Ik denk van mezelf dat ik de verleiding zou kunnen weerstaan (ik geef niet veel om materiele zaken), maar weet dat ik daarmee een uitzondering zou zijn. Aan de andere kant: je weet nooit of je normen en waarden niet gaan verschuiven als de 'juiste' omstandigheden maar lang genoeg daar zijn. Daarom is het verstandig checks and balances in te bouwen, die de mogelijkheid wegnemen of op zijn minst flink verkleinen. Dat is rekening houden met de zwakheden van de mens.quote:Op zaterdag 29 november 2014 13:05 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Ik zou ook zo rot zijn. Geen twijfel over. Laten we het maar eerlijk bekennen. Dat maakt het zo moeilijk.
Die kerel heeft het begrepen.quote:„Als al de mensen die zich druk maken over onderbezetting in verpleeghuizen nou eens een dagje komen helpen, dan is het probleem al deels opgelost”. Die oproep doet Aad Koster, directeur van brancheorganisatie voor zorgondernemers Actiz naar aanleiding van een enquête van zorgvakbond Abvakabo FNV.
„Om de dag wordt er wel een meldpunt gestart of een enquête uitgevoerd over wat er mis is”, verzucht Koster. „Wij willen liever onze energie stoppen in het werken aan oplossingen, bijvoorbeeld de inzet van vrienden en familie in verpleeghuizen.”
Zou jij verzorgd willen worden door iemand die totaal geen feeling met verzorgen heeft maar moet kiezen tussen geen enkel inkomen of bijstand en dan jou verzorgen?quote:
Precies; Hoe hij zijn eigen over de kop inkomen kan veilig stellen door anderen gratis voor hem te laten werken.quote:
Het punt is juist dat er maar weinig mensen feeling voor hebben. Of denk jij serieus dat de gemiddelde man/vrouw staat te springen om de billen van een oude vrouw/man te wassen?quote:Op zaterdag 29 november 2014 13:17 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Zou jij verzorgd willen worden door iemand die totaal geen feeling met verzorgen heeft maar moet kiezen tussen geen enkel inkomen of bijstand en dan jou verzorgen?
Ik zie de bui ook hangen. Als ik in de bijstand kom zullen ze mij ook wel in de zorg aan het werk zetten want verpleegkundige achtergrond. Helaas wel met PTSS opgelopen in de zorg. Moet je echt niet willen als verzorgde; een hyperventilerende, trillende, over de zeik verzorgende.
Juist SP!quote:
Omdat overheidquote:Op zaterdag 29 november 2014 13:09 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
[..]
Even grof gesteld, maar waarom moet je gediplomeerd zijn om billen te wassen, of mensen te voeren? De mensheid heeft tienduizenden jaren kunnen overleven zonder diploma's voor de mensen die deze taken uitvoerden.
Medewerkers kijken gewoon naar de feiten en benoemen deze.quote:Op zaterdag 29 november 2014 13:05 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Het is ook wel heel gemakkelijk oordelen voor de mensen die in de zorg werken en de achtergronden van de familie niet kennen.
Ik heb een paar jaar geleden een periode de zorg voor mijn Oma in een verzorgingshuis op me moeten nemen. My God.. dat was een regelrechte hel en ik begrijp nog niet hoe ik dat klaar heb gespeeld.
Ik werkte zo'n 60 ur per week en was alleenstaande ouder van twee kinderen. Oma woonde zo'n 60 km verderop alleen werkte ik zo'n beetje de andere kant op.. op een uur reizen van huis.
In de periode heeft Oma haar heup gebroken en is tweemaal opgenomen geweest in het ziekenhuis. Ze at en dronk slecht en zowel in het ziekenhuis als in het verzorgingshuis werd daar niets mee gedaan (daardoor de tweede ziekenhuis opname).
Echt. Regelmatig werd ik op mijn werk opgebeld of ik maar even naar Oma toe wilde komen want dit of want dat. Met een tijdelijk contract liep ik ook een hoog risico door steeds vrij te nemen om werkeloos te worden want niet betrouwbaar (is toen uiteindelijk ook gebeurd maar toen weer snel iets anders gevonden).
Ik had geluk dat het personeel ook in het ziekenhuis wat meewerkte waardoor ik buiten de bezoekuren kon komen (vaak na 22:00 uur). Dit ging ten kostte van mijn slaap (moest voor mijn werk om 5:00 op) en de zorg voor mijn kinderen die toen veel alleen thuis waren.
Maar ja.. Ook daar zal men wel gezegd hebben dat haar familie moeilijk deed en weinig bijsprong. Geloof ik zonder meer. Ook al kwam ik dan standaard om de dag (maar doordeweeks dus wel heel erg laat en kort) en met de regelmaat van de klok overdag als er weer eens iets was.
Als het zo simpel wasquote:Op zaterdag 29 november 2014 13:09 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
[..]
Even grof gesteld, maar waarom moet je gediplomeerd zijn om billen te wassen, of mensen te voeren? De mensheid heeft tienduizenden jaren kunnen overleven zonder diploma's voor de mensen die deze taken uitvoerden.
Idd, pure chantage. Sleep die smerige rat voor de rechter.quote:
Dankzij de ouders die nu in een smerige luier en een knorrende maag voor zich uit liggen te staren, afvragend wanneer ze voor het laatst buiten is geweest.quote:Op zaterdag 29 november 2014 13:17 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Familie en vrienden hebben ook een leven.
Gemiddeld 7 jaar.quote:Op zaterdag 29 november 2014 13:32 schreef eight het volgende:
[..]
Dankzij de ouders die nu in een smeuïge luier en een knorrende maag voor zich uit liggen te staren, afvragend wanneer ze voor het laatst buiten is geweest.
Ze kijken alleen naar de feiten zoals zij die kennen; het aantal malen dat iemand komt en hoeveel tijd die dan met de bewoner doorbrengt. Ze weten echt niet hoeveel verplichtingen de familie verder heeft, vaak ook niet waar die familie woont en hoe druk die het al hebben.quote:Op zaterdag 29 november 2014 13:25 schreef eight het volgende:
[..]
Medewerkers kijken gewoon naar de feiten en benoemen deze.
Het spreekt voor zich dat er ook uitzonderingen zijn.
Was jij de enige in de familie die zich om oma bekommerde?
Dus?quote:Op zaterdag 29 november 2014 13:32 schreef eight het volgende:
[..]
Dankzij de ouders die nu in een smerige luier en een knorrende maag voor zich uit liggen te staren, afvragend wanneer ze voor het laatst buiten is geweest.
Je maakt het veel moeilijker dan het is. Allemaal dingen die een niet al te dom iemand in een paar dagen oppikt en een mantelzorger allang weet. Het is geen rocket science hoor.quote:Op zaterdag 29 november 2014 13:29 schreef yvonne het volgende:
[..]
Als het zo simpel was
Pies verschonen:
Het is óók:
Kleur, geur, vreemde deeltjes in de urine,
dingen die kunnen wijzen op een blaasontsteking bv kunnen signaleren en actie ondernemen.
Om maar iets te noemen.
Heb je ene bedlegerig iemand van 90+ kilo verschoon je die niet 'even' je hebt hulp nodig, maar een niet gediplomeerde cq opgeleide iemand met een CVA laten draaien? Of met slikproblemen, of noem alles maar op waarom iemand bedlegerig is en wat de gevaren kunnen zijn.
Bij het verschonen moet je ook op op de billen+schaamstreek letten, ontstaan er plekjes/wondjes, wat doe je daaraan.
Poep zelfde verhaal ongeveer.
Hmmm ja, laten we een heel stel de boel snel snel laten wassen en binnen no time is je hele gang aan de dunne
En dan kun je lachen, de ene spuitpoep ( en dat zit dan tot in de nek) na de ander, en van de 34 zijn er 30 bedlegerig. Succes! Oh, en zelf ook niet ziek worden hè.
'Voeren' ( jouw woorden) er zijn honderdeneen slikproblemen, de kans dat er iemand stikt is dagelijks aanwezig.
Zomaar wat ieniemienie voorbeelden waarom er best wel gediplomeerden aanwezig moeten zijn.
Als je op PG werkt wel degelijk. En thuiszorg en leger des heils etc etc etc.quote:Op zaterdag 29 november 2014 13:36 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Je maakt het veel moeilijker dan het is. Allemaal dingen die een niet al te dom iemand in een paar dagen oppikt en een mantelzorger allang weet. Het is geen rocket science hoor.
Ze hadden ook meer dan 1 of 2 kinderen kunnen krijgen. Dat is ook hun eigen keuze geweest.quote:Op zaterdag 29 november 2014 13:32 schreef eight het volgende:
[..]
Dankzij de ouders die nu in een smerige luier en een knorrende maag voor zich uit liggen te staren, afvragend wanneer ze voor het laatst buiten is geweest.
Echt niet. Been there, done that, 12 jaar nachthoofd geweest in een verpleeghuis waar 3 afdelingen PG waren. En ja, wij wasten ook en gaven het ontbijt. Een kind opvoeden is veel moeilijker dan op een PG afdeling werken.quote:Op zaterdag 29 november 2014 13:37 schreef yvonne het volgende:
[..]
Als je op PG werkt wel degelijk. En thuiszorg en leger des heils etc etc etc.
Tjah, als je ooit op een ROC bent geweest weet je ook waarom dat mbo 2 opleidingen zijn. Een belangrijk deel van de beroepsbevolking moet je eerst leren hoe je bij wijze van spreken een telefoon opneemt voordat je ze achter de balie kan zetten. Wat simpel lijkt voor de een, kan behoorlijk ingewikkeld zijn voor de ander.quote:Op zaterdag 29 november 2014 13:41 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Echt niet. Been there, done that, 12 jaar nachthoofd geweest in een verpleeghuis waar 3 afdelingen PG waren. En ja, wij wasten ook en gaven het ontbijt. Een kind opvoeden is veel moeilijker dan op een PG afdeling werken.
Maar ja.. We hebben tegenwoordig ook al opleidingen voor de bediening in een restaurant, vakkenvullen, achter de kassa werken e.d. Dat vinden die mensen ook allemaal zeer ingewikkelde handelingen die je toch echt op een opleiding geleerd moet hebben.
Prrrrrima, jij weet hetquote:Op zaterdag 29 november 2014 13:41 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Echt niet. Been there, done that, 12 jaar nachthoofd geweest in een verpleeghuis waar 3 afdelingen PG waren. En ja, wij wasten ook en gaven het ontbijt. Een kind opvoeden is veel moeilijker dan op een PG afdeling werken.
Maar ja.. We hebben tegenwoordig ook al opleidingen voor de bediening in een restaurant, vakkenvullen, achter de kassa werken e.d. Dat vinden die mensen ook allemaal zeer ingewikkelde handelingen die je toch echt op een opleiding geleerd moet hebben.
Oke, Ingrid.quote:Op zaterdag 29 november 2014 13:41 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Niveau 2 is eigenlijk gewoon een soort speciaal onderwijs.quote:Op zaterdag 29 november 2014 13:46 schreef Ryon het volgende:
[..]
Tjah, als je ooit op een ROC bent geweest weet je ook waarom dat mbo 2 opleidingen zijn. Een belangrijk deel van de beroepsbevolking moet je eerst leren hoe je bij wijze van spreken een telefoon opneemt voordat je ze achter de balie kan zetten. Wat simpel lijkt voor de een, kan behoorlijk ingewikkeld zijn voor de ander.
Tja. Ik heb geen opleiding nodig om te zien of iemand aan de dunne is of niet, of die ontlasting een normale kleur heeft of niet en ook niet om de stank van een blaasontsteking te kunnen ruiken. Een wond herken ik ook wel van een gezonde huid.quote:
De zorg is flink veranderd de afgelopen jaren. Cliënten/patiënten hebben echt meer en meer ingewikkelde zorg nodig eer ze in een verpleeghuis komen tegenwoordig.quote:Op zaterdag 29 november 2014 13:41 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
ik vond de bijdrage die je quote juist wel zinvol en netjes en inhoudelijk relevant.quote:Op zaterdag 29 november 2014 13:56 schreef Beauke het volgende:
[..]
De zorg is flink veranderd de afgelopen jaren. Cliënten/patiënten hebben echt meer en meer ingewikkelde zorg nodig eer ze in een verpleeghuis komen tegenwoordig.
Ik vind je houding erg arrogant in dit topic trouwens.
Ik kan me dat haast niet voorstellen aangezien ik het hier heb over het eind station.quote:Op zaterdag 29 november 2014 13:56 schreef Beauke het volgende:
[..]
De zorg is flink veranderd de afgelopen jaren. Cliënten/patiënten hebben echt meer en meer ingewikkelde zorg nodig eer ze in een verpleeghuis komen tegenwoordig.
Ik vind je houding erg arrogant in dit topic trouwens.
Ik vind het erg kortzichtig en herken het helemaal niet. Maar ben dan ook een ziekenverzorgende.quote:Op zaterdag 29 november 2014 13:58 schreef SuperFood het volgende:
[..]
ik vond de bijdrage die je quote juist wel zinvol en netjes en inhoudelijk relevant.
ah een zusterquote:Op zaterdag 29 november 2014 14:00 schreef Beauke het volgende:
[..]
Ik vind het erg kortzichtig en herken het helemaal niet. Maar ben dan ook een ziekenverzorgende.
Enkel verzorging, eens. Maar dan moet er wel een gediplomeerde bij zijn.quote:Op zaterdag 29 november 2014 14:01 schreef theunderdog het volgende:
Ouder1 heeft natuurlijk gewoon gelijk dat je in principe geen diploma nodig hebt voor de verzorging an sich, dat leer je in praktijk ook wel.
Zo'n toontje aanslaan met dat 'ahum' van je en vervolgens met anekdotisch bewijsmateriaal aankomen zettenquote:Op zaterdag 29 november 2014 12:30 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ahum. Ik heb 12 jaar met o.a. dementerenden gewerkt (3 afdelingen met 30 dementerende bewoners) en ik heb dat maar zeer zelden gehoord.
De een heeft meer met ouderen en de ander meer met kinderen, allemaal nogal subjectief.quote:Op zaterdag 29 november 2014 14:04 schreef Beauke het volgende:
[..]
Enkel verzorging, eens. Maar dan moet er wel een gediplomeerde bij zijn.
Maar ik viel over de opmerking dat een kind opvoeden makkelijker is als een pg afdeling.
Mensen blijven toch steeds langer thuis en zijn al een stuk verder 'heen' als ze worden opgenomen zeg maar.
Ik herkende bepaalde geurtjes anders altijd snel (heb ook een sterk reukvermogen) en had het dan ook altijd goed als het gecontroleerd werd.quote:Op zaterdag 29 november 2014 13:58 schreef Beauke het volgende:
En geur zegt niks over of iemand een blaasontsteking kan hebben of niet. Zeker bij ouderen Ouder1.
quote:Op zaterdag 29 november 2014 14:07 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik herkende bepaalde geurtjes anders altijd snel (heb ook een sterk reukvermogen) en had het dan ook altijd goed als het gecontroleerd werd.
Maar ik had wel meer van die dingetjes zoals verhoging/koorts onmiddellijk herkennen door aan de buik te voelen ipv het voorhoofd wat de ziekenverzorgenden en verpleeghulpen ook raar vonden. Toch klopte dat ook vrijwel altijd. Geen idee waarom; gewoon ervaring.
Helemaal onprofessioneel en daar hoef je bij onze arts echt niet mee aan te komen.quote:Op zaterdag 29 november 2014 14:07 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik herkende bepaalde geurtjes anders altijd snel (heb ook een sterk reukvermogen) en had het dan ook altijd goed als het gecontroleerd werd.
Maar ik had wel meer van die dingetjes zoals verhoging/koorts onmiddellijk herkennen door aan de buik te voelen ipv het voorhoofd wat de ziekenverzorgenden en verpleeghulpen ook raar vonden. Toch klopte dat ook vrijwel altijd. Geen idee waarom; gewoon ervaring.
onprofessionele arts. een patiënt die zegt dat het pijn doet bij het plassen is informatie. een zorgverlener die zegt dat hij denkt te voelen dat een patiënt koorts heeft is informatie. en als het werkt dan werkt het. altijd goed om te valideren voordat je actie onderneemt maar dat gebeurde als ik het zo lees.quote:Op zaterdag 29 november 2014 14:09 schreef Beauke het volgende:
[..]
Helemaal onprofessioneel en daar hoef je bij onze arts echt niet mee aan te komen.![]()
Meten is weten, en verder niks. Dus pak de thermometer maar.
Helemaal mee eens. En dan ook kijken naar de persoon zelf. Zoals gezegd; Ook onder de ongediplomeerden zitten zulke oude rotten in het vak die exact weten waar hun grenzen liggen (dát is namelijk het grootste gevaar) dat je die niet op hun vingers hoeft te kijken. Die geven zelf wel aan wanneer ze hulp nodig hebben.quote:Op zaterdag 29 november 2014 14:04 schreef Beauke het volgende:
[..]
Enkel verzorging, eens. Maar dan moet er wel een gediplomeerde bij zijn.
Dat laatste begrijp ik niet. Eind station is eindstation. Zwaarder dan onze zwaarste afdeling van toen kan ik me gewoon niet voorstellen.quote:Maar ik viel over de opmerking dat een kind opvoeden makkelijker moeilijker is als een pg afdeling.
Mensen blijven toch steeds langer thuis en zijn al een stuk verder 'heen' als ze worden opgenomen zeg maar.
Jij dacht dat we dat niet deden?quote:Op zaterdag 29 november 2014 14:09 schreef Beauke het volgende:
[..]
Helemaal onprofessioneel en daar hoef je bij onze arts echt niet mee aan te komen.![]()
Meten is weten, en verder niks. Dus pak de thermometer maar.
bamibij's obsessie. Zo te zien loop je mijn PoHi door om overal op mij te reageren.quote:
Volgens Ouder1 ben je 'maar' een zv-erquote:Op zaterdag 29 november 2014 14:00 schreef Beauke het volgende:
[..]
Ik vind het erg kortzichtig en herken het helemaal niet. Maar ben dan ook een ziekenverzorgende.
Nee, maar je bent wel blij met hun keuze om je om de wereld te zetten anders had je wel zelfmoord gepleegd.quote:Op zaterdag 29 november 2014 13:35 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dus?
Laten we het eens omdraaien: de kinderen hebben er niet voor gekozen om op de wereld te komen. Kinderen zijn niet verplicht om later voor hun ouders te zorgen.
Nee.quote:Op zaterdag 29 november 2014 14:43 schreef eight het volgende:
[..]
Nee, maar je bent wel blij met hun keuze om je om de wereld te zetten anders had je wel zelfmoord gepleegd.
In die zin 'profiteer' je van hun keuze en daar hoor je wat voor terug te doen.
Het is gewoon een morele verplichting.
Zodra mensen woorden als gewoon moeten gebruiken als hun belangrijkste argument, dan hebben ze er vaak geen. Je kan blij zijn om te leven, maar toch een kutjeugd gehad hebben dankzij je ouders en dan ben je hun helemaal 0,0 verschuldigd.quote:Op zaterdag 29 november 2014 14:43 schreef eight het volgende:
[..]
Nee, maar je bent wel blij met hun keuze om je om de wereld te zetten anders had je wel zelfmoord gepleegd.
In die zin 'profiteer' je van hun keuze en daar hoor je wat voor terug te doen.
Het is gewoon een morele verplichting.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |