abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 8 november 2014 @ 19:59:42 #26
35189 Troel
scherp en bot
pi_146440700
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 11:45 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Waarom? :)
Als ze dan zeuren over dat product is het in ieder geval al goedkoper dan het a-merk vaak ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_146473633
Crosspost van peutertopic...

heeft iemand van jullie ervaring met muziekles (viool in dit geval) volgens de Suzuki methode?
Ik overweeg dat voor E. maar ben wel op zoek naar ervaringen van andere ouders nog.
:)
  zondag 9 november 2014 @ 19:27:41 #28
35189 Troel
scherp en bot
pi_146473853
Ik heb geen ervaring met de methode, wel met vioolles.

Ik denk dat, aan de hand van wat ik erover las, het zeker moet kunnen werken.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_146474560
Ik vind het concept en de methode heel leuk klinken en ik denk ook dat het wel bij E. zou passen :Y
Heb zelf viool gespeeld ooit dus kan met de basis wel uit de voeten. Alleen de diverse websites van docenten hier uit de regio scheppen een wat ander beeld ervan dus voordat we voor een proefles gaan ben ik benieuwd naar ervaringen van anderen.
:)
pi_146479004
Mignonne, ik heb les gehad op die of een soortgelijke manier (het werd nooit Suzuki genoemd maar het voldoet wel aan alle punten in je link), en dat ging heel goed. Ik ben begonnen toen ik naar groep 3 ging, toen was ik 5. Het fijnste eraan vond ik dat er in het begin meer aandacht aan houding en muziek werd besteed in plaats van het muziek lezen en dat ik échte muziek speelde in plaats van populaire deuntjes met cd-begeleidingsband. Maar het grote probleem... de groepslessen. Ik moest samen doen met een kind dat een stuk ouder was en dat lang niet zo geholpen werd met oefenen etc. en dat remde heel erg en zorgde ook voor heel veel sociale strubbelingen, uiteindelijk moest ik dus alles alleen en dat was pas na anderhalf jaar gedoe. Ik denk dat het daarbij beter was geweest als er meer kinderen daar les hadden gehad, zodat de groepjes beter ingedeeld hadden kunnen worden. Dat zal vooral een punt zijn van de juiste docent zoeken ;)
Ik hoop dat je hier iets aan hebt :)
pi_146479413
Ik ben sinds kort samen met onze pleegzoon van 13 (maar niveau 5jaar) gestart met gitaar les volgens de suzuki methode. En dat bevalt heel goed. Het grote verschil met reguliere methoden is dat je als ouder mee leert.

Ook is er altijd een combinatie van individuele les en groepsles.

Het moet wel bij je passen. Zowel bij ouder als bij kind
pi_146479559
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 21:35 schreef Tele6 het volgende:
Mignonne, ik heb les gehad op die of een soortgelijke manier (het werd nooit Suzuki genoemd maar het voldoet wel aan alle punten in je link), en dat ging heel goed. Ik ben begonnen toen ik naar groep 3 ging, toen was ik 5. Het fijnste eraan vond ik dat er in het begin meer aandacht aan houding en muziek werd besteed in plaats van het muziek lezen en dat ik échte muziek speelde in plaats van populaire deuntjes met cd-begeleidingsband. Maar het grote probleem... de groepslessen. Ik moest samen doen met een kind dat een stuk ouder was en dat lang niet zo geholpen werd met oefenen etc. en dat remde heel erg en zorgde ook voor heel veel sociale strubbelingen, uiteindelijk moest ik dus alles alleen en dat was pas na anderhalf jaar gedoe. Ik denk dat het daarbij beter was geweest als er meer kinderen daar les hadden gehad, zodat de groepjes beter ingedeeld hadden kunnen worden. Dat zal vooral een punt zijn van de juiste docent zoeken ;)
Ik hoop dat je hier iets aan hebt :)
Dankjewel! Ik heb er zeker wat aan!

Er zitten hier een aantal docenten in de buurt, eentje sprak me erg aan, maar ik vind het lastig om 'een juiste docent' te zoeken. Ik heb het idee dat het vaak toch een beetje een gok is.
Ik kan me wel indenken wat je zegt over strubbelingen. De docente die me aanspreekt werkt met 1 op 1 les, of nouja 1 +ouder dan dus :P en de andere docente die erg ervaren en professioneel lijkt geeft groepslessen.

Jongste wordt in februari 4, ze is heel muzikaal, ze heeft ritme-gevoel kan bijvoorbeeld goed maat houden en zingt liedjes feilloos in de juiste toon mee. Als ze zelf een liedje bedenkt dan "klopt" het ook qua ritme met de woorden die ze er op zet en qua toon/melodie enz. Ik denk dat een methode zoals Suzuki, die daarop voortborduurt op dat natuurlijke muziekgevoel zeg maar ipv eerst leren lezen, erg bij haar zou passen. Voor de oudste zou juist de stimulering/bevestiging van ons als ouders juist weer erg goed werken.
:)
pi_146479661
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 21:43 schreef p_iglet het volgende:
Ik ben sinds kort samen met onze pleegzoon van 13 (maar niveau 5jaar) gestart met gitaar les volgens de suzuki methode. En dat bevalt heel goed. Het grote verschil met reguliere methoden is dat je als ouder mee leert.

Ook is er altijd een combinatie van individuele les en groepsles.

Het moet wel bij je passen. Zowel bij ouder als bij kind
Hoe moet ik de rol als ouder voor me zien? Ik begrijp dat je dagelijks met je kind samen oefent en van de website hier begreep ik dat het de bedoeling is dat je als ouder notities maakt tijdens de les en dan eigenlijk de aandachtspunten van de docent herhaalt, klopt dat? Is het de bedoeling dat je zelf ook kunt spelen op het instrument? Ik las dat je het niet heel goed hoeft te kunnen, maar is het dus wel nodig dat je íets kunt? B. zou ook graag meewillen namelijk maar dat wordt dan wat problematisch :P

hoe ervaar jij het? Heb je het gevoel dat je veel bezig bent met corrigeren of groei je samen zeg maar?
:)
pi_146480159
De bedoeling is wel echt dat je mee leert of eigenlijk vooruit leert aan je kind. Zeker de eerste jaren. Ik heb dus ook eerst enkele ouderlessen gehad over de les theorie en de basis dingen. De gitaarjuf hier geeft op zaterdag groepslessen en tussen het peuter/kleuter groepje (met liedjes zingen en klappen etc) en het groepje 7 jarigen is er een half uur ouderles. Heel leuk want de kinderen worden ook daarbij weer betrokken en zien dus ook dat het bij ouders niet vanzelf gaat.

De bedoeling is ook vooral dat je samen oefent en dus niet zozeer corrigeert. Echt voor en na doen. Dat is wel heel anders dan de 7 jarige hier die contrabas speelt via een reguliere methode. Daarbij vind ik het veel moeilijker om het positief te houden. Juist omdat ik zelf niet actief mee doe maar hem wel moet begeleiden.
pi_146480471
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 21:59 schreef p_iglet het volgende:
De bedoeling is wel echt dat je mee leert of eigenlijk vooruit leert aan je kind. Zeker de eerste jaren. Ik heb dus ook eerst enkele ouderlessen gehad over de les theorie en de basis dingen. De gitaarjuf hier geeft op zaterdag groepslessen en tussen het peuter/kleuter groepje (met liedjes zingen en klappen etc) en het groepje 7 jarigen is er een half uur ouderles. Heel leuk want de kinderen worden ook daarbij weer betrokken en zien dus ook dat het bij ouders niet vanzelf gaat.

De bedoeling is ook vooral dat je samen oefent en dus niet zozeer corrigeert. Echt voor en na doen. Dat is wel heel anders dan de 7 jarige hier die contrabas speelt via een reguliere methode. Daarbij vind ik het veel moeilijker om het positief te houden. Juist omdat ik zelf niet actief mee doe maar hem wel moet begeleiden.
ah zo! En je loopt dan dus eigenlijk een stapje voor op je kind als ik het goed begrijp? Idd samen oefenenn dat sprak mij aan, maar toen ging ik weer denken, wat als het meer de bedoeling is dat ik de boel corrigeert, lijkt me voor beiden minder leuk.
Waarom heb je voor P. voor regulier gekozen? En is het de bedoeling dat je beiden een instrument bezit? (Want ik heb mijn viool een paar jaar geleden weg gedaan :') DOH)
:)
pi_146480884
Hoe oud begin je eigenlijk met muziekles? En hoe kiest een kind een instrument?

Ik bespeel zelf geen enkel instrument (mocht niet), dus ik heb totaal geen referentie.
Professioneel gifmenger.
pi_146481105
Voor P voor regulier gekozen omdat ik toen nog niet bekend was met deze methode. Hij is gewoon op les gegaan bij de grote muziekschool in deze gemeente. Daarnaast leert P op cognitie en is van het grote stappen snel thuis. Nog afgezien van de weinige contrabas suzuki docenten in Nederland denk ik ook echt dat die methode minder bij hem past.
Totaal anders dan onze pleegzoon. Die vind alle rituelen die hier bij de suzuki les horen heerlijk. Hij heeft juist zeer beperkte cognitieve vermogens en moet het dus hebben van herhaling en hele kleine stapjes.
Beide docenten zijn uitermate geduldig, maar de suzuki gitaarjuf is ook super inventief en heel kindvolgend.
pi_146481426
Ow en het is wel fijn als je beide een instrument hebt al Zijn er ook ouders die leren op het instrument van hun kind.

De gitaarjuf heeft hier ook flink wat instrumenten te leen en de suzuki viooljuf in de buurt volgens mij ook.

Hoe kiest een kind een instrument. P heeft een jaar algemene muzikale vorming gedaan en koos daarna voor contrabas (dolkomisch met 1.15m groot).

Ik heb ook nooit muziekles gehad of een instrument bespeeld. Maar nu leer ik dus met beide kinderen mee.
  zondag 9 november 2014 @ 22:23:30 #39
383641 Books1
Follow your dreams...
pi_146481486
Hier sinds vrijdag een achtjarige in huis en vandaag haar verjaardag ook echt gevierd.

Wat leuk al die muziekverhalen. Hier kunnen ze volgend jaar met muziek op school meedoen 4 dinsdagmiddagen en dan doorstromen naar de muziekschool voor les met het eerste jaar blokfluit en daarna uitsplitsen alles binnen het AMV en vanuit de muziekvereniging waar je daar naar toe door kan stromen. Beide hebben er wel oren naar.
If you can dream it, you can do it...
pi_146481694
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 22:17 schreef p_iglet het volgende:
Voor P voor regulier gekozen omdat ik toen nog niet bekend was met deze methode. Hij is gewoon op les gegaan bij de grote muziekschool in deze gemeente. Daarnaast leert P op cognitie en is van het grote stappen snel thuis. Nog afgezien van de weinige contrabas suzuki docenten in Nederland denk ik ook echt dat die methode minder bij hem past.
Totaal anders dan onze pleegzoon. Die vind alle rituelen die hier bij de suzuki les horen heerlijk. Hij heeft juist zeer beperkte cognitieve vermogens en moet het dus hebben van herhaling en hele kleine stapjes.
Beide docenten zijn uitermate geduldig, maar de suzuki gitaarjuf is ook super inventief en heel kindvolgend.
klinkt logisch ja :Y

Buurpoes, op veel plaatsen kun je 'algemene muzikale vorming' volgen. Dan gaan kinderen een jaar lang aan de gang met diverse instrumenten en kiezen daarna voor een van die instrumenten, tijdens dat jaar leren zo doorgaans ook de basis van het noten lezen enz.

Mijn jongste vindt een viool mooi, mijn oudste ook maar ze vond een cello ook mooi. Verder kunnen ze altijd nog stoppen na een jaar als het echt niks is :P
:)
pi_146481855
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 22:22 schreef p_iglet het volgende:
Ow en het is wel fijn als je beide een instrument hebt al Zijn er ook ouders die leren op het instrument van hun kind.

De gitaarjuf heeft hier ook flink wat instrumenten te leen en de suzuki viooljuf in de buurt volgens mij ook.

Hoe kiest een kind een instrument. P heeft een jaar algemene muzikale vorming gedaan en koos daarna voor contrabas (dolkomisch met 1.15m groot).

Ik heb ook nooit muziekles gehad of een instrument bespeeld. Maar nu leer ik dus met beide kinderen mee.
maar dat lijkt me knap lastig om als volwassene te leren op bijv een 1/8 viool :D over dolkomisch gesproken haha. Wel een stoer instrument zeg, contrabas ♡

En nouja een tweedehands oefenviool is zo aangeschaft, dat hoeft niet zo gek duur te zijn in het begin.
:)
  Licht Ontvlambaar zondag 9 november 2014 @ 22:42:23 #42
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_146482626
Isa heeft in groep 3 een jaar 'Ontdek je favoriete muziekinstrument' gedaan, een echte oriëntatiecursus. Daarmee twee jaar Singing Kids, koortraining en notenleer. En nu individuele zangles en keyboardles. Ik heb zelf jaren muziekles gehad, elektrisch orgel :') :P , dat helpt absoluut in de begeleiding :)
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_146483329
Wat leuk die muziekervaringen..
Hier ook een heel muzikaal kind... vooral qua muziek voelen en tellen.
Ik ga eens inlezen!
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
pi_146484081
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2014 22:42 schreef Sjeen het volgende:
Isa heeft in groep 3 een jaar 'Ontdek je favoriete muziekinstrument' gedaan, een echte oriëntatiecursus. Daarmee twee jaar Singing Kids, koortraining en notenleer. En nu individuele zangles en keyboardles. Ik heb zelf jaren muziekles gehad, elektrisch orgel :') :P , dat helpt absoluut in de begeleiding :)
electrisch orgel, wat retro! :D
Hele groepen van mijn generatie leerden blokfluit spelen, dat was een vereiste bij de lokale muziekschool. Eerst een jaar blokfluit, daarna mocht je pas naar een ander instrument :') de rillingen lopen nog steeds over mn rug als ik een blokfluit hoor haha, vooral als ie zo zeg maar nét niet in tune is :X
:)
pi_146488927
Books gefeliciteerd met je achtjarige!
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_146489563
gefeliciteerd books *O*
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  maandag 10 november 2014 @ 10:07:36 #47
35189 Troel
scherp en bot
pi_146491418
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2014 23:13 schreef mignonne het volgende:

[..]

electrisch orgel, wat retro! :D
Hele groepen van mijn generatie leerden blokfluit spelen, dat was een vereiste bij de lokale muziekschool. Eerst een jaar blokfluit, daarna mocht je pas naar een ander instrument :') de rillingen lopen nog steeds over mn rug als ik een blokfluit hoor haha, vooral als ie zo zeg maar nét niet in tune is :X
Hier kon je kiezen uit twee muziekscholen, de Enschedese en de Haaksbergse. De eerste deed inderdaad blokfluit, maar daar had je ook muziekexamens enzo. De tweede kon je ook wel beginnen met blokfluit, maar ook met melodion (zo'n blaastoetsenbord) en aan examens deden ze niet.
Ik ben bij de tweede gegaan en ben daar nog steeds blij om, ook al kan ik prima blokfluiten inmiddels (pabo-niveau overigens)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_146491696
Gefeliciteerd Books! *O*

quote:
7s.gif Op maandag 10 november 2014 10:07 schreef Troel het volgende:

[..]

Hier kon je kiezen uit twee muziekscholen, de Enschedese en de Haaksbergse. De eerste deed inderdaad blokfluit, maar daar had je ook muziekexamens enzo. De tweede kon je ook wel beginnen met blokfluit, maar ook met melodion (zo'n blaastoetsenbord) en aan examens deden ze niet.
Ik ben bij de tweede gegaan en ben daar nog steeds blij om, ook al kan ik prima blokfluiten inmiddels (pabo-niveau overigens)
ohja dat kan ik me voorstellen!
Ik moet ook zeggen dat dat is wat me een beetje tegenstaat bij een aantal reguliere muziekscholen, de audities en examens. Als ik nadenk over waarom ik mijn kinderen muziek wil meegeven dan is het vooral om ze het plezier in muziek mee te geven. Examens en audities leggen wat mij betreft een bijzondere nadruk op prestatie bij iets wat in beginsel, voor ons dan, vooral leuk moet zijn en geen verplichting zou moeten zijn.

Nu hoort lesgeven en oefenen er wel bij om een zekere mate van proficiency te krijgen, maar toch. Het karakter van examens en dergelijke (dat je dus ook kunt zakken bijv.) staat me niet zo aan.
:)
  maandag 10 november 2014 @ 10:19:13 #49
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_146491703
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 november 2014 19:59 schreef Troel het volgende:
Als ze dan zeuren over dat product is het in ieder geval al goedkoper dan het a-merk vaak ;)
daar heb je toch ook zelf nog wel een keuze in?
in de haak.
  maandag 10 november 2014 @ 10:19:59 #50
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_146491723
leuke plannen, mignonne!

en books, gefeliciteerd nog!
in de haak.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')