Tja, het nu eenmaal makkelijker om in hokjes te denken. Bovendien vind ik het nog steeds vreemd dat een land die op diverse plaatsen nog de doodstraf heeft, als een westers land wordt gezien. Vraag me dan ook af wat de definitie van een westers land is.quote:Op zondag 16 november 2014 17:14 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Precies, terwijl de meeste westerse landen er niets mee te maken hebben. Heel leuk om tig verschillende naties in 1 hok te plaatsen.
In ieder lijstje zal de VS er iig in voorkomen.quote:Op zondag 16 november 2014 17:17 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Tja, het nu eenmaal makkelijker om in hokjes te denken. Bovendien vind ik het nog steeds vreemd dat een land die op diverse plaatsen nog de doodstraf heeft, als een westers land wordt gezien. Vraag me dan ook af wat de definitie van een westers land is.
Nee, dan zou je de islamitische wereld en de christelijke wereld tegenover elkaar moeten zetten. Dan heb je namelijk 2 groepen met 1 unieke factor: een gemeenschappelijke godsdienst.quote:Op zondag 16 november 2014 17:15 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Geloof is een uiting of oorzaak van waarden en normen, sentimenten en andere culturele eigenschappen die wel/niet gedeeld worden binnen een bepaalde groep. Die groep kun je dan plaatsen tegenover een 'andere' groep die óók bepaalde normen (zoals de humanistische), e.d. delen.
Eens. Evenals het standpunt jegens homoseksualiteit bijvoorbeeld. In Amerika heb je nog steeds geen geheel vrije tolerantie jegens homoseksualiteit. In Nederland wel. De vraag is dus of onze waarden (de Nederlandse en de Amerikaanse) wel volledig met elkaar overeenkomen.quote:Op zondag 16 november 2014 17:17 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Tja, het nu eenmaal makkelijker om in hokjes te denken. Bovendien vind ik het nog steeds vreemd dat een land die op diverse plaatsen nog de doodstraf heeft, als een westers land wordt gezien. Vraag me dan ook af wat de definitie van een westers land is.
De VS heeft toch de doodstraf en dat is westers? Ik gok dat het met de westerse cultuur te maken heeft.quote:Op zondag 16 november 2014 17:17 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik vroeg me juist af waarom de VS gezien wordt als een westers land. Qua cultuur lijkt het niet op Europa. Het is voornamelijk democratie en kapitalisme wat we gemeen hebben, maar ik vraag me af of dat specifiek iets is voor westerse landen.quote:Op zondag 16 november 2014 17:27 schreef mig72 het volgende:
[..]
De VS heeft toch de doodstraf en dat is westers? Ik gok dat het met de westerse cultuur te maken heeft.
de 'judea-christelijke' traditie, dat de meeste blanke immigranten ook nog eens Europees zijn etc.quote:Op zondag 16 november 2014 17:30 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik vroeg me juist af waarom de VS gezien wordt als een westers land. Qua cultuur lijkt het niet op Europa. Het is voornamelijk democratie en kapitalisme wat we gemeen hebben, maar ik vraag me af of dat specifiek iets is voor westerse landen.
Generalisaties zijn uiteraard geen weergave van de absolute werkelijkheid (in tegenstelling zelfs). Zowel op macro als micro-niveau niet. Om een soort van (valse) orde te scheppen in de chaos/complexiteit van het alles is het inderdaad makkelijk maar soms wel wenselijk algemene gelijkenissen te gebruiken om de onderscheidslijnen te definiëren. Voor het westen zou je termen als seculier, democratisch, humanistisch, etc, kunnen gebruiken. Maar ook (militaire, economische en/of politieke) verbonden én gevoelsmatige samenhorigheid tussen groepen helpen bij de duiding.quote:Op zondag 16 november 2014 17:18 schreef Zienswijze het volgende:
Nee, dan zou je de islamitische wereld en de christelijke wereld tegenover elkaar moeten zetten. Dan heb je namelijk 2 groepen met 1 unieke factor: een gemeenschappelijke godsdienst.
Meestal wordt die vergelijking gebruikt om aan te tonen dat de islamitische wereld achterlijk zou zijn. Maar als je de christelijke wereld (inclusief sub-Sahara Afrika dus) tegenover de islamitische wereld zet, wordt het verschil in achterlijkheid bar klein.
Cultuur is ook niet statisch. We leken er voorheen veel meer op (of andersom) maar ik denk dat we nog steeds genoeg factoren delen om tot dezelfde groep gegeneraliseerd te kunnen worden.quote:Op zondag 16 november 2014 17:30 schreef Morrigan het volgende:
Ik vroeg me juist af waarom de VS gezien wordt als een westers land. Qua cultuur lijkt het niet op Europa. Het is voornamelijk democratie en kapitalisme wat we gemeen hebben, maar ik vraag me af of dat specifiek iets is voor westerse landen.
Lijken landen als Griekenland en Finland dan daadwerkelijk meer op elkaar dan zeg Ierland en de VS even de huidige gezamenlijke valuta wegdenkende?quote:Op zondag 16 november 2014 17:30 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik moest lang denken aan een antwoord maar het feit is dat ik het dan ook niet weet. Ik dacht altijd dat de VS meer op Europa leek dan bijv India (democratie en kapitalisme) maar je hebt gelijk dat er verschillen zijn en dat we eerder ons veel meer associëren met de VS dan sommige andere landen. Als we dan toch een reden hiervoor moesten opzoeken buiten de gedeelde raciele afkomst (Europees Caucasisch) en Joods-Christelijke traditie zou ik niet weten wat.quote:Op zondag 16 november 2014 17:30 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Rusland is ook christelijk en de gemiddelde Rus is nog eens blanker dan de gemiddelde Amerikaan. Misschien hebben wij qua cultuur en raciale afkomst meer met Rusland dan met Amerika gemeen. En toch wordt Rusland niet tot het westen gerekend.quote:Op zondag 16 november 2014 17:32 schreef Triggershot het volgende:
[..]
de 'judea-christelijke' traditie, dat de meeste blanke immigranten ook nog eens Europees zijn etc.
Dat laatste denk ik. In de 18e eeuw werd Rusland namelijk wel bij het Westen gerekend na de hervormingen van Peter de Grotequote:Op zondag 16 november 2014 20:13 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Rusland is ook christelijk en de gemiddelde Rus is nog eens blanker dan de gemiddelde Amerikaan. Misschien hebben wij qua cultuur en raciale afkomst meer met Rusland dan met Amerika gemeen. En toch wordt Rusland niet tot het westen gerekend.
Misschien heeft de term het westen meer te maken met de verhoudingen na WO2: het Amerika-kamp en het Rusland-kamp maar dat kan ik even goed mis hebben.
Ja, dat argument heb ik eerder gehoord idd.quote:Op zondag 16 november 2014 20:17 schreef Atak het volgende:
Wat ik zie is dat gewoon heel veel mensen jaloers zijn.
Puike redenering.quote:Op zondag 16 november 2014 17:06 schreef mig72 het volgende:
[..]
Er is geen vrijheid van pers in de islam. Denk ook aan het afgodenverbod. Kortom er is geen gematigde islam.
Wat weerhoudt het merendeel van de Moslims er dan van om mensen te onthoofden?quote:Op zondag 16 november 2014 21:36 schreef SuperFood het volgende:
[..]
alles in de koran moet letterlijk worden genomen. sowieso bestaat een gematigde islam niet.
je hebt een beetje een vreemd beeld van een niet-gematigde islam geloof ik.quote:Op zondag 16 november 2014 21:40 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Wat weerhoudt het merendeel van de Moslims er dan van om mensen te onthoofden?
Let maar op, nu krijg je de policors en grachtengordeltypetjes over je heen die vinden dat je een cultuurrelativist moet zijn.quote:Op zaterdag 15 november 2014 16:54 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Wat dat betreft wordt het steeds duidelijker, de westerse cultuur is echt superieur aan de islamitische/Arabische. Stelletje randmongolen toch daar.
quote:Op zondag 16 november 2014 21:36 schreef SuperFood het volgende:
[..]
alles in de koran moet letterlijk worden genomen.
dan ook geen radicale.quote:sowieso bestaat een gematigde islam niet.
Hun machtspositie.quote:Op zondag 16 november 2014 21:40 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Wat weerhoudt het merendeel van de Moslims er dan van om mensen te onthoofden?
je begrijpt de koran en de islam gewoon niet. ga terug op je driewieler spelen dan of zeg niets.quote:
Ik heb een beetje een Chuck Norris gevoel bij de Islam.quote:Op maandag 17 november 2014 18:29 schreef SuperFood het volgende:
[..]
je begrijpt de koran en de islam gewoon niet. ga terug op je driewieler spelen dan of zeg niets.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |