abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 november 2014 @ 22:04:58 #1
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_146384535
Van mijn broer kreeg ik een kopie van de rouwkaart van mijn oom die afgelopen weekend is overleden (op de een of andere manier sta ik zelf niet op de lijst voor zo'n kaart).

Tot mijn grote schrik zag ik dat mijn nichtje (als dochter van de overledene) niet vermeld stond. Wel alle andere kinderen met partner en kinderen.

Nu weet ik dat er grote problemen waren tussen mijn nichtje en haar broers en zussen (totaal 7). Maar om iemand niet te vermelden op een rouwkaart.... ik ben echt geschokt.

Heeft iemand dit ooit zelf ook meegemaakt en wat was de reden?
pi_146384558
Pure haat en nijd is meestal de reden.
  donderdag 6 november 2014 @ 22:10:06 #3
34299 davako
-GATGCTGTTGAA-
pi_146384733
Ja ook meegemaakt. Zoals Scorpie ook al heeft gemeld, pure haat vanuit één kant was de reden.
All I do, is sit down at the typewriter, and start hittin' the keys. Getting them in the right order, that's the trick. That's the trick.
pi_146384795
Niet meegemaakt gelukkig. Maar eens met Scorp. Veel sterkte. :*
  donderdag 6 november 2014 @ 22:12:05 #5
383398 Kyubey
Genesis 19:26
pi_146384836
Dat familieruzies soms zo uit de hand kunnen lopen dat de dood van hun vader hen niet eens verzoent, is inderdaad schokkend.
Helemaal super.
pi_146384901
Ik ook, maar was een foutje. Krant heeft het moeten rectificeren
pi_146384904
Het is maar te hopen dat die dochter wel op de hoogte is gebracht, het wil ooit nog wel eens voorkomen dat kinderen er pas na lange tijd achter komen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_146384966
Dat is niet oké. Wat er ook speelt, je vermeld familieleden op de kaart. Dit is gewoon zeer laag en zeer triest. How low can you go? (Niet persoonlijk.)
pi_146385125
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2014 22:15 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Dat is niet oké. Wat er ook speelt, je vermeld familieleden op de kaart. Dit is gewoon zeer laag en zeer triest. How low can you go? (Niet persoonlijk.)
Als mijn kind een seriemoordenaar blijkt te zijn zal ik hem waarschijnlijk ook niet op mn doodskaartje zetten hoor.
Tevens waarde hechten enkel aan genetica :'). Ik zal veel eerder mn beste vrienden vermelden dan een oom of tante die ik totaal niet mag.
Of moet ik mn oom die me jarenlang heeft misbruikt op mn rouwkaartje zetten omdat hij familie is?
Of mn tante die ik 1 keer gezien heb omdat ze altijd in de bak zat.
Of mn nichtje die hoer is.
Of mn opa die oorlogsmisdaden heeft gepleegd.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_146385216
quote:
7s.gif Op donderdag 6 november 2014 22:18 schreef Seam het volgende:

[..]

Als mijn kind een seriemoordenaar blijkt te zijn zal ik hem waarschijnlijk ook niet op mn doodskaartje zetten hoor.
Tevens waarde hechten enkel aan genetica :'). Ik zal veel eerder mn beste vrienden vermelden dan een oom of tante die ik totaal niet mag.
Of moet ik mn oom die me jarenlang heeft misbruikt op mn rouwkaartje zetten omdat hij familie is?
Of mn tante die ik 1 keer gezien heb omdat ze altijd in de bak zat.
Of mn nichtje die hoer is.
Of mn opa die oorlogsmisdaden heeft gepleegd.
je dochter ook niet als je haar toevallig niet mag?!
pi_146385263
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 22:20 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

je dochter ook niet als je haar toevallig niet mag?!
Want dat is vergelijkbaar met de voorbeelden die ik noem?
pi_146385315
quote:
7s.gif Op donderdag 6 november 2014 22:21 schreef Seam het volgende:

[..]

Want dat is vergelijkbaar met de voorbeelden die ik noem?
Jouw voorbeelden zijn in de verste verte niet te vergelijken met het verhaal uit de OP, je geeft er alleen mee aan dat je uit een tokkie-familie komt.
pi_146385337
Familievetes _O_

Lekt me trouwens schandelijker voor de familie dan voor de persoon die niet op de kaart staat. Dat speelt nogal in de kleinere gemeentes.
pi_146385353
Oh ja hoor. Mijn tante werd ook niet vermeld op de rouwkaart van m'n oma. Met recht, overigens.
pi_146385391
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 22:22 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

Jouw voorbeelden zijn in de verste verte niet te vergelijken met het verhaal uit de OP, je geeft er alleen mee aan dat je uit een tokkie-familie komt.
Ja man, mijn voorbeelden zijn allemaal waargebeurd :')
Daarnaast, wie zegt dat het niet zo is? Je weet de reden niet en om mensen meteen af te branden omdat ze iemand niet vermelden op zo'n kaartje is pas kortzichtig. Ze zullen er vast een goede reden voor hebben gehad.
  donderdag 6 november 2014 @ 22:25:51 #16
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_146385477
Pure haat ja, dat denk ik eigenlijk ook wel...

Iemand heeft dit niet gewild. Het kan ook nog mijn oom zélf geweest zijn, die kon snoeihard zijn. Maar als het mijn oom zelf niet is geweest, vind ik het héél heftig van zijn kinderen, of diegenen die de rouwkaart hebben opgesteld.

Dan vind ik het een intense belediging naar de overledene. Hij heeft dat kind verwekt, zien opgroeien, wát er ook voorgevallen is, als iemand doodgaat, zijn vetes toch echt even iets minder belangrijk.

Dit is iemand eigenlijk doodverklaren. Openlijk. Zo hard komt het wel bij mij over.
  donderdag 6 november 2014 @ 22:27:32 #17
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_146385562
Erg triest dit , Egoïsme ten top
RED ONS HENNIEGOD
  donderdag 6 november 2014 @ 22:28:19 #18
280022 houdjemond
Sicker than the rest.
pi_146385603
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 22:05 schreef Scorpie het volgende:
Pure haat en nijd is meestal de reden.
Dit.

Pesten op het laagste niveau.

vol kind 1 mocht er wel op, vol kind 2 wegens ruzie niet.
T2K; "Je posts zijn leuker dan je lijstje"
-Scorpion_17
pi_146385684
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 22:23 schreef LelijKnap het volgende:
Oh ja hoor. Mijn tante werd ook niet vermeld op de rouwkaart van m'n oma. Met recht, overigens.
Dat is aan jou om te bepalen? :N
pi_146385737
quote:
7s.gif Op donderdag 6 november 2014 22:24 schreef Seam het volgende:

[..]

Ja man, mijn voorbeelden zijn allemaal waargebeurd :')
Daarnaast, wie zegt dat het niet zo is? Je weet de reden niet en om mensen meteen af te branden omdat ze iemand niet vermelden op zo'n kaartje is pas kortzichtig. Ze zullen er vast een goede reden voor hebben gehad.
Er is nooit een goede reden om je kind niet te noemen.
pi_146385774
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 22:30 schreef JoPiDo het volgende:
Dat is aan jou om te bepalen?
Zeker. Die desbetreffende tante heeft mijn oma eigenhandig het graf in gewerkt.
pi_146385866
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 22:32 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Yeah right, dat heb jij ook maar van horen zeggen. En omdat jullie vinden dat dat zo is, wordt ze maar niet vernoemd.

Nogmaals; er is nooit een goede reden om een kind niet te noemen.
pi_146385897
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 22:31 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

Er is nooit een goede reden om je kind niet te noemen.
Man man man, hoe kortzichtig kun je zijn. Dus als jouw kind de volgende Hitler blijkt te zijn of 80 kinderen verkracht vermeld je hem alsnog?
pi_146385906
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 22:34 schreef JoPiDo het volgende:
Yeah right, dat heb jij ook maar van horen zeggen. En omdat jullie vinden dat dat zo is, wordt ze maar niet vernoemd.

Doe jij dat altijd, oordelen over dat waar je geen flikker van weet om je dogmatische domheid in stand te houden?
  donderdag 6 november 2014 @ 22:36:37 #25
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_146385969
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 22:34 schreef JoPiDo het volgende:

Ja, ik ben het hier mee eens... de geschiedenis, de band die je als ouder met je kind hebt, stijgt uit boven alles wat met ruzie/onenigheid/haat te maken heeft. Je kunt in het dagelijks leven iemand van alles toewensen, maar niet vermelden op een rouwkaart... nee... dat gaat mij te ver...

Maar... ik zal denk ik nog wel horen wat de reden daarvan was, want mijn broers gaan naar de begrafenis.
pi_146386045
quote:
7s.gif Op donderdag 6 november 2014 22:35 schreef Seam het volgende:

[..]

Man man man, hoe kortzichtig kun je zijn. Dus als jouw kind de volgende Hitler blijkt te zijn of 80 kinderen verkracht vermeld je hem alsnog?
Ik zeg toch nooit? En daarbij neem ik aan dat degene waar het in de OP om gaat niet Hitler was of 80 kinderen heeft verkracht, dus je voorbeelden slaan nergens op.
pi_146386137
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 22:35 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Doe jij dat altijd, oordelen over dat waar je geen flikker van weet om je dogmatische domheid in stand te houden?
Lekker natrappen als iemand is overleden, alsof het niet al pijnlijk genoeg is voor iedereen. Je uit je oordeel over iemand niet op een rouwkaart, dat doe je gewoon niet. Wat de situatie ook is.
pi_146386157
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2014 22:40 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

Lekker natrappen als iemand is overleden, alsof het niet al pijnlijk genoeg is voor iedereen. Je uit je oordeel over iemand niet op een rouwkaart, dat doe je gewoon niet. Wat de situatie ook is.
Oke meester. Volgens welke normen en waarden moet ik nog meer leven? Of sterven?
  donderdag 6 november 2014 @ 22:41:40 #29
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_146386167
Kan het ook nog zo zijn dat je nichtje zelf niet op de rouwkaart wilde?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 6 november 2014 @ 22:44:16 #30
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_146386267
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 22:41 schreef Leandra het volgende:
Kan het ook nog zo zijn dat je nichtje zelf niet op de rouwkaart wilde?
Daar heb ik ook nog aan gedacht. Maar ik denk het haast niet... ze hebben geen contact meer geloof ik, iemand stelde terecht al de vraag of mijn nichtje überhaupt wel weet van het overlijden van haar vader. Mijn nichtje is overigens ook geen heilige hoor.

En dan nog... als je als kinderen de rouwkaart opstelt, kun je daar uit respect voor de vader, aan voorbijgaan lijkt me. Ik zou die vraag zelf denk ik niet honoreren. Alle kinderen zijn 40ers en 50ers, dus volwassen overigens.
pi_146386273
quote:
7s.gif Op donderdag 6 november 2014 22:41 schreef Seam het volgende:

[..]

Oke meester. Volgens welke normen en waarden moet ik nog meer leven?
Je bordje leeg eten 's avonds en verder zoveel mogelijk je bakkes houden.
  donderdag 6 november 2014 @ 22:50:55 #32
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_146386599
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 22:44 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Daar heb ik ook nog aan gedacht. Maar ik denk het haast niet... ze hebben geen contact meer geloof ik, iemand stelde terecht al de vraag of mijn nichtje überhaupt wel weet van het overlijden van haar vader. Mijn nichtje is overigens ook geen heilige hoor.

En dan nog... als je als kinderen de rouwkaart opstelt, kun je daar uit respect voor de vader, aan voorbijgaan lijkt me. Ik zou die vraag zelf denk ik niet honoreren. Alle kinderen zijn 40ers en 50ers, dus volwassen overigens.
Ik zou er van uitgaan dat iemands wensen ermee gerespecteerd zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 6 november 2014 @ 22:53:31 #33
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_146386749
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2014 22:50 schreef Leandra het volgende:

[..]

Bedoel je de wens van de dochter om niet vermeld te worden? Ik zou daar geen gehoor aan geven, uit respect voor de vader/de overledene.
  donderdag 6 november 2014 @ 23:31:04 #34
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_146388239
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 22:53 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Bedoel je de wens van de dochter om niet vermeld te worden? Ik zou daar geen gehoor aan geven, uit respect voor de vader/de overledene.
Of die van de vader, maar als het die van de dochter was, wie ben jij dan om dat te overrulen?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_146388581
Triest, maar komt in de "beste" families voor.
  donderdag 6 november 2014 @ 23:44:29 #36
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_146388593
[quote Leandra]

Of die van de vader, maar als het die van de dochter was, wie ben jij dan om dat te overrulen?
[/quote]
Stel dat ik een zus had die niet op de rouwkaart had gewild uit haat t.o.v. onze vader. Als ik daar aan gehoor zou geven, dan zou ik voor mijn gevoel een oordeel over iets vellen wat absoluut niet op een rouwkaart past (dat zei Jopido hierboven heel mooi). Maar ik kan het me eigenlijk niet voorstellen, dit is bizar.
pi_146389295
Is ze wel uitgenodigd voor de begrafenis/crematie? :o
pi_146389534
Mijn tante was niet welkom op de begrafenis van haar eigen zoon omdat haar schoondochter haar niet mocht :Y) Echt, te bizar gewoon. Dit vind ik ook bizar als het contact tussen die dochter en haar vader verder wel normaal was.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  vrijdag 7 november 2014 @ 00:39:00 #39
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_146389849
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 22:36 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ja, ik ben het hier mee eens... de geschiedenis, de band die je als ouder met je kind hebt, stijgt uit boven alles wat met ruzie/onenigheid/haat te maken heeft. Je kunt in het dagelijks leven iemand van alles toewensen, maar niet vermelden op een rouwkaart... nee... dat gaat mij te ver...
blijkbaar heb je dit zelf nooit meegemaakt want het is niet zo
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  vrijdag 7 november 2014 @ 08:02:15 #40
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_146391946
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 00:12 schreef Arident het volgende:
Is ze wel uitgenodigd voor de begrafenis/crematie? :o
Nee, denk het niet. Ik begreep via mijn broer dat mijn nichtje al lang niet meer welkom is in die familie en als ze al niet op de rouwkaart staat, nee, die zal niet uitgenodigd zijn.

Overigens: ik heb als volle nicht, óók geen rouwkaart gehad. Dat is al de derde keer, toen bijvoorbeeld de tweede vrouw van deze oom overleed (niet mijn 'echte' tante dus maar wel iemand die ik als kind nog had meegemaakt) wist ik ook van niks en kwam ik er pas na de begrafenis achter. Dat vond ik heel stuitend. Ik heb dat hen laten weten maar kennelijk bepalen ze zelf wel hoe of wat want nu dus weer geen rouwkaart ontvangen.

Maar ik herken daar die familie wel in: hard zijn en niet aanvoelen wat je een ander ermee aandoet.

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 00:23 schreef Isabeau het volgende:
Mijn tante was niet welkom op de begrafenis van haar eigen zoon omdat haar schoondochter haar niet mocht :Y) Echt, te bizar gewoon. Dit vind ik ook bizar als het contact tussen die dochter en haar vader verder wel normaal was.
Nee, dat contact tussen haar en haar vader was ook heel ernstig verstoord. Maar in jouw voorbeeld herken ik wel hetzelfde in: beslissen dat iemand er niet bij mag zijn terwijl je daar niet over mág beslissen. Als iemand overlijdt dan is het normaal dat je toch wat milder denkt en oordeelt en je haat jegens iemand niet in álles doortrekt.
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2014 00:39 schreef Catch22- het volgende:

[..]

blijkbaar heb je dit zelf nooit meegemaakt want het is niet zo
Jij vindt dat het niet zo is. Oké.
  vrijdag 7 november 2014 @ 08:19:38 #41
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_146392115
Ik blijf het vreemd vinden dat je kennelijk niet weet hoe het zit, maar het op voorhand wel veroordeelt.

Overigens maak ik uit je opmerking 'je "echte" tante' op dat deze oom geen bloedband met je heeft, en na het huwelijk met je echte tante (of haar overlijden) opnieuw getrouwd is, en je bij het overlijden van echtgenote #2 (die dan dus niets van jou was) ook geen uitnodiging gehad hebt.
Dus hoezo zou je een volle nicht zijn? Dat ben je hoogstens van zijn kinderen als hij geen broer van je vader of moeder is.

En nee, je hebt kennelijk geen ervaring met zulke dingen, ik weet dat een vriendin ook niet op de rouwkaart van haar vader stond, en dat maakte haar ook niets uit, ze heeft de erfenis ook verworpen.
Bij een andere vriendin verwacht ik dat ze niet op de kaart zal staan als haar vader overlijdt.
Bijzonder detail: ze zijn allebei enig kind.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 7 november 2014 @ 08:23:15 #42
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_146392160
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 08:19 schreef Leandra het volgende:
Ik blijf het vreemd vinden dat je kennelijk niet weet hoe het zit, maar het op voorhand wel veroordeelt.

Overigens maak ik uit je opmerking 'je "echte" tante' op dat deze oom geen bloedband met je heeft, en na het huwelijk met je echte tante of haar overlijden opnieuw getrouwd is, en je bij het overlijden van echtgenote #2 (die dan dus niets van jou was) ook geen uitnodiging gehad hebt.
Dus hoezo zou je een volle nicht zijn? Dat ben je hoogstens van zijn kinderen als hij geen broer van je vader of moeder is.

En nee, je hebt kennelijk geen ervaring met zulke dingen, ik weet dat een vriendin ook niet op de rouwkaart van haar vader stond, en dat maakte haar ook niets uit, ze heeft de erfenis ook verworpen.
Bij een andere vriendin verwacht ik dat ze niet op de kaart zal staan als haar vader overlijdt.
Bijzonder detail: ze zijn allebei enig kind.
Het is de broer van mijn vader, dus mijn volle oom. Echtgenote #2 was dus geen familie, maar als kind heb ik bij hen gelogeerd dus ik kende haar ook al heel lang.

Ook al heb ik hier geen ervaring mee, ik vind het héél, héél heftig om niet op een rouwkaart te willen, danwel geweigerd te worden.
pi_146392512
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 08:23 schreef Boca_Raton het volgende:
Ook al heb ik hier geen ervaring mee, ik vind het héél, héél heftig om niet op een rouwkaart te willen, danwel geweigerd te worden.
Dat mag en dat kan, maar dan maakt nog steeds iedereen zijn eigen keuzes. En afhankelijk van wat er is voorgevallen, kan zoiets dan gebeuren. Ik snap het best wel. Zo'n bloedband betekent niet dat alles maar gepikt wordt. Genoeg mensen die dat contact verbroken hebben.

Net als dat ze jou als volle nicht niet hebben uitgenodigd: blijkbaar vonden ze de band niet dusdanig dat ze je de mogelijkheid wilden bieden zelf afscheid te nemen. Daar mag jij van alles van vinden, maar jouw mening is niet belangrijker dan die van hen. Ze zullen hun redenen hebben.

Enige lastige is, dat wanneer later uitkomt dat de redenen niet kies zijn, het moment van afscheid niet teruggedraaid of overgedaan kan worden. Maar dat geldt andersom ook (als zus wel wordt uitgenodigd en het wordt een drama, is zelf het laatste moment nog verpest).
Schip ahoy!
  vrijdag 7 november 2014 @ 09:06:00 #44
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_146392746
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 08:49 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Dat mag en dat kan, maar dan maakt nog steeds iedereen zijn eigen keuzes. En afhankelijk van wat er is voorgevallen, kan zoiets dan gebeuren. Ik snap het best wel. Zo'n bloedband betekent niet dat alles maar gepikt wordt. Genoeg mensen die dat contact verbroken hebben.

Net als dat ze jou als volle nicht niet hebben uitgenodigd: blijkbaar vonden ze de band niet dusdanig dat ze je de mogelijkheid wilden bieden zelf afscheid te nemen. Daar mag jij van alles van vinden, maar jouw mening is niet belangrijker dan die van hen. Ze zullen hun redenen hebben.

Wat JoPiDo eerder schreef, dat trof me. Dat je geen oordeel over iemand velt via een rouwkaart. En dat geldt wat mij betreft ook als het gaat om het op de hoogte brengen van een volle nicht van het overlijden van haar oom. In dit geval ik dus. Ik vermoed omdat ik niet op familie-dingen verschijn, al heel lang niet meer. Iets anders kan ik niet verzinnen want trammelant veroorzaak ik toch écht niet.

Van het overlijden en de begrafenis van mijn tante, heb ik toen niet geweten. Dit keer ben ik gelukkig gebeld door mijn vader en mijn broers. Maar ondanks dat ik eerder aan die kant van de familie heb laten weten gekrenkt te zijn doordat ik niet wist van het overlijden van mijn tante, heb ik nu voor de derde keer bij een overlijden aan die kant, geen kaart ontvangen. Ik hoef dus wat hen betreft, niet op de hoogte gesteld te worden van het overlijden van mijn oom. En dat, dat vind ik aanmatigend en dat heb ik niet verdiend. Het enige wat ik vraag, is om op de hoogte gesteld te worden. Maar dat vindt iemand aan die kant, kennelijk niet nodig. Hard hoor. Nogal gevoelloos vind ik het.
  vrijdag 7 november 2014 @ 09:08:51 #45
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_146392790
Als ze je broers wel een kaart sturen en jou niet, vind ik dat ook vreemd. Het gebeurt bij ons wel dat bijv. alleen mijn moeder een krijgt, maar dan brengt die alle kinderen wel z.s.m. op de hoogte.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 7 november 2014 @ 09:10:52 #46
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_146392825
quote:
11s.gif Op donderdag 6 november 2014 22:04 schreef Boca_Raton het volgende:
Van mijn broer kreeg ik een kopie van de rouwkaart van mijn oom die afgelopen weekend is overleden (op de een of andere manier sta ik zelf niet op de lijst voor zo'n kaart).

Tot mijn grote schrik zag ik dat mijn nichtje (als dochter van de overledene) niet vermeld stond. Wel alle andere kinderen met partner en kinderen.

Nu weet ik dat er grote problemen waren tussen mijn nichtje en haar broers en zussen (totaal 7). Maar om iemand niet te vermelden op een rouwkaart.... ik ben echt geschokt.

Ja, ik stond ook niet vermeld op de rouwkaart van mijn vader. Omdat ik al sinds mijn zeventiende zwaar met hem gebrouilleerd was. Eigen keuze geweest, zou een beetje hypocriet zijn geweest om nu opeens als liefhebbende rouwende op die kaart te staan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Copycat op 07-11-2014 09:40:25 ]
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  vrijdag 7 november 2014 @ 09:11:28 #47
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_146392839
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2014 09:08 schreef Lienekien het volgende:
Als ze je broers wel een kaart sturen en jou niet, vind ik dat ook vreemd. Het gebeurt bij ons wel dat bijv. alleen mijn moeder een krijgt, maar dan brengt die alle kinderen wel z.s.m. op de hoogte.
Ja Lienekien.

Mijn vader heeft maar één broer: mijn - nu overleden - oom. Dus het zijn twee broers en geen zussen. Mijn oom heeft 7 kinderen, mijn vader 3. Ik ben dus maar met twee broers. Mijn broers krijgen wél een kaart, ik niet. Dit is op z'n minst, zeer onzorgvuldig te noemen.
  vrijdag 7 november 2014 @ 09:12:47 #48
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_146392859
Ik heb trouwens wel de tekst van het bidprentje geschreven, puur professioneel en als een soort van laatste woord. Werkte heel therapeutisch.
En ik was, samen met mijn moeder, op de begrafenis. Om mijn broer, zus en hun gezinnen te steunen.
  vrijdag 7 november 2014 @ 09:15:47 #49
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_146392901
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 november 2014 09:10 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ja, ik stond ook niet vermeld op de rouwkaart van mijn vader. Omdat ik al sinds mijn zeventiende zwaar met hem gebrouilleerd was. Eigen keuze geweest, zouden beetje hypocriet zijn geweest om nu opeens als liefhebbende rouwende op die kaart te staan.
CC, ik zie het niet als 'liefhebbende rouwende'. Maar als het feit dat je een kind van de overledene bent. Een nabestaande. Om de één wel te noemen en de ander niet, dat heeft iets onnatuurlijks voor mij. Alsof de opsteller van de rouwkaart zelf wel even beslist wie er nog familie is en niet. Dat beslis je niet, dat ben je of ben je niet. Zo zie ik het.

Bij een overlijden wordt een mens toch op z'n minst éven wat milder. Afscheid nemen kun je maar één keer. Genoemd worden op een rouwkaart, ook.
  vrijdag 7 november 2014 @ 09:18:20 #50
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_146392953
Ik voel me geen nabestaande van mijn vader.
En ik heb daar heus wel diep over nagedacht toentertijd, maar juist daardoor tot het besluit gekomen dat een afgesloten hoofdstuk ook echt een afgesloten hoofdstuk is. Heeft me door de jaren heen al veel te veel kruim gekost.

Nooit spijt gehad van mijn beslissing, dat sterkt mijn gedachte dat het de juiste is geweest.
  vrijdag 7 november 2014 @ 09:25:32 #51
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_146393099
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 november 2014 09:18 schreef Copycat het volgende:
En ik heb daar heus wel diep over nagedacht toentertijd, maar juist daardoor tot het besluit gekomen dat een afgesloten hoofdstuk ook echt een afgesloten hoofdstuk is. Heeft me door de jaren heen al veel te veel kruim gekost.

Nooit spijt gehad van mijn beslissing, dat sterkt mijn gedachte dat het de juiste is geweest.
Daar is ongetwijfeld heel veel aan voorafgegaan. Daar kan ik me dan nog wel iets bij indenken (het kan heel idioot lopen tussen ouders en kinderen, geloof ik onmiddellijk). Laat ik dan zeggen: als ik als buitenstaander een nabestaande niet genoemd zie worden op een rouwkaart, dan ben ik geschokt.

Ik was hele dikke vriendinnen met mijn nichtje vroeger, hoe kan ik nou als 'insider' dit zo aanzien? Ook al weet ik dat mijn nichtje inmiddels geen heilig boontje meer is, bepaald niet. En wie weet wilde zij dit zelf niet, weet ik ook niet. Maar het heeft iets heel bizars. Ik was gister zo geschokt dat ik de hele ochtend m'n draai kwijt was. Gewoon van de kaart.
  vrijdag 7 november 2014 @ 09:32:55 #52
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_146393282
Volgens mij wisten heel veel mensen niet eens dat mijn vader drie kinderen had. Zelfs zijn laatste vriendin was nogal shocked toen ze mij zag. Die heb ik wegens omstandigheden trouwens wel drie dagen te logeren gehad na zijn overlijden. Grappige situatie: 'Ja, nu snap ik wel dat Simon en jij veel ruzie hadden, Simon is heel netjes en jij bent best slordig.' Heb het maar zo gelaten :+ .

De familie aan mijn vaders kant wist natuurlijk wel van mijn bestaan, maar zij snapten ook zonder woorden mijn beweegredenen. Die hebben me niks negatiefs nagedragen. En op de begrafenis kwam ik mijn lievelingsoom van vroeger weer tegen, waarmee ik daarna weer regelmatig contact heb gekregen. Ook de band met mijn broer en zus is hierna juist sterker geworden. En zo kreeg het toch nog een silver lining.

De erfenis heb ik trouwens ook geweigerd.
pi_146393836
Het zal aan mij liggen, maar ik vind dit vrij "normaal" eigenlijk. Natuurlijk is het op zich heftig dat families/gezinnen zo ontwricht kunnen raken, maar in het licht daarvan bezien vind ik dit soort dingen eigenlijk vrij "logisch". Het hangt vanzelfsprekend van alle ins en outs af, maar als die twee al jaren gebrouilleerd waren, die dochter duidelijk te kennen gegeven heeft niet op die kaart te willen en/of het was meer dan duidelijk dat die vader dat zo gewild had, dan vind ik het juist vreemd (en in de laatste twee gevallen zelfs asociaal!) als die dochter wél op de rouwkaart had gestaan.

Ik heb toevallig een hele sterke (maar ook niet probleemloze) band met mijn ouders, maar in het algemeen bekeken zie ik familie niet als heilig. Ik ken ontiegelijk veel gevallen van een verstoorde ouder/kind- relatie. Alleen in mijn directe omgeving al hebben er een aantal definitief gebroken: mijn vader en zijn broers en zus met hun moeder, mijn vriend met zijn beide ouders, één van mijn lievelingsooms met zijn zoon etc. (topje van de ijsberg). Wat rouwkaart(en) betreft, verliep of zal het op dezelfde manier verlopen als jij hier nu beschrijft denk ik. Reden:

quote:
7s.gif Op vrijdag 7 november 2014 09:18 schreef Copycat het volgende:

:*
Tails tell tales
pi_146393937
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2014 22:50 schreef Leandra het volgende:

[..]

quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2014 23:31 schreef Leandra het volgende:

[..]

quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2014 08:19 schreef Leandra het volgende:

(knip)

Dit, dit en dit.
Tails tell tales
  vrijdag 7 november 2014 @ 10:10:34 #55
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_146394076
Als ik weet dat er problemen zijn tussen mijn nichtje en haar familie en ik zie haar niet op de rouwkaart staan, dan is het toch niet zo gek dat ik concludeer dat iemand of zijzelf, haar niet op die kaart heeft gewild. En daar heb ik dan een mening over ja. Natuurlijk.

Maar misschien speelt ook mee dat ik zelf geen rouwkaart heb ontvangen. Alweer niet, ondanks dat ik heb aangegeven dat ik er prijs op stel. Er wordt voor mij beslist dat ik niet op de hoogte gebracht hoef te worden van het overlijden van mijn oom. En dat verdien ik niet, vind ik zelf.
pi_146394280
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 10:10 schreef Boca_Raton het volgende:
Als ik weet dat er problemen zijn tussen mijn nichtje en haar familie en ik zie haar niet op de rouwkaart staan, dan is het toch niet zo gek dat ik concludeer dat iemand of zijzelf, haar niet op die kaart heeft gewild. En daar heb ik dan een mening over ja. Natuurlijk.

Maar misschien speelt ook mee dat ik zelf geen rouwkaart heb ontvangen. Alweer niet, ondanks dat ik heb aangegeven dat ik er prijs op stel. Er wordt voor mij beslist dat ik niet op de hoogte gebracht hoef te worden van het overlijden van mijn oom. En dat verdien ik niet, vind ik zelf.
Je wist ook dat de relatie tussen die dochter en die vader verstoord was (dus niet alleen tussen die dochter en de rest)...

Tja, ik kan mij aan de ene kant wel voorstellen dat je het erg vervelend vindt dat je geen rouwkaart hebt ontvangen (zeker als je dat na een eerdere keer hebt aangegeven) maar aan de andere kant, als jij al jaren niet meer bij familiebijeenkomsten aanwezig bent (je beduidend minder contact met die familie hebt dan je broers?) vind ik ook dát niet zo heel erg vreemd eigenlijk...
Tails tell tales
pi_146394987
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 10:21 schreef Forbry het volgende:

[..]

Je wist ook dat de relatie tussen die dochter en die vader verstoord was (dus niet alleen tussen die dochter en de rest)...

Tja, ik kan mij aan de ene kant wel voorstellen dat je het erg vervelend vindt dat je geen rouwkaart hebt ontvangen (zeker als je dat na een eerdere keer hebt aangegeven) maar aan de andere kant, als jij al jaren niet meer bij familiebijeenkomsten aanwezig bent (je beduidend minder contact met die familie hebt dan je broers?) vind ik ook dát niet zo heel erg vreemd eigenlijk...
Ik vind het achterlijk, alsof een extra kaartje zoveel moeite kost. Waar bemoeid die familie zich mee?!
pi_146395114
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 10:52 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

Ik vind het achterlijk, alsof een extra kaartje zoveel moeite kost. Waar bemoeid die familie zich mee?!
Het gaat niet om "moeite" en/of "bemoeien". Als je geen/weinig contact (meer) hebt, verlopen dat soort dingen nou éénmaal wel eens zo.
Tails tell tales
pi_146395235
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 10:56 schreef Forbry het volgende:

[..]

Het gaat niet om "moeite" en/of "bemoeien". Als je geen/weinig contact (meer) hebt, verlopen dat soort dingen nou éénmaal wel eens zo.
Dus omdat JIJ toevallig een nicht de laatste tijd niet meer gezien hebt, vind JIJ het gerechtvaardigd om geen kaartje te sturen? Lekkere egocentrische gedachtegang.

Daarom plaatsen normale, beschaafde mensen een rouwadvertentie, om te voorkomen dat vergeten mensen niet geïnformeerd worden over iemands overlijden. Of zet JIJ daar ook bij 'behalve voor nicht dinges, want die heb ik al jaren niet meer gezien'?!

Waar bemoei je je mee.
pi_146395264
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 11:01 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

Dus omdat JIJ toevallig een nicht de laatste tijd niet meer gezien hebt, vind JIJ het gerechtvaardigd om geen kaartje te sturen? Lekkere egocentrische gedachtegang.

Daarom plaatsen normale, beschaafde mensen een rouwadvertentie, om te voorkomen dat vergeten mensen niet geïnformeerd worden over iemands overlijden. Of zet JIJ daar ook bij 'behalve voor nicht dinges, want die heb ik al jaren niet meer gezien'?!

Waar bemoei je je mee.
Waarom ga je opeens tegen mij persoonlijk te keer? :?
Tails tell tales
  vrijdag 7 november 2014 @ 11:07:13 #61
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_146395368
Als je destijds al niet eens wist dat die tante overleden was, dan is er kennelijk weinig contact, en soms maken mensen bij dit soort dingen gewoon een keuze, de keuze voor de mensen waarmee ze wel contact hadden en het niet uitnodigen van de mensen waarmee ze geen contact (meer) hadden.

Als je broers daar nog wel over de vloer kwamen, maar jij en 24 andere neefjes en nichtjes niet, op basis waarvan zou jij dan uitgenodigd moeten worden en die 24 andere neefjes en nichtjes niet?

Bij mij is de kerstkaartenlijst een behoorlijke leidraad, die gebruiken we zo ongeveer als basis voor dit soort uitnodigingen, en ja, daar staan 2 neefjes wel op, 3 nichtjes niet, en van de andere kant de nicht uit het gezin wel, en de neef niet.
Overigens staan ze wel allemaal bij mijn ouders op de kerstkaartenlijst, dus in het geval van hun overlijden zouden ze wel allemaal uitgenodigd worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 7 november 2014 @ 11:08:36 #62
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_146395409
quote:

[..]

Op basis waarvan concludeer je dat het alleen om dat ene nichtje gaat?

Misschien zijn er behalve TS nog een dozijn neefjes en nichtjes die al jaren geen contact meer met oom Piet hadden.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 7 november 2014 @ 11:10:37 #63
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_146395459
Het is toch niet een onderscheid naar met wie je wel en niet graag omgaat? Het gaat erom dat mensen de gelegenheid krijgen om afscheid te nemen. Ik vind kijken wie je een kerstkaart stuurt wat anders dan bepalen wie wel of niet de gelegenheid krijgt om afscheid te nemen van een overledene.
  vrijdag 7 november 2014 @ 11:20:48 #64
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_146395737
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2014 11:10 schreef Lienekien het volgende:
Het is toch niet een onderscheid naar met wie je wel en niet graag omgaat? Het gaat erom dat mensen de gelegenheid krijgen om afscheid te nemen. Ik vind kijken wie je een kerstkaart stuurt wat anders dan bepalen wie wel of niet de gelegenheid krijgt om afscheid te nemen van een overledene.
Een kaart sturen is een uitnodiging sturen, en als jij als familie geen behoefte hebt aan 150 man die je verder nooit ziet, laat staan hun koffie en cake betalen, dan kan ik me zo voorstellen dat je het aantal uitnodigingen beperkt tot degene van wie je het wel van belang vindt dat ze aanwezig zijn.

Daarbij is er meestal nog een advertentie in de krant, en horen neefjes en nichtjes het sowieso vaak wel via de ouders.

Ik zie het niet zo als een probleem om serieus te schiften in wie wel en geen uitnodiging te sturen, maar ik weet op voorhand al dat ik bij het overlijden van mijn vader veel meer uitnodigingen zal moeten versturen dan bij het overlijden van mijn moeder, dus in het geval van mijn vader zal ik wellicht ook wat makkelijker zijn in "die ook maar een kaartje", want daar staat het toch al bol van de personen en instanties die ik niet ken, nooit gezien heb en nooit weer zal zien.

En indien het mijzelf betreft vind ik het echt niet nodig dat mijn man en kinderen de hand moeten schudden met een voorraad nichtjes die ik niet uit kan staan.... sterker nog; als maar 1 uit een gezin van 3 kinderen wordt uitgenodigd zou ik dat meer dan prima vinden, want de anderen hebben niets op mijn begrafenis te zoeken.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_146395994
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 11:20 schreef Leandra het volgende:

[..]

Een kaart sturen is een uitnodiging sturen, en als jij als familie geen behoefte hebt aan 150 man die je verder nooit ziet, laat staan hun koffie en cake betalen, dan kan ik me zo voorstellen dat je het aantal uitnodigingen beperkt tot degene van wie je het wel van belang vindt dat ze aanwezig zijn.

Daarbij is er meestal nog een advertentie in de krant, en horen neefjes en nichtjes het sowieso vaak wel via de ouders.

Ik zie het niet zo als een probleem om serieus te schiften in wie wel en geen uitnodiging te sturen, maar ik weet op voorhand al dat ik bij het overlijden van mijn vader veel meer uitnodigingen zal moeten versturen dan bij het overlijden van mijn moeder, dus in het geval van mijn vader zal ik wellicht ook wat makkelijker zijn in "die ook maar een kaartje", want daar staat het toch al bol van de personen en instanties die ik niet ken, nooit gezien heb en nooit weer zal zien.

En indien het mijzelf betreft vind ik het echt niet nodig dat mijn man en kinderen de hand moeten schudden met een voorraad nichtjes die ik niet uit kan staan.... sterker nog; als maar 1 uit een gezin van 3 kinderen wordt uitgenodigd zou ik dat meer dan prima vinden, want de anderen hebben niets op mijn begrafenis te zoeken.
jij bent echt niet goed :')

'ik heb geen zin om hun koffie en cake te betalen, dus ze zoeken het maar uit met hun familie' :N en dan ook nog je eigen begrafenis met die van je ouders vergelijken. Het zegt natuurlijk al genoeg over jou dat je nichtjes hebt 'die je niet uit kunt staan', daaruit blijkt al een bepaalde maten van egoïsme en een beperkt empathisch vermogen.

Ik lees zelden zulke egoïstische, egocentrische dingen als vandaag in dit topic.

Het zegt ook genoeg dat het vooral de vrouwen zijn die dit soort gedrag als normaal ervaren.
  vrijdag 7 november 2014 @ 11:40:55 #66
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_146396328
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 11:28 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

jij bent echt niet goed :')

'ik heb geen zin om hun koffie en cake te betalen, dus ze zoeken het maar uit met hun familie' :N en dan ook nog je eigen begrafenis met die van je ouders vergelijken. Het zegt natuurlijk al genoeg over jou dat je nichtjes hebt 'die je niet uit kunt staan', daaruit blijkt al een bepaalde maten van egoïsme en een beperkt empathisch vermogen.

Ik lees zelden zulke egoïstische, egocentrische dingen als vandaag in dit topic.

Het zegt ook genoeg dat het vooral de vrouwen zijn die dit soort gedrag als normaal ervaren.
Tuurlijk joh, wat jij wilt.

Mag ik lekker zelf weten dat ik geen behoefte heb aan een grote begrafenis, met een voorraad hypocrieten die niet hoeven te komen janken dat het zo erg is dat ik dood ben?

Als het aan mij ligt wordt het zelfs een besloten gebeuren. Mag ook niet?
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 7 november 2014 @ 11:40:55 #67
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_146396329
quote:

[..]

Ik verbaas me echt over de heftigheid van sommige emoties. Alsof je niet even een paar seconde de hand kan schudden van een nicht 'die je niet kunt uitstaan' maar wel de moeite heeft genomen om naar het afscheid van je vader te komen.
  vrijdag 7 november 2014 @ 11:42:23 #68
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_146396376
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2014 11:40 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik verbaas me echt over de heftigheid van sommige emoties. Alsof je niet even een paar seconde de hand kan schudden van een nicht 'die je niet kunt uitstaan' maar wel de moeite heeft genomen om naar het afscheid van je vader te komen.
Bij mijn vader sta ik waarschijnlijk toch al een lamme arm te schudden, daarbij lees je niet goed, die nichtjes hoeven niet naar mijn begrafenis te komen, dat ze in ons geval wel uitgenodigd worden voor de crematies van mijn ouders is vrijwel onontkoombaar.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_146396411
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 11:40 schreef Leandra het volgende:

[..]

Tuurlijk joh, wat jij wilt.

Mag ik lekker zelf weten dat ik geen behoefte heb aan een grote begrafenis, met een voorraad hypocrieten die niet hoeven te komen janken dat het zo erg is dat ik dood ben?

Als het aan mij ligt wordt het zelfs een besloten gebeuren. Mag ook niet?
Het ging in je post voornamelijk over de begrafenis van je vader.

Dat is wel kenmerk nummer 1, dat een egoïst vooral zelf niet doorheeft dat het een egoïst is.
  vrijdag 7 november 2014 @ 11:44:06 #70
434872 10minuteman
10 minuten zijn niet genoeg
pi_146396427
quote:
11s.gif Op donderdag 6 november 2014 22:04 schreef Boca_Raton het volgende:

Lekker boeiend. Ik zou er ook niet om malen als er probleem zijn in de familie.
  vrijdag 7 november 2014 @ 11:45:23 #71
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_146396465
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 11:43 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

Het ging in je post voornamelijk over de begrafenis van je vader.

Dat is wel kenmerk nummer 1, dat een egoïst vooral zelf niet doorheeft dat het een egoïst is.
Of je gaat eens lezen, het ging helemaal niet voornamelijk over de begrafenis van mijn vader.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 7 november 2014 @ 11:46:58 #72
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_146396500
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 11:42 schreef Leandra het volgende:

[..]

Bij mijn vader sta ik waarschijnlijk toch al een lamme arm te schudden, daarbij lees je niet goed, die nichtjes hoeven niet naar mijn begrafenis te komen, dat ze in ons geval wel uitgenodigd worden voor de crematies van mijn ouders is vrijwel onontkoombaar.
Ik snap geloof ik al niet waarom je er nu al bij stilstaat wie er wel en niet naar jouw begrafenis mag komen.
pi_146396547
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 11:45 schreef Leandra het volgende:

[..]

Of je gaat eens lezen, het ging helemaal niet voornamelijk over de begrafenis van mijn vader.
Laten we het er maar op houden dat ik blij ben dat ik geen familie van je ben.
  vrijdag 7 november 2014 @ 11:48:59 #74
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_146396557
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2014 11:46 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik snap geloof ik al niet waarom je er nu al bij stilstaat wie er wel en niet naar jouw begrafenis mag komen.
Omdat er niets mis is met het tijdig regelen van zulke zaken, ik weet ook waar ik begraven wil worden, of is dat ook al raar?
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 7 november 2014 @ 11:49:14 #75
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_146396566
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 11:48 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

Laten we het er maar op houden dat ik blij ben dat ik geen familie van je ben.
En dat is geheel wederzijds.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_146396600
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2014 11:10 schreef Lienekien het volgende:
Op zich wel eens, maar je kunt ook niet iedereen een kaart sturen die de overledene ooit gekend heeft. Je zult ergens een grens moeten trekken en er vanuit moeten gaan dat de overige "belanghebbenden" wel op een andere manier op de hoogte zullen worden gesteld (waaronder door middel van rouwadvertenties en "hearsay").

Ik heb tot op heden (gelukkig) nog nooit iets van doen gehad met de organisatorische kant van een begrafenis/crematie en alles daaromheen, maar ik zou zelf denk ik zo veel mogelijk schipperen tussen "wat had de overledene graag gewild?" en "wat mag er in praktische zin als nabestaande van je worden verwacht?". Ik kan mij voorstellen dat het sturen van een rouwkaart aan iemand met wie er (al jaren) weinig/geen contact (meer) onderhouden wordt, dan afvalt. Tenzij bekend is dat diegene nog wel veel/goed contact met de overledene had, maar uit het verhaal van TS haal ik dat niet.

Ik heb ook wel eens geen rouwkaart ontvangen, waar andere familieleden die wel gekregen hadden. Voor zover ik weet had dat geen specifieke reden, anders dan dat ik (nog) maar weinig contact met de overledene en de rouwkaartverstuurders had. Ik voelde mij daardoor toen totaal niet beledigd verder.
Tails tell tales
pi_146396642
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 22:32 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Ze heeft oma met een hamer bewerkt? Of is oma door de "emoties en stress" overleden?
  vrijdag 7 november 2014 @ 11:53:31 #78
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_146396665
quote:

[..]

Ja precies, ik ben geen vage bekende, ik ben familie. Die vroeger véél met hen heeft opgetrokken en regelmatig heeft gelogeerd bij de overledene. Dus géén vage kennis!

Het kost inderdaad maar één postzegel en één kaart, voor één nicht. Van die andere kant weet ik het niet, maar om zo'n duidelijk onderscheid te maken.... werkelijk....
pi_146396692
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 11:53 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ja precies, ik ben geen vage bekende, ik ben familie. Die vroeger véél met hen heeft opgetrokken en regelmatig heeft gelogeerd bij de overledene. Dus géén vage kennis!

Het kost inderdaad maar één postzegel en één kaart, voor één nicht. Van die andere kant weet ik het niet, maar om zo'n duidelijk onderscheid te maken.... werkelijk....
"Vroeger" en er zullen wel meer mensen zijn aan wie er geen kaart is verstuurd...
Tails tell tales
  vrijdag 7 november 2014 @ 11:55:50 #80
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_146396711
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 11:55 schreef Forbry het volgende:

[..]

"Vroeger" en er zullen wel meer mensen zijn aan wie er geen kaart is verstuurd...
Hun eigen zus waarschijnlijk ja. Die er niet opstaat.
  vrijdag 7 november 2014 @ 11:56:22 #81
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_146396729
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 11:55 schreef Forbry het volgende:

[..]

Als er méér directe familieleden zijn zou ik dat ook héél vreemd vinden.
  vrijdag 7 november 2014 @ 11:58:56 #82
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_146396794
quote:

Waarom zo rancuneus... zelfs na je overlijden nog... ik denk dat mijn rancune dat niet overleeft... het houdt toch een keer óp...?
pi_146396991
Niet meegemaakt.
maar sterkte!
  vrijdag 7 november 2014 @ 12:09:25 #84
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_146397067
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 11:58 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Waarom zo rancuneus... zelfs na je overlijden nog... ik denk dat mijn rancune dat niet overleeft... het houdt toch een keer óp...?
Hoezo rancuneus? Als ik een kleine begrafenis wil, dan mag dat toch gewoon?
En ja, dan moet je keuzes maken, en nee, dan hoeven mijn man en kinderen niet te kiezen voor mensen die ze niet eens zouden herkennen als ze ze voorbij zouden lopen op straat.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_146397234
Ik ben absoluut van mening hoor, dat de belangen van de overledene en degenen die afscheid willen (kunnen) nemen op zo'n moment voor andere belangen gaan, maar er zijn gewoon grenzen in praktische zin. Als jij zelf al aangeeft dat er tussen jou en die familieleden nauwelijks contact is EN je met jouw oom ook al heel lang geen contact meer had... tja...

Overigens krijg ik nu een beetje het idee, dat hier de gedachte heerst dat mensen die geen rouwkaart hebben ontvangen ook niet op/bij de begrafenis/crematie welkom zijn? Wat mij betreft is iedereen welkom die daar behoefte aan heeft, tenzij ik zou weten dat de overledene dat zeer zeker niet op prijs zou hebben gesteld... wie er daadwerkelijk wel/niet een rouwkaart ontvangen heeft, staat daar in mijn ogen verder los van.
Tails tell tales
pi_146397312
Ik snap wel dat ze je geen kaart hebben gestuurd. Waarom moet dat?
Je zag hem nooit.
  vrijdag 7 november 2014 @ 12:17:16 #87
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_146397314
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 12:09 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hoezo rancuneus? Als ik een kleine begrafenis wil, dan mag dat toch gewoon?
En ja, dan moet je keuzes maken, en nee, dan hoeven mijn man en kinderen niet te kiezen voor mensen die ze niet eens zouden herkennen als ze ze voorbij zouden lopen op straat.
Alles mag. Dat is het punt niet. Maar je houdt geen rekening met de gevoelens van andere mensen, die misschien heel graag afscheid komen nemen. Omdat ze - bijvoorbeeld - wél een band met je hebben gevoeld, je wél gewaardeerd hebben. Zoiets. Ze krijgen de kans niet eens. Jij beslist al voor hen. En dat vind ik niet zo correct in álle gevallen.
  vrijdag 7 november 2014 @ 12:19:11 #88
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_146397348
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 12:14 schreef Forbry het volgende:

Overigens krijg ik nu een beetje het idee, dat hier de gedachte heerst dat mensen die geen rouwkaart hebben ontvangen ook niet op/bij de begrafenis/crematie welkom zijn? Wat mij betreft is iedereen welkom die daar behoefte aan heeft, tenzij ik zou weten dat de overledene dat zeer zeker niet op prijs zou hebben gesteld... wie er daadwerkelijk wel/niet een rouwkaart ontvangen heeft, staat daar in mijn ogen verder los van.
Nou, dit komt omdat ik van niets wist toen mijn tante overleed (m'n oom zijn vrouw). Ik wist ook niks van een begrafenis dus. En dat is behoorlijk verkeerd gevallen. Ik wist gewoon van niks.
  vrijdag 7 november 2014 @ 12:19:32 #89
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_146397359
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 12:17 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Alles mag. Dat is het punt niet. Maar je houdt geen rekening met de gevoelens van andere mensen, die misschien heel graag afscheid komen nemen. Omdat ze - bijvoorbeeld - wél een band met je hebben gevoeld, je wél gewaardeerd hebben. Zoiets. Ze krijgen de kans niet eens. Jij beslist al voor hen. En dat vind ik niet zo correct in álle gevallen.
Nou, als zij dan toch zo'n geweldige band met me hadden dan hadden ze ook wel eens langs kunnen komen of een kaartje kunnen sturen, het is niet dat ze mijn adres niet weten.
Nee, ik weet hun adres niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 7 november 2014 @ 12:22:10 #90
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_146397409
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 12:14 schreef Forbry het volgende:
Ik ben absoluut van mening hoor, dat de belangen van de overledene en degenen die afscheid willen (kunnen) nemen op zo'n moment voor andere belangen gaan, maar er zijn gewoon grenzen in praktische zin. Als jij zelf al aangeeft dat er tussen jou en die familieleden nauwelijks contact is EN je met jouw oom ook al heel lang geen contact meer had... tja...

Dat dus, een rouwkaart is een expliciete uitnodiging.
Als het verder openbaar aangekondigd is (rouwadvertentie) of via via gehoord, dan staat het mensen vrij alsnog te gaan, mits niet besloten uiteraard.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 7 november 2014 @ 12:22:16 #91
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_146397412
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 12:19 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nou, als zij dan toch zo'n geweldige band met me hadden dan hadden ze ook wel eens langs kunnen komen of een kaartje kunnen sturen, het is niet dat ze mijn adres niet weten.
Nee, ik weet hun adres niet.
Weet je Leandra, een overlijdensbericht sturen is een teken dat je iemand op de hoogte wilt brengen van het overlijden van een bekende/familielid. Of je nou naar de begrafenis/crematie gaat of niet. Het geeft ook de mogelijkheid de familie te condoleren.

Stuur je er géén, dan geef je ook een signaal af....!
  vrijdag 7 november 2014 @ 12:26:50 #92
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_146397540
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 12:22 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Weet je Leandra, een overlijdensbericht sturen is een teken dat je iemand op de hoogte wilt brengen van het overlijden van een bekende/familielid. Of je nou naar de begrafenis/crematie gaat of niet. Het geeft ook de mogelijkheid de familie te condoleren.

Nee, ik zie het sturen van een rouwkaart als expliciete uitnodiging aanwezig te zijn bij de uitvaart, en niet slechts als een op de hoogte stellen.
Sterker nog; iemand een rouwkaart sturen en die vervolgens verstek zou laten gaan (en niets zou laten horen), zou ik vrij ongepast vinden.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 7 november 2014 @ 12:29:46 #93
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_146397609
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 12:26 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee, ik zie het sturen van een rouwkaart als expliciete uitnodiging aanwezig te zijn bij de uitvaart, en niet slechts als een op de hoogte stellen.
Sterker nog; iemand een rouwkaart sturen en die vervolgens verstek zou laten gaan (en niets zou laten horen), zou ik vrij ongepast vinden.
Ah oké, ja, daar denken we dan verschillend over. Ik vat het niet zozeer op als uitnodiging voor de uitvaart, maar bovenal als het op de hoogte brengen dat een familielid is overleden. Ik vind dan wel dat je iets van je moet laten horen, dat echt wel.
  vrijdag 7 november 2014 @ 12:33:23 #94
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_146397713
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 12:29 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ah oké, ja, daar denken we dan verschillend over. Ik vat het niet zozeer op als uitnodiging voor de uitvaart, maar bovenal als het op de hoogte brengen dat een familielid is overleden. Ik vind dan wel dat je iets van je moet laten horen, dat echt wel.
In de uitvaartwereld wordt het over het algemeen wel gezien als een uitnodiging.

Daarbij kun je mensen ook na de uitvaart nog op de hoogte brengen van het overlijden.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_146397731
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 12:19 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Nou, dit komt omdat ik van niets wist toen mijn tante overleed (m'n oom zijn vrouw). Ik wist ook niks van een begrafenis dus. En dat is behoorlijk verkeerd gevallen. Ik wist gewoon van niks.
Ja, dat is erg jammerlijk, als je daar wel graag bij had willen zijn. Je had echter al heel lang geen contact meer. Dan is het toch niet zo gek dat mensen denken dat die noodzaak tot afscheid nemen (of in ieder geval het sturen van een specifieke uitnodiging daartoe!) er ook niet zo is? Bovendien is het váák zo (in jouw geval dan niet) dat mensen wél (tijdig) op de hoogte zijn, ook al hebben ze geen rouwkaart ontvangen... Ik ben zelf best wel eens op een begrafenis/crematie geweest of vaker, heb een condoleancekaart gestuurd, m.b.t. tot een overledene waarvoor ik (zelf) geen rouwkaart had ontvangen... iets wat binnen mijn omgeving heel normaal gevonden wordt.

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 12:22 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Dat ben ik dus niet met je eens. Het kán een signaal zijn. Het kan echter ook heel weinig betekenis hebben, anders dan dat er gewoon te weinig contact (meer) was. Nogmaals, ik heb wel eens hetzelfde meegemaakt en ik vatte dat toen helemaal niet zo persoonlijk op.

[ Bericht 0% gewijzigd door Forbry op 07-11-2014 12:52:53 ]
Tails tell tales
pi_146397853
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 12:29 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Dan zou je dus eigenlijk iedereen die de overledene ooit heeft gekend een rouwkaart moeten sturen...
Ik ben het met Leandra eens. Een rouwkaart is een expliciete uitnodiging, dat is toch iets meer dan alleen maar iemand op de hoogte stellen. Voor dat laatste zijn in mijn ogen rouwadvertenties bedoeld.
Tails tell tales
  vrijdag 7 november 2014 @ 12:41:57 #97
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_146397949
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 12:38 schreef Forbry het volgende:

Ik ben het met Leandra eens. Een rouwkaart is een expliciete uitnodiging, dat is toch iets meer dan alleen maar iemand op de hoogte stellen. Voor dat laatste zijn in mijn ogen rouwadvertenties bedoeld.
Oké. Daar zit dus de crux wel. Ik vat het niet zozeer als uitnodiging op.
  vrijdag 7 november 2014 @ 12:45:20 #98
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_146398046
Ik blijf het vreemd vinden dat ze onderscheid maken tussen jou en je broers. Dan nodigen ze jou dus expres niet expliciet uit.
pi_146398124
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2014 12:45 schreef Lienekien het volgende:
Ik blijf het vreemd vinden dat ze onderscheid maken tussen jou en je broers. Dan nodigen ze jou dus expres niet expliciet uit.
Dat is toch niet zo gek als er verschil zit in de mate van contact?
Tails tell tales
  vrijdag 7 november 2014 @ 12:49:38 #100
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_146398200
Kijk, ze weten dat ik toch niet kom denk ik. Dus als zo'n rouwkaart een uitnodiging is (wat ik dus maar steeds anders opvat) dan kan ik het iets meer begrijpen. Iets meer dan. Ik maak me steeds meer los van de familie. Aan de andere kant scheelt het één postzegel en één rouwkaart.... tja... :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')