abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147113247
Nee dus, moslim-zijn is een keuze voor islam. Maar wie islam bekritiseert wordt snel van racisme beschuldigd. Dat gebeurt ook hier op FOK regelmatig, en ik verbaas me er telkens weer om. Waar komt het geloof vandaan dat moslims, een uiterst diverse groep mensen van Afrika tot Azië, een ras zijn? Waarom verwarren moslims (en anderen) kritiek op islam met racisme?

"Ras" (wat dat ook moge zijn) is onveranderlijk, maar je religie is een keuze die je iedere ochtend opnieuw maakt. Echter krijg ik de indruk dat veel moslims hun religieuze identiteit ervaren als onveranderlijk in hun DNA vastgelegd, alsof het inderdaad een ras zou zijn. Een gevaarlijke misvatting die de bron van conflicten met de islam verklaart. Ook de onderlinge conflicten, want als sjiieten en soennieten elkaar als minderwaardige rassen zien, geen wonder dat er pleuris uitbreekt.
pi_147113284
Wel een strakke manier om jouw gedachtegoed goed te praten. Zo rollen meer van je soortgenoten. Niet dat ik veel tijd aan je ga besteden vandaag.
pi_147113306
Omdat het begrip "racisme" te pas en te onpas gebruikt wordt tegenwoordig. Je kunt zeggen dat mensen die specifiek moslims treiteren zich schuldig maken aan discriminatie. Eventueel kun je zeggen dat ze tegen de grondwet ingaan. Maar racisme, nee.

Waarom gebeurt 't dan wel? Omdat racisme harder klinkt dan discriminatie. En omdat sommige mensen denken dat Arabisch hetzelfde is als islamitisch. Dat meer dan 90% van de Arabieren moslim is maakt dit nog niet hetzelfde. Want het is niet zo dat 90% van de moslims Arabisch is. Zeker in Indonesië heb je een enorme Aziatische groep moslims.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_147113309
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 11:10 schreef koesjkoesj1 het volgende:
Nee dus, moslim-zijn is een keuze voor islam. Maar wie islam bekritiseert wordt snel van racisme beschuldigd. Dat gebeurt ook hier op FOK regelmatig, en ik verbaas me er telkens weer om. Waar komt het geloof vandaan dat moslims, een uiterst diverse groep mensen van Afrika tot Azië, een ras zijn? Waarom verwarren moslims (en anderen) kritiek op islam met racisme?

"Ras" (wat dat ook moge zijn) is onveranderlijk, maar je religie is een keuze die je iedere ochtend opnieuw maakt. Echter krijg ik de indruk dat veel moslims hun religieuze identiteit ervaren als onveranderlijk in hun DNA vastgelegd, alsof het inderdaad een ras zou zijn. Een gevaarlijke misvatting die de bron van conflicten met de islam verklaart. Ook de onderlinge conflicten, want als sjiieten en soennieten elkaar als minderwaardige rassen zien, geen wonder dat er pleuris uitbreekt.
dat komt door de Koran, die heeft nogal wat protectionistische regels. verder; geen ras, het is een geloof.
pi_147113331
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 11:15 schreef SuperHarregarre het volgende:
Omdat het begrip "racisme" te pas en te onpas gebruikt wordt tegenwoordig. Je kunt zeggen dat mensen die specifiek moslims treiteren zich schuldig maken aan discriminatie. Eventueel kun je zeggen dat ze tegen de grondwet ingaan. Maar racisme, nee.

Waarom gebeurt 't dan wel? Omdat racisme harder klinkt dan discriminatie. En omdat sommige mensen denken dat Arabisch hetzelfde is als islamitisch. Dat meer dan 90% van de Arabieren moslim is maakt dit nog niet hetzelfde. Want het is niet zo dat 90% van de moslims Arabisch is. Zeker in Indonesië heb je een enorme Aziatische groep moslims.
discriminatie (wikipedia):
Discriminatie betekent letterlijk "het maken van onderscheid". De huidige betekenis van het woord discriminatie is in maatschappelijk en juridisch opzicht gaan afwijken van de oorspronkelijke, letterlijke betekenis; in die context wordt onder discriminatie verstaan: "het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen of groepen". Bij de vraag of het maken van onderscheid tussen mensen discriminatoir is, is het van belang om na te gaan of gelijke gevallen ook gelijk behandeld worden.

ik vind het wel rechtmatig als je zegt dat de Koran haat verspreidt. misschien dat dat mag in het kader van geloofsvrijheid enzo, maar toch.
  zaterdag 29 november 2014 @ 11:19:22 #6
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_147113365
quote:
In dit Verdrag wordt onder "rassendiscriminatie" verstaan elke vorm van onderscheid,
uitsluiting, beperking of voorkeur op grond van ras, huidskleur, afkomst of nationale of
etnische afstamming die ten doel heeft de erkenning het genot of de uitoefening, op voet
van gelijkheid, van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek,
economisch, sociaal of cultureel gebied, of op andere terreinen van het openbare leven,
teniet te doen of aan te tasten, dan wel de tenietdoening of aantasting daarvan ten gevolge
heeft.
pi_147113368
Moslims zijn geen ras, het is meer een afwijking, net als christenen, katholieken en alle andere imbecielen die denken dat er ergens boven je op een wolk iemand is over je waakt en je vertelt wat je wel- en niet moet/mag doen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_147113441
Het is dan ook discriminatie om mensen die een bepaald geloof aanhangen anders te behandelen. En zo wordt het dan ook genoemd. Wat dit in NWS doet is mij een raadsel trouwens.
pi_147113474
Dit is de eerste keer dat ik hoor dat mensen Moslims als een ras zien :')
Extremistisch gematigd.
pi_147113482
daarom staat het ook in NWS natuurlijk! ^O^
pi_147113512
:D
Extremistisch gematigd.
pi_147113575
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 11:25 schreef Tja..1986 het volgende:
Het is dan ook discriminatie om mensen die een bepaald geloof aanhangen anders te behandelen. En zo wordt het dan ook genoemd. Wat dit in NWS doet is mij een raadsel trouwens.
kritiek op de inhoud van een geloof lijkt me daarentegen zeer gezond.
  zaterdag 29 november 2014 @ 11:33:23 #13
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_147113581
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 11:19 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Racisme is een ideologie waarbij er van uitgegaan wordt dat de ene etnische groep superieur is aan de ander.

Dat is wat breder dan de strikte opvatting die TS er in de OP op nahoudt. Een etnische groep is een volk/deel vd bevolking die op enig kenmerk zo duidelijk onderscheiden kan worden, dat je ze anders kan categoriseren.

Een moslim valt in een andere categorie als een atheïst, agnost, christen etc. Voor moslims is dat onderscheid ook zo duidelijk dat ze zich beduidend anders voelen.
Laffe huichelaar
  zaterdag 29 november 2014 @ 11:34:19 #14
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_147113595
Ik heb het in F&L proberen te scharen. Lijkt het me meer onder vallen. Als de mods hier straks boos worden, waarschuw me alsjeblieft even. Kan ik onderduiken
Laffe huichelaar
pi_147113620
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 11:33 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Racisme is een ideologie waarbij er van uitgegaan wordt dat de ene etnische groep superieur is aan de ander.

Dat is wat breder dan de strikte opvatting die TS er in de OP op nahoudt. Een etnische groep is een volk/deel vd bevolking die op enig kenmerk zo duidelijk onderscheiden kan worden, dat je ze anders kan categoriseren.

Een moslim valt in een andere categorie als een atheïst, agnost, christen etc. Voor moslims is dat onderscheid ook zo duidelijk dat ze zich beduidend anders voelen.
ja niet iedereen loopt achter dat haatboek aan (gelukkig). ik begrijp wel dat dat groepsgevoel creëert. zijn fokkers ook een etnische groep volgens de door jou gehanteerde definitie? :D
  zaterdag 29 november 2014 @ 11:37:55 #16
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_147113663
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 11:35 schreef SuperFood het volgende:

[..]

ja niet iedereen loopt achter dat haatboek aan (gelukkig). ik begrijp wel dat dat groepsgevoel creëert. zijn fokkers ook een etnische groep volgens de door jou gehanteerde definitie? :D
Ze zijn wel zo anders dat ze onderscheiden kunnen worden van de rest van de samenleving. Maar de overkoepelende categorie die daarbij past is autisme
Laffe huichelaar
pi_147113685
quote:
9s.gif Op zaterdag 29 november 2014 11:37 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Ze zijn wel zo anders dat ze onderscheiden kunnen worden van de rest van de samenleving. Maar de overkoepelende categorie die daarbij past is autisme
ow ja en racisme heeft niets met etniciteit te maken volgens mij maar puur met:

Racism consists of both prejudice and discrimination based in social perceptions of biological differences between peoples. It often takes the form of social actions, practices or beliefs, or political systems that consider different races to be ranked as inherently superior or inferior to each other, based on presumed shared inheritable traits, abilities, or qualities. It may also hold that members of different races should be treated differently.[1][2][3]

Aldus wikipedia.
  zaterdag 29 november 2014 @ 11:40:45 #18
179075 hugecooll
pi_147113703
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 11:33 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Naja dat eerste niet per se, het kan ook 'gewoon' haat/intolerantie jegens andere rassen/etnische groepen zijn. Zo zal de meerderheid van de niet-blanke rassen niet racistisch zijn tegen blanken omdat ze blanken minderwaardig vinden.
  zaterdag 29 november 2014 @ 11:42:29 #19
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_147113726
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 11:39 schreef SuperFood het volgende:

[..]

Racism consists of both prejudice and discrimination based in social perceptions of biological differences between peoples. It often takes the form of social actions, practices or beliefs, or political systems that consider different races to be ranked as inherently superior or inferior to each other, based on presumed shared inheritable traits, abilities, or qualities. It may also hold that members of different races should be treated differently.[1][2][3]

Aldus wikipedia.
Als wikipedia het zegt, zal het wel zo zijn. Leuk dat hugecooll met een VN verdrag aankomt wat ook door Nederland geratificeerd is, als wikipedia wat anders zegt houdt het verder op
Laffe huichelaar
  zaterdag 29 november 2014 @ 11:42:32 #20
179075 hugecooll
pi_147113727
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 11:39 schreef SuperFood het volgende:

[..]

Aldus wikipedia.
Er zijn verschillende definities :P De definitie van de Verenigde Naties omvat zowel ras als etniciteit.
quote:
9s.gif Op zaterdag 29 november 2014 11:42 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Als wikipedia het zegt, zal het wel zo zijn. Leuk dat hugecooll met een VN verdrag aankomt wat ook door Nederland geratificeerd is, als wikipedia wat anders zegt houdt het verder op
Is wel handig voor werkstukken en zo
;(
pi_147113757
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 11:42 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Er zijn verschillende definities :P De definitie van de Verenigde Naties omvat zowel ras als etniciteit.

[..]

Is wel handig voor werkstukken en zo
;(
de vn < wikipedia. vn is politics sowieso. :r
  zaterdag 29 november 2014 @ 11:44:24 #22
179075 hugecooll
pi_147113763
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 11:44 schreef SuperFood het volgende:

[..]

de vn < wikipedia. vn is politics sowieso. :r
Sowieso
  zaterdag 29 november 2014 @ 11:46:01 #23
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_147113793
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 11:40 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Naja dat eerste niet per se, het kan ook 'gewoon' haat/intolerantie jegens andere rassen/etnische groepen zijn. Zo zal de meerderheid van de niet-blanke rassen niet racistisch zijn tegen blanken omdat ze blanken minderwaardig vinden.
Nou ja, dat is natuurlijk maar hoe ver je het doorvoert. De meerderheid van de zwarten in Ferguson bijvoorbeeld zullen een hekel hebben aan blanken. Omdat ze vinden ongelijk behandeld te worden. Eigenlijk dus omdat ze hun beoordelingsvermogen en hun gevoel voor recht en onrecht superieur vinden aan dat van de blanken.

Het gaat mis op het moment dat je, dit voorbeeld vasthoudend, de schuld van een incident of reeks van incidenten niet meer bij de verantwoordelijke, in dit geval de agent die schoot, legt, maar het breder trekt naar mensen die er niks mee te maken hebben of te maken willen hebben. Als wij tijdens die rellen met zijn tweeën in ferguson hadden gewandeld, hadden we een probleem gehad. Alleen om mijn mooie kleurtje
Laffe huichelaar
  zaterdag 29 november 2014 @ 11:49:33 #24
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_147113860
Wat ik bedoel te zeggen is dat dat soort dingen pas gebeuren als je zó'n laag/slecht beeld van de totale andere kleur hebt, dat je het gevoel hebt dat dit het enige is wat je kan doen.

Superieur zijn hoeft niet alleen te betekenen jezelf heel goed vinden, maar ook de ander heel slecht vinden.
Laffe huichelaar
  zaterdag 29 november 2014 @ 11:50:35 #25
179075 hugecooll
pi_147113882
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 11:46 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Nou ja, dat is natuurlijk maar hoe ver je het doorvoert. De meerderheid van de zwarten in Ferguson bijvoorbeeld zullen een hekel hebben aan blanken. Omdat ze vinden ongelijk behandeld te worden. Eigenlijk dus omdat ze hun beoordelingsvermogen en hun gevoel voor recht en onrecht superieur vinden aan dat van de blanken.

Het gaat mis op het moment dat je, dit voorbeeld vasthoudend, de schuld van een incident of reeks van incidenten niet meer bij de verantwoordelijke, in dit geval de agent die schoot, legt, maar het breder trekt naar mensen die er niks mee te maken hebben of te maken willen hebben. Als wij tijdens die rellen met zijn tweeën in ferguson hadden gewandeld, hadden we een probleem gehad. Alleen om mijn mooie kleurtje
Naja dat ze hun beoordelingsvermogen en gevoel voor recht en onrecht superieur vinden aan dat van blanken is weer een beetje overdreven :T
Laten we het erop houden dat ze vinden dat ze als 'minder' behandeld worden en dat graag anders zouden zien. Soort van onderdrukking, zeg maar. Machtsmisbruik door 'de blanke man' :')
En dan kan je lekker als een stel apen gaan rellen idd, en dan is iedere blanke een doelwit. Jij ook.
  zaterdag 29 november 2014 @ 11:50:45 #26
179075 hugecooll
  zaterdag 29 november 2014 @ 11:50:49 #27
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147113888
Omdat Nederlands geen woord heeft voor beledigen op basis van etniciteit, afkomst en/of geloof. Er zijn wel woorden voor beledigen op basis van ras (racisme) en voor daadwerkelijk onderscheid maken op basis van etniciteit, afkomst en/of geloof (discriminatie). Die worden daarom maar gebruikt om het hiaat op te vullen.
  zaterdag 29 november 2014 @ 11:52:40 #28
179075 hugecooll
pi_147113922
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 11:50 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Omdat Nederlands geen woord heeft voor beledigen op basis van etniciteit, afkomst en/of geloof. Er zijn wel woorden voor beledigen op basis van ras (racisme) en voor daadwerkelijk onderscheid maken op basis van etniciteit, afkomst en/of geloof (discriminatie). Die worden daarom maar gebruikt om het hiaat op te vullen.
Het helpt ook niet echt dat etniciteit een synoniem is van ras. Voor de duidelijkheid dan, hè :P
  zaterdag 29 november 2014 @ 11:54:57 #29
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_147113960
Wat natuurlijk ook meespeelt bij het gebruik van het begrip racisme, is dat veel mensen als moslim worden gezien of zichzelf als moslim zien omdat ze uit een moslim-gezin komen. Niet omdat ze geloven en zich aan de koran houden.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_147114012
je moet ook lief zijn voor de persoon en gewoon keihard op de inhoud (het geloof). ^O^
pi_147114632
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 11:34 schreef timmmmm het volgende:
Ik heb het in F&L proberen te scharen. Lijkt het me meer onder vallen. Als de mods hier straks boos worden, waarschuw me alsjeblieft even. Kan ik onderduiken
o|O
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 29 november 2014 @ 12:38:01 #32
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147114713
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 11:52 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Het helpt ook niet echt dat etniciteit een synoniem is van ras. Voor de duidelijkheid dan, hè :P
Feitelijk is het dat niet. Ras is puur biologisch, etniciteit is puur cultureel. Een Nederlander kan van om het even welk ras zijn, en een blanke kan iedere etniciteit hebben die je je maar voor kunt stellen. In de volksmond wordt het overigens wel veelvuldig door de war gehaald.
  zaterdag 29 november 2014 @ 12:39:01 #33
179075 hugecooll
pi_147114737
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 12:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Feitelijk is het dat niet. Ras is puur biologisch, etniciteit is puur cultureel. Een Nederlander kan van om het even welk ras zijn, en een blanke kan iedere etniciteit hebben die je je maar voor kunt stellen. In de volksmond wordt het overigens wel veelvuldig door de war gehaald.
Naja ik bedoel voornamelijk dat het niet helpt als je het in het woordenboek (Van Dale) opzoekt en je ziet bij etniciteit: ras, etnische groep
:P
  zaterdag 29 november 2014 @ 12:40:17 #34
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147114770
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 12:39 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Naja ik bedoel voornamelijk dat het niet helpt als je het in het woordenboek (Van Dale) opzoekt en je ziet bij etniciteit: ras, etnische groep
:P
De Van Dale zal daarin het gebruik van het woord volgen, niet voorschrijven. En je kunt een heel grote boom opzetten over de vraag wanneer een bepaald woord een bepaalde betekenis heeft of krijgt.
pi_147122770
Nee, moslims zijn geen ras en moslimdiscriminatie wordt racisme genoemd omdat dat zo lekker heftig klinkt.
pi_147136689
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 11:15 schreef SuperHarregarre het volgende:

Waarom klinkt racisme eigenlijk erger dan discriminatie. Iemand beledigen vanwege zijn/haar ras is toch niet erger dan bijvoorbeeld iemand beledigen vanwege zijn/haar handicap. In beide gevallen is het iets waarmee je geboren wordt.
ROBODEMONS..................|:(
pi_147136927
Spreek jij moslims thuis
pi_147140217
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 00:40 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Waarom klinkt racisme eigenlijk erger dan discriminatie. Iemand beledigen vanwege zijn/haar ras is toch niet erger dan bijvoorbeeld iemand beledigen vanwege zijn/haar handicap. In beide gevallen is het iets waarmee je geboren wordt.
Omdat racisme wordt geassocieerd met de discriminatie van gekleurde mensen in de vorige eeuw. En omdat dit stelselmatig werd gedaan en ondersteund door overheid en wetgeving. Voor stelselmatige discriminatie van gehandicapten moet je kijken naar eugenetica en daar hebben we heel concreet alleen nazi-Duitsland mee.

Een tweede punt is dat discriminatie in sommige gevallen tegenwoordig in positieve zin wordt gebruikt. Vrouwen en minderheden voorrang geven bij gelijke geschiktheid bijvoorbeeld. Het zijn allemaal voorbeelden van discriminatie maar omdat het redelijk wijdverspreid is, klinkt het al snel minder erg. Temeer daar sommige mensen beargumenteren dat het eindresultaat belangrijker is dan de weg ernaartoe. Het doel heiligt de middelen en dergelijke. Het probleem met die denkwijze is dat eugenetica dan ook mogelijk moet zijn. Om geboortedefecten en handicaps te beperken in de toekomst kun je 't beste nu "zwakkeren" laten "verdwijnen". Denk dat niemand het daar zonder blikken of blozen mee eens is.

In 't geval van de islam beroepen moslims zelf zich ook graag op racisme, omdat het dus inderdaad de aangeboren connotatie met zich meedraagt. Terwijl geloof bij uitstek niet aangeboren maar aangeleerd is. Als we, zoals op dit moment de aanname is, ervan uitgaan dat homoseksualiteit aangeboren is dan ligt in principe het discrimineren van homoseksuelen dichterbij racisme dan het discrimineren van moslims. Alleen die hoor je geen racisme roepen omdat het gaat om mensen van elke achtergrond.

Uiteindelijk is 't probleem met de hele discussie dat er een hoop dingen verward worden. Er zijn sowieso mensen die discrimineren, zelfs die racistisch zijn, daar ontkom je niet aan. Maar op welke basis doen ze dit dan? Omdat ze tegen mensen met een andere huidskleur zijn? Omdat ze tegen buitenlanders (willekeurige huidskleur, je hebt ook Polen/Bulgaren e.d.) in Nederland zijn? Omdat ze tegen de culturele gebruiken van een bepaalde groep zijn? Omdat ze tegen de religie van een bepaalde groep zijn? En om 't makkelijk te maken worden al deze mensen maar op een grote berg gegooid. Dus als je van mening bent dat de islam een zorgelijke invloed heeft op mensen word je automatisch gezien als racist, xenofoob, islamofoob en wie weet wat nog meer. Voor 't gemak gaat men er ook maar vanuit dat je liefhebber bent van Israël en je niet van couscous houdt omdat je een onbeholpen boer bent die alleen maar stamppot eet en nog nooit buiten z'n dorp is geweest.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
  zondag 30 november 2014 @ 07:21:55 #39
420616 malalatete
Mal à la tête
pi_147140262
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 11:10 schreef koesjkoesj1 het volgende:
..moslim-zijn is een keuze voor islam.
Dat is niet echt een keuze, het merendeel van de moslims zijn vanaf de geboorte moslim.
Daarom zou godsdienst pas legaal mogen zijn vanaf je 23e, als je hersenen volgroeid zijn en jezelf kan beslissen of je ziet vliegen of niet.
pi_147141110
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 00:40 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Hangt van de geschiedenis af. Zwarten discrimineren wordt geassocieerd met slavernij, apartheid, etc en is dus heel erg. Mensen met rood haar discrimineren wordt geassocieerd met pesten op de basisschool en is dus vooral kinderachtig. Joden discrimineren wordt geassocieerd met de holocaust en dat is dus eigenlijk het ergste wat je kunt doen.
pi_147143087
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 07:21 schreef malalatete het volgende:

[..]

Dat is niet echt een keuze, het merendeel van de moslims zijn vanaf de geboorte moslim.
Daarom zou godsdienst pas legaal mogen zijn vanaf je 23e, als je hersenen volgroeid zijn en jezelf kan beslissen of je ziet vliegen of niet.
Dat heb je met alle religies. Ouders voeden hun kinderen op met hun eigen geloof en kinderen gaan dat automatisch overnemen. Pas in de puberteit gaan jongeren zich afvragen of hun ouders altijd wel gelijk hadden en dan ook zelf opzoek naar een identiteit. Jouw maatregel zou niet werken, omdat ze het toch wel meekrijgen.

Wat ik eerder interessant vind is waarom zoveel mensen dan de religie van hun ouders overnemen. Is het gemakzucht om zelf niet verder te kijken of om er toch bij te horen.
pi_147143179
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 10:13 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hangt van de geschiedenis af. Zwarten discrimineren wordt geassocieerd met slavernij, apartheid, etc en is dus heel erg. Mensen met rood haar discrimineren wordt geassocieerd met pesten op de basisschool en is dus vooral kinderachtig. Joden discrimineren wordt geassocieerd met de holocaust en dat is dus eigenlijk het ergste wat je kunt doen.
Dat zou kunnen, maar discriminatie blijf ik hoe dan ook fout vinden. De persoon in kwestie voelt zich op dat moment machteloos, omdat die beoordeeld wordt op iets waar die niks aan kan doen. :N
  zondag 30 november 2014 @ 12:38:31 #43
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_147143619
Conclusie; moslims zijn eigenlijk de nieuwe Nazi's :% :X
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_147143640
quote:
3s.gif Op zondag 30 november 2014 12:38 schreef Sounddragon het volgende:
Conclusie; moslims zijn eigenlijk de nieuwe Nazi's :% :X
Of de nieuwe Joden. Wie zal het zeggen.
pi_147143673
Ik heb geen flauw idee of de Arabier in een hokje kan worden geplaatst met 'Ras' erop geplakt, zoals dat met de Afrikaan, Blanke en de Aziaat het geval is. Wat wel feit is, is dat het allemaal Mensen zijn en alle vier gelijk behandeld moeten worden. Ik geloof niet dat de Blanke een levenswijze accepteert die in mindere vorm is dan die van een Afrikaan. Of dat de Aziaat van lagere 'kaste' is dan de Arabier.

Indien racisme dan nog aan de orde is, kun je altijd nog spreken van discriminatie.
Google is your friend, abuse your friends
pi_147144432
Islamofobie is het juiste woord voor haat tegen moslims. Godsdiensthaat is een algemener woord.
Van een idioot kun je nooit een discussie winnen.
  zondag 30 november 2014 @ 13:13:54 #47
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_147144457
quote:
3s.gif Op zondag 30 november 2014 13:12 schreef brandlex het volgende:
Islamofobie is het juiste woord voor haat tegen moslims. Godsdiensthaat is een algemener woord.
Niks met fobie te maken. Een fobie is een ongegronde angst, wat in geen enkel opzicht hetzelfde is als haat.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_147144611
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 13:13 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Niks met fobie te maken. Een fobie is een ongegronde angst, wat in geen enkel opzicht hetzelfde is als haat.
Ethymologisch heb je natuurlijk gelijk, maar toch meen ik dat ze met islamofobie haat tegen moslims bedoelen. De Engelstalige Wikipedia zegt: "Islamophobia is a term for prejudice against, hatred towards, or fear of Islamic doctrine, Muslims..."
pi_147144620

[ Bericht 100% gewijzigd door brandlex op 30-11-2014 13:20:18 ]
  maandag 1 december 2014 @ 10:24:46 #50
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_147176684
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 11:27 schreef P8 het volgende:
Dit is de eerste keer dat ik hoor dat mensen Moslims als een ras zien :')
Ach mensen zien Joden oook vaak als een ras.
  maandag 1 december 2014 @ 11:34:15 #51
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147178260
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 10:24 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ach mensen zien Joden oook vaak als een ras.
De Joden zijn ook een ras, joden zijn een religie.
  maandag 1 december 2014 @ 11:52:28 #52
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_147178743
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 11:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Een ras? Hebben ze biologische kenmerken (DNA), een aparte huidskleur of andere kenmerken?

Ik neem aan de je "geen" bedoelde ipv "een".
  maandag 1 december 2014 @ 11:54:25 #53
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147178797
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 11:52 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Een ras? Hebben ze biologische kenmerken (DNA), een aparte huidskleur of andere kenmerken?

Ik neem aan de je "geen" bedoelde ipv "een".
Een etniciteit dan. Volkeren schrijf je met een hoofdletter (Joden, Nederlanders, Koerden, etc.), religies schrijf je met een kleine letter (joden, moslims, christenen, etc.). Als je spreekt van Joden, spreek je dus bij voorbaat niet over de religieuzen.
  maandag 1 december 2014 @ 12:00:57 #54
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_147179017
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 11:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Een etniciteit dan. Volkeren schrijf je met een hoofdletter (Joden, Nederlanders, Koerden, etc.), religies schrijf je met een kleine letter (joden, moslims, christenen, etc.). Als je spreekt van Joden, spreek je dus bij voorbaat niet over de religieuzen.
Nee, de meeste Joden in Israël geloven bijvoorbeeld niet in een god. De meeste joden daar wel denk ik.
  maandag 1 december 2014 @ 12:03:03 #55
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147179107
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 12:00 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nee, de meeste Joden in Israël geloven bijvoorbeeld niet in een god. De meeste joden daar wel denk ik.
Als je jood bent, geloof je per definitie in een god. :D
pi_147189478
Alle gelovigen discrimineren, en daar mag je best wel kritiek op hebben.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_147189539
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 12:03 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Als je jood bent, geloof je per definitie in een god. :D
Hè bah, wat verwarrend: er zijn dus atheistische Joden, maar geen atheistische joden. (Hardop lezen)
pi_147189921
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 11:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

De Joden zijn een volk. Russische Joden lijken niet op Jemenitische.
  dinsdag 2 december 2014 @ 10:26:48 #59
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_147211878
Even een recap:

Ras = uiterlijke / biologische kenmerken
Etniciteit = culturele kenmerken
Volk = nationaliteit / affiliatie / taal..?

Volgens encyclo.nl zijn er een aantal definities van het woord 'volk', waarin zaken als cultuur, historie, taal, maar ook religie genoemd worden als bepalende eigenschappen... lijkt hetzelfde als 'etniciteit' te zijn. Op zich logisch aangezien 'etnisch' volkenkunde betekent (etymologiebank.nl).
  dinsdag 2 december 2014 @ 12:38:58 #60
437551 Sneeuw-Leeuw
Liefde voor Jezus
pi_147214762
Je kan natuurlijk wel zeggen dat moslims een minderheidsgroep is in Nederland, hoewel ik daar niet zeker van ben. Wat ik daarmee wil zeggen is dat de christenen in Nederland naar mijn mening rondom de Veluwe zitten en verder zijn het allemaal kleine communiteiten in dorpen waar men elkaar kent van het naar de kerk gaan.

Als je moslims echter wilt wegzetten als een minderheidsgroep kun je wellicht spreken van discriminatie. Racisme is als ik het goed heb meer geboren uit het idee, dat het een ras beter zou zijn dan het ander ras.

Met andere woorden er kan spraken zijn van discriminatie jegens een bevolkingsgroep en of geloof.

Maar de vraag rest wat verstaat iemand onder ras of etniciteit, zeker ben ik Nederlander, maar ik zie ongeveer hetzelfde uit als een Duitser of een Belg. Daarom ben ik van het Kaukasische ras. En zie ik mezelf dan ook onder dat kopje vallen, misschien dat iemand zichzelf als Nederlander van het Nederlandse ras voelt, maar dan wordt er toch heel veel me de termen gesjoemeld.
Liefde voor God
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')