abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146791638
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 22:37 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Eerder de helft. En dan kun je dus nog prima >1000 euro/maand sparen.
Maar dan moet je dus niet elke dag uit eten gaan bv.
Dat dus, en je sparen gewoon zien als vaste lasten. Niet van ow ik spaar deze maand wel 200 euro minder. Maar hmm, ik kan niet meer stappen en uit eten deze maand.
  dinsdag 18 november 2014 @ 22:47:44 #202
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_146792155
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 22:39 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Dat dus, en je sparen gewoon zien als vaste lasten. Niet van ow ik spaar deze maand wel 200 euro minder. Maar hmm, ik kan niet meer stappen en uit eten deze maand.
Dat vind ik wel ver gaan. Tenzij je bijna niks kunt sparen en een kleine buffer hebt, dan is dit een goede optie.
pi_146792480
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 november 2014 22:47 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dat vind ik wel ver gaan. Tenzij je bijna niks kunt sparen en een kleine buffer hebt, dan is dit een goede optie.
Ik niet :), dit is mijn visie en houd daar bewust aan vast omdat anders de discipline verloren gaat. Maar desondanks ben ik het wel met je eens dat deze nuance opgaat voor de meeste mensen.
  dinsdag 18 november 2014 @ 23:01:06 #204
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_146792912
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 22:53 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Ik niet :), dit is mijn visie en houd daar bewust aan vast omdat anders de discipline verloren gaat. Maar desondanks ben ik het wel met je eens dat deze nuance opgaat voor de meeste mensen.
Knap van je. Ik moet er niet aan denken. Heb je Eur100k op de bank staan, maar je mag van jezelf niet naar de kroeg omdat je geen geld meer hebt voor deze maand :')
pi_146793383
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 november 2014 23:01 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Knap van je. Ik moet er niet aan denken. Heb je Eur100k op de bank staan, maar je mag van jezelf niet naar de kroeg omdat je geen geld meer hebt voor deze maand :')
Het komt tegenwoordig zelden of eigenlijk niet voor. Maar vroeger stond ik inderdaad wat vaker voor die keuze. Tis gewoon een bepaalde mindset waar je rekening mee gaat houden.

Je leeft bijvoorbeeld met een budget van 200-400e vrij te besteden i.p.v. 1200-1400. Nu zal je daar echt wel eens over heen gaan omdat de soep niet zo heet wordt gegeten als die wordt opgediend. Maar gewoon die mindset hebben zorgt er al voor dat je enorm veel bespaart aan onzinnige bullshit.

Je denkt vaker van ik heb nog maar 100e vanavond maar even bier i.p.v. compleet losgaan. Ow leuke blouse maar zit al tegen budget misschien maar even wachten op de uitverkoop. Meestal vergeet ik het dan wel weer :s). Als ik het de maand erna nog steeds aan moet denken koop ik het dan wel weer instant :D,..
pi_146798469
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 november 2014 22:37 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Eerder de helft. En dan kun je dus nog prima >1000 euro/maand sparen.
Maar dan moet je dus niet elke dag uit eten gaan bv. Iedereen kan besparen, kijk maar eens op SloopdeCrisis.nl
Sloop de crisis :')
Heb ik me ook voor aangemeld, ik kan inderdaad een tientje of 5 besparen per maand, maar of dat nou de juiste besparingen zijn betwijfel ik. Compleet uitgeklede pakketten krijg je. Dus totaal niet interessant.
Besparen kan iedereen inderdaad, maar maak wel de afweging of het de juiste is. Denk dat je vaak beter op de overige uitgaven kan besparen.
Uiteten met een gezin is sowieso vrijwel onmogelijk met 1,5 modaal hoor.
pi_146800407
Mooi topic.

Gezonde buffer is in mijn ogen minimaal 1 keer de netto jaarUITGAVEN.

Onze buffer is ongeveer 3,5 keer onze jaaruitgaven. Hier kunnen we in theorie 5-6 jaar mmee vooruit (opgebouwde WW en links en rechts wat bezuinigen). Dit vertaald zich in een buffer van 140K voor een gezin van 31 en 29 met 1 baby van 0 en een gezinsinkomen van 3x modaal (ongeveer 4.600 netto per maand excl. vakantiegeld en 13e maand). Maandelijks sparen we gemiddeld rond de 2.000 tot 2.500 euro (incl. rendement op het vermogen).

Voor de mensen die beweren dat we niet leven en een relatie leggen tussen sparen en niet maximaal leven (die 2 dingen hebben totaal geen relatie met elkaar).We hebben 2 auto's, gaan gemiddeld 4 keer per jaar op vakantie, verwarming staat op 19-20 graden, pennensetje van 1.000 is leuk speelgoed en we leven niet op een budget. Goed op je uitgaven letten en het maximale uit je euro halen dat is het startpunt.

Het sparen gaat eenvoudig, we vinden ons werk leuk. Werken beiden hard en (bijna) fulltime (dat is ook een keuze) en kopen (bijna) alles wat we willen hebben. Ik schrijf bijna want als je alles wilt kopen wat je wilt hebben zul je nooit tevreden zijn en de grens altijd hoger leggen. Het gevoel dat ik een 5serie contant kan aftikken geeft me een fijn gevoel voor de rest aanschouw ik graag andersmans auto's en rij ik dus een 10 jaar oude auto die het prima doet (mede doordat ik ook op loopafstand woon van mijn werk).

Doel is om financieel gezien mijn eigen toekomst te kunnen uitstippelen. Dus met 50-60 jaar te kunnen kiezen of ik door wil gaan met betaald werken of de hele dag wandelen of onbetaald werk wil verrichten.
  Moderator woensdag 19 november 2014 @ 10:17:16 #208
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_146800968
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 23:11 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Het komt tegenwoordig zelden of eigenlijk niet voor. Maar vroeger stond ik inderdaad wat vaker voor die keuze. Tis gewoon een bepaalde mindset waar je rekening mee gaat houden.

Je leeft bijvoorbeeld met een budget van 200-400e vrij te besteden i.p.v. 1200-1400. Nu zal je daar echt wel eens over heen gaan omdat de soep niet zo heet wordt gegeten als die wordt opgediend. Maar gewoon die mindset hebben zorgt er al voor dat je enorm veel bespaart aan onzinnige bullshit.

Je denkt vaker van ik heb nog maar 100e vanavond maar even bier i.p.v. compleet losgaan. Ow leuke blouse maar zit al tegen budget misschien maar even wachten op de uitverkoop. Meestal vergeet ik het dan wel weer :s). Als ik het de maand erna nog steeds aan moet denken koop ik het dan wel weer instant :D,..
Exact dit doe ik ook. Ik zie sparen als een onderdeel van mn vaste lasten. Sparen is bij mij niet variabel in de zin van dat ik spaar wat ik over hou. Nee, sparen komt altijd eerst en de rest kan ik uitgeven.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_146801800
Ik werk ook met een begroting. Voor ieder type uitgave (incl. spaargeld) is een potje. Vroeger letterlijk (d.m.v. envelopjes met geld) tegenwoordig digitaal (Excel). Elke maand als mijn salaris wordt gestort, wordt automatisch het vastgestelde spaarbedrag van mijn betaalrekening afgehaald. Een uitgave moet gedaan worden uit het daarvoor bestemde potje, dus voor de vakantie is zoveel geld beschikbaar als er in het vakantiepotje zit.

Ik schrik wel als ik de spaarbedragen zie die mensen van 20+ en 30+ hier claimen te hebben, de salarissen die iedereen verondersteld wordt gemakkelijk binnen te krijgen en de besparingen die daarop mogelijk geacht worden. Maar de groep met een betalingsachterstand en geldproblemen meldt zich hier natuurlijk niet. Wie alleen woont is duurder uit dan iemand die samen woont met iemand die ook een voltijd inkomen heeft. En als die eenverdiener dan ook nog in de vrije sector huurt, dan is sparen echt niet zo gemakkelijk als sommigen hier voor waar willen laten doorgaan. Niet als je een doorsnee salaris hebt en zeker niet als je niet tot de groep mensen met hogere inkomens behoort.

Terug naar de openingsvraag van TS: hoeveel spaargeld is voldoende? Die vraag is, het is al gezegd, niet te beantwoorden. Het hangt af van je persoonlijke situatie (samenstelling van het huishouden, baanzekerheid, inkomenzekerheid, opleiding) en van waar jij je prettig bij voelt. Maar mocht je toch enige indicatie willen hebben, dan biedt het Nibud daar een handige rekentool voor aan. Althans, als die weer online is. :@
pi_146802720
Heel persoonlijk. Zelf voel ik me zeker genoeg met een veel kleinere buffer dan hier veel voorkomt. Maar dat ligt uiteraard ook aan hoe snel je weer een nieuwe baan gevonden denkt te hebben in het geval van baanverlies, welke sector je werkzaam bent, hoe het bedrijf het doet waar je werkt (en hoe 'waarschijnlijk' baanverlies dus daadwerkelijk is..)

Moet wel zeggen dat ook ik sparen wel als 'vaste lasten' zie en dit gewoon mee neem in de maandelijkse begroting. Bespaart je inderdaad een hoop 'onzin' uitgaven. :)
  Moderator woensdag 19 november 2014 @ 12:36:09 #211
16180 crew  CoolGuy
pi_146804871
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 11:26 schreef nikao het volgende:
Heel persoonlijk. Zelf voel ik me zeker genoeg met een veel kleinere buffer dan hier veel voorkomt. Maar dat ligt uiteraard ook aan hoe snel je weer een nieuwe baan gevonden denkt te hebben in het geval van baanverlies, welke sector je werkzaam bent, hoe het bedrijf het doet waar je werkt (en hoe 'waarschijnlijk' baanverlies dus daadwerkelijk is..)

Moet wel zeggen dat ook ik sparen wel als 'vaste lasten' zie en dit gewoon mee neem in de maandelijkse begroting. Bespaart je inderdaad een hoop 'onzin' uitgaven. :)
Nou ja, ik heb die fout dus een keer gemaakt, en dus gewoon maar aan het uitgeven was, tot ik tot de conclusie kwam dat ik zoveel had uitgegeven aan 'onzin' dat ik, indien al mijn vaste lasten zouden zijn afgeschreven, ik 2 euro rood zou staan.

Dat was de eerste en enige keer dat ik ooit rood heb gestaan, en dat gebeurd me niet nog een keer. Ik vind het een ontzettend onprettig idee. Dan kun je stellen van 'ja maar eigenlijk sta je niet rood want je hebt ook nog veel spaargeld', maar ik kan zo per maand, na aftrek van ALLES, dus vaste lasten (waaronder sparen) + eten nog zo'n 7 a 800 euro uitgeven. Het is natuurlijk belachelijk als ik dat in een maand uitgeef aan 'onzin', maar het is heel makkelijk snel veel geld uit te geven. Dat wil ik gewoon niet doen.
pi_146807697
quote:
11s.gif Op woensdag 19 november 2014 10:53 schreef Groepfunder het volgende:
Ik werk ook met een begroting. Voor ieder type uitgave (incl. spaargeld) is een potje. Vroeger letterlijk (d.m.v. envelopjes met geld) tegenwoordig digitaal (Excel). Elke maand als mijn salaris wordt gestort, wordt automatisch het vastgestelde spaarbedrag van mijn betaalrekening afgehaald. Een uitgave moet gedaan worden uit het daarvoor bestemde potje, dus voor de vakantie is zoveel geld beschikbaar als er in het vakantiepotje zit.

Ik schrik wel als ik de spaarbedragen zie die mensen van 20+ en 30+ hier claimen te hebben, de salarissen die iedereen verondersteld wordt gemakkelijk binnen te krijgen en de besparingen die daarop mogelijk geacht worden. Maar de groep met een betalingsachterstand en geldproblemen meldt zich hier natuurlijk niet. Wie alleen woont is duurder uit dan iemand die samen woont met iemand die ook een voltijd inkomen heeft. En als die eenverdiener dan ook nog in de vrije sector huurt, dan is sparen echt niet zo gemakkelijk als sommigen hier voor waar willen laten doorgaan. Niet als je een doorsnee salaris hebt en zeker niet als je niet tot de groep mensen met hogere inkomens behoort.

Terug naar de openingsvraag van TS: hoeveel spaargeld is voldoende? Die vraag is, het is al gezegd, niet te beantwoorden. Het hangt af van je persoonlijke situatie (samenstelling van het huishouden, baanzekerheid, inkomenzekerheid, opleiding) en van waar jij je prettig bij voelt. Maar mocht je toch enige indicatie willen hebben, dan biedt het Nibud daar een handige rekentool voor aan. Althans, als die weer online is. :@
Klopt, maar het klinkt makkelijk hè. 'Even' drie keer modaal binnen harken.
Tsja niet iedereen kan dat zomaar. En niet iedereen heeft het geluk snel een partner te vinden en een huis te kunnen kopen. Het is van te veel factoren afhankelijk. En op sommige heb je invloed, maar op sommige ook zeker niet.

Plus keuzes. Spaargeld vs vrije tijd om kids op te voeden en te genieten...
Schip ahoy!
  Moderator woensdag 19 november 2014 @ 14:18:33 #213
16180 crew  CoolGuy
pi_146808513
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 13:59 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Klopt, maar het klinkt makkelijk hè. 'Even' drie keer modaal binnen harken.
Tsja niet iedereen kan dat zomaar. En niet iedereen heeft het geluk snel een partner te vinden en een huis te kunnen kopen. Het is van te veel factoren afhankelijk. En op sommige heb je invloed, maar op sommige ook zeker niet.

Plus keuzes. Spaargeld vs vrije tijd om kids op te voeden en te genieten...
DAt hangt van je definitie van genieten af. Wat is genieten? af en toe uit eten? vakanties? definieer genieten? Ik geniet juist als ik bv in Canada in de Rocky Mounties sta zoals afgelopen zomer en dan weet dat ik daar sta, het behoorlijk aan de prijs is (die vakantie dan, het kan ook goedkoper) en dan weet dat ik dat kan doen zonder dat ik daarvoor concessies moet doen. Dát is voor mij bijvoorbeeld genieten.

Ik begrijp ook wel dat dat voor iedereen anders is, maar jij stelt het als spaargeld vs genieten, alsof die dingen niet samen zouden kunnen gaan?
pi_146810290
Dat kan zeker wel hoor, maar daar moet wel het inkomen naar zijn. Want over het algemeen kosten activiteiten waarbij je wil genieten geld (ik ga hier gemakshalve even voorbij aan de selecte groep die het genieten vindt om elke avond thuis voor de tv te zitten ;)).

Juist jouw voorbeeld is een mooi voorbeeld. Dat is genieten ja. En vooral dat je er geen concessies voor hebt hoeven doen, dat maakt het helemaal heerlijk. Ik kan ook genieten, maar dan niet zonder dat ik concessies moet doen. En ik denk dat het voor velen opgaat. Je moet vaak keuzes maken, maar als je niet 'toevallig' samen een ton per jaar binnenharkt, denk ik wel dat e.e.a. elkaar vaak bijt. Je kunt wel 500 euro per maand willen sparen, maar dan heb je niet zomaar ruimte voor luxe vakanties. Dat kan pas vanaf een bepaald inkomen, en juist daaronder is het kiezen of delen. Maar ik vind dat daar soms makkelijk voorbij aan wordt gegaan: het feit dat niet iedereen een stevige inkomstenbron heeft. Hoe meer je binnen krijgt, hoe makkelijker je kan kiezen om een lekker deel te sparen maar toch nog iets vrij besteedbaar te hebben (waarvan je dus kan genieten). En hoe minder je hebt, hoe moeilijker die keuzes dus worden.
Schip ahoy!
  Moderator woensdag 19 november 2014 @ 15:21:33 #215
16180 crew  CoolGuy
pi_146810450
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 15:16 schreef Piet__Piraat het volgende:
Dat kan zeker wel hoor, maar daar moet wel het inkomen naar zijn. Want over het algemeen kosten activiteiten waarbij je wil genieten geld (ik ga hier gemakshalve even voorbij aan de selecte groep die het genieten vindt om elke avond thuis voor de tv te zitten ;)).

Juist jouw voorbeeld is een mooi voorbeeld. Dat is genieten ja. En vooral dat je er geen concessies voor hebt hoeven doen, dat maakt het helemaal heerlijk. Ik kan ook genieten, maar dan niet zonder dat ik concessies moet doen. En ik denk dat het voor velen opgaat. Je moet vaak keuzes maken, maar als je niet 'toevallig' samen een ton per jaar binnenharkt, denk ik wel dat e.e.a. elkaar vaak bijt. Je kunt wel 500 euro per maand willen sparen, maar dan heb je niet zomaar ruimte voor luxe vakanties. Dat kan pas vanaf een bepaald inkomen, en juist daaronder is het kiezen of delen. Maar ik vind dat daar soms makkelijk voorbij aan wordt gegaan: het feit dat niet iedereen een stevige inkomstenbron heeft. Hoe meer je binnen krijgt, hoe makkelijker je kan kiezen om een lekker deel te sparen maar toch nog iets vrij besteedbaar te hebben (waarvan je dus kan genieten). En hoe minder je hebt, hoe moeilijker die keuzes dus worden.
Ik snap wel wat je bedoeld hoor. Maar, goed, we nemen dan nu natuurlijk het voorbeeld dat ik zelf gaf, nl een vakantie. Maar, er zijn meer dan genoeg dingen die ik me niet kan permitteren hoor. Ik kan bv geen Ferrari kopen, laat staan zonder concessies te doen. Dat is voor mij momenteel niet weg gelegd.

Ik denk dat genieten, nu ik dat zo schrijf, ook afhankelijk is van hoe tevreden je bent met wat je wel kunt. Ik kan genieten van de dingen die ik doe, maar weet dat er ook een hele hoop dingen zijn die ik niet kan doen, die een ander wel kan, maar daar word ik niet ongelukkig van. Ik blijf gelukkig met mijn leven :) Dat is ook genieten natuurlijk :)
  woensdag 19 november 2014 @ 15:44:54 #216
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_146811173
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 15:21 schreef CoolGuy het volgende:

Ik denk dat genieten, nu ik dat zo schrijf, ook afhankelijk is van hoe tevreden je bent met wat je wel kunt. Ik kan genieten van de dingen die ik doe, maar weet dat er ook een hele hoop dingen zijn die ik niet kan doen, die een ander wel kan, maar daar word ik niet ongelukkig van. Ik blijf gelukkig met mijn leven :) Dat is ook genieten natuurlijk :)
Dat is het :)
pi_146811289
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 15:21 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik snap wel wat je bedoeld hoor. Maar, goed, we nemen dan nu natuurlijk het voorbeeld dat ik zelf gaf, nl een vakantie. Maar, er zijn meer dan genoeg dingen die ik me niet kan permitteren hoor. Ik kan bv geen Ferrari kopen, laat staan zonder concessies te doen. Dat is voor mij momenteel niet weg gelegd.

Ik kan ook geen RS6 kopen, balen :P

Ben het wel met je eens hoor. Ik kan ook genieten van wat ik doe en ben tevreden, ook al heb ik geen dikke spaarrekening (verre van :')). En ik zou wel meer willen sparen, maar dan moet ik minder leuke dingen doen en dat wil ik ook niet. Dus tsja, dan houdt het op hè :D.
Schip ahoy!
  Moderator woensdag 19 november 2014 @ 15:52:56 #218
16180 crew  CoolGuy
pi_146811448
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 15:48 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Ik kan ook geen RS6 kopen, balen :P

Ben het wel met je eens hoor. Ik kan ook genieten van wat ik doe en ben tevreden, ook al heb ik geen dikke spaarrekening (verre van :')). En ik zou wel meer willen sparen, maar dan moet ik minder leuke dingen doen en dat wil ik ook niet. Dus tsja, dan houdt het op hè :D.
Nou ja, dat moet ik toch in principe ook? Kijk, ik kan ook wel meer leuke dingen doen als nu. Immers, ik kan elke dag gaan uit eten (ik noem maar wat) en dan kan ik die 1000 euro ook niet meer sparen omdat ik daarvoor dan al teveel heb uitgegeven.

Dus in die zin moet ik wel zeker 'concessies' doen als in dat als ik het een wil, het ander niet kan. Je kunt een euro maar 1 keer uitgeven. Geef je hem uit aan uit eten, dan kun je hem niet uitgeven aan sparen, geef je hem uit aan sparen, dan kun je hem niet uitgeven aan uit eten. Ik voel dat echter niet als een concessie omdat ik er niet iets voor hoef te laten wat ik wel graag zou willen doen.

Ik heb nl helemaal niet de behoefte elke dag uit eten te gaan dus ik hoef het ook niet te laten teneinde die 1k te kunnen sparen, snap je? Ik heb natuurlijk nog steeds wensen maar die wensen zijn niet zo dringend dat ik er voor overweeg niet/minder te sparen teneinde dat ene te kunnen doen.
pi_146811671
Laat ik het anders zeggen: hoe hoger je inkomen, hoe langer het duurt voor je concessies moet doen. Jij kan nu van je vrije 'spending money' waarschijnlijk probleemloos uitgeven aan een keertje uit eten gaan. Want je vrije budget is groter. Hoe lager je inkomsten, hoe beperkter je vrije budget en hoe eerder dat dus op is (evenals: hoe groter de impact van een enkele 'genietuitgave' is).

Jij moet het dus ook, maar bij kleinere zaken heb je er minder last van, doordat je wat meer vet op de botten hebt.
Schip ahoy!
  Moderator woensdag 19 november 2014 @ 16:09:31 #220
16180 crew  CoolGuy
pi_146811895
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 16:00 schreef Piet__Piraat het volgende:
Laat ik het anders zeggen: hoe hoger je inkomen, hoe langer het duurt voor je concessies moet doen. Jij kan nu van je vrije 'spending money' waarschijnlijk probleemloos uitgeven aan een keertje uit eten gaan. Want je vrije budget is groter. Hoe lager je inkomsten, hoe beperkter je vrije budget en hoe eerder dat dus op is (evenals: hoe groter de impact van een enkele 'genietuitgave' is).

Jij moet het dus ook, maar bij kleinere zaken heb je er minder last van, doordat je wat meer vet op de botten hebt.
Dat is wel correct wat je nu zegt ja. je gaat er hier dan wel van uit dat je 'wensen' wel 'klein' blijven. Kijk zou ik wensen hebben die in verhouding ook veel duurder dan blijft het gelijk, alleen praten we dan over een ander 'niveau' als je begrijpt wat ik bedoel.

Daarom ben ik ook blij dat ik gelukkig ben met de dingen die ik heb en die ik me kan permitteren, en dat ik niet ongelukkig wordt van dingen die ik niet kan. :)
pi_146813224
quote:
1s.gif Op woensdag 19 november 2014 06:21 schreef hvan het volgende:

[..]

Sloop de crisis :')
Heb ik me ook voor aangemeld, ik kan inderdaad een tientje of 5 besparen per maand, maar of dat nou de juiste besparingen zijn betwijfel ik. Compleet uitgeklede pakketten krijg je. Dus totaal niet interessant.
Die laatste zin was maar een garpje.
Ik heb die site nog nooit bekeken, jij blijkbaar wel :')
pindazakje
pi_146813467
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 09:49 schreef tnatnuocca het volgende:
Het gevoel dat ik een 5serie contant kan aftikken geeft me een fijn gevoel voor de rest aanschouw ik graag andersmans auto's en rij ik dus een 10 jaar oude auto die het prima doet (mede doordat ik ook op loopafstand woon van mijn werk).
Een '04 M5 is ook nog steeds erg lekker, niks mis mee!
pindazakje
pi_146815512
Sparen gaan bij mij automatisch, niet dat ik zoveel verdien maar ik heb gewoon weinig behoefte om erg veel geld uit te geven.
Blijven sparen dus, komt ooit erg goed uit.
pi_146816480
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 16:09 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dat is wel correct wat je nu zegt ja. je gaat er hier dan wel van uit dat je 'wensen' wel 'klein' blijven. Kijk zou ik wensen hebben die in verhouding ook veel duurder dan blijft het gelijk, alleen praten we dan over een ander 'niveau' als je begrijpt wat ik bedoel.

Daarom ben ik ook blij dat ik gelukkig ben met de dingen die ik heb en die ik me kan permitteren, en dat ik niet ongelukkig wordt van dingen die ik niet kan. :)
Dat had ik er inderdaad voor het gemak even niet bij gezet.
Ik doel inderdaad op de wensen met standaardprijzen, zoals een dagje Efteling of een avondje bioscoop ofzo. Als je wensen een stuk duurder zijn (een etentje gaat meteen naar De Librije), dan blijft het verhoudingsgewijs hetzelfde natuurlijk.
Schip ahoy!
pi_146816857
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 november 2014 22:34 schreef hvan het volgende:

[..]

Ze verdienen nog meer bedoel je?
Nee met 3000 netto lukt dat ook
pi_146817056
quote:
11s.gif Op woensdag 19 november 2014 10:53 schreef Groepfunder het volgende:
Wie alleen woont is duurder uit dan iemand die samen woont met iemand die ook een voltijd inkomen heeft.
Ligt eraan hoe je het interpreteert, ik spaar veel meer als ik alleen ben dan wanneer ik in een relatie zit.
Dan ga je toch al sneller uiteten, weekendjes weg, etc. Ik weet zeker dat wanneer ik had samengewoond ik nooit had gehad wat ik nu heb.
pi_146819483
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 19:06 schreef TheStranger1158 het volgende:
Dan ga je toch al sneller uiteten, weekendjes weg, etc. Ik weet zeker dat wanneer ik had samengewoond ik nooit had gehad wat ik nu heb .
Je bedoelt qua spaargeld? Bij samenwonen deel je toch de lasten en heb je meestal 2 inkomens.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 19-11-2014 22:41:56 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_146819539
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 20:08 schreef blomke het volgende:

[..]

Je bedoelt qua spaargeld? Bij samenweonen deel je toch de lasten en heb je meestal 2 inkomens.
Spaargeld ja, met zijn 2en draai je er meer door dan alleen is mijn standpunt.
pi_146820125
in feite meer dan1 miljoen euro, omdat je het dan in ieder geval een tijdje onafhankelijk van de overheid kunt uitzitten evt wat achter de hand hebt om bijvoorbeeld een eigen bedrijfje te beginnen , je hoeft je geen zorgen te maken om geld. Helaas in dit land kun je beter niets hebben , want dan krijg je dikke uitkeringen en allemaal toeslagen.

Als je een goede baan hebt en je wilt gewoon wat achter de hand voor nood, dank denk ik aan 100.000 euro. Je hebt een buffertje voor calamiteiten en je kunt het een paar jaar uitzingen in geval van nood. Minder lijkt me niet verstandig.
pi_146821053
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 19:06 schreef TheStranger1158 het volgende:

[..]

Ligt eraan hoe je het interpreteert, ik spaar veel meer als ik alleen ben dan wanneer ik in een relatie zit.
Dan ga je toch al sneller uiteten, weekendjes weg, etc. Ik weet zeker dat wanneer ik had samengewoond ik nooit had gehad wat ik nu heb.
Huisvesting, gas, licht, water, lokale belastingen, internet, aansprakelijkheids- en inboedelverzekering, vaste telefonie ... daarop bespaar je allemaal 50%. En dat weekendje weg? Ik ga vanaf morgen een paar dagen op vakantie. Denk je dat mijn eenpersoonshotelkamer goedkoper is dan jullie tweepersoonskamer? Als dat al zo is, dan is het verschil verwaarloosbaar. Al die extratjes die jij opnoemt, zijn optioneel.
pi_146832410
We hebben niet echt een buffer. We reserveren een bepaald bedrag van de inkomsten voor de uitgaven van die maand, en schrijven de rest over naar onze investeringsrekeningen. Mocht er een noodzaak zijn om geld uit te geven wanneer er geen binnen komt, gebruiken we de krediet kaart wel. Na een maandje zouden er terug voldoende inkomsten moeten zijn. Indien dat niet voldoende is, spreken we de meest liquide middelen aan.

Wij sparen/investeren meestal tussen 66% and 85% van ons inkomen, zonder daar veel voor te moeten laten. Onze grootste uitgaven zijn huur en vliegtuigtickets. Weinig materiele behoeften hebben en slim inkopen doet veel.

33 keer jaaruitgaven lijkt ons voldoende. Als we daarboven zitten, gaan we waarschijnlijk iets ala ingenieurs zonder grenzen doen (vrijwilgerswerk).
  donderdag 20 november 2014 @ 09:25:21 #232
431030 BlackEyedAngel
Allergic to morons and idiots.
pi_146833965
Minimaal 3x maandlasten als reserve
It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness, that is life.
pi_146835148
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 03:47 schreef koentje123 het volgende:
We hebben niet echt een buffer. We reserveren een bepaald bedrag van de inkomsten voor de uitgaven van die maand, en schrijven de rest over naar onze investeringsrekeningen. Mocht er een noodzaak zijn om geld uit te geven wanneer er geen binnen komt, gebruiken we de krediet kaart wel. Na een maandje zouden er terug voldoende inkomsten moeten zijn. Indien dat niet voldoende is, spreken we de meest liquide middelen aan.

Wij sparen/investeren meestal tussen 66% and 85% van ons inkomen, zonder daar veel voor te moeten laten. Onze grootste uitgaven zijn huur en vliegtuigtickets. Weinig materiele behoeften hebben en slim inkopen doet veel.

33 keer jaaruitgaven lijkt ons voldoende. Als we daarboven zitten, gaan we waarschijnlijk iets ala ingenieurs zonder grenzen doen (vrijwilgerswerk).
Nice, klinkt goed :)
Hoe lang 'moet je nog' voor je je doel bereikt?
  Moderator donderdag 20 november 2014 @ 10:43:35 #234
16180 crew  CoolGuy
pi_146835515
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 20:44 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Huisvesting, gas, licht, water, lokale belastingen, internet, aansprakelijkheids- en inboedelverzekering, vaste telefonie ... daarop bespaar je allemaal 50%. En dat weekendje weg? Ik ga vanaf morgen een paar dagen op vakantie. Denk je dat mijn eenpersoonshotelkamer goedkoper is dan jullie tweepersoonskamer? Als dat al zo is, dan is het verschil verwaarloosbaar. Al die extratjes die jij opnoemt, zijn optioneel.
Ja, zijn optioneel, maar feit blijft wel dat ik, -ik merk dat nu ik sinds een half jaar weer een vriendin heb- meer uitgeef met zn 2en dan alleen. In je eentje ga je toch wat minder snel uit eten bijvoorbeeld. Of minder snel naar de bios, of naar een jacuzzi, of weet ik veel wat.

Dus hoewel je, als je samenwoont, de vaste lasten wel deelt, en je daar bespaard, geef je aan de andere kant weer meer uit omdat je vaker samen wat gaat doen wat geld kost. Tenminste, zo werkt dat bij mij dan. Volgens mij zegt hij dat hij per saldo, als hij de vaste lasten-besparingen afzet tegen wat hij per jaar meer uitgeeft aan 'optionele' dingen, hij dan per saldo meer geld kwijt is als ie met zn 2en is, dan als ie alleen is.

Nou, daar is iets voor te zeggen natuurlijk.
pi_146835980
quote:
10s.gif Op woensdag 19 november 2014 16:52 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Die laatste zin was maar een garpje.
Ik heb die site nog nooit bekeken, jij blijkbaar wel :')
Sorry, het spijt me :')
pi_146838595
Spaar 200 pm voor dochter, 300 aan buffer minimaal..zou meer willen sparen...denk dat een buffer van 10K wel minimaal moet zijn...zelf dacht ik aan 6 x minimaal vaste lasten...dan zit je wel veilig..
pi_146841155
Houden jullie dat ook bij in excel?
Ik zie nu al voor het 3de jaar op een rij dat mijn inkomsten stijgen en mijn uitgaven dalen.
Dit terwijl ik naar mijn mening niets hoef te laten.
Spaar nu ¤1500 p.m.

Wat belachelijk veel is. Toen ik klaar was met afstuderen had ik praktisch niet meer en nu zit ik boven de 40k in 2,5 jaar. Waarbij ik in het eerste jaar wat achtergestelde aankopen zoals kleren, nieuwe pc en een goedkope auto gekocht heb.

[ Bericht 36% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 20-11-2014 14:38:05 ]
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_146845825
Wij houden zelf (2 volwassenen) het volgende aan als "disasterbuffer". Mochten wij onze baan verliezen door wat voor reden dan ook (let op, 1 salaris kan alles dekken) dan kunnen wij in ieder geval een jaar bufferen + WW. Bijstand hoef je niet bij aan te kloppen met een vermogen van meer dan 6000 euro, dus dit ga je dan ook echt opmaken:

Voorbeeld:
1 Jaar woning (850 x 12 = 10200)
1 Jaar gdas/licht/water (150 x 12 = 1800)
1 Jaar verzekeringen huis (15 x 12 = 180)
1 Jaar zorgverzekering (210 x 12 = 2520)
1 Jaar huishoudpot (500 x 12 = 6000)
1 Jaar autoverzekering/apk/gebreken (150 x 12 = 1800)
Defecten apparatuur (2500)
-------------------------------------------- +
25000,00 EURO

Dus voor onze situatie houden wij dit bedrag aan. Nu hebben wij dit bedrag niet in 1 jaar bij elkaar gesprokkeld, maar wij hebben ons nu ongeveer 2 jaar de tijd gegeven. Daarnaast sparen wij ook nog LOS van dit bedrag voor bijvoorbeeld vakanties of grotere aankopen; niet te vergeten: genieten van het leven.
pi_146848754
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 20:44 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Je vergeet hier de vrouw die vaker op vakantie wil dan ik, de vrouw die een tweede auto wil, de vrouw die allemaal dingen wil kopen die je niet nodig hebt, etc
pi_146851839
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 19:02 schreef TheStranger1158 het volgende:

[..]

Je vergeet hier de vrouw die vaker op vakantie wil dan ik, de vrouw die een tweede auto wil, de vrouw die allemaal dingen wil kopen die je niet nodig hebt, etc
Is op te lossen met een paar ferme klappen lijkt me.
pindazakje
pi_146853709
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 20:39 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Is op te lossen met een paar ferme klappen lijkt me.
Eenschhhh
pi_146856406
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 14:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik zie nu al voor het 3de jaar op een rij dat mijn inkomsten stijgen en mijn uitgaven dalen.
Spaar nu ¤1500 p.m.

Wat belachelijk veel is. Toen ik klaar was met afstuderen had ik praktisch niet meer en nu zit ik boven de 40k in 2,5 jaar. Waarbij ik in het eerste jaar wat achtergestelde aankopen zoals kleren, nieuwe pc en een goedkope auto gekocht heb.
Herkenbaar. Op een gegeven moment was ik (en ben ik nog steeds) verzadigd met materiële zaken zoals huis en auto's. Ik zoek het nu ergens anders in.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 21 november 2014 @ 01:17:23 #243
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_146860057
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 17:06 schreef dudewhereismycar het volgende:
Wij houden zelf (2 volwassenen) het volgende aan als "disasterbuffer". Mochten wij onze baan verliezen door wat voor reden dan ook (let op, 1 salaris kan alles dekken) dan kunnen wij in ieder geval een jaar bufferen + WW. Bijstand hoef je niet bij aan te kloppen met een vermogen van meer dan 6000 euro, dus dit ga je dan ook echt opmaken:

Voorbeeld:
1 Jaar woning (850 x 12 = 10200)
1 Jaar gdas/licht/water (150 x 12 = 1800)
1 Jaar verzekeringen huis (15 x 12 = 180)
1 Jaar zorgverzekering (210 x 12 = 2520)
1 Jaar huishoudpot (500 x 12 = 6000)
1 Jaar autoverzekering/apk/gebreken (150 x 12 = 1800)
Defecten apparatuur (2500)
-------------------------------------------- +
25000,00 EURO

Dus voor onze situatie houden wij dit bedrag aan. Nu hebben wij dit bedrag niet in 1 jaar bij elkaar gesprokkeld, maar wij hebben ons nu ongeveer 2 jaar de tijd gegeven. Daarnaast sparen wij ook nog LOS van dit bedrag voor bijvoorbeeld vakanties of grotere aankopen; niet te vergeten: genieten van het leven.
Wat voor koekblik rij je voor 150 euro per maand?
pi_146860408
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 14:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Spaar nu ¤1500 p.m.

Jup.Ik houd mijn uitgaven en inkomsten bij sinds 2005. Mijn uitgaven zijn gedurende die periode jaarlijks gedaald (zonder inflatie mee te rekenen) , terwijl mijn inkomsten ook jaarlijks omhoog gingen.

Vanaf een 200k, gaat interest/dividend/meerwaarde serieus meetellen...
Daar zit jij aan dit tempo binnen 10 jaar. (In de praktijk veel sneller, omdat je loon omhoog gaat).
pi_146874657
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 22:50 schreef blomke het volgende:

[..]

Herkenbaar. Op een gegeven moment was ik (en ben ik nog steeds) verzadigd met materiële zaken zoals huis en auto's. Ik zoek het nu ergens anders in.
In seksclubs?
pindazakje
pi_146877387
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2014 01:17 schreef leolinedance het volgende:
Wat voor koekblik rij je voor 150 euro per maand?
Oude Peugeot Partner gaat prima.

quote:
11s.gif Op vrijdag 21 november 2014 18:05 schreef Hyaenidae het volgende:
seksclubs?
Zoiets. Maar dan kleinschaliger. Verder doe ik veel voor dieren.
  vrijdag 21 november 2014 @ 19:55:52 #247
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_146878388
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 19:29 schreef blomke het volgende:

[..]

Oude Peugeot Partner gaat prima.

Maar dat wil je niet.
pi_146878687
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 19:55 schreef leolinedance het volgende:

Maar dat wil je niet.
Waarom niet? Afgezien van het feit dat auto's me net zoveel interesseren als het betaalde voetbal (-273,15 graden), vind ik het een heel praktische auto: veel ruimte om je zooi mee te vervoeren, zit en rijdt lekker en niet duur qua verzekringen, onderhoud en energieverbruik.

Voor m'n werk rijd ik wel eens in een Audi A4, maar dat vind ik echt niet zo lekker rijden. Om over de VW Tourain (of zo) maar te zwijgen.
  vrijdag 21 november 2014 @ 20:18:35 #249
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_146879101
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 20:05 schreef blomke het volgende:

[..]

Waarom niet? Afgezien van het feit dat auto's me net zoveel interesseren als het betaalde voetbal (-273,15 graden), vind ik het een heel praktische auto: veel ruimte om je zooi mee te vervoeren, zit en rijdt lekker en niet duur qua verzekringen, onderhoud en energieverbruik.

Voor m'n werk rijd ik wel eens in een Audi A4, maar dat vind ik echt niet zo lekker rijden. Om over de VW Tourain (of zo) maar te zwijgen.
Ik denk dat die Audi A4 dan lekke banden had ofzo :')
  Moderator vrijdag 21 november 2014 @ 21:45:22 #250
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_146882782
Jezus. Klasse rijden niet waarderen :') ! Ik reed een splinternieuwe VW passat! Wat een weelde!
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')