Is de tussenmeter alleen voor kookgas en eventueel een keukengeiser of ook voor verwarming van het appartement?quote:Op vrijdag 28 november 2014 08:28 schreef Rewimo het volgende:
Als iedereen een tussenmeter heeft, is er geen reden om een gemiddelde in rekening te brengen. Da's alleen wel meer werk, wellicht vinden ze dit lekker makkelijk.
Al het gas.quote:Op woensdag 31 december 2014 10:11 schreef klipper het volgende:
[..]
Is de tussenmeter alleen voor kookgas en eventueel een keukengeiser of ook voor verwarming van het appartement?
448 is aan de lage kant voor een heel jaar.
Nee.quote:Grote kans dat de verwarming centraal geregeld wordt en kooke n warm water apart.
Dan is zo'n hoge rekening goed mogelijk.
Dat is niet aan de orde.quote:Bij blokverwarming zijn ze verplicht om warmte te leveren, ook al wordt die niet rechtstreeks afgenomen, dan jog zit je met grote warmteverliezen.
Gasverbruik verloopt niet linear.quote:Op vrijdag 28 november 2014 14:16 schreef Hogegasrekening het volgende:
[..]
Ik ben er 20 juni ingegaan. Niet 1 juni. En gezien ik gemiddeld 2.80 per dag aan gas kwijt was betekend dat dat ik iig ~56 euro terug zou moeten krijgen
Klopt maar aangezien TS een tussenmeter heeft en dus precies zijn verbruik weet, kan hij ook zijn gemiddelde per dag berekenen. Het zegt alleen niets over zijn werkelijke verbruik per dagquote:
Je zegt dat het niet aan de orde is, maar ook in appartementen is he zo dat als je een eigen gasmeter heb jezelf de rekening moet betalen, dus waar komt die centrale gasmeter vandaan?quote:Op woensdag 31 december 2014 10:14 schreef Hogegasrekening het volgende:
[..]
Al het gas.
Tsja, toen ik samenwoonde werkte we allebei, dus stond de kachel overdag uit. Sowieso is het een nieuw appartement met de woonkamer op het zuiden, dus als de zon scheen hoefte je al niet te stoken. Douchen deed ik, zeker toen ik er alleen woonde, nauwelijks. Ik reed op de fiets naar m'n werk, douchte daar en eenmaal thuis douchte ik weer even snel. Hooguit een minuut of twee.
[..]
Nee.
[..]
Dat is niet aan de orde.
Nee dat kan ts niet, verbruik in juni ligt vele malen lager dan verbruik in december.quote:Op woensdag 31 december 2014 10:20 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Klopt maar aangezien TS een tussenmeter heeft en dus precies zijn verbruik weet, kan hij ook zijn gemiddelde per dag berekenen. Het zegt alleen niets over zijn werkelijke verbruik per dag
Neenenenee.quote:Op woensdag 31 december 2014 10:20 schreef mrPanerai het volgende:
Dus het gaat nu nog over 56¤? gewoon laten zitten joh, kost meer energie dan wat het opbrengt.
Gas word collectief ingekocht denk ik. En er zal voor de gemeenschappelijke ruimte ook gas verbruikt worden.quote:Op woensdag 31 december 2014 10:22 schreef klipper het volgende:
[..]
Je zegt dat het niet aan de orde is, maar ook in appartementen is he zo dat als je een eigen gasmeter heb jezelf de rekening moet betalen, dus waar komt die centrale gasmeter vandaan?
Dit is een nagenoeg nieuw complex. Uit 2010 oid.quote:In oude complexen welke verbouwd zijn is er vaak wel een centrale gasmeter waar de vve op af gerekend wordt, maar indien de overige woningen vervolgens allemaal tussenmeters hebben, worden die allen berekend en afgetrokken van de centrale meter waarna het restant dat overblijft voor de gezamenlijke ruimten is en dat deel wordt dat door alle woningen gedeeld.
Dan zou dat toch ergens vermeld moeten zijn in de specificatie? En dat is het dus niet.quote:Zijn er dan 32 woningen en het totale verbruik is zeg 9600 na aftrek dan betaalt iedere woning 300 gezamenlijk en het deel wat op zijn eigen gasmeter vermeld staat, in jouw geval zou dat dan 748 zijn, maar je buurman kan daar ruim boven zitten.
quote:Op woensdag 31 december 2014 10:26 schreef klipper het volgende:
[..]
Nee dat kan ts niet, verbruik in juni ligt vele malen lager dan verbruik in december.
Een gemiddelde is dan geen goed beeld.
Het gemiddelde in juni kan best op ¤0,30 uitkomen en in december op ¤7,50 per dag.
en dat maakt een groot verschil in het bedrag.
Wel als je berekent wat je teveel of te weinig betaald hebt in een bepaalde maand en daar gaat het hierover.quote:Op woensdag 31 december 2014 10:33 schreef Deetch het volgende:
[..]niet als je het over een heel jaar berekend.
Nee hoor. De hoofdvraag van het topic is hoe ik die 700 piek terug kan krijgen en hoe ik 'm zover krijg dat ik een specificatie van de servicekosten krijg.quote:Op woensdag 31 december 2014 13:12 schreef klipper het volgende:
[..]
Wel als je berekent wat je teveel of te weinig betaald hebt in een bepaalde maand en daar gaat het hierover.
Ik ken zo uit m'n hoofd zeker 6 mensen die daar een huis hebben. Allemaal hebben ze een hoge gasrekening gehad.quote:Op woensdag 31 december 2014 13:34 schreef jeffrey83 het volgende:
Misschien eens de mede bewoners van dat complex er bij betrekken? Zou mij niet verbazen als hun ook te veel betaaldel hebben....
Of dreigen dat je ze er bij betrekt en zeggen tegen de huurbaas dat jij je mond houd als jij je geld terug krijgt..
Lekker complex allemaal in dat complexquote:Op woensdag 31 december 2014 13:37 schreef Hogegasrekening het volgende:
[..]
Ik ken zo uit m'n hoofd zeker 6 mensen die daar een huis hebben. Allemaal hebben ze een hoge gasrekening gehad.
Wat er dus gebeurd is, is dat de hoofdmeter stuk is/was, deze is geherkeurt, maar er klopt dus nog steeds iets niet. En daar komt die hoge rekening door, want die hoofdmeter is dus stuk.
Vervolgens word er gekeken hoeveel iedereen verbruikt heeft en dat gebruikt om de rekeing van de hoofdmeter te delen.
En mijn huurbaas is tevens hoofd van de VVE.![]()
Zekerquote:Op woensdag 31 december 2014 13:55 schreef jeffrey83 het volgende:
[..]
Lekker complex allemaal in dat complex
Ik ookquote:Nu weet ik weer waarom ik een huis heb gekocht.
Thanks! Zelfde.quote:Succes in 2015!
Het is toch echt zijn probleem dat hij de zaak niet kan specificeren. Als er geen specificatie komt, heb jij elke maand het bedrag aan servicekosten, gas en water als onverschuldigde betaling gedaan en zal hij dus alle voorschotten volledig moeten terugbetalen.quote:Op woensdag 31 december 2014 08:43 schreef Hogegasrekening het volgende:
Ingebrekestelling van wat? Hij blijft volhouden dat hij geen eindafrekening kan maken omdat hij een te hoge prijs betaald heeft die hij naar mij doorbelast. En volgens hem is een specificatie van de servicekosten anders dan:
Servicekosten, 135 euro
Voorschot gas, 50 euro
Voorschot water, 10 euro
Niet meer dan hij hoeft te doen. En daar is hij niet van te overtuigen. Hij heeft namelijk nog nooit gehoord dat het anders zou moeten. En zijn vriendje die ook twee appartementen verhuurt ook niet.
Zo bijzonder is dat niet voor een goed geīsoleerd appartement. Zeker niet gezien de extreem zachte winter die we gehad hebben. Het gasverbruik van mijn kleine ongeīsoleerde rijtjeshuis was nog geen 600 kuub afgelopen jaar. Nu zit ik sinds half november al op 1/3 van dat jaarverbruikquote:Op woensdag 31 december 2014 10:11 schreef klipper het volgende:
[..]
Is de tussenmeter alleen voor kookgas en eventueel een keukengeiser of ook voor verwarming van het appartement?
448 is aan de lage kant voor een heel jaar.
Precies, hier een 2 persoons huishouden, 2 onder 1 kap met geschakelde garages, bouwjaar 1965.quote:Op woensdag 31 december 2014 18:52 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Zo bijzonder is dat niet voor een goed geīsoleerd appartement. Zeker niet gezien de extreem zachte winter die we gehad hebben. Het gasverbruik van mijn kleine ongeīsoleerde rijtjeshuis was nog geen 600 kuub afgelopen jaar. Nu zit ik sinds half november al op 1/3 van dat jaarverbruik
448 kuub voor alleen koken en warm water is ook bijzonder veel. In de zomer (dus alleen douchen en koken) is mijn verbruik 10-12 kuub per maand en ik douche dagelijks toch al snel 10 minuten per keer. Met alleen koken en douchen kom je dus niet hoger dan 150 kuub per jaar met een eenpersoons huishouden.
Dat schiet alweer aardig op. Nog 5 maandenquote:Op woensdag 31 december 2014 18:46 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Het is toch echt zijn probleem dat hij de zaak niet kan specificeren. Als er geen specificatie komt, heb jij elke maand het bedrag aan servicekosten, gas en water als onverschuldigde betaling gedaan en zal hij dus alle voorschotten volledig moeten terugbetalen.
Wie geld denkt te krijgen is gewoon wettelijk verplicht om een gespecificeerde rekening te tonen, zodat bij discussie over de hoogte daarvan ook duidelijk is waardoor het te hoog is.
Wanneer de specificatie binnen moet zijn hangt af van wanneer jij je huur hebt opgezegd. De specificatie en het eventueel teveel betaalde voorschot hoeft pas op 1 juli van het jaar volgend op het jaar van huuropzegging bij de huurder in bezit zijn.
quote:Wel zou ik de man schriftelijk (en aangetekend) alvast wijzen op jouw recht op een specificatie, sommeren om de borg volledig terug te storten aangezien er geen gebreken zijn aan de woning en sommeren om de specificatie voor 30 juni 2015 op jouw nieuwe postadres te laten bezorgen en teveel betaalde voorschotten voor die tijd op jouw rekening. Vermeldt er bij dat wanneer niet aangetoond kan worden welke kosten voor jouw rekening zijn, jij er vanuit gaat dat er geen kosten voor jouw rekening zijn en je dus alle voorschotten terug verwacht op jouw rekening. En dat je dan na 1 juli 2015 verdere stappen zult ondernemen wanneer de huisbaas niet aan zijn verplichtingen voldoet.
Die administratiekosten zijn nu nog niet genoemd, ga er dus ook van uit dat dat niet opeens nog gaat komen.quote:Ga ik doen. Binnenkort maar even om tafel met een vriendin van mij die Jurist is. Die zal ongetwijfeld iets netters kunnen typen dan ik kan![]()
Weet iemand toevallig iets van een voorbeeldbrief te vinden?
Wat betreft administratiekosten: Die mag de verhuurder niet zomaar uit de lucht grijpen. Die moeten in redelijke verhouding staan tot de geleverde dienst. Aangezien meneer de betalingen aan derden ook in zijn administratie moet verwerken is het vrij weinig werk om daaruit de afrekening voor de huurder te maken. Wanneer er veel meer in rekening gebracht wordt dan 150 euro administratiekosten is dat ook zaak om verdere stappen te ondernemen.
HEt gedeelte word naar rato verdeeld. Als ik 1/100ste van het totaal verbruik, moet ik 1/100ste van de totale rekening betalen. Probleem is alleen dat er op de 1 of andere manier een meetfout is gemaakt waardoor ik ipv 1/100ste 1/10 moet betalen (bij wijze van, want ik weet niet hoeveel er in totaal verbruikt is. Dit word ook angstvallig stilgehouden door m'n huurbaas en het VVE beheer bedrijf)quote:Op donderdag 29 januari 2015 17:05 schreef Anton91 het volgende:
Is het normaal dat niet iedereen zijn eigen gasrekening betaald maar gewoon een gedeelte van de totale gasrekening? En hoe zit dat met stadsverwarming, is dat hetzelfde?
Ik denk dat het altijd zo is dat je tot 1 juni van het volgende jaar moet wachten, daar kan ik opzich wel inkomen. Immers heb je de jaarafrekeningen enzo nodig.quote:Op donderdag 29 januari 2015 16:42 schreef eight het volgende:
Is de eindafrekening eigenlijk exact na 1 jaar aangesloten te zijn of op her eind vh jaar?
Ik meen altijd het laatste maar heb nog niets gezien vandaar
Ik huur van een particulier. De VVE heeft een gemeenschapelijke gasrekening die dit jaar blijkbaar buitensporig hoog is. De verdeelsleutel lijkt ook raar geregeld. Dit word beheerd door een bedrijf.quote:Op donderdag 29 januari 2015 16:40 schreef IPA35 het volgende:
TS,
1. Je hebt geen sociale huurwoning.
2. Kun je me meer uitleggen over de situatie? Je betaalt aan een VVE of aan een verhuurder? Welke rol speelt de VVE precies, dat is me niet helemaal duidelijk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |