingen grammatica kunnen oefenen e.d. Ik geloof dat juist voor talen heel handige programma's bestaan, waardoor je niet meer alles zelf hoeft uit te gaan schrijven op een bord. Het komt op mij over als een arbeidsintensieve en achterhaalde methode.
Het is er vast, maar als het geld kost is het sowieso geen optie hier, en de gratis dingen ben ik redelijk bekend mee.

Heel eerlijk: op dit moment (baby, net weer aan het werk) begin ik niet aan nieuwe dingen. Onderbouwlessen doe ik volledig op routine en dat kost minder tijd dan dingen uitwerken op de computer :@

Bij grammatica-aantekeningen wil ik dat leerlingen met me meeschrijven, mijn ervaring is dat ze bij een prezi of ppt juist stoppen met schrijven en denken en alleen gaan zitten consumeren 'want u zet het toch op de elo?'... Ook gaat het tempo van de uitleg omhoog, wat bij sommige dingen m.i. juist niet wenselijk is.

Maar misschien ga ik nog eens aan de prezi's (bespaart bij hergebruik wel tijd). Doe ik al voor bovenbouw leesvaardigheis.
Sowieso wil ik volgend jaar flipped classroom proberen!
Kwak
pi_150260199
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 18:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Kun je mij zeggen welke programma's dat zijn? Ik doe namelijk Klassieke Talen, en het gedeelte ICT van de opleiding is op z'n zachtst gezegd lacunair en verouderd...
Ik zal het even voor je navragen! Zag het een keertje bij een studiedag en het ziet er echt gaaf uit!

Zal anders ook wel even vragen aan een collega of ik een schoolmail aan je kan doorgeven, dan kun je misschien nog wat vragen over de mail stellen.

[ Bericht 10% gewijzigd door Franny_G op 03-03-2015 20:18:25 ]
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_150260519
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 18:11 schreef kwakz0r het volgende:

Heel eerlijk: op dit moment (baby, net weer aan het werk) begin ik niet aan nieuwe dingen. Onderbouwlessen doe ik volledig op routine en dat kost minder tijd dan dingen uitwerken op de computer :@
Ja, snap ik. Van die sectie begrijp ik dat ze het verdelen over de collega's, dus iedereen doet een leerjaar bijvoorbeeld.

quote:
Bij grammatica-aantekeningen wil ik dat leerlingen met me meeschrijven, mijn ervaring is dat ze bij een prezi of ppt juist stoppen met schrijven en denken en alleen gaan zitten consumeren 'want u zet het toch op de elo?'... Ook gaat het tempo van de uitleg omhoog, wat bij sommige dingen m.i. juist niet wenselijk is.
Ik zet een pp niet op de ELO. Maar sowieso gebruik ik bij prezi en bij pp heel weinig tekst. Prezi vind ik heel fijn bij mijn vak omdat je er zo goed oorzaak-gevolg schakels inzichtelijk in kunt maken. Maar dan nog moet een leerling het in eigen woorden in het schrift opschrijven. Ik vertel er altijd heel veel om heen, en de presentatie is dan alleen om het een en ander visueel te maken. Maar ja, onze vakken verschillen nogal natuurlijk.

quote:
Maar misschien ga ik nog eens aan de prezi's (bespaart bij hergebruik wel tijd). Doe ik al voor bovenbouw leesvaardigheis.
Sowieso wil ik volgend jaar flipped classroom proberen!
Ik maak veel gebruik van het werk van anderen! Ik zoek altijd eerst even goed of iemand anders niet toevallig al het wiel heeft uitgevonden voordat ik zelf aan de slag ga.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 3 maart 2015 @ 20:24:29 #147
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_150260750
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 20:16 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Ja, snap ik. Van die sectie begrijp ik dat ze het verdelen over de collega's, dus iedereen doet een leerjaar bijvoorbeeld.

[..]

Ik zet een pp niet op de ELO. Maar sowieso gebruik ik bij prezi en bij pp heel weinig tekst. Prezi vind ik heel fijn bij mijn vak omdat je er zo goed oorzaak-gevolg schakels inzichtelijk in kunt maken. Maar dan nog moet een leerling het in eigen woorden in het schrift opschrijven. Ik vertel er altijd heel veel om heen, en de presentatie is dan alleen om het een en ander visueel te maken. Maar ja, onze vakken verschillen nogal natuurlijk.

[..]

Ik maak veel gebruik van het werk van anderen! Ik zoek altijd eerst even goed of iemand anders niet toevallig al het wiel heeft uitgevonden voordat ik zelf aan de slag ga.
Ik vind grammatica heel lastig uitleggen als ik niet zelf de manier van uitleggen bedacht heb. :@ Dan kan ik het beter uitsplitsen in logische stapjes denk ik...

En als t niet binnen lijkt te komen kan ik t nog op een andere manier proberen, gebeurt ook regelmatig.

Alleen visuele ondersteuning is bij mijn vak lastig idd, behalve bij literatuur en kennis van land en volk idd.
Kwak
pi_151230440
Sinds ik een kind heb, heb ik ineens af en toe momenten dat ik zo twijfel aan het onderwijs en of ik het nog wel wil. Ik vind de werkdruk op bepaalde momenten zo niet leuk en ik ervaar dan zoveel stress als ik voortdurend achter de feiten aanloop, deadlines net wel of net niet haal, steeds af moeten wegen in hoeverre ik tijd met vriend en kind moet opgeven om toch maar weer wat werk te doen in het weekend. Niet toekom aan hobby's of sport omdat de tijd die ik heb steeds opgaat aan mijn werk + nog iets van 'een sociaal leven'. Enerzijds denk ik: dit is vast voor alle 'verse' ouders een lastig punt, anderzijds is dit ook wel een onderwijsding, denk ik. Ik heb gewoon geen zin om altijd het gevoel te hebben dat ik tekortschiet.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_151234072
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 16:52 schreef Franny_G het volgende:
Sinds ik een kind heb, heb ik ineens af en toe momenten dat ik zo twijfel aan het onderwijs en of ik het nog wel wil. Ik vind de werkdruk op bepaalde momenten zo niet leuk en ik ervaar dan zoveel stress als ik voortdurend achter de feiten aanloop, deadlines net wel of net niet haal, steeds af moeten wegen in hoeverre ik tijd met vriend en kind moet opgeven om toch maar weer wat werk te doen in het weekend. Niet toekom aan hobby's of sport omdat de tijd die ik heb steeds opgaat aan mijn werk + nog iets van 'een sociaal leven'. Enerzijds denk ik: dit is vast voor alle 'verse' ouders een lastig punt, anderzijds is dit ook wel een onderwijsding, denk ik. Ik heb gewoon geen zin om altijd het gevoel te hebben dat ik tekortschiet.
Hmmz dat is heel vervelend. Ik herken het niet ook al heb ik twee jonge kinderen. Ik merk wel dat er verschil zit tussen bovenbouw en onderbouw. In de bovenbouw is de werkdruk veel groter bij ons.
Aan welke taken besteed je met name meer tijd dan je zou willen of dan er voor staat?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_151236488
Ik geef veel les in de bovenbouw ja. Waar veel tijd in gaat zitten: lessen voorbereiden (maar dat vind ik wel het leukste onderdeel van mijn werk), toetsen maken en nakijken, mentortaken. Dan ben ik ook sectievoorzitter van een nogal dramatische sectie en dat zorgt vooral voor stress omdat veel op mij neerkomt en van mij afhankelijk is. De collega met wie ik het beste kan samenwerken is door privé omstandigheden met verlof, waardoor ik ook nu in mijn eentje de examenklassen doe, Ik heb dus per direct onlangs een klas van hem overgenomen. Verder ben ik coördinator op het gebied van talentontwikkeling. Dat staat nog in de kinderschoenen dus daar moet veel voor worden opgezet. Die laatste taak ga ik afstoten, heb ik besloten. Ik wil nog wel een taak doen op dat terrein, maar coördinator zijn, kost me teveel energie.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')