abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147041679
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 22:43 schreef Flylib het volgende:
Erg zonde als de rechtstreekse verbinding tussen NL en het kosmopolitische, financiėle en culturele hart van India verloren gaat. Nog geen reactie van KLM vernomen op dit nieuws, al schijnt er wel een gerucht rond te dwalen dat KLM stopt met Delhi en/of Mumbai overneemt van Delta.
Grote kans.
quote:
Het NL-India verkeer is tegenwoordig ook aardig opgeslokt door Emirates en Etihad. Als de reden van Delta om te stoppen met Mumbai o.a. hierin zit, is dat niet geheel onbegrijpelijk.
Ik durf er ¤100 op te zetten dat dit de oorzaak is. Ze kunnen die kist wel beter inzetten dan helemaal naar India te laten vliegen.

Amerikanen die naar een willekeurige plek in India willen met Delta moeten eerst naar Atlanta of New York vliegen (afhankelijk van seizoen), dan 7 uur naar Amsterdam vliegen om vervolgens nog eens 9 uur naar India te gaan. En als die dan niet naar Mumbai willen dan in India ook nog een binnenlandse vlucht.

Dit terwijl Emirates op nagenoeg elke grote plaats in de VS vliegt en een groot aantal plaatsten in India. Zijn ze met 2 vluchten klaar, die waarschijnlijk nog goedkoper zijn ook.
pi_147043442
KLM's 17e Airbus A330 en wel de 5e A330-300 komt aan op Schiphol.
PH-AKF zal vandaag rond 18:00 uur als KL9866 vanuit Toulouse arriveren.




[ Bericht 79% gewijzigd door Iemand91 op 27-11-2014 12:18:03 ]
pi_147051700
Op Schiphol is een uurtje geleden al het vliegverkeer stilgelegd ivm een landend vliegtuig met technische problemen. Is daar al meer van bekend?
  donderdag 27 november 2014 @ 12:24:52 #108
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_147051720
Cool, webcams please?
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  donderdag 27 november 2014 @ 12:25:54 #109
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_147051753
quote:
woensdag 26 november 2014 23:59:59
Toch weer jammer, dit... :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_147052640
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 12:23 schreef MaxMark het volgende:
Op Schiphol is een uurtje geleden al het vliegverkeer stilgelegd ivm een landend vliegtuig met technische problemen. Is daar al meer van bekend?
PH-HZO van transavia.com is teruggekeerd vanwege rook in de cockpit.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  donderdag 27 november 2014 @ 14:29:27 #111
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_147055321
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2014 12:59 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

PH-HZO van transavia.com is teruggekeerd vanwege rook in de cockpit.
Dat is wel heftig, al meer over bekend? Dikke rook dat ze niets meer zagen of een smeulend kabeltje? Spannend!! :D
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  donderdag 27 november 2014 @ 14:48:08 #112
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_147055867
Viel mee:
Stukje van het hulpverleningsforum

quote:
10:16:50 27-11-14 GROUP-3 Prio 1 Incident luchtvaart (vooralarm klein) Ugs A Postduifweg Schiphol [ 1293 9230 BRW1AFO ]

Boeing 737-800 van Transavia. Opgestegen vanaf de buitenveldertbaan.Rook in de cockpit waarna het toestel veilig is geland op de Zwanenburgbaan. Kist taxiet naar gate D14, gevolgd door de brandweer. Daar zal de brandweer een check doen.
Bron: atcbox meeluisteren.
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  donderdag 27 november 2014 @ 15:20:00 #113
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_147056650
Toch wil je het niet meemaken. Was het niet een AirCanada (even uit mijn hoofd) die hierdoor crashte? Iemand heeft er ongetwijfeld een post over gemaakt :Y
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  donderdag 27 november 2014 @ 15:57:51 #115
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147057786
quote:
Erg jammer idd. Ik vind het niet mooi.
  donderdag 27 november 2014 @ 16:03:50 #116
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147057943
Fotootje van de nieuwe 787 Dreamliner die 11 december afgeleverd zal worden aan Arkefly

  donderdag 27 november 2014 @ 16:10:55 #117
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_147058137
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 15:57 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Erg jammer idd. Ik vind het niet mooi.
Vooral dat Royal Dutch Airlines zo direct na/naast die M :X
en die dolfijn-lijn is ook niet echt mooi :{
pi_147058146
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 15:20 schreef flipsen het volgende:
Toch wil je het niet meemaken. Was het niet een AirCanada (even uit mijn hoofd) die hierdoor crashte? Iemand heeft er ongetwijfeld een post over gemaakt :Y
Als piloot zijn er niet veel defecten die je vreest, maar rook en/of brand aan boord is daar toch echt wel eentje van.

Wil je inderdaad niet meemaken ;)
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_147060025
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 15:57 schreef Sunri5e het volgende:
Erg jammer idd. Ik vind het niet mooi.
Het erge is nog wel dit:
KLM twitterde op donderdag 27-11-2014 om 15:36:29 @ThomLMV volgt ook. Binnen een aantal jaar zal de gehele vloot incl. de A330 en 777 voorzien worden van een nieuwe livery. In de 747 >> reageer retweet
Heb geen twitter, maar ik neem aan dat dat bericht langer is?...

:r


I know, slechte paintskills :6
  donderdag 27 november 2014 @ 17:35:10 #120
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_147060432
quote:
Blijft toch apart: omdat de cheatline in de huidige livery bij sommige types te veel boven de neus uitkomt, maken ze een nieuwe livery waarbij de cheatline consequent onder de neus uitkomt. Oh well.
pi_147060774
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 17:17 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Het erge is nog wel dit:
KLM twitterde op donderdag 27-11-2014 om 15:36:29 @ThomLMV volgt ook. Binnen een aantal jaar zal de gehele vloot incl. de A330 en 777 voorzien worden van een nieuwe livery. In de 747 >> reageer retweet
Heb geen twitter, maar ik neem aan dat dat bericht langer is?...

:r
[ afbeelding ]

I know, slechte paintskills :6
Er wordt verder gezegd dat een aantal 747s de nieuwe livery krijgen, niet allemaal want de instroom van de 787s is dan alweer begonnen.

Pools nieuws; Adria Airways (uit Slovenie) start een minihub in Lodz en begint wen lijndienst naar Amsterdam. Met de CRJ. En KLM schijnt Krakow als nieuwe bestemming op het oog te hebben.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_147061815
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 17:35 schreef OEM het volgende:
Blijft toch apart: omdat de cheatline in de huidige livery bij sommige types te veel boven de neus uitkomt, maken ze een nieuwe livery waarbij de cheatline consequent onder de neus uitkomt. Oh well.
Tja, 2 opties:

1) Ze noemen die nieuwe neus als reden voor nieuwe livery maar willen gewoon een excuus voor een nieuwere 'modernere' livery.
2) Je moet ook bedenken dat op de lange termijn de gehele vloot uit van die nieuwe neuzen bestaat.
Op lange termijn gaan de A330's, 747's en 777's eruit en zitten de 787's en A350's erin.
(ik acht de kans op een 777x vrij klein eerlijk gezegd)
Alleen 737's hebben dan nog de 'oude' neus.
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2014 17:50 schreef Thetallguy het volgende:
Er wordt verder gezegd dat een aantal 747s de nieuwe livery krijgen, niet allemaal want de instroom van de 787s is dan alweer begonnen.
Voor 1 januari 2016 zijn de eerste 3 747's ook al uit de vloot, het jaar daarop volgens nog eens minstens 4 stuks.
Zo'n paint job krijgen vliegtuigen alleen bij een grote beurt die een aantal kisten mogelijk niet eens meer krijgen.
pi_147067305
quote:
Erg jammer idd. Ik vind het niet mooi.
Zonder de bescherming van de ramen valt het mee. Ik wist niet dat de 73's ook aan de beurt kwamen... dan zal de BXW ook wel snel volgen zeker?
--
pi_147067607
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 20:50 schreef inkjet het volgende:
Zonder de bescherming van de ramen valt het mee. Ik wist niet dat de 73's ook aan de beurt kwamen... dan zal de BXW ook wel snel volgen zeker?
Die heeft inderdaad ook deze nieuwe livery.
  donderdag 27 november 2014 @ 21:01:33 #125
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147067836
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 23:59 schreef Iemand91 het volgende:
KLM's 17e Airbus A330 en wel de 5e A330-300 komt aan op Schiphol.
PH-AKF zal vandaag rond 18:00 uur als KL9866 vanuit Toulouse arriveren.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Waarom is deze eigenlijk met de oude livery?
pi_147067914
Is de delivery flight van de PH-AKF doorgegaan?
--
pi_147068927
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 21:01 schreef Sunri5e het volgende:
Waarom is deze eigenlijk met de oude livery?
De bestelling voor deze kist is al jaren oud en je kunt daar niet zomaar iets aan veranderen, zelfs niet de livery.
Zal wel de nieuwe paintjob krijgen bij een check.
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 21:03 schreef inkjet het volgende:
Is de delivery flight van de PH-AKF doorgegaan?
Voorzover ik weet is die geannuleerd.
  donderdag 27 november 2014 @ 21:23:07 #128
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147069045
Volgens mij is die niet geannuleerd hoor...?
pi_147069309
quote:
Die heeft inderdaad ook deze nieuwe livery.
De BXS ook of was die check te vroeg?
--
pi_147071545
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 21:23 schreef Sunri5e het volgende:
Volgens mij is die niet geannuleerd hoor...?
Naar mijn weten wel.
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 21:28 schreef inkjet het volgende:
De BXS ook of was die check te vroeg?
Huidige vloot met nieuwe livery:

Embraer E190:
PH-EZA
PH-EZB
PH-EXD (iets afwijkend t.o.v. de rest)

Fokker 70:
PH-KZM
PH-KZS

Boeing 737:
PH-BXZ
PH-BXW
pi_147075153
Vandaag in de geschiedenis:


ZK-NZP in Melbourne, 1977.

- 28 november 1979: De crash van Air New Zealand vlucht 901 op Mount Erebus op Antarctica.
Vlucht 901 was een sightseeingvlucht; vanaf Auckland vertrok men om 08:00 uur naar Antarctica waar men rondvloog om vervolgens via een stop in Christchurch weer terug naar Auckland te gaan waar men om 21:00 uur weer zou aankomen..
De vlucht tussen Auckland en Christchurch was zo'n 8600 kilometer en duurde 11 uur.
Deze vluchten werden vanaf 1977 gemaakt; vandaag was het de 14e vlucht.

De vlucht werd gemaakt door een McDonnell Douglas DC-10-30 (ZK-NZP).
Een aantal uren voor vertrek werd de route aangepast die recht over de berg zou leiden. Met dit gegeven kon de vliegtuig lager vliegen dan een bepaalde hoogte. Maar deze aanpassing van route was niet bekend (gemaakt) bij de crew.

De crew daalde met de DC-10 naar een hoogte van 2000 feet (610 meter). Door de weersomstandigheden was het zicht slecht. Hier kreeg de crew een whiteout; door bewolking en de kleuren van de berg en omgeving zag men de berg niet.
Om 12:49 uur ging het ground proximity warning system (GPWS) af; men zat gevaarlijk dichtbij de grond.
Onmiddellijk probeerde de crew te stijgen maar men was al te laat; 6 seconden na het alarm crasht de DC-10 op de Bergrand van Mount Erebus.

Alle 237 passagiers en 20 crew overleefden de crash niet. Onder hen Peter Mulgrew; avonturier en goede vriend van Edmund Hillary (Hilary en Tenzing Norgay bereikten op 29 mei 1953 als eersten de top van Mount Everest). Mulgrew fungeerde als gids tijdens de vlucht. Edmund Hilary zou oorspronkelijk op vlucht 901 zitten maar werd vervangen door Mulgrew omdat hij verplichtingen in de VS had.
Met 257 doden is het de grootste ramp uit de Nieuw-Zeelandse geschiedenis; 1 meer dan bij de aardbeving in 1931.

Onder barre weersomstandigheden moesten de lichamen geborgen en geļdentificeerd worden.
Dit duurde weken. Lichamen moesten worden begraven in de sneeuw om tegen de pikkende jagers (meeuwen) beschermt te worden.
16 personen konden niet worden geļdentificeerd; 28 lichamen zijn nooit gevonden.
Omdat het een sightseeingvlucht was waren er veel foto's beschikbaar voor onderzoek; film uit de camera's van de passagiers kon veelal gered en ontwikkeld worden.
Ook is er videomateriaal uit het vliegtuig opgedoken. Zelfs een foto gemaakt tijdens de impact.

Officieel onderzoek legde de schuld bij de gezagvoerder die de DC-10 onder de minimum vlieghoogte liet dalen.
Na publieke drang begon een tweede onderzoek en sprak de crew vrij van schuld. Volgens dit onderzoek lag de schuld bij het aanpassen van het vluchtplan zonder de crew in te lichten. Ook werd Air New Zealand ervan beschuldigd bewijs achter te houden en leugens te vertellen tegen de onderzoekers.

Een groot deel van het wrak ligt nog steeds op Antarctica; veelal begraven onder de sneeuw. Tijdens warmere perioden de sneeuw terugtrekt is het vanuit de lucht zichtbaar.



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- 28 november 1987: De crash van de Helderberg.


De 747 in Amsterdam op 23 augustus 1987, slechts 3 maanden voor de crash.

Suid-Afrikaanse Lugdiens-vlucht 295 is onderweg van Tapei naar Johannesburg met een stop op Mauritius. De vlucht wordt uitgevoerd door een Boeing 747-244B (M); een Combi-toestel met de registratie ZS-SAS en genaamd 'Helderberg'.
Aan boord bevinden zich 140 passagiers en 19 crew. Daarnaast 47 ton aan bagage en vracht, deels op het main deck cargo hold op 6 pallets.

Bij de pallet rechtsvoor ontstond brand; de giftige rook is hierna ook de passagierscabine (en mogelijk de cockpit) ingekomen.
Wat er daarna is gebeurd is nooit helemaal opgehelderd.
Mogelijk is de 747 gedaald 4500 meter hoogte en zijn hier cabine deur(en) geopend om de rook uit de cabine te krijgen. (zoals op de 'smoke evacuation' checklist staat).

Feit blijft dat de 747 3 minuten na het laatste contact met Mauritius in de Indische Oceaan is gecrashed op 245 kilometer van het eiland. Geen van de 159 inzittenden overleeft de crash.
Doordat de crew een foutieve locatie had doorgegeven vond men de eerste resten pas 12 uur na de crash waardoor het ver was afgedreven.

2 maanden lang werd er naar de flight recorders gezocht maar deze zoektocht werd toen afgeblazen; de recorders zenden maar 2 maanden lang een signaal uit.
Hierna werd er een Amerikaans bedrijf op gezet die na 2 dagen sonaronderzoek de eerste resten vond.
Er werden 3 verschillende velden met resten gevonden die onderling kilometers van elkaar af lagen.
Dit duidt erop dat de 747 al in de lucht uit elkaar was gevallen.
Op 6 januari 1989 werd de cockpitvoicerecorder gevonden op een diepte van 4900 meter; de diepste succesvolle bergingsoperatie ooit uitgevoerd. Hierop was onder andere te horen dat 14 seconden na het eerste brandalarm zekeringen eruit sloegen. (deze bevinden zich in de cockpit). Onderzoekers denken dat er zo'n 80 zekeringen zijn gesprongen.

Doordat de exacte oorzaak nooit is achterhaald is deze crash voer voor vele complottheorieėn.
Voornamelijk gaan deze theorieėn over wat de vracht was die achterin het toestel stond.

De crash had ook gevolgen voor combi-toestellen. De cargo hold was een klasse B-vrachtruim.
Deze was uitgerust met een eigen rook en brandmeldsysteem en werd gedacht dat een eventuele brand door een crewmember met brandblusser zou kunnen worden gedoofd. Dit type vrachtruim bestond al zo'n 40 jaar maar deze werden steeds groter en crew kon dergelijke vracht niet meer aan de kant zetten in geval van brand.
Hierop kwam de FAA (Federal Aviation Administration) met nieuwe, strengere regels waar huidige toestellen met een klasse B-vrachtruim hier vracht in speciale containers moest vervoeren (die de brand binnen de containers hielden) of dat ze deze ruimte moesten upgraden naar klasse C.
Dit hield in dat handmatig brand bestrijden niet meer de hoofdmiddel is en dat er een systeem kwam dat vanuit de cockpit brand kon bestrijden.
Daarnaast moest de wand tussen het vrachtruim en de passagierscabine geen rook, brand of giftigste stoffen meer doorlaten.

Dit maakte de 747 minder aantrekkelijk (dure kosten voor het ombouwen, zwaardere vliegtuigen) maar toch werden er nog 747-combi toestellen gebouwd. De laatste werd als 747-400M PH-BFY op 10 april aan KLM geleverd.
(maar vliegt nu als full-pax rond).

Het is overigens ook een fout gerucht dat (nieuwe) combi-toestellen niet meer zijn toegestaan, bijvoorbeeld na deze crash. De eisen zijn echter alleen zo streng geworden dat het financiėel gezien niet altijd meer zo slim is.
Toch worden er nog combi-toestellen gebouwd; zo vliegt Alaska Airlines met 737 combi-toestellen.
Wel is KLM nog een van de laatste maatschappijen die nog met 747-combi toestellen vliegt en met 15 toestellen veruit de grootste combi-vloot. (eigenlijk 17 maar dan moet ik een hele vloot 747 toestellen opnoemen die van combi naar full-pax zijn gegaan).
Alleen HL7421, HL7423 van Asiana Airlines en B-16409, B-16409 van Eva Air zijn nog 747-combi toestellen. Die laatste 2 gaan in januari 2015 uit de vloot.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



-28 november 2004: KLM vlucht 1973 van Amsterdam naar Barcelona heeft een bird strike bij vertrek. De vlucht ging door naar Barcelona.
Hier ging de Boeing 737-406 (PH-BTC "David Livingstone") bij de landing op baan 25R van de baan en kwam naast de baan tot stilstand. De neuswiel werd afgebroken en ook de linker main gear ging los.
Van de 146 inzittenden raakten 5 mensen gewond.

Bij de bird strike bleken stuurkabels van het neuswiel beschadigd waardoor deze naar links stond
(en de 737 dus naar links stuurde bij de landing). De 737 werd afgeschreven en begin 2006 gesloopt.

Vlucht KL1673 wordt nog steeds gevlogen, de vlucht naar Barcelona wordt nu gedaan door een Boeing 737-800/-900.

pi_147080603
Las dit op Twitter vanochtend;

"Air India is planning to launch two more triangular routes involving Munich, Amsterdam and Madrid, Barcelona."

Van een normaliter wel goed geinformeerde bron. Ben benieuwd in hoeverre dit ook waar is, zou een leuke nieuwe carrier + 5th freedom zijn.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_147105230
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 17:17 schreef Iemand91 het volgende:
:r


I know, slechte paintskills :6
En nog een paint van Airliners.net:



En een andere foto van PH-BXZ:



Nee, blijft niet mijn livery. Het is nog steeds een aardige livery (clean and simple) maar die hele boog vind ik gewoon niet mooi. :N

En de delivery flight van KLM's 17e Airbus A330; de 5e A330-300 PH-AKF die gisteren zou binnenkomen is uitgesteld naar komende woensdag, 3 december.
pi_147107043
Vandaag in de geschiedenis:



- 29 november 1987: De bomaanslag op Korean Air vlucht 858.
De vlucht - uitgevoerd door een Boeing 707-3B5C (HL7406) - gaat van Bagdad via Abu Dhabi en Bangkok naar Seoul.
Aan boord waren 104 passagiers en 11 crew.

2 Noord-Koreanen - Kim Sung-il en de 25 jarige Kim Hyon Hui - waren op 12 november vanuit Pyongyang naar Moskou gevlogen en de volgende dag naar Boedapest. Daar verbleven ze 6 dagen bij een Noord-Koreaans geheim agent. Hierna reden ze per auto naar Wenen (na passering van de grens kregen ze van die agent valse Japanse paspoorten) en verbleven ze in het Hotel am Parkring. Hier kochten ze tickets bij Austrian Airlines voor een vlucht naar Belgrado, Bagdad, Abu Dhabi en uiteindelijk Bahrein.
In Belgrado kregen ze van 2 agenten een tijdbom die in een Panasonic radio verstopt zat.

In Bagdad stapten ze aan boord van de 707 die om 23:30 uur vertrekt. Ze plaatsten de radio boven hun stoelen; 7B en 7C. In Abu Dhabi verlieten zij het vliegtuig.
Deze vloog door naar Bangkok, echter om 14:00 uur (lokale tijd), 7 uur na het plaatsten en tegen het einde van de vlucht, explodeert de bom terwijl ze boven de Andamanse Zee vlogen.
Alle 115 inzittenden (113 Zuid-Koreanen, 1 Indiaėr en een Libanees) overleven de crash niet.

De 2 geheim agenten probeerden in Abu Dhabi naar Amman te vliegen, maar wegens problemen met hun Visa vlogen ze naar Bahrein. Van hieruit wilden ze dan weer naar hun oorspronkelijk doel - Rome - vliegen. In Bahrein werden de paspoorten in twijfel gebracht en moesten ze enkele dagen in Bahrein blijven. Toen ze alsnog wilden vertrekken naar Rome werden ze aangehouden.
Hierop probeerden ze zelfmoord te plegen d.m.v. een cyanide-pupil dat in een sigaret zat verborgen.
Kim Sung-il slaagde hierin; toen Kim Hyon Hui dit probeerde sloeg een bewaker de sigaret uit haar handen.

Na een ziekenhuis bezoek werd zij ondervraagd. Ze beweerde een Chinese wees te zijn die was opgegroeid in Japan. Ze werd verdacht toen zij het wapen van een agent wilde afpakken.
Ook werd haar sigaret gelinkt aan die van andere Noord-Koreaanse geheim agenten die waren opgepakt in Zuid-Korea.
Ook werd haar het leven in Zuid-Korea getoond; iets compleet anders dan het beeld dat ze vanuit Noord-Korea meekreeg waarin Zuid-Korea als corrupt en arm land werd getoond.
Hierop bekende ze alles.

Uiteindelijk kreeg zij de doodstraf maar ze kreeg gratie van de Zuid-Koreaanse president omdat hij vond dat ze een slachtoffer van het Noord-Koreaans regime was en dat de overheid de schuldige was.
Het bleek namelijk ook dat ze waren gestuurd door een van de hoogste personen in Noord-Korea; Kim Jong-il; de zoon van toenmalig president Kim Il-sung en de vader van de huidige president Kim Jong-un.
Het doel van de aanslag was de regering van Zuid-Korea te destabiliseren, de verkiezingen van 1988 te verstoren en de internationale teams af te schrikken voor de aankomende Olympische Spelen van 1988 in Seoul.

Kim Hyon Hui woont nu op een onbekende plek. Ze word permanent bewaakt voor represailles van Noord-Korea - die haar als verraadster zien - en familieleden van de omgekomen inzittenden.
pi_147134563
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 22:15 schreef Iemand91 het volgende:
Huidige vloot met nieuwe livery:
(...)
Boeing 737:
PH-BXZ
PH-BXW
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 23:12 schreef Iemand91 het volgende:
En een andere foto van PH-BXZ:

[ afbeelding ]

Nee, blijft niet mijn livery. Het is nog steeds een aardige livery (clean and simple) maar die hele boog vind ik gewoon niet mooi. :N
De genoemde -BXZ en PH-BXW staan alweer in het wit in de hangar.
Zijn mogelijk niet door de quality control gekomen ofzo...

En de feestdagen komen er weer aan; en dus ook weer mogelijkheden voor maatschappijen zoals Finnair; die zich als The Official Airline of Santa Claus zien. ~:)

pi_147135509
Vandaag in de geschiedenis:
30 november 1986: De eerste vlucht van de Fokker 100.



Roll-out van PH-MKH.

PH-MKH maakt vanaf Schiphol (waar de Fokker fabriek stond) de eerste vlucht.
De eerste 100 werd in februari 1988 aan Swissair geleverd.

Van de 100 zijn 283 stuks gebouwd. Grote orders kwamen van American Airlines (75 toestellen) en US Airways (40). Ook KLM heeft met een twintigtal gevlogen.
In 1993 werd de F70 geļntroduceerd; een doorontwikkeling van de F100 die 4.7 meter korter is.

In het begin was de 100 succesvol vanwege de lage operationele kosten maar later kwam de concurrentie erbij en werd in 1997 werd de productie gestaakt. Het was grootste vliegtuig dat Fokker heeft gebouwd tot hun faillissement in hetzelfde jaar. Na 11 september 2001 deden veel maatschappijen hun Fokkers van de hand. Tegenwoordig zijn ze nog aardig in trek bij budget-airlines vanwege hun lage prijs.
Er vliegen nog zo'n 160 Fokker 100's rond.

  zondag 30 november 2014 @ 00:23:18 #137
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_147136229
Vanwaar die 'spies' onder de cockpit? Antennes?
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_147136688
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 00:23 schreef Fiorano het volgende:
Vanwaar die 'spies' onder de cockpit? Antennes?
Dat wordt gebruikt tijdens testvluchten om metingen te verrichten aan de omstandigheden. Statische en totale druk, invalshoek, temperatuur, etc.

De reden dat dit gedaan wordt met zo een vreemde 'spies' is dat ze de lucht en omstandigheden zoveel mogelijk ongestoord willen meten :)
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  zondag 30 november 2014 @ 00:52:50 #139
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_147136997
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Roll-out van PH-MKH.
En we wachten nog steeds of, en zo ja wanneer, PH-MKH weer gaat vliegen. Ditmaal als prototype van Rekkof:



Maar voorlopig staat ie nog stof te vangen op Woensdrecht:

  zondag 30 november 2014 @ 02:12:59 #140
335650 Flylib
Obdewl'l X
pi_147138584
Blijft fascinerend, doorstarts en moeilijke landingen. Zoals deze opnames uit Birmingham....

diseased rhinoceros pizzle
  zondag 30 november 2014 @ 03:15:36 #141
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_147139626
Zat, veilig thuis achter mijn bureau, toch met het zweet in mijn handen :D
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_147170619
Vandaag in de geschiedenis:

- 1 december 1974: een bizarre dag in de luchtvaartgeschiedenis.
In een tijdsbestek van 8 uur en 17 minuten crashen 2 Boeing 727's binnen een afstand van 400 kilometer van elkaar.



Trans World Airlines (TWA) vlucht 514 ging van Indianapolis, Indiana via Columbus, Ohio naar Washington National Airport. Deze vlucht werd gevlogen door een Boeing 727-231 (N54328) met aan boord 85 passagiers en 7 crew.
De vlucht was uitgeweken naar Washington Dulles wegens sterke zijwinden op National Airport.
Bij nadering van het vliegveld raakt het boomtoppen en crasht het om 11:09 uur op de berghelling van Mount Weather op ruim 500 meter hoogte.
Geen van de inzittenden overleeft de crash.

De geraakte boomtoppen:


8 uur later vertrok een andere Boeing 727-251 (N274US) van Northwest Airlines als vlucht 6231 vanaf New York JFK airport op weg naar Buffalo, New York om daar de Baltimore Colts football team op te pikken.
Aan boord waren 3 crewmembers.



Op 4900 meter hoogte kregen ze een overspeed warning, 10 seconden later gevolgd door een stall warning. De 727 komt in een stall en komt in duikvlucht terecht welke de crew niet meer kan opvangen.
De Boeing crasht om 19:26 uur niet ver van Thiells, New York.
Geen van de 3 inzittenden overleeft de crash. Ondanks dat de 727 was volgeladen met brandstof brak er geen brand uit.

Uit onderzoek bleek dat de pitotbuizen waren bevroren waardoor die een verkeerde (te hoge) snelheid aangaven. Hierop verminderde de crew de snelheid en trok het de neus op; hierdoor kwam de 727 in een stall terecht.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- 1 december 2001: TWA voert haar allerlaatste vlucht uit. Een McDonnell Douglas MD-80 (N948TW) voert een laatste ceremoniėle vlucht uit als vlucht 220 van Kansas City naar St. Louis met de CEO van TWA als gezagvoerder.

(regenboog door het watersaluut van de brandweer)


De allerlaatste vlucht van TWA gebeurde van St. Louis naar Las Vegas.
Om 22:00 uur CST die avond verwijderen TWA werknemers alle borden en plakkaten van TWA op alle vliegvelden in de VS.
TWA is overgenomen door American Airlines en vanaf 00:00 uur worden alle TWA vluchten officiėel American Airlines vluchten.

Opgericht als Western Air Airlines in 1925 is TWA nu na 76 jaar niet meer. Samen met American, United en Eastern vormde het "The Big Four" binnenlandse luchtvaartmaatschappijen in de VS.
Rond de oorlogsjaren was het onder het gezag van Howard Hughes na Pan Am de grootste maatschappij van de VS.

TWA maakte Lambert–St. Louis International Airport haar grootste hub en voor haar Trans-Atlantische hub werd JFK gekozen en wel in het iconische, door Eero Saarinen ontworpen, TWA Flight Center.

Na de Airline Deregulation Act van 1978 ging het snel minder en ook de crash van TWA 800 was een zware klap voor de maatschappij. In 2001 vroeg het voor de derde en laatste maal faillissement aan en werd het overgenomen door AA.

Een van de huidige tekenen van TWA is een verlicht bord op het TWA Flight Center, iets dat JetBlue als eerbetoon aan de oorspronkelijke gebruiker van de Terminal brengt.
Het is de enige verlichte TWA bord dat nog in gebruik is.



Verder een wat minder bekend - en toegankelijk - teken is N129TW, een Boeing 747-128 uit 1976.
De ex-Air France 747 kwam in juni 1996 in het bezit van TWA en kreeg niet de volledige TWA livery omdat het in het drukke hoogseizoen (zomer) gebruikt moest worden.
Nog geen jaar later werd de 747 uit de vloot gehaald (na de TWA 800 crash) en sindsdien heeft het niet meer commercieel gevlogen en zo staat het sinds 1997 al op Pinal Airpark in Arizona
(waar de ex KLM/Surinam 747-300 ook staat).

De 747 staat daar dus nu al 17 jaar. Dat is op zich al best bijzonder, maar wat echt bijzonder is, is het feit dat de 747 daar nog met compleet interieur bestaat. Dus als je daar naar binnen stapt krijg je een blast from the past!
Dat deze kist nog bestaat is te danken aan de vader van de huidige eigenaar; die heeft een of andere zwak voor deze kist en heeft ergens nog de hoop dat deze kist in een museum o.i.d. bewaard kan worden.



[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 01-12-2014 00:53:42 ]
  maandag 1 december 2014 @ 17:21:28 #143
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_147189591
Tof dat zo'n vliegtuig daar nog steeds staat!
pi_147189728
Mooi verhaal weer! Zijn er ook foto's van het interieur?
Abracadabra, tapate guarra!
  maandag 1 december 2014 @ 18:30:19 #145
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_147192159
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 17:24 schreef BoxeurDesRues het volgende:
Mooi verhaal weer! Zijn er ook foto's van het interieur?
Was ook al aan het googlen geslagen, maar kan helaas niets vinden
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_147192606
Ik heb ook geen interieur-foto's kunnen vinden, maar als het inderdaad zo is dat interieur nog nagenoeg compleet is moet je denk ik zoiets als hieronder voorstellen.
Dit is namelijk F-BPVJ, een Boeing 747-128 van Air France die bewaard is gebleven op Paris - Le Bourget en die nog het originele interieur heeft.

Aangezien TWA hoogstwaarschijnlijk niets aan het interieur heeft gedaan zal die 747 in Arizona er dus ook wel zo bij staan:

pi_147206467
quote:
1s.gif Op zondag 30 november 2014 00:40 schreef Me_Wesley het volgende:
Dat wordt gebruikt tijdens testvluchten om metingen te verrichten aan de omstandigheden. Statische en totale druk, invalshoek, temperatuur, etc.

De reden dat dit gedaan wordt met zo een vreemde 'spies' is dat ze de lucht en omstandigheden zoveel mogelijk ongestoord willen meten :)
Hier het lelijke eendje onder de testvliegtuigen:
pi_147207668
Echt nie, deze is veul lelijker: http://www.airliners.net/photo/USA---Army/Boeing-767-200(AST)/0163929/L/
  dinsdag 2 december 2014 @ 02:20:26 #149
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_147208622
Geen geschiedenispost vandaag ;( Alleen 2 oerlelijke testtoestellen, waarbij ik die Nemephis toch wel de allerlelijkste vind :X
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  dinsdag 2 december 2014 @ 09:51:59 #150
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_147211131
F22 Raptor testbed toch? Of was het de F35?
  dinsdag 2 december 2014 @ 13:58:35 #151
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_147217078
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 23:59 schreef Iemand91 het volgende:
1 december
Wat ook bijzonder was: op 1 december 1984 liet NASA een remote-controlled Boeing 720 bewust crashen als experiment voor onderzoek (link):

pi_147225030
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 09:51 schreef Kleffe_Dop het volgende:
F22 Raptor testbed toch? Of was het de F35?
F-22A testbed idd. F-35 heeft deze verbouwde 737 aka 'Catbird'.

V10
pi_147235467
Vandaag in de geschiedenis:

(Even kort, want ik heb het druk en mogelijk wordt deze post later dan 00:00 uur geplaatst)

- 3 december 1945: Eric Melrose "Winkle" Brown maakt met een De Havilland Sea Vampire Mk.10 de eerste start en landing op een vliegdekschip - de HMS Ocean (R68) - met een jetvliegtuig.



- 3 december 1990: Op Detroit Metropolitan Wayne County Airport is een McDonnell Douglas DC-9-14 (N3313L) van Northwest Airlines op weg naar Pittsburgh van de gate vertrokken.
In dichte mist mist de crew de goede taxibanen en komen uiteindelijk op de actieve baan 03C terecht.
Hier vertrekt zojuist een Boeing 727-251-Adv (N278US) ook van Northwest naar Memphis.
Wanneer ground control erachter komt dat de DC-9 op de baan terecht is gekomen geeft het direct aan de crew door om de baan te verlaten, maar ze zijn al te laat; 5 seconden na dit bericht ziet de crew de aanstormende 727 aankomen.
De rechter wintip van de 727 breekt af en de achtergebleven vleugel snijdt door de fuselage en breekt de rechtermotor van de DC9 af.
De 727 raakt zwaar beschadigd maar alle inzittenden komen zonder verwondingen er van af.
De kist wordt later gerepareerd en zou nog tot ergens in 2002 doorvliegen en is daarna gescrapped.

De DC9 vliegt echter in brand en van de 44 inzittenden overleven 8 de crash niet.



- 3 december 2004: De 500e Boeing 777 rolt uit de hangar van Boeing. Een Boeing 777-300ER is de 500e gebouwde 777 en zal als F-GSQG voor Air France gaan vliegen.
De Boeing 777 is de meest gebouwde bestelde wide-body vliegtuig ooit (het is dit jaar de 747 ingehaald) en met 10 jaar en enkele maanden sinds de eerste 777 rollout ook de snelst verkopende twin-aisle vliegtuig.



[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 03-12-2014 18:07:51 ]
pi_147251215
De delivery flight van PH-AKF is weer uitgesteld. De A330-300 zou oorspronkelijk op 27 november naar Schiphol gevlogen worden, is toen uitgesteld naar vandaag maar ook vandaag zal deze niet haar wielen op Nederlandse grond zetten.
Wanneer die wel komt? Geen idee...

Fotootje van gisteren op Toulouse (zo'n gloednieuwe kist heeft toch wel wat :P ):




- Wat is er zo apart aan onderstaande foto? Probeer het eerst zelf te ontdekken voordat je de spoiler leest:


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En zoals sommigen van jullie misschien wel weten post ik deze berichten ook op Tweakers en daar kreeg ik vanmiddag wel iets heel gaafs in m'n PM inbox :D _O_
pi_147253931
quote:
- 3 december 2004: De 500e Boeing 777 rolt uit de hangar van Boeing. Een Boeing 777-300ER is de 500e gebouwde 777 en zal als F-GSQG voor Air France gaan vliegen.
De Boeing 777 is de meest gebouwde wide-body vliegtuig ooit (het is dit jaar de 747 ingehaald) en met 10 jaar en enkele maanden sinds de eerste 777 rollout ook de snelst verkopende twin-aisle vliegtuig.

Geproduceerde aantallen (kan eer 1 of 2 naast zitten:
Boeing 747: 1.511 stuks, (sinds 1969, nu ca. 18 per jaar)
Boeing 777: 1.262 stuks. (sinds 1994, nu 100 per jaar)
A330: 1.217 stuks. (sinds 1992, nu ca. 110 per jaar)

Klopt dus niet helemaal wat je schrijft. De 747 is nog lang niet ingehaald, en de 777 is 20 jaar in productie.
Met resterende openstaande orders gaat de 777 de 747 in aantallen wel inhalen, echter gaat het nog zeker 2 jaar duren. Grote orders voor de 747 worden niet meer verwacht. Misschien nog een paar vrachtkisten hier een daar.
V10
pi_147254437
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 17:57 schreef M5 het volgende:

[..]

Geproduceerde aantallen (kan eer 1 of 2 naast zitten:
Boeing 747: 1.511 stuks, (sinds 1969, nu ca. 18 per jaar)
Boeing 777: 1.262 stuks. (sinds 1994, nu 100 per jaar)
A330: 1.217 stuks. (sinds 1992, nu ca. 110 per jaar)

Klopt dus niet helemaal wat je schrijft. De 747 is nog lang niet ingehaald, en de 777 is 20 jaar in productie.
Met resterende openstaande orders gaat de 777 de 747 in aantallen wel inhalen, echter gaat het nog zeker 2 jaar duren. Grote orders voor de 747 worden niet meer verwacht. Misschien nog een paar vrachtkisten hier een daar.
Laat ik de fout maar op het genoemde 'druk' houden. Ik bedoelde inderdaad 'meest bestelde'.
Ergens dit jaar heeft de 777 de 747 qua orderaantal ingehaald.

En die 10 jaar klopt wel. Ja, de 777 is in 2014 20 jaar in productie, maar in 2004 (context) nog maar 10 jaar. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')