Lekker, ik dacht altijd dat eten een eerste levensbehoefte was.quote:DEN HAAG -
Ouderen in verpleeghuizen vertonen ondervoedings- of uitdrogingsverschijnselen, als gevolg van onderbezetting of een te hoge werkdruk. Dat zegt ruim een kwart van de ondervraagden in een enquête van vakbond Abvakabo FNV onder bijna 3800 zorgverleners.
70 procent van de ondervraagden geeft aan dat onderbezetting op de werkvloer of te hoge werkdruk dit jaar heeft geleid tot incidenten, zoals valincidenten of conflictsituaties tussen cliënten. Ook worden er volgens ruim de helft van de ondervraagden vergissingen gemaakt met het toedienen van medicatie.
Een grote meerderheid klaagt over te weinig personeel. Ruim driekwart van de zorgverleners vindt dat ze regelmatig onvoldoende tijd hebben om cliënten de zorg te bieden die ze nodig hebben.
98 procent van de ondervraagden geeft aan dat goede zorg onmogelijk is als er nog meer bezuinigd wordt.
'Kom helpen'
„Als al de mensen die zich druk maken over onderbezetting in verpleeghuizen nou eens een dagje komen helpen, dan is het probleem al deels opgelost”. Die oproep doet Aad Koster, directeur van brancheorganisatie voor zorgondernemers Actiz naar aanleiding van een enquête van zorgvakbond Abvakabo FNV.
„Om de dag wordt er wel een meldpunt gestart of een enquête uitgevoerd over wat er mis is”, verzucht Koster. „Wij willen liever onze energie stoppen in het werken aan oplossingen, bijvoorbeeld de inzet van vrienden en familie in verpleeghuizen.”
Volgens Actiz is de hamvraag wat we als maatschappij met onze ouderen willen. „De komende tien jaar verdubbelt het aantal ouderen, maar het budget groeit niet mee. Als we 24 uur per dag toezicht willen en als we willen dat er nooit meer wat misgaat, is de vraag wat we daar als maatschappij voor over hebben.” Volgens Actiz is het dan aan de staatssecretaris voor Volksgezondheid en het kabinet om meer geld vrij te maken voor zorg aan ouderen.
Ondervoed door werkdruk
Oplossingen genoeg. Men besteedt al zowat 1/3van de begroting aan zorg. Ik zie eigenlijk geen financiële mogelijkheden, maar ja, ik ben een noob, maar je hart moet wel een beetje afgestorven zijn als je je ouders in dit soort tehuizen durft te stoppen.quote:Op zaterdag 29 november 2014 11:40 schreef waht het volgende:
Meer werknemers aannemen dan, of goedkopere werknemers, of meer budget zien te regelen, of even kijken naar mogelijke familie. Oplossingen genoeg.
Dat was ook een beetje mijn punt. Geld is geen heilzame oplossing, maar doorgaans wel de primaire 'oplossing' vanuit de politiek.quote:Op zaterdag 29 november 2014 11:42 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Oplossingen genoeg. Men besteedt al zowat 1/3van de begroting aan zorg. Ik zie eigenlijk geen financiële mogelijkheden, maar ja, ik ben een noob, maar je hart moet wel een beetje afgestorven zijn als je je ouders in dit soort tehuizen durft te stoppen.
Hmm, onnodige bestuurslagen uit keilen. Dat zou al iets positiefs zijn.quote:Op zaterdag 29 november 2014 11:43 schreef Woelwater het volgende:
Bedankt voor de info, en wat gaan we er aan doen?
Men gaat sowieso terug naar het aloude principe dat kinderen een grotere bijdrage moeten leveren aan de zorg. Dat is niet anders dan ze doen in Afrika/Azië, en dat principe omarmt NL de laatste jaren steeds meer.quote:Op zaterdag 29 november 2014 11:45 schreef waht het volgende:
[..]
Dat was ook een beetje mijn punt. Geld is geen heilzame oplossing, maar doorgaans wel de primaire 'oplossing' vanuit de politiek.
Inderdaad, al die dementerende bejaarden moeten maar lekker op zichzelf blijven wonen en zelf boodschappen blijven doen.quote:Op zaterdag 29 november 2014 11:42 schreef Jellereppe het volgende:
maar je hart moet wel een beetje afgestorven zijn als je je ouders in dit soort tehuizen durft te stoppen.
Vrij normaal ook. Bij mijn weten is het in de afgelopen tienduizend jaar niet veel anders geweest.quote:Op zaterdag 29 november 2014 11:46 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Men gaat sowieso terug naar het aloude principe dat kinderen een grotere bijdrage moeten leveren aan de zorg. Dat is niet anders dan ze doen in Afrika/Azië, en dat principe omarmt NL de laatste jaren steeds meer.
besparen op bestuur en directiekostenquote:Op zaterdag 29 november 2014 11:40 schreef waht het volgende:
Meer werknemers aannemen dan, of goedkopere werknemers, of meer budget zien te regelen, of even kijken naar mogelijke familie. Oplossingen genoeg.
Klopt, want alle ouderen zijn dement en hebben elke minuut van de dag hulp nodig.quote:Op zaterdag 29 november 2014 11:47 schreef nattermann het volgende:
[..]
Inderdaad, al die dementerende bejaarden moeten maar lekker op zichzelf blijven wonen en zelf boodschappen blijven doen.
Ik heb het niet over dementerende bejaarden, ik heb het over het algemene plaatje. Het is dat Den haag eigen zorg steeds meer afdwingt, anders was men nog verder heen. Een deel van NL'ers moet zich sowieso wat meer gaan bemoeien met hun ouders.quote:Op zaterdag 29 november 2014 11:47 schreef nattermann het volgende:
Inderdaad, al die dementerende bejaarden moeten maar lekker op zichzelf blijven wonen en zelf boodschappen blijven doen.
Dat zou wel ziek zijn.quote:Op zaterdag 29 november 2014 11:42 schreef happinessfordogs het volgende:
Ik denk dat er bewust op ondervoeding wordt aangestuurd. Ondervoede mensen zijn namelijk rustiger en miepen minder. De ideale manier om oudjes in het gareel te krijgen.
Je mist het punt.quote:Op zaterdag 29 november 2014 11:47 schreef waht het volgende:
[..]
Klopt, want alle ouderen zijn dement en hebben elke minuut van de dag hulp nodig.
Die oudjes hebben gelijk. Aan de ijskoude ranja met 30 graden, hmmmmm. Alleen je hoort in de zomer vaak berichten over ouderen die sterven door de hitte. Niet voor iedereen beschoren.quote:Op zaterdag 29 november 2014 11:48 schreef agter het volgende:
Kunnen we niet een aantal van die tehuizen verplaatsten naar warme goedkopere landen?
Oudjes gaan toch al graag naar Spanje.
Ja joh.. Allemaal leuk dit soort berichtjes hoe alles steeds verder afbrokkelt maar er wordt dus gewoon niets mee gedaanquote:Op zaterdag 29 november 2014 11:45 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Hmm, onnodige bestuurslagen uit keilen. Dat zou al iets positiefs zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 29 november 2014 11:50 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Ja joh.. Allemaal leuk dit soort berichtjes hoe alles steeds verder afbrokkelt maar er wordt dus gewoon niets mee gedaan
Kom, laten we een facebook pagina liken, dat lost het wel op
Wel origineel. Waren het medewerkers van de Media Markt die dit hebben gemaakt?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee, ik snap wat je bedoelt. Verzorging voor ouderen is vrij normaal, maar het is een schaal van complete afhankelijkheid van zorg en complete onafhankelijkheid. Daartussen is veel mogelijk.quote:
Inderdaad. De komende jaren met die vergrijzing. Dit is eigenlijk nog maar het begin.quote:Op zaterdag 29 november 2014 11:52 schreef waht het volgende:
[..]
Nee, ik snap wat je bedoelt. Verzorging voor ouderen is vrij normaal, maar het is een schaal van complete afhankelijkheid van zorg en complete onafhankelijkheid. Daartussen is veel mogelijk.
De kern van het probleem is natuurlijk dat er steeds meer ouderen komen en dat "men" (lees: politiek en maatschappij) vooral wil dat iedereen maar zo gezond mogelijk leeft en zo oud mogelijk wordt.quote:Op zaterdag 29 november 2014 11:38 schreef Jellereppe het volgende:
Lekker, ik dacht altijd dat eten een eerste levensbehoefte was.
Als jouw vader of moeder ( afkloppen) aan het dementeren raakt, en 'snachts gaat koken omdat ze denkt dat de kinderen zo thuiskomen, en daarna vergeet dat ze het gas aan heeft staan, of dat je vader midden in de nacht denkt dat ie naar z'n werk moet en in z'n pyama door de nacht gaat lopen dwalen, als je ouders hun bed bevuilen, zichzelf onderkakken en je in feite als familie er 24 uur per dag moet zijn om ze eten te geven, te baden, de poep en pies op te ruimen, ze aan en weer uit te kleden, ze te bewaken, op goede wijze omgaan met hun dementie, de agressie, de verwardheid, het monotone gebrul een godsganse dag en nog 100 dingen die ik vergeten ben, dan is er echt een moment dat alleen thuis blijven wonen onverantwoord is en dan moeten ze zoals het zo mooi genoemd wordt naar "dit soort huizen'quote:Op zaterdag 29 november 2014 11:42 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Oplossingen genoeg. Men besteedt al zowat 1/3van de begroting aan zorg. Ik zie eigenlijk geen financiële mogelijkheden, maar ja, ik ben een noob, maar je hart moet wel een beetje afgestorven zijn als je je ouders in dit soort tehuizen durft te stoppen.
Tja, dat is wat ze noemen een gevoelige discussie. Ethiek.quote:Op zaterdag 29 november 2014 11:58 schreef Kingstown het volgende:
[..]
De kern van het probleem is natuurlijk dat er steeds meer ouderen komen en dat "men" (lees: politiek en maatschappij) vooral wil dat iedereen maar zo gezond mogelijk leeft en zo oud mogelijk wordt.
Zolang die gedachte de norm is, zal het probleem alleen maar groter worden.
In NL ligt het moeilijker, maar in het land van oorsprong is mijn oma ook dement en kan niks meer zelf, die wordt ook 24/7 verzorgd (kost enorm veel moeite/tijd, maar daar werd dan rekening gehouden door veel kinderen te baren) maar dat is natuurlijk niet vergelijkbaar. Maar genoeg mensen die niet om kijken naar hun ouders. Dat is een andere uiterste. Goed dat die de komende jaren ook zelf een bijdrage moeten gaan leveren. Zeker met de aankomende babyboomvergrijzing. Eigenlijk is dit ook een gevolg van WOII. Mensen kregen in die jaren geen kinderen en na 1945 wisten ze goed raak te schieten en dat allemaal in een extreem korte tijdsbestek. Nu mogen de komende generaties daar de wrange vruchten van plukken van die geilheid/kinderwens.quote:Op zaterdag 29 november 2014 11:58 schreef yvonne het volgende:
[..]
Als jouw vader of moeder ( afkloppen) aan het dementeren raakt, en 'snachts gaat koken omdat ze denkt dat de kinderen zo thuiskomen, en daarna vergeet dat ze het gas aan heeft staan, of dat je vader midden in de nacht denkt dat ie naar z'n werk moet en in z'n pyama door de nacht gaat lopen dwalen, als je ouders hun bed bevuilen, zichzelf onderkakken en je in feite als familie er 24 uur per dag moet zijn om ze eten te geven, te baden, de poep en pies op te ruimen, ze aan en weer uit te kleden, ze te bewaken, op goede wijze omgaan met hun dementie, de agressie, de verwardheid, het monotone gebrul een godsganse dag en nog 100 dingen die ik vergeten ben, dan is er echt een moment dat alleen thuis blijven wonen onverantwoord is en dan moeten ze zoals het zo mooi genoemd wordt naar "dit soort huizen'
Hetgeen ook goed aangeeft dat preventie het beste medicijn is.quote:Op zaterdag 29 november 2014 11:58 schreef yvonne het volgende:
[..]
Als jouw vader of moeder ( afkloppen) aan het dementeren raakt, en 'snachts gaat koken omdat ze denkt dat de kinderen zo thuiskomen, en daarna vergeet dat ze het gas aan heeft staan, of dat je vader midden in de nacht denkt dat ie naar z'n werk moet en in z'n pyama door de nacht gaat lopen dwalen, als je ouders hun bed bevuilen, zichzelf onderkakken en je in feite als familie er 24 uur per dag moet zijn om ze eten te geven, te baden, de poep en pies op te ruimen, ze aan en weer uit te kleden, ze te bewaken, op goede wijze omgaan met hun dementie, de agressie, de verwardheid, het monotone gebrul een godsganse dag en nog 100 dingen die ik vergeten ben, dan is er echt een moment dat alleen thuis blijven wonen onverantwoord is en dan moeten ze zoals het zo mooi genoemd wordt naar "dit soort huizen'
Je maakt dezelfde denkfout die die directeur maakt. Alles maar oplossen met gratis werknemers; vrijwilligers en familie. Dit terwijl we 660.000 werkelozen hebben waaronder ook zorgpersoneel.quote:Op zaterdag 29 november 2014 11:48 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Ik heb het niet over dementerende bejaarden, ik heb het over het algemene plaatje. Het is dat Den haag eigen zorg steeds meer afdwingt, anders was men nog verder heen. Een deel van NL'ers moet zich sowieso wat meer gaan bemoeien met hun ouders.
Uiteraard niet.quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:09 schreef SuperFood het volgende:
niet alles valt te voorkomen liefje.
Dat is wel zeker dat veel blijft hangen. Mensen zijn en blijven wolven. Als ze geld ruiken, dan boeit het ze niks, zij zitten toch warm. Dat is de duivel in de mens. Waar geld is, is hebberigheid/corruptie.quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:04 schreef SuperFood het volgende:
en het wordt tijd voor een maatschappelijke discussie over waar het geld naar op gaat. mijn beeld is dat er veel blijft hangen bij bestuur en directie maar misschien is dit een misvatting.
ik zeg dat dat marginale aantallen betreft. proof me wrong.quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:11 schreef waht het volgende:
[..]
Uiteraard niet.
Niettemin zijn moderne ziekten niet 'normaal' in de breedste zin van het woord. De lichamelijke en geestelijke toestand heeft vrij logische relaties met de manier van leven, omgeving, en dergelijke. Die basale zaken zijn ietwat uit het oog verloren aangezien we het liefste voor alles een pilletje voorschrijven.
We hebben het hier niet over verpleegkundigen maar over ziekenverzorgenden, verzorgenden en helpenden. In de thuiszorg over alfahulpen.quote:Op zaterdag 29 november 2014 11:54 schreef Elan het volgende:
Meer geld naar verplegend personeel weg te halen bij overbodige lagen hbo management.
Minder bureaucratie, gemiddelde verpleegkundige is 25% van haar kostbare tijd bezig met schrijven.
quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:10 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Er zijn maar twee oplossingen voor het probleem;
)quote:- Meer geld voor personeel aan het bed (dus geen extra geld op de grote hoop want dat verdwijnt toch maar naar het management
Die is er gewoon nog.quote:- De verpleeghulp weer in ere herstellen.
Je hebt een goede kijk op. Goede post. Hoewel je mijn 'goed' met een paar korreltjes zou moet nemen, want dat van die verpleeghulp hoor ik ook nu pas.quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:10 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Je maakt dezelfde denkfout die die directeur maakt. Alles maar oplossen met gratis werknemers; vrijwilligers en familie. Dit terwijl we 660.000 werkelozen hebben waaronder ook zorgpersoneel.
In het verleden hadden we de 'verpleeghulp'. Dat was iemand met ervaring maar zonder diploma's. Kon een uitvaller in een zorgopleiding zijn maar ook een mantelzorger die jarenlang aan een familielid zorg had verleend. Die mensen waren erg goedkoop en erg ervaren. Vaak ook mensen met een hogere vooropleiding dan het gediplomeerde personeel dat doorgaans vmbo 3 als vooropleiding had. Ze draaiden vol mee in de verzorging en mochten alleen geen voorbehouden handelingen verrichten zoals medicijnen delen of een katheter inbrengen.
In de diplomadrang van de huidige maatschappij zijn deze mensen of ontslagen of opgeleid tot 'helpende', 'verzorgende' of 'ziekenverzorgende'. Daarmee zijn zij ook duurder geworden. Dit zou de 'kwaliteit' ten goede komen. Ik geloof daar niets van. Wel zijn ze duurder geworden.
Met het inzetten van familie en vrijwilligers gooien we die diplomaeis weer net zo gemakkelijk overboord voor gratis personeel. Met de gedwongen inzet van bijstandsgerechtigden zetten we handen aan het bed die niet alleen geen kennis en ervaring hebben maar ook nog eens niet gemotiveerd zijn.
De oplossing ligt niet in gratis personeel. Ik weet precies waar dat toe gaat leiden; ontslag van betaald personeel. Dat is nooit anders geweest in de zorg. Als we het met minder man aankonden door nóg harder te lopen en nóg meer handelingen te laten vervallen dan was dat altijd aanleiding om de bezetting nóg verder terug te schroeven.
Ik heb de tijd nog meegemaakt waarin we van 'alles doen om iemand voldoende voeding te geven' overgingen op 'als iemand niet wil eten of drinken dan hoeft dat niet', ook bij demente bejaarden. Dat bespaarde heel veel tijd. Dus kon er weer een verzorgende af van de bezetting.
Er zijn maar twee oplossingen voor het probleem;
- Meer geld voor personeel aan het bed (dus geen extra geld op de grote hoop want dat verdwijnt toch maar naar het management)
- De verpleeghulp weer in ere herstellen.
Te veel moeite.quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:12 schreef SuperFood het volgende:
[..]
ik zeg dat dat marginale aantallen betreft. proof me wrong.
Eerder andersom; Die babyboomkinderen wilden maar 1 of 2 kinderen om hun luxeleventje maximaal in stand te kunnen houden. Als zij ook 4 of 5 kinderen hadden gekregen dan was dit probleem er nooit geweest en hadden we ook niet zoveel gastarbeiders gehad.quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:07 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
In NL ligt het moeilijker, maar in het land van oorsprong is mijn oma ook dement en kan niks meer zelf, die wordt ook 24/7 verzorgd (kost enorm veel moeite/tijd, maar daar werd dan rekening gehouden door veel kinderen te baren) maar dat is natuurlijk niet vergelijkbaar. Maar genoeg mensen die niet om kijken naar hun ouders. Dat is een andere uiterste. Goed dat die de komende jaren ook zelf een bijdrage moeten gaan leveren. Zeker met de aankomende babyboomvergrijzing. Eigenlijk is dit ook een gevolg van WOII. Mensen kregen in die jaren geen kinderen en na 1945 wisten ze goed raak te schieten en dat allemaal in een extreem korte tijdsbestek. Nu mogen de komende generaties daar de wrange vruchten van plukken van die geilheid/kinderwens.
Voor de vorm maakt het niet veel uit de meeste verzorgenden niiveau 3 of 3+ hebben ook verpleegtechnische handelingen in hun pakket.quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:12 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
We hebben het hier niet over verpleegkundigen maar over ziekenverzorgenden, verzorgenden en helpenden. In de thuiszorg over alfahulpen.
Preventie tegen Alzheimer? Roken schijnt te helpen..quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:08 schreef waht het volgende:
[..]
Hetgeen ook goed aangeeft dat preventie het beste medicijn is.
Daarmee kan het onderzoek eigenlijk al in de prullenmand, maar laten we er voor alle aardigheid eens naar kijken. Ik ben even zo vrij om het artikel van de webiste van Abvakabo zelf af te halen, gezien de tendentieuze aard van de titel van het telegraafartikel.quote:Abvakabo FNV
Vroeg genoeg sterven zal het voorkomen ja. Niet vreten als de gemiddelde westerling allicht ook.quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:16 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Preventie tegen Alzheimer? Roken schijnt te helpen..
In het huis waar ik ooit werkte niet meer en bij alle huizen waar ik iets van weet ook niet.quote:
Die discussie gaat op een gegeven moment wel gevoerd worden. Weer ethiek. De geesten moet alleen rijp voor worden gemaakt.quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:17 schreef theunderdog het volgende:
Als je niet niet meer werknemers kan krijgen, dan moet je zorgen voor mindere ouderen. Wij in het westen willen altijd maar levens verlengen, maar misschien moet je op een begeven moment ook gewoon zeggen " het is klaar", zeker als het om ernstig dementerende ouderen gaat.
Langer gezond en sneller dood. Helemaal met je eensquote:Op zaterdag 29 november 2014 12:17 schreef theunderdog het volgende:
Als je niet niet meer werknemers kan krijgen, dan moet je zorgen voor mindere ouderen. Wij in het westen willen altijd maar levens verlengen, maar misschien moet je op een begeven moment ook gewoon zeggen " het is klaar", zeker als het om ernstig dementerende ouderen gaat.
Helaas zien wij vooralsnog liever mensen kwijlen op hun bed en ongelukkig zijn, dan dat we er op een vredige manier een einde aan maken.quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:21 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Die discussie gaat op een gegeven moment wel gevoerd worden. Weer ethiek. De geesten moet alleen rijp voor worden gemaakt.
Ik vrees toch dat we die discussie gewoon uit de weg blijven gaan door constant met budgetten te schuiven, onderzoeken te doen en het op de lange baan te schuiven. Het is allemaal erg eng natuurlijk, dat ouder worden. En iemand op z'n eigen verantwoordelijkheid wijzen is helemaal uit den boze.quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:21 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Die discussie gaat op een gegeven moment wel gevoerd worden. Weer ethiek. De geesten moet alleen rijp voor worden gemaakt.
Ah joh, dat is uit 2012. Dat soort dingen zijn al laaang opgelostquote:Op zaterdag 29 november 2014 12:16 schreef SuperFood het volgende:
http://media.rtl.nl/media(...)graaiersindezorg.pdf
Hmm, scherp.quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:17 schreef DeJori het volgende:
[..]
Daarmee kan het onderzoek eigenlijk al in de prullenmand, maar laten we er voor alle aardigheid eens naar kijken. Ik ben even zo vrij om het artikel van de webiste van Abvakabo zelf af te halen, gezien de tendentieuze aard van de titel van het telegraafartikel.
Driekwart van de zorgverleners: regelmatig te weinig personeel in het verpleeghuis
Uit het rapport daar komt onder andere de volgende grafiek:
[ afbeelding ]
Die dan ook nog is gebaseerd op een enquête onder zorgpersoneel en niet op basis van bijvoorbeeld de jaarlijkse ZI-indicatoren (feitelijke cijfers o.b.v. cliëntendossiers). Het onderzoeksverslag geeft overigens totaal geen informatie over de selectie van geënquêteerden maar ik ga er vanuit dat dat leden zijn van abvakabo, en die klagen sowieso altijd overal over.
Ze zijn zat te krijgen. Sowieso zijn er die werkeloos zijn en de eisen moeten naar beneden. Terug met de verpleeghulp. Op een team van 4 man kan er best 1 ongediplomeerde bijlopen.quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:17 schreef theunderdog het volgende:
SP.quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:19 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Daarom PVV,
of is er ook een andere politieke partij die opkomt voor de belangen van deze doelgroep?
Als men echt heel erg lijdt, dan moet men niet heel erg moeilijk doen om euthanasie. Ik vind het nog wel meevallen die discussie. Waarom zou je zo iemand in leven willen houden? Alleen maar om zijn/haar lijden te verlengen.quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:22 schreef waht het volgende:
[..]
Ik vrees toch dat we die discussie gewoon uit de weg blijven gaan door constant met budgetten te schuiven, onderzoeken te doen en het op de lange baan te schuiven. Het is allemaal erg eng natuurlijk, dat ouder worden. En iemand op z'n eigen verantwoordelijkheid wijzen is helemaal uit den boze.
Nee LOL. Roken schijnt echt de kans op Alzheimer te verkleinen.quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:19 schreef waht het volgende:
[..]
Vroeg genoeg sterven zal het voorkomen ja. Niet vreten als de gemiddelde westerling allicht ook.
Jaja, mensen staan te springen om te werken in de zorg.quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:23 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ze zijn zat te krijgen. Sowieso zijn er die werkeloos zijn en de eisen moeten naar beneden. Terug met de verpleeghulp. Op een team van 4 man kan er best 1 ongediplomeerde bijlopen.
Ach, dat is per geval weer te bepalen.quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:24 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Als men echt heel erg lijdt, dan moet men niet heel erg moeilijk doen om euthanasie. Ik vind het nog wel meevallen die discussie. Waarom zou je zo iemand in leven willen houden? Alleen maar om zijn/haar lijden te verlengen.
Kan best, niettemin zal het andere risico's weer verhogen.quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:25 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nee LOL. Roken schijnt echt de kans op Alzheimer te verkleinen.
Sommige ouderen hebben geen kinderen (meer).quote:Op zaterdag 29 november 2014 11:42 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Ahum. Ik heb 12 jaar met o.a. dementerenden gewerkt (3 afdelingen met 30 dementerende bewoners) en ik heb dat maar zeer zelden gehoord. Een verzorgende kan echter heel goed inschatten welke bewoners gelukkig zijn in hun dementie (die zijn er echt en geen uitzonderingen) en welke echt ongelukkig zijn.quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:23 schreef theunderdog het volgende:
Ik heb zelf een tijdje met dementerende gewerkt en je wil niet weten hoe vaak ik te horen heb gekregen: "was ik maar dood", "ik wil niet meer " enz..
En nee, dit was geen momentopname, integendeel. Deze mensen willen echt niet meer !
Hier ben ik wel mee eens. Ook omdat je veel leert door werkervaring.quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:23 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ze zijn zat te krijgen. Sowieso zijn er die werkeloos zijn en de eisen moeten naar beneden. Terug met de verpleeghulp. Op een team van 4 man kan er best 1 ongediplomeerde bijlopen.
Ja, uiteraard. Ik heb het niet over alle ouderen.quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:28 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Sommige ouderen hebben geen kinderen (meer).
1: En ik heb het vaak gehoord , dus niets "ahum"quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:30 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ahum. Ik heb 12 jaar met o.a. dementerenden gewerkt (3 afdelingen met 30 dementerende bewoners) en ik heb dat maar zeer zelden gehoord. Een verzorgende kan echter heel goed inschatten welke bewoners gelukkig zijn in hun dementie (die zijn er echt en geen uitzonderingen) en welke echt ongelukkig zijn.
Ik vind het echter een hele enge glijdende schaal om euthanasie toe te gaan passen op dementerenden. Ik heb het namelijk ook meegemaakt (toen al!) op verzoek van familie die niet met een demente in een tehuis kon leven terwijl de man in kwestie niet ongelukkig leek. Dat heeft de arts toen 'opgelost' met een te hoge dosis morfine bij verzonnen pijnklachten (man zat scheef in zijn stoel dus zou wel pijn hebben). Kan nog boos worden als ik er aan denk.
http://www.ontslagenindezorg.nl/quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:25 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Jaja, mensen staan te springen om te werken in de zorg.
quote:2014
26.787 zorgmedewerkers verliezen hun baan
Het kabinet bezuinigt flink op de zorg. Hierdoor verliezen veel ouderen, zieken en gehandicapten hun zorg, maar ook heel veel zorgmedewerkers verliezen hun baan. Afgelopen jaar hebben veel zorginstellingen de tijdelijke contracten al niet verlengd, dus deze medewerkers zijn hun baan al kwijt. Dit gebeurt vaak buiten het zicht van de media en dus zou de ontslagenteller veel hoger moeten zijn dan hierboven. Op dit moment worden er bijna elke week grote ontslagrondes door zorgorganisaties aangekondigd. Op deze website houdt Abvakabo FNV bij hoeveel ontslagen er in de zorg al gevallen of aangekondigd zijn.
Abvakabo FNV wil dat het kabinet ingrijpt en een einde maakt aan de ontslaggolf die nu door de zorg gaat.
Mensen verliezen hun baan door de bezuinigingen, no shit....quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:35 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
http://www.ontslagenindezorg.nl/
[..]
Daarnaast meten we tegenwoordig wel als tweeverdieners werken om de stijgende lasten te kunnen blijven betalen. Fulltime werken, huishouden, zorg voor kinderen en de hulpbehoevende ouders erbij.quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:28 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Sommige ouderen hebben geen kinderen (meer).
Je kan er toch voor kiezen om je moeder te laten stikken?quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:43 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Daarnaast meten we tegenwoordig wel als tweeverdieners werken om de stijgende lasten te kunnen blijven betalen. Fulltime werken, huishouden, zorg voor kinderen en de hulpbehoevende ouders erbij.
Vroeger was het normaal om voor de ouders te zorgen en ze zelfs in huis te nemen als dat nodig was. Maar toen waren er niet 1 of 2 kinderen in een gezin maar 4 of meer die die zorg konden delen. De vrouw was ook thuis en werkte niet. Ouders en kinderen woonden doorgaans ook vlak bij elkaar.
Gaat best een toestand worden nu. Moet ik de zorg voor mijn moeder en gehandicapte zus gaan delen met mijn broer. Mijn broer en ik hebben kinderen en moeten werken (al zit ik nu werkloos thuis; dat is niet de bedoeling) en wonen beiden minimaal 80 km van onze moeder en 100 km van onze zus. Onze huizen zijn niet geschikt voor hulpbehoevenden.
Bij mijn vader wordt het nog spannender; 1 broer (dezelfde) en een andere zus die in SA woont. Broer en ik zitten beiden op 100km van Paps.
Dat werkt toch niet? Daarnaast heb ik een goede reden waarom ik geen contact met mijn moeder heb en mijn broer een zeer slecht contact met haar.
Ga jij hier nu werkelijk oproepen om gelukkige dementerenden te vermoorden omdat ze geld kosten?quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:32 schreef theunderdog het volgende:
Ja, want het leven is heilig ! Boehoehoe
Zeg troll.. Jij bent degene die stelt dat de vraag naar verzorgenden groter is dan het aanbod en dat dát de reden is van het tekort in tehuizen voor ouderen.quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:36 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Mensen verliezen hun baan door de bezuinigingen, no shit....
Nee, waar het omgaat is dat wij nog steeds een soort christelijke mentaliteit hebben : "het leven is heilig".quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:44 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ga jij hier nu werkelijk oproepen om gelukkige dementerenden te vermoorden omdat ze geld kosten?
het is schandalig dat we het leven hoog achten. echtquote:Op zaterdag 29 november 2014 12:47 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee, waar het omgaat is dat wij nog steeds een soort christelijke mentaliteit hebben : "het leven is heilig".
Heb jij enig idee hoeveel moeite het kost om een euthanasie verklaring te krijgen?
Nee, ik zei "als" en vooralsnog is dat ook zo. Dat bezuinigingsargument slaat nergens op, want vrijwel alles is getroffen door de bezuinigingen.quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:45 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Zeg troll.. Jij bent degene die stelt dat de vraag naar verzorgenden groter is dan het aanbod en dat dát de reden is van het tekort in tehuizen voor ouderen.
Zo hoog als nu? ja best welquote:Op zaterdag 29 november 2014 12:48 schreef SuperFood het volgende:
[..]
het is schandalig dat we het leven hoog achten. echtboehoehoe.
Aha, ooit.quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:19 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
In het huis waar ik ooit werkte niet meer en bij alle huizen waar ik iets van weet ook niet.
Zou slecht zijn voor 'de kwaliteit'.
Nee.quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:49 schreef SuperFood het volgende:
[..]
ja. zodra je economisch niet meer bijdraagt aan de economie -> euthanasie!
Ooooooooooooh, maar dan is er helemaal niks mis in de huizen en in de zorg, en kunnen we gewoon door als altijd.quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:17 schreef DeJori het volgende:
[. Het onderzoeksverslag geeft overigens totaal geen informatie over de selectie van geënquêteerden maar ik ga er vanuit dat dat leden zijn van abvakabo, en die klagen sowieso altijd overal over.
Enlighten me. Dat is beter dan alleen kritiek spuiten. Op welke punten rammelt het dan?quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:53 schreef yvonne het volgende:
[..]
Aha, ooit.
Vandaar dat je stuk aan alle kanten rammelt.
Sarcasme neem ik aan?quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:54 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ooooooooooooh, maar dan is er helemaal niks mis in de huizen en in de zorg, en kunnen we gewoon door als altijd.
Opgelost
Ja, dat is bekend. Velen wel. Even op de thee bij moeder/vader is voor sommigen nog te veel en een zeldzaamheid.quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:54 schreef eight het volgende:
Geen nieuws dit. Van diverse familieleden die in de zorg werken hoor ik telkens dat de kinderen zich amper bekommeren om hun bejaarde ouders. Vaak zijn ze heel boos en verwijtend naar de medewerkers, maar zelf niet bereid om een bijdrage te leveren om het probleem op te lossen.
Dat is m.i. nog het ergste.
Stropopredenering. De discussie over de kwaliteit van zorg wordt te vaak gevoerd op basis van een paniekfilmpje van nieuwsuur met een onheilspellend muziekje eronder, op basis van anekdotes of op basis van, zoals in dit geval, een onbetrouwbaar onderzoek.quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:54 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ooooooooooooh, maar dan is er helemaal niks mis in de huizen en in de zorg, en kunnen we gewoon door als altijd.
Opgelost
Geld is niet echt het probleem, wel verrijking zonder tegenprestatie. Een socialistische maatschappij zet de sluizen wagenwijd open voor mensen die met dit soort verrijking geen moeite hebben.quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:11 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Dat is wel zeker dat veel blijft hangen. Mensen zijn en blijven wolven. Als ze geld ruiken, dan boeit het ze niks, zij zitten toch warm. Dat is de duivel in de mens. Waar geld is, is hebberigheid/corruptie.
En als je nou alle paniekberichten en filmpjes van pakweg 1995 aan elkaar vastplakt zul je zien dat er aan de hulproep niet veel gedaan is... Rond die tijd kwam er ook de eerste slogan'meer handen aan bed' nou, die kwamen er hoor, keukenhulpen extra, fysio extra, extra kapper, bezigheidstherapeute, en onze taken werden herverdeeld en stonden we met nóg minder man op de werkvloerquote:Op zaterdag 29 november 2014 13:00 schreef DeJori het volgende:
[..]
Stropopredenering. De discussie over de kwaliteit van zorg wordt te vaak gevoerd op basis van een paniekfilmpje van nieuwsuur met een onheilspellend muziekje eronder, op basis van anekdotes of op basis van, zoals in dit geval, een onbetrouwbaar onderzoek.
Ik zou ook zo rot zijn. Geen twijfel over. Laten we het maar eerlijk bekennen. Dat maakt het zo moeilijk.quote:Op zaterdag 29 november 2014 13:03 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Geld is niet echt het probleem, wel verrijking zonder tegenprestatie. Een socialistische maatschappij zet de sluizen wagenwijd open voor mensen die met dit soort verrijking geen moeite hebben.
Het is ook wel heel gemakkelijk oordelen voor de mensen die in de zorg werken en de achtergronden van de familie niet kennen.quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:54 schreef eight het volgende:
Geen nieuws dit. Van diverse familieleden die in de zorg werken hoor ik telkens dat de kinderen zich amper bekommeren om hun bejaarde ouders. Vaak zijn ze heel boos en verwijtend naar de medewerkers, maar zelf niet bereid om een bijdrage te leveren om het probleem op te lossen.
Dat is m.i. nog het ergste.
Die filmpjes zijn vaak de realiteit.quote:Op zaterdag 29 november 2014 13:00 schreef DeJori het volgende:
[..]
Stropopredenering. De discussie over de kwaliteit van zorg wordt te vaak gevoerd op basis van een paniekfilmpje van nieuwsuur met een onheilspellend muziekje eronder, op basis van anekdotes of op basis van, zoals in dit geval, een onbetrouwbaar onderzoek.
quote:
Even grof gesteld, maar waarom moet je gediplomeerd zijn om billen te wassen, of mensen te voeren? De mensheid heeft tienduizenden jaren kunnen overleven zonder diploma's voor de mensen die deze taken uitvoerden.quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:23 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Jouw ouders wonen om de hoek zeker? En geen werk en geen kinderen en al helemaal geen alleenstaand ouder? Mán, ik deed het kleding shoppen al standaard in Amsterdam op zondag omdat ik daar de rest van de week geen tijd voor had en die blagen toch af en toe iets nieuws nodig hadden. Zo eenvoudig is het echt niet altijd.quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:59 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Ja, dat is bekend. Velen wel. Even op de thee bij moeder/vader is voor sommigen nog te veel en een zeldzaamheid.
Dat. Of de extra absorberende luier waardoor bewoners de hele dag zonder verschonen konden.quote:Op zaterdag 29 november 2014 13:04 schreef yvonne het volgende:
[..]
En als je nou alle paniekberichten en filmpjes van pakweg 1995 aan elkaar vastplakt zul je zien dat er aan de hulproep niet veel gedaan is... Rond die tijd kwam er ook de eerste slogan'meer handen aan bed' nou, die kwamen er hoor, keukenhulpen extra, fysio extra, extra kapper, bezigheidstherapeute, en onze taken werden herverdeeld en stonden we met nóg minder man op de werkvloer
Helemaal met je eens. Zo ingewikkeld is dat niet. Wel moet je mensen hebben met hart voor de zaak en iemand die gedwongen wordt in een bijstandsuitkering is dat nooit optimaal.quote:Op zaterdag 29 november 2014 13:09 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
[..]
Even grof gesteld, maar waarom moet je gediplomeerd zijn om billen te wassen, of mensen te voeren? De mensheid heeft tienduizenden jaren kunnen overleven zonder diploma's voor de mensen die deze taken uitvoerden.
Mijn moeder kan nog prima voor zichzelf zorgen. Die is 50 jaar. Mijn vader wat ouder, maar die is ook nog behoorlijk mobiel. Vooralsnog makkelijk praten, maar kom kom, veel NL'ers kijken niet eens om naar hun ouders.quote:Op zaterdag 29 november 2014 13:09 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Jouw ouders wonen om de hoek zeker? En geen werk en geen kinderen en al helemaal geen alleenstaand ouder? Mán, ik deed het kleding shoppen al standaard in Amsterdam op zondag omdat ik daar de rest van de week geen tijd voor had en die blagen toch af en toe iets nieuws nodig hadden. Zo eenvoudig is het echt niet altijd.
Tjaaaaaquote:Op zaterdag 29 november 2014 13:13 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Helemaal met je eens. Zo ingewikkeld is dat niet. Wel moet je mensen hebben met hart voor de zaak en iemand die gedwongen wordt in een bijstandsuitkering is dat nooit optimaal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |