En wederom op de man in plaats van op de inhoud. Kom op rapto, zo lastig is het toch niet om inhoudelijk te blijven reageren?quote:Op dinsdag 2 december 2014 09:53 schreef raptorix het volgende:
[..]
Weer je bestaande stokpaardjes:
-Het zit niet zo simpel in elkaar (hoe het dan wel in elkaar zit meld je nooit)
-Is niet realistisch
-Jullie hanteren een andere definitie
-Andere libertariers zeggen...
-Jullie zijn het kennelijk niet eens blah blah lbha
Man man man wat ben jij kansloos zeg.
Neuh, dat is lang niet altijd het geval.quote:Op dinsdag 2 december 2014 09:54 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Nee vriend. Ik kan al die producten betrekken van concurrenten die geen deel van dat kartel uitmaken.
Dat is in Nederland bij bv een FrieslandCampina eigenlijk ook het geval.quote:Op dinsdag 2 december 2014 09:55 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Nee dat werkt anders. Daar is het hele procedé eigendom van de comparanten. De boeren zijn eigenaar van het hele proces.
Dat is zonder uitzondering het geval. Dat jij dat ontkent maakt het niet waar. Er zijn heel veel producenten van wc potten. Op beeldbuizen maakten alle deelnemers van het kartel verliezen. Het enige wat zij dus hebben gedaan is overleven. Hetzelfde gaat op voor staal. Zodra er kartels ontstaan die torenhoge winsten maken zal er altijd concurrentie komen of een van de leden van het kartel zal zich niet aan de afspraken houden teneinde marktaandeel te vergroten. In een gezonde markt houdt een kartel geen stand.quote:Op dinsdag 2 december 2014 09:59 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Neuh, dat is lang niet altijd het geval.
Daar ging het ook over. In Spanje gaat het om private producenten die zich verenigen om een betere prijs voor hun komkommers en tomaten te krijgen.quote:Op dinsdag 2 december 2014 10:00 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat is in Nederland bij bv een FrieslandCampina eigenlijk ook het geval.
En via een andere corporatie bezitten ze vaak ook de diervoedingsproducenten.
Dat niet standhouden blijkt vooral te komen door ingrijpen van de overheid in de praktijk.quote:Op dinsdag 2 december 2014 10:03 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat is zonder uitzondering het geval. Dat jij dat ontkent maakt het niet waar. Er zijn heel veel producenten van wc potten. Op beeldbuizen maakten alle deelnemers van het kartel verliezen. Het enige wat zij dus hebben gedaan is overleven. Hetzelfde gaat op voor staal. Zodra er kartels ontstaan die torenhoge winsten maken zal er altijd concurrentie komen of een van de leden van het kartel zal zich niet aan de afspraken houden teneinde marktaandeel te vergroten. In een gezonde markt houdt een kartel geen stand.
Aha, door samen een coöperatie op te richten die zorgt voor de afzet en distributie van hun producten?quote:Op dinsdag 2 december 2014 10:04 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Daar ging het ook over. In Spanje gaat het om private producenten die zich verenigen om een betere prijs voor hun komkommers en tomaten te krijgen.
Nee de bedrijven waren anders omgevallen wat inhield dat de speler met de langste adem zou zijn overgebleven. Omdat ze geen van allen winst maakten spraken ze af elkaar niet kapot te maken. Dat is iets heel anders dan een kartel waarbij de consument teveel betaald. Wat heb je aan een iets goedkopere tv als de producent omvalt en je hem bij een defect direct moet vervangen?quote:Op dinsdag 2 december 2014 10:04 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat niet standhouden blijkt vooral te komen door ingrijpen van de overheid in de praktijk.
Toch blijken ze daarvoor wel decennia lang de consumenten teveel te hebben laten betalen.
Heb je al eens naar de gasprijzen gekeken die ze betalen?quote:Op dinsdag 2 december 2014 10:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Aha, door samen een coöperatie op te richten die zorgt voor de afzet en distributie van hun producten?
Maar krijgen onze komkommerproducenten dan echt zoveel subsidie? Dacht dat juist de tuinbouw eigenlijk weinig met subsidie te maken had.
Weet wel dat ze flink in WKK-installaties hebben geïnvesteerd.quote:Op dinsdag 2 december 2014 10:07 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Heb je al eens naar de gasprijzen gekeken die ze betalen?
Tja, je praat kartelvorming dus goed met wat zwakke excuses.quote:Op dinsdag 2 december 2014 10:06 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Nee de bedrijven waren anders omgevallen wat inhield dat de speler met de langste adem zou zijn overgebleven. Omdat ze geen van allen winst maakten spraken ze af elkaar niet kapot te maken. Dat is iets heel anders dan een kartel waarbij de consument teveel betaald. Wat heb je aan een iets goedkopere tv als de producent omvalt en je hem bij een defect direct moet vervangen?
Ja. De Nederlandse tuinders hebben dat ook geprobeerd via The Greenery. Helaas blijken de regels voor concurrentie en het niet in stand houden van een kartel hier op te gaan want iedereen maakt afspraken met supermarkten buiten The Greenery om waardoor ze een speelbal zijn voor de inkopers van de supermarkt.quote:Op dinsdag 2 december 2014 10:11 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Weet wel dat ze flink in WKK-installaties hebben geïnvesteerd.
Maar doelde je met die Spanjaarden op zoiets?
Door samen een coöperatie op te richten die zorgt voor de afzet en distributie van hun producten?
Dus zouden ze wat jou betreft beter een echt kartel op kunnen zetten?quote:Op dinsdag 2 december 2014 10:14 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ja. De Nederlandse tuinders hebben dat ook geprobeerd via The Greenery. Helaas blijken de regels voor concurrentie en het niet in stand houden van een kartel hier op te gaan want iedereen maakt afspraken met supermarkten buiten The Greenery om waardoor ze een speelbal zijn voor de inkopers van de supermarkt.
Ik geef aan dat als er een kartel onstaat voor producten om zo torenhoge winsten te maken het kartel zeer snel uiteen zal vallen. Een kartel die een failliet voorkomt is iets heel anders. Ik zie hier zelfs nog wel een voordeel voor de consument in.quote:Op dinsdag 2 december 2014 10:12 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja, je praat kartelvorming dus goed met wat zwakke excuses.
Ja. Dan concurreren ze als hele Nederlandse sector tegen het buitenland i.p.v. tegen elkaar. Het zal voor ons als consument niet veel uitmaken. Of we nu voor die tomaat iets meer in de winkel betalen of die prijs betalen via subsidies. Linksom of rechtsom betalen we hem toch. The Greenery had een goed alternatief kunnen zijn.quote:Op dinsdag 2 december 2014 10:15 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dus zouden ze wat jou betreft beter een echt kartel op kunnen zetten?
En van dat laatste is dan ook in bijna elke markt sprake, met of zonder overheidsbemoeienis.quote:Op dinsdag 2 december 2014 09:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wat snap je niet aan het begrip markt? Als er schaarste is zullen er meer bedrijven een neiging hebben het te produceren, net zoals dat de prijs zal dalen als er meer aanbod is, echt dit zijn de meest basis economische regels die alles overstijgend zijn, zodra je ziet dat deze mechanismes niet kloppen dan is er vrijwel altijd een marktverstorende factor aanwezig.
Met overheidsbemoeienis word het er niet beter op.quote:Op dinsdag 2 december 2014 10:25 schreef keste010 het volgende:
[..]
En van dat laatste is dan ook in bijna elke markt sprake, met of zonder overheidsbemoeienis.
Denk aan markten waarbij de instapkosten hoog zijn, markten waarbij een de facto monopolist anderen uit de markt kan drukken, sprake is van externaliteiten, overheidsinmenging enzovoort. Denk aan telecominfrastructuur, visserij, mijnbouw, veel markten waarbij high-tech niche kennis vereist is, enzovoort.quote:Op dinsdag 2 december 2014 09:47 schreef raptorix het volgende:
[..]
Oja en geef dan eens een voorbeeld waar dit niet opgaat?
Dat is een algemeenheid die per definitie niet klopt, daarvoor moet je het karakter van de betreffende markt analyseren..quote:Op dinsdag 2 december 2014 10:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
Met overheidsbemoeienis word het er niet beter op.
Jij bent degene die geen kritiek heeft.quote:Op dinsdag 2 december 2014 05:24 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je praat kritiekloos Klein na zie ik.
Wat jij beschrijft is een fase waarin sommigen zich beter aanpassen dan anderen. De meeste oligarchen zaten er overigens al vuistdik in bij het communistische regime.quote:Op dinsdag 2 december 2014 13:42 schreef MadScientist het volgende:
[..]
Jij bent degene die geen kritiek heeft.
Het concept van shock therapy bestond al lang voordat Klein het beschreef.
De overgang van de Russische economie naar een markteconomie olv Amerikaanse economen met armoede en oligarchen tot gevolg is niet te ontkennen.
Als je zo zeker bent van de baten van markten kun je beter nadenken over wat er daar allemaal mis is gegaan, ipv het standaard riedeltje over broodrijen in Rusland.
quote:Op dinsdag 2 december 2014 13:48 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Wat jij beschrijft is een fase waarin sommigen zich beter aanpassen dan anderen. De meeste oligarchen zaten er overigens al vuistdik in bij het communistische regime.
Uiteindelijk zullen alle Russen beter af zijn. Dat zijn ze nu al want de bakker verkoopt nu gewoon brood en binnen een uur kun je een auto naar keuze kopen.
Is dat niet een risico van een minarchie? Dat een paar mensen daar goede connecties hebben? Mensen met macht hebben altijd vriendjes, die zijn niet geïsoleerd van de rest.quote:Op dinsdag 2 december 2014 13:48 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Wat jij beschrijft is een fase waarin sommigen zich beter aanpassen dan anderen. De meeste oligarchen zaten er overigens al vuistdik in bij het communistische regime.
Uiteindelijk zullen alle Russen beter af zijn. Dat zijn ze nu al want de bakker verkoopt nu gewoon brood en binnen een uur kun je een auto naar keuze kopen.
En deze grafiek bewijst wat? Dat er minder economische groei in Rusland was ten tijde van het communisme dan daarna? Bravo, dat wist vast niemand hier!quote:
Ook dat bewijst het niet. Immers de grafiek begint pas na het ineenstorten van de Sovjet-Unie.quote:Op dinsdag 2 december 2014 16:12 schreef keste010 het volgende:
[..]
En deze grafiek bewijst wat? Dat er minder economische groei in Rusland was ten tijde van het communisme dan daarna? Bravo!
Wat heeft neoliberalisme met Libertarisme te maken?quote:Op dinsdag 2 december 2014 16:12 schreef keste010 het volgende:
[..]
En deze grafiek bewijst wat? Dat er minder economische groei in Rusland was ten tijde van het communisme dan daarna? Bravo, dat wist vast niemand hier!
Waarom dat een legitimering is van het neo-liberale sprookje van de vrije markt is niet duidelijk..
Wat heeft jouw grafiek met libertarisme te maken?quote:Op dinsdag 2 december 2014 16:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat heeft neoliberalisme met Libertarisme te maken?
Kijk eens naar de post waar ik op reageerdequote:Op dinsdag 2 december 2014 16:36 schreef keste010 het volgende:
[..]
Wat heeft jouw grafiek met libertarisme te maken?
Gezien. Nogmaals: wat heeft jouw grafiek met libertarisme te maken? Is het een argument voor libertarisme? Zo ja, hoezo?quote:Op dinsdag 2 december 2014 16:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kijk eens naar de post waar ik op reageerde
Als in die wereld er ook maar een paar honderd partijen zijn die al het land op aarde bezitten, ze hun huurders 24/7 bespioneren, tegen hen liegen over de huurprijs en ze zich bemoeien met zo;n beetje elk aspect van hun leven, zou er inderdaad weinig verschil zijn.quote:Op dinsdag 2 december 2014 16:55 schreef SpecialK het volgende:
Kan een hardcore libertarier hier mij uitleggen wat het verschil is tussen een volgens hun "libertarische wereld" en de huidige wereld er vanuitgaande dat natiestaten gewoon hele oude landbezittende corporaties zijn?
dat is wel een interessante vraag. ik denk dat het belangrijkste verschil zou zijn in hoe in een libertarische wereld corporaties omgaan met individuen en hoe overheden omgaan met hun burgers. de geclaimde autoriteit van een overheid introduceert een asymmetrisch verstandhouding, waarbij de overheid vrij spel heeft terwijl de burger beperkt is. de overheid mag geweld initieren, stelen, ontvoeren en bv afspraken willekeurig veranderen, maar burgers mogen dat niet. de andere wang toe keren is voor de onderdaan richting de heerser, maar oog om oog tand om tand is het antwoord in de omgekeerde richting. een geaccepteerde dualistische moraliteit dus om onderwerping niet in de weg te zitten. in een libertarische wereld zijn er moreel gezien geen speciale uitzonderingen voor personen die al dan niet in loondienst zijn van een organisatie dat claimt een speciale autoriteit of overheid te zijn.quote:Op dinsdag 2 december 2014 16:55 schreef SpecialK het volgende:
Kan een hardcore libertarier hier mij uitleggen wat het verschil is tussen een volgens hun "libertarische wereld" en de huidige wereld er vanuitgaande dat natiestaten gewoon hele oude landbezittende corporaties zijn?
Hun grondgebied hun regels.quote:Op dinsdag 2 december 2014 17:27 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Als in die wereld er ook maar een paar honderd partijen zijn die al het land op aarde bezitten, ze hun huurders 24/7 bespioneren, tegen hen liegen over de huurprijs en ze zich bemoeien met zo;n beetje elk aspect van hun leven, zou er inderdaad weinig verschil zijn.
In mijn stelling pachten we dus land van de echte eigenaar. Daarom gelden ook de overheidsregels op ons land ookal noemen wij dat land ons bezit. Ik denk dat echt landbezit samen zou gaan met het mogen stellen van je eigen wetten en dat is bijna nergens het geval (even een paar prive-eilandjes daar gelaten)quote:Gelukkig is er weinig reden om aan te nemen dat dit het geval zou zijn. Om te beginnen kan je alvast kijken naar hoeveel mensen er nu een koophuis+land hebben.
Mja in een libertarische wereld zijn er nog steeds asymmetrische verstandhoudingen. Er zouden maar een handjevol bedrijven zijn die bijvoorbeeld alle telecom voorzieningen onderhouden en dus heb je als burger maar beperkte macht binnen het principe van voluntarisme.quote:Op dinsdag 2 december 2014 17:40 schreef wipes66 het volgende:
[..]
dat is wel een interessante vraag. ik denk dat het belangrijkste verschil zou zijn in hoe in een libertarische wereld corporaties omgaan met individuen en hoe overheden omgaan met hun burgers. de geclaimde autoriteit van een overheid introduceert een asymmetrisch verstandhouding,
Ik snap dat geweldloosheid een belangrijk onderdeel is van het libertarisme en ik heb daar ook over nagedacht wat betreft mijn scenario. Maar toen bedacht ik me dat zelfs de meest vredelievende libertarier graag een double barrel shotgun zou bezitten om indringers van zijn/haar land te verjagen en indien nodig kapot te knallen.quote:waarbij de overheid vrij spel heeft terwijl de burger beperkt is. de overheid mag geweld initieren, stelen, ontvoeren en bv afspraken willekeurig veranderen, maar burgers mogen dat niet.
Juist. En daarom denk ik juist dat de overheid gewoon een corporatie is. Een corporatie die (in het geval van Nederland) zelfs de klanten laat stemmen over wie de CEO en board of directors moet zijn. Maar een corporatie die uiteindelijk wel macht uitoefent over haar eigendom net zoals elke andere eigenaar.quote:de andere wang toe keren is voor de onderdaan richting de heerser, maar oog om oog tand om tand is het antwoord in de omgekeerde richting. een geaccepteerde dualistische moraliteit dus om onderwerping niet in de weg te zitten. in een libertarische wereld zijn er moreel gezien geen speciale uitzonderingen voor personen die al dan niet in loondienst zijn van een organisatie dat claimt een speciale autoriteit of overheid te zijn.
Volgens mij leven we momenteel in de meest vrije markt die er ooit heeft bestaan. De overheid wordt hier door sommigen als een soort derde beschouwd die 'boven de markt' staat en deze zonder consequenties kan beïnvloeden. Daar klopt natuurlijk helemaal niks van. De overheid is ook een deel van de vrije markt, net zoals een groot bedrijf dat is. Tegelijkertijd hebben we allemaal concurerende overheden op de wereld, die net zoals bedrijven in de vrije markt hun macht proberen te vergroten en te groeien.quote:Op dinsdag 2 december 2014 16:55 schreef SpecialK het volgende:
Je doelt hierbij op kleinschaligheid, lijkt me. Prima, lijkt me niets mis mee. Ik ben ook zeker voor meer regionaal initiatief en het vergroten van de invloed van gemeenten zodat burgers veel eenvoudiger invloed uit kunnen oefenen op beleid en regelgeving. Daar wordt iedereen zeker beter van. Volledig mee eens dus.quote:Op dinsdag 2 december 2014 17:40 schreef wipes66 het volgende:
[..]
dat is wel een interessante vraag. ik denk dat het belangrijkste verschil zou zijn in hoe in een libertarische wereld corporaties omgaan met individuen en hoe overheden omgaan met hun burgers.
Ik zie dat anders. De overheid is tegenwoordig transparanter dan ooit. Politici en ambtenaren zitten 24/7 op social media, alle vergaderingen van de Tweede Kamer zijn (vaak) live te volgen en alle besluiten die genomen worden zijn vrijwel direct online te raadplegen. De overheid komt niet meer weg met geniepige achterkamerbesluiten. Wij, als burgers, zijn de controlerende macht. Nu voeren we niet massaal actie als er beslissingen genomen worden waar we het niet mee eens zijn, omdat simpelweg de overgrote meerderheid niet geïnteresseerd is in politiek of bestuur.quote:de geclaimde autoriteit van een overheid introduceert een asymmetrisch verstandhouding, waarbij de overheid vrij spel heeft terwijl de burger beperkt is.
De libertarische definitie van 'geweld' is er één die ik persoonlijk te breed vindt, maar goed. De overheid heeft inderdaad op dit vlak meer macht dan de burgers. Maar is een samenleving met een gedecentraliseerde macht op geweld dan zoveel beter? Is het zoveel verstandiger als een ieder zelf maar zijn recht gaat halen, met alle emotionele gevoelens die daar bij komen? Ik ben van mening dat een centrale macht leidt tot een eerlijker rechtssysteem en bovendien tot een bevolking die zich veiliger voelt dan één waarbij deze centrale macht niet bestaat.quote:de overheid mag geweld initieren
Hier draai je een beetje door. De overheid heeft absoluut het recht niet om de burgers van eigendom te ontnemen, tenzij bewezen de wet overtreden wordt. Dit zal in een samenleving met het NAP natuurlijk niet anders zijn. Je wordt met rust gelaten, zo lang je maar de spelregels hanteert.quote:, stelen, ontvoeren en bv afspraken willekeurig veranderen
Gelukkig maar! Vindt jij dit dan wenselijk? Lekker stelen en ontvoeren? Non-argument natuurlijk.quote:, maar burgers mogen dat niet.
Dit mag je toelichten, want dit is een poging tot poëzie die ik met het grootste gemak verkeerd op kan vatten.quote:de andere wang toe keren is voor de onderdaan richting de heerser, maar oog om oog tand om tand is het antwoord in de omgekeerde richting. een geaccepteerde dualistische moraliteit dus om onderwerping niet in de weg te zitten.
Dat is de theorie, inderdaad. Maar deze uitzonderingen kunnen natuurlijk met het grootste gemak wel ingevoerd worden als er geen controlerende macht is die dit kan bestraffen. Daarnaast lijken omkoping, chantage en corruptie me nog steeds hele relevante vraagstukken in een libertarische samenleving. De transparantie die we nu hebben verdwijnt, want je kunt nooit inzichtelijk maken welke afspraken er door elk individu gemaakt worden.quote:in een libertarische wereld zijn er moreel gezien geen speciale uitzonderingen voor personen die al dan niet in loondienst zijn van een organisatie dat claimt een speciale autoriteit of overheid te zijn.
Leuk praktijkvoorbeeld! Dit is natuurlijk de vrije markt ten top: er worden vrijwillig afspraken gemaakt die wederzijds voordeel opleveren. De keuzevrijheid van de consument wordt daarbij natuurlijk wel beperkt.quote:Op dinsdag 2 december 2014 18:13 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
Een voorbeeld is de processor markt waar het monopolistische Intel afspraken maakte met bijvoorbeeld de Mediamarkt, om geen AMD processoren te verkopen. Kan iemand me hier uitleggen hoe dit niet zou gebeuren in 'een libertarische samenleving'?
De vrije markt hangt en valt bij een duidelijk definitie van eigendomsrecht, en de huidige overheden hebben daar nogal schijt aan. Of je moet vinden dat de overheid rechtmatig eigenaar is van alles, inclusief onderdanen.quote:Op dinsdag 2 december 2014 18:13 schreef JaJammerJan het volgende:
Dus mijn vraag aan de Libertariërs hier, waarom is de overheid geen deel van de 'vrije markt' zoals ik hierboven beschrijf?
Leuk maar hoe ga je bepalen wat van wie is? En wat doe je bij conflicterende belangen?quote:Op dinsdag 2 december 2014 19:10 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
De vrije markt hangt en valt bij een duidelijk definitie van eigendomsrecht, en de huidige overheden hebben daar nogal schijt aan. Of je moet vinden dat de overheid rechtmatig eigenaar is van alles, inclusief onderdanen.
Er zijn meer vereiste om een vrije markt efficiënt te laten werken, wat een absoluut vereiste is voor de werking van het libertarisme.quote:Op dinsdag 2 december 2014 19:10 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
De vrije markt hangt en valt bij een duidelijk definitie van eigendomsrecht, en de huidige overheden hebben daar nogal schijt aan. Of je moet vinden dat de overheid rechtmatig eigenaar is van alles, inclusief onderdanen.
De mens is niet perfect, en vrijwillige interactie tussen mensen (' de vrije markt') dus ook niet. Dat betekent niet dat het beter wordt als je een geweldsmonopolie instelt. Dat zorgt alleen maar voor meer problemen, omdat mensen dan de gevolgen van hun irrationaliteit op de maatschappij kunnen afwentelen.quote:Op dinsdag 2 december 2014 20:13 schreef arie_bc het volgende:
[..]
Er zijn meer vereiste om een vrije markt efficiënt te laten werken, wat een absoluut vereiste is voor de werking van het libertarisme.
Denk daarbij aan dogma's als dat mensen altijd rationeel handelen (homo economicus in deze context) en compleet gelijke informatie tussen de partijen op de vrije markt.
Laten de praktijk nou net aantonen dat deze twee niet waar zijn of niet haalbaar.
Het wordt inderdaad niet per definitie beter van regels, het wordt echter wel beter van de juiste regels die onwenselijke kanten van mensen kan bijsturen/corrigerenquote:Op dinsdag 2 december 2014 21:11 schreef heiden6 het volgende:
[..]
De mens is niet perfect, en vrijwillige interactie tussen mensen (' de vrije markt') dus ook niet. Dat betekent niet dat het beter wordt als je een geweldsmonopolie instelt. Dat zorgt alleen maar voor meer problemen, omdat mensen dan de gevolgen van hun irrationaliteit op de maatschappij kunnen afwentelen.
Daarnaast geef je geen enkel tegen argument. Je zegt dat mensen misbruik zouden kunnen maken van de overheid, maar weegt totaal de positieve kanten die het ongewenste gedrag bijsturen niet mee. Dit zal je tegenelkaar moeten afwegen om tot een conclusie te kunnen komen. Nu werp je alleen neveneffecten van een maatregel op, maar je bestrijd niet dat de maatregel wel een oplossing biedt voor de problemen van het libertarisme.quote:Op dinsdag 2 december 2014 21:11 schreef heiden6 het volgende:
[..]
De mens is niet perfect, en vrijwillige interactie tussen mensen (' de vrije markt') dus ook niet. Dat betekent niet dat het beter wordt als je een geweldsmonopolie instelt. Dat zorgt alleen maar voor meer problemen, omdat mensen dan de gevolgen van hun irrationaliteit op de maatschappij kunnen afwentelen.
het punt is juist dat de overheid niet beperkt is door het niet hebben van rechten. in een statistische wereld zijn rechten slechts privileges gegeven door een overheid, dus het kan zichzelf alles toekennen en alles op ieder moment weer ontnemen. wetten en de laatste trends in de toepassing ervan komen en gaan, dus misschien overtreed je morgen wel de wet als je niet jouw eigendom laat ontnemen. een situatie zoals 'ik ben zwaar bewapend en jij geheel ontwapend; hier zijn mijn regels' kan nou eenmaal alle kanten op gaan.quote:Op dinsdag 2 december 2014 18:20 schreef Belabor het volgende:
Hier draai je een beetje door. De overheid heeft absoluut het recht niet om de burgers van eigendom te ontnemen, tenzij bewezen de wet overtreden wordt. Dit zal in een samenleving met het NAP natuurlijk niet anders zijn. Je wordt met rust gelaten, zo lang je maar de spelregels hanteert.
ik vind het nooit wenselijk, ongeacht wie het doet. dat is het argument.quote:Gelukkig maar! Vindt jij dit dan wenselijk? Lekker stelen en ontvoeren? Non-argument natuurlijk.
het was meer een referentie naar de tweedeling van moraliteit dat terug te vinden is in de bijbel. alle autoritaire systemen maken binnen ethiek een uitzondering voor de relevante machthebber, omdat zelfs de meest basale vormen van ethiek (alledaagse omgangsnormen bv) er haaks op staan. simpel gezegd zal geen enkele machthebber blij worden als iedereen zich gedraagt zoals hij dat doet.quote:Dit mag je toelichten, want dit is een poging tot poëzie die ik met het grootste gemak verkeerd op kan vatten.
groepen mensen die claimen een overheid te zijn, en vele andere fout zaken, kunnen inderdaad altijd ontstaan, maar een overheid is daar geen oplossing voor, want dan heb je het probleem al gecreeerd voordat er een oplossing nodig was. er van uitgaande dat omkoping, chantage en corruptie altijd zal blijven bestaan kan je het beste er rekening me houden door macht (wat als geen ander alle vormen van corruptie aantrekt) zo veel mogelijk te decentraliseren.quote:Dat is de theorie, inderdaad. Maar deze uitzonderingen kunnen natuurlijk met het grootste gemak wel ingevoerd worden als er geen controlerende macht is die dit kan bestraffen. Daarnaast lijken omkoping, chantage en corruptie me nog steeds hele relevante vraagstukken in een libertarische samenleving. De transparantie die we nu hebben verdwijnt, want je kunt nooit inzichtelijk maken welke afspraken er door elk individu gemaakt worden.
een vergelijkbaar processor gebeurd natuurlijk al lang in het bedrijfsleven en zal ongetwijfeld ook voorkomen in een libertarische wereld, alleen het verschil is dat deze vertegenwoordigers hun diensten aanbieden en niet opdringen. ik kan dan ook geen reden bedenken waarom een gebrek aan dwang dergelijke structuren zou uitsluiten.quote:Dat is een groot kritiekpunt wat ik ook op het libertarisme heb. Iedereen mag wel vrij zijn om beslissingen en afspraken te maken, maar wie houdt dan het overzicht? Hoe kun je nog afspraken maken binnen een groep mensen als ieder individu invloed uit wil oefenen op het besluitproces? Het lijkt mij dat er in die situatie vanzelf spokespersons en groepsvertegenwoordigers opstaan. Groot is ook de kans dat deze commissies gaan vormen en centraal zullen overleggen, simpelweg omdat dit het meest praktisch is.
Et voilá, de band begint opnieuw...
Dat is vooral het risico wat je hebt na de overgang van de ene falende staat naar de andere. Ik zal je vertellen dat juist de rijken als de dood zijn voor een vrije markt. Als hun speciale privileges zouden ze kwijt zijn al die wetgeving waar zij aan kunnen voldoen maar kleine concurrerende bedrijven juist niet. Een voorbeeld. Italie is een van de laatste landen die patenten op chemicaliën/farmaceutische producten invoerden. Tot 1978 was Italië patentvrij. Ze waren de 5e producent naar grote ter wereld van medicijnen en de 7e exporteur. Van de honderden kleine innovatieve bedrijven zijn er maar een paar over en Italie speelt geen enkele rol meer op het wereldtoneel terwijl men in meer dan honderd jaar ervoor een bloeiende industrie had.quote:Op dinsdag 2 december 2014 15:51 schreef MadScientist het volgende:
[..]
Is dat niet een risico van een minarchie? Dat een paar mensen daar goede connecties hebben? Mensen met macht hebben altijd vriendjes, die zijn niet geïsoleerd van de rest.
Dat idee dat sommigen zich beter aanpassen dan anderen is wel heel cru om diefstal op zo'n grote schaal te verbloemen. Het idee van markten en rationele individuen was juist dat het een universeel geldende beschrijving van sociale werkelijkheid is, die leidde tot een sociaal optimale verdeling, maar de resultaten waren er niet naar.
En vwb die bbp-grafiek: De Russische economie draait grotendeels op export van gas/olie, waarvan een groot deel uiteraard bij elites terechtkomt. Bbp-grafieken verhullen vaak sterke ongelijkheid(/armoede). Van veel OPEC landen uit het M-O kun je vast ook wel mooie bbp grafiekjes maken.
Een geweldsmonopolie is niet hetzelfde als 'regels'.quote:Op dinsdag 2 december 2014 21:20 schreef arie_bc het volgende:
[..]
Het wordt inderdaad niet per definitie beter van regels, het wordt echter wel beter van de juiste regels die onwenselijke kanten van mensen kan bijsturen/corrigeren
Grote bedrijven profiteren inderdaad ook van patenten. Echter profiteren zij nog meer van de "vrije" markt. Jij zegt dat ze als de dood zijn voor de vrije markt, waarom zijn zij dan juist de grote drijvende kracht achter het openbreken van markten? Waarom zouden ze dit doen als ze er zo bang voor zijn?quote:Op dinsdag 2 december 2014 22:16 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat is vooral het risico wat je hebt na de overgang van de ene falende staat naar de andere. Ik zal je vertellen dat juist de rijken als de dood zijn voor een vrije markt. Als hun speciale privileges zouden ze kwijt zijn al die wetgeving waar zij aan kunnen voldoen maar kleine concurrerende bedrijven juist niet. Een voorbeeld. Italie is een van de laatste landen die patenten op chemicaliën/farmaceutische producten invoerden. Tot 1978 was Italië patentvrij. Ze waren de 5e producent naar grote ter wereld van medicijnen en de 7e exporteur. Van de honderden kleine innovatieve bedrijven zijn er maar een paar over en Italie speelt geen enkele rol meer op het wereldtoneel terwijl men in meer dan honderd jaar ervoor een bloeiende industrie had.
Grote bedrijven houden van patenten.
Regels hebben geen waarden als niet iemand of iets ze kan opleggen, wij gebruiken het geweldmonopolie om dit te doen. Ik zeg niet dat dit perse de enige methoden is, maar is ook niet bijster interresant voor de discussie, want zelfs als de overheid niet dit monopolie heeft heb je iemand nodig die op een bepaalde manier de regels kan 'enforcen'.quote:Op dinsdag 2 december 2014 22:26 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Een geweldsmonopolie is niet hetzelfde als 'regels'.
Klopt.quote:Op dinsdag 2 december 2014 23:39 schreef arie_bc het volgende:
[..]
Regels hebben geen waarden als niet iemand of iets ze kan opleggen,
Ik gebruik dat niet, dat doen mensen die zichzelf 'de overheid' noemen. Regels zijn onderlinge afspraken, en die kunnen worden gehandhaafd zonder dat er sprake is van een geweldsmonopolie net zoals je de meeste afspraken die je in het dagelijks leven handhaaft zonder gebruik te maken van de macht van mensen die zich de overheid noemen. Juist een machtscentrum, een kleine groep mensen zijn wil aan de rest op kan leggen, zorgt voor chaos en willekeur. In plaats van dat jij en ik iets af kunnen spreken en dit kunnen vastleggen in een contract, kan een externe partij ons iets anders opleggen zonder dat wij daar iets over te zeggen hebben. Als wij gaan schaken doen wij dat volgens regels die wij onderling overeenkomen, dat is voluntarisme.Wanneer er iemand naast ons staat die ad hoc beslissingen neemt over welk stuk van het bord moet, wie er aan de beurt is, wanneer het spel is afgelopen etc., dan is er geen sprake van orde maar van chaos.quote:wij gebruiken het geweldmonopolie om dit te doen. Ik zeg niet dat dit perse de enige methoden is, maar is ook niet bijster interresant voor de discussie, want zelfs als de overheid niet dit monopolie heeft heb je iemand nodig die op een bepaalde manier de regels kan 'enforcen'.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |