abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147082339
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 november 2014 11:29 schreef Scorpie het volgende:

[..]

[..]

Dit. Maar Koos, even een vraagje aan jou he, wil je nou even gewoon lezen voordat je weer begint te blaten? Anders moet ik weer herhalen en daar heb ik niet echt zin in.
Kerel, je komt dit topic binnenvallen met een jankverhaal dat je niks mag zeggen als blanke.

Dan ben je gewoon een zielepiet.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_147082364
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 11:34 schreef theunderdog het volgende:
Wat scorpie bedoelt is dat er altijd wel redenen zijn om je gekwetst te voelen, dat heb je nu eenmaal in een vrije samenleving.
Ja. En je kan ervoor kiezen om dat langs je heen te laten glijden.

Punt is of dat de integratieproblematiek ten goede komt.
Allah Al Watan Al Malik
pi_147082383
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 november 2014 11:29 schreef Kreator het volgende:

[..]

Maar goed, om even terug te komen op de OP.

Wat vinden de Fok-Turk-Nederlanders van dit stukje tekst? Herken je je erin?

Ik vond met name het stukje wel interessant over Expats die hier komen en ouderwetse Turken om zich heen zien. Hoe werkt zoiets dan als je als Nederturk naar Turkije op vakantie gaat? Werkt dat dan ook andersom? Dat men daar toch wel wat moderner is dan hier?
In Turkije heb je een grote tegenstelling tussen mensen die uit ruraal gebied komen (of mensen die recentelijk uit ruraal gebied naar de steden zijn getrokken) en de 'echte' stedelingen.

De echte stedelijke bevolking heeft een redelijk westerse oriëntatie op de wereld. Ik vind dat niet beter of slechter, maar het is wel zo. Vergelijk het dan met Spanjaarden of Italianen.

De Turken hier (ook mijn opa en oma bijvoorbeeld) komen uit ruraal gebied. Dus de vergelijking met expats (studentjes uit de steden) vind ik nogal mank.
Wat wel is gebeurd dat mensen uit de rurale gebieden ook een soort emancipatie-golf doormaken in Turkije momenteel(wat ook met problemen gepaard gaat, bijvoorbeeld Erdogan is daar een uiting van).
Maar staan de Turken in Europa stil? Nee ook niet. Zie mijzelf en veel leeftijdsgenoten, die er behoorlijk andere opvattingen op nahouden dan hun grootouders en ouders. Al met al vind ik het te dynamisch op zo te oversimplificeren.

Echter, als mensen het idee hebben dat ze niet welkom zijn, gaan ze zich wel meer op hun eigen wereldje richten. Is gewoon veiliger en fijner. Bij mij is dat toevallig door mijn omgeving niet zo gebeurd, maar veel Turkse Nederlanders gaan wel vooral onderling met elkaar om.
Dit heeft ook weer meerdere oorzaken, omdat de Turkse gemeenschap meer sociale cohesie en onderlinge verbondenheid kent. En wat gesloten is.
Zo hebben Marokkanen veel meer contact (nee geen overval-contact) met autochtonen gemiddeld gezien. Maar tonen zij wel hogere criminaliteitscijfers (dit zou verklaard kunnen worden door wat minder sociale cohesie en sociale controle).
pi_147082394
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 november 2014 11:35 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ja. En je kan ervoor kiezen om dat langs je heen te laten glijden.

Punt is of dat de integratieproblematiek ten goede komt.
Wat wil je er dan tegen doen? als ik de tv aanzet dan voel ik mij ook wel eens gekwetst, maar daarover zeuren heeft weinig zin. Ik vind het erg goed dat wij in een samenleving leven waarin je vrijwel alles mag zeggen en doen.
pi_147082395
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 11:34 schreef jamesdeen het volgende:

[..]

Misschien wel een raki voor mij, als een echte landverrader.
Ben je ook een Griek?
pi_147082411
Gezeik. De Turken moeten zich niet gek laten maken. Aan de wet houden is de norm, en de taal spreken om je draai te vinden. Met wie je voor de rest omgaat is je eigen zaak. Als je je liever in de Turkse gemeenschap beweegt...go ahead man. Met de globalisering zie je dat in alle welvarende landen je migrantengemeenschappen hebt. De een klit meer bij elkaar dan de ander. Big deal. Vietnamezen in Canada, Joegoslaven in Zweden, Pakistan/Indiers in de UK, allerlei gemeenschappen in de US waaronder ook joden, etc etc.

En het is logisch dat je een vrij onopgeleide Anatolier niet kan vergelijken met een wereldburger uit Istanbul. Beetje open deur intrappen is dat. De wereldburger in Istanbul heeft ook dat jaren 50 gevoel als hij binnen Turkije naar andere provincies gaat waar men conservatiever is. Ik als Rotterdammer zou me ook nooit in Zeeland willen vestigen of van die SGP-dorpjes. Lijkt wel jaren 50 met die eentonigheid waar 99% blank Nederlands is. Niet wat ik gewend ben in ieder geval. En andersom is dat net zo.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_147082470
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 11:37 schreef Aloulou het volgende:
Gezeik. De Turken moeten zich niet gek laten maken. Aan de wet houden is de norm, en de taal spreken om je draai te vinden. Met wie je voor de rest omgaat is je eigen zaak. Als je je liever in de Turkse gemeenschap beweegt...go ahead man. Met de globalisering zie je dat in alle welvarende landen je migrantengemeenschappen hebt. De een klit meer bij elkaar dan de ander. Big deal. Vietnamezen in Canada, Joegoslaven in Zweden, Pakistan/Indiers in de UK, allerlei gemeenschappen in de US waaronder ook joden, etc etc.

En het is logisch dat je een vrij onopgeleide Anatolier niet kan vergelijken met een wereldburger uit Istanbul. Beetje open deur intrappen is dat. De wereldburger in Istanbul heeft ook dat jaren 50 gevoel als hij binnen Turkije naar andere provincies gaat waar men conservatiever is. Ik als Rotterdammer zou me ook nooit in Zeeland willen vestigen of van die SGP-dorpjes. Lijkt wel jaren 50 met die eentonigheid waar 99% blank Nederlands is. Niet wat ik gewend ben in ieder geval. En andersom is dat net zo.
Niets aan toe te voegen.
pi_147082480
quote:

Klopt. Wil er wel aan toevoegen dat een zo'n hippe Istanbul-stedeling uit Kadiköy (waar het inkomen enorm hoog is en waar ze de grootste gaypride van Zuid-Oost Europa en het Midden-oosten hebben) niet naar een andere provincie hoeft. Hij kan ook gewoon even naar een wijk in Istanbul waar veel migranten uit het binnnenland wonen. :P

Maar goed, dit gaat niet over Turkije, maar over Nederland. Is ook veel interessanter momenteel.
pi_147082508
Klopt wel. De Turken waar ik mee samenwerkten in de VS gaven behoorlijk af op de Anatoliers. Een van de redenen dat ze in de VS woonden en werkten was ook dat ze het een beetje gehad hadden met de conservatieve sfeer in eigen land.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_147082532
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 11:36 schreef Kosmoproleet het volgende:

[..]

Ben je ook een Griek?
Neh, ik hou gewoon van raki.
pi_147082575
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 11:41 schreef Lyrebird het volgende:
Klopt wel. De Turken waar ik mee samenwerkten in de VS gaven behoorlijk af op de Anatoliers. Een van de redenen dat ze in de VS woonden en werkten was ook dat ze het een beetje gehad hadden met de conservatieve sfeer in eigen land.
Klopt. De rurale Turken zijn nu 'aan de macht'. Maar tegelijk verdienen ze meer geld en emanciperen ze. Beetje vergelijkbaar met de PvdA, kunnen de partijen die voor hun opkomen ten onder gaan aan hun eigen succes.
Overigens is dat ongeveer 50% van de bevolking. Dus kan over een paar verkiezingen weer anders zijn, als de rest zich gaat verenigen. Maar de stedelingen zijn natuurlijk verdeeld, over links/rechts en liberaal.
pi_147082624
Nu ik trouwens aan ze moet denken: wat vonden jullie van de opstand in dat park, wat is het, een half jaar geleden? Bij mijn Turks-Amerikaanse vrienden heeft dat indertijd tot behoorlijk felle reacties geleid.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_147083045
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 11:36 schreef Kosmoproleet het volgende:

[..]

In Turkije heb je een grote tegenstelling tussen mensen die uit ruraal gebied komen (of mensen die recentelijk uit ruraal gebied naar de steden zijn getrokken) en de 'echte' stedelingen.

De echte stedelijke bevolking heeft een redelijk westerse oriëntatie op de wereld. Ik vind dat niet beter of slechter, maar het is wel zo. Vergelijk het dan met Spanjaarden of Italianen.

De Turken hier (ook mijn opa en oma bijvoorbeeld) komen uit ruraal gebied. Dus de vergelijking met expats (studentjes uit de steden) vind ik nogal mank.
Wat wel is gebeurd dat mensen uit de rurale gebieden ook een soort emancipatie-golf doormaken in Turkije momenteel(wat ook met problemen gepaard gaat, bijvoorbeeld Erdogan is daar een uiting van).
Maar staan de Turken in Europa stil? Nee ook niet. Zie mijzelf en veel leeftijdsgenoten, die er behoorlijk andere opvattingen op nahouden dan hun grootouders en ouders. Al met al vind ik het te dynamisch op zo te oversimplificeren.

Echter, als mensen het idee hebben dat ze niet welkom zijn, gaan ze zich wel meer op hun eigen wereldje richten. Is gewoon veiliger en fijner. Bij mij is dat toevallig door mijn omgeving niet zo gebeurd, maar veel Turkse Nederlanders gaan wel vooral onderling met elkaar om.
Dit heeft ook weer meerdere oorzaken, omdat de Turkse gemeenschap meer sociale cohesie en onderlinge verbondenheid kent. En wat gesloten is.
Zo hebben Marokkanen veel meer contact (nee geen overval-contact) met autochtonen gemiddeld gezien. Maar tonen zij wel hogere criminaliteitscijfers (dit zou verklaard kunnen worden door wat minder sociale cohesie en sociale controle).
Goeie analyse
  vrijdag 28 november 2014 @ 12:01:43 #239
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_147083053
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 11:17 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Betyar, net als bij jou (denk ik), ligt integratie bij mij enorm gevoelig en ook hoe ik allochtonen ervaar. Ik kan wel een heel verhaal op gaan hangen hoe integratie zou moeten maar dat blijft zo vaag.
Nee want mij boeit het totaal niet of iemand zich als een Nederlander wel of nie tmoet gedragen, dat is zijn eigen keuze. Wil je zoiets verbieden of iemand dwingen zich Nederlander te voelen dan ben je niet helemaal wijs en beperk je vrijheden van derden, ik hoop dat wij wat beschaafder zijn dan landen die dat wel op willen leggen.

quote:
Als ik dan in een post aangeef dat ik mij afgewezen voel als een allochtoon een aantal - voor mij belangrijke dingen - afwijst, dan kun je dat idioot vinden, of achterlijk, maar léés nou eens wat ik er mee bedoel. Dat dat pijn doet. Afwijzing. Dat ik daardoor denk: "ja doeiiiii".
Dus je wilt iemand "dwingen" om mee te doen met Hollandse tradities? Verplicht lid laten worden voor bepaalde clubs? Hoever wil je daarin doordraaien? Laat iemand zelf bepalen of hij iets leuk vindt of niet.

quote:
Kun je daar dan helemaal niet inkomen, érgens?
totaal nergens, als het pijn doet dat een allochtoon niet met zijn rommel op Koningsdag op een kleedje langs de weg staat is is gewoon achterlijk.
pi_147083196
quote:
Klopt, gewoon keihard aanpakken _O-
pi_147083444
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 09:53 schreef mylamboisblack het volgende:
Wel hypocriet trouwens van Turken dat ze weigeren hier te assimileren, maar koken zodra Koerden eisen hun eigen cultuur en taal te kunnen behouden.
Zo is dat met alle Turken die ik tegenkom. _O-
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  vrijdag 28 november 2014 @ 12:22:31 #242
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_147083585
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 12:01 schreef betyar het volgende:

[..]

Nee want mij boeit het totaal niet of iemand zich als een Nederlander wel of nie tmoet gedragen, dat is zijn eigen keuze. Wil je zoiets verbieden of iemand dwingen zich Nederlander te voelen dan ben je niet helemaal wijs en beperk je vrijheden van derden, ik hoop dat wij wat beschaafder zijn dan landen die dat wel op willen leggen.

[..]

Dus je wilt iemand "dwingen" om mee te doen met Hollandse tradities? Verplicht lid laten worden voor bepaalde clubs? Hoever wil je daarin doordraaien? Laat iemand zelf bepalen of hij iets leuk vindt of niet.

[..]

totaal nergens, als het pijn doet dat een allochtoon niet met zijn rommel op Koningsdag op een kleedje langs de weg staat is is gewoon achterlijk.
Allemachtig. Wat is jouw IQ??
  vrijdag 28 november 2014 @ 12:25:00 #243
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_147083665
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 12:22 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Allemachtig. Wat is jouw IQ??
De laatste keer dat het werd gemeten door Assessmentbureau Bouw in Balans 117.
  vrijdag 28 november 2014 @ 12:26:16 #244
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_147083706
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 12:25 schreef betyar het volgende:

[..]

De laatste keer dat het werd gemeten door Assessmentbureau Bouw in Balans 117.
Jammer dat je inlevingsvermogen toch echt wel te wensen overlaat.

:N
  vrijdag 28 november 2014 @ 12:27:18 #245
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_147083743
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 12:26 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Jammer dat je inlevingsvermogen toch echt wel te wensen overlaat.

:N
Voor een of andere gekke nationalist die zich druk maakt dat Hassan niet meedoet met Koningsdag?
  vrijdag 28 november 2014 @ 12:27:50 #246
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_147083759
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 12:27 schreef betyar het volgende:

[..]

Voor een of andere gekke nationalist die zich druk maakt dat Hassan niet meedoet met Koningsdag?
Nee, sowieso. Geen twijfel mogelijk. ;)
  vrijdag 28 november 2014 @ 12:30:28 #247
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_147083849
Wat ben ik blij dat ik ook leuke Turken ken. Die zijn even zoek hier voor mij.
  vrijdag 28 november 2014 @ 12:37:27 #248
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_147084061
Ik noem een Ali Müjde, Funda Müjde, alle vrijwilligers van het Turkse hondenasiel, de lieve mensen van de snackbar, de Turken van het buurtwinkeltje, m'n ex-vriend etc. etc. etc.
pi_147084074
Heb diverse famillieleden de in de jaren 50 van vorige eeuw naar amerikazijn geemigreerd. Als die hier komen denken ze ook nog dat het land precies zo is als ze het achter gelaten hebben. Volgens mij gewoon een menselijke eigenschap om het verleden te verheerljken.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_147084589
quote:

Dit. Zolang de Turken niet voor overlast zorgen mogen ze van mij de hele dag Turkse televisie kijken, over Turkije praten en zich Turk voelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')