abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 7 maart 2015 @ 16:39:20 #251
14389 Daklem
What the deuce?!
pi_150387950
Eergisteren binnen gekregen;

Cragganmore 12
Glendronach 15 Revival

Fijne zachte whisky, meer complex dan bijvoorbeeld de Dalwhinnie 15 of glenmorangie 10y (waar overigens niks mis mee is!). 84punten wat mij betreft. Als hij op 48%abv en non chill filtered en niet bijgekleurd was, zou hij een paar tiende stijgen.

Glendronach 15 revival is een echte sherrybom. Fantastisch lekker!! Meer verfijnde smaken dan de zeer jonge Glenfarclas 105. 89pnt.
World domination is my middle name.
pi_150524199
Ik ga in juni roadtrippen door Schotland. Iemand nog aanraders voor een leuke brouwerij om te bezoeken?
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_150525085
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2015 11:21 schreef habitue het volgende:
Ik ga in juni roadtrippen door Schotland. Iemand nog aanraders voor een leuke brouwerij om te bezoeken?
Schotland is best groot, welk deel zit? Oh en ik neem aan dat je distilleerderijen bedoeld, want van brouwerijen hebben we niet veel verstand hier, dan moet je in het speciaalbiertopic zijn :D
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_150525459
quote:
2s.gif Op woensdag 11 maart 2015 11:47 schreef Karstman het volgende:

[..]

Schotland is best groot, welk deel zit? Oh en ik neem aan dat je distilleerderijen bedoeld, want van brouwerijen hebben we niet veel verstand hier, dan moet je in het speciaalbiertopic zijn :D
Ow ja, stom :P
Ga sowieso naar Skye, rest van de reis moeten we nog uitstippelen. mar denk dan vooral westkant.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  woensdag 11 maart 2015 @ 20:07:29 #255
14389 Daklem
What the deuce?!
pi_150540632
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2015 11:59 schreef habitue het volgende:

[..]

Ow ja, stom :P
Ga sowieso naar Skye, rest van de reis moeten we nog uitstippelen. mar denk dan vooral westkant.
Talisker :P
World domination is my middle name.
pi_150557226
Talisker inderdaad. De dichtheid van distileerderijen aan de westkant is alleen niet zo hoog. In speyside en campbeltown is die veel hoger. Dus het hangt echt van je route af. Los van de eilanden heb je op het vasteland in elk geval Oban en Ben Nevis, waarvan ik alleen bij Oban ben geweest en dat vond ik een leuke kleine distillery met een goed verhaal. En ook best een leuk plaatsje zo aan de kust. Geen idee hoe je reist maar als je westelijk zit kom je vast ook bij Glasgow in de buurt en daar zitten dingen als Auchentoshan, Glengoyne, Deanston, Tullibardine en Famous Grouse dicht tot redelijk dicht in de buurt.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  zaterdag 11 april 2015 @ 22:37:31 #257
411541 Boy_Zonderman
Uit het woelige leven van...
pi_151593382
Yoo, ik heb een vraagje,

Nu heb ik laatst een fles Chivas Royal Salute 21 yo opgemaakt (lekker flesje trouwens...).

Nu heb je dus drie verschillende kleuren flessen als verwijzing naar de edelstenen in de Britse kroon. (Ruby, Emerald en Sapphire.)

Ik had dus de robijnen fles. MMaar nu komt het: een vriend van me vertelde me dat elke fles weer een andere smaak heeft omdat het uit een ander vaatje is getapt.

Nu geloof ik hier geen moer van maar ik heb er ook niks over kunnen vinden. Ik ga er van uit dat die flessen alleen voor de mooi een ander kleurtje hebben gekregen maar de inhoud hetzelfde is.

Dus, wat is waar?
"I came here to smoke bubblegum and kick ass. Unfortunately I'm out of bubblegum."
pi_151593584
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2015 22:37 schreef Boy_Zonderman het volgende:
Nu heb ik laatst een fles Chivas Royal Salute 21 yo opgemaakt (lekker flesje trouwens...).
..
Ik had dus de robijnen fles. MMaar nu komt het: een vriend van me vertelde me dat elke fles weer een andere smaak heeft omdat het uit een ander vaatje is getapt.
Onzin. Chivas is een blend en de inhoud van je flesje komt al uit een dozijn aan verschillende vaten en distileerderijen. Het kleurtje is gewoon voor de leuk.

Wel is het zo dat je smaakverschillen kan proeven als je whisky's uit meerdere vaten hebt. Maar dat is bij Chivas dus nooit het geval omdat het een blend is. (samenstelling van meerdere distileerderijen en vaten). Daarvoor moet je dan bij Single Cask whisky's zijn. Waarbij je gerust verschil kan proeven tussen 2 vaten die naast elkaar lagen omdat het hout net iets anders was. Of een vat hoger in het warenhuis lag en dus iets warmer geworden is, etc.

Voor de 90+ euro van die fles Chivas zou ik trouwens een of meerdere leuke Single Malts uitgezocht hebben ipv blend. Maar thats just me :P

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 11-04-2015 22:45:47 ]
  zaterdag 11 april 2015 @ 22:45:05 #259
411541 Boy_Zonderman
Uit het woelige leven van...
pi_151593716
quote:
99s.gif Op zaterdag 11 april 2015 22:41 schreef CrashO het volgende:

[..]

Onzin. Chivas is een blend en de inhoud van je flesje komt al uit een dozijn aan verschillende vaten en distileerderijen. Het kleurtje is gewoon voor de leuk.

Wel is het zo dat je smaakverschillen kan proeven als je whisky's uit meerdere vaten hebt. Maar dat is bij Chivas dus nooit het geval omdat het een blend is. (samenstelling van meerdere distileerderijen en vaten). Daarvoor moet je dan bij Single Cask whisky's zijn. Waarbij je gerust verschil kan proeven tussen 2 vaten die naast elkaar lagen omdat het hout net iets anders was. Of een vat hoger in het warenhuis lag en dus iets warmer geworden is, etc.
Thanks voor het snelle antwoord!

Dan zal ik maar die andere twee kleurtjes ook gaan halen, zijn wel mooie flessen om te zien :D
"I came here to smoke bubblegum and kick ass. Unfortunately I'm out of bubblegum."
  zaterdag 11 april 2015 @ 22:47:25 #260
411541 Boy_Zonderman
Uit het woelige leven van...
pi_151593830
quote:
99s.gif Op zaterdag 11 april 2015 22:41 schreef CrashO het volgende:

Voor de 125+ euro van die fles Chivas zou ik trouwens een of meerdere leuke Single Malts uitgezocht hebben ipv blend. Maar thats just me :P
Voor Chivas is het goed te doen maar ik heb me oog laten vallen op een Glenfiddich 21yo. Had die geproefd en ben verliefd geworden :9~
"I came here to smoke bubblegum and kick ass. Unfortunately I'm out of bubblegum."
pi_151597866
usa mais graan gist laten liggen op geroosterd eiken c_/
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_152088842
Binnenkort word ik 18 jaar, en het leek me al een hele tijd interessant om whisky te proberen. Bij alles wat me interessant lijkt lees ik me van te voren een beetje in over bijv. de geschiedenis van een product en waar het vandaan komt :) Nu ben ik benieuwd waar ik het beste mee kan beginnen, een blended whisky denk ik aangezien die niet zo "ruw" zijn als single malts, maar er bestaan ook veel zachte single malts, dus ik twijfel een beetje. Daarnaast denk ik niet dat het verstandig is om op de gok een hele fles aan te kopen, dus weet iemand een goed proefpakket met goede instap whisky's?
  Redactie Frontpage dinsdag 28 april 2015 @ 09:05:59 #263
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_152089029
Ik kan nu al een paar weken geen whisky meer drinken omdat er ergens even iets niet klopt in mijn buik, resultaat is verhoogde leverwaarden en pijn in mijn darmen. Kan niet wachten totdat ik weer een drammetje kan nemen, net 20 nieuwe samples binnen en ook een proefwedstrijd die 1 juni gaat beginnen...
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  dinsdag 28 april 2015 @ 09:06:03 #264
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_152089032
Ik zou geen blends nemen, dat is meuk voor door de cola.

Ik zou eens beginnen met wat verschillende soorten. Misschien een Aberlour en een Laphroaig, dan kan je beide extremen eens proeven. Wel de goede proefvolgorde aanhouden.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_152089257
quote:
11s.gif Op dinsdag 28 april 2015 09:06 schreef Catch22- het volgende:
Ik zou geen blends nemen, dat is meuk voor door de cola.

Ik zou eens beginnen met wat verschillende soorten. Misschien een Aberlour en een Laphroaig, dan kan je beide extremen eens proeven. Wel de goede proefvolgorde aanhouden.
Van zacht naar rokerig?
  dinsdag 28 april 2015 @ 09:34:33 #266
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_152089400
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2015 09:23 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Van zacht naar rokerig?
Ja. Als je met een hevig peated begint, dan proef je daarna weinig. Ik neem overigens voor het gemak maar aan dat je weinig budget hebt, als je iets meer uit wil geven heb je veel lekkerdere flessen. Hoewel het zonde is als je het niet lekker vindt.

Ik wil je wel aanraden de echt goedkope meuk (goede whisky onder de 30 zie je bijna nooit, behalve laphroaig in de aanbieding) te laten staan. Daar wil je niet mee beginnen.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  dinsdag 28 april 2015 @ 12:42:52 #267
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_152092861
quote:
11s.gif Op dinsdag 28 april 2015 09:06 schreef Catch22- het volgende:
Ik zou geen blends nemen, dat is meuk voor door de cola.
Als je nog nooit whisky gedronken/geproefd hebt, waarom niet?
Klinkklare onzin. Ik heb afgelopen weekend een hedendaagse blend geproefd die beter smaakte dan menig single malt whisky...

quote:
Ik zou eens beginnen met wat verschillende soorten.
Miniaturen zijn daarvoor prima beschikbaar...
  dinsdag 28 april 2015 @ 13:01:31 #268
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_152093342
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 12:42 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Als je nog nooit whisky gedronken/geproefd hebt, waarom niet?
Klinkklare onzin. Ik heb afgelopen weekend een hedendaagse blend geproefd die beter smaakte dan menig single malt whisky...

[..]

Miniaturen zijn daarvoor prima beschikbaar...
De meeste blends zijn niet zo best natuurlijk. Er zijn wel wat uitzonderingen, maar dan moet je wel precies weten wat je moet hebben.

Miniaturen kunnen inderdaad ook, maar ik denk dat je beter een goede, makkelijke fles kan kopen. Je proeft in het begin de verschillen toch nog niet zo.

Dat gezegd hebbende, laatst was een maat bij me en we schonken elkaar whisky in zonder te zeggen wat het was. Onze gokken waren zo ver van de realiteit dat ik er van schrok :P
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_152093764
Blends onder de 15 euro zijn inderdaad voor in de cola maar zelfs voor rond de 20 euro zijn hele mooie blends te krijgen, soms ook beter dan menig single malt. Maar inderdaad moet je dan weten wat je koopt.

Mijn advies zou ook zijn begin met wat miniaturen om eens te kijken wat je bevalt. De gemiddelde slijter heeft al van die setjes met 3 of 4 miniaturen (soms met een glas erbij) van de wat bekendere namen waarmee je een leuke kennismaking hebt van wat verschillende smaakprofielen. De betere slijter kan je soms ook helpen aan een iets exlusievere proefsetjes. Begin daar eens mee en kijk of het wat voor je is voor je een heel fles van iets koopt wat tegenvalt.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  dinsdag 28 april 2015 @ 13:28:11 #270
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_152093953
quote:
11s.gif Op dinsdag 28 april 2015 13:01 schreef Catch22- het volgende:

[..]

De meeste blends zijn niet zo best natuurlijk. Er zijn wel wat uitzonderingen, maar dan moet je wel precies weten wat je moet hebben.
Vertel eens wat wel de goede blends zijn dan in plaats van ze allemaal over één kam te scheren en meuk te noemen.
Ik wil je er wel een paar laten proeven, blind. Eens kijken of je ze blind kan onderscheiden van single malts... ;)

quote:
Miniaturen kunnen inderdaad ook, maar ik denk dat je beter een goede, makkelijke fles kan kopen. Je proeft in het begin de verschillen toch nog niet zo.
Oneens, deze persoon heeft nog nooit (of nauwelijks) whisky gedronken en wil ergens beginnen.
Waarom een fles kopen van 70cl die je misschien niet lekker vindt (wat hij zelf ook aangeeft niet te willen), terwijl je met 5cl flesjes (of samples van anderen) kan bepalen wat je wel lekker vindt en dan op basis daarvan vervolgens een grotere versie kan aanschaffen.
  dinsdag 28 april 2015 @ 13:28:31 #271
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_152093964
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 april 2015 13:21 schreef Karstman het volgende:
Blends onder de 15 euro zijn inderdaad voor in de cola maar zelfs voor rond de 20 euro zijn hele mooie blends te krijgen, soms ook beter dan menig single malt. Maar inderdaad moet je dan weten wat je koopt.

Mijn advies zou ook zijn begin met wat miniaturen om eens te kijken wat je bevalt. De gemiddelde slijter heeft al van die setjes met 3 of 4 miniaturen (soms met een glas erbij) van de wat bekendere namen waarmee je een leuke kennismaking hebt van wat verschillende smaakprofielen. De betere slijter kan je soms ook helpen aan een iets exlusievere proefsetjes. Begin daar eens mee en kijk of het wat voor je is voor je een heel fles van iets koopt wat tegenvalt.
Dat dus... ^O^
  dinsdag 28 april 2015 @ 13:54:41 #272
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_152094557
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 13:28 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Vertel eens wat wel de goede blends zijn dan in plaats van ze allemaal over één kam te scheren en meuk te noemen.
Ik wil je er wel een paar laten proeven, blind. Eens kijken of je ze blind kan onderscheiden van single malts... ;)
Ik weet nauwelijks iets van Whisky, dus ook neit van blends. Maar als je whisky wil drinken, moet je imo ook whisky pakken en geen blend.
quote:
Oneens, deze persoon heeft nog nooit (of nauwelijks) whisky gedronken en wil ergens beginnen.
Waarom een fles kopen van 70cl die je misschien niet lekker vindt (wat hij zelf ook aangeeft niet te willen), terwijl je met 5cl flesjes (of samples van anderen) kan bepalen wat je wel lekker vindt en dan op basis daarvan vervolgens een grotere versie kan aanschaffen.
Omdat je dan even kan doorbijten. De eerste slokken zullen wel niet echt heel lekker zijn tenzij je echt een hele makkelijke whisky pakt.

Ik begon met Laphroaig, maar ik moet zeggen dat ik 10x meer geniet van mijn a'Bunadh nu. En dat is wel een vrij makkelijke whisky, ondanks het alcoholpercentage.

Maar jullie zijn de experts, ik zal het adviseren verder aan jullie over laten :) Ik heb wel genoeg domme dingen gezegd nu ;)
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  dinsdag 28 april 2015 @ 14:01:13 #273
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_152094712
quote:
11s.gif Op dinsdag 28 april 2015 13:54 schreef Catch22- het volgende:

Maar als je whisky wil drinken, moet je imo ook whisky pakken en geen blend.
Wat is volgens jou dan een blend c.q. waar bestaat die uit?
pi_152096284
quote:
11s.gif Op dinsdag 28 april 2015 13:54 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Ik weet nauwelijks iets van Whisky, dus ook neit van blends. Maar als je whisky wil drinken, moet je imo ook whisky pakken en geen blend.

Hihi.
pi_152102784
quote:
11s.gif Op dinsdag 28 april 2015 13:54 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Ik weet nauwelijks iets van Whisky, dus ook neit van blends. Maar als je whisky wil drinken, moet je imo ook whisky pakken en geen blend.

Het grote publiek kent alleen de blends (Ballantines, Famous Grouse, Jameson, Johnny Walker, Teachers etc.). Als je het met hen over whisky hebt, dan noemen ze deze merken. Sterker nog voor deze merken werkt de hele Schotse Whisky-industrie. De meeste malts vormen een ingrediënt van de blends. Single Malts zijn eigenlijk een rest-product en pas zo'n 40 jaar als zelfstandig product voor het grote publiek beschikbaar.

Kortom, je kunt prima een blend drinken als je whisky wilt drinken of kennis wilt maken met whisky.
Take on the situation, but not the torment ...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')