abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147018910
quote:
99s.gif Op woensdag 26 november 2014 11:31 schreef CyclingGirl het volgende:
Gisteren nog 2.5 uur langs de Lekdijk gereden en van het weekend weer 2 keer als het maar droog is.
Ik ben al het hele jaar aan het trainen voor volgens seizoen :P
If You're Not Moving Forwards, You're Moving Backwards
  woensdag 26 november 2014 @ 13:03:23 #152
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_147018942
quote:
16s.gif Op woensdag 26 november 2014 13:02 schreef MarcoD het volgende:

[..]

Ik ben al het hele jaar aan het trainen voor volgens seizoen :P
Vandaar dat je op Sloten altijd zo langzaam was ;)
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 26 november 2014 @ 13:03:51 #153
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_147018960
quote:
10s.gif Op woensdag 26 november 2014 13:01 schreef forty-two het volgende:

[..]

De grens van 'er is nog niets aan de hand ik rij nog met m'n zomersokken' en 'brr pleuriskoud' ligt dicht bij elkaar bij jou :D
Ik rijd nog steeds met zomersokken ik zei ook niet dat ik koude voeten had eh? De wind is Oost vandaag en snijd een beetje, zolang je goed op tempo bent gaat het wel. Voor renners met een vp onder 10% (zoals ik) is het een minder goede tijd.
pi_147019100
quote:
Gisteren nog 2.5 uur langs de Lekdijk gereden en van het weekend weer 2 keer als het maar droog is.
Maar ik kan 't mis hebben...
  woensdag 26 november 2014 @ 13:10:31 #155
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_147019166
quote:
|Als je zondag gaat kan ik evt. wel een stukje meefietsen als je dat leuk vind, of ga je met de ploeg trainen? Heb voor zondag een 120km op de planning mits goed weer.
pi_147019193
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 13:00 schreef Patroon het volgende:
thermojack en die zit ruimer dan mijn normale jacks
Wat voor 'thermo'jack? Met die kleding zie ik soms de bomen door het bos niet meer, softshells, gabba's hotpacks, jerseys, etc. Ik rijd nu met een craft lange mouwenshirt, iets te groot, dus daar moet nog ff een nieuwe voor gehaald worden, een oud kort shirtje en een (van kano gekregen) agu muscola fietsjassie. In het begin vaak net goed, na een kwartier heerlijk maar dus na een langere tijd wat kouder.
pi_147019284
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 13:11 schreef muzas het volgende:

[..]

Wat voor 'thermo'jack? Met die kleding zie ik soms de bomen door het bos niet meer, softshells, gabba's hotpacks, jerseys, etc. Ik rijd nu met een craft lange mouwenshirt, iets te groot, dus daar moet nog ff een nieuwe voor gehaald worden, een oud kort shirtje en een (van kano gekregen) agu muscola fietsjassie. In het begin vaak net goed, na een kwartier heerlijk maar dus na een langere tijd wat kouder.
Volgens mij zo'n softshells. Iig van dat elastische spul. Ik had eerst een XS maar die zat iets te strak en kon ik er niet nog een extra laagje comfortabel onder doen. De S zit nu prima, iets ruimer dan mij lief is, maar daardoor wel mogelijkheid voor extra laagje en zit het iig niet knellend.
  woensdag 26 november 2014 @ 13:15:45 #158
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_147019360
Windstopper bevalt mij erg goed, en een goed thermoshirt eronder, en een shirt lm alst echt koud is erbij.
pi_147019361
quote:
5s.gif Op woensdag 26 november 2014 12:40 schreef muzas het volgende:
3 vraagjes;

Wat is er mis met mijn kleding als ik de eerste 2 uur gewoon comfortabel ben en daarna vrij snel afkoel? te warm? niet strak genoeg om zweet af te voeren?

In welke temperatuurrange valt zo'n gabba shortsleeve + nanoflex armwarmers te gebruiken? Ik merk dat ik in het voor en najaar erg worstel met kledingkeuze. Zeker omdat ik buiten de winter de boel gewoon nauwsluitend wil hebben. Zo'n winterjas is best bulky om de armen en bobbelt aan de voorkant in fietspositie. Afgelopen voorjaar dus veel lopen kutten met windbreaker ondershirts of zelfs craft lange mouwen onder korte jersey als de armwarmers nog net te koud waren. Jersey lange mouwen vind ik eigenlijk ook een beetje naar omdat ook daar de mouwen van flapperen.

En de belangrijkste vraag:

Ik worstel nu enkele maanden met een kleine, ja blessure wil ik het niet noemen, 'ongemakje'. Het lijkt alsof de aanhechting van de linker hamstring zeurt. Beetje in de plooi van mn bil. Tijdens het fietsen zelden tot geen last van maar zéker na het fietsen of zoals nu als ik een paar daagjes heb stilgezeten. Beetje een krampend/spierpijn gevoel. Op de fiets heb er alleen last van als ik een tijd met hogere cadans heb gereden of als ik lang op hele lage intensiteit heb gereden. Als ik flink aan het stoempen ben geen last van. Kan dat te maken hebben met dat rechts duidelijk mijn voorkeursbeen is? is ook iets dikker(sterker). dat mn linker het dan niet bijtrekt ofzo? Het ik echt alleen links.
1. Ik heb exact het tegenovergestelde. Eerste uur heb ik ´t met dit weer iets wat koud op de fiets. Daarna gewoon lekker warm. Denk dat je de kleding dan wellicht niet te strak is. Merk dat mijn winterjack ook. De mouwen daarvan zitten niet strak om de arm, eerste punt waar ik het koud krijg. Gisterenavond met 3 graden gemiddeld, zweetshirt + zomershirt + armstukken en daaroverheen mijn winterjack gedaan. Niks geen last gehad van koud op 't bovenlichaam.

2. Mijn ervaring met gabba + nanoflex armwarmers is dat het tot ongeveer 9 graden wel wil met beetje zon erbij. Met weer van afgelopen week doe ik hem ’s avonds niet meer aan omdat het te koud daarvoor is. Verder beneden van 8 graden had ik ‘m niet meer aan gedaan of je moet het wellicht combineren met een nog een laag. Geen idee wat voor laag je er nog extra bij kan toevoegen (normaal zweetshirt+gabba)?

3. Je slechte been trainen? Hamstrings vooral trainen door op matje oefeningen te doen. Heb ook hamstringblessure gehad begin vh jaar, klachten van jou komen me bekend voor alleen had ik veel hamstringklachten tijdens het fietsen na het fietsen ook wel alleen minder.
pi_147019628
Muzas, probeer dagelijks je hamstrings even te rekken. Kan bijvoorbeeld ochtends onder de douche. 3x 20sec je vingers aan de grond (zo ver mogelijk, maar niet veren). Door fietsen worden je hamstrings korter. Ze zijn een onderdeel van je rug, door te korte hamstrings kan je ook onderrug klachten krijgen en als je ze lang houdt kan je ook beter kracht overbrengen als je onder in de beugels zit.
pi_147020149
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 13:15 schreef poiuytr het volgende:
2. Mijn ervaring met gabba + nanoflex armwarmers is dat het tot ongeveer 9 graden wel wil met beetje zon erbij. Met weer van afgelopen week doe ik hem ’s avonds niet meer aan omdat het te koud daarvoor is. Verder beneden van 8 graden had ik ‘m niet meer aan gedaan of je moet het wellicht combineren met een nog een laag. Geen idee wat voor laag je er nog extra bij kan toevoegen (normaal zweetshirt+gabba)?
Ik heb vorig jaar de gabba (convertible versie) gecombineerd met de flanders wind ondershirt :

Voorkant van shirt is volledig windstop materiaal, afgelopen zaterdag ook hele dag mee gereden (en toen gewoon zomershirt/dunne armstukken) erover gehad.

Voor het echt koude weer heb ik de Castelli Furia jas, niet waterdicht en boven de 10 graden krijg ik echt natte armen van het zweet.
Maar prima voor avondritjes nu.

En dan sinds kort de Castelli Alpha, die net zo waterdicht is als de Gabba, maar dan extra warm.
En 2 ritsen aan de voorkant (eigenlijk zijn het 2 lagen), dus als het wat opwarmt kan je die openzetten.
pi_147020524
Ah hamstrings, dan post ik ook weer eens. Heb de laatste maanden op de fiets ook flink last gehad van m'n hamstring in m'n linkerbeen. De fietsinspanningen maar op een laag pitje gezet maar bleef last houden. Fysio heeft er flink op lopen beuken en ook rekoefeningen geadviseerd. Na een maand merkte ik nog steeds geen tot weinig verbetering dus maar besloten een echo te maken. Mijn vrees en vermoeden werden al snel bevestigd: een lichte spierscheuring net boven de knieholte. Inmiddels zijn we wat weken verder en word ik elke week lekgeprikt (dry needling) en goed gemasseerd. Hoewel ik van de fysio al mag fietsen is m'n plan om vanaf het nieuwe jaar weer op de fiets te zitten.

Wat bij mij helpt is juist niet meer rekken, maar gewoon totale rust nemen (waarom dat beter is lees je hier: http://www.pt-nijmegen.nl(...)essure_voorkomen.htm). Eventueel is het prikken van de spieren een optie om de doorbloeding te stimuleren en opgehoopte afvalstoffen af te voeren.

Ook hoeft de oorzaak niet bij het fietsen te liggen. Een onverwachte beweging, traplopen, tillen, etc. kunnen allemaal zorgen dat de spier in de kramp schiet. Ik kon in principe prima blijven fietsen met mijn blessure zonder dat het erger werd, echter beperkte ik genezing op die manier ook.

Mijn advies voor muzas is vanzelfsprekend ook om rust te nemen tot de klachten compleet weg zijn en bij twijfel gewoon een goede (sport)fysio inschakelen. En wat kaas ook altijd oppert: ga de gym in.
pi_147020812
Nou jeuzus mag toch hopen dat ik daar geen last van heb. Loop er wel al wat langer mee (beetje eind juli begonnen). maar nooit echt pijn geweest. Soms wat scheuten, maar die heb ik al een tijd niet meer gehad. Vandaar ook dat ik dacht van gut 't rot vanzelf wel op. Maar het blijft een beetje zeuren.

rekoefeningen etc doe ik eigenlijk nooit.
pi_147020865
quote:
7s.gif Op woensdag 26 november 2014 13:46 schreef keesfietst het volgende:
En wat kaas ook altijd oppert: ga de gym in.
Dat is zeker goed. Krachttraining + core word je gewoon algeheel fitter en zal je minder snel een blessure oplopen. Bijvoorbeeld veel knieklachten komen uit de rug vandaan. Als daar iets scheef gaat zitten, door gebrek aan sterke spieren in je core en heupen/bilspieren zal zich dat uitwerken in een scheve houding. Dat merk je niet gelijk, maar kan wel resulteren in overmatige spanning in je vastus medialis, die dan weer op zijn beurt te hard trekt aan de pees bij je knie. Dit is één van de tig mogelijke scenario's.

En dan hoef je niet gelijk naar de gym, je kan ook heel veel thuis doen, met core oefeningen kan niet zoveel misgaan. Ga je wel naar de gym en heb je geen ervaring, kies dan niet voor de goedkoopste zonder begeleiding, maar juist één met wel goede begeleiding. Met gewichten kan je veel meer "verneuken". Beter 40e per maand kwijt en je hebt er echt wat aan, omdat je het goed doet. Dan 20e per maand weggooien, omdat je maar wat doet en grotere kans op blessures.
  woensdag 26 november 2014 @ 14:01:17 #165
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_147021043
HEt werkt toch van onder naar boven ipv van boven naar onder?
pi_147021131
Wat bedoel je?
pi_147021154
Ik ervoer het ook nooit als pijn, maar meer als een licht zeurend gevoel wat vooral met wandelen/weerstand op kwam zetten. Ben normaal ook niet iemand die snel naar een fysio/dokter gaat, voortaan wacht ik dus niet meer zo lang.

Sinds ik krachttraining in de donkere maanden doe zit ik door het jaar heen een stuk fijner op de fiets en daarnaast is het een leuke afwisseling voor slechtweerdagen.
pi_147021276
Idd bij pijntjes/zeurend gevoel niet te lang wachten is mijn ervaring. Het duurt dan altijd langer om te herstellen. Met wat jaren ervaring voel je snel genoeg wat goed en slecht voelt. Ik heb via mijn verzekering 18 behandelingen per jaar en kom gemiddeld zo'n 1x per maand bij de fysio om ff de boel recht te zetten (hij is ook manueel therapeut). Ik heb afgelopen jaar eigenlijk 0 blessures gehad, doordat ik nooit te lang wachtte met een behandeling.
  woensdag 26 november 2014 @ 14:08:56 #169
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_147021347
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 14:03 schreef Patroon het volgende:
Wat bedoel je?
Dat als je voeten scheef staan, dat doorwerkt naar je knie, naar je heup, naar je rug, naar je schouders. Maar dat een scheve rug dus niet naar beneden werkt.

Ik heb iig met mijn rug nooit last van m'n benen. En soms wel van m'n schouders/nek.
pi_147021467
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 14:08 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Dat als je voeten scheef staan, dat doorwerkt naar je knie, naar je heup, naar je rug, naar je schouders. Maar dat een scheve rug dus niet naar beneden werkt.

Ik heb iig met mijn rug nooit last van m'n benen. En soms wel van m'n schouders/nek.
Ik ben geen fysio of manueel therapeut. Maar weet wel dat als mijn rug aan de ene kant stijver is dan de andere kant (dat merk je zo niet, maar kan hij wel testen) dan werkt zich dat uit via je hamstrings richting je vastus medialis. Ook logisch he. Als je scheef zit (en dat is niet op het oog zichtbaar) dan trap je ongemerkt een beetje meer met de ene kant, waardoor die minder tijd heeft om te ontspannen en ontstaat er meer spanning.

In 2013 had ook vaak last van mijn knie. Ging steeds niet over, totdat ik mijn rug liet rechtzetten bij de manueel en het ging opeens binnen een week weg. Hij zei dat het daar weg kwam, sindsdien nooit meer last van die kwaal gehad, door regulier onderhoud :)
pi_147021471
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 14:03 schreef keesfietst het volgende:
maar meer als een licht zeurend gevoel wat vooral met wandelen/weerstand op kwam zetten.
ja licht zeurend, maar dan dus juist níet bij inspanning. Met name als ik een paar dagen niet gefietst heb, of dus een activiteit met zeer lage inspanning. Of dus als ik lang met een wat hogere cadans fiets.

Gym, krachttraining enzo zie ik mezelf niet snel doen, mis ik discipline voor en vind 't ook gewoon niet leuk om dat te 'moeten'. Ik wil gewoon fietsen :P
pi_147021803
quote:
11s.gif Op woensdag 26 november 2014 14:12 schreef muzas het volgende:

[..]

ja licht zeurend, maar dan dus juist níet bij inspanning. Met name als ik een paar dagen niet gefietst heb, of dus een activiteit met zeer lage inspanning. Of dus als ik lang met een wat hogere cadans fiets.

Gym, krachttraining enzo zie ik mezelf niet snel doen, mis ik discipline voor en vind 't ook gewoon niet leuk om dat te 'moeten'. Ik wil gewoon fietsen :P
Je kunt altijd ergens zo een 10 ritten kaart halen om te kijken of krachttraining (voor erbij) wat voor je is :) Ik dacht zelf ook altijd dat er niks aan was, en nu train ik al 3 jaar 4x per week en het verveeld nog niet :)
  woensdag 26 november 2014 @ 18:08:31 #173
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_147028773
Je kunt altijd ergens zo een 10 ritten kaart halen om te kijken of krachttraining (voor erbij) wat voor je is :) Ik dacht zelf ook altijd dat er niks aan was, en nu train ik al 18 jaar 2/4x per week 's winters en het verveeld nog niet :)
pi_147029998
Je moet ff weten wat je moet doen, ik heb vanaf volgende week een paar lessen met een groepje wielrenners waarin ons geleerd wordt welke oefeningen we hoe moeten doen.
pi_147030599
Gewoon squaten, beste hormonale respons. Rest van de oefeningen zijn dan eigenlijk bijzaak. Compounds zijn meer dan voldoende als je traint voor kracht. Isolatie oefeningen hoef je niet volledig uit te sluiten maar de basis dient te bestaan uit compounds.

Squaten wel in het squatrek met een losse stang en schijven. Dus niet een smithmachine gebruiken. Als je alleen met de stang zonder gewichten de oefeningen kan uitvoeren dan is het maar zo, duurt niet lang voordat je stabiel genoeg staat en je gewicht kan stacken.

Uitvoering en strikte vorm is een pre, quarter squats of instabiel je rug en knieen verkloten met teveel gewicht werkt alleen maar contra productief.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')