abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146997340
Welkom in het FOK! Zwarte Piet discussietopic

Oorsprong discussie

De afgelopen jaren is een discussie ontstaan over de vermeende racistische aspecten van Zwarte Piet. Dit zou gaan om bepaalde stereotype gedragingen die duiden op een laag intellect als mede het karikaturale uiterlijk dat een persiflage zou zijn op het negroïde ras hetgeen als denigrerend zouden worden ervaren door zwarte mensen.

In de traditionele media en sociale media verschenen verschillende figuren, zowel bekend als minder bekend, die zich zowel voor het behoud van Zwarte Piet uitspraken als voor een aanpassing van Zwarte Piet. De voorstellen voor aanpassing variëren van slechts het doen verdwijnen van de krullen en oorbellen tot aan een veranderd concept met roetvegen of een zgn. 'kleurenpiet'.

Pro- en contra initiatieven

Pietitie
Pietmakeover

Veelpost Pieten in deze reeks: 8}

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

http://www.cinecrowd.nl/zwartgemaakt

pi_147000315
Ik denk dat Nederland zo langzamerhand wel klaar is met deze discussie.
Eindresultaat: zo'n 90% staat achter Zwarte Piet en is de kinderachtige en dwangmatige zoektocht naar het door de anti's zo begeerde racisme meer dan zat. Ze kunnen er maar beter aan wennen want Zwarte Piet blijft.
Daarnaast hebben de racismezoekertjes hun ware aard laten zien door met geweld kinderfeestjes aan te vallen waarbij zelfs een jochie van 3 voor racist werd uitgemaakt en een meisje van 15 een paar klappen op haar gezicht kreeg omdat ze als Zwarte Piet verkleed was. Geen mens wil toch geassocieerd met dit soort walgelijke figuren.
God bestaat niet, dus leef en geniet
pi_147001126
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2014 20:09 schreef Religieisfacisme het volgende:
Daarnaast hebben de racismezoekertjes hun ware aard laten zien door met geweld kinderfeestjes aan te vallen waarbij zelfs een jochie van 3 voor racist werd uitgemaakt en een meisje van 15 een paar klappen op haar gezicht kreeg omdat ze als Zwarte Piet verkleed was. Geen mens wil toch geassocieerd met dit soort walgelijke figuren.
Ze worden werkelijkwaar steeds triester. Zijn er artikels of beelden van deze incidenten?
pi_147008162
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2014 22:20 schreef Casiotone het volgende:

[..]

Is een bewezen leugen van Weesie btw
Het is daadwerkelijk geroepen naar vader en kind. De precieze manier waarop beschreven zou niet kloppen.
pi_147009983
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2014 23:01 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het is daadwerkelijk geroepen naar vader en kind. De precieze manier waarop beschreven zou niet kloppen.
Die vader is geïnterviewd geweest, maar de manier waarop zijn kind bejegend werd is inderdaad niet duidelijk geworden.
pi_147010882
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2014 10:37 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Mijn relatie met ZP is...... hetzelfde als elke Nederlander heeft. Je bent er mee opgegroeid,
Mensen vinden het maar een terugkerend oubollig gedoen,toch.. we gaan ermee door voor de kinderen. Niet dat die dol zijn op het theaterspel, maar wel willen ze snoepjes en kadootjes.
In mijn geval weet ik ook wat het is als mensen ongevraagd een punt maken van je afkomst of je uiterlijk. Grapjes maken daarover. Die grapjes zijn meestal niet leuk en zijn vaak ook een vlag voor discriminerende uitingen.
En dat laatste gebeurt elke jaar weer als het tijd is voor het sinttheater.
Het theaterfiguur ZP zelf is niet discriminerend, maar de acteurs of omstanders kunnen het wel zo misbruiken.. Zie die gigantische stroom van "grapjes" in deze topicserie .
De onvrede van vele donkere mensen word al jaren finaal genegeerd in Nederland.
Men voelt zich onzeker, maar verdringt dat gevoel. Vandaar dat neurotisch ZP_debat.
Persé schreeuwt men die onzekerheid weg: ik discrmineer niet.

Klar... als mensen grapjes , theater over hun uiterlijk niet leuk vinden, niet blij kunnen zijn met imitaties van hun gezichten... dan moet je ermee stoppen. Simpel: dat is fatsoenlijk met mensen omgaan.
Dat fatsoen op dit ZP-punt ontbreekt te veel.
Vet van mij
Ach, ik ben een dikke oude man.
Dat ben ik niet vanaf mijn jeugd, dat is waar.
Maar ik snap niet waarom mensen dat theater op zichzelf moeten betrekken. Zwarte Piet gaat helemaal niet over racisme, dat maken zwarte mensen er zelf van.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_147010913
Het zal de kinderen worst wezen wie de cadeaus komt brengen.
pi_147010924
Vroeger deed je net alsof je er nog in geloofde.
pi_147010967
klopt
pi_147011164
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 00:44 schreef hpeopjes het volgende:
klopt
Die volwassenen sporen niet, ik blijf gewoon kind.
pi_147011187
Ik geloof ook nog in de Sint. Niet meer in Zwarte Piet, na al dat gedoe dit jaar.
pi_147011297
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 01:04 schreef hpeopjes het volgende:
Ik geloof ook nog in de Sint. Niet meer in Zwarte Piet, na al dat gedoe dit jaar.
Die bisschop op zijn schimmel?
pi_147013887
'Als je wit bent, denk je niet na over je kleur'

quote:
'Nogal. Onderdeel zijn van een feministisch debat is lastig, maar dit is nog tien keer heftiger. Racisme bespreken is in Nederland een nog veel groter taboe. Ik krijg veel grove en nare reacties. Kankerhoer, NSB'er, rot op naar een apenland. Ik kijk niet meer op Twitter. Mensen kiezen graag een symbool om hun woede op los te laten, en omdat ik me uitgesproken heb, ben ik dat toevallig.'
Fanatieke pro-Piet figuren _O_
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_147014308
quote:
Persoonlijk prefereer ik schelden boven het slaan van 15 jarige meisjes :)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_147014362
Urrrg, wat is die Sunny Bergman toch een stom wijf! :r
pi_147015075
quote:
8s.gif Op woensdag 26 november 2014 10:07 schreef Pedro-Noir het volgende:
Urrrg, wat is die Sunny Bergman toch een stom wijf! :r
Kom op, scheld d'r uit! Je kunt het!
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_147015464
quote:
Het type vrienden waardoor Piet geen vijanden meer nodig heeft.
  Moderator woensdag 26 november 2014 @ 10:58:01 #21
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_147015498
och, die vrienden heeft piet ook

elke kut die zijn lul boven het maaiveld uitstekt krijgt de volle lading op twitter, daarom is het zo kut :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator woensdag 26 november 2014 @ 11:01:14 #22
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_147015563
ze is wel erg vol van zichzelf trouwens en ik krijg niet het gevoel dat blanken meer of minder over hun huidskleur nadenken dan andersgekleurden, zeker niet op internet daar is het tegenovergestelde zelfs waar volgens mij

verder kan ik het niet lezen want volgens mij moet ik betalen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_147016703
Gewoon negeren...
pi_147016730
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 11:50 schreef WhateverWhatever het volgende:
Gewoon negeren...
Dat had men een goed jaar terug moeten gaan doen. In plaats van alle hysterie die slechts het vuurtje aanwakkerde...
pi_147017624
gewoon voor de fun :D allemaal hits op google "zwarte piet racisme" :')

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')