Hij heeft het over bacteriën. Bovendien worden die virussen natuurlijk mede verspreid doordat een plofkip gewoon een genetisch zwaar inferieur ding is met nul weerstand en gezondheid en ze super dicht op elkaar zitten.quote:Op woensdag 26 november 2014 20:50 schreef Straatcommando. het volgende:
Het is een virus. Succes met je antibiotica.
Omdat het grootste deel van de kiezers bestaat uit mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, en schijt hebben aan dierenleed.quote:Op woensdag 26 november 2014 20:34 schreef Samuray13 het volgende:
De pluimveehouders doen hun best om zo goedkoop mogelijk beesten te produceren. In een paar weken moeten de kippen zoveel kg wegen.
Gevolg: zwakke beesten die niet op poten kunnen staan. Dat krijgt de consument op het bord.
[ afbeelding ]
Dit is belachelijk. Wanneer gaan de politici hier tegen optreden?
Weet je wat ook belachelijk is.quote:Op woensdag 26 november 2014 20:34 schreef Samuray13 het volgende:
Nu is er hommeles met de vogelgriep omdat die zakkenvullers met de natuur hebben zitten te rotzooien.
Dit is belachelijk.
Oh en aangaande vogelgriep is de plofkip beter beschermd dan de kip met vrije uitloop.quote:Op woensdag 26 november 2014 20:34 schreef Samuray13 het volgende:
Nu is er hommeles met de vogelgriep omdat die zakkenvullers met de natuur hebben zitten te rotzooien.
Dat wordt gezegd, maar waarom zijn de uitbraken van de vogelgriep dan steeds bij de gesloten megabedrijven en niet bij de vrij uitlopende kippen?quote:Op woensdag 26 november 2014 21:52 schreef hottentot het volgende:
[..]
Weet je wat ook belachelijk is.
Deze bewering:
[..]
Oh en aangaande vogelgriep is de plofkip beter beschermd dan de kip met vrije uitloop.
Hoe kom jij erbij dat de uitbraken steeds bij de gesloten megabedrijven zijn?quote:Op woensdag 26 november 2014 23:21 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat wordt gezegd, maar waarom zijn de uitbraken van de vogelgriep dan steeds bij de gesloten megabedrijven en niet bij de vrij uitlopende kippen?
Die drie vorige week toch? De eerste had 150.000 kippen...quote:Op woensdag 26 november 2014 23:24 schreef hottentot het volgende:
[..]
Hoe kom jij erbij dat de uitbraken steeds bij de gesloten megabedrijven zijn?
Waarom zijn de allereerste gevallen van vogelgriep dan bij het loslopend pluimvee van Chinese boeren aangetroffen?quote:Op woensdag 26 november 2014 23:21 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat wordt gezegd, maar waarom zijn de uitbraken van de vogelgriep dan steeds bij de gesloten megabedrijven en niet bij de vrij uitlopende kippen?
Ik heb het over het hier en nu en ging bovendien in op hetgeen gesteld werd over vrije uitloopkippen.quote:Op woensdag 26 november 2014 23:29 schreef Peter het volgende:
[..]
Waarom zijn de allereerste gevallen van vogelgriep dan bij het loslopend pluimvee van Chinese boeren aangetroffen?
Die hebben eerder dus juist wel als eerste het virus opgedaan dus. Vandaar relevant.quote:Op woensdag 26 november 2014 23:30 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ik heb het over het hier en nu en ging bovendien in op hetgeen gesteld werd over vrije uitloopkippen.
Ik had megastallen gevoelsmatig wat groter verwacht dan 300.000 plofkippen of 100.000 leghennenquote:Op woensdag 26 november 2014 23:25 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Die drie vorige week toch? De eerste had 150.000 kippen...
Ten eerste is dat niet altijd zo, ten tweede is de kans daar nou eenmaal groter omdat ze meer kippen hebben.quote:Op woensdag 26 november 2014 23:21 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Gewoon Dijksma naar de slachterij, vlees genoeg.quote:Op woensdag 26 november 2014 20:34 schreef Samuray13 het volgende:
Dit naast de ene na andere gevaarlijke bacterie omdat die beesten met antibiotica wordt volgepompt. Elke keer janken over dat we met steeds meer resiste bacterien te maken krijgen. Straks hebben we ebola 2.0 in huis.
Bij de eerste waren net een hoop kippen verkast binnen het bedrijf maar buitenlangs de stallen.quote:Op woensdag 26 november 2014 23:25 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Als er op de aarde een virus is dat de iedereen aan het doodmaken is in 2 weken tijd, worden dan de astronauten in het ISS ook ziek?quote:Op donderdag 27 november 2014 01:00 schreef SuperFood het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Poultry_farming
enjoy the read!
lees dat artikel nou maar eens zorgvuldig. dat is gebaseerd op een visie waar consensus over is, het is geen vaag geleuter itt wat jij hier allemaal uitpoept.quote:Op donderdag 27 november 2014 01:10 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Als er op de aarde een virus is dat de iedereen aan het doodmaken is in 2 weken tijd, worden dan de astronauten in het ISS ook ziek?
quote:Op donderdag 27 november 2014 01:17 schreef SuperFood het volgende:
[..]
lees dat artikel nou maar eens zorgvuldig. dat is gebaseerd op een visie waar consensus over is, het is geen vaag geleuter itt wat jij hier allemaal uitpoept.
Wanneer stoppen wij als mensen nou eens met het vragen om goedkope plofkip?quote:Op woensdag 26 november 2014 20:34 schreef Samuray13 het volgende:
Wanneer gaan de politici hier tegen optreden?
Het zijn juist de kippen die vrij rondlopen die het grootste gevaar vormen om besmet te raken met vogelgriep. Opgehokte plofkippen lopen nauwelijks gevaar.quote:Op woensdag 26 november 2014 20:34 schreef Samuray13 het volgende:
De pluimveehouders doen hun best om zo goedkoop mogelijk beesten te produceren. In een paar weken moeten de kippen zoveel kg wegen.
Gevolg: zwakke beesten die niet op poten kunnen staan. Dat krijgt de consument op het bord.
[ afbeelding ]
Nu is er hommeles met de vogelgriep omdat die zakkenvullers met de natuur hebben zitten te rotzooien. En kan de overheid de portemonnee trekken.
Uiteindelijk betaal je als consument alsnog de volle pond (via de lakse overheid)
Dit naast de ene na andere gevaarlijke bacterie omdat die beesten met antibiotica wordt volgepompt. Elke keer janken over dat we met steeds meer resiste bacterien te maken krijgen. Straks hebben we ebola 2.0 in huis.
Ik neem aan dat jij de snijtanden hebt laten verwijderen? Ik weet niet of het je duidelijk is, maar een mensen is gewoon een omnivoor, niet dat ik voorstander ben van de bioindustrie, maar een mens eet gewoon vlees, en uiteraard zijn er alternatieven, maar er zijn wel gekkere ideeen qua eten waar mensen oud mee worden. Valt me overigens op hoe bleek en ongezond de meeste vegetariers zien.quote:Op donderdag 27 november 2014 04:17 schreef mig72 het volgende:
Sowieso moet vlees verboden worden aangezien het zeer milieu-, dier- en mensonvriendelijk is.
Mileuonvriendelijk omdat 1 kg vlees veel meer aan energie (honderden kg groente, voeder, gras etc) nodig heeft dan dat het oplevert. Daarnaast is er sprake van hoeveelheden methaangas (broeikasgas) bij fokkerijen waar de dier massaal samenkomen. Daarnaast is er sprake van milieuverontreiniging in de buurt van de fabriek waar zware schoonmaakchemicalien gebruikt moeten worden om de boel te decontamineren.
DIeronvriendelijk want net zoals je aangeeft in je voorbeeld worden er plofdieren gekweekt. Daarnaast zijn er ook van die zeer kleine hokjes en stalletjes waardoor dieren weinig bewegingsvrijheid hebben. Evt kun je het proces van afslachting ook als dieronvriendelijk zien aangezien lang niet alle dieren totaal bewusteloos de slachtbank in gaan waardoor ze alsnog hevige pijn leiden. Als de dieren ziek worden, krijgen ze vaak met een bedwelmende schaal aan giftige stoffen toegediend waaronder talloze antibiotica waarvan het effect onbekend is.
Mensonvriendelijk omdat al die antibiotica zowel als chemische rommel van de fabriek zowel als zware conserveringsmiddelen op ons bord landen. Geen vlees houdt het biologisch gezien lang vol zonder zware middelen toegediend te krijgen tegen oprotting.
Ergo, vlees afschaffen. Er zijn voldoende vegetarische alternatieven.
150.000 is helemaal niks voor een kippenboer, neef van mij heeft ruim een miljoen kippen en ook nog eens vrije uitloop herstel scharrelquote:Op woensdag 26 november 2014 23:25 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Omdat er altijd van die zure militante mensen zijn die van mening zijn dat alles waar zij tegen zijn onmiddelijk verboden dient te worden, want dat soort zure militante mensen denken het namelijk altijd beter te weten dan het gepeupel en ze zien het dan ook als hun morele plicht om dit te pas en te onpas te verkondigen.quote:Op donderdag 27 november 2014 08:27 schreef Mystikvm het volgende:
Waarom zouden we moeten stoppen met vlees eten?
dat kippen virus komt van de wilde vogels hoor, er hoeft er maar een te zijn die in het weiland poep laat vallen en de besmetting is daarquote:Op woensdag 26 november 2014 20:34 schreef Samuray13 het volgende:
[ afbeelding ]
Nu is er hommeles met de vogelgriep omdat die zakkenvullers met de natuur hebben zitten te rotzooien. En kan de overheid de portemonnee trekken.
Uiteindelijk betaal je als consument alsnog de volle pond (via de lakse overheid)
Maar waarom zijn de uitbraken van vorige week bijvoorbeeld dan bij dichte stallen en niet bij de kippen die buiten lopen?quote:Op donderdag 27 november 2014 08:01 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het zijn juist de kippen die vrij rondlopen die het grootste gevaar vormen om besmet te raken met vogelgriep. Opgehokte plofkippen lopen nauwelijks gevaar.
Macht der getallen he, er zitten geloof ik 100 miljoen kippen binnen, en misschien een stuk of 50.000 buiten, de kans dat het 1 van die binnenkippen is, is een stuk groter.quote:Op donderdag 27 november 2014 09:43 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Maar waarom zijn de uitbraken van vorige week bijvoorbeeld dan bij dichte stallen en niet bij de kippen die buiten lopen?
Er zijn wel meer manieren om je vlees te kopen dan bij de supermarkt.quote:Op donderdag 27 november 2014 10:13 schreef timmmmm het volgende:
Liever plofkippen voor 2 euro per kilo minder dan semischarrelkippen als de rest van de supermarkten. Die beesten hebben echt niet ineens een mooi leven hoor, die worden ook puur gefokt om geslacht en opgegeten te worden en die genieten daar ook niet van. Tevens zitten die kippen ook bomvol antibiotica.
Diervriendelijk vlees bestaat niet
Dat klopt. Ik, en met mij zo'n 80% van de Nederlandse bevolking vermoed ik, hebben alleen geen zin die moeite te doen en die prijs te betalen. Dan is het de keus tussen de plofkip van supermarkt A en de vrijwel even slechte kip van supermarkt Bquote:Op donderdag 27 november 2014 10:21 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Er zijn wel meer manieren om je vlees te kopen dan bij de supermarkt.
Laten we dan voor een middenweg gaan en gewoon eens een heel stuk minder vlees eten.quote:Op donderdag 27 november 2014 08:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik neem aan dat jij de snijtanden hebt laten verwijderen? Ik weet niet of het je duidelijk is, maar een mensen is gewoon een omnivoor, niet dat ik voorstander ben van de bioindustrie, maar een mens eet gewoon vlees, en uiteraard zijn er alternatieven, maar er zijn wel gekkere ideeen qua eten waar mensen oud mee worden. Valt me overigens op hoe bleek en ongezond de meeste vegetariers zien.
Ik weet niet zoveel vlees, maar geen vlees eten is onzin.quote:Op donderdag 27 november 2014 10:23 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Laten we dan voor een middenweg gaan en gewoon eens een heel stuk minder vlees eten.
Dat snap ik. Maar als je het wel kúnt betalen, dan vind ik wel dat je je recht van spreken over dit soort kwesties verspeelt als je toch structureel wilt kiezen voor dierenleed, in plaats van een scharrelslager of lokale boer. Er zijn zelfs initiatieven die het gevriesdroogd aan huis bezorgen, dus het enige argument wat dan overblijft is het geld.quote:Op donderdag 27 november 2014 10:22 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dat klopt. Ik, en met mij zo'n 80% van de Nederlandse bevolking vermoed ik, hebben alleen geen zin die moeite te doen en die prijs te betalen. Dan is het de keus tussen de plofkip van supermarkt A en de vrijwel even slechte kip van supermarkt B
Ja, dan hoef jij dus niet een heel stuk minder vlees te etenquote:Op donderdag 27 november 2014 10:25 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik weet niet zoveel vlees, maar geen vlees eten is onzin.
Dat mag jij vindenquote:Op donderdag 27 november 2014 10:26 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar als je het wel kúnt betalen, dan vind ik wel dat je je recht van spreken over dit soort kwesties verspeelt als je toch structureel wilt kiezen voor dierenleed, in plaats van een scharrelslager of lokale boer. Er zijn zelfs initiatieven die het gevriesdroogd aan huis bezorgen, dus het enige argument wat dan overblijft is het geld.
TYpoquote:Op donderdag 27 november 2014 10:27 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ja, dan hoef jij dus niet een heel stuk minder vlees te eten
Je doet alsof dat een slecht argument isquote:Op donderdag 27 november 2014 10:26 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar als je het wel kúnt betalen, dan vind ik wel dat je je recht van spreken over dit soort kwesties verspeelt als je toch structureel wilt kiezen voor dierenleed, in plaats van een scharrelslager of lokale boer. Er zijn zelfs initiatieven die het gevriesdroogd aan huis bezorgen, dus het enige argument wat dan overblijft is het geld.
Prima reden.quote:Op donderdag 27 november 2014 10:26 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Als je het geld hebt om geen kiloknallers te hoeven kopen, dan vind ik dat een matig argument ja. Het alternatief is namelijk dierenleed. Ik denk dat je ook scheve gezichten zou trekken als je wel het geld hebt om je hond aan een aandoening te laten helpen, maar je ervoor kiest om het niet te doen omdat dat lekker goedkoop is.quote:Op donderdag 27 november 2014 10:27 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Je doet alsof dat een slecht argument is
Ja maar dan heb je ook geld om andere dingen te kopen. Prioriteiten en zo.quote:Op donderdag 27 november 2014 10:41 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Als je het geld hebt om geen kiloknallers te hoeven kopen, dan vind ik dat een matig argument ja. Het alternatief is namelijk dierenleed. Ik denk dat je ook scheve gezichten zou trekken als je wel het geld hebt om je hond aan een aandoening te laten helpen, maar je ervoor kiest om het niet te doen omdat dat lekker goedkoop is.
Voorkomen van dierenleed staat bij mij vrij hoog op de prioriteitenlijst. Maar ik wil niet het eten van vlees opgeven. Dus dan moet ik daar meer geld aan uitgeven.quote:Op donderdag 27 november 2014 10:41 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ja maar dan heb je ook geld om andere dingen te kopen. Prioriteiten en zo.
Maar als je zou kiezen voor een wat goedkopere behandeling waardoor je alsnog een prima hond zou hebben, dan zou je ze niet horen.quote:Op donderdag 27 november 2014 10:45 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Voorkomen van dierenleed staat bij mij vrij hoog op de prioriteitenlijst. Maar ik wil niet het eten van vlees opgeven. Dus dan moet ik daar meer geld aan uitgeven.
Het is onzichtbaar dierenleed, want de filetjes van die kippen zien er verder prima uit. Maar nogmaals, als jij jouw hond niet zou laten helpen aan een aandoening omwille van het besparen van wat geld wat je liever ergens anders aan uitgeeft, dan staat de dierenbescherming op de stoep. Ik snap dan niet dat er mensen staan te juichen bij plofkippen, terwijl ze hun hond of kat dat nooit aan zouden doen.
Natuurlijk, je hoeft je hond niet in een privékliniek te laten behandelen waar hij achteraf nog manicure krijgt.quote:Op donderdag 27 november 2014 10:47 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Maar als je zou kiezen voor een wat goedkopere behandeling waardoor je alsnog een prima hond zou hebben, dan zou je ze niet horen.
Ja maar dan neem je kippen waarschijnlijk ook omdat je ze 'leuk' vindt, niet alleen omdat je hun vlees lekker vindt.quote:Op donderdag 27 november 2014 10:50 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Natuurlijk, je hoeft je hond niet in een privékliniek te laten behandelen waar hij achteraf nog manicure krijgt.
Maar als jij thuis kippen zou hebben, dan zou je ze niet ophokken in hokjes van nog geen vierkante meter. Dat zou je waarschijnlijk zielig vinden.
True, of omdat je hun eieren wilt eten, die komen anders ook vaak uit een legbatterijquote:Op donderdag 27 november 2014 10:51 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ja maar dan neem je kippen waarschijnlijk ook omdat je ze 'leuk' vindt, niet alleen omdat je hun vlees lekker vindt.
Lees je eens in, in de materie.quote:Op woensdag 26 november 2014 20:34 schreef Samuray13 het volgende:
[ afbeelding ]
Je hebt gelijk. Was bij wijze van spreken (dat straks mensen door die resistente bacterie massaal eraan gaan).quote:Op woensdag 26 november 2014 20:50 schreef Straatcommando. het volgende:
Het is een virus. Succes met je antibiotica.
Ze betalen alsnog de volle pond. Het is niet uitgesloten dat ze zelfs tig keer meer gaan dokken.quote:Op woensdag 26 november 2014 21:30 schreef Ludd het volgende:
[..]
Omdat het grootste deel van de kiezers bestaat uit mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, en schijt hebben aan dierenleed.![]()
Andere argumenten komen ook niet aan, het moet immers allemaal zo goedkoop mogelijk.
Dat het goedkoop zou zijn is gezichtsbedrog.quote:Op donderdag 27 november 2014 07:10 schreef jajablahblah het volgende:
[..]
Wanneer stoppen wij als mensen nou eens met het vragen om goedkope plofkip?
Straks krijgen we een supersuperbacterie waar geen antibiotica tegen opgewassen is. Dan vallen er zo miljoenen doden zoals in de pre-antibiotica tijdperk.quote:'Plofkip' 100 procent besmet
Al het kippenvlees in de supermarkten is in hoge mate besmet met de ESBL-bacterie. Deze ESBL-bacterie is ongevoelig voor de meeste in Nederland gebruikte antibiotica.
Het is waar dat dat buiten lopen risico oplevert op bv vogelgriep, maar de dieren zijn veel sterker. De plofkip(wat trouwens hetzelfde ras is als de vrije uitloopkip, het verschil in groei zit in de verdere manier van houden) is eigenlijk grofweg gezegd zijn hele korte leven ziek.quote:Op woensdag 26 november 2014 23:31 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ik had megastallen gevoelsmatig wat groter verwacht dan 300.000 plofkippen of 100.000 leghennen
Blijft over de vrije uitloop welke plofkippen niet hebben, als de boer zijn schoeisel schoon houd is er bijna geen probleem, terwijl vrije uitloop bloot staat aan trekvogels en andere dingen.
ze zijn ook vetter dan de biokip als ik zo in de supermarkt kijk. dus is er ook nog een kostenpost mbt de volksgezondheid ongetwijfeld. ts heeft gewoon een punt er zitten veel verborgen kosten aan het 'goedkope' stukje vlees.quote:Op donderdag 27 november 2014 12:30 schreef erodome het volgende:
[..]
Het is waar dat dat buiten lopen risico oplevert op bv vogelgriep, maar de dieren zijn veel sterker. De plofkip(wat trouwens hetzelfde ras is als de vrije uitloopkip, het verschil in groei zit in de verdere manier van houden) is eigenlijk grofweg gezegd zijn hele korte leven ziek.
Door die explosieve groei, die zelfs dit speciaal hiervoor gefokte lichaam niet aankan, hebben ze leverproblemen, nierproblemen, vaak hartproblemen. Al snel ontwikkelen zich er zweren op de poten en blaren op de borst omdat ze te zwaar zijn(en veel liggen dus, soms aan het eind niet eens meer kunnen staan). Ze zijn dus altijd aan het vechten tegen infecties en andere zaken.
Dat wordt opgevangen door ze vrijwel continu antibiotica te geven, maar bij velen lost dat niets op en is het gewoon berekend om ze zo toch netaan tot hun slachttijd te krijgen voordat ze sterven.
Dit maakt dat ziektes erg snel rond kunnen gaan, geen enkel dier heeft er weerstand tegen, het lichaam is al veelste druk met alle andere ellende. Ze zijn vatbaarder.
Ik vind het vlees van eigen kippen helemaal niet lekker. Ik krijg het weleens van vrienden maar dan maak ik er altijd ragout van omdat het verschrikkelijk droog en taai is.quote:Op donderdag 27 november 2014 10:51 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ja maar dan neem je kippen waarschijnlijk ook omdat je ze 'leuk' vindt, niet alleen omdat je hun vlees lekker vindt.
Of zouden ze misschien op een andere manier besmet worden dan door trekvogels?quote:Op donderdag 27 november 2014 09:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Macht der getallen he, er zitten geloof ik 100 miljoen kippen binnen, en misschien een stuk of 50.000 buiten, de kans dat het 1 van die binnenkippen is, is een stuk groter.
Hier hebben we er ook een paar, alleen daar hebben ze vooral moeite de kippen binnen de omheining te houden op de mooie dagenquote:Op donderdag 27 november 2014 12:37 schreef bluemoon23 het volgende:
Af en toe rijd ik wel eens langs een kippenstal met vrije uitloop.
Daar zit dan een vrij groot veld naast de schuur omdat de grootte van het veld voorschrift is voor die hoeveelheid kippen.
Maar die beesten zitten allemaal in groepen bij elkaar, de rest van het veld is dan leeg.
Net als koeien in een weiland, die staan ook vaak bij elkaar.
Komt omdat kippen bange schijterds zijn. Ik heb er hier ook een paar in de tuin. Soms gaat het hek van de ren per ongeluk open. Denk je dat ze dan de wijde wereld gaan verkennen? Echt niet!quote:Op donderdag 27 november 2014 12:37 schreef bluemoon23 het volgende:
Daar zit dan een vrij groot veld naast de schuur omdat de grootte van het veld voorschrift is voor die hoeveelheid kippen.
Maar die beesten zitten allemaal in groepen bij elkaar, de rest van het veld is dan leeg.
Het kan via kleding van mensen binnen komen, het kan zijn dat er muizen e.d. binnen komen die door een besmette drol heen zijn gelopen ofzo. Het gaat vooral gewoon erg snel rond en het grote probleem is hier niet zozeer binnen en buiten kippen, maar dat er veel bedrijven vlak bij elkaar zitten waardoor het erg snel nog verder verspreid. Het zijn ook altijd veel kippen omdat die bedrijven er veel hebben(ook degene met vrije uitloopkippen zijn geen kleintjes).quote:Op donderdag 27 november 2014 13:09 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Of zouden ze misschien op een andere manier besmet worden dan door trekvogels?
Ja dat is eigenlijk precies wat ik ook zeg. Het is helemaal niet zo zeker dat trekvogels er wat mee te maken hebben, maar dat wordt wel meteen aangenomen en daarom wordt er een ophokplicht afgegeven, ook voor hobbykippen (ja dat heet zoquote:Op donderdag 27 november 2014 13:16 schreef erodome het volgende:
[..]
Het kan via kleding van mensen binnen komen, het kan zijn dat er muizen e.d. binnen komen die door een besmette drol heen zijn gelopen ofzo. Het gaat vooral gewoon erg snel rond en het grote probleem is hier niet zozeer binnen en buiten kippen, maar dat er veel bedrijven vlak bij elkaar zitten waardoor het erg snel nog verder verspreid. Het zijn ook altijd veel kippen omdat die bedrijven er veel hebben(ook degene met vrije uitloopkippen zijn geen kleintjes).
Buiten gehouden vogels hebben wat meer risico erop, alhoewel men er nog niet geheel zeker van is hoe het allemaal verspreid wordt, maar als het ergens in je omgeving is ben je toch al de lul als bedrijf.
Ook virussen hebben het gemakkelijker met 't opgehokte zooitje hoorquote:Op donderdag 27 november 2014 12:16 schreef Samuray13 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Was bij wijze van spreken (dat straks mensen door die resistente bacterie massaal eraan gaan).
Oh geen misverstand, de plofkip vind ik belachelijk. Ik heb niets tegen het eten van een stukje vlees, maar laten we die dieren dan wel minimaal een redelijk tot goed leven geven. En ja daar wil ik ook rustig wat meer voor betalen.quote:Op donderdag 27 november 2014 12:30 schreef erodome het volgende:
[..]
Het is waar dat dat buiten lopen risico oplevert op bv vogelgriep, maar de dieren zijn veel sterker. De plofkip(wat trouwens hetzelfde ras is als de vrije uitloopkip, het verschil in groei zit in de verdere manier van houden) is eigenlijk grofweg gezegd zijn hele korte leven ziek.
Door die explosieve groei, die zelfs dit speciaal hiervoor gefokte lichaam niet aankan, hebben ze leverproblemen, nierproblemen, vaak hartproblemen. Al snel ontwikkelen zich er zweren op de poten en blaren op de borst omdat ze te zwaar zijn(en veel liggen dus, soms aan het eind niet eens meer kunnen staan). Ze zijn dus altijd aan het vechten tegen infecties en andere zaken.
Dat wordt opgevangen door ze vrijwel continu antibiotica te geven, maar bij velen lost dat niets op en is het gewoon berekend om ze zo toch netaan tot hun slachttijd te krijgen voordat ze sterven.
Dit maakt dat ziektes erg snel rond kunnen gaan, geen enkel dier heeft er weerstand tegen, het lichaam is al veelste druk met alle andere ellende. Ze zijn vatbaarder.
Het is ene product dat zo efficient mogelijk wordt gekweekt met zo min mogelijk energie en kosten. Goed voor het milieu, portemonee en ruimte.quote:Op donderdag 27 november 2014 17:51 schreef hottentot het volgende:
[..]
Oh geen misverstand, de plofkip vind ik belachelijk. Ik heb niets tegen het eten van een stukje vlees, maar laten we die dieren dan wel minimaal een redelijk tot goed leven geven. En ja daar wil ik ook rustig wat meer voor betalen.
Antibiotica resisterende bactieren moorden niet de gehele mensheid uit hoor.quote:Op donderdag 27 november 2014 01:07 schreef wipes66 het volgende:
maar als je antibiotica nodig hebt om dieren te houden (in leven te houden) ben je toch behoorlijk fout bezig. je speelt letterlijk met de levens van miljarden mensen... een van de reden dat wij als brave burgers zeer conservatief en zorgvuldig moeten zijn met het gebruik van antibiotica, maar boeren hebben blijkbaar vrij spel
Hetzelfde geldt bij de landbouw. Op een stukje land elk jaar groenten laten groeien laat ook ziektes ontstaan. Daar is dan gif voor ontwikkeld.quote:Op donderdag 27 november 2014 14:38 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ook virussen hebben het gemakkelijker met 't opgehokte zooitje hoor
Eens, zo sta ik er ook inquote:Op donderdag 27 november 2014 10:45 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Voorkomen van dierenleed staat bij mij vrij hoog op de prioriteitenlijst. Maar ik wil niet het eten van vlees opgeven. Dus dan moet ik daar meer geld aan uitgeven.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
Lol tyf toch op man vieze hippie. Als jij geen vlees wil eten moet jij dat maar lekker voor jezelf weten, maar ga niet bepalen wat ik nu wel of niet moet eten.quote:Op donderdag 27 november 2014 04:17 schreef mig72 het volgende:
Sowieso moet vlees verboden worden aangezien het zeer milieu-, dier- en mensonvriendelijk is.
Het mag wel wat minder hoor.quote:Op vrijdag 28 november 2014 04:04 schreef Drinky het volgende:
[..]
Lol tyf toch op man vieze hippie. Als jij geen vlees wil eten moet jij dat maar lekker voor jezelf weten, maar ga niet bepalen wat ik nu wel of niet moet eten.
Goede post.quote:Op donderdag 27 november 2014 08:38 schreef Chewie het volgende:
[..]
Omdat er altijd van die zure militante mensen zijn die van mening zijn dat alles waar zij tegen zijn onmiddelijk verboden dient te worden, want dat soort zure militante mensen denken het namelijk altijd beter te weten dan het gepeupel en ze zien het dan ook als hun morele plicht om dit te pas en te onpas te verkondigen.
In een gezonde samenleving zijn die zure militante mensen helemaal niet zo'n probleem, alleen maar vervelend af en toe, maar in een zwakke democratie als de onze waar voornamelijk de waan van de dag regeert en waar je allang geen meerderheid meer nodig hebt om je eigen zure standpunten er door te drukken kan dit nog wel eens leiden tot vreemde verboden.
onzin, hoe meer hoe beterquote:
Ik eet gemiddeld op een dag >500g vlees en dat trekt mijn lichaam goed, daarnaast is het lekker en zit het vol goede voedingsstoffen.quote:
beetje veel eiwitten. maar je zult wel flink bodybuilder zijn als je dit per dag eetquote:Op vrijdag 28 november 2014 13:43 schreef Drinky het volgende:
[..]
Ik eet gemiddeld op een dag >500g vlees en dat trekt mijn lichaam goed, daarnaast is het lekker en zit het vol goede voedingsstoffen.
quote:Op donderdag 27 november 2014 19:41 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Eens, zo sta ik er ook in
--
Ik eet maar weinig kip meer tegenwoordig omdat ik het niet prettig vind hoe de supermarktkip wordt gehouden en gevoerd (en voorzien van antibiotica). Dus kopen we (heel soms) bio-kip, maar meestal als we iets met kip eten is het zelfgefokte en geslachte kip. Maar dat is misschien één of twee keer per maand, aangezien je nogal veel kippen nodig hebt anders als je met een heel gezin elke week kip wilt eten. En het vergt een iets andere manier van bereiden, omdat onze kippen niet zo supersnel groeien als plofkip en we dus niet hun malse 8 weken oude filetjes eten, maar ze eerder 8 maand zijn als ze geslacht worden.
Voor varkensvlees het zelfde trouwens, dat koop ik sowieso niet meer in de winkel (behalve soms een pakje parmaham, of achterham bij de slager). We eten alleen zelfgefokt varkensvlees omdat we dan precies weten wat er in zit (geen medicijnen, bio-voer, etensresten, en veel liefde) en onze biggen een goed leven hebben gehad en met een minimum aan stress door onze eigen plaatselijke slager worden geslacht.
Een halve? Is wel erg veel. Ben vrijgezel met een kleine diepvries.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
Vind ik wel een goede observatie. Vraag is dan wel, of de rest van het veld wel geschrapt kan worden. Ik denk het niet: al grazend loopt die kleine groep koeien door de hele wei. Maar dat zie je alleen als je een hele dag observeert, niet als je zo eens langsrijdt.quote:Op donderdag 27 november 2014 12:37 schreef bluemoon23 het volgende:
Goed dat je het onder de aandacht brengt!quote:Op woensdag 26 november 2014 20:34 schreef Samuray13 het volgende:
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 29 november 2014 09:15 schreef Pietverdriet het volgende:
De pluimvee sector fokt gewoon waar de klant om vraagt.
Alleen hebben in dit geval die 'zure' 'millitante' mensen gelijk. Echt beschaafd is het niet - zachtjes uitgedrukt - om onder die voorwaarden het vlees te produceren. De klant doet alsof hij het niet weet om zijn geweten te sussen.quote:Op vrijdag 28 november 2014 06:35 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Goede post.
Het probleem in deze is ook dat die zure militante mensen een ongelofelijk grote bek hebben, zodat je iedere dag weer met hun wereldbeeld geconfronteerd wordt, en je bijna gaat denken dat iedereen zo denkt.
Terwijl ze in werkelijkheid maar een klein deel van het volk vertegenwoordigen.
Koeien zijn prachtige dieren, ja.quote:Op zaterdag 29 november 2014 01:26 schreef bluemoon23 het volgende:
Ja, die koeien grazen gezamenlijk de boel kaal, dat ze niet elke dag op hun vaste plekje zitten snap ik.
Het zijn geen hangkoeien.![]()
![]()
![]()
![]()
Zijn wel grappige beesten trouwens, een jaar of 12 terug werkte ik in de aanleg van pijpleidingen in Duitsland.
Die leidingen waren gewoon boven de grond in het weiland, in het begin renden de koeien weg, maar na een paar uur stonden ze gewoon naast je te loeien.![]()
Het grappigste was als de lasser bezig was, die zag natuurlijk niks om zich heen doordat hij een laskap op had, dan kwam zo`n koe langzaam dichterbij en begon plotseling te loeien. Schrok die vent zich helemaal lamDat waren nog eens tijden.
![]()
Een kwart mag ook, als je misschien iemand anders kent die ook een kwart wil hebbenquote:Op zaterdag 29 november 2014 01:19 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Een halve? Is wel erg veel. Ben vrijgezel met een kleine diepvries.
Wanneer nemen consumenten hun verantwoordelijkheid? Wie betaald bepaald.quote:Op woensdag 26 november 2014 20:34 schreef Samuray13 het volgende:
[ afbeelding ]
Dit dus....!quote:Op donderdag 27 november 2014 08:27 schreef Mystikvm het volgende:
Waarom zouden we moeten stoppen met vlees eten? Er zijn fantastische duurzame alternatieven.
Als je een laag inkomen hebt, dan heb je geen keuze als je toch vlees wilt eten. (daar zou misschien eens naar gekeken moeten worden) Echter, als je modaal of beter verdient, dan vind ik het eigenlijk niet te verantwoorden als je toch bewust dierenleed koopt, terwijl je voor iets meer vlees kunt eten wat niet op de vierkante centimeter gefokt is. En het is ook nog beter voor de lokale economie.
http://nos.nl/artikel/200(...)-in-zoeterwoude.htmlquote:In Zoeterwoude is bij een pluimveebedrijf met in totaal rond 28.000 dieren vogelgriep vastgesteld. Dit bedrijf heeft geen buitenuitloop.
Het besmette bedrijf wordt vandaag geruimd, meldt het ministerie van Economische Zaken. Dit gebeurt op basis van Europese regels. De ruiming wordt uitgevoerd door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).
Voor de ruiming wordt taxeert de NVWA eerst de waarde van het pluimvee. Ook bepalen experts dan de manier waarop de dieren gedood worden.
Monsters
Het ministerie van Economische Zaken verwacht dat morgen duidelijk is of het om een besmettelijke, hoogpathogene, variant gaat of om de ongevaarlijke laagpathogene variant.
In een straal van 10 kilometer rond het bedrijf in Zoeterwoude geldt een vervoersverbod, om te voorkomen dat de ziekte wordt verspreid. Binnen die straal liggen vier andere pluimveebedrijven. De NVWA neemt daar morgen monsters om te onderzoeken of de ziekte ook op die bedrijven is uitgebroken.
Ook wordt uitgezocht of er contact is geweest tussen het besmette bedrijf en de nabijgelegen boerderijen. Het getroffen bedrijf ligt ruim 20 kilometer van Ter Aar, waar vorige week de ziekte is vastgesteld.
Tevens hebben we in NL daar helemaal geen ruimte voor en dan krijg je rellen omdat kippenvlees te duur wordt.quote:Op zondag 30 november 2014 14:16 schreef Peter het volgende:
Hoezo zou alles beter zijn als je duizenden kippen in de open lucht vrij laat scharrelen? Dan is het risico juist nog veel groter..
Waarom leg je het weer bij de consument, terwijl je ook kan stellen dat een bedrijf dit niet zou moeten willen en het gewoon niet meer aanbiedt? Dan kan de consument ook niet dit kopen.quote:Op donderdag 27 november 2014 08:27 schreef Mystikvm het volgende:
Waarom zouden we moeten stoppen met vlees eten? Er zijn fantastische duurzame alternatieven.
Als je een laag inkomen hebt, dan heb je geen keuze als je toch vlees wilt eten. (daar zou misschien eens naar gekeken moeten worden) Echter, als je modaal of beter verdient, dan vind ik het eigenlijk niet te verantwoorden als je toch bewust dierenleed koopt, terwijl je voor iets meer vlees kunt eten wat niet op de vierkante centimeter gefokt is. En het is ook nog beter voor de lokale economie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |