De schrijvers weten volgens mij gewoon niet hoe ze haar anders in sneltreinvaart alle andere personages moet laten leren kennen.quote:Op zondag 23 november 2014 09:11 schreef TheVulture het volgende:
Die Anna begint me behoorlijk op mijn zenuwen te werken, bemoeit zich overal mee
Dat is precies het probleem met die schrijvers, alles wat langer denkwerk nodig heeft dan 5 minuten is lastigquote:Op zondag 23 november 2014 09:18 schreef kwiwi het volgende:
[..]
De schrijvers weten volgens mij gewoon niet hoe ze haar anders in sneltreinvaart alle andere personages moet laten leren kennen.
Je zou wat dat betreft ook bijna denken dat iemand anders de hele ludo/nick verhaallijn bedacht heeft.quote:Op zondag 23 november 2014 09:21 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Dat is precies het probleem met die schrijvers, alles wat langer denkwerk nodig heeft dan 5 minuten is lastig
Inderdaadquote:Op zondag 23 november 2014 09:22 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Je zou wat dat betreft ook bijna denken dat iemand anders de hele ludo/nick verhaallijn bedacht heeft.
Maandag heeft ze anders wel een leuke scenequote:Op zondag 23 november 2014 09:11 schreef TheVulture het volgende:
Die Anna begint me behoorlijk op mijn zenuwen te werken, bemoeit zich overal mee
Inderdaad, viel me ook op ja.quote:Op zondag 23 november 2014 09:26 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Inderdaad
Ik zit net de shortie te kijken:
Anna tegen Wiet: "Ik weet niks van acteren"
Één scene later Anna tegen Wiet: "Ik heb op de middelbare school ook geacteerd, om rustig te worden moesten we altijd een boom nadoen"
Het is zelfs al te moeilijk om twee scenes achter elkaar de logica te bewaren
Zekerquote:Op zondag 23 november 2014 13:22 schreef Oliver23 het volgende:
Die kop van Ludo op het einde, meesterlijk
Doet en deed Thijs ook. Wat dat betreft hadden die twee Familie kunnen zijn i.p.v. Sashaquote:Op zondag 23 november 2014 09:11 schreef TheVulture het volgende:
Die Anna begint me behoorlijk op mijn zenuwen te werken, bemoeit zich overal mee
Vind ik ook zo jammer, dat Thijs er vrijwel meteen een zusje bij moet krijgen. Ik hoopte er eigenlijk op dat de schrijvers het eens zouden aandurven om weer een karakter zonder verdere familiebanden in de serie te schrijven, maar nee hoor...quote:Op zondag 23 november 2014 15:59 schreef GibsonLesPaul88 het volgende:
[..]
Doet en deed Thijs ook. Wat dat betreft hadden die twee Familie kunnen zijn i.p.v. Sasha
Nu klooien ze sowieso maar wat aan. Man, en dan nog beweren dat het zo fantastisch isquote:'Als je met de karakters gaat lopen klooien, gaat het mis'
Joost van Velzen − 16/10/14, 21:33
Vrijdagavond zendt RTL4 de 5000ste aflevering uit van 'Goede tijden, slechte tijden'. Scenarioschrijver Martin van Steijn (die ooit Mickey Lammers in GTST speelde) over de kunst van het vasthouden.
Boven wordt het bedacht, beneden wordt het uitgevoerd. En we kunnen het allebei zien. Op de kamer van Martin van Steijn, bovenin het hoofdkantoor van Endemol, kan de hoofdschrijver van 'Goede tijden, slechte tijden' zo meekijken hoe beneden in het gebouw alwéér een nieuwe aflevering van de jubilerende soap wordt opgenomen.
In die zin is Van Steijn een marionetspeler. En een goeie. Eentje die - samen met zijn team - precies weet wanneer en aan welke touwtjes hij moet trekken. Na een mindere periode trekt GTST alweer jaren zo'n 1,8 miljoen kijkers gemiddeld. Wat niet betekent dat het allemaal vanzelf gaat: "Een verhaal is een levend wezen, dat altijd bijsturing nodig heeft."
Gefeliciteerd!
"Dank, dank, dank. 5000 afleveringen, het is een mijlpaal. We zijn er heel trots op dat we het gehaald hebben en het ziet er naar uit dat we nog wel even door kunnen gaan. GTST wordt geschreven door een team van twaalf mensen. Sommigen schrijven voltijds, anderen schrijven thuis delen of versies van een script. Een script moet je zien als een aflevering. Ik, de uitvoerend producent, en een aantal andere schrijvers houden ons bezig met de verhaallijnen voor zowel de langere als kortere termijn en zien erop toe dat wat we bedacht hebben ook daadwerkelijk in de scripts terechtkomt. Andere schrijvers werken die verhaallijnen uit in scripts, vijf schrijvers per week schrijven ieder een aflevering, waarin zij wat door ons bedacht is, uitwerken in handelingen en dialoog."
GTST loopt sinds 1 oktober 1990. Hoe kan een soap het zolang volhouden?
"Het moet spannend zijn. Herkenbaar. Verstrooiing bieden. En amusant zijn. Punt."
Dus dat is het recept voor gegarandeerd succes?
"Herkenbaarheid is wel de belangrijkste factor. Wij vergroten dan weliswaar emoties uit, maar uiteindelijk proberen wij in te spelen op de basisemoties die iedereen heeft. Je wordt verliefd, je buurman gaat scheiden, een bekende wordt ziek. Of er is jaloezie: iemand heeft een leukere baan dan jij. Die herkenbare emoties geven wij ook aan onze karakters. Zodat kijkers met ze mee gaan leven. Acteurs moeten ook leuk zijn. Aanspreken. Het moeten mensen zijn van wie je graag wilt weten hoe het ze verder vergaat. De karakters moeten dus dichtbij de kijker staan, maar ze moeten óók eenheid van karakter hebben. De kijker moet zich niet afvragen: Ja, maar wacht eens, dat zou Sjoerd nooit doen. Of: Zo zou Bianca nooit reageren. Neem Ludo, die al heel lang in de serie zit. Die houdt zijn emoties altijd heel erg binnen. Je zal hem nooit huilend om de nek van iemand anders zien vallen, want dat is niet Ludo. Als je met de karakters gaat lopen klooien, gaat het mis."
En het ging al eens mis, want GTST kende ook een mindere periode. De kijkcijfers daalden. Hoe kwam dat?
"Ja, toen dachten we wel even: Gaan we nog wel door? We verloren het wezen van de karakters. Er gebeurde te veel en alles moest leuk. Personages reageerden niet altijd meer vanuit hun karakter, maar werden willekeurig aan een leuke plot gekoppeld. Dan denkt de kijker: Waarom zou ik nog kijken? Laat maar zitten."
Inmiddels kijkt men weer massaal. Hoe hebben jullie de gang er weer ingekregen?
"De ploeg van toen heeft hulp gekregen van een Amerikaanse scriptdoctor. Die heeft een methode waarin negen karaktertypes worden omschreven. Die hebben wij overgenomen en dat geeft zoveel houvast, dat het ons tóch weer ruimte geeft om soms eens te experimenteren. Omdat de basis van de karakters staat. Wat niet wegneemt dat we soms de plank nog misslaan. Dan denken we een briljant verhaal verzonnen te hebben dat de kijker dan toch niet oppikt. Gelukkig maar. Anders zou GTST te veel volgens formules verlopen."
U schreef ook mee aan de verdwenen soaps en series 'Goudkust', 'Onderweg naar Morgen', 'Westenwind' en 'Julia's Tango'. Was dat een andere manier van werken?
"Ik zie geen verschillen met de soaps Goudkust en Onderweg naar Morgen, wel met de series Westenwind en Julia's Tango. Dat Goede tijden nog bestaat komt, denk ik, doordat het als eerste soap van Nederland nu eenmaal een gevestigde naam is. En mensen hebben het druk, doen ook andere dingen dan tv kijken. Misschien is er domweg plek voor slechts één soap."
U was aanvankelijk acteur in GTST - u speelde de rol van Mickey Lammers. Is dat een voordeel als tekstschrijver?
"In het begin hielp het me, omdat ik de setting kende. Maar ik voel mij allang geen acteur meer. Als acteur is je perspectief zó anders. Dan vul je één karakter in. Als schrijver wel twintig."
De kijker moet worden vastgehouden. De bekende truc daarbij is de zogeheten cliffhanger. Wat is het geheim van die truc?
"Is dat zo'n geheim? Dat valt wel mee, hoor. Staat er genoeg op het spel voor het karakter, dat is de belangrijkste vraag bij een cliffhanger. Het meest ideaal is als een personage in het nauw wordt gedreven. Zo in het nauw dat de kijker zich ernstig afvraagt: Wat gaat ze doen? Jaaaa, dan moét je morgen verder kijken!"
Het klinkt alsof u zo'n cliffhanger zo uit uw mouw schudt.
"Maar dat is niet zo, hoor. Nee, het is hartstikke moeilijk om iedere aflevering met een sterk vraagteken af te sluiten. Een minder sterke cliff is het bijvoorbeeld als er plotseling een verloren zoon op de stoep staat. Of iemand blijkt een broer te hebben waarvan hij niet wist. Omdat de kijker het ook niet wist, zal hij niet meteen meeleven. Verhalen zijn levende wezens, die altijd bijsturing nodig hebben."
Het hele leven passeert in GTST, ook de taboes. Moet een soap maatschappelijk betrokken zijn?
"Het moet niet, maar ik vind dat je als maker van een dagelijks programma met 1,8 miljoen kijkers wel bewust moet zijn van wat je doet, van wat je vertelt. Wij waren vorig jaar wereldwijd de eerste soap waar het homohuwelijk in voorkwam. Twee mannen die zoenen, die trouwen, dat zou ergens anders niet kunnen. Toch kwamen daar ook hier veel reacties op. Positieve, maar ook homo-onvriendelijke. Na 5000 afleveringen worden we zelf ook soms nog verrast door wat we teweegbrengen.
Natuurlijk, het eerste doel is vermaak. We zijn er om te vertieren en te plezieren. Maar als mensen door ons een andere blik op de maatschappij krijgen, dan is dat mooi meegenomen."
Inderdaad, er zijn echt zeker 5 karakters die zo inconsequent zijn als de netenquote:Op zondag 23 november 2014 16:25 schreef PeterKelder het volgende:
Weer zo'n leuk interview met een (welbekende) schrijver van deze serie:
[..]
Nu klooien ze sowieso maar wat aan. Man, en dan nog beweren dat het zo fantastisch is
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vincent vind ik van alle nieuwkomers het beste karakterquote:Op maandag 24 november 2014 10:31 schreef AnnaNiem het volgende:
En er zijn ook een aantal karakters die uit verteld zijn. Je zou toch verwachten dat ze met de flexcontracten makkelijk af kunnen van deze karakters. Maar een karakter stopt meestal pas als de acteur opzegt. Geef dan mensen een vast contract als je ze te aardig vindt om te ontslaan ipv de flexwet te misbruiken en onlogische verklaringen te vinden voor 3 maanden afwezigheid. Wat dat betreft geeft de komst van Thijs, Vincent, Anna en Sacha weer wat ruimte voor nieuwe liefdes en intriges. Alleen waarom ze dan in een week het hele dorp moeten kennen... bouw het gewoon rustig op.
Zeer irritant mormel idd.quote:Op zondag 23 november 2014 09:11 schreef TheVulture het volgende:
Die Anna begint me behoorlijk op mijn zenuwen te werken, bemoeit zich overal mee
De mooiboy uithangen ofzoquote:Op maandag 24 november 2014 11:30 schreef Dr.Mikey het volgende:
Wat is de toegevoegde waarde van die Thijs eigenlijk,
Die heb ik nog niks zien doen,
Hoe krijgt ie het zijn strot uitquote:Op zondag 23 november 2014 16:25 schreef PeterKelder het volgende:
Weer zo'n leuk interview met een (welbekende) schrijver van deze serie:
[..]
Nu klooien ze sowieso maar wat aan. Man, en dan nog beweren dat het zo fantastisch is
Ze proberen het ook niet echt, Die kerel hing maar een beetje rond Lorena en de Veltman verhaallijn maar doet daarin zelf niks. En er moet nu een zusje komen om hem boeiend te maken.quote:
Het ligt toch vooral aan de eentonigheid van het schrijversteam dat karakters "klaar" zijn. Natuurlijk, karakters als Bing en Sjors zijn echt over en klaar. Maar de nieuwe karakters die je noemt zullen zich nooit meer en beter kunnen ontwikkelen als ze alleen maar worden ingezet op de zoveelste eentonige love story. Ik kan de komende verhaallijn van Noud en Sacha al uittekenen:quote:Op maandag 24 november 2014 10:31 schreef AnnaNiem het volgende:
En er zijn ook een aantal karakters die uit verteld zijn. Je zou toch verwachten dat ze met de flexcontracten makkelijk af kunnen van deze karakters. Maar een karakter stopt meestal pas als de acteur opzegt. Geef dan mensen een vast contract als je ze te aardig vindt om te ontslaan ipv de flexwet te misbruiken en onlogische verklaringen te vinden voor 3 maanden afwezigheid. Wat dat betreft geeft de komst van Thijs, Vincent, Anna en Sacha weer wat ruimte voor nieuwe liefdes en intriges. Alleen waarom ze dan in een week het hele dorp moeten kennen... bouw het gewoon rustig op.
quote:Op maandag 24 november 2014 10:36 schreef PicoMMP het volgende:
Ja, het was een geweldige aflevering. De shortie van vanavond is er eerlijk gezegd nog niks bij die alles maar voor een klein deel laat zien. De aflevering van vanavond is echtSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
En Ludo![]()
![]()
![]()
Dit, het lijkt ook alleen maar of ze liefdesverhaallijnen altijd weer kapot maken met vreemdgaan of een nieuwe kaper/kaapster op de kust. Je kunt toch ook gewoon een stel gezellig bij elkaar laten blijven, laten trouwen en kinderen laten krijgen zonder gezeik. Bij die karakters zoek je de uitdaging dan weer in andere dingen.quote:Op maandag 24 november 2014 11:41 schreef PeterKelder het volgende:
[..]
Het ligt toch vooral aan de eentonigheid van het schrijversteam dat karakters "klaar" zijn. Natuurlijk, karakters als Bing en Sjors zijn echt over en klaar. Maar de nieuwe karakters die je noemt zullen zich nooit meer en beter kunnen ontwikkelen als ze alleen maar worden ingezet op de zoveelste eentonige love story. Ik kan de komende verhaallijn van Noud en Sacha al uittekenen:
- Bij de eerste ontmoeting zijn de twee op slag verliefd op elkaar
- Een stoorzender (in dit geval vriendje Daryl) zorgt ervoor dat de twee niet meteen bij elkaar komen
- Dit heeft het gevolg dat het een paar maanden duurt eer de twee elkaar ein-de-lijk de liefde verklaren en bij elkaar komen
- De prachtige liefde tussen de twee duurt hooguit een jaar voordat er dankzij een nieuwe stoorzender (vreemdgaan, een leugen, meningsverschil, nieuwe liefde) een onvermijdelijke breuk komt tussen de twee en dit verhaaltje binnen de kortste keren opnieuw wordt vertelt
Als ze nu eens afstappen van dit telenovella-format en het weer ombouwen tot een soap met veelzijdige verhaallijnen kan het nog wel wat worden met die nieuwe karakters. Nu zijn ze gedoemd om te mislukken.
Net als Tim en Sjors, Opeens vinden die elkaar leuk vervolgens is Tim vermist voor een halfjaar is die eindelijk terug duikt Sjors gelijk op Bing.quote:Op maandag 24 november 2014 11:41 schreef PeterKelder het volgende:
[..]
Het ligt toch vooral aan de eentonigheid van het schrijversteam dat karakters "klaar" zijn. Natuurlijk, karakters als Bing en Sjors zijn echt over en klaar. Maar de nieuwe karakters die je noemt zullen zich nooit meer en beter kunnen ontwikkelen als ze alleen maar worden ingezet op de zoveelste eentonige love story. Ik kan de komende verhaallijn van Noud en Sacha al uittekenen:
- Bij de eerste ontmoeting zijn de twee op slag verliefd op elkaar
- Een stoorzender (in dit geval vriendje Daryl) zorgt ervoor dat de twee niet meteen bij elkaar komen
- Dit heeft het gevolg dat het een paar maanden duurt eer de twee elkaar ein-de-lijk de liefde verklaren en bij elkaar komen
- De prachtige liefde tussen de twee duurt hooguit een jaar voordat er dankzij een nieuwe stoorzender (vreemdgaan, een leugen, meningsverschil, nieuwe liefde) een onvermijdelijke breuk komt tussen de twee en dit verhaaltje binnen de kortste keren opnieuw wordt vertelt
Als ze nu eens afstappen van dit telenovella-format en het weer ombouwen tot een soap met veelzijdige verhaallijnen kan het nog wel wat worden met die nieuwe karakters. Nu zijn ze gedoemd om te mislukken.
Ook echt zin in vanavond.quote:Op maandag 24 november 2014 11:44 schreef Claude_Viole het volgende:
[..]
Ja, het was een geweldige aflevering. De shortie van vanavond is er eerlijk gezegd nog niks bij die alles maar voor een klein deel laat zien. De aflevering van vanavond is echt![]()
En Ludo![]()
![]()
Thijs is de nieuwe mooiboy ter vervanging van Danny (Jan Kooijman) en Mike (Louis Talpe). Geen geintje.quote:
Iedereen die ook maar een beetje film en series kijkt weet dat goede muziek echt heel belangrijk is voor het toevoegen van sfeer en emoties bij de kijkers. Ik snap echt niet dat ze daarop hebben bezuinigd.quote:Op zondag 23 november 2014 15:54 schreef PeterKelder het volgende:
[..]
Zeker
Alleen jammer van die muziek. Op zich klinkt het niet eens zo heel slecht, alleen is het 1) een liedje, en 2) wordt het door Servies weer afgesloten met een geluidseffectje. Ronald Schilperoort had hier echt een mooie tune onder gezet, dat weet ik zeker.
Precies, maar dat laatste schijnen de schrijvers niet te snappen. Er is zoveel meer wat je kunt vertellen met een liefdeskoppel dan relatieproblemen, vreemdgaan en scheidingen. Nu schetsen de schrijvers het beeld dat een relatie vanaf het begin al is gedoemd om te mislukken.quote:Op maandag 24 november 2014 11:47 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Dit, het lijkt ook alleen maar of ze liefdesverhaallijnen altijd weer kapot maken met vreemdgaan of een nieuwe kaper/kaapster op de kust. Je kunt toch ook gewoon een stel gezellig bij elkaar laten blijven, laten trouwen en kinderen laten krijgen zonder gezeik. Bij die karakters zoek je de uitdaging dan weer in andere dingen.
Dat nam ik ook als voorbeeld voor de opsomming. Maar het belachelijke laatste huwelijk van Ludo en Janine is ook een perfect voorbeeld voor de werkwijze van deze schrijvers.quote:Op maandag 24 november 2014 11:50 schreef Dr.Mikey het volgende:
[..]
Net als Tim en Sjors, Opeens vinden die elkaar leuk vervolgens is Tim vermist voor een halfjaar is die eindelijk terug duikt Sjors gelijk op Bing.
Hij haalt het voor mij bij lange na niet bij die 2quote:Op maandag 24 november 2014 12:18 schreef James1988 het volgende:
[..]
Thijs is de nieuwe mooiboy ter vervanging van Danny (Jan Kooijman) en Mike (Louis Talpe). Geen geintje.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |