abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146710290
Cultuur, traditie, negerkarikatuur, racisme. Slechts een kinderfeest dus niet over zeuren, of dat gegeven als niet relevant zien omdat de kenmerken er nu eenmaal zijn?

Welkom in het FOK! Zwarte Piet discussietopic

Oorsprong discussie

De afgelopen jaren is een discussie ontstaan over de vermeende racistische aspecten van Zwarte Piet. Dit zou gaan om bepaalde stereotype gedragingen die duiden op een laag intellect als mede het karikaturale uiterlijk dat een persiflage zou zijn op het negroïde ras hetgeen als denigrerend zouden worden ervaren door zwarte mensen.

In de traditionele media en sociale media verschenen verschillende figuren, zowel bekend als minder bekend, die zich zowel voor het behoud van Zwarte Piet uitspraken als voor een aanpassing van Zwarte Piet. De voorstellen voor aanpassing variëren van slechts het doen verdwijnen van de krullen en oorbellen tot aan een veranderd concept met roetvegen of een zgn. 'kleurenpiet'.

Pro- en contra initiatieven

Pietitie
Pietmakeover

Veelpost Pieten in deze reeks: 8}

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

http://www.cinecrowd.nl/zwartgemaakt
pi_146710314
quote:
2s.gif Op zondag 16 november 2014 13:48 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Die waren er nauwelijks. Je bent weer eens zaken aan het verzinnen om je gelijk te halen, zoals wel vaker.
Nu kom ik er net vandaan en het was minimaal 50-50 blank/gekleurd. Leugenaar. Typisch anti-pietentuig. Liegen/bedriegen en zelfs geweld zijn geoorloofd in de heilige strijd voor het gelijk.
  Moderator zondag 16 november 2014 @ 15:22:21 #3
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_146710317
sepo
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_146710321
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 15:02 schreef beantherio het volgende:
de meerderheid heeft wel automatisch gelijk. Democratie weet je nog?
Deze moet ik even gequote hebben.

Vroeger draaide de zon om de aarde. :Y
  zondag 16 november 2014 @ 15:23:24 #5
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_146710344
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 15:20 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Een bioscoop is een zaal waar je met andere mensen een film kunt kijken die op een heel groot scherm geprojecteerd wordt.
Bij ons doen ze dat gewoon in de stal. Of had ik het dan toch over het stilleggen van het openbare leven.
  Moderator zondag 16 november 2014 @ 15:23:27 #6
pi_146710346
Waarom heeft Sinterklaas alleen zwarte knechten
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_146710348
kan deze hele topic reeks dicht en stoppen?
Quinsy Gaario vraagt 500 euro voor een interview, en kruipt in de slachtofferrol als je zegt niet bereid te zijn om 500 euro over te hebben voor 'zijn verhaal'
i rest my case
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zondag 16 november 2014 @ 15:24:54 #8
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_146710375
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 15:23 schreef spectrumanalyser het volgende:
Quinsy Gaario vraagt 500 euro voor een interview, en kruipt in de slachtofferrol als je zegt niet bereid te zijn om 500 euro over te hebben voor 'zijn verhaal'
i rest my case
Bron? En het feit dat de anti pieten een gigantische mongool hebben in hun gelederen betekent niet dat ze ongelijk hebben en de discussie voorbij is.
  zondag 16 november 2014 @ 15:24:55 #9
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_146710376
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 15:19 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee, die willen piet een ander uiterlijk geven.
Ik heb het over Zwarte Piet en jij over Piet: dat is niet hetzelfde.

quote:
Democratie gaat helemaal niet over wie er gelijk heeft. De meerderheid denkt dat er een god bestaat, dat wil niet zeggen dat ze daar gelijk in hebben.
Leuke totaal nergens op slaande vergelijking ook weer. :')
  Moderator zondag 16 november 2014 @ 15:25:02 #10
pi_146710382
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 15:23 schreef spectrumanalyser het volgende:
i rest my case
Ja oke gaan speciaal voor jou met onze discussies stoppen, goed idee
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_146710395
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 15:19 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee, die willen piet een ander uiterlijk geven.
Maar dan nog is de oorsprong van het feest toch racistisch in hun ogen. Daar verandert niets aan, dus ik snap het hele gedoe van die lui niet zo eigenlijk.
pi_146710430
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 15:24 schreef beantherio het volgende:

[..]

Ik heb het over Zwarte Piet en jij over Piet: dat is niet hetzelfde.
Als de overheid een autogordel verplicht stelt wil dat niet zeggen dat de overheid oproept om auto's te verbieden. Ook niet als je stelt dat "auto" en "auto met autogordels" niet hetzelfde zijn.

quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 15:24 schreef beantherio het volgende:

[..]

Leuke totaal nergens op slaande vergelijking ook weer. :')
Jij stelt dat de meerderheid gelijk heeft, ik laat je een voorbeeld zien waarin dat heel duidelijk niet het geval is.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146710454
Het wordt echt tijd dat Zwartgemaakt verschijnt... Ik ben iig echt benieuwd wat Quinsy G. op die documentaire te zeggen heeft alhoewel dat waarschijnlijk gewoon genegeerd gaat worden.
  zondag 16 november 2014 @ 15:28:33 #14
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_146710461
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 15:22 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Deze moet ik even gequote hebben.

Vroeger draaide de zon om de aarde. :Y
Het probleem in discussies met figuren als jij is dat je de dingen altijd in het absurde moet trekken om jezelf nog enigszins het gevoel te geven dat je mening er toe doet. Maar goed: veel plezier daarmee.
pi_146710475
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 15:25 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Maar dan nog is de oorsprong van het feest toch racistisch in hun ogen. Daar verandert niets aan, dus ik snap het hele gedoe van die lui niet zo eigenlijk.
Door pieten een ander uiterlijk te geven neem je in elk geval de schijn daarvan weg. Ik zie niet waarom iemand daar een bezwaar tegen zou hebben.
pi_146710492
quote:
14s.gif Op zondag 16 november 2014 15:28 schreef beantherio het volgende:

[..]

Het probleem in discussies met figuren als jij is dat je de dingen altijd in het absurde moet trekken om jezelf nog enigszins het gevoel te geven dat je mening er toe doet. Maar goed: veel plezier daarmee.
Het probleem met jouw stelling is dat het niet klopt.
  zondag 16 november 2014 @ 15:30:07 #17
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_146710509
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 15:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Door pieten een ander uiterlijk te geven neem je in elk geval de schijn daarvan weg. Ik zie niet waarom iemand daar een bezwaar tegen zou hebben.
Omdat kaaspiet eruit zag als een bak kots en ik clowns eng vind.
pi_146710521
quote:

[..]

Die schijn is juist erger geworden doordat mensen weten wat er aan die gekleurde pieten vooraf is gegaan.
pi_146710530
quote:

[..]

Dat heet in vaktermen een ad absurdum, en is een uitstekend en valide argument: een aangedragen argument doortrekken en laten zien dat de implicaties absurd zijn, en dat het argument derhalve niet geldig is.
pi_146710538
quote:

[..]

Je bedoelde met 'de meerderheid heeft wel automatisch gelijk' iets heel anders dan 'de meerderheid heeft wel automatisch gelijk'? Hoe moet ik dat nou weten?
pi_146710573
quote:

[..]

Omdat de traditie van het zwartschminken hier in Europa ouder is dan de Transatlantische slavenhandel en ik er geen behoefte aan heb om gehele tradities overboord te gooien omdat men zich kennelijk alleen in beperkte mate in de geschiedenis wenst te verdiepen.
  Moderator zondag 16 november 2014 @ 15:33:02 #22
pi_146710605
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 15:32 schreef SuicideErrorist het volgende:

[..]

Omdat de traditie van het zwartschminken hier in Europa ouder is dan de Transatlantische slavenhandel en ik er geen behoefte aan heb om gehele tradities overboord te gooien omdat men zich kennelijk alleen in beperkte mate in de geschiedenis wenst te verdiepen.
Heb je ook bewijzen
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_146710606
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 15:32 schreef SuicideErrorist het volgende:

[..]

Zo oud is die traditie helemaal niet. Bovendien lijkt 'het is traditie' mij een onzinnig argument.
pi_146710610
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 15:28 schreef SuicideErrorist het volgende:
Het wordt echt tijd dat Zwartgemaakt verschijnt... Ik ben iig echt benieuwd wat Quinsy G. op die documentaire te zeggen heeft alhoewel dat waarschijnlijk gewoon genegeerd gaat worden.
Waarom vind jij het zo bijster interessant wat één persoon ergens van vindt.
Er zijn ook een paar retards bij de pro-Pieten beweging, moet een interview met één van deze mensen naar voren worden gebracht als standpunt van een hele beweging?
  zondag 16 november 2014 @ 15:33:28 #25
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_146710624
quote:
1s.gif Op zondag 16 november 2014 15:23 schreef ChevyCaprice het volgende:
Waarom heeft Sinterklaas alleen zwarte knechten
Zodat ze dan eens per jaar kunnen werken.
Haters everywhere but I don't really care.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')