abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146714489
Cultuur, traditie, negerkarikatuur, racisme. Slechts een kinderfeest dus niet over zeuren, of dat gegeven als niet relevant zien omdat de kenmerken er nu eenmaal zijn?

Welkom in het FOK! Zwarte Piet discussietopic

Oorsprong discussie

De afgelopen jaren is een discussie ontstaan over de vermeende racistische aspecten van Zwarte Piet. Dit zou gaan om bepaalde stereotype gedragingen die duiden op een laag intellect als mede het karikaturale uiterlijk dat een persiflage zou zijn op het negroïde ras hetgeen als denigrerend zouden worden ervaren door zwarte mensen.

In de traditionele media en sociale media verschenen verschillende figuren, zowel bekend als minder bekend, die zich zowel voor het behoud van Zwarte Piet uitspraken als voor een aanpassing van Zwarte Piet. De voorstellen voor aanpassing variëren van slechts het doen verdwijnen van de krullen en oorbellen tot aan een veranderd concept met roetvegen of een zgn. 'kleurenpiet'.

Pro- en contra initiatieven

Pietitie
Pietmakeover

Veelpost Pieten in deze reeks: 8}

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

http://www.cinecrowd.nl/zwartgemaakt
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 16 november 2014 @ 17:43:58 #2
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_146714529
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 17:40 schreef Igen het volgende:

[..]

Het resultaat van de kaaspiet en stroopwafelpiet waren rellen en 90 aanhoudingen, dus ik ben benieuwd of de organisatie achteraf gaat concluderen dat deze aanpassingen een succes zijn geweest.
Dat vraag ik me ook af, want echt een succes was het niet. En ik vond die clowntjespiet ook echt oerlelijk.

Het grote punt is echter dat er zoveel aandacht is geschonken aan het transformeren van Zwarte Piet. Denk (lees: hoop) dat volgend jaar de discussie minder fel is en dat die transformatie geruisloos doorgaat. Ook vreemde persberichten van de AH en Hema zullen achterwege blijven. Durf trouwens te wedden dat veel meer winkelketens zonder ruchtbaarheid hun aankleding hebben aangepast.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_146714551
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 17:41 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Blijf maar doen alsof je er zelf in gelooft. :*
We weten allemaal dat dit pas stopt als het helemaal weg is.
Dat blijkt nergens uit. Deze discussie woedt al jaren en er is nog nooit een aanpassing geweest.
pi_146714570
quote:
1s.gif Op zondag 16 november 2014 17:40 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het is een discussietechniek.

Ik word ook steevast bij de anti's ingedeeld en mij wordt verweten dat ik ZP racisme vind.

Maar ik ben niet anti noch vind ik ZP racisme.

Wel vind ik gekleurde Pieten als aanvulling op het bestaande Pietenkorps wel een goede verandering die beter past bij de tijdsgeest.
Vervelend hè, om gelijk een extremistisch etiket opgeplakt te krijgen. Dat is het hele probleem van de discussie. De media willen kijkcijfers en geven de extremen een onevenredig groot platform, en dan wordt iedereen erop aangekeken. Dan ben jij gelijk een "alle blanken zijn racisten" huilneger omdat je wel enige aanpassingen wenst, en ik ben gelijk een racistische neonazistische vechtersbaas omdat ik geen noodzaak voor gekleurde pieten zie.

En daarmee doet de discussie meer kwaad dan goed, hoe goede bedoelingen gematigde discussieerders ook hebben.
pi_146714576
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 17:41 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ik denk dat jij het ergens niet meer snapt...
Ik stel dat Danny zich blindstaart op de felste anti's waarop jij klaagt dat die groep kinderen aan het huilen maakt.

Waarmee je dus mijn punt bewijst.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_146714604
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 17:38 schreef UltraR het volgende:

[..]

Bullshit. Dat heeft de VARA gedaan.
Welnee man! Er waren twee gasten met een T-shirt aan met daarop 'zwarte piet is racisme'. Eentje was een gestoorde racist (Quinsy) en de ander had een of andere dieptrieste rapnaam (Kno'Ledge).

Geen probleem, zou je zeggen. Laat die sukkels. Maar nee, Telegraaf-lezend, PVV-stemmend tokkie-Neerland moest en zou losgaan.

Dus ja, die twee freaks zijn de aanleiding, maar tokkie-Nederland heeft ze ervoor gezorgd dat deze idioterie zo uit de klauwen is gelopen.
  zondag 16 november 2014 @ 17:46:31 #7
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_146714608
Piet is niet zwart door roet, maar omdat het een Moor is, zal vast al langs zijn geweest.

Nog een leuk stukje www.art1.nl/artikel/7219-Historische_achtergrond_Zwarte_Piet
pi_146714613
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 17:45 schreef Igen het volgende:

[..]

Vervelend hè, om gelijk een extremistisch etiket opgeplakt te krijgen. Dat is het hele probleem van de discussie. De media willen kijkcijfers en geven de extremen een onevenredig groot platform, en dan wordt iedereen erop aangekeken. Dan ben jij gelijk een "alle blanken zijn racisten" huilneger omdat je wel enige aanpassingen wenst, en ik ben gelijk een racistische neonazistische vechtersbaas omdat ik geen noodzaak voor gekleurde pieten zie.

En daarmee doet de discussie meer kwaad dan goed, hoe goede bedoelingen gematigde discussieerders ook hebben.
Vervelend? Nee, niet echt. Het sterkt mij in de gedachte dat ik de juiste oplossing voorsta.
  zondag 16 november 2014 @ 17:46:54 #9
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_146714621
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 17:45 schreef Igen het volgende:

[..]

En toch vond ik het hilarisch dat Sunny bij Matthijs van Nieuwkerk Pakjesboot 12 vergeleek met een slavenschip.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  zondag 16 november 2014 @ 17:47:39 #10
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_146714643
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 17:44 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat blijkt nergens uit. Deze discussie woedt al jaren en er is nog nooit een aanpassing geweest.
Behalve dat Piet niet meer als dom wordt afgebeeld.
Dat hij nu vaker bruin dan zwart is geschminkt.
Dat hij vaak geen oorbellen meer draagt.
Dat hij meer als gelijke wordt afgebeeld.
Dat hij niet meer de kinderschrik is.

Nee, geen aanpassingen de afgelopen decennia. Totaal niet.

Als je serieus denkt dat men zal stoppen met aanpassingen eisen als er kleurenpieten rondlopen, ben je niet wijs.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_146714654
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 17:44 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Kaaspiet vergeten?
pi_146714655
quote:
2s.gif Op zondag 16 november 2014 17:46 schreef Falco het volgende:

[..]

En toch vond ik het hilarisch dat Sunny bij Matthijs van Nieuwkerk Pakjesboot 12 vergeleek met een slavenschip.
Mij lijkt het vooral achterlijk.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_146714660
quote:
1s.gif Op zondag 16 november 2014 17:46 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Vervelend? Nee, niet echt. Het sterkt mij in de gedachte dat ik de juiste oplossing voorsta.
Wat is jouw oplossing dan? Jij vindt toch alle blanken racisten en bent toch pas blij als Zwarte Piet helemaal afgeschaft is? Dat vind ik een belachelijke oplossing.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 16-11-2014 17:48:36 ]
pi_146714692
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 17:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit dus. ^O^

Maar goed, dat is vrees ik aan dovemansoren gericht. Schelden op mensen die ZP racistisch vinden is zo veel eenvoudiger.
quote:
1s.gif Op zondag 16 november 2014 17:40 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het is een discussietechniek.

Ik word ook steevast bij de anti's ingedeeld en mij wordt verweten dat ik ZP racisme vind.

Maar ik ben niet anti noch vind ik ZP racisme.

Wel vind ik gekleurde Pieten als aanvulling op het bestaande Pietenkorps wel een goede verandering die beter past bij de tijdsgeest.
Aan jullie beiden:

Hoe dan? Vertel mij eens, hoe moet je je daar niet op concentreren?

ZwartepietNIET en dat stukje powniews zeggen alles. Geen enkele aanpassing, behalve verdwijning, vinden ze prima. Geen enkele fatsoenlijke discussie aan willen gaan. Niks.

Ze staan nota bene ook nog op kinderen in te schreeuwen en hun feest te verneuken. Hoe kun je je daar niet op concentreren? Als je je gaat richten op de genuanceerdere mensen, kom je ook niet verder omdat die felle groep altijd de boventoon blijft voeren.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_146714693
Waarom vindt men kleurenpieten trouwens wel een goede aanvulling? Dan geloof je dus ook dat zwarte piet racistisch is,anders zijn zulke aanpassingen niet goed te praten.
pi_146714709
quote:
En dan hebben de voorstanders het gedaan?
Euhm, nee? Dat heb ik toch ook helemaal niet beweert. Ik reageerde alleen op iemand die de fanatiekelingen niet begreep, waarop ik zei dat de fanatiekelingen aan beide kanten vooral niet willen wat de ander wil.

Ik heb het niet gehad over wie is het ergste, of wie heeft gelijk, heb het ook niet gehad over de normale mensen in het debat of wat dan ook.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_146714740
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 17:48 schreef Igen het volgende:

[..]

Wat is jouw oplossing dan? Jij vindt toch alle blanken racisten en bent toch pas blij als Zwarte Piet helemaal afgeschaft is? Dat vind ik een belachelijke oplossing.
Nota bene in de post van mij die je hierboven citeert staat mijn oplossing.

Of het een oplossing is, weet ik niet. Zo zou ik er echter invulling aan geven.
pi_146714780
quote:

[..]

Zulke associaties maak je toch alleen als je een nogal racistische mindset hebt?
pi_146714792
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 17:49 schreef Red_85 het volgende:

[..]

[..]

Aan jullie beiden:

Hoe dan? Vertel mij eens, hoe moet je je daar niet op concentreren?

ZwartepietNIET en dat stukje powniews zeggen alles. Geen enkele aanpassing, behalve verdwijning, vinden ze prima. Geen enkele fatsoenlijke discussie aan willen gaan. Niks.

Ze staan nota bene ook nog op kinderen in te schreeuwen en hun feest te verneuken. Hoe kun je je daar niet op concentreren? Als je je gaat richten op de genuanceerdere mensen, kom je ook niet verder omdat die felle groep altijd de boventoon blijft voeren.
Wat heb ik precies te maken met figuren die alleen genoegen nemen met het verdwijnen van ZP?
pi_146714799
quote:
1s.gif Op zondag 16 november 2014 17:50 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ja maar die lees ik niet hè. Maar gelukkig vind jij dat niet vervelend, want dat je bij jezelf beseft dat jouw oplossing de juiste is is genoeg natuurlijk. Dus dan kan ik vrolijk doorgaan om jouw over één kam te scheren met de grootste idioten in het anti-kamp. :P
  Redactie Frontpage zondag 16 november 2014 @ 17:53:14 #21
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_146714820
quote:
9s.gif Op zondag 16 november 2014 17:52 schreef Chai het volgende:

[..]

Zulke associaties maak je toch alleen als je een nogal racistische mindset hebt?
Is ook de eerste keer dat ik ooit iemand die associatie heb zien leggen, best sneu eigenlijk ;(
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
  Redactie Frontpage zondag 16 november 2014 @ 17:53:37 #22
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_146714835
quote:
1s.gif Op zondag 16 november 2014 17:50 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Of het een oplossing is, weet ik niet. Zo zou ik er echter invulling aan geven.
Zoals ik net al zei:

Ik ben ook voor verandering van het uiterlijk, maar niet op de manier hoe ze het nu willen door allemaal scheve opties te maken die niks ermee te maken hebben. Zwarte Piet moet gewoon weer echt zwart zonder al die vrolijke opsmuk.
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_146714838
En gewoon niet reageren he, Molurus :') Ik ben blij dat ik er ditmaal vrijwel geen tijd in gestoken heb. Dat zou toch zinloos zijn geweest.

Maar goed, het is tijd voor de wedstrijd. Toedels!
pi_146714869
quote:

[..]

Maar verder maakt ze een hele objectieve documentaire over ZP hoor.
pi_146714894
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 17:53 schreef LTVDK het volgende:

[..]

Zoals ik net al zei:

Ik ben ook voor verandering van het uiterlijk, maar niet op de manier hoe ze het nu willen door allemaal scheve opties te maken die niks ermee te maken hebben. Zwarte Piet moet gewoon weer echt zwart zonder al die vrolijke opsmuk.
Dat mag jij vinden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')