abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146814932
En Jagar vat het uiteraard goed samen. De 'foute' bedrijven willen niet zozeer mensonterende werkomstandigheden, ze willen niet per se milieuvervuilend zijn, ze willen vooral heel veel geld verdienen en dat gaat vķķr al het andere.
Wanneer er, dankzij de consument, geen geld meer te verdienen is aan zaken die op een heel verkeerde, kwalijke manier geproducteerd zijn, dan passen die bedrijven zich daar wel degelijk op aan.
In die zin heb je het als consument dus wél in de hand. Niet als individu, maar wel als groep.
Let me see you stripped down to the bone
pi_146814972
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 17:52 schreef minilot het volgende:
En Jagar vat het uiteraard goed samen. De 'foute' bedrijven willen niet zozeer mensonterende werkomstandigheden, ze willen niet per se milieuvervuilend zijn, ze willen vooral heel veel geld verdienen en dat gaat vķķr al het andere.
Wanneer er, dankzij de consument, geen geld meer te verdienen is aan zaken die op een heel verkeerde, kwalijke manier geproducteerd zijn, dan passendie bedrijven zich daar wel degelijk op aan.
In die zin heb je het als consument dus wel degelijk in de hand. Niet als individu, maar wel als groep.
Juistem _O_
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_146815083
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 17:20 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

En dan denk ik dus...het zijn de mensen die aan de problemen ten grondslag liggen. Niet de producten. En naar mijn idee ook de regeringen in de landen waar de problemen zich voordoen. Die moeten worden aangepakt.

Zie de bananenaflevering van de Keuringsdienst... Ecuador heeft wetten die de boeren moet beschermen. Een minimumprijs per krat, onder andere. Ondertussen weten internationale bedrijven (Dole) via mazen en work arounds het voor elkaar te krijgen onder die 6 euro per krat te gaan zitten. Waardoor de boer uiteindelijk alsnog geen eerlijke prijs krijgt.

quote:
Het kopen van fairtrade is dan eigenlijk een druppel op een gloeiende plaat die ook nog eens heel snel verdampt en dus niet helpt. Eigenlijk dus alleen om ons eigen geweten te sussen?
Elke euro die je fairtrade koopt, komt niet alleen beter terecht, hij komt ook nog eens niet terecht bij de bedrijven die het fout doen. Dat laatste maakt misschien nog meer verschil dan dat eerste.
La derecha oprime, la izquierda libera
  woensdag 19 november 2014 @ 17:59:04 #154
43675 TAV74
We're a virus with shoes
pi_146815087
quote:
10s.gif Op woensdag 19 november 2014 17:51 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Las ik nou ergens vorige week dat door te 'liken' op facebook (van bijv een goed doel) mensen juist minder geneigd zijn om nog iets anders te doen zoals doneren :D Dus die mensen zijn klaar, die hebben hun geweten gesust want geliked :Y)
Tegen zoveel pragmatisme kunnen zelfs mijn principes niet op :o
"The whole image is that eternal suffering awaits anyone who questions God's infinite love. Believe or die! Thank you, forgiving Lord, for all those options.”
  woensdag 19 november 2014 @ 18:00:20 #155
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146815120
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_146815206
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 17:27 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Het feit dat er een vraag is naar een primark broek van 5 euro, maakt dat die primark broek van 5 euro gemaakt wordt, natuurlijk. Of het feit dat mensen liever 2 euro voor een pak koffie betalen (Ik heb geeen idee wat koffie in NL kost!) dan 3 euro voor een pak fairtrade koffie, maakt dat er meer pakken 2 euro koffie in de schappen staan dan 3 euro, fair trade pakken.
Weet je het verschil in prijs voor kokosmelk hier, Fairtrade/supermarkt huismerk per halve liter? 8 cent! 8 cent!.

quote:
Natuurlijk ben ik het met je eens dat het aan beide kanten moet worden aangepakt. De bedrijven moeten zich aan ethische guidelines houden, regeringen moeten kinderarbeid en slavernij voorkomen, algehele educatie voor kinderen moet een doel zijn, etc. Maar, daar kunnen wij hier ook een steen aan bijdragen. Als niemand meer bij primark koopt, dan scheelt dat al.

Dan moet er nog een passende oplossing gevonden worden voor die familie in Nepal, waar 3 van de 4 kinderen in de fabriek werken waar de primark kleding gemaakt wordt. Alleen het oudste kind (als het een jongen is, natuurlijk) gaat naar school. De andere kinderen werken om de schoolkosten van de oudste te betalen, en het algemene levensonderhoud te bekostigen. Hoe het moet met die familie als in één keer een hele grote bron van inkomsten wegvalt en er geen sociaal vangnet is is ook moeilijk, en een belangrijke vraag.

/rant.
Daarom komt het metaal van mijn telefoon wel uit mijnen met kinderarbeid in Congo. Omdat daar die kinderen of verkocht worden voor de burgeroorlog, of in de mijnbouw moeten werken. Door niet je metaal daar te halen, los je het probleem niet op.

Wel zijn de arbeidsomstandigheden beter, en wordt er voor onderwijs gezorgd.
La derecha oprime, la izquierda libera
  woensdag 19 november 2014 @ 18:07:04 #157
43675 TAV74
We're a virus with shoes
pi_146815292
"The whole image is that eternal suffering awaits anyone who questions God's infinite love. Believe or die! Thank you, forgiving Lord, for all those options.”
pi_146815360
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 17:27 schreef TAV74 het volgende:

[..]

Of andersom: lekker nergens op letten en dat voor jezelf goedpraten met het argument dat e er toch geen invloed op hebt?
Klopt helemaal. Alleen ik praat dat echt niet voor mezelf goed. Ik ben daar helemaal niet mee bezig eigenlijk. Vermoedelijk vinden we dat met zijn alleen een heel fout antwoord maar so be it :) Ik zit alleen zo een beetje de discussie te volgen en stel een vraag. That's it.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_146815367
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 18:07 schreef TAV74 het volgende:

[..]

Daar staat niet wat jij als overall conclusie stelt.
er staat vooral niets op bronnen gebaseerd die ik vertrouw.
pi_146815373
Ik heb/doe er ook niet zo veel mee maar het is wel leerzaam om jullie meningen te lezen.
pi_146815399
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 18:09 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Klopt helemaal. Alleen ik praat dat echt niet voor mezelf goed. Ik ben daar helemaal niet mee bezig eigenlijk. Vermoedelijk vinden we dat met zijn alleen een heel fout antwoord maar so be it :) Ik zit alleen zo een beetje de discussie te volgen en stel een vraag. That's it.
maar, als je deze discussie gelezen hebt, denk je niet dat je wanneer je de volgende keer in de supermarkt voor het koffieschap staat niet eens erover nadenkt?
pi_146815481
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 18:10 schreef Sarabi het volgende:
Ik heb/doe er ook niet zo veel mee maar het is wel leerzaam om jullie meningen te lezen.
En wie weet pak je de volgende keer in de supermarkt de fairtrade keuze die maar een klein beetje duurder is ^O^ Klein beetje bewustwording is niets mis mee.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_146815524
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 18:11 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

maar, als je deze discussie gelezen hebt, denk je niet dat je wanneer je de volgende keer in de supermarkt voor het koffieschap staat niet eens erover nadenkt?
Die kans acht ik vrij klein. Ik heb een Nespresso en drink geen filterkoffie :P

Maar misschien wel. Meestal gaan dit soort dingen bij mij op de automatische piloot. We zullen zien :)
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_146815578
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 18:16 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Maar misschien wel. Meestal gaan dit soort dingen bij mij op de automatische piloot. We zullen zien :)
En als mensen dat nou eens niet op de automatische piloot zouden doen, dan scheelt dat uiteindelijk een heleboel leed.
Sterkheidsbaas van alles.
  woensdag 19 november 2014 @ 18:19:41 #165
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_146815588
quote:
Ik ken die artikelen ook en daar staat nergens in wat jij zo stellig beweerde.

Dat is net zo Telegraaf-napraat dat van het gegeven geld aan alle goede doelen er 80 % aan de strijkstok blijft hangen. Als je dat maar vaak genoeg gaat zeggen en napraten gaat het er toch niet meer waar van worden.
Dat is net zo kortzichtig als jouw opmerkingen over de SP.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! Šgolfer
pi_146815603
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 18:16 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

En dat vind ik nou jammer. Ik zou je nu erg graag een grote schop onder je kont verkopen....

Als je je ergens niet van bewust bent, en dan niets doet, okay. Geen enkel probleem. Maar, als je je ergens wel van bewust bent en het dan niet doet, terwijl je er wel geld voor hebt, je de keuzes wel kunt permiteren, en die keuzes werkelijk geen effect hebben op jouw leven, dat zijn keuzes die ik niet kan respecteren.
pi_146815646
Ik kan overigens wel ergens, en dat klinkt denk ik heel onaangenaam, begrip opbrengen voor mensen die zeggen: 'Ik weet dat andere mensen lijden door mijn gedrag als consument, maar dat kan me helemaal niets schelen. Ik ben op de wereld alleen voor mezelf verantwoordelijk.'
Ik vind het een onprettige levensinstelling en vanuit mezelf ook een heel verkeerde, omdat ik wél vind dat we verantwoordelijkheid voor elkaar moeten nemen en dat het streven moet zijn dat zoveel mogelijk mensen het zo prettig mogelijk hebben. Maar op zich snap ik mensen die daar principieel anders over denken ergens wel en is het in elk geval helder en duidelijk.

Mensen die wél medelijden kunnen opbrengen voor anderen en die wél vinden dat anderen geen honger moeten lijden of dat de zeeën niet vol gif gestort moeten worden, maar die ondertussen vinden dat 'de overheid' het overal maar moet oplossen en zich niet willen bezig houden met confronterende informatie, de kop-in-het-zandstekers zeg maar, daar heb ik eigenlijk meer moeite mee.
Want die laatste, enorm grote groep houdt de ellende in de wereld op grotere schaal op gang dan de paar mensen die zich heel drastisch alleen en echt alleen met hun eigen welzijn bezighouden.
pi_146815684
De discussie hier is echt zoveel interessanter en beter gevoerd dan in de daarcoor bestemde subfora O+
Kwak
pi_146815694
Zo rollen wij in CUL. :7
  woensdag 19 november 2014 @ 18:27:09 #170
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_146815730
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 18:25 schreef minilot het volgende:
Zo rollen wij in CUL. :7
Je kunt echt alles kwijt hier:
CUL / Winti Cultuur

:')
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! Šgolfer
  woensdag 19 november 2014 @ 18:31:09 #171
43675 TAV74
We're a virus with shoes
pi_146815826
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 18:19 schreef golfer het volgende:

[..]

Dat is net zo Telegraaf-napraat dat van het gegeven geld aan alle goede doelen er 80 % aan de strijkstok blijft hangen. Als je dat maar vaak genoeg gaat zeggen en napraten gaat het er toch niet meer waar van worden.
True. Sowieso worden er aan berichten in de media vaak veel te grote en verstrekkende conclusies getrokken (social media maken dat maar al te goed duidelijk), waarbij de journalistieke kwaliteit van de artikelen in kwestie ook maar al te vaak dubieus zijn.

Vandaag weer van dichtbij mee mogen maken hoe betrouwbaar media zijn en wat dat met mensen kan doen, maar daar kan ik me hier helaas niet over uitlaten...
  woensdag 19 november 2014 @ 18:33:32 #172
43675 TAV74
We're a virus with shoes
pi_146815884
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 18:22 schreef minilot het volgende:
Ik kan overigens wel ergens, en dat klinkt denk ik heel onaangenaam, begrip opbrengen voor mensen die zeggen: 'Ik weet dat andere mensen lijden door mijn gedrag als consument, maar dat kan me helemaal niets schelen. Ik ben op de wereld alleen voor mezelf verantwoordelijk.'
Ik vind het een onprettige levensinstelling en vanuit mezelf ook een heel verkeerde, omdat ik wél vind dat we verantwoordelijkheid voor elkaar moeten nemen en dat het streven moet zijn dat zoveel mogelijk mensen het zo prettig mogelijk hebben. Maar op zich snap ik mensen die daar principieel anders over denken ergens wel en is het in elk geval helder en duidelijk.
Hoeveel mensen ben je tegen gekomen die zo redeneren en daar ook consequent in zijn als ze zelf eens aan de vragende/hulpbehoevende kant staan?
  woensdag 19 november 2014 @ 18:34:48 #173
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_146815914
Als in Spanje fairtrade tegenkom dan komt het bijna altijd uit Nederland. Ik vraag me dus af of fairtrade in Europa wel een begrip is.
Siesta & Fiesta!
  Moderator / Redactie Sport woensdag 19 november 2014 @ 18:35:33 #174
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_146815943
De Televaag liep tegen de VVD te blaten over het vakantiegeld. Wat bleek de berekening waarop ze zich baseerden kwam van een klein Brabants kantoor met tien mensen, maar de grap was dat de getallen uit dat bericht niet kloppen. Waarop vervolgens de TK gisteren heeft gedebatteerd op basis van foute cijfers (nou ja mondelinge vraag, maar toch).
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_146815944
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 18:33 schreef TAV74 het volgende:

[..]

Hoeveel mensen ben je tegen gekomen die zo redeneren en daar ook consequent in zijn als ze zelf eens aan de vragende/hulpbehoevende kant staan?
Dan snap je niet helemaal wat ik bedoel: mensen die principieel alléén om hun eigen welzijn geven, wijzen hulp van anderen dus niet af. Integendeel.
Ik heb het niet over mensen die vanuit een politieke overtuiging vinden dat de hele maatschappij moet bestaan uit mensen die alleen maar hun eigen boontjes doppen.
Ik heb het over mensen die zich alleen druk maken over zichzelf en daarbij dus ook zonder moeite profiteren van anderen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')