Sorry. Je mag hem aanpassen hoor. Schakel even een Mod in als je een andere TT en openingspost wiltquote:Op dinsdag 11 november 2014 22:50 schreef var.fok het volgende:
Was net bezig een nieuw topic te openen :-)
[ afbeelding ]
Lees hier: http://ikvliegveel.com/md11-farewell-flight-kl9895/
no worriesquote:Op dinsdag 11 november 2014 22:53 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Sorry. Je mag hem aanpassen hoor. Schakel even een Mod in als je een andere TT en openingspost wilt
Het leuke aan dit forum is natuurlijk dat je ook hier verhaaltjes/plaatjes mag plaatsen in plaats van alleen een linkje.quote:Op dinsdag 11 november 2014 22:50 schreef var.fok het volgende:
Was net bezig een nieuw topic te openen :-)
[ afbeelding ]
Lees hier: http://ikvliegveel.com/md11-farewell-flight-kl9895/
vlucht (KL9895 althans) was erg leuk om mee te maken! Crew had er zin in, iedereen aan boord had er zin in!quote:
dat blauwe ding in de tweede post, waar MD11 op staat, is dat geen plaatje?quote:Op woensdag 12 november 2014 08:17 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Het leuke aan dit forum is natuurlijk dat je ook hier verhaaltjes/plaatjes mag plaatsen in plaats van alleen een linkje.
Van LGW naar AMS.quote:Op dinsdag 11 november 2014 22:44 schreef var.fok het volgende:
[..]
naar AMS? of naar LGW?
De 77W is een fantastisch toestel. Ik ben ermee naar London gevlogen, heen in Y, terug in C. Beide goeie kwaliteit product.
Leuk om te lezen!quote:Op dinsdag 11 november 2014 22:50 schreef var.fok het volgende:
Was net bezig een nieuw topic te openen :-)
[ afbeelding ]
Lees hier: http://ikvliegveel.com/md11-farewell-flight-kl9895/
toestel zit op AMS-LGW-AMS inderdaad zelden vol. Voor Garuda hoop ik dat AMG-CGK wel vol zitquote:Op woensdag 12 november 2014 10:09 schreef LintuxCx het volgende:
Mooie OP.
[..]
Van LGW naar AMS.Gewoon Economy, hopelijk leuk genoeg. Zal ws nog best aangenaam zijn met het vliegtuig niet al te vol.
Thanks, achja, 2/9e kansquote:Op woensdag 12 november 2014 10:41 schreef El_Grando101 het volgende:
[..]
Leuk om te lezen!
Jammer dat je niet bij het raam zat.
eerste still beeld van die american A300 is een 737..verder weer boeiend! Vet ook dat je die farewell vlucht hebt meegemaakt, ik was te laatquote:Op woensdag 12 november 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Toch even een korte geschiedenispost.
- 12 november 1996: Saudi Arabian Airlines vlucht 763, een Boeing 747-100B (HZ-AIH), is onderweg van Delhi naar Dhahran in Saudi-Arabië om vervolgens door te gaan naar Jeddah.
Aan boord bevinden zich 23 crew en 289 passagiers.
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)60587.jpg]afbeelding[/url] ]
Op datzelfde moment is Kazakhstan Airlines vlucht 1907, een Ilyushin Il-76 (UN-76435), onderweg van Şımkent, Kazachstan naar eerder genoemde Delhi. Aan boord bevinden zich 10 crew en 27 passagiers.
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)07914.jpg]afbeelding[/url] ]
Beide vliegtuigen vliegen op dezelfde luchtweg van/naar Delhi Airport. De Saudi 747 zou onder de Ilyushin door moeten vliegen. Echter de Illyushin vloog - terwijl ze door turbulentie waren afgeleid - (in ieder geval) 500-1000 voet te laag waardoor die boven het dorpje Charkhi Dadri door diens vertical stabilizer door de linkervleugel en hoogteroer van de 747 sneed die op dezelfde luchtweg juist van het vliegveld vertrok. Beide vliegtuigen storten neer.
4 inzittenden van de Ilyushin en 2 van de 747 overleven de crash; maar overlijden niet veel later.
Het is na de Tenerife ramp in 1977 en de crash van Japan Airlines 123 de dodelijkste vliegramp uit de geschiedenis.
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)04657.jpg]afbeelding[/url] ]
- 12 november 2001: American Airlines vlucht 587, een Airbus A300B4-605R (N14053) onderweg van JFK Airport naar de Dominicaanse Republiek stort neer in de wijk Queens. Geen van de 9 crew en 251 passagiers overleven de crash. Tevens vinden 5 mensen op de grond de dood en raakt een persoon gewond.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Vertrek van de betreffende kist in New York, gefilmd door een camera op een construction site.
Een schok gaat door de Verenigde Staten en vooral New York.
De crash gebeurt nét 2 maanden na de aanslagen van 11 september en nog geen 20 kilometer verderop plaats vond.
Men heeft de grote angst dat er alweer een aanslag is gepleegd.
Na onderzoek zal blijken dat de co-piloot (die de start uitvoerde) het richtingsroer had gebruikt met grote uitslagen om de turbulentie van een JAL 747 die voor hen was opgestegen probeerde op te vangen.
Hierdoor begaf de staartvin het uiteindelijk en brak af; deze werd later uit de Jamaica Bay gehaald.
De vliegtuig storte meteen naar beneden; motoren werden door de hoge G-krachten van de vleugel getrokken en kwamen verderop neer.
Door de snelheid en de daaropvolgende brand bleef bar weinig van het toestel over.
[ afbeelding ]
Jep, dit is wel mijn grootste irritatie aan vliegen. Net nog gauw even mijn stoel omgeboekt naar gangpad. In het donker zie je toch niks en dan kan ik de benen even strekken.quote:Op donderdag 13 november 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
En toch; ik weet niet of ik een vlucht van 10+ uur nou prettig ga vinden. Ik zat prima; maar het lijkt me bloedirritant wanneer je naar het toilet moet of even je benen te strekken dat je langs elkaar mag kruipen.
leuk verhaalquote:Op donderdag 13 november 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Even kort over dinsdag. Foto's zijn wel mèh, maar ze geven i.i.g. de sfeer een beetje weer.
Wil je de rest zien; alle 170 foto's staan hier.
Veel valt er niet meer te vertellen though, bijna 2 dagen na de vlucht![]()
Je hebt gelijk.quote:Op donderdag 13 november 2014 00:19 schreef kleineik het volgende:
eerste still beeld van die american A300 is een 737..verder weer boeiend!
Dat ging even verkeerd inderdaad.quote:Op donderdag 13 november 2014 00:47 schreef LintuxCx het volgende:
Mooi verslag.De op éé nna laatste foto, van de Fokker S-11s, is niet goed gelinkt?
Twee weetjes over deze crash:quote:Op woensdag 12 november 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
- 12 november 2001: American Airlines vlucht 587, een Airbus A300B4-605R (N14053) onderweg van JFK Airport naar de Dominicaanse Republiek stort neer
Meer meer meer: http://aviationhumor.net/atc-quotes/quote:Op donderdag 13 november 2014 14:00 schreef flipsen het volgende:
Geweldig, ik lag hier echt dubbel (vooral met die Duitsers)
Inderdaad.quote:
quote:Op donderdag 13 november 2014 15:23 schreef flipsen het volgende:
Hm, we hadden het natuurlijk ook aan Iemand91 kunnen aanbieden als dank voor al zijn mooie posts hier! Kut, daar denk ik echt pas nu aan en je mag maar 1x meedoen
Ik ben geen bekende in dit topic, maar wil toch even melden dat ik jouw posts in dit topic zeer interessant vindquote:Op vrijdag 14 november 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag in de geschiedenis:
[ afbeelding ]
- 14 november 1910: Eugene Burton Ely vliegt met zijn Curtiss Model D vanaf de USS Birmingham.
Op dit schip was een geïmproviseerd houten baan gemaakt, gebouwd met een helling van 5 graden.
De Curtiss dook naar beneden en raakte met de wielen het water voordat Ely de kist weer de lucht in kon krijgen. Toch raakte de kist lichtbeschadigd en hij zette de kist na ongeveer 5 minuten neer op het strand op Willoughby Spit bij Norfolk, Virginia.
Het was de eerste takeoff in de geschiedenis dat vanaf een vaartuig plaatsvond.
2 maanden later op 18 januari 1911 landde hij zijn Curtiss op de USS Pennsylvania die in de San Francisco baai geankerd lag. Enkele maanden later overleed hij bij een vliegtuigongeluk.
[hr]
Helaas gaat 14 november ook de geschiedenis in als een zwarte dag voor KLM.
[ afbeelding ]
- 14 november 1938: een Douglas DC-3 (PH-ARY "IJsvogel") crasht bij de approach op Schiphol. De vlucht was afkomstig uit Berlijn (Tegel Airport) en had 5 crew en 14 passagiers aan boord.
Van hen overleven 4 crew en 2 passagiers de crash niet.
[ afbeelding ]
De exacte oorzaak is nooit duidelijk geworden; hoewel er plotselinge mist opkwam kon men niet vaststellen dat dat de oorzaak was.
PH-ARY was pas op 18 april dat jaar per schip in de haven van Rotterdam aangekomen.
- 14 november 1949: 11 jaar na de crash van de IJsvogel crasht weer een DC-3 van KLM. In dit geval gaat het om PH-TBW; een C47A [Dakota militair vliegtuig dat na de Tweede Wereldoorlog werd omgebouwd naar een civiele DC-3. Het werd 16 februari 1946 in het Nederlands Luchtvaartuigregister ingeschreven.
De DC-3 uit afkomstig uit Croyden, London had al tweemaal een landing moeten afbreken boven de huidige Oostbaan; bij de derde poging hing de DC-3 niet recht voor de baan waarna de piloot een draai naar links maakte. Hierbij raakte de linkervleugel de grond en stort het neer; vlakbij waar nu hangar 11 staat.
De DC-3 vliegt onmiddellijk in brand; geen van de 5 crew en 21 passagiers konden worden gered.
[ afbeelding ]
De crash was de dodelijkste uit de Nederlandse geschiedenis en gebeurde slechts 8 dagen nadat een andere DC-3 in Croyden (zelfde route) was gecrasht. De inzittenden overleefden deze crash; de DC-3 was afgeschreven:
[ afbeelding ]
Het doel van dit topic is om verhalen hier neer te zetten. Niet om je eigen website te promoten door links te plaatsen.quote:Op vrijdag 14 november 2014 15:50 schreef var.fok het volgende:
Wie vloog er ook alwer binnenkort met Garuda op AMS-LGW?
Onze nieuwe post van vandaag: http://ikvliegveel.com/garuda-indonesia-ams-lgw/
[ afbeelding ]
Graag vanaf heden je post hier uitbreiden zodat niet iedereen verder hóeft te klikken naar je blog.quote:Op vrijdag 14 november 2014 15:50 schreef var.fok het volgende:
Wie vloog er ook alwer binnenkort met Garuda op AMS-LGW?
Onze nieuwe post van vandaag: http://ikvliegveel.com/garuda-indonesia-ams-lgw/
[ afbeelding ]
Foto's eerder gepost door blingbling11quote:KLM Royal Dutch Airlines today took into operation its first Boeing 777-200 with a fully renovated cabin interior in both World Business Class and Economy Class. The inflight entertainment system has also been fully renewed.
Mooi manquote:Op vrijdag 14 november 2014 15:50 schreef var.fok het volgende:
Wie vloog er ook alwer binnenkort met Garuda op AMS-LGW?
Onze nieuwe post van vandaag: http://ikvliegveel.com/garuda-indonesia-ams-lgw/
[ afbeelding ]
Met plezier gelezen!quote:Op vrijdag 14 november 2014 15:50 schreef var.fok het volgende:
Wie vloog er ook alwer binnenkort met Garuda op AMS-LGW?
Onze nieuwe post van vandaag: http://ikvliegveel.com/garuda-indonesia-ams-lgw/
[ afbeelding ]
Maar wat was er nou met die toiletten in de loungequote:
Ik niet.quote:
Ik las PH-BBQ... maar helaas.quote:Op vrijdag 14 november 2014 20:22 schreef Iemand91 het volgende:
KLM Introduces New Cabin Interior and Inflight Entertainment System Aboard 777-200 Fleet
[..]
Foto's eerder gepost door blingbling11
[ afbeelding ]
PH-BQB is vandaag eindelijk ingezet en wel naar Fukuoka.
Snap het.quote:Op zaterdag 15 november 2014 01:34 schreef APK het volgende:
[..]
Ik niet.
Post het gewoon hier ipv een link, is niet erg veel moeite.
Zeer fraai!quote:PH-KZM is uit de hangar gerold als eerste Fokker 70 met de nieuwe livery.
Het is momenteel bezig met de eerste vlucht met deze livery naar Turijn waar het over zo'n 8 minuten zou moeten landen.
Vertrokken in het donker dus veel hebben de passagiers vast niet gezien; laat staan dat ze het überhaupt wisten..
Foto van vandaag:
[ afbeelding ]
Die vliegt toch tussen Buenos Aires en Montevideo?quote:Op vrijdag 14 november 2014 20:22 schreef Iemand91 het volgende:
PH-BQB is vandaag eindelijk ingezet en wel naar Fukuoka.
Mooi!quote:Op vrijdag 14 november 2014 00:09 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik ben geen bekende in dit topic, maar wil toch even melden dat ik jouw posts in dit topic zeer interessant vind
Blijf het lelijk vinden; zou niet weten waarom een rechte lijn niet zou werken.quote:Op zaterdag 15 november 2014 11:45 schreef BazZz2 het volgende:
Zeer fraai!
Ik vind deze livery op de fokker toch meer op een dolfijn lijken dan op de embraer. Ben zeer benieuwd naar de 787!
En nu het échte product:quote:Op vrijdag 14 november 2014 20:22 schreef Iemand91 het volgende:
KLM Introduces New Cabin Interior and Inflight Entertainment System Aboard 777-200 Fleet
[..]
Foto's eerder gepost door blingbling11
[ afbeelding ]
PH-BQB is vandaag eindelijk ingezet en wel naar Fukuoka.
Kun je je tegenwoordig helemaal niet voorstellen dat je toen nog kon roken in het vliegtuig. Wanneer is dit eigenlijk compleet afgeschaft? Iemand?quote:Op zondag 16 november 2014 00:35 schreef Karstman het volgende:
Lol met een van die 3 Royal Jordanians heb ik mijn eerste intercontinentale vlucht gemaakt, Schiphol naar JFK. Kist kraakte als een malle bij start en landing. Best ruim kan ik me herinneren met achter de vleugel het rokersgedeelte.
Vanaf eind jaren '80 is men in de US ermee begonnen:quote:Op zondag 16 november 2014 11:27 schreef El_Grando101 het volgende:
[..]
Kun je je tegenwoordig helemaal niet voorstellen dat je toen nog kon roken in het vliegtuig. Wanneer is dit eigenlijk compleet afgeschaft? Iemand?
Bedankt voor de info. Kan me herinneren dat we eind jaren 90 gevlogen hebben met Transavia en daar mocht toen nog wel gerookt worden. Zal wel in 1998 zijn geweest dan aangezien het toen al KLM was.quote:Op zondag 16 november 2014 11:43 schreef OEM het volgende:
[..]
Vanaf eind jaren '80 is men in de US ermee begonnen:
http://no-smoke.org/document.php?id=334
Nederlandse maatschappijen in 1995
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)n-KLM-ten-dele.dhtml
KLM definitief rookvrij op 1 augustus 1998
http://www.nritmedia.nl/k(...)2fe43c0b57035ce076ac
Ziet er uit om te vermijden.quote:
quote:Op zondag 16 november 2014 01:11 schreef nattermann het volgende:
[..]
Die stoelen zien er zéér oncomfortabel uit.
lijkt mij toch echt een kwestie van uitproberen!quote:
Als ik zo een beetje rondlees over slimline seats, zijn de extreem dunne kussens de grootste boosdoener. Alsof je op een houten bankje zit. Leuk voor shorthaul, maar voor longhaul?quote:Op zondag 16 november 2014 19:52 schreef var.fok het volgende:
Ik denk dat het grootste nadeel van de nieuwe stoel volgt uit de 3-4-3 opstelling, ipv de oude 3-3-3...
hangt van de stoel af. Die van KLM heb ik nooit zoveel last van, vandaag die van AF meegemaakt en daar voelde ik de knie van m'n achterbuurman in m'n rug.quote:Op zondag 16 november 2014 20:19 schreef OEM het volgende:
[..]
Als ik zo een beetje rondlees over slimline seats, zijn de extreem dunne kussens de grootste boosdoener. Alsof je op een houten bankje zit. Leuk voor shorthaul, maar voor longhaul?
http://www.flightradar24.com/KLM9865/4d4de28quote:Op zondag 16 november 2014 23:59 schreef Iemand91 het volgende:
Over 9 en een half uur vertrekt PH-KCE "Audrey Hepburn" voor haar allerlaatste vlucht.
KL9865 (geen goed vluchtnummer om te hebben, zo vertrok meerdere KLM MD-11 met dit vluchtnummer naar hun laatste plek) zal om 09:30 uur vertrekken naar Los Angeles LAX. Hierna zal het doorvliegen naar Mojave Air and Space Port in Californië.
Ze heeft er dan minstens 80.033 vlieguren en 12.461 cycles opzitten (cijfers zijn van juli 2012)
PHKCE: 86.112 uur en 13.306 cycles per 1-10-2014 volgens het farewell-boek.quote:Op zondag 16 november 2014 23:59 schreef Iemand91 het volgende:
Ze heeft er dan minstens 80.033 vlieguren en 12.461 cycles opzitten (cijfers zijn van juli 2012)
Heb 'm nog niet doorgelezen.quote:Op maandag 17 november 2014 19:49 schreef OEM het volgende:
PHKCE: 86.112 uur en 13.306 cycles per 1-10-2014 volgens het farewell-boek.
Ik weet al waar ik moet zitten, 10H, 10J of 10Kquote:Op maandag 17 november 2014 21:44 schreef Iemand91 het volgende:
En PH-BQB voor:
[ afbeelding ]
En nu:
[ afbeelding ]
quote:Prijsvechters easyJet en Ryanair versus Air France-KLM: dit zijn de kille cijfers
Vliegmaatschappij easyJet maakte dinsdag zijn jaarcijfers bekend. Een mooie gelegenheid om de resultaten van de Britse prijsvechter eens naast die van Air France-KLM en andere concurrenten te leggen. Hoe doorstaat het Frans-Nederlandse fusiebedrijf de vergelijking?
Het zijn roerige tijden bij Air France-KLM. In september legden piloten van de Franse tak vijftien dagen lang het werk neer uit protest tegen het plan om dochter Transavia om te vormen tot een Europese prijsvechter. Dat voorstel werd door het bestuur van het concern juist gepresenteerd als reddingsboei.
Door de staking liep de luchtvaartcombinatie zo’n 500 miljoen euro aan omzet mis. “Hoe dan ook, KLM draait niet op voor de kosten”, zei topman Alexandre de Juniac van Air France-KLM dinsdag voor een gezelschap van internationale journalisten, aldus het Financieele Dagblad. Dat betekent een forse klap voor Air France: de Franse maatschappij komt dit jaar niet uit de rode cijfers door de extra last.
De staking, die voor De Juniac als een verrassing kwam, is niet de enige tegenslag voor Air France-KLM. De boekingen lopen achter bij de verwachting en het eigen vermogen is negatief door een afwaardering op de pensioenbezittingen. Tel daarbij op de geruchten over massa-ontslagen en het bepaald niet fraaie vertrek van topman Camiel Eurlings, en duidelijk is dat Air France-KLM weleens betere maanden achter de rug heeft gehad.
Hoe erg is de situatie werkelijk? Z24 vergeleek de prestaties van Air France-KLM met concurrenten easyJet, Ryanair en Lufthansa. Daarbij is voor alle luchtvaartmaatschappijen gekeken naar de resultaten over de twaalf maanden tot en met september 2014, de periode waarover easyJet dinsdag jaarcijfers presenteerde.
Omzet: Ryanair en easyJet stuk kleiner
Kijkend naar de omzet zijn de traditionele maatschappijen Air France-KLM en Lufthansa drie tot vier keer zo groot als prijsvechters Ryanair en easyJet, zoals blijkt uit de onderstaande grafiek. De lagekostenmaatschappijen boekten ruim 5 miljard euro aan inkomsten in de afgelopen vier kwartalen, waar de passagierstak van Air France-KLM meer dan 20 miljard euro omzette.
Inkomsten in periode okt 2013 - sep 2014
Dat grote onderscheid verdwijnt als je kijkt naar het aantal vervoerde passagiers. De vier luchtvaartmaatschappijen vliegen jaarlijks zo’n 70 tot 80 miljoen mensen naar hun bestemming.
De verklaring hiervoor ligt voor de hand: Ryanair en easyJet leggen zich toe op korte vluchten binnen Europa, waarbij de tickets relatief goedkoop zijn. Voor een retourtje Barcelona of Boedapest hoef je doorgaans minder dan 100 euro neer te tellen.
Air France-KLM en Lufthansa vliegen ook intercontinentaal; voor een vlucht naar Noord-Amerika of Azië ben je – afhankelijk van de bestemming – honderden euro’s kwijt vanuit Nederland. Daarom boeken de traditionele vliegmaatschappijen meer inkomsten met ruwweg hetzelfde aantal passagiers.
Kosten: grote verschillen
Zonder omzet kun je geen bedrijf runnen, maar de kostenbasis en winstgevendheid zijn betere maatstaven van hoe het gaat met een bedrijf. En dan zijn er duidelijke verschillen waarneembaar tussen de ‘grote jongens’ en de prijsvechters.
Het bedrijfsresultaat (de inkomsten minus de operationele kosten) is bij easyJet en Ryanair aanzienlijk hoger dan bij Lufthansa en Air France-KLM. Dat duidt er op dat de kosten bij de lowbudgetmaatschappijen een stuk lager zijn.
Dat is ook terug te zien in de operationele winstmarge (bedrijfsresultaat gedeeld door de omzet). Bij easyJet en Ryanair bedraagt deze respectievelijk 12,8 en 16,4 procent. Air France-KLM en Lufthansa komt net boven de 0 procent uit, zoals hieronder te zien is.
Hierbij moet overigens worden aangetekend dat zowel Lufthansa als Air France-KLM in het afgelopen jaar met stakingen zijn geconfronteerd, waardoor de bedrijven inkomsten zijn misgelopen en extra kosten hebben gemaakt.
Hoewel dit onmiskenbaar invloed heeft op de kwartaalcijfers, is het effect op jaarbasis minder groot. Dat blijkt ook uit de operationele winstmarges over het gebroken boekjaar ervoor, die voor Air France-KLM en Lufthansa 0,3 tot 0,4 procentpunt hoger zijn.
Hetzelfde kostenbeeld komt naar voren uit het bedrijfsresultaat per passagier. Normaal gesproken rekent men in de luchtvaartsector met opbrengst per stoelkilometer, maar Ryanair geeft deze cijfers niet in de kwartaalrapporten. Daarom is hieronder gekeken naar de operationele inkomsten gedeeld door het aantal passagiers, om een indruk te krijgen van de kostenbasis per maatschappij.
Ryanair en easyJet behalen op deze provisorische indicator vergelijkbare scores van meer dan 10 euro aan operationele inkomsten per passagier. Air France-KLM en Lufthansa komen daarbij niet in de buurt.
Nu liggen de marges van easyJet en Ryanair sowieso buiten bereik van traditionele luchtvaartmaatschappijen. De vaste kosten zijn simpelweg een stuk hoger als je op wereldwijde bestemmingen vliegt; grofweg een derde van alle uitgaven gaan op aan brandstof.
Zorgwekkend is wel dat Air France-KLM slechter presteert dan Lufthansa, de directe concurrent uit Duitsland met een vergelijkbaar verdienmodel. De kosten bij de Frans-Nederlandse combinatie zijn eenvoudigweg te hoog.
Daar is topman De Juniac zich van bewust. Deze maand bespreekt hij intern het bezuinigingsplan Perform 2020, het masterplan om Air France-KLM gereed te maken voor de toekomst. In februari volgend jaar volgt de onthulling aan de buitenwereld. Dan wordt duidelijk hoe De Juniac op de kosten wil besparen en of er banen sneuvelen.
Dit klopt niet helemaal. Ze vergeten dat Lufthansa en AF-KLM ook nog bedrijfstakken als Cargo, vliegtuigonderhoud, grondafhandeling etc. hebben die Easyjet en Ryanair niet hebben.quote:De verklaring hiervoor ligt voor de hand: Ryanair en easyJet leggen zich toe op korte vluchten binnen Europa, waarbij de tickets relatief goedkoop zijn. Voor een retourtje Barcelona of Boedapest hoef je doorgaans minder dan 100 euro neer te tellen.
Air France-KLM en Lufthansa vliegen ook intercontinentaal; voor een vlucht naar Noord-Amerika of Azië ben je – afhankelijk van de bestemming – honderden euro’s kwijt vanuit Nederland. Daarom boeken de traditionele vliegmaatschappijen meer inkomsten met ruwweg hetzelfde aantal passagiers.
Ik weet niet wat je source is, maar de 747-100 (en dus ook de -136) was niet uitgerust met GE's CF6 maar met P&W JT9D's.quote:Op het parkeerplaats gingen vele autoalarmen af; de sensoren opgeschud door de opspoelende GE CF6 motoren.
Je hebt gelijk, verbeterd.quote:Op vrijdag 21 november 2014 17:28 schreef M5 het volgende:
Ik weet niet wat je source is, maar de 747-100 (en dus ook de -136) was niet uitgerust met GE's CF6 maar met P&W JT9D's.
Elke motor heeft zo z'n voor en tegens.quote:Op vrijdag 21 november 2014 18:49 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, verbeterd.
Waren overigens ook niet de beste motoren eigenlijk; best wel underpowered wat in dit geval dus ook niet mee hielp...
True.quote:
Mwah, deze motor stond toch wel echt bekend om dat het aan de 747 (en zeker de latere versies die steeds zwaarder werden) toch wel een hele kluif had. Een manier was water injectie voor meer voorstuwingsvermogen.quote:Underpowered? Misschien met de JT9D-3A en bij MTOW. Verder valt het wel mee vind ik. In ieder geval na een vlucht van ruim 5 uur zou ook dan de kist makkelijk weg moeten kunnen komen.
Pff. Waarom nog viaducten gebruiken?quote:
Het verhaal zou zijn dat ergens eind 2005 de kist klaar zou zijn voor een ferry flight naar een lokatie voor een nieuwe vleugel. Daarna een engine failure tijdens ground testing, waardoor de motoren zijn opgestuurd naar een repair shop.... en zijn nooit meer teruggekomen. Einde verhaal voor deze kist.quote:Op zaterdag 22 november 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Naar mijn weten is het toestel enigszins gerepareerd (tot in vliegende staat of niet?) maar het staat nog steeds op Bagdad Airport...in niet zo'n goede staat...
En vandaag is het zover:quote:Op vrijdag 19 september 2014 16:48 schreef Iemand91 het volgende:
Even wat random opmerkingen:
- Voor de mensen die in november met een van de 3 laatste KLM MD-11 vluchten meegaan (); we kunnen zo doorgaan naar Iran voor een van de laatste vluchten van EP-IAC; de laatste Boeing 747SP in commerciële service. Op zondag 23 november zullen zij een speciale farewell vlucht uitvoeren, zo'n 2 weken later zal de EP-IAC uit de vloot gaan; en hiermee de allerlaatste 747SP.
PH-BFH is in juni 2009 omgebouwd naar full pax en PH-BFY in 2012.quote:Op maandag 24 november 2014 19:07 schreef inkjet het volgende:
Weet iemand welke KLM 747's zijn omgebouwd tot 'full PAX'? Volgens planespotting zijn dat de BFH en de BFY. Volgens planespotters zijn het de BFF en de BFM. Wat is het nu?
Geinig verhaal zeg.quote:Op maandag 24 november 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag in de geschiedenis:
- 24 november 1971: De enige onopgeloste vliegtuigkaping in de Amerikaanse geschiedenis.
Op de avond voor Thanksgiving vraagt een man - die zich als Dan Cooper identificeert - bij de balie van Northwest Orient Airlines op de luchthaven van Portland, Oregon om een ticket naar Seattle.
Hij neemt plaats op stoel 18C van de Boeing 727-100 (N467US) en bestelt een whisky en wat fris.
Tevens steekt hij ook een sigaar op. Verder bevinden zich nog een 36 passagiers en 6 crew in de 727.
Dan geeft hij aan een stewardess een dichtgevouwen briefje. Deze stopt het ongelezen in haar portemonnee; denkend dat het weer een telefoonnummer van een eenzame zakenman is.
Hierop vertelt hij haar: "Miss, you'd better look at that note. I have a bomb."
Hij eist $200.000 (gelijk aan $1,160,000 in 2014), vier parachutes en een tankwagen bij aankomst in Seattle. Ook laad hij de inhoud van zijn tas zien waar een bom in lijkt te zitten.
Wanneer zijn eisen zijn ingewilligd land de 727 om 17:39 uur in Seattle. Hij laat iedereen op de flight crew en 1 stewardess na vrij. Ook geeft hij hier aan de flight crew door wat zijn eisen zijn.
Hij wil vertrekken in zuidoostelijke richting, moest men op een hoogte van 3000 meter vliegen met flaps op 15 graden, landing gear naar beneden en de cabine moest niet op druk gebracht worden.
De 727 in Seattle:
[ afbeelding ]
Om 19:40 uur vertrok de 727 weer. 2 Convair F-106 Delta Dart gevechtsvliegtuigen volgden de 727, buiten het blikveld van Cooper. Cooper draagt de overgebleven stewardess op om naar de cockpit te vertrekken en de deur dicht te laten. Hij doet zijn parachute om en doet de airstair naar beneden.
Vermoedelijk springt hij rond 20:13 uur uit de Boeing.
[ afbeelding ]
De crew weet de 727 om 22:15 uur veilig op de luchthaven van Reno, Nevado te landen, met de trap nog steeds naar beneden.
[ afbeelding ]
De man is nooit meer teruggevonden. In 1978 wordt nog een plakkaat gevonden voor de bediening van de trap en in 1980 wordt nog een deel van het losgeld gevonden. Dit zijn de enige stukken die ooit zijn teruggevonden.
De zoektocht is een van de meest uitgebreide zoektochten ooit en is dus de enige onopgeloste kaping in de Amerikaanse luchtvaartgeschiedenis.
Omdat zijn poging succes leek te hebben, waren in 1972 maar liefst 15 soortelijke pogingen; alleen zonder succes.
Zijn actie had ook andere gevolgen; in 1972 waren er maar liefst 31 kapingen en de FAA droeg in 1973 de maatschappijen op om de bagage door te zoeken; in 1972 waren er maar 2 kapingspogingen.
Op de Boeing 727 werd een wig geïnstalleerd; genaamd de 'Cooper vane'. Deze zorgt ervoor dat de airstair niet geopend kan worden in vlucht.
Veel maatschappijen kozen er echter voor deze deur volledig af te sluiten.
De 'Cooper vane': Links is de voorkant van het vliegtuig, door de luchtstroom wordt de plaat voor de deur geschoven en kan deze niet los. Staat de 727 op de grond, dan drukt een veer de plaat voor de deur weg en kan deze open.
[ afbeelding ]
De genoemde 727 vloog nog tot 1993 door waaronder personeel invliegen naar Tonopah Test Range waar de toen nog geheime Lockheed F-117 Nighthawk getest.
De BFY in 2013 dacht ikquote:Op maandag 24 november 2014 19:11 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
PH-BFH is in juni 2009 omgebouwd naar full pax en PH-BFY in 2012.
Naar mijn weten tussen maart en mei 2012.quote:
Wel héquote:woensdag 26 november 2014 @ 00:00:00
Nee.quote:Op woensdag 26 november 2014 11:20 schreef Sunri5e het volgende:
Iemand een idee of er dadelijk weer een MD-11 van KLM gaat vertrekken? Er staat er hier namelijk een warm te draaien...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |