Op die specificatie staat het volgende:quote:Beste Huurbaas,
We (VVE beheer) hebben meerdere mails gehad van mensen welke redeneren op basis van hun verbruik en dan vermenigvuldigen met een gemiddelde m3 prijs. Op basis van die redenatie betalen ze bij de Arisstraat en dan met name in 2013/2014 veel meer dan de gemiddelde prijs en dat komt doordat de VvE waarschijnlijk nog steeds teveel heeft betaald over die periode. Maar dat weten we niet zeker.
Wat wij nu hebben gedaan is een uitgebreide specificatie gemaakt op ons briefpapier waarop de kosten te zien zijn. Wellicht heeft hij (daarmee bedoelen ze mij) hier voldoende aan.
Zie de bijlage voor de specificatie. Ook de betaalde voorschotten zijn hierin opgenomen.
1 kuub gas is ~0.65 euro. Vastgoed is 3.75 euro per maand.quote:Op vrijdag 28 november 2014 07:58 schreef Storneren het volgende:
Waar komt die 0.65 vandaan?
Wat is vastgoed 3.75 * 12
Ik zou het niet weten eigenlijkquote:Op vrijdag 28 november 2014 08:10 schreef Storneren het volgende:
Ik vraag mij sowieso af hoeveel eigenaren in het complex zijn.
Ja, 448 kuub.quote:Opvrijdag 28 november 2014 08:07 schreef Rewimo het volgende:
Als ik het zo bekijk delen zij het totale verbruik door alle appartementen maar weet TS op een of andere manier zijn eigen verbruik en dat is minder dan het gemiddelde dat hij in rekening krijgt.
TS, heb jij een tussenmeter? Hoe weet je hoeveel gas jij verbruikt hebt?
Omdat ik 24,1 eigenaren een raar getal vind.quote:Op vrijdag 28 november 2014 08:12 schreef Hogegasrekening het volgende:
[..]
Ik zou het niet weten eigenlijkStuk of 30 schat ik. Kan ik wel even natellen bij de brievenbus vanavond, maar het lijkt me niet heel relevant, ofwel?
[..]
Ja, 448 kuub.
Hoe die deling tot stand gekomen is weet ik niet. Maar als ik die 22821 deel door de 945 kom ik op 24,14 uit, dus het is niet zo dat ze de totale eindafrekening door het aantal appartementen delen.
Nee, gas en water word via de VVE gedaan. Electra is dan wel weer apart.quote:Op vrijdag 28 november 2014 08:24 schreef DroogDok het volgende:
Maar je betaald dus niet direct aan een nutsbedrijf?
Is er soms sprake van blokverwarming?
Ik weet niet of dit een gemiddelde is. Het lijkt mij dat ze kijken wat mensen verbruikt hebben en het totaalbedrag evenredig verdelen.quote:Op vrijdag 28 november 2014 08:28 schreef Rewimo het volgende:
Als iedereen een tussenmeter heeft, is er geen reden om een gemiddelde in rekening te brengen. Da's alleen wel meer werk, wellicht vinden ze dit lekker makkelijk.
Wel een heel apart systeem, ik heb er nog nooit van gehoord eigenlijk.quote:Op vrijdag 28 november 2014 08:27 schreef Hogegasrekening het volgende:
[..]
Nee, gas en water word via de VVE gedaan. Electra is dan wel weer apart.
De reactie van mijn huurbaas is als volgt:quote:Op vrijdag 28 november 2014 08:39 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Wel een heel apart systeem, ik heb er nog nooit van gehoord eigenlijk.
Wat is hun reactie dan als jij aangeeft 448 m3 te hebben verbruikt? Hoeveel m3 heb je dan volgens hen verbruikt?
quote:Hoi Huurbaas,
Ik zit even naar de berekening te kijken en zie daar dat bij de werkelijke kosten (cel I-21) de 425.82 uit 2014 word opgeteld bij een bedrag van 600 euro.
Wat vertegenwoordigd dit bedrag?
Mijn rekeningnummer is: blabla
Groet,
Hogegasrekening
quote:Hoi Hogegasrekening,
Hetgeen ik moet bijbetalen, komt natuurlijk bovenop de 12 maanden van 50 euro dat ik voor gas heb betaald!
Groet,
huurbaas
quote:Hoi huurbaas,
Volgens een website (deze: http://watkostenergie.nl/(...)/wat-kost-een-m3-gas) zou een kuub gas zo'n 65 cent kosten met alle belastingen erbij.
Als ik dan kijk wat mijn verbruik zou kosten is dat 448*0.65=291.2 euro. Dat staat toch vrij ver van de 1000 euro die jij rekent.
Andersom gerekend zou het betekenen dat ik in plaats van 448 m3, meer dan 1500 kuub gas verbruikt zou hebben.
Waar zit dit verschil dan in?
Groet, Hogegasrekening.
Geen idee, maar hoor graag van je!
Groet,
huurbaas
Daarna heb ik hem nog een herinnering moeten sturen en gaf hij aan dat ik contact moest zoeken met het VVE beheer bedrijf (die dus de berekening maakt). Die melden mij dat ze niets voor mij konden betekenen omdat ze alleen met huiseigenaren communiceren over dit soort dingen.quote:Huurbaas,
Ik heb net even ruw uitgerekend dat er een verschil van 700 euro zit tussen wat ik denk dat het zou moeten kosten (namelijk 0,65 cent per kuub gas) tov de 1000 euro die jij neerzet.
Daarna vroeg ik waar dat verschil vandaan komt. Wat wil je nu van mij horen?
Groet,
hogegasrekening
quote:Huurbaas,
Dus jij zegt dat de berekening klopt, en ik inderdaad meer dan 1000 euro moet betalen voor 448 kuub gas?
Groet,
Hogegasrekening
Daar komt het wel op neer, want ik moet het namelijk ook betalen.
Groet,
Huurbaas
Toen kwam die rekening die in de OP staat.quote:Hoi huurbaas,
Ik zou je graag nog even attent willen maken op punt 9 en 10 op pagina 2 van het volgende PDF bestand (http://www.woonbond.nl/pages/nieuws/downloads/servicekosten.pdf).
Daarom wil ik graag inzake in de volledige factuur van de Nuon en betwist ik de 425 euro die jij rekent als naheffing gezien nergens vermeld staat dat de periode 2013/2014 de periode is dat ik daar gewoond heb. Ook wil ik graag zien dat het voorschot wat ik maandelijks betaalde ook daadwerkelijk doorbetaald is naar het VVE beheer. Daar heb ik namelijk wettelijk gezien recht op.
Groet,
Hogegasrekenig
Dat moet je zelf regelenquote:Op vrijdag 28 november 2014 08:35 schreef Toga het volgende:
Is dit alleen gas? Hoe zit het met elektriciteit?
Zal ik doen ja. Sowieso ben ik benieuwd naar hoe die afrekening tot stand gekomen is, want er valt niets aan te controleren.quote:Het is inderdaad een beetje jammer dat ze alleen "kosten levering" melden en dat niet specificeren naar m3, vastrecht en wat nog meer. Misschien zitten er ook onderhoudskosten bij.
Je auto kost ook niet alleen maar benzine en wegenbelasting.
Ik zie echter ook geen verdeelsleutel naar het aantal bewoners. "Omgeslagen naar eigenaar" en klaar..
Ik zou er nog maar een briefje aan wagen, sinds jij blijkbaar beschikt over een gasmeter. Vraag om de specificatie kosten levering en de verdeelsleutel.
Dat zou ook kunnen ja. En dat zou dan gewoon betekenen dat ik dikke vette pech heb en daadwerkelijk 3/4 keer meer betaal voor een kuub gas dan normaal isquote:Op vrijdag 28 november 2014 08:53 schreef Me_Wesley het volgende:
Of het is wel verrekend naar gebruik, maar de VvE betaald gewoon veel te veel voor de energie. Dat maak ik op uit die brief namelijk.
Op de specificatie staat "t/m mei". Dat is hetzelfde als "tot juni".quote:Op vrijdag 28 november 2014 07:41 schreef Hogegasrekening het volgende:
Op die specificatie staat het volgende:
[ afbeelding ]
Zoals je kan zien klopt de periode niet, want die loopt van juni 2013 tot mei 2014. Terwijl die periode van 20 juni 2013 tot 1 juni 2014 zou moeten zijn
Dat lijkt me ook ja.quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:28 schreef Rewimo het volgende:
Je hebt inderdaad recht op inzage van de rekening van Nuon. Behalve die 65 cent per m3 gas moet je ook jouw deel van het vastrecht en de netbeheerderskosten betalen, zoals je zelf al aangaf. Plus een (evenredig) deel van de kosten voor de openbare ruimtes.
Wat me niet duidelijk is, is of ze het totaal delen door het aantal appartementen of het aantal eigenaren. Daar kan natuurlijk verschil tussen zitten. Ik vind het nogal onlogisch dat ze de totale kosten simpelweg door het aantal appartementen/eigenaren delen terwijl er tussenmeters zijn. Meterstanden opvragen/opnemen, verdeling maken en dan betaalt iedereen gewoon zijn eigen deel van het verbruik. Vastrecht en netbeheerskosten delen door het aantal appartementen en klaar ben je.
Of ik het gemiddelde moet betalenw eet ik niet he?quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:27 schreef avotar het volgende:
Het is natuurlijk vaag dat jij met een tussenmeter wel gewoon het gemiddelde moet betalen van je complex, aan de andere kant zit er aan het middelen wel weer een logica.
Ik had alleen onder en naast me een ander appartement, dus volgens die redenering moeten die mij betalenquote:Ik heb het in mijn vorige woning ook aan de hand gehad. Men neemt namelijk aan dat je met bv een tussenwoning minder gas verbruikt, omdat je deels de warmte gebruikt van de mensen om je heen. Dus een deel van het gasverbruik van je buren, komt ten goede aan jou.
Goeie. Zal even kijken.quote:En heb je dan een stel bejaarden om je heen zitten, die hun woning op een comfortable 26,4 graden wil houden..... dan moet je inderdaad lappen.
Misschien heb ik het gemist al, maar staat er over dit alles niets in het regelement van de VVE? Lijkt me dat dit dan hierin beschreven moet zijn.
Als degene die je mailt niet al te ver woont, zou ik er langsgaan. Ik denk dat je dan in één klap een stuk verder komt.quote:Op vrijdag 28 november 2014 07:41 schreef Hogegasrekening het volgende:
1 juni dit jaar ben ik uit een huurappartement gegaan. Sindsdien heb ik 116 mails verstuurd om mijn borg en teveel betaalde huur terug te krijgen.
Volgens mij heeft elk huis een eigen ketel. Weet ik eigenlijk wel zeker, maar dat zal ik even nagaan.quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:43 schreef DroogDok het volgende:
@TS: Hangt in het apartement een eigen cv-ketel om de radiatoren van warm water te voorzien, of is er een blokverwarming?
Wellicht dat jij om te koken die 400m3 hebt verbruikt en de rest voor verwarming via blokverwarming (als die er is) is.
Al aangegeven dat ik een keer face to face wilde praten, maar dat hoefte niet, want de communicatie via de mail liep prima. zoals je in post #16 ziet gaat de communicatie voor geen meterquote:Op vrijdag 28 november 2014 09:40 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Als degene die je mailt niet al te ver woont, zou ik er langsgaan. Ik denk dat je dan in één klap een stuk verder komt.
Scherpquote:Op vrijdag 28 november 2014 09:25 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Op de specificatie staat "t/m mei". Dat is hetzelfde als "tot juni".
Ja dat is eigenlijk wel heel veel inderdaad.quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:46 schreef Hogegasrekening het volgende:
[..]
Volgens mij heeft elk huis een eigen ketel. Weet ik eigenlijk wel zeker, maar dat zal ik even nagaan.
Is 448 kuub voor koken niet belachelijk veel?
...op eigen briefpapier, hij kan daar elk bedrag neer zetten.quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:00 schreef Hogegasrekening het volgende:
Toen kwam die rekening die in de OP staat.
Nee, op het briefpapier van het bedrijf wat dit soort dingen voor het VVE beheertquote:Op vrijdag 28 november 2014 09:51 schreef Toga het volgende:
[..]
...op eigen briefpapier, hij kan daar elk bedrag neer zetten.
Als meneer zegt "ik moet het ook betalen" zou hij misschien ook iets kritischer moeten zijn.
Ja. 135 euro servicekosten, 50 euro gas, 10 euro water.quote:Nu begrijp ik dat het om een complex gaat, daar zitten ook gemeenschappelijk (verwarmde) ruimtes in, ook dat moet verdeeld worden. Maar hiervoor is er een aparte post "servicekosten" die je neem ik aan maandelijks betaald hebt.
Sowieso heeft die installatie niets met mijn verbruikte gas te maken. Dus waarom ik daar voor zou moeten betalen is mij dan een raadselquote:Mochten er dit jaar een dure installatie geplaatst zijn, zou ik het ook niet eerlijk zijn deze in één jaar op de huidige bewoners toe te schrijven, dat hoort over meerdere jaren uitgesmeerd te worden.
Klopt, dat staat ook in de brief in de OP. Maar daar doen ze dus blijkbaar niets aan. Of het word volgend jaar verrekend.quote:Volgens mij zitten alle andere bewoners met hetzelfde probleem, misschien moet je eens een briefje laten rondgaan?
quote:Het zou sowieso goed zijn je communicatie correct te houden (zoals "u" i.p.v. "jij"), dat help serieus genomen te worden als je bij rechtshulp langsgaat.
Kookgas is gemiddeld ongeveer 50 m3 per jaar. Dat kan het niet zijn.quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:43 schreef DroogDok het volgende:
@TS: Hangt in het apartement een eigen cv-ketel om de radiatoren van warm water te voorzien, of is er een blokverwarming?
Wellicht dat jij om te koken die 400m3 hebt verbruikt en de rest voor verwarming via blokverwarming (als die er is) is.
Die 448 kuub zal gewoon kloppen. ik heb er een half jaar samengewoond en een half jaar alleen. We werkten allebei 40 uur/week, ik douche veel op de sportclub etc omdat ik veel sport en ben sowieso niet veel thuis. Dus veel gas is er niet verbruikt voor warm water/verwarming. Sowieso is het een complex van ~5 jaar oud, dus dat is allemaal goed geïsoleerd.quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:57 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Kookgas is gemiddeld ongeveer 50 m3 per jaar. Dat kan het niet zijn.
Dat is wel wat ik afleid uit de specificatie.quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:31 schreef Hogegasrekening het volgende:
[..]
Of ik het gemiddelde moet betalenw eet ik niet he?
Hoe leid je dat daaruit af?quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:23 schreef avotar het volgende:
[..]
Dat is wel wat ik afleid uit de specificatie.
Je had het over ongeveer 30 eigenaren...quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:51 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Hoe leid je dat daaruit af?
Mij is dat in ieder geval niet duidelijk.
Als je alleen een niet gespecificeerde rekening hebt, hoe weet jij dan dat dit alleen gas is? Als jij nu al vaststelt dat dit het viervoudige is wat je werkelijk verbruikt hebt zou ik beginnen eerst die 22,000 uit te pluizen.quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:55 schreef Hogegasrekening het volgende:
Sowieso heeft die installatie niets met mijn verbruikte gas te maken. Dus waarom ik daar voor zou moeten betalen is mij dan een raadsel
31 appartementen zijn het denk ik (even op funda naar foto's gezocht, kwam er alleen 1 tegen vanaf de andere kant van het gebouw)quote:Op vrijdag 28 november 2014 11:36 schreef Blik het volgende:
Als ik het zo bekijk zijn er 32 appartementen. Want de transportkosten van TS x 32 komt precies uit op het totaalbedrag aan transportkosten. Echter, TS betaald zijn energierekening alsof er 24 appartementen zijn.
Dat zal dan wel bij de servicekosten inzitten, dat ga ik even bekijken.quote:Dus dan zou inderdaad de vraag zijn hoe die kosten worden berekend. Worden hierin de centrale ruimtes ook meegerekend, zo ja, voor hoeveel? Waarom wordt er niet naar verbruik per woning gekeken voor de afrekening en dan een algemeen bedrag voor de algemene ruimtes, etc.
Ik heb niets met die 22K te maken. Maar ik ga idd om een meer gespecifieerde rekening vragen.quote:Op vrijdag 28 november 2014 11:32 schreef Toga het volgende:
[..]
Als je alleen een niet gespecificeerde rekening hebt, hoe weet jij dan dat dit alleen gas is? Als jij nu al vaststelt dat dit het viervoudige is wat je werkelijk verbruikt hebt zou ik beginnen eerst die 22,000 uit te pluizen.
Volgens mij niet. Maar bedankt voor het meedenkenquote:Op vrijdag 28 november 2014 11:31 schreef TwinkleStar001 het volgende:
Hier blokverwarming, dus heel andere situatie. Maar misschien wel iets om over na te denken. Bij mij is ong 1/3 van mijn rekening mijn eigen verbruik, en 2/3de voor verwarming algemene ruimtes maar bijv ook administratieve kosten van VVE-beheerder. Zou zoiets ook bij TS aan de hand kunnen zijn?
Kan met leegstand te maken hebben.quote:Op vrijdag 28 november 2014 11:36 schreef Blik het volgende:
Als ik het zo bekijk zijn er 32 appartementen. Want de transportkosten van TS x 32 komt precies uit op het totaalbedrag aan transportkosten. Echter, TS betaald zijn energierekening alsof er 24 appartementen zijn.
Dat kan met luiïgheid of incapabiliteit van de huisbaas te maken hebben; "hop, delen door 32 en klaar, op naar de biljarttafel". Als hij had kunnen rekenen had hij misschien wel een andere baan kunnen krijgen.quote:Waarom wordt er niet naar verbruik per woning gekeken voor de afrekening en dan een algemeen bedrag voor de algemene ruimtes, etc.
2/3 voor verwarming algemene ruimtes? Hebben jullie een zwembad in het complex soms?quote:Op vrijdag 28 november 2014 11:31 schreef TwinkleStar001 het volgende:
Hier blokverwarming, dus heel andere situatie. Maar misschien wel iets om over na te denken. Bij mij is ong 1/3 van mijn rekening mijn eigen verbruik, en 2/3de voor verwarming algemene ruimtes maar bijv ook administratieve kosten van VVE-beheerder. Zou zoiets ook bij TS aan de hand kunnen zijn?
Inclusief sauna denk ik... Is inderdaad wel erg forsquote:Op vrijdag 28 november 2014 12:33 schreef DroogDok het volgende:
[..]
2/3 voor verwarming algemene ruimtes? Hebben jullie een zwembad in het complex soms?
Neequote:
Voor de duidelijkheid (had ik niet eerder gemeld), ik huurde particulier van een man die twee appartementen daar heeft. Verder zijn het gewoon koopwoningen.quote:[..]
Dat kan met luiïgheid of incapabiliteit van de huisbaas te maken hebben; "hop, delen door 32 en klaar, op naar de biljarttafel". Als hij had kunnen rekenen had hij misschien wel een andere baan kunnen krijgen.
Is dat de reden dat hij jou wel van alles op de mouw kan spelden qua kosten?quote:Op vrijdag 28 november 2014 12:52 schreef Hogegasrekening het volgende:
[..]
Voor de duidelijkheid (had ik niet eerder gemeld), ik huurde particulier van een man die twee appartementen daar heeft. Verder zijn het gewoon koopwoningen.
Hoe bedoel je?quote:Op vrijdag 28 november 2014 12:53 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Is dat de reden dat hij jou wel van alles op de mouw kan spelden qua kosten?
Als jouw huisbaas kwaad wil, dan kan hij je toch van alles op de mouw spelden wat de energienota betreft? Omdat je alleen bij hem huurt. En kennelijk niet inclusief.quote:
Dat is waar, maar die nota komt dus van het VVE beheer bedrijf af. En ik heb ~5 andere eigenaren uit dat complex die ik ook over een abnormaal hoge gasrekening heb gehoord.quote:Op vrijdag 28 november 2014 12:56 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Als jouw huisbaas kwaad wil, dan kan hij je toch van alles op de mouw spelden wat de energienota betreft? Omdat je alleen bij hem huurt. En kennelijk niet inclusief.
Ah oké. Lastig.quote:Op vrijdag 28 november 2014 13:01 schreef Hogegasrekening het volgende:
[..]
Dat is waar, maar die nota komt dus van het VVE beheer bedrijf af. En ik heb ~5 andere eigenaren uit dat complex die ik ook over een abnormaal hoge gasrekening heb gehoord.
Kuubs, we willen zien waar de kuubs blijven, vooral als er ook 5 anderen zijn die elk met hun eigen meter gasverbruik kunnen meten.quote:Op vrijdag 28 november 2014 13:01 schreef Hogegasrekening het volgende:
[..]
Dat is waar, maar die nota komt dus van het VVE beheer bedrijf af. En ik heb ~5 andere eigenaren uit dat complex die ik ook over een abnormaal hoge gasrekening heb gehoord.
Maja, tegen de tijd dat ik dat binnen heb ben ik ook weer een maand verder, als ik al iemand bereid vind om dat te doen.quote:Op vrijdag 28 november 2014 13:57 schreef Toga het volgende:
[..]
Kuubs, we willen zien waar de kuubs blijven, vooral als er ook 5 anderen zijn die elk met hun eigen meter gasverbruik kunnen meten.
Zit er toevallig een wietkasje om de hoek die een tapje aan jullie leiding heeft?
Het lijkt me de moeite om het verbruik van alle gasmeters bij elkaar op te tellen, er is vast wel één van die genaaide 5 bewoners die dat wil doen.
Vervolgens een mooie brief naar de VVE of ze de standen even met het totaal willen vergelijken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |