abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146607623
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:34 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Ik zou me als Anti-Piet zoveel mogelijk distantiëren van die kneus.
Het enige wat hij doet is een betere zaak maken voor de Pro-Pieten.
De wereld is dan ook niet onverdeeld in pro's en anti's.

Ik heb bijvoorbeeld niks tegen Zwarte Piet maar zou er geen moeite mee hebben als het Pietenkorps wordt uitgebreid met andersgekleurden.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_146607636
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:44 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Maar moeten we dan voor ieder klein dingetje wat eventueel als "vervelend" beschouwt kan worden gelijk iets aanpassen? Dan blijven we toch bezig?
Het is niet eventueel. Daarnaast passen we regelmatig zaken aan omdat het als vervelend beschouwt kan worden of zo wordt.
Fuck the EBU
  donderdag 13 november 2014 @ 12:49:51 #183
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_146607648
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:47 schreef Rockefellow het volgende:
Ik vind het opvallend dat het tegenkamp Zwarte Piet als dom probeert neer te zetten.
Waarom? Zo was ie ook. Een dom klunzig helpertje.
Dat is ie inmiddels wat minder.
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
pi_146607651
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:47 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Maar als een neger een neger zo voorstelt mag het wel? Als een neger een blank fictief figuur als dom neerzet is dat dan ook gelijk racistisch?
Een andere ras als dom neerzetten is wat mij betreft niet eens racistisch. Van racisme kun je pas spreken als er sprake is van uitsluiting. Daarom is Zwarte Piet ook niet racistisch. Wel kan het kwetsend en beledigend overkomen. Sterker nog, ik kan me goed voorstellen dat het kwetsend en beledigend overkomt en daarom vind ik best dat we de kleuren kunnen aanpassen.
pi_146607653
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:47 schreef Rockefellow het volgende:
Ik vind het opvallend dat het tegenkamp Zwarte Piet als dom probeert neer te zetten.
Ik begrijp van mijn nichtje dat Zwarte Piet gisteren een gat in de boot maakte toen hij een portret van Diewertje probeerde op te hangen.

Dat vind jij slim?
  donderdag 13 november 2014 @ 12:50:28 #186
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_146607664
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:46 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

Een blanke die een neger zo voorstelt ja. Of denk je dat hij die rol kreeg omdat 'we' in die tijd zo positief over donkere mensen dachten?
Ah, het bekende "blackface" argument. Je bent je ervan bewust dat dat hier in Nederland nooit heeft gespeeld?

Hij kreeg die rol omdat het een overblijfsel was van de boeman, de demon. Bij ons werd hij menselijker, in andere gebieden meer duivelsachtig.

Is Zwarte Piet nu een boeman? Nee. Waarom is het dan racisme?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_146607665
quote:
7s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:42 schreef Yesse het volgende:

[..]

:') Het gaat er juist niet om wat een individu er van vindt of bij denkt. Ik zeg nergens dat iedereen zwarte piet als racistisch ziet. Sterker nog, ik heb aangehaald dat ik denk dat 90% van de mensen het als niet racistisch ervaart. Maar er zijn groepen die dit wel doen waardoor een, welliswaar kleine, groep mensen hier vervelende problemen door ervaart. Aangezien de verandering in mijn ogen zo miniem is vind ik het een logisch gevolg dat we dit dan aanpassen aan een wat breder geaccepteerd beeld.
Die vervelende problemen bestaan uit het aangesproken worden met zwarte piet? Dat hoorde ik Quinsy namelijk eens als argument nemen om zijn beweging te beginnen. Jeetje, je wordt geassocieerd met een populair sprookjesfiguur. Gelukkig krijgt de rest van de bevolking nooit te maken met (negatieve) vergelijkingen. Een beetje volwassen persoon legt zoiets naast zich neer. Ik lig er niet meer wakker van als iemand me "kankerpot" noemt bijvoorbeeld.
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
  donderdag 13 november 2014 @ 12:50:30 #188
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_146607666
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:49 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

De wereld is dan ook niet onverdeeld in pro's en anti's.

Ik heb bijvoorbeeld niks tegen Zwarte Piet maar zou er geen moeite mee hebben als het Pietenkorps wordt uitgebreid met andersgekleurden.
Dan kunnen we elkaar de hand schudden :)
L'Amour menaçant:
  Redactie Sport donderdag 13 november 2014 @ 12:51:15 #189
274204 crew  Mexicanobakker
pi_146607691
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:50 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik begrijp van mijn nichtje dat Zwarte Piet gisteren een gat in de boot maakte toen hij een portret van Diewertje probeerde op te hangen.

Dat vind jij slim?
Fictieve figuren in kinderseries doen vrijwel zonder uitzondering domme dingen.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_146607705
quote:

[..]

Dat vind jij slim?
Er was ook een Zwarte Piet die de idioterie daarvan inzag en het boren in de boot verbood.

Oftewel, er zijn verschillen in IQ onder de Zwarte Pieten, net als bij echte mensen.
  donderdag 13 november 2014 @ 12:51:51 #191
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_146607715
quote:

[..]

Dat vind jij slim?
Zonder de klunzigheid is er natuurlijk ook geen grappig verhaal he ;)
L'Amour menaçant:
pi_146607725
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:50 schreef Fascination het volgende:

[..]

Die vervelende problemen bestaan uit het aangesproken worden met zwarte piet? Dat hoorde ik Quinsy namelijk eens als argument nemen om zijn beweging te beginnen. Jeetje, je wordt geassocieerd met een populair sprookjesfiguur. Gelukkig krijgt de rest van de bevolking nooit te maken met (negatieve) vergelijkingen. Een beetje volwassen persoon legt zoiets naast zich neer. Ik lig er niet meer wakker van als iemand me "kankerpot" noemt bijvoorbeeld.
http://gregshapiro.nl/con(...)-may-i-speak-defense Greg Shapiro legt het beter uit, naar mijn mening.
Fuck the EBU
pi_146607747
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:47 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Maar als een neger een neger zo voorstelt mag het wel? Als een neger een blank fictief figuur als dom neerzet is dat dan ook gelijk racistisch?
Ligt eraan. Maar het staat wel vast dat we toen dachten dat Afrikanen een soort kruising tussen mensen en apen waren. Kijk maar naar de strips van Kuifje, Suske en Wiske en Sjors en Sjimmie die zijn nog niet eens zo heel oud.
pi_146607767
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:49 schreef Ang3l het volgende:

[..]

Waarom? Zo was ie ook. Een dom klunzig helpertje.
Dat is ie inmiddels wat minder.
Het is nu veel minder, sinterklaas is de dombo nu.
pi_146607769
Negers lachen natuurlijk ook niet om de films van bijvoorbeeld Sascha Baron Cohen, waarin Kazachstan als een compleet achterlijk land werd neergezet.
pi_146607772
quote:
6s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:51 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Er was ook een Zwarte Piet die de idioterie daarvan inzag en het boren in de boot verbood.

Oftewel, er zijn verschillen in IQ onder de Zwarte Pieten, net als bij echte mensen.
IQ hangt vermoedelijk samen met de mate van zwartheid....
  donderdag 13 november 2014 @ 12:55:09 #197
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_146607804
quote:
6s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:53 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

IQ hangt vermoedelijk samen met de mate van zwartheid....
Kijkend naar IQ distributiekaarten, is er inderdaad een correlatie.
pi_146607812
Maar stel dat er een film wordt gemaakt waarin er één zwart personage voorkomt dat een dom knechtje is, is dat volgens de anti-pieten dan ook racistisch van de filmmaker?
pi_146607833
quote:
10s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:55 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Kijkend naar IQ distributiekaarten, is er inderdaad een correlatie.
Ik maakte een grapje, maar jij maakt er weer iets ranzigs racistisch van.

Jammer is dat.
pi_146607840
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:43 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat gaat om 3 mensen ofzo, de mening die ik juist erg veel "hoor" is dat roetveegpieten of kleurpieten(erbij) meer dan prima zouden zijn. Ik hoor zelfs mensen die zeggen dat alleen die rode lippen en oorbellen e.d. al genoeg zal zijn, dat samen met het weer echt zwart maken van het gezicht. Ook heb ik van veel mensen gelezen dat ze een geleidelijke verandering ook prima vinden.

Zodra er dus wel degelijk een verandering komt zullen degene die echt helemaal geen piet willen roependen in de woestijn zijn. Het overgrote deel van het anti-pieten kamp wil helemaal niet dat piet verdwijnt, maar veranderd. Dan blijven er nog een handjevol gekken over zonder enige steun.

Bij het pro-pieten kamp zie ik die nuance niet, daar is de inzet alleen maar piet blijft zoals hij nu is, is er geen enkele bewegingsruimte. Met als enige argument dat het traditie is, waarbij echt iedereen inmiddels wel weet dat het hulpje van sinterklaas zo veranderlijke is geweest als het weer altijd.
Dat is anders niet wat ik uit de artikelen haal waarin ze hun statement maken. Of wat er gezegd wordt voor de camera.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 13 november 2014 @ 12:57:19 #201
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_146607859
quote:
15s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:56 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik maakte een grapje, maar jij maakt er weer iets ranzigs racistisch van.

Jammer is dat.
Het noemen van feiten is racisme, ik weet het. ;(
  donderdag 13 november 2014 @ 12:57:36 #202
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_146607868
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:53 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Het is nu veel minder, sinterklaas is de dombo nu.
Ja duh. Die moet ook wel weten dat als ie harde werkers wil hebben dat ie dan Pool-Pietjes moet nemen! ;) En die dan natuurlijk in t zwart betalen :P

:o

;)

(grapje natuurlijk, voordta ik vanalles naar mijn kop geslingerd krijg)
L'Amour menaçant:
pi_146607881
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:57 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Het noemen van feiten is racisme, ik weet het. ;(
IQ is een dubieuze graadmeter omdat het is op te krikken middels oefening.
pi_146607899
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:57 schreef Ang3l het volgende:

[..]

Ja duh. Die moet ook wel weten dat als ie harde werkers wil hebben dat ie dan Pool-Pietjes moet nemen! ;) En die dan natuurlijk in t zwart betalen :P

:o

;)

(grapje natuurlijk, voordta ik vanalles naar mijn kop geslingerd krijg)
Van mij zul je geen dingen naar je kop geslingerd krijgen, over een non issue als dit kun je alleen maar grapjes maken. :P
  donderdag 13 november 2014 @ 12:58:38 #205
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_146607904
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:58 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

IQ is een dubieuze graadmeter omdat het is op te krikken middels oefening.
Dat is exact waarom ik correlatie zei. Dat leek me eigenlijk pijnlijk duidelijk.
  donderdag 13 november 2014 @ 12:59:58 #206
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_146607942
quote:
6s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:53 schreef Nielsch het volgende:
Negers lachen natuurlijk ook niet om de films van bijvoorbeeld Sascha Baron Cohen, waarin Kazachstan als een compleet achterlijk land werd neergezet.
Mensen moeten eens leren wat meer zelfspot te krijgen en een dikkere huid.
Alhoewel t wel irritant kan zijn als jouw minderheid continu t pispaaltje is.

Er zijn dagen (meer dan gemiddeld) dat ik erg harde homo-grapjes zelf kan maken en ook grapjes van anderen kan waarderen en mee kan lachen. Er zijn ook dagen dat ik me er wel aan stoor als iemand weer eens "no homo" groept of "dat is ZO gay" gebruikt om aan te duiden dat iets stom of slecht is.

Soms is t niet erg om mensen even op dat laatste feit te wijzen.
De manier waarop dat bij ZP gebeurd is echter niet heel gelukkig gekozen. En te halsstarrig.
L'Amour menaçant:
pi_146607948
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:33 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nogmaals, de discussie staat of valt niet met Quinsy. Hoewel ik begrijp dat je dat beeld graag wil scheppen.
In het begin stond of viel de discussie bij Quinsy, hij is als 'kunstenaar' begonnen met de aanklacht 'Zwarte Piet' is racisme.

Het groepje om Quinsy heen kan het inderdaad nu inderdaad zonder hem af. Sunny Bergman, Anouk, mensen die een slavernijschadeclaim willen etc.

Jij doet alsof Quinsy niet belangrijk is in deze discussie, dat is ook gewoon onzin.
pi_146608004
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:00 schreef luxerobots het volgende:

[..]

In het begin stond of viel de discussie bij Quinsy, hij is als 'kunstenaar' begonnen met de aanklacht 'Zwarte Piet' is racisme.

Het groepje om Quinsy heen kan het inderdaad nu inderdaad zonder hem af. Sunny Bergman, Anouk, mensen die een slavernijschadeclaim willen etc.

Jij doet alsof Quinsy niet belangrijk is in deze discussie, dat is ook gewoon onzin.
Quinsy is niet de aanvoerder van de tegenstanders.
pi_146608031
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:02 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Quinsy is niet de aanvoerder van de tegenstanders.
Heb ik nooit gezegd.
pi_146608064
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:00 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het probleem is vooral dat de pro-Pieten (bij gebrek aan een beter woord) direct de Quinsy-kaart trekken in de discussie.

Wanneer je voorstelt om naast ZP ook Gekleurde Pieten te laten meelopen tijdens de intocht, krijg je als antwoord dat Quinsy dat niet wil.

Wat de fuck heb ik ermee te maken wat die Quinsy wil?
pi_146608108
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:03 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Heb ik nooit gezegd.
Het clubje anti-pieten komt op mij over als een ongeregeld zootje, die een gemeenschappelijk punt hebben. Gisteren pijnlijke televisie, Quinsy wil niet praten met Pownews, Quinsy wil de dialoog niet aangaan.

Het wordt hier de pro-pieten kwalijk genomen dat er veel vuile reacties tussen zitten. Eens. Maar het komt ook omdat het een gigantische groep is. Bijna de hele Nederlandse samenleving, logisch dat daar meer foute mensen tussen zitten.
  donderdag 13 november 2014 @ 13:06:48 #212
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_146608128
quote:
7s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:52 schreef Yesse het volgende:

[..]

http://gregshapiro.nl/con(...)-may-i-speak-defense Greg Shapiro legt het beter uit, naar mijn mening.
Da's idd best een mooie. :Y
L'Amour menaçant:
pi_146608248
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:17 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

Oneens. Ze gedragen zich nog steeds als clowns die kunstjes doen en domme acties doen.(zoals gastjes boren in een boot)
Dat is commedy. Of vind je Fresh prince ook racistisch omdat daar ook nadruk gelegd wordt op bepaald stereotype gedrag?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_146608253
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:06 schreef Ang3l het volgende:

[..]

Da's idd best een mooie. :Y
Nogmaals, zolang de Amerikanen een nationale feestdag hebben voor een man die duizenden native Americans naar Europa bracht als slaaf, zijn mannen liet jagen op native Americans voor de lol, de handen van tienduizenden native Americans afhakte wanneer ze hem niet genoeg goud brachten, 9 jarige native American meisjes als hoer liet opdraven voor zijn mannen en zorgde voor hongersnood en ziektes waaraan 3-5 miljoen native Americans zijn gestorven moeten Amerikan gewoon hun bek houden.
  donderdag 13 november 2014 @ 13:10:56 #215
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_146608276
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:06 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het clubje anti-pieten komt op mij over als een ongeregeld zootje, die een gemeenschappelijk punt hebben. Gisteren pijnlijke televisie, Quinsy wil niet praten met Pownews, Quinsy wil de dialoog niet aangaan.

Het wordt hier de pro-pieten kwalijk genomen dat er veel vuile reacties tussen zitten. Eens. Maar het komt ook omdat het een gigantische groep is. Bijna de hele Nederlandse samenleving, logisch dat daar meer foute mensen tussen zitten.
Het pro-pieten kamp is voor een racist inderdaad makkelijk om bij aan te sluiten. Dus de meest erge reacties zul je in dit kamp lezen. Mee eens.

Ik ben van de Je zoekt t maar uit ZP fractie.
De Doe water bij elkaars wijn en feest samen door fractie.
De Stel je gvd niet zo aan als kleine kinderen en feest met de kinderen al is t zwart bruin groen geel of pinmpelpaars who de fuck cares fractie.

*O* oO/ *G*

Misschien moeten we dat eens doen.
Aan kinderen vragen: Wat vind jij eigenlik een gezellige kleur voor Piet?
Natuurlijk voorzichtig, om niet z'n cover omver te blazen ;)

Ik denk persoonlijk dat er hele bonte pietjes uitkomen als we het vragen aan degenen voor wie we dit feest houden. Inclusief zwart. Inclusief bruin. Inclusief wit. Geel. Rood. En da's prima.
L'Amour menaçant:
  donderdag 13 november 2014 @ 13:11:52 #216
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_146608304
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:10 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Dat is commedy. Of vind je Fresh prince ook racistisch omdat daar ook nadruk gelegd wordt op bepaald stereotype gedrag?
Nee, want dat zijn negers. Die mogen dat. :)
pi_146608309
quote:
6s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:10 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Nogmaals, zolang de Amerikanen een nationale feestdag hebben voor een man die duizenden native Americans naar Europa bracht als slaaf, zijn mannen liet jagen op native Americans voor de lol, de handen van tienduizenden native Americans afhakte wanneer ze hem niet genoeg goud brachten, 9 jarige native American meisjes als hoer liet opdraven voor zijn mannen en zorgde voor hongersnood en ziektes waaraan 3-5 miljoen native Americans zijn gestorven moeten Amerikan gewoon hun bek houden.
Ehhhh:
quote:
As an American, I know I’m hardly one to criticize. Our nation’s capital has a football team named after Native Americans’ skin color, and the team owners’ response is ‘What’s offensive about that?’ And yes, America has Santa Claus and Elves – which may be offensive to obese people and short people (as many Dutch people have replied on Twitter). More to the point: many Dutch people have pointed out that they should not have to change their time-honored traditions to accommodate politically correct newcomers like me.
Lees vooral het hele stuk.
Fuck the EBU
pi_146608325
quote:
7s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:12 schreef Yesse het volgende:

[..]

Ehhhh:

[..]

en toch houdt ie ondanks dat "zelfbesef" zijn bek niet.
pi_146608348
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:33 schreef Kaneelstokje het volgende:

En blackface is iets dat in Nederland nooit bestaan heeft, dus natuurlijk kijken wij er anders tegenaan dan Amerikanen. Gelukkig, want in Amerika zijn ze helemaal debiel geworden wat dat betreft.

Wat is dan het werkelijke verschil tussen die originele zwarte piet en een blackface?

Blackface is ook een toneelstukje, waarbij er een karikatuur van een donker iemand wordt neergezet.
Ik vind het verschil tussen blackface en zwarte piet niet zo bar groot, zeer zeker niet als we naar de vroegere piet kijken die de ouderen hier gewoon hebben meegemaakt.

Ook de blackface had positieve eigenschappen, de zwarte cultuur werd er zelfs populairder door. Mensen die ernaar gingen kijken gingen niet om gezamelijk even een paar kruisen te laten branden, maar gewoon voor een gezellig avondje met het gezin. Mensen zagen er eerst helemaal geen kwaad in.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  donderdag 13 november 2014 @ 13:13:42 #220
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_146608349
quote:
6s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:10 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Niet mee eens. Ja het geeft aan dat ze hypocriet zijn, maar zeggen "Ja maar hij doet t ook" is net zo kinderachtig als de heele ZP discussie bij elkaar.

Overigens, als je t gelezen had, dan had je gelezen dat deze Amerikaan (die in NL woont) de hypocrisie van de States zelf al aanhaalt met o.a. de Red Sox.

Maar je hebt t niet gelezen he?
L'Amour menaçant:
pi_146608359
quote:
6s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:12 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Fijn he, vrijheid van meningsuiting?
Fuck the EBU
  donderdag 13 november 2014 @ 13:14:34 #222
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_146608374
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:13 schreef Ang3l het volgende:

[..]

Niet mee eens. Ja het geeft aan dat ze hypocriet zijn, maar zeggen "Ja maar hij doet t ook" is net zo kinderachtig als de heele ZP discussie bij elkaar.

Overigens, als je t gelezen had, dan had je gelezen dat deze Amerikaan (die in NL woont) de hypocrisie van de States zelf al aanhaalt met o.a. de Red Sox.

Maar je hebt t niet gelezen he?
*red skins
  donderdag 13 november 2014 @ 13:15:13 #223
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_146608391
Of is Red Sox nu ook al racisme?
  donderdag 13 november 2014 @ 13:15:29 #224
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_146608403
quote:
6s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:12 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Want je mag als je Amerikaan bent je mond niet opendoen, ook al ben je t oneens met je eigen land en tradities? :?

Not sure if serious.
If so: Stupid.
L'Amour menaçant:
  donderdag 13 november 2014 @ 13:16:52 #225
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_146608444
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:14 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

*red skins
:D Ja ik weet niet zo veel van football. Of baseball. Maar ik zie het logo van t indiaantje zo voor me :')
L'Amour menaçant:
  donderdag 13 november 2014 @ 13:17:13 #226
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_146608455
quote:
10s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:15 schreef Kaneelstokje het volgende:
Of is Red Sox nu ook al racisme?
Ligt er aan. Draagt de kerstman ze? ;)
L'Amour menaçant:
pi_146608479
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:15 schreef Ang3l het volgende:

[..]

Want je mag als je Amerikaan bent je mond niet opendoen, ook al ben je t oneens met je eigen land en tradities? :?

Not sure if serious.
If so: Stupid.
Dit is ook gewoon het niveau van de discussie tot nu toe. We komen er op deze manier niet uit omdat inlevingsvermogen erg lastig blijkt. Daarnaast blijkt lezen erg lastig, want nergens zeggen wij dat we per se anti zijn maar toch wordt je in dit topic gelijk over één kam geschoren met een Quinsy (of hoe heet die gast)...
Fuck the EBU
pi_146608520
http://gregshapiro.nl/con(...)-may-i-speak-defense

Heel erg slecht stuk. Nergens gaat hij inhoudelijk op de zaak in, hij wijst alleen moralistisch met z'n vingertje.

quote:
So please, Nederland, keep Zwarte Piet. Don’t sacrifice this celebration of innocence and joy. But – since more and more of the world is now watching – you do have to explain a few things.
What do I tell my child when she points at the black delivery guy and says ‘Zwarte Piet?’
What do I tell my potential business partner, when Dutch people in a café laugh at him for being offended because he’s black?
What do I tell the rest of the world when the Dutch Prime Minister makes a joke – while hosting President Obama - that black people should love dressing as Zwarte Piet because ‘they don’t have to put on makeup?’
Nergens gaat hij in op de vraag waarom het dan zo erg is om vergeleken te worden met zwarte piet.
pi_146608549
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:43 schreef Kaneelstokje het volgende:

Je zegt letterlijk dat een neger die kinderen bangmaakt racisme is. Dan kun je wel lopen emogiffen, maar het is gewoon zielig als je daadwerkelijk zo denkt.
Als we als kinderschrik een neger kiezen omdat die zo heerlijk vreemd en eng zijn dan mag je dat wel racisme noemen ja ;)

Het gaat hier niet om een neger tussen anderen die als kinderschrik optreed, het gaat hier om het neerzetten van negers als enge kinderschrikken omdat ze vreemd en eng zijn. Dus neger koppelen aan eng, dat is wel degelijk racisme te noemen.

Nu is dat in deze tijd niet meer zo aan de orde, maar zo was het wel.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  donderdag 13 november 2014 @ 13:20:33 #230
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_146608562
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:19 schreef Fascination het volgende:

Heel erg slecht stuk. Nergens gaat hij inhoudelijk op de zaak in, hij wijst alleen moralistisch met z'n vingertje.

[..]

Nergens gaat hij in op de vraag waarom het dan zo erg is om vergeleken te worden met zwarte piet.
Jawel. Het hele slavernij verleden stukje in t begin.
Leek me duidelijk.
L'Amour menaçant:
pi_146608566
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:49 schreef Ang3l het volgende:

[..]

Exact.

Met alle ontstaansverhalen kunnen we niet hard maken dat ZP racisme is. Noch dat ie t niet is.
Dus beide partijen schikken.
Ik wil best schikken. De anti-Pieten mogen van Zwarte Piet maken wat ze willen, alhoewel ik de uitbundige kledij en zijn muts wel leuk vind. Ik wil er maar 1 ding voor terug. Dat Zwarte Piet zwart blijft. ^O^

Alle ontstaansverhaaltjes hebben namelijk 1 gemeenschappelijke deler. Het typetje Zwarte Piet is zwart!

Het zou dan ook erg raar zijn om Zwarte Piet een andere kleur of meerdere andere kleuren te geven omdat er een groepje mensen is die zich om 'een' element in 'een' ontstaansverhaal (waarvan dus totaal niet bewezen is dat dát het ontstaansverhaal van Zwarte Piet is) 'gekwetst' (en ik vraag me af of dat bij alle anti-Pieten zo is) voelen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_146608596
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:20 schreef Ang3l het volgende:

[..]

Jawel. Het hele slavernij verleden stukje in t begin.
Leek me duidelijk.
Oh ja, want zwarte piet is de slaaf van sinterklaas. Oh nee, dat klopt niet.
pi_146608599
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:19 schreef Fascination het volgende:

[..]

Ja want uitgelachen om je huidskleur is prettig :')
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:21 schreef Fascination het volgende:

[..]

Het gaat ook om het perspectief vanuit een buitenstaander...
Fuck the EBU
  donderdag 13 november 2014 @ 13:21:45 #234
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_146608608
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:13 schreef erodome het volgende:

[..]

Wat is dan het werkelijke verschil tussen die originele zwarte piet en een blackface?

Blackface is ook een toneelstukje, waarbij er een karikatuur van een donker iemand wordt neergezet.
Ik vind het verschil tussen blackface en zwarte piet niet zo bar groot, zeer zeker niet als we naar de vroegere piet kijken die de ouderen hier gewoon hebben meegemaakt.

Ook de blackface had positieve eigenschappen, de zwarte cultuur werd er zelfs populairder door. Mensen die ernaar gingen kijken gingen niet om gezamelijk even een paar kruisen te laten branden, maar gewoon voor een gezellig avondje met het gezin. Mensen zagen er eerst helemaal geen kwaad in.
Ten eerste de samenleving. Er waren in onze samenleving geen tot zeer weinig negers aanwezig toen die versie van Piet hier was. Piet was de boeman die kinderen strafte. Is dat een stereotype dat heerste in die tijd?
Hoe is dat hetzelfde als blackface?

En al zou het hetzelfde zijn, waarom is een versie van 50 jaar geleden relevant voor wat nu racisme is?

quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:16 schreef Ang3l het volgende:

[..]

:D Ja ik weet niet zo veel van football. Of baseball. Maar ik zie het logo van t indiaantje zo voor me :')
Begrijpelijk, maar ik hoop toch niet dat je daadwerkelijk dacht: Red Sox, ja. Duidelijk een vuige racistische connotatie hier. Vieze Bostoners :r Een beetje de hoofdstedelingen uithangen :r
  donderdag 13 november 2014 @ 13:22:28 #235
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_146608635
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:20 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ik wil best schikken. De anti-Pieten mogen van Zwarte Piet maken wat ze willen, alhoewel ik de uitbundige kledij en zijn muts wel leuk vind. Ik wil er maar 1 ding voor terug. Dat Zwarte Piet zwart blijft. ^O^

Alle ontstaansverhaaltjes hebben namelijk 1 gemeenschappelijke deler. Het typetje Zwarte Piet is zwart!
Waarom mag alles in deze traditie veranderen, op de kleur na? Waarom deze strohalm, deze halsstarrigheid, dit bijna panische wanhopige?

quote:
Het zou dan ook erg raar zijn om Zwarte Piet een andere kleur of meerdere andere kleuren te geven omdat er een groepje mensen is die zich om 'een' element in 'een' ontstaansverhaal (waarvan dus totaal niet bewezen is dat dát het ontstaansverhaal van Zwarte Piet is) 'gekwetst' (en ik vraag me af of dat bij alle anti-Pieten zo is) voelen.
Je beseft je dat zwarte piet er nu al heel anders uitziet dan in de oorspronkelijike traditie he? Zwate piet is voornamelik bruin ipv zwart al. De oorbellen zijn bijna altijd weg. De grote rode lippen zijn al weg. Het kroespruikje vaak ook. Waarom heb je toen niet gestampvoet? Puur omdat ie Zwarte Piet heet en niet Oorbellen Piet of Rode Lippen Piet? De naam? is dat alles?

Tradities worden gemaakt. Ze ontstaan. Ze groeien.
L'Amour menaçant:
  donderdag 13 november 2014 @ 13:23:06 #236
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_146608651
quote:

[..]

Slaaf. Knecht. Onderdaan. Helper. Werknemer.
What's in a name ;)
L'Amour menaçant:
pi_146608653
quote:
7s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:21 schreef Yesse het volgende:

[..]

Ja want uitgelachen om je huidskleur is prettig :')
We zeggen tegen mensen die verbrand zijn ook wel "hey kreeftje" of tegen mensen die van nature bleek zijn "hey melkfles". Daar moet je toch gewoon tegen kunnen?
  donderdag 13 november 2014 @ 13:23:32 #238
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_146608664
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:21 schreef Kaneelstokje het volgende:

Begrijpelijk, maar ik hoop toch niet dat je daadwerkelijk dacht: Red Sox, ja. Duidelijk een vuige racistische connotatie hier. Vieze Bostoners :r Een beetje de hoofdstedelingen uithangen :r
:D Nou nee ;)
L'Amour menaçant:
pi_146608689
quote:

[..]

Zwarte Piet doet 'vrijwillig' alles wat Sint hem opdraagt.
  donderdag 13 november 2014 @ 13:24:57 #240
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_146608705
quote:
15s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:24 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Zwarte Piet doet 'vrijwillig' alles wat Sint hem opdraagt.
Zou ie een CAO hebben?
L'Amour menaçant:
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')