De wereld is dan ook niet onverdeeld in pro's en anti's.quote:Op donderdag 13 november 2014 12:34 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ik zou me als Anti-Piet zoveel mogelijk distantiëren van die kneus.
Het enige wat hij doet is een betere zaak maken voor de Pro-Pieten.
Het is niet eventueel. Daarnaast passen we regelmatig zaken aan omdat het als vervelend beschouwt kan worden of zo wordt.quote:Op donderdag 13 november 2014 12:44 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Maar moeten we dan voor ieder klein dingetje wat eventueel als "vervelend" beschouwt kan worden gelijk iets aanpassen? Dan blijven we toch bezig?
Waarom? Zo was ie ook. Een dom klunzig helpertje.quote:Op donderdag 13 november 2014 12:47 schreef Rockefellow het volgende:
Ik vind het opvallend dat het tegenkamp Zwarte Piet als dom probeert neer te zetten.
Een andere ras als dom neerzetten is wat mij betreft niet eens racistisch. Van racisme kun je pas spreken als er sprake is van uitsluiting. Daarom is Zwarte Piet ook niet racistisch. Wel kan het kwetsend en beledigend overkomen. Sterker nog, ik kan me goed voorstellen dat het kwetsend en beledigend overkomt en daarom vind ik best dat we de kleuren kunnen aanpassen.quote:Op donderdag 13 november 2014 12:47 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Maar als een neger een neger zo voorstelt mag het wel? Als een neger een blank fictief figuur als dom neerzet is dat dan ook gelijk racistisch?
Ik begrijp van mijn nichtje dat Zwarte Piet gisteren een gat in de boot maakte toen hij een portret van Diewertje probeerde op te hangen.quote:Op donderdag 13 november 2014 12:47 schreef Rockefellow het volgende:
Ik vind het opvallend dat het tegenkamp Zwarte Piet als dom probeert neer te zetten.
Ah, het bekende "blackface" argument. Je bent je ervan bewust dat dat hier in Nederland nooit heeft gespeeld?quote:Op donderdag 13 november 2014 12:46 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Een blanke die een neger zo voorstelt ja. Of denk je dat hij die rol kreeg omdat 'we' in die tijd zo positief over donkere mensen dachten?
Die vervelende problemen bestaan uit het aangesproken worden met zwarte piet? Dat hoorde ik Quinsy namelijk eens als argument nemen om zijn beweging te beginnen. Jeetje, je wordt geassocieerd met een populair sprookjesfiguur. Gelukkig krijgt de rest van de bevolking nooit te maken met (negatieve) vergelijkingen. Een beetje volwassen persoon legt zoiets naast zich neer. Ik lig er niet meer wakker van als iemand me "kankerpot" noemt bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 13 november 2014 12:42 schreef Yesse het volgende:
[..]Het gaat er juist niet om wat een individu er van vindt of bij denkt. Ik zeg nergens dat iedereen zwarte piet als racistisch ziet. Sterker nog, ik heb aangehaald dat ik denk dat 90% van de mensen het als niet racistisch ervaart. Maar er zijn groepen die dit wel doen waardoor een, welliswaar kleine, groep mensen hier vervelende problemen door ervaart. Aangezien de verandering in mijn ogen zo miniem is vind ik het een logisch gevolg dat we dit dan aanpassen aan een wat breder geaccepteerd beeld.
Dan kunnen we elkaar de hand schuddenquote:Op donderdag 13 november 2014 12:49 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De wereld is dan ook niet onverdeeld in pro's en anti's.
Ik heb bijvoorbeeld niks tegen Zwarte Piet maar zou er geen moeite mee hebben als het Pietenkorps wordt uitgebreid met andersgekleurden.
Fictieve figuren in kinderseries doen vrijwel zonder uitzondering domme dingen.quote:Op donderdag 13 november 2014 12:50 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik begrijp van mijn nichtje dat Zwarte Piet gisteren een gat in de boot maakte toen hij een portret van Diewertje probeerde op te hangen.
Dat vind jij slim?
Er was ook een Zwarte Piet die de idioterie daarvan inzag en het boren in de boot verbood.quote:Op donderdag 13 november 2014 12:50 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik begrijp van mijn nichtje dat Zwarte Piet gisteren een gat in de boot maakte toen hij een portret van Diewertje probeerde op te hangen.
Dat vind jij slim?
Zonder de klunzigheid is er natuurlijk ook geen grappig verhaal hequote:Op donderdag 13 november 2014 12:50 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat vind jij slim?
http://gregshapiro.nl/con(...)-may-i-speak-defense Greg Shapiro legt het beter uit, naar mijn mening.quote:Op donderdag 13 november 2014 12:50 schreef Fascination het volgende:
[..]
Die vervelende problemen bestaan uit het aangesproken worden met zwarte piet? Dat hoorde ik Quinsy namelijk eens als argument nemen om zijn beweging te beginnen. Jeetje, je wordt geassocieerd met een populair sprookjesfiguur. Gelukkig krijgt de rest van de bevolking nooit te maken met (negatieve) vergelijkingen. Een beetje volwassen persoon legt zoiets naast zich neer. Ik lig er niet meer wakker van als iemand me "kankerpot" noemt bijvoorbeeld.
Ligt eraan. Maar het staat wel vast dat we toen dachten dat Afrikanen een soort kruising tussen mensen en apen waren. Kijk maar naar de strips van Kuifje, Suske en Wiske en Sjors en Sjimmie die zijn nog niet eens zo heel oud.quote:Op donderdag 13 november 2014 12:47 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Maar als een neger een neger zo voorstelt mag het wel? Als een neger een blank fictief figuur als dom neerzet is dat dan ook gelijk racistisch?
Het is nu veel minder, sinterklaas is de dombo nu.quote:Op donderdag 13 november 2014 12:49 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Waarom? Zo was ie ook. Een dom klunzig helpertje.
Dat is ie inmiddels wat minder.
IQ hangt vermoedelijk samen met de mate van zwartheid....quote:Op donderdag 13 november 2014 12:51 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Er was ook een Zwarte Piet die de idioterie daarvan inzag en het boren in de boot verbood.
Oftewel, er zijn verschillen in IQ onder de Zwarte Pieten, net als bij echte mensen.
Kijkend naar IQ distributiekaarten, is er inderdaad een correlatie.quote:Op donderdag 13 november 2014 12:53 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
IQ hangt vermoedelijk samen met de mate van zwartheid....
Ik maakte een grapje, maar jij maakt er weer iets ranzigs racistisch van.quote:Op donderdag 13 november 2014 12:55 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Kijkend naar IQ distributiekaarten, is er inderdaad een correlatie.
Dat is anders niet wat ik uit de artikelen haal waarin ze hun statement maken. Of wat er gezegd wordt voor de camera.quote:Op donderdag 13 november 2014 11:43 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat gaat om 3 mensen ofzo, de mening die ik juist erg veel "hoor" is dat roetveegpieten of kleurpieten(erbij) meer dan prima zouden zijn. Ik hoor zelfs mensen die zeggen dat alleen die rode lippen en oorbellen e.d. al genoeg zal zijn, dat samen met het weer echt zwart maken van het gezicht. Ook heb ik van veel mensen gelezen dat ze een geleidelijke verandering ook prima vinden.
Zodra er dus wel degelijk een verandering komt zullen degene die echt helemaal geen piet willen roependen in de woestijn zijn. Het overgrote deel van het anti-pieten kamp wil helemaal niet dat piet verdwijnt, maar veranderd. Dan blijven er nog een handjevol gekken over zonder enige steun.
Bij het pro-pieten kamp zie ik die nuance niet, daar is de inzet alleen maar piet blijft zoals hij nu is, is er geen enkele bewegingsruimte. Met als enige argument dat het traditie is, waarbij echt iedereen inmiddels wel weet dat het hulpje van sinterklaas zo veranderlijke is geweest als het weer altijd.
Het noemen van feiten is racisme, ik weet het.quote:Op donderdag 13 november 2014 12:56 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik maakte een grapje, maar jij maakt er weer iets ranzigs racistisch van.
Jammer is dat.
Ja duh. Die moet ook wel weten dat als ie harde werkers wil hebben dat ie dan Pool-Pietjes moet nemen!quote:Op donderdag 13 november 2014 12:53 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het is nu veel minder, sinterklaas is de dombo nu.
IQ is een dubieuze graadmeter omdat het is op te krikken middels oefening.quote:Op donderdag 13 november 2014 12:57 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Het noemen van feiten is racisme, ik weet het.
Van mij zul je geen dingen naar je kop geslingerd krijgen, over een non issue als dit kun je alleen maar grapjes maken.quote:Op donderdag 13 november 2014 12:57 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Ja duh. Die moet ook wel weten dat als ie harde werkers wil hebben dat ie dan Pool-Pietjes moet nemen!En die dan natuurlijk in t zwart betalen
(grapje natuurlijk, voordta ik vanalles naar mijn kop geslingerd krijg)
Dat is exact waarom ik correlatie zei. Dat leek me eigenlijk pijnlijk duidelijk.quote:Op donderdag 13 november 2014 12:58 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
IQ is een dubieuze graadmeter omdat het is op te krikken middels oefening.
Mensen moeten eens leren wat meer zelfspot te krijgen en een dikkere huid.quote:Op donderdag 13 november 2014 12:53 schreef Nielsch het volgende:
Negers lachen natuurlijk ook niet om de films van bijvoorbeeld Sascha Baron Cohen, waarin Kazachstan als een compleet achterlijk land werd neergezet.
In het begin stond of viel de discussie bij Quinsy, hij is als 'kunstenaar' begonnen met de aanklacht 'Zwarte Piet' is racisme.quote:Op donderdag 13 november 2014 12:33 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nogmaals, de discussie staat of valt niet met Quinsy. Hoewel ik begrijp dat je dat beeld graag wil scheppen.
Quinsy is niet de aanvoerder van de tegenstanders.quote:Op donderdag 13 november 2014 13:00 schreef luxerobots het volgende:
[..]
In het begin stond of viel de discussie bij Quinsy, hij is als 'kunstenaar' begonnen met de aanklacht 'Zwarte Piet' is racisme.
Het groepje om Quinsy heen kan het inderdaad nu inderdaad zonder hem af. Sunny Bergman, Anouk, mensen die een slavernijschadeclaim willen etc.
Jij doet alsof Quinsy niet belangrijk is in deze discussie, dat is ook gewoon onzin.
Heb ik nooit gezegd.quote:Op donderdag 13 november 2014 13:02 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Quinsy is niet de aanvoerder van de tegenstanders.
Het probleem is vooral dat de pro-Pieten (bij gebrek aan een beter woord) direct de Quinsy-kaart trekken in de discussie.quote:Op donderdag 13 november 2014 13:00 schreef luxerobots het volgende:
[..]
In het begin stond of viel de discussie bij Quinsy, hij is als 'kunstenaar' begonnen met de aanklacht 'Zwarte Piet' is racisme.
Het groepje om Quinsy heen kan het inderdaad nu inderdaad zonder hem af. Sunny Bergman, Anouk, mensen die een slavernijschadeclaim willen etc.
Jij doet alsof Quinsy niet belangrijk is in deze discussie, dat is ook gewoon onzin.
Het clubje anti-pieten komt op mij over als een ongeregeld zootje, die een gemeenschappelijk punt hebben. Gisteren pijnlijke televisie, Quinsy wil niet praten met Pownews, Quinsy wil de dialoog niet aangaan.quote:
Da's idd best een mooie.quote:Op donderdag 13 november 2014 12:52 schreef Yesse het volgende:
[..]
http://gregshapiro.nl/con(...)-may-i-speak-defense Greg Shapiro legt het beter uit, naar mijn mening.
Dat is commedy. Of vind je Fresh prince ook racistisch omdat daar ook nadruk gelegd wordt op bepaald stereotype gedrag?quote:Op donderdag 13 november 2014 12:17 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Oneens. Ze gedragen zich nog steeds als clowns die kunstjes doen en domme acties doen.(zoals gastjes boren in een boot)
Nogmaals, zolang de Amerikanen een nationale feestdag hebben voor een man die duizenden native Americans naar Europa bracht als slaaf, zijn mannen liet jagen op native Americans voor de lol, de handen van tienduizenden native Americans afhakte wanneer ze hem niet genoeg goud brachten, 9 jarige native American meisjes als hoer liet opdraven voor zijn mannen en zorgde voor hongersnood en ziektes waaraan 3-5 miljoen native Americans zijn gestorven moeten Amerikan gewoon hun bek houden.quote:
Het pro-pieten kamp is voor een racist inderdaad makkelijk om bij aan te sluiten. Dus de meest erge reacties zul je in dit kamp lezen. Mee eens.quote:Op donderdag 13 november 2014 13:06 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het clubje anti-pieten komt op mij over als een ongeregeld zootje, die een gemeenschappelijk punt hebben. Gisteren pijnlijke televisie, Quinsy wil niet praten met Pownews, Quinsy wil de dialoog niet aangaan.
Het wordt hier de pro-pieten kwalijk genomen dat er veel vuile reacties tussen zitten. Eens. Maar het komt ook omdat het een gigantische groep is. Bijna de hele Nederlandse samenleving, logisch dat daar meer foute mensen tussen zitten.
Nee, want dat zijn negers. Die mogen dat.quote:Op donderdag 13 november 2014 13:10 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat is commedy. Of vind je Fresh prince ook racistisch omdat daar ook nadruk gelegd wordt op bepaald stereotype gedrag?
Ehhhh:quote:Op donderdag 13 november 2014 13:10 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nogmaals, zolang de Amerikanen een nationale feestdag hebben voor een man die duizenden native Americans naar Europa bracht als slaaf, zijn mannen liet jagen op native Americans voor de lol, de handen van tienduizenden native Americans afhakte wanneer ze hem niet genoeg goud brachten, 9 jarige native American meisjes als hoer liet opdraven voor zijn mannen en zorgde voor hongersnood en ziektes waaraan 3-5 miljoen native Americans zijn gestorven moeten Amerikan gewoon hun bek houden.
Lees vooral het hele stuk.quote:As an American, I know I’m hardly one to criticize. Our nation’s capital has a football team named after Native Americans’ skin color, and the team owners’ response is ‘What’s offensive about that?’ And yes, America has Santa Claus and Elves – which may be offensive to obese people and short people (as many Dutch people have replied on Twitter). More to the point: many Dutch people have pointed out that they should not have to change their time-honored traditions to accommodate politically correct newcomers like me.
Wat is dan het werkelijke verschil tussen die originele zwarte piet en een blackface?quote:Op donderdag 13 november 2014 12:33 schreef Kaneelstokje het volgende:
En blackface is iets dat in Nederland nooit bestaan heeft, dus natuurlijk kijken wij er anders tegenaan dan Amerikanen. Gelukkig, want in Amerika zijn ze helemaal debiel geworden wat dat betreft.
Niet mee eens. Ja het geeft aan dat ze hypocriet zijn, maar zeggen "Ja maar hij doet t ook" is net zo kinderachtig als de heele ZP discussie bij elkaar.quote:Op donderdag 13 november 2014 13:10 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nogmaals, zolang de Amerikanen een nationale feestdag hebben voor een man die duizenden native Americans naar Europa bracht als slaaf, zijn mannen liet jagen op native Americans voor de lol, de handen van tienduizenden native Americans afhakte wanneer ze hem niet genoeg goud brachten, 9 jarige native American meisjes als hoer liet opdraven voor zijn mannen en zorgde voor hongersnood en ziektes waaraan 3-5 miljoen native Americans zijn gestorven moeten Amerikan gewoon hun bek houden.
Fijn he, vrijheid van meningsuiting?quote:Op donderdag 13 november 2014 13:12 schreef Nielsch het volgende:
[..]
en toch houdt ie ondanks dat "zelfbesef" zijn bek niet.
*red skinsquote:Op donderdag 13 november 2014 13:13 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Niet mee eens. Ja het geeft aan dat ze hypocriet zijn, maar zeggen "Ja maar hij doet t ook" is net zo kinderachtig als de heele ZP discussie bij elkaar.
Overigens, als je t gelezen had, dan had je gelezen dat deze Amerikaan (die in NL woont) de hypocrisie van de States zelf al aanhaalt met o.a. de Red Sox.
Maar je hebt t niet gelezen he?
Want je mag als je Amerikaan bent je mond niet opendoen, ook al ben je t oneens met je eigen land en tradities?quote:Op donderdag 13 november 2014 13:12 schreef Nielsch het volgende:
[..]
en toch houdt ie ondanks dat "zelfbesef" zijn bek niet.
quote:
Ligt er aan. Draagt de kerstman ze?quote:Op donderdag 13 november 2014 13:15 schreef Kaneelstokje het volgende:
Of is Red Sox nu ook al racisme?
Dit is ook gewoon het niveau van de discussie tot nu toe. We komen er op deze manier niet uit omdat inlevingsvermogen erg lastig blijkt. Daarnaast blijkt lezen erg lastig, want nergens zeggen wij dat we per se anti zijn maar toch wordt je in dit topic gelijk over één kam geschoren met een Quinsy (of hoe heet die gast)...quote:Op donderdag 13 november 2014 13:15 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Want je mag als je Amerikaan bent je mond niet opendoen, ook al ben je t oneens met je eigen land en tradities?
Not sure if serious.
If so: Stupid.
Nergens gaat hij in op de vraag waarom het dan zo erg is om vergeleken te worden met zwarte piet.quote:So please, Nederland, keep Zwarte Piet. Don’t sacrifice this celebration of innocence and joy. But – since more and more of the world is now watching – you do have to explain a few things.
What do I tell my child when she points at the black delivery guy and says ‘Zwarte Piet?’
What do I tell my potential business partner, when Dutch people in a café laugh at him for being offended because he’s black?
What do I tell the rest of the world when the Dutch Prime Minister makes a joke – while hosting President Obama - that black people should love dressing as Zwarte Piet because ‘they don’t have to put on makeup?’
Als we als kinderschrik een neger kiezen omdat die zo heerlijk vreemd en eng zijn dan mag je dat wel racisme noemen jaquote:Op donderdag 13 november 2014 12:43 schreef Kaneelstokje het volgende:
Je zegt letterlijk dat een neger die kinderen bangmaakt racisme is. Dan kun je wel lopen emogiffen, maar het is gewoon zielig als je daadwerkelijk zo denkt.
Jawel. Het hele slavernij verleden stukje in t begin.quote:Op donderdag 13 november 2014 13:19 schreef Fascination het volgende:
http://gregshapiro.nl/con(...)-may-i-speak-defense
Heel erg slecht stuk. Nergens gaat hij inhoudelijk op de zaak in, hij wijst alleen moralistisch met z'n vingertje.
[..]
Nergens gaat hij in op de vraag waarom het dan zo erg is om vergeleken te worden met zwarte piet.
Ik wil best schikken. De anti-Pieten mogen van Zwarte Piet maken wat ze willen, alhoewel ik de uitbundige kledij en zijn muts wel leuk vind. Ik wil er maar 1 ding voor terug. Dat Zwarte Piet zwart blijft.quote:Op donderdag 13 november 2014 12:49 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Exact.
Met alle ontstaansverhalen kunnen we niet hard maken dat ZP racisme is. Noch dat ie t niet is.
Dus beide partijen schikken.
Oh ja, want zwarte piet is de slaaf van sinterklaas. Oh nee, dat klopt niet.quote:Op donderdag 13 november 2014 13:20 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Jawel. Het hele slavernij verleden stukje in t begin.
Leek me duidelijk.
Ja want uitgelachen om je huidskleur is prettigquote:Op donderdag 13 november 2014 13:19 schreef Fascination het volgende:
http://gregshapiro.nl/con(...)-may-i-speak-defense
Heel erg slecht stuk. Nergens gaat hij inhoudelijk op de zaak in, hij wijst alleen moralistisch met z'n vingertje.
[..]
Nergens gaat hij in op de vraag waarom het dan zo erg is om vergeleken te worden met zwarte piet.
Het gaat ook om het perspectief vanuit een buitenstaander...quote:Op donderdag 13 november 2014 13:21 schreef Fascination het volgende:
[..]
Oh ja, want zwarte piet is de slaaf van sinterklaas. Oh nee, dat klopt niet.
Ten eerste de samenleving. Er waren in onze samenleving geen tot zeer weinig negers aanwezig toen die versie van Piet hier was. Piet was de boeman die kinderen strafte. Is dat een stereotype dat heerste in die tijd?quote:Op donderdag 13 november 2014 13:13 schreef erodome het volgende:
[..]
Wat is dan het werkelijke verschil tussen die originele zwarte piet en een blackface?
Blackface is ook een toneelstukje, waarbij er een karikatuur van een donker iemand wordt neergezet.
Ik vind het verschil tussen blackface en zwarte piet niet zo bar groot, zeer zeker niet als we naar de vroegere piet kijken die de ouderen hier gewoon hebben meegemaakt.
Ook de blackface had positieve eigenschappen, de zwarte cultuur werd er zelfs populairder door. Mensen die ernaar gingen kijken gingen niet om gezamelijk even een paar kruisen te laten branden, maar gewoon voor een gezellig avondje met het gezin. Mensen zagen er eerst helemaal geen kwaad in.
Begrijpelijk, maar ik hoop toch niet dat je daadwerkelijk dacht: Red Sox, ja. Duidelijk een vuige racistische connotatie hier. Vieze Bostonersquote:Op donderdag 13 november 2014 13:16 schreef Ang3l het volgende:
[..]Ja ik weet niet zo veel van football. Of baseball. Maar ik zie het logo van t indiaantje zo voor me
Waarom mag alles in deze traditie veranderen, op de kleur na? Waarom deze strohalm, deze halsstarrigheid, dit bijna panische wanhopige?quote:Op donderdag 13 november 2014 13:20 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik wil best schikken. De anti-Pieten mogen van Zwarte Piet maken wat ze willen, alhoewel ik de uitbundige kledij en zijn muts wel leuk vind. Ik wil er maar 1 ding voor terug. Dat Zwarte Piet zwart blijft.![]()
Alle ontstaansverhaaltjes hebben namelijk 1 gemeenschappelijke deler. Het typetje Zwarte Piet is zwart!
Je beseft je dat zwarte piet er nu al heel anders uitziet dan in de oorspronkelijike traditie he? Zwate piet is voornamelik bruin ipv zwart al. De oorbellen zijn bijna altijd weg. De grote rode lippen zijn al weg. Het kroespruikje vaak ook. Waarom heb je toen niet gestampvoet? Puur omdat ie Zwarte Piet heet en niet Oorbellen Piet of Rode Lippen Piet? De naam? is dat alles?quote:Het zou dan ook erg raar zijn om Zwarte Piet een andere kleur of meerdere andere kleuren te geven omdat er een groepje mensen is die zich om 'een' element in 'een' ontstaansverhaal (waarvan dus totaal niet bewezen is dat dát het ontstaansverhaal van Zwarte Piet is) 'gekwetst' (en ik vraag me af of dat bij alle anti-Pieten zo is) voelen.
Slaaf. Knecht. Onderdaan. Helper. Werknemer.quote:Op donderdag 13 november 2014 13:21 schreef Fascination het volgende:
[..]
We zeggen tegen mensen die verbrand zijn ook wel "hey kreeftje" of tegen mensen die van nature bleek zijn "hey melkfles". Daar moet je toch gewoon tegen kunnen?quote:Op donderdag 13 november 2014 13:21 schreef Yesse het volgende:
[..]
Ja want uitgelachen om je huidskleur is prettig
quote:Op donderdag 13 november 2014 13:21 schreef Kaneelstokje het volgende:
Begrijpelijk, maar ik hoop toch niet dat je daadwerkelijk dacht: Red Sox, ja. Duidelijk een vuige racistische connotatie hier. Vieze BostonersEen beetje de hoofdstedelingen uithangen
Zwarte Piet doet 'vrijwillig' alles wat Sint hem opdraagt.quote:Op donderdag 13 november 2014 13:21 schreef Fascination het volgende:
[..]
Zou ie een CAO hebben?quote:Op donderdag 13 november 2014 13:24 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zwarte Piet doet 'vrijwillig' alles wat Sint hem opdraagt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |